497. ODLUKA usvajanju Programa utroška sredstava utvrđenih u razdjelu 17. Budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu Federalnom ministarstvu energije rudarstva i industrije "Tekuć

Na temelju 61. 24. i 37. Zakona o izvršavanju Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu ("Službene novine Federacije BiH, broj 25/22), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 323. sjednici, održanoj 14.07.2022. godine, donosi


ODLUKU


USVAJANJU PROGRAMA UTROŠKA SREDSTAVA UTVRĐENIH U RAZDJELU 17. PRORAČUNA FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2022. GODINU FEDERALNOM MINISTARSTVU ENERGIJE RUDARSTVA I INDUSTRIJE "TEKUĆI TRANSFERI I DRUGI TEKUĆI RASHODI - SUBVENCIJE JAVNIM PODUZEĆIMA - ZA UVEZIVANJE RADNOG STAŽA"


I.


Usvaja se Program utroška sredstava utvrđenih u razdjelu 17. Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu Federalnom ministarstvu energije, rudarstva i industrije "Tekući transferi i drugi tekući rashodi - Subvencije javnim poduzećima - za uvezivanje radnog staža" (u daljem tekstu Program) u iznosu od 3.468.000,00 KM.

II.


Program iz točke I. ove odluke, nalazi se u prilogu ove odluke i ćini njen sastavni dio.

III.


Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije dostavljat će izvješća Federalnom ministarstvu financija/finansija i Vladi Federacije Bosne i Hercegovine sukladno sa Zakonom o izvršavanju Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 25/22) i Programom iz točke I. ove odluke.

IV.


Za realiziranje ove odluke zadužuju se Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije i Federalno ministarstvo financija/finansija, svatko u okviru svoje nadležnosti.

V.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objave u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 1081/2022
14. srpnja 2022. godine
Sarajevo


Premijer
Fadil Novalić, v. r.




Bosna i Hercegovina Federacija Bosne i Hercegovine Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije Mostar


PROGRAM
UTROŠKA SREDSTAVA UTVRĐENIH U RAZDJELU 17. PRORAČUNA FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2022. GODINU FEDERALNOM MINISTARSTVU ENERGIJE, RUDARSTVA I INDUSTRIJE "TEKUĆI TRANSFERI I DRUGI TEKUĆI RASHODI - SUBVENCIJE JAVNIM PODUZEĆIMA - ZA UVEZIVANJE RADNOG STAŽA" Mostar, 2022. godine


1. UVOD


Uspostavljanje stabilnog i efikasnog sustava mirovinskog i invalidskog osiguranja ne tiče se samo osoba koje su danas uživaoci mirovinskih prava, već i svih onih koji će to postati. U procesu naplate doprinosa za mirovinsko i invalidsko osiguranje, zapažena je nedisciplina značajnog broja obveznika. Neplaćanje doprinosa obustavlja prava iz mirovinskog osiguranja kao i prava iz obveznog zdravstvenog osiguranja. Problem se usložnjava kada poduzeća odu u stečaj ili u likvidaciju, kada radnici zbog neuplaćenih doprinosa ne mogu povezati staž, odnosno ne mogu otići u zasluženu mirovinu. Prema grubim procjenama nekoliko desetina tisuća radnika u Bosni i Hercegovini, najvećim dijelom u Federaciji BiH, nema povezan radni staž. Manjkava zakonska regulativa i neadekvatna kontrola, omogućili su poslodavcima da radnicima godinama ne uplaćuju doprinose, tako da veliki broj radnika zbog neuvezanog radnog staža na odlazak u mirovinu čeka i više godina.
Problem se rješava sukcesivno i postepeno, na način da poduzeća apliciraju za dodjelu sredstava za uvezivanje radnog staža, putem raspisanog Javnog poziva. Kako se radi o značajnom i veoma osjetljivom socijalnom pitanju Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je i u 2022. godini, kao i u prethodnim godinama, u razdjelu 17, ekonomski kod 614- Tekući transferi i drugi tekući rashodi, na poziciji "Subvencije javnim poduzećima - za uvezivanje radnog staža" planirala sredstva za uplatu neuplaćenog radnog staža po osnovu PIO/MIO, a za poduzeća koja su u procesu likvidacije planirana su sredstva za uplatu neuplaćenog radnog staža i po osnovu PIO/MIO i po osnovu ostalih pripadajućih doprinosa (zdravstvenog osiguranja i osiguranja od neuposlenosti) s obzirom da poduzeća u procesu likvidacije, zbog statusa u kojem su se našla, nemaju na raspolaganju sredstva za uplatu ostalih doprinosa.


