ОДЛУКУ
О ДАВАЊУ САГЛАСНОСТИ НА ПРОГРАМ РАДА ФОНДА ЗА ЗАШТИТУ ОКОЛИША ФЕДЕРАЦИЈЕ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ ЗА 2025. ГОДИНУ
I
II
III
В. број 42/2025
29. јануара 2025. године
Сарајево
Премијер
Нермин Никшић, с. р.
PROGRAM RADA
FONDA ZA ZAŠTITU OKOLIŠA FEDERACIJE BiH ZA 2025. GODINU
Sarajevo, decembar 2024. godine Sadržaj
1) Uvod
2) Osvrt na aktivnosti/projekte realizovane godišnjim planom rada za prethodnu kalendarsku godinu
3) Kratak opis ključnih usmjerenja godišnjeg plana rada i provedenog procesa konsultacija
Strateški cilj 1. Prikupljanje namjenskih naknada/ostvarivanje prihoda Fonda
Strateški cilj 2. Sufinansiranje projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti
Strateški cilj 3: Praćenje stanja okoliša i informacioni sistem okoliša FBiH
Strateški cilj 4. Povećanje energijske efikasnosti i Informacioni sistem energijske efikasnosti FBiH – ISEE FBiH
Strateški cilj 5. Unapređenje finansiranja projekata iz međunarodnih fondova i informacioni sistem projekata i partnera Fonda ISPPF
Strateški cilj 6: Institucionalno jačanje
4) Opis institucionalnih kapaciteta sa analitičkim pregledom ključnih nedostataka i potreba organa uprave u odnosu na planirane mjere (programe) za naredni godišnji period, preuzet iz trogodišnjeg plana rada
5) Mogući problemi i rizici za realizaciju godišnjeg plana rada
B. Glavni program
B1. Programi (mjere) za implementaciju glavnog programa
B2. Aktivnosti/projekti kojim se realizuju program (mjere) iz tabele A1
B3. Plan izrade propisa po progamima (mjerama)
1) Uvod
Godišnji plan Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH (u daljem tekstu Fond) je izrađen u skladu sa novom Uredbom o trogodišnjem i godišnjem planiranju rada, monitoringu i izvještavanju u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH" br. 74/19 i 2/21) i predstavlja implementacioni dokument u kojemu su navedene aktivnosti i projekti koji će se poduzimati na godišnjem nivou kako bi se realizirali programi (mjere), iz trogodišnjeg plana rada, te ostvarili prioriteti i strateški ciljevi iz relevantnih strateških dokumenata i utvrđenih u trogodišnjem planu rada.
Fond za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu Fond) osnovan je Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine FBiH", broj: 33/03) radi prikupljanja i distribucije finansijskih sredstava za zaštitu okoliša na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine. Osnivač Fonda je Federacija Bosne i Hercegovine, a prava i odgovornosti osnivača vrši Vlada Federacije Bosne i Hercegovine.
Fond za zaštitu okoliša FBiH je, u skladu sa Zakonom o Fondu, odgovoran za prikupljanje sredstava, poticanje i finansiranje pripreme, provedbe i razvoj programa, projekata i sličnih aktivnosti iz područja očuvanja, održivog korištenja, zaštite i unapređenja stanja okoliša, u svrhu približavanja ciljevima definisanim važećim strateškim dokumentima iz oblasti zaštite okoliša i energijske efikasnosti u FBiH i postizanju sistemskog i cjelovitog očuvanja kvaliteta svih komponenti okoliša, očuvanja prirodnih zajednica i racionalnog korištenja prirodnih dobara i energije kao osnovnih uvjeta održivog razvoja, a u cilju postizanja osnovnog prava građana na čist i zdrav okoliš.
Fond je institucija koja se pokazala kao oslonac Vladi FBiH u prevazilaženju problema nedostatka Agencije za okoliš i Agencije za energijsku efikasnost, gdje su mu povjerene zadaće izrade periodičnih izvještaja o stanju okoliša u FBiH, uspostavljanja i vođenja informacionog sistema okoliša sa svojim potkomponentama, informacionog sistema zaštite prirode, informacionog sistema upravljanja otpadom, kao i informacionog sistema energijske efikasnosti. Fond će u narednom periodu kroz svoje programske aktivnosti intenzivno raditi na razvoju i ostvarenju ovog cilja.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je donošenjem Odluka o usvajanju Programa utroška sredstava "Tekući transferi drugim nivoima vlasti i fondovima – podrška Evropske unije BiH u cilju ublažavanja negativnog socio-ekonomskog uticaja energetske krize" utvrđen budžetom FBiH za 2023. godinu Federalnom ministarstvu razvoja, poduzetništva i obrta i Federalnom ministartsvu prostornog uređenja (Odluka Vlade FBiH V.broj: 1049/2023 od 02.08.2023. godine, Sl. novine FBiH 60/23 i Odluka Vlade FBiH V.broj: 1146/2023 od 24.08.2023. godine, Sl. novine FBiH 66/23) zadužila Fond za realizaciju pomenutih Programa. Implementacija Programa je započela objavom javnih poziva 03.11.2023. godine i provođena je u 2024. godini, dok se u 2025. godini planira okončanje ovog programa.
