БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

71. ОДЛУКА о давању сагласности на Програм рада Фонда за заштиту околиша Федерације Босне и Херцеговине за 2024. годину

Na osnovu odredbe člana 30. stav (1) Zakona o Fondu za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 33/03) a u vezi sa odredbom člana 19. stav (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br.1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine na 56. hitnoj sjednici, održanoj 31.01.2024. godine donosi


ODLUKU


O DAVANJU SAGLASNOSTI NA PROGRAM RADA FONDA ZA ZAŠTITU OKOLIŠA FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2024. GODINU


I.


Daje se saglasnost na Program rada Fonda za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu.

II.


Sastavni dio ove odluke je Program rada Fonda za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine za 2024. godinu.

III.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 82/2024
31. januara 2024. godine
Sarajevo


Premijer
Nermin Nikšić, s. r.




PROGRAM RADA
FONDA ZA ZAŠTITU OKOLIŠA FEDERACIJE BiH ZA 2024. GODINU


Sarajevo, decembar 2023. godine Sadržaj


1) Uvod
2) Osvrt na aktivnosti/projekte realizovane godišnjim planom rada za prethodnu kalendarsku godinu
3) Kratak opis ključnih usmjerenja godišnjeg plana rada i provedenog procesa konsultacija
Strateški cilj 1. Prikupljanje namjenskih naknada/ostvarivanje prihoda Fonda
Strateški cilj 2. Sufinansiranje projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti
Strateški cilj 3: Praćenje stanja okoliša i informacioni sistem okoliša FBiH
Strateški cilj 4. Povećanje energijske efikasnosti i Informacioni sistem energijske efikasnosti FBiH - ISEE FBiH
Strateški cilj 5. Unapređenje finansiranja projekata iz međunarodnih fondova i informacioni sistem projekata i partnera Fonda ISPPF
Strateški cilj 6: Institucionalno jačanje


Strateški cilj 1. Prikupljanje namjenskih naknada/ostvarivanje prihoda Fonda


U 2024. godini je planirano, pored redovnih, nastavak osiguranja prihoda po osnovi Zakona o upravljanju otpadom i Uredbe o naknadama za posebne kategorije otpada: gume, akumulatore i baterije, ulja i vozila. Obzirom na novu Uredbu o kriterijima za obračun i način plaćanja naknada za proizvode koji nakon upotrebe postaju ambalažni i električni i elektronski otpad ("Službene novine Federacije BiH", broj 104/22) došlo je do izmjena u pogledu obračuna i naplate ovih vrsta naknada u odnosu na prethodni period, te se očekuje i smanjenje prihoda po ovom osnovu.


Strateški cilj 2. Sufinansiranje projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti


Ciljne tematske oblasti proističu iz propisa, kao i strateških dokumenata FBiH u oblastima zaštite voda, prirode, zraka, zemljišta, kao i upravljanja otpadom, te upravljanja energijom:
Projekti od značaja za FBiH gdje su obuhvaćeni:
- Realizacija ugovorenih WATSAN projekata vodosnabdijevanja i sanitacije u FBiH,
- Projekti zaštite voda od značaja za FBiH - postrojenja za prečišćavanje komunalnih/urbanih otpadnih voda, kao i tehnoloških otpadnih voda industrija, deponijskih procjednih voda, kao i projekti zaštite izvorišta i komunalne infrastrukture unutar zaštićenih područja,
- Projektna i planska dokumentacija i studije,
- Projekti zaštite okoliša urbanih centara > 100.000 stanovnika,
- Projekti uspostavljanja federalne mreže monitoringa kvalitete zraka,
- Projekti zaštite prirode, koji prvenstveno obuhvataju inventarizaciju vrsta i staništa u FBiH po utvrđenoj metodologiji koja podrazumjeva unos podataka u informacioni sistem zaštite prirode, te projekte unutar postojećih zaštićenih područja, kao i podrške povećanju zaštićene teritorije u FBiH, i sl.
- Projekti zaštite i remedijacije tla, gdje se prvenstveno misli na metode bioremedijacije teško oštećenog i kontaminiranog tla,
- Projekti po osnovu međuentitetske saradnje identificirani od strane nadležnih entitetskih ministarstava za koje Fond zadužuje Vlada FBiH,
- Projekti uništavanja i suzbijanja širenja ambrozije.
- Ostali projekti zaštite okoliša:
- Projekti zaštite okoliša kao podrška razvoja lokalnih zajednica, koji obuhvataju prvenstveno projekte razvoja kanalizacionih sistema, te smanjenja gubitaka u vodovodnim mrežama,
- Projekti jačanja javne svijesti o značaju zaštite okoliša,
- Projekti zaštite zraka, kojima se osigurava smanjenje i kontrola emisija u zrak značajnih zagađivača, kao i emisija iz saobraćaja, te projekti poboljšanja kvalitete zraka,
Imajući u vidu Trogodišnji plan rada Fonda, realizovane aktivnosti iz Programa za 2023.godinu, analizu aktivnosti i ciljeva postavljenih strateškim dokumentima zaštite okoliša i energijske efikasnosti u FBiH, Fond je izradio raspored planskih aktivnosti za 2024. godinu prema kome nastavlja realizaciju ranijih i planiranje novih strateških i operativnih ciljeva, prioriteta, mjera i aktivnosti kako slijedi:
- Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, kao i Federalno ministarstvo prostornog uređenja nisu dostavili tražene smjernice za plan.
- Federalno ministarstvo okoliša i turizma, dopis sa preporukama br. 04-02-19-364/22-17/23-15, od 11.09.2023.
U toku pripreme Programa rada i Finansijskog plana Fonda za zaštitu okoliša FBiH za 2024.godinu, Fond je uputio dopise svim nadležnim ministarstvima sa kojima redovno sarađuje u svome radu. To su prije svega federalna ministarstva zadužena za provođenje relevantnih Strategija i to prvenstveno Strategije zaštite okoliša FBiH, kao i Strategije upravljanja vodama, te Strategije razvoja energetskog sektora FBiH, a odgovori su došli kako slijedi:

 

3) Kratak opis ključnih usmjerenja godišnjeg plana rada i provedenog procesa konsultacija


Značajan napredak je napravljen u pogledu operativnog funkcioniranja i razvoja informacionog sistema upravljanja otpadom, informacionog sistema zaštite prirode, te je zaživio i modul za klimatske promjene kao dio informacionog sistema okoliša. Također, urađen je i registar općinskih i regionalnih deponija, te softver za registar KGH uređaja.
U 2023. godini između Fonda i Projekta USAID Razvoj održivog turizma u Bosni i Hercegovini (Turizam) je potpisan Zajednički plan implementacije. Ostvareni su kontakti i saradnja sa brojnim međunarodnim i domaćim institucijama, kako u pogledu ocjene mogućnosti i pripreme buduće saradnje (WB - za projekte Air Quality Improvement Project - AQIP koji bi bio podržan i od IBRD-a i Solid Waste Management - SWM), tako i pripreme projektnih prijedloga projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti za prijavu na otvorene pozive - Adrion 2021-2027 i projekata s ciljem jačanja kapaciteta Fonda - TAIEX program EU u BiH.
Na osnovu Memoranduma o razumijevanju potpisanog sa sa Češkom razvojnom agencijom - CzDA, Fond je od 2020. godine uključen u Program razvojne saradnje Češke Republike u BiH. Nakon završetka prve faze, u kojoj je Fond kao partner CzDA ispunio obaveze u dijelu provođenja aktivnosti prikupljanja i pripreme projektnih prijedloga u svrhu učešća u Programu razvojne saradnje Republike Češke u BiH, CzDA je od interesa za daljnje razmatranje sufinansiranja odabrala tri projekta, ukupne investicijske vrijednosti od cca. 8,5 mil. KM. U 2023. godini se počelo sa implementacijom projekta "Izgradnja postrojenja za prečišćavanje pitke vode (PPPV) Stjepan Polje, Grad Gračanica". Završetak projekta, kojim se uz ulaganje Fonda od 14,76% procijenjene projektne vrijednosti postiže povlačenje međunarodnih bespovratnih sredstava od 1,33 mil. KM (65,50 % od procijenjene vrijednosti projekta), planiran je u 2024. godini, kada bi se prema planu CzDA trebala početi i realizacija narednog projekta na području FBiH "Toplifikacija općine Tešanj obnovljivim/ekološki prihvatljivim izvorima energije - faza I, etapa I". Prethodno navedena implementacija projekata predstavlja i u skladu je sa ispunjenjem jednog od prioriteta Fonda, da kao partner sa međunarodnim institucijama/organizacijama osigura sredstva i posreduje u vezi sa finansiranjem projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti iz sredstava međunarodnih institucija/organizacija.
Fond od početka 2022. godine ostvaruje prihod po osnovu potpisanog Sporazumu sa UNDP-om u svrhu realizacije projekta "Povećanje ulaganja u javne objekte sa niskom emisijom ugljika u BiH" čime ostvaruje donacije od strane UNDP-a u svrhu sufinansiranja aktivnosti i mjera povećanja energijske efikasnosti u javnom sektoru u FBiH. Ovaj aranžaman će biti nastavljen i u narednim godinama, sve do kraja trajanja istog, odnosno do 2026. godine. Obzirom da Projekat podrazumijeva i sufinansiranje od strane krajnjih korisnika, isti svoja sredstva doznačavaju na račun Fonda prema posebno potpisanom sporazumu. Fond ostvaruje pravo na povrat PDV-a po osnovu sredstava donacije od strane UNDP-a koja će kontinuirano ostvarivati za vrijeme trajanja projekta.
U drugoj polovini 2023.g. je raspisan Javni konkurs za dodjelu sredstava za projekte zaštite okoliša i energijske efikasnosti i provedena kompletna procedura pregleda, kontrole i ocjene za preko 500 projekata. Također, po prvi put je raspisan Javni konkurs za dodjelu poticaja za sakupljanje i reciklažu otpadnih guma, baterija i akumulatora, ulja i vozila.
Tokom 2023. godine aktivnosti prikupljanja sredstava iz namjenskih naknada, gdje su u toku 2023.g. ostvareni novi prihodi Fonda po osnovu plasmana guma, baterija i akumulatora, ulja i vozila. Također, tokom 2023. donešeni su novi propisi u oblasti upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom, kao i električnim i elektroničkim proizvodima i otpadu kojima je došlo do poremećaja u naplati naknada iz ovih izvora, jer su propisi koji su vrijedili za prethodne godine stavljeni van snage, te se za 2022. godinu nisu niti mogle obračunati naknade, niti izdati rješenja. Odluka Upravnog odbora o dodjeli sredstava za projekte zaštite okoliša i energijske efikasnosti nije donešena za 2022. godinu, te je broj projekata čija je realizacija praćena u 2023.g. bio znatno manji u odnosu na prethodne godine. Fond redovno provodi aktivnosti praćenja realizacije projekata i namjenskog utroška odobrenih sredstava.