2. PRAVNI TEMELJ


- Strategija razvoja industrije tekstila, odjeće, kože i obuće u Federaciji Bosne i Hercegovine za razdoblje 2013-2023. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 65/13);
- Strategija razvoja drvne industrije Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2016.-2025. godina ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
- Strategija razvoja industrije građevnog materijala Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2018.-2025. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
- Strategija razvoja metalnog i elektro sektora Federacije Bosne i Hercegovine za razdoblje 2016.-2025. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 70/18);
- Akcioni plan za razdoblje 2019.-2023. godine za realiziranje Strategije razvoja industrije tekstila, odjeće, kože i obuće u Federaciji Bosne i Hercegovine za razdoblje 2013-2023. godine (Zaključak V. broj 1588/2021 od 21.10.2021. godine).
- Strategija razvoja namjenske industrije u razdoblju 2012-2022. godine.


3. ZAKONODAVNI OKVIR PROVOĐENJA PROGRAMA


- Proračun Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 25/22);
- Zakon o izvršavanju Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu ("Službene novine Federacije BiH", broj 25/22).


4. CILJ I NAMJENA PROGRAMA


Program utroška sredstava utvrđenih u razdjelu 17. Proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu Federalnom ministarstvu energije, rudarstva i industrije "Tekući transferi i drugi tekući rashodi - Subvencije javnim poduzećima - za uvezivanje radnog staža" (u daljem tekstu: Program), ima prvenstveno za cilj očuvanje socijalnog mira koji se kroz ovaj Program realizira zbrinjavanjem radnika koji ne mogu steći pravo na odlazak u mirovinu jer im nije uplaćen radni staž.
Raspoloživa sredstva su grant sredstva i dodjeljuju se za izmirenje dugovanja poduzeća za neuplaćene doprinose samo po osnovu PIO/MIO i to za radnike koji će sa stažom osiguranja za koji će biti uplaćen doprinos za PIO/MIO, nakon uplate, ispunjavati uvjete za ostvarivanje prava za umirovljenje, po bilo kojem temelju.
Napomena:
Izuzetak od naprijed navedenog su poduzeća koja su u procesu likvidacije a kojima se dodjeljuju sredstva za izmirenje dugovanja poduzeća za neuplaćene doprinose po osnovu PIO/MIO, zdravstvenog osiguranja i osiguranja od neuposlenosti i to za radnike koji će sa stažom osiguranja za koji će biti uplaćeni navedeni doprinosi, nakon uplate, ispunjavati uvjete za ostvarivanje prava za umirovljenje, po bilo kojem temelju.
Rezultat provođenja ovog Programa, je rješavanje socijalnog statusa uposlenika, kroz umirovljenje.
Dodjela sredstava će se vršiti za izmirenje dugovanja gospodarskog društva, za neuplaćene doprinose samo temeljem PIO/MIO za radnike koji su do dana podnošenja zahtjeva za dodjelu sredstava podnijeli zahtjev Federalnom zavodu PIO/MIO za umirovljenje, po bilo kojem temelju.
Napomena:
Dodjela sredstava gospodarskim društvima, koja su u procesu likvidacije, će se vršiti za izmirenje dugovanja gospodarskog društva, za neuplaćene doprinose temeljem PIO/MIO, zdravstvenog osiguranja i osiguranja od neuposlenosti, za radnike koji su do dana podnošenja zahtjeva za dodjelu sredstava podnijeli zahtjev Federalnom zavodu PIO/MIO za umirovljenje, po bilo kojem temelju.


