БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

435. Одлука о усвајању Програма утрошка средстава револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. Сарајево путем Федералног министарства просторн

На основу члана 19. став (2) Закона о Влади Федерације Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", бр. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 и 8/06), и тачке III став (1) Одлуке о успостављању Револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. Сарајево путем Федералног министарства просторног уређења ("Службене новине Федерације БиХ", број 43/21), Влада Федерације Босне и Херцеговине, на 320. сједници, одржаној 23.06.2022. године, доноси


ОДЛУКУ


О УСВАЈАЊУ ПРОГРАМА УТРОШКА СРЕДСТАВА РЕВОЛВИНГ ФОНДА ЗА ЕНЕРГИЈСКУ ЕФИКАСНОСТ ФЕДЕРАЦИЈЕ БиХ ЗА ЈАВНЕ ОБЈЕКТЕ КОД УНИОН БАНКЕ Д.Д. САРАЈЕВО ПУТЕМ ФЕДЕРАЛНОГ МИНИСТАРСТВА ПРОСТОРНОГ УРЕЂЕЊА ЗА 2022. ГОДИНУ


I


Усваја се Програм утрошка средстава револвинг фонда за енергијску ефикасност Федерације БиХ за јавне објекте код Унион банке д.д. Сарајево путем Федералног министарства просторног уређења за 2022. годину (у даљем тексту: Програм).

II


Средства предвиђена за позајмљивање по овом програму, су - планирана финансијска средства у Буџету Федерације Босне и Херцеговине за 2022. годину, на раздјелу 23, глава 2301 - Федерално министарство просторног уређења, економски код 615300 - Капитални трансфери непрофитним организацијама - ВЕЕР - револвинг фонда у укупном износу од 2.000.000,00 КМ ("Службене новине Федерације БиХ", број 25/22).

III


Програм утрошка средстава из тачке I ове одлуке, налази се у прилогу ове одлуке и чини њен саставни дио.

IV


Федерално министарство просторног уређења достављаће извјештаје о утрошеним средствима Федералном министарству финансија/финанција и Влади Федерације Босне и Херцеговине у складу са Законом о извршавању БуџетаФедерације Босне и Херцеговине за 2022. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 25/22) и Програмом из тачке I ове одлуке.

V


За реализацију ове одлуке задужују се Федерално министарство просторног уређења, Федерално министарство финансија/финанција и Унион банка д.д. Сарајево, свако у оквиру своје надлежности.

VI


Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

В. број 979/2022
23. јуна 2022. године
Сарајево


Премијер
Фадил Новалић, с. р.

BOSNA I HERCEGOVINA FEDERACIJA BOSNE I HERCEGOVINE FEDERALNO MINISTARSTVO PROSTORNOG UREĐENJA


PROGRAM UTROŠKA SREDSTAVA
REVOLVING FONDA ZA ENERGIJSKU EFIKASNOST FEDERACIJE BiH ZA JAVNE OBJEKTE KOD UNION BANKE D.D. SARAJEVO PUTEM FEDERALNOG MINISTARSTVA PROSTORNOG UREĐENJA ZA 2022. GODINU


Sarajevo, Juni 2022. godine


1. UVOD


Zakonom o energijskoj efikasnosti Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu Zakon) propisano je da je povećanje energijske efikasnosti u krajnjoj potrošnji, djelatnost od općeg interesa, te u vezi sa tim obaveznu izradu, donošenje i provođenje planova za unapređenje energijske efikasnosti, mjera za poboljšanje energijske efikasnosti uključujući energijske usluge i energijske audite, te između ostalih obaveze javnog sektora u pogledu primjene mjera energijske efikasnosti ali i način finansiranja poboljšanja energijske efikasnost.
Definisane su referentne vrijednosti koje moraju postići postojeće zgrade energetskom obnovom. Energetsku obnovu prioritetno je provesti na zgradama javne namjene koje moraju preuzeti vodeću ulogu pružajući pozitivan primjer ostalim sektorima.
Kako bi se ostvarili usvojeni ciljevi za smanjenje potrošnje energije u krajnjoj potrošnji, a posebno u zgradama javne namjene te ispunile obaveza iz Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, Zakonom je propisana obaveza izrade operativnih planova energijske obnove zgrada javne namjene. Sa tim u vezi neophodno je razviti održivi mehanizam finansiranja, koristeći uštedu kao instrument otplate investicije u mjere energijske efikasnosti.


