2. ODLUKA kojom se donosi Zakon o dopuni Krivičnog zakona Federacije Bosne i Hercegovine

ODLUKA VISOKOG PREDSTAVNIKA Koristeći se ovlastima koja su mi dana člankom V Aneksa 10 (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji glede tumačenja spomenutog Sporazuma o civilnoj provedbi navedenog Mirovnog ugovora; i posebice uzevši u obzir članak II. 1. (d) gore navedenog Sporazuma, prema kojem visoki predstavnik "pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju rješenja za sve probleme koji se pojave u vezi sa civilnom provedbom"; Pozivajući se na stavak XI.2 Zaključaka Vijeća za provedbu mira koje se sastalo u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojem je Vijeće za provedbu mira pozdravilo nakanu visokog predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji glede tumačenja Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno, "donošenjem obvezujućih odluka, kada to bude smatrao neophodnim," u svezi sa određenim pitanjima, uključujući (sukladno točki (c) ovog stavka) i "mjere u svrhu osiguranja provedbe Mirovnog sporazuma na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta"; Pozivajući se na stavak 4 Rezolucije 1174 (1998) Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda od 15. lipnja 1998. godine, prema kojem Vijeće sigurnosti, sukladno poglavlju VII Povelje Ujedinjenih naroda "…ponavlja da je visoki predstavnik konačni autoritet za tumačenje Aneksa 10 o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora i da u slučaju spora može davati svoja tumačenja i preporuke, te donositi obvezujuće odluke, kako god ocijeni da je neophodno, o pitanjima koja je obrazložilo Vijeće za provedbu mira u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine" Rukovođen potrebom da se ojača integritet izbora, konkretno učinkovitim sankcioniranjem svih slučajeva podmićivanja izabranih dužnosnika; Imajući u vidu da se korupcijskim aktivnostima i dalje povrjeđuju demokratska, ekonomska i druga prava i interesi građana Bosne i Hercegovine, te da je za Bosnu i Hercegovinu od ključnog značaja da se osigura jačanje i poštivanje vladavine prava kako bi se stvorio osnov za ekonomski rast i strana ulaganja; Uzimajući u obzir Komunike Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira od 12. rujna 2022. u kojem je ovo Vijeće ponovno pozvalo na djelotvorno, pravovremeno i održivo djelovanje protiv organiziranog kriminala i sistemske političke korupcije, uz žaljenje što nepotizam i korupcija ostaju temeljni kamen spoticanja, uzrokujući ogromnu štetu ekonomiji, svakodnevnom životu građana i političkoj klimi, te naglašavajući da bi se djelovanjem u ovom slučaju pokazala posvećenost vladavini prava i transparentnosti, koji su ključni za europski put, te bi se doprinijelo sigurnosti i blagostanju svih građana Bosne i Hercegovine; Imajući u vidu sadržaj Izvješće Europske komisije o Bosni i Hercegovini iz 2022. godine, prema kojem se stanje u Bosni i Hercegovini opisuje kao široko rasprostranjena korupcija i politička zarobljenost koji neposredno utječu na svakodnevni život građana, te se dalje naglašava da su "kaznenopravna politika i zakonodavni okvir u cijeloj zemlji uglavnom neučinkoviti i neadekvatni u borbi protiv korupcije"; Uzimajući u obzir činjenicu da je Bosna i Hercegovina daleko najniže rangirana u regiji i treća najgore pozicionirana zemlja u Europi kada je u pitanju stanje korupcije u zemlji prema Indeksu percepcije korupcije (CPI) za 2022. koji objavljuje Transparency International (TI); Imajući također u vidu obveze Bosne i Hercegovine iz Konvencije Ujedinjenih naroda protiv korupcije, u kriminalizaciji osnovnih vidova korupcije kao što je podmićivanje; Svjestan potrebe da se Bosna i Hercegovina na smislen način pokrene i angažira u reformama koje su neophodne kako bi ova zemlja postigla napredak na svom putu ka integraciji u Europsku uniju i kako bi to mogla učiniti što je prije moguće; Uzimajući u obzir i imajući na umu sve prethodno rečeno, visoki predstavnik ovim donosi sljedeću odluku:


ODLUKA


KOJOM SE DONOSI ZAKON O DOPUNI KAZNENOG ZAKONA FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE





("Službene novine Federacije BiH", br. 36/03, 37/03, 21/04, 69/04, 18/05, 42/10, 42/11, 59/14, 76/14, 46/16 i 75/17)

1. Zakon koji slijedi i koji čini sastavni dio ove Odluke stupa na snagu kao što je predviđeno u članku 2. tog Zakona, na privremenom osnovu sve dok ga Parlament Federacije Bosne i Hercegovine ne usvoji u istom obliku, bez izmjena i dopuna i bez dodatnih uvjeta.

