Влада Федерације Босне и Херцеговине је на данашњој сједници у Сарајеву, на приједлог Федералног министарства правде, утврдила Приједлог закона о заштити од насиља у породици и насиља према женама у Федерацији БиХ који ће бити упућен у даљњу парламентарну процедуру.
Циљ закона је заштита жртава насиља у породици и насиља према женама, те сузбијање и превенција овог насиља којим се крше људска права и слободе која су загарантирана уставима, законима, Конвенцијом Вијећа Европе о спречавању и борби против насиља према женама и насиља у породици и прихваћеним међународним уговорима. Овим законом је утврђено да је заштита од насиља од јавног интереса за Федерацију БиХ, кантоне, градове и опћине у Федерацији БиХ. Такођер, њиме се у законодавство Федерације дјелимично преузима Директива (ЕУ) Европског парламента и Вијећа од 14.5.2024. године о сузбијању насиља према женама и насиља у породици.
Утврђеним приједлогом уређује се заштита од насиља у породици и насиља према женама у Федерацији БиХ, затим особе које се у смислу овог закона сматрају члановима породице, круг заштићених особа, субјекти заштите, специјализиране услуге подршке, те поступак заштите жртава насиља у породици и насиља према женама и мјере за заштиту од насиља у породици и насиља према женама.
Закон, такођер, уређује помоћ жртвама, те мјере за спречавање насиља од особа које су учиниле насиље, улогу удружења и фондација у систему заштите жртава насиља у породици и насиља према женама, те сарадњу свих субјеката који су у функцији заштите од насиља у породици и насиља према женама. Прописује и прикупљање података о његовој примјени и оснивање Комисије за праћење примјене Закона, те друга питања од значаја за заштиту од насиља у породици и насиља према женама у Федерацији БиХ.
Заштита од насиља уређена овим законом и другим законима и прописима, примјењује се у складу са међународним уговорима и стандардима које је прихватила БиХ, који уређују заштиту од насиља, а примјењиват ће се у свим случајевима ради осигурања најдјелотворније заштите права жртве насиља без дискриминације по било којем основу.
Овим законом наглашена је обавеза пријаве насиља која се односи на социјалне, здравствене и образоване институције. Уводе се и хитне мјере заштите које проводе полицијски органи, те могућност електронског надзора насилника којем је одређена мјера удаљења из стана и приближавања жртви. Када је ријеч о привременом лишавању слободе и задржавању, законом су предвиђене веће овласти полицији. Такођер проширују се обавезни елементи у захтјеву за изрицање заштитиних мјера, те се омогућава сигурним кућама да се могу основати као установе. Уводи се и казнено дјело кршења заштитних мјера за које је утврђена казна затвора до три године, док се казнена политика за учиниоце насиља у породици и насиља према женама знатно пооштрава.
Између осталог, Приједлогом закона је прописан поступак остваривања заштите права жртава насиља у породици и насиља према женама, а дефинирају се и хитне мјере заштите чија је сврха отклањање непосредне опасности по физички и психички интегритет жртве насиља и њихове дјеце и спречавање понављања насиља, као и заштитне мјере, те збрињавање жртве. Законом су, такођер, дефинирани и остали облици заштите и помоћи коју има жртва насиља, те улога невладиних организација у пружању подршке жртвама насиља. Предлагач је прописао и обавезу вођења евиденције и достављања извјештаја Комисији за праћење примјене овог закона, вршење надзора над његовом примјеном, те прекршајне санкције.
Предлагач у разлозима за доношење овог закона подсјећа да су Комисија за равноправност сполова Представничког дома Парламента ФБиХ, те заступници у овом дому Алма Кратина и Вибор Ханџић сачинили Нацрт закона о заштити од насиља у породици који је 2022. године усвојен у оба дома Парламента ФБиХ.
Појашњавају да су, с обзиром на застој у доношењу овог закона, те трагичних догађаје насиља у породици и насиља према женама који су се догодили у ФБиХ током 2023. и 2024. године, Влада Федерације БиХ и Федерално министарство правде, у својству обрађивача, преузели текст поменутог нацрта закона и наставили процедуру на његовој даљњој изради. Додају да је након обављених консултација са стручном јавности, промијењен и назив закона, а како би се послала јасна порука о потреби додатне институционалне заштите не само породице, већ и жене као рањиве категорије.
Образложено је да су приликом израде овог закона у обзир узете и Препоруке о имплементацији Конвенције Вијећа Европе о спречавању и борби против насиља према женама и насиља у породици од 12.12.2022. године, те да се након ратификације ове конвенције с циљем унапређења система заштите од насиља у породици и жене приступило изради потпуно новог закона јер иста није била инкорпорирана у законодавство Федерације БиХ. Додају и да је током израде закона на снагу ступила и Директива (ЕУ) Европског парламента и Вијећа од 14.5.2024. године о сузбијању насиља према женама и насиља у породици, ради чега се приступило и додатном усаглашавању закона са овом директивом. Такођер, образложено је да су у процесу израде текста закона учествовале судије опћинских, кантоналних и федералних судова, те кантонални тужиоци, док су у процесу провођења јавних консултација и расправе и израде учествовале и допринос дале и међународне организације у нашој земљи (Вијеће Европе, ОСЦЕ, УН Wоман, УНФПА), затим невладинин сектор, као и надлежне институције и њихови представници са различитих нивоа извршне и законодавне власти.