БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

72. ODLUKA o davanju saglasnosti na trogodišnji Program rada Fonda za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine za period 2024. - 2026. godinu

Na osnovu odredbe člana 30. stav (1) Zakona o Fondu za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 33/03), a u vezi sa odredbom člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine na 56. hitnoj sjednici, održanoj 31.01.2024. godine, donosi


ODLUKU


O DAVANJU SAGLASNOSTI NA TROGODIŠNJI PROGRAM RADA FONDA ZA ZAŠTITU OKOLIŠA FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE ZA PERIOD 2024. - 2026. GODINU


I.


Daje se saglasnost na trogodišnji Program rada Fonda za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine za period 2024. - 2026. godinu.

II.


Sastavni dio ove odluke je trogodišnji Program rada Fonda za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine za period 2024. - 2026. godinu.

III.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 83/2024
31.januara 2024. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, s. r.




TROGODIŠNJI PROGRAM RADA
FONDA ZA ZAŠTITU OKOLIŠA FEDERACIJE BiH ZA PERIOD 2024. - 2026.


Sarajevo, decembar 2023. godine Sadržaj


1) Uvod
2) Osvrt na aktivnosti/projekte realizovane godišnjim planom rada za prethodnu kalendarsku godinu
3) Kratak opis ključnih usmjerenja godišnjeg plana rada i provedenog procesa konsultacija
Strateški cilj 1. Prikupljanje namjenskih naknada/ostvarivanje prihoda Fonda
Strateški cilj 2. Sufinansiranje projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti
Strateški cilj 3: Praćenje stanja okoliša i informacioni sistem okoliša FBiH
Strateški cilj 4. Povećanje energijske efikasnosti i Informacioni sistem energijske efikasnosti FBiH - ISEE FBiH
Strateški cilj 5. Unapređenje finansiranja projekata iz međunarodnih fondova i informacioni sistem projekata i partnera Fonda ISPPF
Strateški cilj 6: Institucionalno jačanje
4) Opis institucionalnih kapaciteta sa analitičkim pregledom ključnih nedostataka i potreba organa uprave u odnosu na planirane mjere (programe) za naredni godišnji period, preuzet iz trogodišnjeg plana rada
5) Mogući problemi i rizici za realizaciju godišnjeg plana rada
A. Glavni program
A1. Programi (mjere) za implementaciju glavnog programa
A2. Aktivnosti/projekti kojim se realizuju program (mjere) iz tabele A1
A3. Plan izrade propisa po progamima (mjerama)


1) Uvod


Trogodišnji plan Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH (u daljem tekstu Fond) je izrađen u skladu sa novom Uredbom o trogodišnjem i godišnjem planiranju rada, monitoringu i izvještavanju u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 74/19 i 2/21) i predstavlja implementacioni dokument u kojemu su navedene aktivnosti i projekti koji će se poduzimati na godišnjem nivou kako bi se realizirali programi (mjere), iz trogodišnjeg plana rada, te ostvarili prioriteti i strateški ciljevi iz relevantnih strateških dokumenata.
Fond za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu Fond) osnovan je Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 33/03) radi prikupljanja i distribucije finansijskih sredstava za zaštitu okoliša na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine. Osnivač Fonda je Federacija Bosne i Hercegovine, a prava i odgovornosti osnivača vrši Vlada Federacije Bosne i Hercegovine.
Fond za zaštitu okoliša FBiH je, u skladu sa Zakonom o Fondu, odgovoran za prikupljanje sredstava, poticanje i finansiranje pripreme, provedbe i razvoj programa, projekata i sličnih aktivnosti iz područja očuvanja, održivog korištenja, zaštite i unapređenja stanja okoliša, u svrhu približavanja ciljevima definisanim važećim strateškim dokumentima iz oblasti zaštite okoliša i energijske efikasnosti u FBiH i postizanju sistemskog i cjelovitog očuvanja kvaliteta svih komponenti okoliša, očuvanja prirodnih zajednica i racionalnog korištenja prirodnih dobara i energije kao osnovnih uvjeta održivog razvoja, a u cilju postizanja osnovnog prava građana na čist i zdrav okoliš.
Fond je institucija koja se pokazala kao oslonac Vladi FBiH u prevazilaženju problema nedostatka Agencije za okoliš i Agencije za energijsku efikasnost, gdje su mu povjerene zadaće izrade periodičnih izvještaja o stanju okoliša u FBiH, uspostavljanja i vođenja informacionog sistema okoliša sa svojim podkomponentama, informacionog sistema zaštite prirode, informacionog sistema upravljanja otpadom, kao i informacionog sistema energijske efikasnosti sa svojim podkomponentama. Fond će u planskom periodu kroz svoje programske aktivnosti intenzivno raditi na razvoju i ostvarenju ovog cilja.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je donošenjem Odluka o usvajanju Programa utroška sredstava "Tekući transferi drugim nivoima vlasti i fondovima - podrška Evropske unije BiH u cilju ublažavanja negativnog socio-ekonomskog uticaja energetske krize" utvrđen budžetom FBiH za 2023. godinu Federalnom ministarstvu razvoja, poduzetništva i obrta i Federalnom ministartsvu prostornog uređenja (Odluka Vlade FBiH V. broj: 1049/2023 od 02.08.2023. godine, "Služnene novine Federacije BiH", br. 60/23 i Odluka Vlade FBiH V. broj: 1146/2023 od 24.08.2023. godine, "Službene novine Federacije BiH", br. 66/23) zadužila Fond za realizaciju pomenutih Programa. Implementacija Programa je započela objavom javnih poziva 03.11.2023. godine i planirana je i u 2024. godini.


