БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Федерација Босне и Херцеговине

Влада Федерације Босне и Херцеговине

184. Одлука о усвајању Програма утрошка средстава са критеријима расподјеле средстава "Текући трансфери појединцима - Текући трансфер за заједничке, међуентитетске и опћинске пројекте и проје

На основу чл. 34. и 37. Закона о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2022. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 25/22), на приједлог Федералног министарства расељених особа и избјеглица, Влада Федерације Босне и Херцеговине, на 311. сједници, одржаној 14.04.2022. године, доноси


ОДЛУКУ


О УСВАЈАЊУ ПРОГРАМА УТРОШКА СРЕДСТАВА СА КРИТЕРИЈИМА РАСПОДЈЕЛЕ СРЕДСТАВА "ТЕКУЋИ ТРАНСФЕРИ ПОЈЕДИНЦИМА - ТЕКУЋИ ТРАНСФЕР ЗА ЗАЈЕДНИЧКЕ, МЕЂУЕНТИТЕТСКЕ И ОПЋИНСКЕ ПРОЈЕКТЕ И ПРОЈЕКТЕ СА НЕВЛАДИНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА" УТВРЂЕНИХ БУЏЕТОМ ФЕДЕРАЦИЈЕ БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ ЗА 2022. ГОДИНУ ФЕДЕРАЛНОМ МИНИСТАРСТВУ РАСЕЉЕНИХ ОСОБА И ИЗБЈЕГЛИЦА


Усваја се Програм утрошка средстава са критеријима расподјеле средстава "Текући трансфери појединцима - Текући трансфер за заједничке, међуентитетске и опћинске пројекте и пројекте са невладиним организацијама" утврђених у раздјелу 53. Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2022. годину ("Службене новине Федерације БиХ", број 25/22), како слиједи

ПРОГРАМ РАСПОДЈЕЛЕ СРЕДСТАВА

"ТЕКУЋИ ТРАНСФЕРИ ПОЈЕДИНЦИМА - ТЕКУЋИ ТРАНСФЕР ЗА ЗАЈЕДНИЧКЕ, МЕЂУЕНТИТЕТСКЕ И ОПЋИНСКЕ ПРОЈЕКТЕ И ПРОЈЕКТЕ СА НЕВЛАДИНИМ ОРГАНИЗАЦИЈАМА"

РБ

НАЗИВ ПРОГРАМА

ПОТРЕБНА ФИНАНСИЈСКА СРЕДСТВА У КМ

1.

Инфрастуктурни пројекти и други пројекти од интереса за ширу друштвену заједницу, пројекти реконструкције стамбених јединица, пројекти економског оснаживања повратника, локално, регионално и међуентитетско повезивање, суфинансирање трошкова имплементације заједничких пројеката, пројеката који се реализују путем Фонда за повратак и стварање међусобног повјерења повратника и домицилног становништва

4.000.000,00

УКУПНО: 1

4.000.000,00

 



КРИТЕРИЈИ ЗА РАСПОДЈЕЛУ СРЕДСТАВА

"Текући трансфери појединцима - Текући трансфер за заједничке међуентитетске и опћинске пројекте и пројекте са невладиним организацијама"

A) Критерији за утврђивање потенцијалних корисника пројеката повратка и реконструкције стамбених јединица

I. Опћи критерији


Опћи критерији утврђени су чланом 27. Закона о расељеним лицима и повратницима у Федерацији Босне и Херцеговине и избјеглицама из Босне и Херцеговине ("Службене новине Федерације БиХ", број 15/05) и чланом 22. Закона о избјеглицама из Босне и Херцеговине и расељеним особама у Босни и Херцеговини ("Службени гласник БиХ", бр. 23/99, 21/03 и 33/03):

1. да је избјеглица из БиХ, расељено лице у БиХ или повратник;

2. да је исказао намјеру за повратком;

3. да је утврђен статус власништва или станарско право над стамбеном јединицом која је предмет реконструкције;

4. да је на дан 30.04.1991. године имао пребивалиште у стамбеној јединици која је предмет реконструкције;

5. да се стамбена јединица која је предмет реконструкције сматра неусловном за становање, у складу са одговарајућим стандардима о минимуму стамбених услова;

6. да он и чланови његовог домаћинства од 1991. године немају на територији БиХ другу стамбену јединицу која се сматра условном за становање, у складу са одговарајућим стандардима о минимуму стамбених услова;

7. да није примио помоћ у реконструкцији, довољну да задовољи одговарајуће стандарде о минимуму стамбених услова.

Опћи критерији из тачке 6. претходног става искључиво се односе на садашње чланове домаћинства.

