На основу чл. 34. и 37. Закона о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2022. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 25/22), на приједлог Федералног министарства расељених особа и избјеглица, Влада Федерације Босне и Херцеговине, на 311. сједници, одржаној 14.04.2022. године, доноси
ОДЛУКУ
О УСВАЈАЊУ ПРОГРАМА УТРОШКА СРЕДСТАВА СА КРИТЕРИЈИМА РАСПОДЈЕЛЕ СРЕДСТАВА "ТЕКУЋИ ТРАНСФЕРИ ПОЈЕДИНЦИМА - ТЕКУЋИ ТРАНСФЕР ЗА ЗАЈЕДНИЧКЕ, МЕЂУЕНТИТЕТСКЕ И ОПЋИНСКЕ ПРОЈЕКТЕ И ПРОЈЕКТЕ СА НЕВЛАДИНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА" УТВРЂЕНИХ БУЏЕТОМ ФЕДЕРАЦИЈЕ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ ЗА 2022. ГОДИНУ ФЕДЕРАЛНОМ МИНИСТАРСТВУ РАСЕЉЕНИХ ОСОБА И ИЗБЈЕГЛИЦА
Усваја се Програм утрошка средстава са критеријима расподјеле средстава "Текући трансфери појединцима - Текући трансфер за заједничке, међуентитетске и опћинске пројекте и пројекте са невладиним организацијама" утврђених у раздјелу 53. Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2022. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 25/22), како слиједи
ПРОГРАМ РАСПОДЈЕЛЕ СРЕДСТАВА
"ТЕКУЋИ ТРАНСФЕРИ ПОЈЕДИНЦИМА - ТЕКУЋИ ТРАНСФЕР ЗА ЗАЈЕДНИЧКЕ, МЕЂУЕНТИТЕТСКЕ И ОПЋИНСКЕ ПРОЈЕКТЕ И ПРОЈЕКТЕ СА НЕВЛАДИНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА"
РБ |
НАЗИВ ПРОГРАМА |
ПОТРЕБНА ФИНАНСИЈСКА СРЕДСТВА У КМ |
1. |
Инфрастуктурни пројекти и други пројекти од интереса за ширу друштвену заједницу, пројекти реконструкције стамбених јединица, пројекти економског оснаживања повратника, локално, регионално и међуентитетско повезивање, суфинансирање трошкова имплементације заједничких пројеката, пројеката који се реализују путем Фонда за повратак и стварање међусобног повјерења повратника и домицилног становништва |
4.000.000,00 |
УКУПНО: 1 |
4.000.000,00 |
КРИТЕРИЈИ ЗА РАСПОДЈЕЛУ СРЕДСТАВА
"Текући трансфери појединцима - Текући трансфер за заједничке међуентитетске и опћинске пројекте и пројекте са невладиним организацијама"
A) Критерији за утврђивање потенцијалних корисника пројеката повратка и реконструкције стамбених јединица
I. Опћи критерији
Опћи критерији утврђени су чланом 27. Закона о расељеним лицима и повратницима у Федерацији Босне и Херцеговине и избјеглицама из Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", број 15/05) и чланом 22. Закона о избјеглицама из Босне и Херцеговине и расељеним особама у Босни и Херцеговини ("Службени гласник БиХ", бр. 23/99, 21/03 и 33/03):
1. да је избјеглица из БиХ, расељено лице у БиХ или повратник;
2. да је исказао намјеру за повратком;
3. да је утврђен статус власништва или станарско право над стамбеном јединицом која је предмет реконструкције;
4. да је на дан 30.04.1991. године имао пребивалиште у стамбеној јединици која је предмет реконструкције;
5. да се стамбена јединица која је предмет реконструкције сматра неусловном за становање, у складу са одговарајућим стандардима о минимуму стамбених услова;
6. да он и чланови његовог домаћинства од 1991. године немају на територији БиХ другу стамбену јединицу која се сматра условном за становање, у складу са одговарајућим стандардима о минимуму стамбених услова;
7. да није примио помоћ у реконструкцији, довољну да задовољи одговарајуће стандарде о минимуму стамбених услова.
Опћи критерији из тачке 6. претходног става искључиво се односе на садашње чланове домаћинства.
II. Посебни критерији
Посебни критерији утврђени су у Упутству о начину и процедурама одабира корисника пројеката повратка и реконструкције стамбених јединица ("Службени гласник БиХ", број 48/06) и Приручнику за провођење процедура у реализацији пројеката реконструкције повратка у БиХ - друго издање, новембар 2007. године, Министарства за људска права и избјеглице Босне и Херцеговине.