2. ZAKONODAVNI OKVIR PROGRAMA UTROŠKA


- Zakon o energijskoj efikasnosti Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 22/17))
- Zakon o izvršavanju budžeta Federacije BiH za 2022. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 25/22)
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o zajmu između BiH i Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) za realizaciju Dodatnog finansiranja projekte "Energetska efikanost u BiH" (AF BEEP) V. broj 147/2018 od 25.10.2018.
- Odluka o prihvatanju zaduženja Federacije BiH po Sporazumu o finansiranju između BiH i Međunarodne asocijacije za razvoj (IDA) za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti u BiH" (BEEP) - PFBiH broj 01-02-486/14
- Odluka o prihvatanju zaduženja po Sporazumu o zajmu između Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) i Bosne i Hercegovine za realizaciju projekta "Energetske efikasnosti- dodatno finansiranje" (Službene novine Federacije BiH, broj 10/20)
- Zaključak Vlade FBiH V. broj 8/2019 od 17.01.2019. godine o uspostavi revolving fonda u okviru Federalnog ministarstva prostornog uređenja
- Odluka o uspostavljanju revolving fonda za energijsku efikasnost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja ("Službene novine Federacije BiH", broj 43/21).
- Akcioni plan energijske efikasnosti Federacije BiH 2019-2021. godine
- Ugovor o uspostavi Energetske zajednice (Odluka o ratificiranju Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, ("Službene novine BiH - Međunarodni ugovori", broj 9/06),
- Operativni plan za poboljšanje energijske efikasnosti u institucijama Federacije BiH, usvojem Zaključkom Vlade Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 29/21.).


3. CILJ PROGRAMA UTROŠKA


Cilj Programa utroška sredstava revolving fonda za energijsku efikasnost Federacije BiH za javne objekte kod Union banke d.d. Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekst: Program utroška) je implementiranje mjera energijske efikasnosti kroz revolving model finansiranja odnosno kroz reinvestiranje otplata u investicije energijske efikasnosti u javnim objektima. Ovaj revolving model je uspostavljen usvajanjem Odluke o uspostavljanju revolving fonda za energijsku efikasnost FBiH za javne objekte kod Union banke dd Sarajevo putem Federalnog ministarstva prostornog uređenja (u daljem tekstu: Ministarstvo) od strane Vlade FBiH i potpisivanjem Ugovora o uspostavljanu revolving fonda i Ugovora o komisionim poslovima sa Union bankom d.d. Sarajevo čime su se stvorili i tehnički preduslovi za operacionalizaciju revolving fonda. Osnivanjem ovog revolving fonda (u daljem tekstu: RF) će se stvoriti preduslovi za uspostavljenje mehanizma finansijskih ušteda koje bi se po osnovu projekata energijske efikasnosti uplaćivale u navedeni RF.
Nakon što Ministarstvo sprovede implementaciju mjera energijske efikasnosti na javnim objektima, korisnik/vlasnik zgrade/objekta u javnom vlasništvu (na različitim nivoima vlasti u FBiH) ima obavezu uplaćivanja očekivanih finansijskih ušteda u navedeni RF. Obaveza uplaćivanja ušteda u RF pri Ministarstvu postoji sve dok korisnik projekta energetske efikasnosti ne uplati ugovoreni iznos investiranih sredstava. Ovaj će proces u smislu planiranja budžetskih sredstava budžetskih korisnika koji su korisnici programa energijske efikasnosti zahtijevati planiranje i izvršavanje budžeta koje uključuje obaveze za ostvarivanje finansijskih ušteda, odnosno uplate ugovorenih, očekivanih ušteda u RF pri Ministarstvu.
Krajnji cilj uspostavljanja RF EE FBiH je u obezbjeđivanju održivosti projekta energijske efikasnosti u Federaciji BiH jer će se uštede i izvršene uplate u RF EE FBiH koristiti za buduće projekte energijske efikasnosti.
Ovaj održivi mehanizam finansiranja treba omogućiti povrat/revolving uloženih sredstava i privlačenje dodatnih sredstava. To između ostalog treba uključivati:
- povećanje raspoloživih sredstava za investicije u energijsku efikasnost;
- demonstriranje koncepta korištenja ušteda u troškovima za energiju, za otplatu investicije;
- "vidljivost" ostvarenih ušteda što će također povećati "energijsku disciplinu" krajnjih korisnika;
- niži troškovi investicije, jer se vrši otplata samo vrijednosti energijske usluge bez troškova kamate;
- mogućnost privlačenja drugih međunarodnih finansijskih institucija u obliku investitora/donatora;
- Revolving fond pruža kompletnu uslugu implementacije mjera energijske efikasnosti, čime se rasterećuju ljudski kapaciteti javnih institucija koje bi to, u protivnom, trebale provesti;
- Kantonalno/Federalno ministarstvo finansija surađuje samo sa jednim partnerom /Revolving fondom, a ne sa više različitih subjekata, čime se u velikoj mjeri smanjuju troškovi projekata energijske efikasnosti i rizik ulaganja u iste;
- Krajnji korisnici sredstava/javni objekti (federalni, kantonalni/županijski, jedinice lokalne samouprave i javne ustanove i dr.) ostvaruju pozitivne novčane tokove u kontekstu, trajnih, dugoročnih ušteda i povećanje knjigovodstvene vrijednosti obnovljenih javnih objekata - duži životni vijek, povećani komfor krajnjih korisnika.


4. NAMJENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA


Izvori finansiranja revolving fonda predstavljaju kreditna i bespovratna sredstva domaćih i/ili međunarodnih financijskih institucija, sredstava budžeta kao i druga sredstva doznačena sukladno odlukama, sporazumima ili drugim aktima donesenim od strane nadležnih organa.
Pored navedenog, sredstva revolving fonda predstavljaju i sredstva planirana na osnovu očekivanih finansijskih ušteda a koja su doznačena iz Budžeta Federacije BiH sa razdjela Federalnog ministarstva prostornog uređenja po osnovu izvršenih projekata energijske efikasnosti za federalne institucije (budžetski korisnici) te sredstva od povrata beskamatnih zajmova po osnovu izvršenih projekata energijske efikasnosti za federalne institucije (vanbudžetski korisnici) i institucije na drugom/nižem nivou vlasti. Također sredstva revolving fonda mogu predstavljati i sredstva međunarodnih organizacija u vidu bespovratnih sredstava i/ili kredita, sredstva budžeta Federacije BiH, kantona i jedinica lokalne samouprave te drugih institucija a namijenjena su za implementaciju mjera energijske efikasnosti u javnim objektima te drugi izvori finansiranja.
Prikupljena finansijska sredstva u revolving fondu će se koristiti za dodjelu zajmova federalnim, kantonalnim i gradskim/općinskim organima uprave i javnim ustanovama sa područja FBiH za potrebe implementacija projekata energijske efikasnosti u javnim objektima u FBiH.
Cilj Vlade Federacije BiH je da putem Ministarstva, a kroz finansijski mehanizam RF omogući finansiranje cjelokupnog investicijskog ciklusa projekta povećanja energijske efikasnosti u javnim zgradama. S tim u vezi, kroz RF moguće je između ostalog finansirati:
- izradu projektne dokumentacije,
- reviziju projektne dokumentacije,
- implementaciju mjera povećanja energijske efikasnosti,
- nabavku i ugradnju opreme za praćenje potrošnje energije,
- aktivnosti nadzora nad implementacijom mjera povećanja energijske efikasnosti,
- izradu energijskog certifikata nakon implementacijom mjera povećanja energijske efikasnosti.
Kvalifikovani projekti energijske efikasnosti podobni za finansiranje putem RF su projekti tekućeg održavanja (izuzetno rekonstrukcije ili renoviranje uz pribavljanje potrebnih dozvola od strane korisnika), sve sa ciljem investiranja koje rezultira smanjenjem potrošnje energije uz poboljšanje komfora boravka u objektu, doprinose povećanju korištenja obnovljivih izvora energije (obnovljivih izvora energije kao mjere energijske efikasnosti) smanjenjem emisija stakleničkih plinova (GHG).
Mjere povećanja energijske efikasnosti prihvatljive za RF EE FBiH, su:
- termoizolacija zidova, podruma i potkrovlja,
- popravak/zamjena vanjskih vrata,
- popravak/zamjena prozora,
- nadogradnja/zamjena kotlova i sistema grijanja koje rezultira povećanjem stepena efikasnosti sistema grijanja,
- zamjena kotla sa fosilnih goriva na goriva obnovljivih izvora energije,
- zamjena/diversifikacija goriva,
- poboljšanje/ugradnja sistema automatskog upravljanja energijom/energetskim sistemima u objektu,
- termoizolacija cijevi i opreme,
- solarni sistemi grijanja i pripreme potrošne tople vode,
- solarni PV sistemi (tj. krovni solarni PV sistemi isključivo namjenjeni za sopstvenu upotrebu električne energije),
- toplotne pumpe za grijanje i hlađenje,
- LED rasvjeta u zgradama,
- automatska kontrola i upravljanje sistema osvjetljenja u zgradama,
- solarni toplotni kolektori,
- zamjena ventilacijskog sistema,
- zamjena distributivnog sistema grijanja unutar objekta,
- zamjena rashladnih uređaja/klima uređaja,
- ugradnja termostatskih ventila na grijnim tijelima.
I druge mjere koje nisu na popisu mogu se smatrati podobnim sve dok rezultiraju povećanjem energijske efikasnosti/uštedom energije, i sve dok nisu na listi projekata ili mjera koji ne ispunjavaju uvjete (uključujući uslove međunarodnih finansijskih institucija a za koje će se posebnim aktom, za svaki izvor finansiranja posebno, utvrditi limitacija ili isključenje određenih mjera, ukoliko je to uslov definisan od strane međunarodnog izvora finansiranja). Predmetna lista se može dopuniti novim prihvatljivim mjerama a što će se u svakom novom pozivu definisati (ukoliko za to postoji osnov).