5. KORISNICI SREDSTAVA


Korisnik financijske pomoći može biti gospodarsko društvo koje kumulativno ispunjava sljedeće temeljne kriterije:
1. Korisnik pomoći je gospodarsko društvo osnovano po Zakonu o gospodarskim društvima ("Službene novine Federacije BiH", broj 81/15),
2. Korisnik pomoći je gospodarsko društvo sa sjedištem u Federaciji Bosne i Hercegovine,
3. Korisnik pomoći je javno poduzeće, odnosno gospodarsko društvo u kojem Federacija Bosne i Hercegovine ili bilo koja razina vlasti u Federaciji Bosne i Hercegovine ima više od 50% vlasništva,
4. Korisnik pomoći je gospodarsko društvo iz oblasti metalne, elektro i automobilske industrije, industrije građevnog materijala, drvne, papirne i tiskarske industrije, proizvodnje tekstila, kože i obuće, kemijske industrije i industrije gume i plastike i namjenske industrije, odnosno gospodarsko društvo kome je prema KD BiH 2010 glavna šifra djelatnosti (djelatnost koju pravno lice pretežito obavlja) dodijeljena od nadležnog Zavoda za statistiku, iz područja C-Prerađivačka industrija, izuzev oblasti:
- 10 (Proizvodnja prehrambenih proizvoda);
- 11 (Proizvodnja pića);
- 12 (Proizvodnja duhanskih proizvoda).
Neprihvatljivi korisnici grant sredstava po ovom Programu su:
- gospodarska društva kojima je upućen zahtjev, odnosno nalog za povrat dodijeljenih proračunskih sredstava Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije iz prethodnog razdoblja, a koji do dana podnošenja zahtjeva za dodjelu sredstava po ovom Programu nije realiziran;
- radnici koji su do dana podnošenja zahtjeva za dodjelu sredstava po ovom Programu, već, bilo kojim temeljem, umirovljeni.
Napomena:
Pravo učešća po ovom Programu imaju i poduzeća u stečaju i poduzeća koja su u procesu likvidacije, ali ne i poduzeća koja su već likvidirana.


6. OSTALI KRITERIJI ZA IZBOR KORISNIKA


Pravo na učešće po ovom Programu i dodjelu grant sredstava imaju poduzeća koja ispunjavaju temeljne kriterije definirane u točki 5. ovog Programa i da upošljavaju najmanje 5 uposlenika.
Napomena:
Kriterij o minimalnom broju uposlenih radnika u gospodarskom društvu koje aplicira za dodjelu sredstava po ovom Programu, ne odnosi se na poduzeća u stečaju i na poduzeća koja su u procesu likvidacije.
Zahtjevi koji ispunjavaju zadane kriterije iz ovog Programa, ocjenjuju se po obrazcu 1.
OBRAZAC 1

KRITERIJI

Mogući broj bodova

Ostvareni broj bodova

Broj uposlenih u preduzeću

Broj uposlenih u poduzeću od 5 do 40

2

 

Broj uposlenih u poduzeću od 41 do 80

4

 

Broj uposlenih u poduzeću od 81 do 100

8

 

Broj uposlenih u poduzeću > 100

10

 

Status poduzeća

Poduzeće zbog procesa likvidacije treba dodatna sredstva za uplatu doprinosa za umirovljenje

6

 

Poduzeće zbog stečaja treba dodatna sredstva za uplatu MIO za umirovljenje

3

 

Preduzeće nije u stečaju

2

 

Broj radnika koji će se umiroviti

Broj umirovljenih <5

5

 

Broj umirovljenih od 5 do 10

7

 

Broj umirovljenih od 11 do 20

9

 

Broj umirovljenih od 21 do 30

12

 

Broj umirovljenih od 31 do 50

15

 

Broj umirovljenih > 50

20

 

UKUPNO OSTVARENO BODOVA

 

 


7. SREDSTVA PREDVIĐENA ZA DODJELU


Sredstva za provođenje ovog Programa utvrđena su Proračunom Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu, u razdjelu 17, ekonomski kod 6144, "Tekući transferi i drugi tekući rashodi - Subvencije javnim poduzećima - za uvezivanje radnog staža" u iznosu od 3.468.000,00 KM.
Navedena sredstva su grant sredstva Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije (u daljem tekstu: Ministarstvo) i dodjeljivati će se po ovom Programu i raspisanom Javnom pozivu.
Dodjela sredstava će biti regulirana ugovorom o dodjeli grant sredstava, koji se sklapa između Ministarstva sa jedne strane, i korisnika, sa druge strane.
Odobrena sredstva Ministarstvo će uplaćivati na račun Federalnog zavoda PIO/MIO, kada korisnik dostavi dokument od Federalnog zavoda PIO/MIO sa spiskom radnika i stažom osiguranja za koji će biti uplaćen doprinos za PIO/MIO, nakon čega radnici sa uplatom odobrenih sredstava po ovom Programu, stiču uvjete za odlazak u mirovinu, po bilo kojem temelju. Nakon toga će Ministarstvo dati nalog Trezoru Federacije BiH da izvrši uplatu odobrenih sredstava na račun Federalnog zavoda PIO/MIO.
Napomena:
Odobrena sredstva Ministarstvo će uplaćivati na račun Federalnog zavoda PIO/MIO, Zavoda zdravstvenog osiguranja i reosiguranja Federacije BiH, nadležnog kantonalnog zavoda zdravstvenog osiguranja, Federalnog zavoda za upošljavanje i nadležnog kantonalnog zavoda za upošljavanje, kada korisnik dostavi dokument od Federalnog zavoda PIO/MIO sa spiskom radnika i stažom osiguranja za koji će biti uplaćen doprinos za PIO/MIO, nakon čega radnici sa uplatom odobrenih sredstava po ovom Programu, stiču uvjete za odlazak u mirovinu, po bilo kojem temelju. Nakon toga će Ministarstvo dati nalog Trezoru Federacije BiH da izvrši uplatu odobrenih sredstava na račun Federalnog zavoda PIO/MIO, Zavoda zdravstvenog osiguranja i reosiguranja Federacije BiH, nadležnog kantonalnog zavoda zdravstvenog osiguranja, Federalnog zavoda za upošljavanje i nadležnog kantonalnog zavoda za upošljavanje.
Maksimalan iznos sredstava koji se može odobriti za jedno poduzeće je 300.000,00 KM.
Poduzeća po ovome Programu mogu ostvariti pravo na dodjelu sredstava samo po jednom podnesenom zahtjevu.