B) Критерији за избор корисника помоћи за одрживост повратка
Критерији за избор корисника помоћи за обнову и изградњу инфраструктурних објеката (путева, мостова, водовода, ел. мрежа и др.), обнову и изградњу привредних и друштвених објеката (вјерских, културних, образовних, спортских и сл.), помоћ за запошљавање у занатским и производно - услужним дјелатностима (набавка опреме, репроматеријала и др.), помоћ за запошљавање у пољопривреди (додјела пољопривредне механизације, машина и опреме, пластеника, садница дрвенастог и јагодичастог воћа, изградња објеката за сточарство, финансијска помоћ за набавку ситне и крупне стоке и др.), помоћ за запошљавање младих, образованих кадрова кроз програм волонтирања и стажирања приправника ради стручног оспособљавања и стицања радног искуства, као и кроз друге области зависно од утврђених потреба повратника.
I. Опћи критерији који се односе на правна лица - Програми обнове и изградње инфраструктурних и других објеката од значаја за ширу друштвену заједницу:
1. извршена регистрација правног субјекта;
2. усвојен статут (ако пријаву подносе удружења/задруге/организације/асоцијације и сл.);
3. да су предложени пројекти реални, проводиви и усмјерени ка рјешавању инфраструктурних и других проблема значајних за развој одрживог повратка и ширу друштвену заједницу.
II. Посебни критерији који се односе на правна лица - Програми обнове и изградње инфраструктурних и других објеката од значаја за ширу друштвену заједницу:
1. спремност суфинансирања пројекта од стране подносиоца пријаве или других донатора;
2. постојање одобреног пројекта, грађевинске дозволе, урбанистичке сагласности и остала одобрења потребна за реализацију пројекта издата од надлежних органа;
3. број повратничких домаћинстава/повратника и број потенцијалних повратника којима ће пројекат користити;
4. очекивани резултати, процјена мјерљивих ефеката који иду у прилог стварању предуслова за квалитетнији живот повратника.
III. Опћи критерији који се односе на физичка лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:
1. да је повратник у пријератно мјесто пребивалишта на подручју Федерације Босне и Херцеговине или повратник из Федерације Босне и Херцеговине у пријератно мјесто пребивалишта на подручју Републике Српске и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине;
2. да располаже потребним/траженим ресурсима, односно да у траженом року може обезбједити све потребне/тражене предуслове за имплементацију пројекта (у зависности од врсте пројекта нпр. финансијска средства за суфинансирање пројекта, изграђена инфраструктура, објекти, пољопривредно земљиште и други ресурси);
3. да је физичко лице које има регистровану дјелатност, односно да је покренуо поступак регистрације код надлежног органа за обављање дјелатности за коју се подноси пријава (за програме подршке запошљавању/самозапошљавању повратника у малој привреди и програму подршке старт - уп);
4. да је незапослени члан повратничког домаћинства без радног искуства потребног за рад у струци (за програме обављања волонтерског или приправничког стажа ради стручног оспособљавања и стицања радног искуства);
5. да посједује потпуну и валидну документацију о намјенском утрошку финансијских средстава која су предмет рефундирања (за програме рефундирања трошкова сјетве/садње и програме рефундирања пореза и доприноса за упослене повратнике).
IV. Посебни критерији који се односе на физичка лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:
1. ранија кориштеност/некориштеност финансијских средстава или других облика помоћи за одрживи повратак;
2. број и старосна доб чланова породице/особа које живе у заједничком домаћинству са подносиоцем захтјева-чланови породице млађе животне доби/образовани кадрови;
3. социјални статус породице (радни и други статус чланова домаћинства, исподпросјечна примања, породице у стању социјалне потребе и сл.);
4. докази о припадности рањивим категоријама (шехидске породице односно породице погинулог борца, РВИ, породице несталих, бивши логораши, цивилне жртве рата, демобилисани борци, самохране мајке, породице у којима је жена носилац домаћинства, особе са инвалидитетом и сл.);
5. бизнис план - пројекат за дјелатност;
6. располагање додатном имовином и ресурсима потребним за дјелатност, као што су: земљиште, објекти и друга материјална средства, раније искуство или едуцираност за дјелатност из пројекта/апликације;
7. регистровано пољопривредно газдинство (за пројекте у пољопривреди).
