БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

Утврђен Нацрт закона о заштити пријавилаца неправилности у ФБиХ

  • 29.08.2024.
  • Утврђен Нацрт закона о заштити пријавилаца неправилности у ФБиХ

    Влада Федерације БиХ је на данашњој сједници у Сарајеву, на приједлог Федералног министарства правде, утврдила Нацрт закона о заштити пријавилаца неправилности у Федерацији Босне и Херцеговине и упутила га у парламентарну процедуру.

    Овим законом уређује се заштита пријавилаца неправилности у Федерацији БиХ, поступци пријаве неправилности, опсег заштите пријавилаца неправилности, поступци заштите права пријавилаца неправилности, обавезе субјеката на које се овај закон односи, као и друга питања од значаја за заштиту пријавилаца неправилности.

    Сврха овог закона је осигуравње учинковитог система заштите пријавилаца неправилности од било којег облика угрожавања или повреде права пријавилаца и других особа које, у складу с овим законом, уживају заштиту, која би могла бити у вези са пријавом неправилности којима се повређује јавни интерес, укључујући и пријаву неправилности која се односи на подузимање коруптивних радњи, кршење људских права, као и злоупотребу службених овласти или службеног положаја.

    У складу са овим законом, пријава неправилности у Федерацији је откривање информација о повреди права која се односи на јавну набавку, финансијске услуге, производе и тржишта, спречавање прања новца и финансирање тероризма, сигурност и усклађеност производа, сигурност промета, заштиту околиша, заштиту од зрачења и нуклеарну сигурност, сигурност хране и хране за животиње, здравље и добробит животиња, јавно здравље, заштиту потрошача, заштиту приватности и особних података, те сигурност мрежних и информацијских система, укључујући и информације о корупцији, кршењу људских права, злоупотреби службених овласти или службеног положаја.

    Како је наведено у образложењу, разлози за доношење закона огледају се у чињеници да у Федерацији БиХ не постоје правни, а нити институцијски механизми којима би се осигурала ефикасна заштита пријавилаца неправилности.

    Такођер, предлагач, између осталог, у образложењу наводи да је у Мишљењу (Авис) Европске комисије о пријави Босне и Херцеговине за чланство у Европској унији дефинирано 14 приоритета које је БиХ дужна испунити у контексту процеса европских интеграција. У области владавине праве као један од приоритета одређено је јачање превенције и борбе против корупције и организираног криминала, укључујући и против прања новца и тероризма, између осталог и путем усвајања и провођења прописа о сукобу интереса и заштити пријавилаца неправилности.

    Релевантни правни оквир ЕУ са којим БиХ има обавезу ускладити домаће законодавство је Директива (ЕУ) 2019/1937 Европског парламента и Вијећа о заштити особа које пријављују повреде права Уније. Обрађивач се приликом припреме закона руководио принципима и терминологијом прописаним Директивом, те се овим прописом ствара правни основ за модерну и дјелотворну заштиту пријавилаца неправилности који у радном окружењу након пријаве неправилности неријетко буду изложени различитим штетним радњама (отказ уговора о раду, немогућност напредовања, премјештај, моббинг, посредна и непосредна дискриминација и друго) које радње се према пријавиоцима неправилности подузимају из освете. Овим законом се законодавство Федерације БиХ дјелимично усклађује са овом директивом, при чему се потпуна усклађеност очекује у наставку процеса придруживања БиХ у пуноправно чланство ЕУ.