2) Osvrt na aktivnosti/projekte realizovane godišnjim planom rada za prethodnu kalendarsku godinu


Tokom 2023. godine aktivnosti prikupljanja sredstava iz namjenskih naknada, kada su se počeli ostvarivati novi prihodi Fonda po osnovu plasmana guma, baterija i akumulatora, ulja i vozila. Također, tokom 2023. donešeni su novi propisi u oblasti upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom, kao i električnim i elektroničkim proizvodima i otpadu kojima je došlo do poremećaja u naplati naknada iz ovih izvora, jer su propisi koji su vrijedili za prethodne godine stavljeni van snage, te se za 2022. godinu nisu niti mogle obračunati naknade, niti izdati rješenja. Tokom 2024. i u godinama koje slijede se očekuje stabilizacija u pogledu ove vrste prihoda, ali i njihovo značajno smanjenje u odnosu na prethodne godine, jer su iznosi naknada niži.
Odluka Upravnog odbora o dodjeli sredstava za projekte zaštite okoliša i energijske efikasnosti nije donešena za 2022. godinu, te je broj projekata čija je realizacija praćena u 2023. g. bio znatno manji u odnosu na prethodne godine. Fond redovno provodi aktivnosti praćenja realizacije projekata i namjenskog utroška odobrenih sredstava.
U drugoj polovini 2023. g. je raspisan Javni konkurs za dodjelu sredstava za projekte zaštite okoliša i energijske efikasnosti i provedena kompletna procedura pregleda, kontrole i ocjene za preko 500 projekata, te se u narednim godinama očekuje značajan broj projekata čija će se realizacija nadzirati. Također, po prvi put je raspisan Javni konkurs za dodjelu poticaja za sakupljanje i reciklažu otpadnih guma, baterija i akumulatora, ulja i vozila, a što će se kontinuirano provoditi.
Fond od početka 2022. godine ostvaruje prihod po osnovu potpisanog Sporazumu sa UNDP-om u svrhu realizacije projekta "Povećanje ulaganja u javne objekte sa niskom emisijom ugljika u BiH" čime ostvaruje donacije od strane UNDP-a u svrhu sufinansiranja aktivnosti i mjera povećanja energijske efikasnosti u javnom sektoru u FBiH. Ovaj aranžaman će biti nastavljen i u narednim godinama, sve do kraja trajanja istog, odnosno do 2026. godine. Obzirom da Projekat podrazumijeva i sufinansiranje od strane krajnjih korisnika, isti svoja sredstva doznačavaju na račun Fonda prema posebno potpisanom sporazumu. Fond ostvaruje pravo na povrat PDV-a po osnovu sredstava donacije od strane UNDP-a koja će kontinuirano ostvarivati za vrijeme trajanja projekta.
Na osnovu Memoranduma o razumijevanju potpisanog sa sa Češkom razvojnom agencijom – CzDA, Fond je od 2020. godine uključen u Program razvojne saradnje Češke Republike u BiH. Nakon završetka prve faze, CzDA je od interesa za daljnje razmatranje sufinansiranja odabrala tri projekta, ukupne investicijske vrijednosti od cca. 8,5 mil. KM. U 2023. godini se počelo sa implementacijom projekta "Izgradnja postrojenja za prečišćavanje pitke vode (PPPV) Stjepan Polje, Grad Gračanica". Završetak projekta planiran je u 2024. godini, kada bi trebala početi i realizacija narednog projekta na području FBiH -"Toplifikacija općine Tešanj obnovljivim/ekološki prihvatljivim izvorima energije - faza I, etapa I".
U 2023. godini između Fonda i Projekta USAID Razvoj održivog turizma u Bosni i Hercegovini (Turizam) je potpisan Zajednički plan implementacije. Ostvareni su kontakti i saradnja sa brojnim međunarodnim i domaćim institucijama, kako u pogledu ocjene mogućnosti i pripreme buduće saradnje (WB – za projekte Air Quality Improvement Project - AQIP koji bi bio podržan i od IBRD-a i Solid Waste Management - SWM), tako i pripreme projektnih prijedloga projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti za prijavu na otvorene pozive - Adrion 2021-2027 i projekata s ciljem jačanja kapaciteta Fonda - TAIEX program EU u BiH.