2) Osvrt na aktivnosti/projekte realizovane godišnjim planom rada za prethodnu kalendarsku godinu
Tokom 2024. godine aktivnosti prikupljanja sredstava iz namjenskih naknada, kao i projekti predviđeni za implementiranje realizovani su u najvećoj mjeri u skladu sa Planom rada za 2024. godinu. Po pitanju prihoda po osnovi Zakona o upravljanju otpadom i Uredbe o naknadama za posebne kategorije otpada: gume, akumulatore i baterije, ulja i vozila Fond je poduzeo mjere kojima je evidentiran veliki broj obveznika prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje koji izbjegavaju obavezu izvještavanja i plaćanja naknada. Tako evidentiranim obveznicima je Fond izdao rješenja o naplati naknada na koja je zaprimljen veliki broj žalbi. Obzirom da predmetne žalbe rješava nadležno Federalno ministarstvo okoliša i turizma koje je angažiralo FUIP za kontrolu podataka tih obveznika, dalji ishodi po žalbama su neizvjesni, ali time i ostvarenje prihoda i posljedično ulaganje u sistem upravljanja ovim kategorijama otpada. Treba napomenuti da su sredstva namijenjena sufinansiranju projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti stavljena na raspolaganje putem redovnih Javnih konkursa u skladu sa Planom, dok sama realizacija projekata ovisi od krajnjih korisnika sredstava koji je i provode. Fond redovno provodi aktivnosti praćenja realizacije projekata i namjenskog utroška odobrenih sredstava. Također, u drugoj polovini godine je raspisan Javni konkurs za dodjelu poticaja za aktivnosti sakupljanja i reciklaže posebnih kategorija otpada i to otpadnih guma, akumulatora i baterija, otpadnih ulja i otpadnih vozila, te su i ova namjenska sredstva stavljena na raspolaganje.
U skladu sa planom Fond je realizirao putem Javnih poziva i donatorska EU sredstva kroz budžetsku podršku, odnosno putem Programa utroška sredstava utvrđenih budžetom FBiH putem dva resorna ministarstva, i to Federalnog ministarstva prostornog uređenja I Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta.
Fond od početka 2022. godine ostvaruje prihod po potpisanog Sporazumu sa UNDP-om po osnovu realizacije projekta "Povećanje ulaganja u javne objekte sa niskom emisijom ugljika u BiH" čime ostvaruje donacije od strane UNDP-a u svrhu sufinansiranja aktivnosti i mjera povećanja energijske efikasnosti u javnom sektoru u FBiH. Ovaj aranžaman će biti nastavljen i u narednim godinama, sve do kraja trajanja istog, odnosno do maja 2026. godine. Obzirom da Projekt podrazumijeva i sufinansiranje od strane krajnjih korisnika, isti su svoja sredstva doznačili na račun Fonda prema posebno potpisanom sporazumu. Fond ostvaruje pravo na povrat PDV-a po osnovu sredstava donacije od strane UNDP-a koja će kontinuirano ostvarivati za vrijeme trajanja projekta.
Na osnovu Memoranduma o razumijevanju potpisanog sa Češkom razvojnom agencijom – CzDA, Fond je od 2020. godine uključen u Program razvojne saradnje Češke Republike u BiH. Nakon završetka prve faze, u kojoj je Fond kao partner CzDA ispunio obaveze u dijelu provođenja aktivnosti prikupljanja i pripreme projektnih prijedloga u svrhu učešća u Programu razvojne saradnje Republike Češke u BiH, CzDA je od interesa za daljnje razmatranje sufinansiranja odabrala tri projekta, ukupne investicijske vrijednosti cca. 8,5 mil. KM. U 2023. godini se počelo sa implementacijom projekta "Izgradnja postrojenja za prečišćavanje pitke vode (PPPV) Stjepan Polje, Grad Gračanica". Završetak projekta, kojim se uz ulaganje Fonda od 14,76% procijenjene projektne vrijednosti postiže povlačenje međunarodnih bespovratnih sredstava od 1,33 mil. KM (65,50 % od procijenjene vrijednosti projekta), planiran je u 2025. godini, kada bi se prema planu CzDA trebala početi i realizacija narednog projekta na području FBiH. Prethodno navedena implementacija projekata predstavlja i u skladu je sa ispunjenjem jednog od prioriteta Fonda, da kao partner sa međunarodnim institucijama/organizacijama osigura sredstva i posreduje u vezi sa finansiranjem projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti iz sredstava međunarodnih institucija/organizacija.