8. TRAJANJE PROGRAMA


Program traje do utroška sredstava, a najkasnije do kraja fiskalne godine (odnosno do 31.12.2022. godine).


9. TIJELA NADLEŽNA ZA PROVOĐENJE PROGRAMA


Tijela nadležna za provođenje i nadzor nad namjenskim korištenjem sredstava po ovom Programu su Ministarstvo, Federalno ministarstvo finansija/financija, Porezna uprava Federacije Bosne i Hercegovine i Federalni zavod PIO/MIO, svatko u okviru svoje nadležnosti.
U slučaju da se dodijeljena sredstva ne opravdaju, odnosno ukoliko uplatom sredstava odobrenih po Odluci o dodjeli sredstava uposlenik nije "otišao" u mirovinu, Ministarstvo će od korisnika zatražiti povrat sredstava što će se detaljnije definirati Ugovorom o dodjeli sredstava.


10. PROVOĐENJE PROGRAMA


Sredstva se dodjeljuju temeljem raspisanog Javnog poziva. Javnim pozivom se definiraju temeljne informacije o Programu: uvjeti za učešće u Programu, namjena i iznos grant sredstava koja su na raspolaganju za dodjelu, potrebna dokumentacija koja se prilaže uz zahtjev za dodjelu sredstava, način prijavljivanja, korisnici, rok i mjesto podnošenja prijava, uvjeti za prijavu po Programu, postupak provođenja Programa i Javnog poziva, način prijavljivanja, kao i ostale relevantne informacije.
Javnim pozivom, od potencijalnih korisnika sredstava, će biti zatražena sljedeća dokumentacija:
1. Zahtjev za dodjelu grant sredstava (na web stranici Ministarstva www.fmeri.gov.ba),
2. Spisak uposlenika koji sadrži i osobni i matični broj osiguranika koji će, po bilo kojem temelju, ostvariti uvjete za odlazak u mirovinu do dana podnošenja zahtjeva za dodjelu sredstava i koji su podnijeli zahtjev Federalnom zavodu za PIO/MIO za umirovljenje. Navedeni spisak mora biti usuglašen sa podacima iz nadležnog Federalnog zavoda PIO/MIO (za razdoblje do 31.12.2010. godine) i nadležne Porezne uprave Federacije Bosne i Hercegovine (za razdoblje od 01.01.2011. godine), sa datumom stjecanja prava na mirovinu i iznosom duga samo temeljem PIO/MIO, ovjeren i potpisan od strane nadležne osobe poduzeća i nadležnog Federalnog zavoda PIO/MIO odnosno Porezne uprave Federacije BiH,
Napomena:
Za poduzeća u procesu likvidacije treba dostaviti spisak uposlenika koji sadrži i osobni i matični broj osiguranika koji će, po bilo kojem temelju, ostvariti uvjete za odlazak u mirovinu do dana podnošenja zahtjeva za dodjelu sredstava i koji su podnijeli zahtjev Federalnom zavodu za PIO/MIO za umirovljenje. Navedeni spisak mora biti usuglašen sa podacima iz nadležnog Federalnog zavoda PIO/MIO (za razdoblje do 31.12.2010. godine) i nadležne Porezne uprave Federacije Bosne i Hercegovine (za razdoblje od 01.01.2011. godine), sa datumom stjecanja prava na mirovinu i iznosom duga temeljem PIO/MIO, zdravstvenog osiguranja i doprinosa, ovjeren i potpisan od strane nadležne osobe poduzeća i nadležnog Federalnog zavoda PIO/MIO odnosno Porezne uprave Federacije BiH,
3. Aktualni izvod iz u sudskog registra (original ne stariji od 30 dana),
4. Statut ili odluka/akt o osnivanju (preslika i ne mora biti ovjereno),
5. Uvjerenje o poreznoj registraciji kod Porezne uprave - ID broj,
6. Uvjerenje o registraciji obveznika poreza na dodanu vrijednost - PDV broj,
7. Obavještenje nadležnog zavoda za statistiku o razvrstavanju prema glavnoj šifri djelatnosti po KD BiH 2010,
8. Osobna karta i CIPS potvrda o prebivalištu osobe ovlaštene za zastupanje,