3) Kratak opis ključnih usmjerenja godišnjeg plana rada i provedenog procesa konsultacija


U toku pripreme Programa rada i Finansijskog plana Fonda za zaštitu okoliša FBiH za 2024.godinu, Fond je uputio dopise svim nadležnim ministarstvima sa kojima redovno sarađuje u svome radu. To su prije svega federalna ministarstva zadužena za provođenje relevantnih Strategija i to prvenstveno Strategije zaštite okoliša FBiH, kao i Strategije upravljanja vodama, te Federalnog plana upravljanja otpadom, Strategije razvoja energetskog sektora FBiH, a odgovori su došli kako slijedi:
- Federalno ministarstvo okoliša i turizma, dopis sa preporukama br. 04-02-19-364/22-17/23-15, od 11.09.2023.
- Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, kao i Federalno ministarstvo prostornog uređenja nisu dostavili tražene smjernice za plan.
Imajući u vidu Trogodišnji plan rada Fonda, realizovane aktivnosti iz Programa za 2023.godinu, analizu aktivnosti i ciljeva postavljenih strateškim dokumentima zaštite okoliša i energijske efikasnosti u FBiH, Fond je izradio raspored planskih aktivnosti za naredne tri godine prema kome nastavlja realizaciju ranijih i planiranje novih strateških i operativnih ciljeva, prioriteta, mjera i aktivnosti kako slijedi:


Strateški cilj 1. Prikupljanje namjenskih naknada/ostvarivanje prihoda Fonda


U naredne tri godine je planirano, pored redovnih, nastavak osiguranja prihoda po osnovi Zakona o upravljanju otpadom i Uredbe o naknadama za posebne kategorije otpada: gume, akumulatore i baterije, ulja i vozila. Obzirom na novu Uredbu o kriterijima za obračun i način plaćanja naknada za proizvode koji nakon upotrebe postaju ambalažni i električni i elektronski otpad ("Službene novine Federacije BiH", broj 104/22) došlo je do izmjena u pogledu obračuna i naplate ovih vrsta naknada u odnosu na prethodni period, te se očekuje i smanjenje prihoda po ovom osnovu.