Na osnovu dokumenta "Zajednički plan implementacije", potpisanog između Fonda i Projekta USAID Razvoj održivog turizma u Bosni i Hercegovini (Turizam) u 2024. godini su realizirane aktivnosti edukacije potencijalnih partnera Fonda o finansijskim instrumentima i mehanizmima dodjele sredstava Fonda. U narednoj godini po ovoj osnovi slijedi daljnja edukacija i to ciljane grupe projekta Turizam. U 2024. godini pripremljen je draft novog Pravilnika o učešću Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH u međunarodnim programima/ projektima. Usvajanjem dokumenta, kojim se jasno definiraju vrste, oblici i načini saradnje Fonda u okviru međunarodnih programa/projekata, a koje se cijeni da će biti u narednoj godini, ostvareni će biti preduvjeti za uključivanje Fonda i potpisivanje sporazuma / ugovora o saradnji. U tom cilju u 2024. godini nastavljeno je sa pripremnim aktivnostima, te su ostvareni kontakti i saradnja sa brojnim međunarodnim i domaćim institucijama, kako u pogledu ocjene mogućnosti i pripreme buduće saradnje, tako i pripreme projektnih prijedloga projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti za prijavu na otvorene pozive programa transnacionalne/međudržavne saradnje.
3) Kratak opis ključnih usmjerenja godišnjeg plana rada i provedenog procesa konsultacija
U toku pripreme Programa rada i Finansijskog plana Fonda za zaštitu okoliša FBiH za 2025.godinu, Fond je uputio dopise svim nadležnim ministarstvima sa kojima redovno sarađuje u svome radu. To su prije svega federalna ministarstva zadužena za provođenje relevantnih Strategija i to prvenstveno Strategije zaštite okoliša FBiH, kao i Planova upravljanja vodnim područjima Save i Jadranskog mora 2022-2027, te Federalnog plana upravljanja otpadom, Strategije razvoja energetskog sektora FBiH, a odgovori su došli kako slijedi:
- Federalno ministarstvo okoliša i turizma, dopis sa preporukama br. 04-19-50/24-13 od 27.09.2024.
- Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, dopis sa preporukama br. 07-2-21/2-1826/24 HA od 30.09.2024.
- Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, dopis sa preporukama br. 05-02-2-1717/24 od 27.09.2024.godine
Imajući u vidu trogodišnji plan rada Fonda, realizovane aktivnosti iz Programa za 2024.godinu, analizu aktivnosti i ciljeva postavljenih strateškim dokumentima zaštite okoliša i energijske efikasnosti u FBiH, Fond je izradio raspored planskih aktivnosti za 2025. godinu prema kome nastavlja realizaciju ranijih i planiranje novih strateških i operativnih ciljeva, prioriteta, mjera i aktivnosti kako slijedi:
Strateški cilj 1. Prikupljanje namjenskih naknada/ostvarivanje prihoda Fonda
U 2025. godini je planirana realizacija/ostvarenje redovnih prihoda Fonda. Neizvjesno je dalje ostvarenje prihoda po osnovi Zakona o upravljanju otpadom i Uredbe o naknadama za posebne kategorije otpada: gume, akumulatore i baterije, ulja i vozila, a radi velikog broja žalbi koje mora riješiti nadležno Federalno ministarstvo okoliša i turizma. Ovdje se mora reći da je evidentiran veliki broj obveznika prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje koji izbjegavaju obavezu izvještavanja i plaćanja naknada, a kojima je Fond izdao rješenja na koja je zaprimljen veliki broj žalbi. Dalji ishodi po žalbama su neizvjesni, ali time i ostvarenje prihoda i posljedično ulaganje u sistem upravljanja ovim kategorijama otpada. Posljednjih godina evidentan je trend smanjenja ukupno obračunatih/naplaćenih sredstava po osnovu obaveze plaćanja naknade za onečišćenje zraka sumpor-dioksidom, dušičnim oksidom i čvrstim česticama iz kontroliranih stacionarnih izvora, a što je rezultat smanjenja prijavljenih emisija u zrak najznačajnijih