2) Osvrt na aktivnosti/projekte realizovane godišnjim planom rada za prethodnu kalendarsku godinu


Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je donošenjem Odluka o usvajanju Programa utroška sredstava "Tekući transferi drugim nivoima vlasti i fondovima - podrška Evropske unije BiH u cilju ublažavanja negativnog socio-ekonomskog uticaja energetske krize" utvrđen budžetom FBiH za 2023. godinu Federalnom ministarstvu razvoja, poduzetništva i obrta i Federalnom ministartsvu prostornog uređenja (Odluka Vlade FBiH V. broj 1049/2023 od 02.08.2023. godine, "Službene novine Federacije BiH", broj 60/23 i Odluka Vlade FBiH V. broj 1146/2023 od 24.08.2023. godine, "Službene novine Federacije BiH", broj 66/23) zadužila Fond za realizaciju pomenutih Programa. Implementacija Programa je započela objavom javnih poziva 03.11.2023. godine i planirana je i u 2024. godini.
Fond je institucija koja se pokazala kao oslonac Vladi FBiH u prevazilaženju problema nedostatka Agencije za okoliš i Agencije za energijsku efikasnost, gdje su mu povjerene zadaće izrade periodičnih izvještaja o stanju okoliša u FBiH, uspostavljanja i vođenja informacionog sistema okoliša sa svojim potkomponentama, informacionog sistema zaštite prirode, informacionog sistema upravljanja otpadom, kao i informacionog sistema energijske efikasnosti. Fond će u narednom periodu kroz svoje programske aktivnosti intenzivno raditi na razvoju i ostvarenju ovog cilja.
Fond za zaštitu okoliša FBiH je, u skladu sa Zakonom o Fondu, odgovoran za prikupljanje sredstava, poticanje i finansiranje pripreme, provedbe i razvoj programa, projekata i sličnih aktivnosti iz područja očuvanja, održivog korištenja, zaštite i unapređenja stanja okoliša, u svrhu približavanja ciljevima definisanim važećim strateškim dokumentima iz oblasti zaštite okoliša i energijske efikasnosti u FBiH i postizanju sistemskog i cjelovitog očuvanja kvaliteta svih komponenti okoliša, očuvanja prirodnih zajednica i racionalnog korištenja prirodnih dobara i energije kao osnovnih uvjeta održivog razvoja, a u cilju postizanja osnovnog prava građana na čist i zdrav okoliš.
Fond za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu Fond) osnovan je Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 33/03) radi prikupljanja i distribucije finansijskih sredstava za zaštitu okoliša na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine. Osnivač Fonda je Federacija Bosne i Hercegovine, a prava i odgovornosti osnivača vrši Vlada Federacije Bosne i Hercegovine.
Godišnji plan Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH (u daljem tekstu Fond) je izrađen u skladu sa novom Uredbom o trogodišnjem i godišnjem planiranju rada, monitoringu i izvještavanju u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 74/19 i 2/21) i predstavlja implementacioni dokument u kojemu su navedene aktivnosti i projekti koji će se poduzimati na godišnjem nivou kako bi se realizirali programi (mjere), iz trogodišnjeg plana rada, te ostvarili prioriteti i strateški ciljevi iz relevantnih strateških dokumenata i utvrđenih u trogodišnjem planu rada.