II. Посебни критерији


Посебни критерији утврђени су у Упутству о начину и процедурама одабира корисника пројеката повратка и реконструкције стамбених јединица ("Службени гласник БиХ", број 48/06) и Приручнику за провођење процедура у реализацији пројеката реконструкције повратка у БиХ - друго издање, новембар 2007. године, Министарства за људска права и избјеглице Босне и Херцеговине.

B) Критерији за избор корисника помоћи за одрживост повратка

Критерији за избор корисника помоћи за обнову и изградњу инфраструктурних објеката (путева, мостова, водовода, ел. мрежа и др.), обнову и изградњу привредних и друштвених објеката (вјерских, културних, образовних, спортских и сл.), помоћ за запошљавање у занатским и производно - услужним дјелатностима (набавка опреме, репроматеријала и др.), помоћ за запошљавање у пољопривреди (додјела пољопривредне механизације, машина и опреме, пластеника, садница дрвенастог и јагодичастог воћа, изградња објеката за сточарство, финансијска помоћ за набавку ситне и крупне стоке и др.), помоћ за запошљавање младих, образованих кадрова кроз програм волонтирања и стажирања приправника ради стручног оспособљавања и стицања радног искуства, као и кроз друге области зависно од утврђених потреба повратника.

I. Опћи критерији који се односе на правна лица - Програми обнове и изградње инфраструктурних и других објеката од значаја за ширу друштвену заједницу:


1. извршена регистрација правног субјекта;

2. усвојен статут (ако пријаву подносе удружења/задруге/организације/асоцијације и сл.);

3. да су предложени пројекти реални, проводиви и усмјерени ка рјешавању инфраструктурних и других проблема значајних за развој одрживог повратка и ширу друштвену заједницу.

II. Посебни критерији који се односе на правна лица - Програми обнове и изградње инфраструктурних и других објеката од значаја за ширу друштвену заједницу:


1. спремност суфинансирања пројекта од стране подносиоца пријаве или других донатора;

2. постојање одобреног пројекта, грађевинске дозволе, урбанистичке сагласности и остала одобрења потребна за реализацију пројекта издата од надлежних органа;

3. број повратничких домаћинстава/повратника и број потенцијалних повратника којима ће пројекат користити;

4. очекивани резултати, процјена мјерљивих ефеката који иду у прилог стварању предуслова за квалитетнији живот повратника.

III. Опћи критерији који се односе на физичка лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:


1. да је повратник у пријератно мјесто пребивалишта на подручју Федерације Босне и Херцеговине или повратник из Федерације Босне и Херцеговине у пријератно мјесто пребивалишта на подручју Републике Српске и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине;

2. да располаже потребним/траженим ресурсима, односно да у траженом року може обезбједити све потребне/тражене предуслове за имплементацију пројекта (у зависности од врсте пројекта нпр. финансијска средства за суфинансирање пројекта, изграђена инфраструктура, објекти, пољопривредно земљиште и други ресурси);

3. да је физичко лице које има регистровану дјелатност, односно да је покренуо поступак регистрације код надлежног органа за обављање дјелатности за коју се подноси пријава (за програме подршке запошљавању/самозапошљавању повратника у малој привреди и програму подршке старт - уп);

4. да је незапослени члан повратничког домаћинства без радног искуства потребног за рад у струци (за програме обављања волонтерског или приправничког стажа ради стручног оспособљавања и стицања радног искуства);

5. да посједује потпуну и валидну документацију о намјенском утрошку финансијских средстава која су предмет рефундирања (за програме рефундирања трошкова сјетве/садње и програме рефундирања пореза и доприноса за упослене повратнике).

IV. Посебни критерији који се односе на физичка лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:


1. ранија кориштеност/некориштеност финансијских средстава или других облика помоћи за одрживи повратак;

2. број и старосна доб чланова породице/особа које живе у заједничком домаћинству са подносиоцем захтјева-чланови породице млађе животне доби/образовани кадрови;

3. социјални статус породице (радни и други статус чланова домаћинства, исподпросјечна примања, породице у стању социјалне потребе и сл.);

4. докази о припадности рањивим категоријама (шехидске породице односно породице погинулог борца, РВИ, породице несталих, бивши логораши, цивилне жртве рата, демобилисани борци, самохране мајке, породице у којима је жена носилац домаћинства, особе са инвалидитетом и сл.);

5. бизнис план - пројекат за дјелатност;

6. располагање додатном имовином и ресурсима потребним за дјелатност, као што су: земљиште, објекти и друга материјална средства, раније искуство или едуцираност за дјелатност из пројекта/апликације;

7. регистровано пољопривредно газдинство (за пројекте у пољопривреди).