emitera zagađujućih materija u zrak - termoelektrana JP Elektroprivreda BiH, Kakanj i Tuzla. Smanjenju je doprinio i prestanak rada energane i koksare Arcelor Mittala Zenica, kao i prestanak rada Aluminij d.d. Mostar. Termoelektrane su u obavezi smanjenja emisija, a iste količine emisija prijavljuju i Fondu i za potrebe izvještavanja prema Energetskoj zajednici/Evropskoj agenciji za okoliš, kao i za Registar postrojenja i zagađivanja u FBiH. Budući da su zagađivači zraka prema Uredbi o naknadama za zagađivače zraka, dužni svoje izvještaje o godišnjim emisijama za prethodnu godinu poslati u Fond do kraja 6. mjeseca tekuće godine, prilikom izrade programa rada i financijskog plana, Fondu nije raspoloživa informacija o promjenama u intenzitetu proizvodnje, a koja kod velikih zagađivača može rezultirati znatnim smanjenjem emisija, a tako i naknada. Isto tako, Pravilnik o načinu obračunavanja i plaćanja, te rokovima obračunavanja i plaćanja naknada za zagađivače zraka (čl. 8) obavezuje na prijavu promjene podataka Fondu, ali samo u smislu početka rada novog pojedinačnog izvora emisije ili trajnog zatvaranja postojećeg izvora emisije, pa Fond ne raspolaže unaprijed informacijom o eventualnim promjenama/zastojima u proizvodnom procesu.
Strateški cilj 2. Sufinansiranje projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti
Ciljne tematske oblasti proističu iz propisa, kao i strateških dokumenata FBiH u oblastima zaštite voda, prirode, zraka, zemljišta, kao i upravljanja otpadom, te upravljanja energijom:
Projekti od značaja za FBiH gdje su obuhvaćeni:
Realizacija ugovorenih WATSAN projekata vodosnabdijevanja i sanitacije u FBiH,
Projekti zaštite voda od značaja za FBiH – postrojenja za prečišćavanje komunalnih/urbanih otpadnih voda, kao i tehnoloških otpadnih voda industrija, deponijskih procjednih voda, kao i projekti zaštite izvorišta i izgradnje kanalizacionih sistema,
Projektna i planska dokumentacija i studije u oblasti zaštite okoliša i energijske efikasnosti,
Projekti zaštite okoliša urbanih centara > 100.000 stanovnika,
Projekti uspostavljanja federalne mreže monitoringa kvalitete zraka,
Projekti zaštite prirode, koji prvenstveno obuhvataju inventarizaciju vrsta i staništa u FBiH po utvrđenoj metodologiji koja podrazumjeva unos podataka u informacioni sistem zaštite prirode, te projekte unutar postojećih zaštićenih područja, kao i podrške povećanju zaštićene teritorije u FBiH, i sl.
Projekti zaštite i remedijacije tla, gdje se prvenstveno misli na metode bioremedijacije teško oštećenog i kontaminiranog tla, kao i zemljišta zagađenih POPs materijama, pošumljavanje visoko ugroženih i opožarenih područja;
Projekti po osnovu međuentitetske saradnje identificirani od strane nadležnih entitetskih ministarstava za koje Fond zadužuje Vlada FBiH,
Projekti uništavanja i suzbijanja širenja ambrozije.
Ostali projekti zaštite okoliša:
Projekti zaštite okoliša kao podrška razvoja lokalnih zajednica, koji obuhvataju prvenstveno projekte razvoja kanalizacionih sistema, uklanjanje divljih deponija u zonama izvorišta i vodotoka, te smanjenja gubitaka u vodovodnim mrežama,
Projekti jačanja javne svijesti o značaju zaštite okoliša,
Projekti zaštite zraka, kojima se osigurava smanjenje i kontrola emisija u zrak značajnih zagađivača, kao i emisija iz saobraćaja, te projekti poboljšanja kvalitete zraka,
Projekti upravljanja otpadom kojima se prvenstveno podržava jačanje infrastrukture za upravljanje posebnim kategorijama otpada, te reciklaža iskoristivih komponenti, zbrinjavanje opasnog otpada, kao i projekti izgradnje objekata za tretman biorazgradivog i reciklabilnog otpada s ciljem smanjenja količina koje se odlažu na deponije.