9. Izjavu, ovjerenu i potpisanu od strane odgovorne osobe poduzeća, koja se može preuzeti na web stranici Ministarstva (www.fmeri.gov.ba) i kojom se odgovorna osoba obvezuje da će po odobrenju grant sredstava, izvršiti uplatu sredstava temeljem duga za ostale doprinose i to za uposlenike za koje se traže grant sredstva (ne odnosi se na poduzeća u procesu likvidacije),
10. Spisak uposlenika iz matične evidencije aktivnih osiguranika, izdat od strane nadležne Porezne uprave ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva (min. 5 uposlenika), osim za poduzeća u stečaju i u procesu likvidacije.
Svi traženi dokumenti trebaju biti originali ili ovjerene preslike (ovjera ne starija od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva za dodjelu grant sredstava) osim dokumenata za koje je izričito navedeno u kojoj formi se dostavljaju.
Zahtjev za dodjelu sredstava sa potrebnom dokumentacijom po Javnom pozivu, poredanom po točkama Javnog poziva, podnosi se Ministarstvu.
Javni poziv po ovom Programu biti će raspisan nakon što Vlada Federacije Bosne i Hercegovine usvoji Program.
Ukoliko sredstva ne budu utrošena po prvom raspisanom Javnom pozivu, Ministarstvo može raspisati novi Javni poziv, do utroška sredstava.
Nakon uvida u dostavljene zahtjeve sa pripadajućom dokumentacijom i izvršenog ocjenjivanja po obrazcu 1., koji je sastavni dio ovog Programa i Javnog poziva, formira se rang lista gospodarskih društava na osnovu visine dodijeljenih bodova (od najvećeg do najmanjeg), te se na osnovu Programom i Javnim pozivom definiranih kriterija i drugih internih akata (ukoliko postoje), sačinjava Prijedlog sa rang listom pojedinačnih zahtjeva sa predloženim iznosima novčanih sredstava za dodjelu i odgovarajućim obrazloženjem. Isti se dostavlja federalnom ministru energije, rudarstva i industrije, koji će uputiti Prijedlog odluke Vladi Federacije Bosne i Hercegovine o izboru korisnika grant sredstava, na razmatranje i usvajanje.
Od gospodarskog društva koje je dostavilo zahtjev za dodjelu sredstava, može se zatražiti dodatna dokumentacija ili pojašnjenja u pisanoj formi.
Ministarstvo odlučuje o svim naknadnim zahtjevima korisnika za izmjenama uslijed nastupanja neplaniranih okolnosti.
Podnosioci zahtjeva kojima su odobrena sredstva, pozivaju se na potpisivanje ugovora kojim se preciziraju sva prava i obveze ugovornih strana.


11. KONTROLA UTROŠKA GRANT SREDSTAVA


U svrhu kontrole namjenskog korištenja dodijeljenih sredstava, Ministarstvo će od korisnika zatražiti pismeni dokaz Federalnog zavoda PIO/MIO kojim se dokazuje da su uposlenici za koja su odobrena sredstva po ovom Programu, nakon uplate istih, po bilo kojem temelju ostvarili pravo na mirovinu, odnosno da su umirovljeni. Navedeni pismeni dokaz treba dostaviti najkasnije 120 dana (četiri mjeseca) od dana uplate dodijeljenih sredstava.


12. OBJAVLJIVANJE AKTA


Ministarstvo će ovaj Program, Odluku o usvajanju Programa i Odluku o dodjeli sredstava, objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH", kao i na web stranici Ministarstva.
Ministarstvo će Javni poziv za ovaj Program objaviti na web stranici Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije (www.fmeri.gov.ba), a Obavijest o objavi Javnog poziva će biti objavljena u dnevnom tisku "Večernji list" i "Dnevni avaz".
Javni poziv ostaje otvoren 30 dana od dana objave Obavijesti o objavi Javnog poziva u navedenim dnevnom tisku.


Ministar
Nermin Džindić, v. r.