1) Uvod


B3. Plan izrade propisa po progamima (mjerama)
B2. Aktivnosti/projekti kojim se realizuju program (mjere) iz tabele A1
Ključno pitanje je i donošenje novog Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energijsku efikasnost. Obzirom da je nakon više godina razmatranja na Vladi FBiH i Parlamentu FBiH ovaj Zakon vraćen, potrebno je hitno izvršiti usklađivanje istoga prije svega sa novim Zakonom o zaštiti okoliša, kao i Zakonom o energijskoj efikasnosti, te savremenim tendencijama u ovim oblastima, sa novom Strategijom zaštite okoliša. Hitno usvajanje novog Zakona o Fondu bi trebalo omogućiti poboljšanje rada i veću efikasnost u radu ove institucije, koja se već susreće sa problemima ograničenih mogućnosti u unutarnjoj organizaciji i načinu finansiranja projekata, te posebno praćenja namjenskog utroška sredstava proslijeđenih kantonima.
Uvažavajući da javni sektor generalno treba biti zasnovan na integritetu, transparentnosti, odgovornosti i vladavini prava, sasvim je jasno da pristupačne, pouzdane i korisnički usmjerene usluge e-uprave mogu odigrati značajnu ulogu u postizanju navedenih principa, te podizanja nivoa povjerenja građana u javnu upravu. U tom kontekstu i u okviru Programa "Digitalna transformacija u javnom sektoru u BiH", Fond je izrado "Strategiju digitalne transformacije Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH". Dokument sadrži procjenu digitalne spremnosti Fonda, kao i mapu puta digitalne transformacije sa pripadajućim Akcionim planom za period 2023-2025. Nakon što se ovaj dokument usvoji, planira se pristupiti postupnoj realizaciji preporuka s ciljem digitalizacije rada i usluga Fonda, kao što su npr. digitalizacija upravljanja dokumentacijom, e-prijava i provođenje javnih konkursa Fonda, unapređenje postojećih i uvođenje novih informaciono-komunikacionih sistema i sl.


5) Mogući problemi i rizici za realizaciju godišnjeg plana rada


Mogući rizik i prepreka izvršenju zacrtanih strateških i operativnih ciljeva je i nedostatak sredstva za realizaciju kompleksnih programa, projekata i aktivnosti. Evidentno je da složena administrativna struktura u FBiH, kao i podjela nadležnosti, naročito u oblasti okoliša, čini da se sporo donose odluke, te je nedonošenje propisa za pojedine vrste naknada svakako veliki rizik u realizaciji svih planova. U realizaciji planskih aktivnosti veliki rizik je što u FBiH još uvijek nisu efikasno uređene institucije na svim nivoima, posebno one koje se bave okolišem, sa jasnim zadacima, sredstvima, znanjem i vještinama za ispunjene postavljenih ciljeva.
Rizik vezan za dalji razvoj informacionih sistema je u nedovoljnom nivou svijesti privrednika, institucija kao i pojedinaca u pogledu poštivanja obaveze izvještavanja i redovnog dostavljanja i razmjeni podataka, te nedostatku odgovornosti za kontrolu tačnosti vlastitih podataka. Ovaj rizik namjeravamo umanjiti obavljanjem niza edukativnih radionica koje se planiraju i dalje organizirati za sve tipove obveznika.