Unaprjeđenje korištenja energije u svim sektorima potrošnje, a koji obuhvataju:
Provođenje mjera energijske efikasnosti u stambenim zgradama kolektivnog stanovanja; nestambenim objektima, na sistemima javnih komunalnih usluga i industrijskih procesa;
Unaprjeđenje potrošnje energije u sektoru saobraćaja
Elektromobilnost
Provođenje zaključka Vlade FBiH: dodjela poticaja pri kupovini električnih automobila
Interventni projekti
Fond redovno svojim programom predviđa i sredstva za Interventne projekte, za sanaciju šteta nastalih prirodnim nepogodama, te usljed ekoloških nesreća na teritoriji FBiH kao i prevencije potencijalnih opasnosti po ljudsko zdravlje i okoliš. Imajući u vidu elementarnu nepogodu koja je zadesila područja FBiH u jesen 2024. Fond će staviti na raspolaganje veća sredstva za saniranje infrastrukture, kao i uklanjanje i pravilno zbrinjavanje otpada na nastradalim područjima.
Projekti sa međunarodnim organizacijama
Fond već dugi niz godina, po pitanju razvoja energijske efikasnosti, u kontinuitetu sarađuje sa međunarodnim razvojnim agencijama, koje u svojim misijama imaju zadatak da pomognu BiH u što bržem i lakšem prilagođavanju evropskoj legislativi i praksama. Pored sufinansiranja programa i projekata zaštite okoliša i energijske efikasnosti, Fond sa različitim razvojnim agencijama kontinuirano radi na stvaranju i izgradnji legislativnog okvira i kreiranju povoljnog ambijenta koji će osigurati sistemski pristup i prenos EU obaveza u oblastima zaštite okoliša i energijske efikasnosti. Zahvaljujući dugogodišnjoj saradnji, Fond je prepoznat kao značajan učesnik u reformskim procesima i ključan partner u projektima koji su direktno posvećeni ostvarivanju nacionalnih zadataka, a koji u zavisnosti od tematske oblasti projekta, realizuju sektori zaštite okoliša i energijske efikasnosti. U implementaciju su projekti sa UNDP-om, GIZ-om i USAID-om. Nastavno na aktivnosti iz 2024. godine po pitanju imaplementacije EU donatorskih sredstava, Fond će i u 2025. godini imati određene aktivnosti s ciljem okončanja svih aktivnosti definiranih po osnovu dva Programa utroška sredstava, isplate sredstava prema krajnjim korisnicima, te evaluacije postignutih rezultata i izvještavanja Vlade FBiH.
U 2025. godini planirano je učešće Fonda u okviru Programa i projekata sa međunarodnim institucijama, a koji uključuju međunarodne projekte/programe: po Odluci/Zaključku Vlade Federacije BiH (Projekat Regionalni vodovod "Plava voda"), aktuelne i potencijalne međunarodne projekte/programe po sporazumima i ugovorima sa međunarodnim i domaćim partnerima (projekti zaštite okoliša i energijske efikasnosti sa osiguranjem dijela sredstava iz međunarodnih izvora finansiranja koji se realiziraju na osnovu ostvarene saradnje / iskazanog interesa međunarodnih razvojnih agencija koje djeluju u BiH – CzDA, USAID, UNDP i dr., međunarodnih razvojnih banaka– WB, EIB, EBRD, institucija susjednih i zemalja EU), te projekte koji se sufinansiraju iz, za BiH dostupnih, fondova EU (IPA sredstava, kroz programe transnacionalne i prekogranične saradnje, …).
- Revolving fond je finansijski mehanizam koji je razvijen kako bi se putem povoljnih zajmova potakli ciljani projekti energijske efikasnosti, ali i reciklaže otpada i optimiziranja upravljanja vodama.
- Poticaji za sakupljanje i reciklažu posebnih kategorija otpada - Fond planira u 2025. godini raspisati i treći Javni konkurs za dodjelu poticaja koji su propisani uredbom o raspodjeli sredstava za posebne kategorije otpada (gume, akumulatore i baterije, ulja i vozila) sve u skladu sa prikupljenim sredstvima iz naknada za ove kategorije proizvoda.
Plan upravljanja posebnim kategorijama otpada
Obzirom da Fond prema Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o upravljanju otpadom ("Službene novine FBiH", broj: 92/17) treba imati Plan upravljanja posebnim kategorijama otpada sa finansijskim planom, ovdje napominjemo da je isti sadržan u ovom programu rada i finansijskom planu Fonda. Fond, u skladu sa odredbama Zakona o Fondu, provodi programe finansijske podrške projektima zaštite okoliša, pa tim slijedom i projektima upravljanja posebnim kategorijama otpada. Tako se sva sredstva prikupljena na osnovu propisanih naknada za posebne kategorije otpada usmjeravaju:
- za projekte upravljanja otpadom kojima se prvenstveno podržava jačanje infrastrukture za upravljanje posebnim kategorijama otpada, reciklaža iskoristivih komponenti, kao i projekti izgradnje objekata za tretman biorazgradivog i reciklabilnog otpada s ciljem smanjenja količina koje se odlažu na deponije, a sve putem Javnog konkursa Fonda, LOT-Projekti upravljanja otpadom,
- za projekte reciklaže otpada kao segmenta cirkularne ekonomije kroz mehanizam revolving fonda,
- za dodjelu poticaja sakupljačima i reciklerima za aktivnosti sakupljanja i reciklaže posebnih kategorija otpada, a putem Javnog konkursa Fonda za dodjelu poticaja, te
- za projekte jačanja javne svijesti putem Javnog konkursa Fonda, LOT-Projekti jačanja javne svijesti.