V. Опћи критерији који се односе на правна лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:


1. да су програмске активности правног субјекта усмјерене ка запошљавању повратничке популације;

2. извршена регистрација правног субјекта;

3. усвојен статут (ако пријаву подносе удружења, организације, асоцијације и сл.);

4. да посједују потпуну и валидну документацију о намјенском утрошку финансијских средстава која су предмет рефундирања (за програме рефундирања трошкова пореза и доприноса за упослене повратнике).

VI. Посебни критерији који се односе на правна лица - Програми помоћи у запошљавању и самозапошљавању повратника:


1. ранија кориштеност/некориштеност финансијских средстава или других облика помоћи за одрживи повратак;

2. бизнис план - пројекат за дјелатност, са приложеним доказима о постојећој имовини и ресурсима потребним за дјелатност;

3. број повратничких домаћинстава/повратника којима ће пројекат користити;

4. остали извори прихода за суфинансирање пројекта од стране других донатора;

5. постојање одобреног пројекта, грађевинске дозволе, урбанистичке сагласности и остала одобрења потребна за реализацију пројекта издата од надлежних органа;

6. оцјена одрживости пројекта;

7. спремности суфинансирања пројекта властитим средствима.

Одабир корисника помоћи одрживости повратка ће се вршити у складу са Процедурама за избор корисника помоћи у одрживом повратку, број 03-32-3-264/20 од 31.12.2020. године и појединачним процедурама донесеним у односу на Програме.

СВРХА ПРОГРАМА


Сврха Програма је стварање услова за успјешну реализацију различитих заједничких међуентитетских и опћинских пројеката и пројеката са невладиним организацијама, односно пружање помоћи расељеним особама, повратницима и избјеглицама кроз:

­ обезбјеђење услова за одрживост повратка и побољшање квалитета живљења;

­ повезивање привредних субјеката из оба ентитета;

­ сарадњу са другим правним лицима из области пољопривреде (задруге, вјерске институције, асоцијације и сл.);

­ економско оснаживање повратника;

­ локално, регионално и међуентитетско повезивање;

­ стварање услова за реинтеграцију повратника у локалну заједницу, у циљу економске самоодрживости повратника;

­ стварање услова за повратак кроз обнову и реконструкцију стамбених и друштвених објеката;

­ стварање услова за стамбено збрињавање корисника колективних и алтернативних смјештаја, укључујући и моделе непрофитног-социјалног становања;

­ стварање услова за реинтеграцију повратника на основу споразума о реадмисији.

II


Средства из тачке I ове одлуке ће се распоређивати према критеријима утврђеним у Програму из тачке I ове одлуке, у складу са "Планом повратка, обнове, градње и развоја одрживог повратка за 2022. годину".

III


За сваки издатак средстава, према Програму утрошка средстава из тачке I ове одлуке, федерални министар расељених особа и избјеглица доноси посебну одлуку.

IV


Одобравање и додјела средстава из тачке I ове одлуке, ће се вршити на основу пројеката, протокола, споразума, уговора и одлука Федералног министарства расељених особа и избјеглица, у складу са Законом о извршавању Буџета Федерације Босне и Херцеговине за 2022. годину.

Обавеза издвајања средстава у Фонд за повратак прописана је чланом 24ц Закона о избјеглицама из Босне и Херцеговине и расељеним особама у Босни и Херцеговини, а издвајање истих биће дефинисано Споразумом о удруживању и начину реализације средстава за остваривање права из Анекса VII Дејтонског мировног споразума за 2022. годину, којим ће се дефинисати и висина средстава из Буџета Федерације Босне и Херцеговине, Републике Српке и Брчко Дистрикта БиХ.

Издвојена средства трошит ће се на основу одлука Комисије за избјеглице и расељене особе Босне и Херцеговине путем Фонда за повратак, те на основу посебних одлука донесених од стране федералног министра расељених особа и избјеглица.

V


Корисници финансијских средстава су обавезни додијељена средства утрошити намјенски и доставити извјештај којим се доказује намјенски утрошак додијељених средстава.

Начин и рокови извјештавања о утрошку додијељених средстава од стране корисника ће бити утврђени уговорима у складу са прописаним процедурама за сваки програм, односно пројекат појединачно.

Федерално министарство расељених особа и избјеглица ће пратити намјенски утрошак додијељених средстава.

VI


За реализацију ове одлуке задужују се Федерално министарство расељених особа и избјеглица и Федерално министарство финансија - Федерално министарство финанција, свако у оквиру своје надлежности.

VII


Федерално министарство расељених особа и избјеглица ће достављати извјештаје о утрошеним средствима Федералном министарству финансија - Федералном министарству финанција и Влади Федерације Босне и Херцеговине у складу са Законом о буџетима у Федерацији Босне и Херцеговине.

VIII


Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеним новинама Федерације БиХ".

В. број 493/2022
14. априла 2022. године
Сарајево


Премијер
Фадил Новалић, с. р.