V. Опћи критерији који се односе на правна лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:
1. да су програмске активности правног субјекта усмјерене ка запошљавању повратничке популације;
2. извршена регистрација правног субјекта;
3. усвојен статут (ако пријаву подносе удружења, организације, асоцијације и сл.);
4. да посједују потпуну и валидну документацију о намјенском утрошку финансијских средстава која су предмет рефундирања (за програме рефундирања трошкова пореза и доприноса за упослене повратнике).
VI. Посебни критерији који се односе на правна лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:
1. ранија кориштеност/некориштеност финансијских средстава или других облика помоћи за одрживи повратак;
2. бизнис план - пројекат за дјелатност, са приложеним доказима о постојећој имовини и ресурсима потребним за дјелатност;
3. број повратничких домаћинстава/повратника којима ће пројекат користити;
4. остали извори прихода за суфинансирање пројекта од стране других донатора;
5. постојање одобреног пројекта, грађевинске дозволе, урбанистичке сагласности и остала одобрења потребна за реализацију пројекта издата од надлежних органа;
6. оцјена одрживости пројекта;
7. спремности суфинансирања пројекта властитим средствима.
Одабир корисника помоћи одрживости повратка ће се вршити у складу са Процедурама за избор корисника помоћи у одрживом повратку, број 03-32-3-264/20 од 31.12.2020. године и појединачним процедурама донесеним у односу на Програме.
СВРХА ПРОГРАМА
Сврха Програма је стварање услова за успјешну реализацију различитих заједничких међуентитетских и опћинских пројеката и пројеката са невладиним организацијама, односно пружање помоћи расељеним особама, повратницима и избјеглицама кроз:
обезбјеђење услова за одрживост повратка и побољшање квалитета живљења;
повезивање привредних субјеката из оба ентитета;
сарадњу са другим правним лицима из области пољопривреде (задруге, вјерске институције, асоцијације и сл.);
економско оснаживање повратника;
локално, регионално и међуентитетско повезивање;
стварање услова за реинтеграцију повратника у локалну заједницу, у циљу економске самоодрживости повратника;
стварање услова за повратак кроз обнову и реконструкцију стамбених и друштвених објеката;
стварање услова за стамбено збрињавање корисника колективних и алтернативних смјештаја, укључујући и моделе непрофитног-социјалног становања;
стварање услова за реинтеграцију повратника на основу споразума о реадмисији.
II
Средства из тачке I ове одлуке ће се распоређивати према критеријима утврђеним у Програму из тачке I ове одлуке, у складу са "Планом повратка, обнове, градње и развоја одрживог повратка за 2022. годину".
III
За сваки издатак средстава, према Програму утрошка средстава из тачке I ове одлуке, федерални министар расељених особа и избјеглица доноси посебну одлуку.
IV
Одобравање и додјела средстава из тачке I ове одлуке, ће се вршити на основу пројеката, протокола, споразума, уговора и одлука Федералног министарства расељених особа и избјеглица, у складу са Законом о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2022. годину.
Обавеза издвајања средстава у Фонд за повратак прописана је чланом 24ц Закона о избјеглицама из Босне и Херцеговине и расељеним особама у Босни и Херцеговини, а издвајање истих биће дефинисано Споразумом о удруживању и начину реализације средстава за остваривање права из Анекса VII Дејтонског мировног споразума за 2022. годину, којим ће се дефинисати и висина средстава из Буџета Федерације Босне и Херцеговине, Републике Српке и Брчко Дистрикта БиХ.
Издвојена средства трошит ће се на основу одлука Комисије за избјеглице и расељене особе Босне и Херцеговине путем Фонда за повратак, те на основу посебних одлука донесених од стране федералног министра расељених особа и избјеглица.
V
Корисници финансијских средстава су обавезни додијељена средства утрошити намјенски и доставити извјештај којим се доказује намјенски утрошак додијељених средстава.
Начин и рокови извјештавања о утрошку додијељених средстава од стране корисника ће бити утврђени уговорима у складу са прописаним процедурама за сваки програм, односно пројекат појединачно.
Федерално министарство расељених особа и избјеглица ће пратити намјенски утрошак додијељених средстава.
VI
За реализацију ове одлуке задужују се Федерално министарство расељених особа и избјеглица и Федерално министарство финансија - Федерално министарство финанција, свако у оквиру своје надлежности.
VII
Федерално министарство расељених особа и избјеглица ће достављати извјештаје о утрошеним средствима Федералном министарству финансија - Федералном министарству финанција и Влади Федерације Босне и Херцеговине у складу са Законом о буџетима у Федерацији Босне и Херцеговине.
VIII
Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".
В. број 493/2022
14. априла 2022. године
Сарајево
Премијер
Фадил Новалић, с. р.