Obzirom da Fond sredstva dodjeljuje isključivo putem javnih konkursa ili poziva u skladu sa Zakonom, projekte prijavljuju i realiziraju subjekti koji prođu konkursnu proceduru. U tom smislu same projekte provode različite vrste subjekata (u ovoj oblasti su to u najvećem dijelu komunalna preduzeća, javna ili privatna, privredna društva koja imaju dozvolu za upravljanje otpadom, sakupljači i recikleri, općine i kantoni, te udruge kada su u pitanju projekti jačanja javne svijesti. Također, Fond vodi i održava informacioni sistem upravljanja otpadom kroz koji se vode i svi podaci vezani za upravljanje posebnim kategorijama otpada. Kroz finansijski plan se svake godine izdvajaju značajna sredstva za održavanje, vođenje i unaprjeđenje ovog sistema.
Strateški cilj 3: Praćenje stanja okoliša i informacioni sistem okoliša FBiH
Shodno proširenju obaveza Fonda proisteklih iz zakonske regulative - Zakon o zaštiti okoliša ("Službene novine Federacije BiH", broj 15/21), Uredbe o informacionom sistemu zaštite okoliša u FBIH (Sl. nov. FBiH , broj: 47/22), ostalih propisa, te smjernica Federalnog ministarstva okoliša i turizma, planirano je da Fond nastavi aktivnosti na stručnim poslovima praćenja stanja okoliša u FBIH, uspostave i razvoja informacionog sistema okoliša, te daljeg razvoja zasebnih tematskih informacionih sistema za pojedine oblasti (upravljanje otpadom, zaštita prirode), a radi prevazilaženja situacije nepostojanja agencije za okoliš i Zavoda za zaštitu prirode, čija bi to bila prevashodna zadaća. U toku 2024. je pripremljen Program uspostave i vođenja Informacionog sistema zaštite okoliša u FbiH, koji se dostavlja FMOiT-u, te je unaprijeđen informacioni sistem klimatskih promjena u FBiH obradom indikatora klimatskih promjena, ali i okolišnih indikatora. Za 2025. godinu se planira nadogradnja informacionog sistema upravljanja otpadom u smislu kreiranja modula za pristup javnosti, tako da se omogući prezentacija prikupljenih podataka u sistemu, ali i prostornih podataka na mapama. Pored toga, ovaj informacioni sistem će biti nadograđen i sa modulom za obračun naknada i kreiranjem i praćenjem toka rješenja. Također, u 2025. godini se očekuje da zaživi i registar KGH uređaja koji je kreiran uz pomoć UNDP, a treba ga voditi i održavati Fond, kao i ostale komponente informacionog sistema okoliša. Planirano je i unaprjeđenje informacionog sistema za klimatske promjene u smislu kreiranja MRV portala sa svim njegovim komponentama. Kroz izradu Portala zaštite okoliša namjerava se omogućiti centraliziran pristup u sve informacione sisteme, kao i ključnim informacijama o stanju okoliša u FBiH. Kao subjekt Infrastrukture prostornih podataka u FBiH (IPP FBiH) Fond kontinuirano sarađuje sa Federalnom geodetskom upravom. Također, nastavlja se unaprjeđenje informacionog sistema zaštite prirode, te je planirana izrada modula vaskularne flore, kao i katastra pećina u FBiH. U skladu s nominacijom FMOiT-a, u Fondu se obavljaju i obaveze nacionalne tačke za za saradnju s Eionet mrežom Evropske agencije za okoliš, ispred FBiH.