 

Strateški cilj 2. Sufinansiranje projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti


Ciljne tematske oblasti proističu iz propisa, kao i strateških dokumenata FBiH u oblastima zaštite voda, prirode, zraka, zemljišta, kao i upravljanja otpadom, te upravljanja energijom:
Projekti od značaja za FBiH gdje su obuhvaćeni:
- Realizacija ugovorenih WATSAN projekata vodosnabdijevanja i sanitacije u FBiH,
- Projekti zaštite voda od značaja za FBiH
- Projektna i planska dokumentacija i studije,
- Projekti zaštite okoliša urbanih centara > 100.000 stanovnika,
- Projekti uspostavljanja federalne mreže monitoringa kvalitete zraka,
- Projekti zaštite prirode,
- Projekti zaštite i remedijacije tla,
- Projekti po osnovu međuentitetske saradnje
- Projekti uništavanja i suzbijanja širenja ambrozije.
Ostali projekti zaštite okoliša:
- Projekti zaštite okoliša kao podrška razvoja lokalnih zajednica,
- Projekti jačanja javne svijesti o značaju zaštite okoliša,
- Projekti zaštite zraka,
- Projekti upravljanja otpadom
Unaprjeđenje korištenja energije u svim sektorima potrošnje gdje je predviđena i elektromobilnost.
Fond redovno svojim programom predviđa i sredstva za Interventne projekte, za sanaciju šteta nastalih prirodnim nepogodama, te usljed ekoloških nesreća na teritoriji FBiH kao i prevencije potencijalnih opasnosti po ljudsko zdravlje i okoliš.
Fond već dugi niz godina, po pitanju razvoja energijske efikasnosti, u kontinuitetu sarađuje sa međunarodnim razvojnim agencijama, koje u svojim misijama imaju zadatak da pomognu BiH u što bržem i lakšem prilagođavanju evropskoj legislativi i praksama. Pored sufinansiranja programa i projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti, Fond sa različitim agencijama kontinuirano radi na stvaranju i izgradnji legislativnog okvira i kreiranju povoljnog ambijenta koji će osigurati sistemski pristup i prenos EU obaveza u oblastima zaštite okoliša i energijske efikasnosti. Zahvaljujući dugogodišnjoj saradnji, Fond je prepoznat kao značajan učesnik u reformskim procesima i ključan partner u projektima koji su direktno posvećeni ostvarivanju nacionalnih zadataka, a koji u zavisnosti od tematske oblasti projekta, realizuju sektori zaštite okoliša i energijske efikasnosti. Trenutno su u implementaciju projekti sa UNDP-om, GIZ-om i USAID-om koji su nastavak prethodno započetih aktivnosti.
U 2024. godini planirano je učešće Fonda u okviru Programa i projekata sa međunarodnim institucijama, a koji uključuju međunarodne projekte/programe: po Odluci/Zaključku Vlade Federacije BiH (Projekat Regionalni vodovod "Plava voda"), kao i aktuelne i potencijalne međunarodne projekte/programe po sporazumima i ugovorima sa međunarodnim i domaćim partnerima (projekti zaštite okoliša i energijske efikasnosti sa osiguranjem dijela sredstava iz međunarodnih izvora finansiranja koji se realiziraju na osnovu ostvarene saradnje / iskazanog interesa međunarodnih razvojnih agencija koje djeluju u BiH - CzDA, USAID, UNDP i dr., međunarodnih razvojnih banaka - WB, EIB, EBRD i dr. kao institucija susjednih i zemalja EU - Eco-Fond Crna Gora, Eko sklad Slovenija, i sl.).
Fond planira u 2024. godini, ali i svake naredne godine objaviti Javni konkurs za dodjelu poticaja sakupljačima i reciklerima, a što je propisano uredbom o raspodjeli sredstava za posebne kategorije otpada (gume, akumulatore i baterije, ulja i vozila) sve u skladu sa prikupljenim sredstvima iz naknada za ove kategorije proizvoda.


Strateški cilj 3: Praćenje stanja okoliša i informacioni sistem okoliša FBiH


Zakon o energijskoj efikasnosti u FBiH je dodijelio Fondu dvije vrlo važne uloge s ciljem operacionalizacije istog i to ulogu finansijske institucije, u svrhu finansiranja projekata povećanja energijske efikasnosti u svim sektorima potrošnje, te agencijsku ulogu u svrhu uspostave i vođenja informacionog sistema energijske efikasnosti FBiH za sve javne subjekte (nosioce podataka). Plan Fonda je da nastavi aktivnosti na stručnim poslovima povećanja i unaorjeđenja energijske efikasnosti kroz finansiranje mjera u FBiH, te kontinuiranog ravoja i unaprjeđenja Informacionog Sistema energijske efikasnosti u FBiH.