5. KRITERIJI ZA IZBOR KORISNIKA REVOLVING FONDA


Odobravanje sredstava krajnjem korisniku/organu nadležnom za javni objekat iz RF-a podrazumijeva odobrenje zajma putem Union banke d.d. Sarajevo (u daljem tekstu: Banka) regulisan Ugovorom o zajmu u kojem se preciziraju uslovi otplate zajma uključujući i odgodu otplate ("grace period). Otplata zajma započinje nakon prve grijne sezone od tehničkog prijema radova i puštanja tehničkih sistema u rad. Korisnici sredstava po ovom Programu utroška mogu biti federalni, kantonalni i gradski/općinski organi uprave i javne ustanove sa područja FBiH u svrhu ulaganja u projekte energijske efikasnosti u javnim objektima u FBiH. Korisnici sredstava po ovom programu mogu biti samo oni urgani uprave i ustanove sa područja Federacije BiH koji obezbijede po mišljenju Banke odgovarajuće sredstvo osiguranja plaćanja na ugovoreni iznos investicije u energijsku efikasnost kojim se osigurava kontinuirano servisiranje obaveza prema revolvoing fondu.
Javni objekti koji nisu prihvatljivi za finansiranje putem RF su dati u nastavku:
- zgrade povezane sa vojnim strukturama/odbranom
- prostori i uredi političkih stranaka i ureda sindikata, rehabilitacija objekata zadruga ili drugih grupa vlasnika,
- proizvodnja električne energije u svrhu priključenja i prodaje unutar elektroenergetskog sistema,
- objekti i usluge vjerske infrastrukture kao rehabilitacija crkava, džamija, kapela i drugih vjerskih objekata,
- ulaganja u javne objekte komercijalnog karaktera,
- druge vrste projekata i aktivnosti, kao što su bilo kakve akcije koje bi imale negativan uticaj na životnu sredinu ili podsticale marginalizaciju socijalnih grupa,
- projekti i aktivnosti koji su u suprotnosti sa zakonodavstvom FBiH,
- bilo koji projektni prijedlog koji su podnijeli korisnici koji nisu izmirivali svoje obaveze preuzete mehanizmom finansiranja RF u pogledu otplate investicije, dostupnosti podataka, održavanja i održivosti prethodno obnovljenih objekata kroz RF.
Sredstva Trajnog revolving fonda se dodjeljuju u skladu sa Zakonom o sistemu državne pomoći u BiH ("Službeni glasnik BiH", br. 10/12, 39/20), Uredbom o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Federaciji BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 27/18) i Uredbom o uslovima i postupcima za dodjelu pomoći male vrijednosti - de minimis pomoć ("Službene novine Federacije BiH" broj 27/18). U skladu sa prethodno navedenim zakonskim i podzakonskim aktima, državnu pomoć po ovom Programu utroška može predstvljati samo iznos kamate koji nastaje kao razlika između referentne kamatne stope i stope po kojoj je odobren zajam krajnjem korisniku.