Strateški cilj 4. Povećanje energijske efikasnosti i Informacioni sistem energijske efikasnosti FBiH – ISEE FBiH
Zakon o energijskoj efikasnosti u FBiH je dodijelio Fondu dvije vrlo važne uloge s ciljem operacionalizacije istog i to ulogu finansijske institucije, u svrhu finansiranja projekata povećanja energijske efikasnosti u svim sektorima potrošnje, te agencijsku ulogu u svrhu uspostave i vođenja informacionog sistema energijske efikasnosti FBiH za sve javne subjekte (nosioce podataka). Plan Fonda je da nastavi aktivnosti na stručnim poslovima povećanja i unaprjeđenja energijske efikasnosti kroz finansiranje mjera u FBiH u svim sektorima potrošnje, te kontinuiranog razvoja i unaprjeđenja Informacionog Sistema energijske efikasnosti u FBiH. U 2025. godini će se provesti redovne obuke imenovanih lica iz javnog sektora, s ciljem osiguranja kontinuiranog unosa podataka i kvalitete istih.
Strateški cilj 5. Unapređenje finansiranja projekata iz međunarodnih fondova i informacioni sistem projekata i partnera Fonda ISPPF
Jedno od strateških opredjeljenja i prioriteta Fonda je i posredovanje u vezi sa finansiranjem zaštite okoliša i energijske efikasnosti u FBiH iz sredstava međunarodnih organizacija, domaćih finansijskih institucija i tijela u skladu sa interesima FBiH, kao i međunarodnim ugovorima čiji je potpisnik BiH, tačnije učešće u međunarodnim projektima i raspoloživim programima u oblasti zaštite okoliša i energijske efikasnosti zajedno sa međunarodnim institucijama i organizacijama.
Kako bi se za projekte zaštite okoliša i energijske efikasnosti, obezbjedila potrebna domaća i međunarodna sredstva, u 2025. godini planiran je rad na daljnjem razvoju i poticanju saradnje sa međunarodnim i domaćim partnerima, te međunarodnim organizacijama i domaćim finansijskim institucijama i tijelima, u cilju identifikacije i definiranja modela zajedničkog učešća u realizaciji projekata/programa, a sve u skladu sa odredbama novog Pravilnika o učešću Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH u međunarodnim programima / projektima čije usvajanje se planira u narednoj godini.
U cilju unapređivanja apsorpcijskog kapaciteta Fonda za učešće u međunarodnim programima, jedna od planiranih aktivnosti je nastavak saradnje sa UNDP-om i drugim međunarodnim razvojnim agencijama koje djeluju u BiH u svrhu pružanja tehničke pomoći s ciljem pripreme i realizacije uspostavljanja informacionog sistema projekata i partnera Fonda (ISPPF), a koji će omogućiti efikasnu prijavu, pretraživanje i odabir projektnih ideja i partnera, u skladu sa uvjetima i specifičnostima poziva za dodjelu sredstava EU i ostalih finansijskih programa.
Strateški cilj 6: Institucionalno jačanje
Imajući u vidu obim i složenost problematike zaštite okoliša neophodna je uska saradnja svih institucija (i horizontalno i vertikalno) koje se bave ovom problematikom uključujući naučno-obrazovne institucije, kao i nevladin sektor. Zaštita prirode i okoliša kao i energijska efikasnost postali su vrlo važna društvena i politička pitanja što dovodi do promjene u razmišljanju, pristupu i djelovanju u svim segmentima života. Planiran je nastavak edukacija korisnika informacionog sistema upravljanja otpadom i informacionog sistema za klimatske promjene.
U okviru Projekta USAID Turizam u 2025. godini planiran je nastavak aktivnosti promoviranja rada i informiranje o aktivnostima Fonda za potencijalne prijavitelje na javne konkurse Fonda, sa posebnim naglaskom na programska područja zaštite prirode u Federaciji BiH, kao i za mala i srednja poduzeća u sektoru turizma.
Fond je prema TAIEX programu EU u BiH kandidirao teme projektnih prijedloga čijom implementacijom bi se doprinjelo jačanju kapaciteta Fonda. U slučaju pozitivnog odgovora i odobrenjem kandidiranih projekata, u 2025. godini bi se u skladu sa apliciranim idejama realizirale aktivnosti jačanja kapaciteta vezano za: provedbu EU projekata i usklađivanje "Pravilnika o učešću Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH u međunarodnim programima/projektima" sa zakonodavstvom EU, potom kroz kreiranje modaliteta / mehanizama praćenja rezultata i mjerenja benefita sufinansiranih projekata i programa zaštite okoliša i energijske efikasnosti i u vezi prijenosa know-how (transfera znanja i primjera dobre prakse) o implementaciji GS1 standarda – GTIN.