Strateški cilj 4. Povećanje energijske efikasnosti i Informacioni sistem energijske efikasnosti FBiH - ISEE FBiH


Zakon o energijskoj efikasnosti u FBiH je dodijelio Fondu dvije vrlo važne uloge s ciljem operacionalizacije istog i to ulogu finansijske institucije, u svrhu finansiranja projekata povećanja energijske efikasnosti u svim sektorima potrošnje, te agencijsku ulogu u svrhu uspostave i vođenja informacionog sistema energijske efikasnosti FBiH za sve javne subjekte (nosioce podataka). Plan Fonda je da nastavi aktivnosti na stručnim poslovima povećanja i unaorjeđenja energijske efikasnosti kroz finansiranje mjera u FBiH, te kontinuiranog ravoja i unaprjeđenja Informacionog Sistema energijske efikasnosti u FBiH.


Strateški cilj 5. Unapređenje finansiranja projekata iz međunarodnih fondova i informacioni sistem projekata i partnera Fonda ISPPF


Jedno od strateških opredjeljenja i prioriteta Fonda je i posredovanje u vezi sa finansiranjem zaštite okoliša i energijske efikasnosti iz sredstava međunarodnih organizacija, domaćih finansijskih institucija i tijela u skladu sa interesima FBiH, kao i međunarodnim ugovorima čiji je potpisnik BiH, tačnije učešće u međunarodnim projektima i raspoloživim programima u oblasti zaštite okoliša i energijske efikasnosti zajedno sa međunarodnim institucijama i organizacijama.
Kako bi se za projekte zaštite okoliša i energijske efikasnosti, obezbjedila potrebna značajna domaća i međunarodna sredstva, u 2024. godini planiran je rad na daljnjem razvoju i poticanju saradnje sa međunarodnim i domaćim partnerima, te međunarodnim organizacijama i domaćim finansijskim institucijama i tijelima, u cilju identifikacije i definiranja modela zajedničkog učešća u realizaciji projekata/programa.
U cilju unapređivanja apsorpcijskog kapaciteta Fonda za učešće u međunarodnim programima, jedna od planiranih aktivnosti je nastavak saradnje sa UNDP-om i drugim međunarodnim razvojnim agencijama koje djeluju u BiH u svrhu pružanja tehničke pomoći s ciljem pripreme i realizacije uspostavljanja informacionog sistema projekata i partnera Fonda (ISPPF), a koji će omogućiti efikasnu prijavu, pretraživanje i odabir projektnih ideja i partnera, u skladu sa uvjetima i specifičnostima poziva za dodjelu sredstava EU i ostalih finansijskih programa.

 

Strateški cilj 6: Institucionalno jačanje


Imajući u vidu obim i složenost problematike zaštite okoliša neophodna je uska saradnja svih institucija (i horizontalno i vertikalno) koje se bave ovom problematikom uključujući naučno-obrazovne institucije, kao i nevladin sektor. Zaštita prirode i okoliša kao i energijska efikasnost postali su vrlo važna društvena i politička pitanja što dovodi do promjene u razmišljanju, pristupu i djelovanju u svim segmentima života. Fond svake godine stavlja na raspolaganje značajna sredstva za različite projekte jačanja javne svijesti o značaju zaštite okoliša, kao i za različite edukativne aktivnosti i konferencije i simpozije. Značajna je i podrška aktivistima u FBiH na organiziranju različitih akcija koje okupljaju djecu svih uzrasta, ali podctrava i ohrabruje učešće marginaliziranih grupacija i organizacija koje vode žene.
U okviru Projekta USAID Turizam u 2024. godini planirano je povođenje aktivnosti promovisanja rada i informiranje o aktivnostima Fonda za potencijalne prijavitelje na javne konkurse Fonda, sa posebnim naglaskom na programska područja zaštite prirode u Federaciji BiH, kao i za mala i srednja poduzeća u sektoru turizma.
Fond je prema TAIEX programu EU u BiH kandidirao teme projektnih prijedloga čijom implementacijom bi se doprinjelo jačanju kapaciteta Fonda i to vezano za: provedbu EU projekata i usklađivanje "Pravilnika o učešću Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH u međunarodnim programima/projektima" sa zakonodavstvom EU, potom kroz kreiranje modaliteta / mehanizama praćenja rezultata i mjerenja benefita sufinansiranih projekata i programa zaštite okoliša i energijske efikasnosti i u vezi prijenosa know-how (transfera znanja i primjera dobre prakse) o implementaciji GS1 standarda - GTIN.