6. SREDSTVA PREDVIĐENA ZA DODJELU IZ TRAJNOG REVOLVING FONDA


Ukupan iznos sredstava koja će se plasirati putem revolving fonda za 2022. godinu iznosi 2.000.000,00 KM, a predstavljaju sredstva doznačena iz budžeta FBiH planirana na ekonomskom kodu 615300 - Kapitalni transferi neprofitnim organizacijama - za projekte energijske efikasnosti u objektima u vlasništvu Federacije BiH (BEEP revolving fond) ovog Ministarstva.
Navedene sredstva revolving fonda su kreditna sredstva, sa sljedećim uslovima:
- grace period: otplata zajma započinje nakon prve grijne sezone od tehničkog prijema radova i puštanja tehničkih sistema u rad.
- godišnjom kamatnom stopom u visini od: 0,00 %
- naknadom za obradu kredita: 0,5%


7. TRAJANJE PROGRAMA UTROŠKA


Program utroška primjenjuje se od dana stupanja na snagu odluke o njegovom
usvajanju i traje do utroška sredstava u revolving fondu a najkasnije do kraja fiskalne 2022. godine.


8. TIJELA ZA PROVOĐENJE PROGRAMA UTROŠKA


Tijela nadležna za provođenje programa i nadzor nad namjenskim korištenjem sredstava pomovom Programu utroška su Ministarstvo, Federalno ministarstvo finansija i Banka, svako u okviru svoje nadležnosti i u skladu sa Ugovorom o komisionim poslovima zaključenim između Ministarstva i Banke.


9. PROVOĐENJE PROGRAMA - DODJELA SREDSTAVA


Finansijska sredstva u okviru ovog Programa utroška utrošit će se na implementaciju mjera energijske efikasnostu na federalnim objektima a u skladu sa Operativnim planom za poboljšanje energijske efikasnosti u institucijama Federacije Bosne i Hercegovine (Operativni plan EE) (Zaključak Vlade F BiH V. broj 624/2021 od 01.04.2021. godine).


10. POSLOVNI ODNOS IZMEĐU MINISTARSTVA I BANKE


Ministarstvo i Banka su svoje poslovne odnose uredili na osnovu Ugovora o uspostavljanju revolving fonda broj 01-19-1270/21 zaključenog dana 17. septembra 2021. godine i Ugovora o komisionim poslovima - broj 01-19-1270/21-2 zaključenog dana 17. septembra 2021. godine


11. KONTROLA UTROŠKA SREDSTAVA


Ministarstvo će osigurati nadzor nad utroškom dodijeljenih sredstava i jednom godišnje izvještavati Vladu FBiH o kontroli utroška sredstava.


12. OSIGURANJE TRANSPARENTNOSTI PROCESA


Program utroška zajedno sa Odlukom o usvajanju programa utroška sredstava te po ovom Programu utroška će se objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH" i na web stranici Ministarstva.


Ministar
Josip Martić, s. r.