4) Opis institucionalnih kapaciteta sa analitičkim pregledom ključnih nedostataka i potreba organa uprave u odnosu na planirane mjere (programe) za naredni godišnji period, preuzet iz trogodišnjeg
Nakon što je izvršena analiza Pravilnika u unutrašnjoj organizaciji Fonda, te detaljno sagledani opisi poslova osnovnih i unutrašnjih organizacionih jedinca, kao i opisi poslova pojedinih izvršitelja, uočeno je da proširenje djelatnosti, te značajno povećanje obima posla zahtjeva određenu unutarnju reorganizaciju, kao i adekvatno popunjavanje potrebnih radnih mjesta stručnim kadrovima, uz istovremeni prijem mladih stručnjaka koji se namjeravaju educirati da preuzimaju specifične i zahtjevne zadatke iz djelatnosti Fonda.
Ključno pitanje je i donošenje novog Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energijsku efikasnost. Obzirom da je nakon više godina razmatranja na Vladi FBiH i Parlamentu FBiH ovaj Zakon vraćen, potrebno je hitno izvršiti usklađivanje istoga prije svega sa novim Zakonom o zaštiti okoliša, kao i Zakonom o energijskoj efikasnosti, te savremenim tendencijama u ovim oblastima, sa novom Strategijom zaštite okoliša. Hitno usvajanje novog Zakona o Fondu bi trebalo omogućiti poboljšanje rada i veću efikasnost u radu ove institucije, koja se već susreće sa problemima ograničenih mogućnosti u unutarnjoj organizaciji i načinu finansiranja projekata, te posebno praćenja namjenskog utroška sredstava proslijeđenih kantonima.
Uvažavajući da javni sektor generalno treba biti zasnovan na integritetu, transparentnosti, odgovornosti i vladavini prava, sasvim je jasno da pristupačne, pouzdane i korisnički usmjerene usluge e-uprave mogu odigrati značajnu ulogu u postizanju navedenih principa, te podizanja nivoa povjerenja građana u javnu upravu. U tom kontekstu i u okviru Programa "Digitalna transformacija u javnom sektoru u BiH", Fond je izradio nacrt "Strategije digitalne transformacije Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH". Nakon što se ovaj dokument prilagodi i usvoji, planira se pristupiti postupnoj realizaciji s ciljem digitalizacije rada i usluga Fonda, kao što su npr. digitalizacija upravljanja dokumentacijom, e-prijava i provođenje javnih konkursa Fonda, unapređenje postojećih i uvođenje novih informaciono-komunikacionih sistema i sl.
5) Mogući problemi i rizici za realizaciju godišnjeg plana rada
Mogući rizik i prepreka izvršenju zacrtanih strateških i operativnih ciljeva je i nedostatak sredstva za realizaciju kompleksnih programa, projekata i aktivnosti. Evidentno je da složena administrativna struktura u FBiH, kao i podjela nadležnosti, naročito u oblasti okoliša, čini da se sporo donose odluke, te je nedonošenje propisa, ali i spor postupak izmjene postojećih, za pojedine oblasti svakako veliki rizik u realizaciji svih planova. U realizaciji planskih aktivnosti veliki rizik je što u FBiH još uvijek nisu efikasno uređene institucije na svim nivoima, posebno koje se bave okolišem, sa jasnim zadacima, sredstvima, znanjem i vještinama za ispunjenje postavljenih ciljeva. Jedan od važnih rizika je nedonošenje novog Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i energijsku efikasnost, jer je evidentno da je postojeći Zakon još iz 2003., dok se aktivnosti Fonda kontinuirano razvijaju.
Veliki rizik za ostvarenje prihoda Fonda je podkapacitiranost inspekcije na svim nivoima, a što se odražava na ažurnost obveznika u pogledu izvještavanja i tačnosti podataka.
Posebno isticani rizik je vezan za kvalitet projekata koji se prijavljuju na Javne konkurse Fonda, kao i spora realizacija odobrenih projekata od strane krajnjih korisnika sredstava Fonda. U 2025. se planira pokrenuti niz stručnih radionica za korisnike sredstava Fonda, a kako bi se isti educirali naročito u pogledu najboljeg odabira i uspješnije realizacije projekata. Ovdje je velika prepreka provođenje procedura Javnih nabavki od strane krajnjih korisnika sredstava Fonda radi kojih mnogi projekti zastaju u realizaciji.
Rizik vezan za dalji razvoj informacionih sistema je u nedovoljnom nivou svijesti privrednika, institucija kao i pojedinaca u pogledu poštivanja obaveze izvještavanja i redovnog dostavljanja i razmjene podataka, te nedostatku odgovornosti za kontrolu tačnosti vlastitih podataka. Ovaj rizik namjeravamo umanjiti obavljanjem niza edukativnih radionica koje se planiraju organizirati za sve tipove obveznika.