4) Opis institucionalnih kapaciteta sa analitičkim pregledom ključnih nedostataka i potreba organa uprave u odnosu na planirane mjere (programe) za naredni godišnji period, preuzet iz trogodišnjeg


Nakon što je izvršena analiza Pravilnika u unutrašnjoj organizaciji Fonda, te detaljno sagledani opisi poslova osnovnih i unutrašnjih organizacionih jedinca, kao i opisi poslova pojedinih izvršitelja, uočeno je da proširenje djelatnosti, te značajno povećanje obima posla zahtjeva određenu unutarnju reorganizaciju, kao i adekvatno popunjavanje potrebnih radnih mjesta stručnim kadrovima, uz istovremeni prijem mladih stručnjaka koji se namjeravaju educirati da preuzimaju specifične i zahtjevne zadatke iz djelatnosti Fonda. Prioritet je i kadrovsko jačanje postojeće organizacijske jedinice za kontrolu realizacije projekata.
Ključno pitanje je i donošenje novog Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energijsku efikasnost. Obzirom da je nakon više godina razmatranja na Vladi FBiH i Parlamentu FBiH ovaj Zakon vraćen, potrebno je hitno izvršiti usklađivanje istoga prije svega sa novim Zakonom o zaštiti okoliša, kao i Zakonom o energijskoj efikasnosti, te savremenim tendencijama u ovim oblastima, sa novom Strategijom zaštite okoliša.
Uvažavajući da javni sektor generalno treba biti zasnovan na integritetu, transparentnosti, odgovornosti i vladavini prava, sasvim je jasno da pristupačne, pouzdane i korisnički usmjerene usluge e-uprave mogu odigrati značajnu ulogu u postizanju navedenih principa, te podizanja nivoa povjerenja građana u javnu upravu. U tom kontekstu i u okviru Programa "Digitalna transformacija u javnom sektoru u BiH", Fond je izrado "Strategiju digitalne transformacije Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH". Dokument sadrži procjenu digitalne spremnosti Fonda, kao i mapu puta digitalne transformacije sa pripadajućim Akcionim planom za period 2023-2025. Nakon što se ovaj dokument usvoji, planira se pristupiti postupnoj realizaciji preporuka s ciljem digitalizacije rada i usluga Fonda, kao što su npr. digitalizacija upravljanja dokumentacijom, e-prijava i provođenje javnih konkursa Fonda, unapređenje postojećih i uvođenje novih informaciono-komunikacionih sistema i sl.


5) Mogući problemi i rizici za realizaciju godišnjeg plana rada


Mogući rizik i prepreka izvršenju zacrtanih strateških i operativnih ciljeva je i nedostatak sredstva za realizaciju kompleksnih programa, projekata i aktivnosti. Evidentno je da složena administrativna struktura u FBiH, kao i podjela nadležnosti, naročito u oblasti okoliša, čini da se sporo donose odluke, te je nedonošenje propisa za pojedine vrste naknada svakako veliki rizik u realizaciji svih planova. U realizaciji planskih aktivnosti veliki rizik je što u FBiH još uvijek nisu efikasno uređene institucije na svim nivoima, posebno one koje se bave okolišem, sa jasnim zadacima, sredstvima, znanjem i vještinama za ispunjene postavljenih ciljeva.
Rizik vezan za dalji razvoj informacionih sistema je u nedovoljnom nivou svijesti privrednika, institucija kao i pojedinaca u pogledu poštivanja obaveze izvještavanja i redovnog dostavljanja i razmjeni podataka, te nedostatku odgovornosti za kontrolu tačnosti vlastitih podataka. Ovaj rizik namjeravamo umanjiti obavljanjem niza edukativnih radionica koje se planiraju i dalje.