2. Ova Odluka stupa na snagu odmah i odmah se objavljuje na službenoj internetskoj stranici Ureda visokog predstavnika i u "Službenim novinama Federacije BiH".

Broj 11/23
27. travnja 2023. godine
Sarajevo


Visoki predstavnik
Christian Schmidt, v. r.

ZAKON
O DOPUNI KAZNENOG ZAKONA FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE


Članak 1.
(Novi članak 382b)


U Kaznenom zakonu Federacije Bosne i Hercegovine ("Služene novine Federacije BiH", br. 36/03, 37/03, 21/04, 69/04, 18/05, 42/10, 42/11, 59/14, 76/14, 46/16 i 75/17) iza članka 382a, dodaje se novi članak 382b, koji glasi:
"Članak 382b
Podmićivanje na izborima i u službi koja se financira iz javnih sredstava
(1 Tko posredno ili neposredno zatraži, zahtijeva ili uzme novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, ili ponudu ili obećanje takve koristi ili prednosti ili poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, kako bi učinio nešto što inače ne bi smio učiniti ili propustio da učini nešto što bi inače bio dužan učiniti u vršenju službene dužnosti ili predstojeće službene dužnosti, u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, ili tko posreduje u takvom pasivnom podmićivanju,
kaznit će se kaznom zatvora od jedne do deset godina i novčanom kaznom.
(8) Novac ili drugi financijski instrument ili druga vrijednost ili korist ili drugi poticaj iz stavka (1) do (5) oduzet će se.
(9) Imovinska korist, prihod, dobit ili druga korist proistekla iz imovinske koristi stečene izvršenjem kaznenih djela iz stavka (1) do (5) i svaka druga korist proistekla iz vrijednosti ili koristi ili prednosti ili usluge ili drugog poticaja iz stavka (1) do (5) ovog članka, oduzet će se.
(10) Sukladno člancima 113. i 114. ovog zakona, osude za kaznena djela iz stavka (1) do (5) ovog članka imaju za pravnu posljedicu osude:
a) prestanak službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, i prestanak takvog zaposlenja;
b) oduzimanje odličja;
c) zabranu obavljanja službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, u trajanju od pet godina od dana izdržane, oproštene ili zastarjele kazne; i
d) zabranu stjecanja službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, u trajanju od pet godina od dana izdržane, oproštene ili zastarjele kazne.


Članak 2.
(Stupanje na snagu)


Ovaj Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".
(7) Za kaznena djela iz stavka (1) do (5), izreći će se sigurnosna mjera zabrane vršenja dužnosti iz stavka (1) do (5) ovog članka.
(6) Kaznena djela iz ovog članka postoje bez obzira na to jesu li učinitelj iz stavka (1), (2) i (5) ovog članka ili osoba koju je učinitelj iz stavka (3) i (4) ovog članka nastojao pobuditi, ispunjavali uvjete da djeluju, iz razloga što nisu preuzeli dužnost ili nisu bili nadležni, ili iz bilo kojeg drugog razloga.
kaznit će se kaznom zatvora od jedne do deset godina i novčanom kaznom.
(5) Tko u vršenju službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, učini nešto što inače ne bi smio učiniti ili propusti učinti nešto što bi inače bio dužan učiniti, kad ne bi bilo novca ili financijskog instrumenta ili druge vrijednosti ili druge materijalne ili nematerijalne koristi ili prednosti ili usluge ili bilo kakve vrste poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, bez obzira kada je takav neprikladan poticaj zaprimljen ili obećan,
kaznit će se kaznom zatvora do tri godine i novčanom kaznom.
(4) Tko posredno ili neposredno ponudi, obeća ili dade novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu poticaja, nekoj osobi, i za tu osobu ili drugoga, uključujući i pravnu osobu, a koja može iskoristiti službenu dužnost ili predstojeću službenu dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, da učini nešto što bi inače i bila dužna učiniti ili da propusti učiniti nešto što inače i ne bi smjela učiniti, ili tko posreduje u takvom aktivnom podmićivanju,
kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina i novčanom kaznom.
(3) Tko posredno ili neposredno ponudi, obeća ili dade novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu poticaja, nekoj osobi, i za tu osobu ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, a koja može iskoristiti službenu dužnost ili predstojeću službenu dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, da učini nešto što inače ne bi smjela učiniti ili propusti učiniti nešto što bi inače bila dužna učiniti, ili tko posreduje u takvom aktivnom podmićivanju,
kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina i novčanom kaznom.
(2) Tko posredno ili neposredno zatraži, zahtijeva ili uzme novac ili bilo koji financijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo koju vrstu poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, ili ponudu ili obećanje takve koristi ili prednosti ili poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, kako bi učinio nešto što bi inače i bio dužan učiniti ili propustio učinti nešto što inače i ne bi smio učiniti u vršenju službene dužnosti ili predstojeće službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava na razini Federacije, ili tko posreduje u takvom pasivnom podmićivanju,