Koristeci se ovlastenjima koja su mi data u clanu V Aneksa
10. (Sporazum o civilnom provodjenju Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog
sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstvanik
konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja navedenog Sporazuma o
provodjenju civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzimajuci u
obzir clan II 1. (d) istog sporazuma prema kojem je Visoki predstavnik
ovlasten da "pruza pomoc kada to ocijeni neophodnim, u iznalazenju
rjesenja za sve probleme koji se jave u vezi sa civilnim provodjenjem";
Pozivajuci se na tacku XI 2. Zakljucaka Vijeca za impelementaciju mira
koje se sastalo u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojoj je Vijece
pozdravilo namjeruVisokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet
u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnom provodjenju Mirovnog
ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme, kako je
prethodno receno "donosenjem konacnih odluka, kada to bude smatrao
neophodnim", u vezi sa odredjenim pitanjima, ukljucujuci (u skladu
sa podtackom (c) ove tacke) "mjere u svrhu obezbjedjenja implementacije
Mirovnog sporazuma na citavoj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih
entiteta";
Imajuci u vidu clan III 2. (e) Ustava Federacije Bosne i Hercegovine
kojim se utvrdjuje da je u nadleznosti i vlasti Federacije Bosne i Hercegovine
i kantona uredjenje socijalne politike;
Imajuci u vidu da je Vijece za implementaciju mira na sastanku u Briselu
23. i 24. maja 2000. godine, pozvalo organe vlasti da nastave sa sirom
reformom radnog zakonodavstva i sistema socijanog osiguranja, te da
je takodjer pozvalo Visokog predstavnika da iskoristi svoje ovlasti
u skladu sa mandatom kako bi se uklonile prepreke koje stoje na putu
ekonomskoj reformi i stvorili uslovi za samoodrzivi i trzisno orijentirani
ekonomski razvoj, da bi se izbjegla ekonomska kriza u periodu dok Bosna
i Hercegovina napusta ekonomiju zavisno od donacija;
Konstaitrajuci da je Vlada Federacije Bosne i Hercegovine u teku vanredne
sjednice Parlamenta Bosne i Hercegovine 17. oktobra 2000. godine povukla
iz procedure predlozeni Zakon o posredovanju u zaposljavanju i socijalnoj
sigurnosti nezaposlenih osoba. Od tada ovaj prijedlog Zakona nije vise
vracen na Predstavniciki dom;
Konacno imajuci na umu da je postalo neophodno osigurati da se posredovanje
u zaposljavanju prilagodi trzisnoj ekonomiji i da se uspostavi finansijski
odrziviji sistem naknada za slucaj nezaposlenosti;
Na osnovu svega iznesenoga, ovin donosim slijedecu odluku o Zakonu o
posredovanju u zaposljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih osoba.
Zakon koji je sastavni dio ove odluke stupa na snagu na privremenoj
osnovi, sve dok Parlament Federacije Bosne i Hercegovine ne usvoji ovaj
zakon u propisanoj formi, bez izmjena i dopuna i bez postavljanja uslova;
Na osnovu ove moje odluke i svega sadrzanog u njoj, trazim od odgovarajucih
organa Federacije Bosne i Hercegovine i kantona da poduzmu sve neophodne
mjere kako bi se osiguralo da se zakoni i drugi propisi Federacije Bosne
i Hercegovine i kantona usklade i ostanu u potpunosti uskladjeni sa
Zakonom o posredovanju u zaposljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih
osoba koji je sastavni dio ove odluke. U slucaju da budu potrebne izmjene
zakona, odnosno propisa Federacije Bosne i Hercegovine i kantona kao
posljedica Zakona koji se ovdje donosi, te izmjene ce se izvrsiti najkasnije
u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o posredovanju
u zaposljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih osoba;
Ova odluka stupa na snagu odmah i objavit ce se bez odlaganja u "Sluzbenim
novinama Federacije BiH".
O D L U K A O ZAKONU O POSREDOVANJU U ZAPOSLJAVANJU
I SOCIJALNOJ SIGURNOSTI NEZAPOSLENIH OSOBA
I - OSNOVNE ODREDBE
Clan 1.
1. Ovim zakonom uredjuju se prava i obaveze Federacije Bosne i Hercegovine
(u daljem tekstu: Federacija) u utvrdjivanju i provodjenu ukupnih mjera
kojima se pospjesuju i unapredjuju uslovi za zaposljavanje, osnovni
principi u posredovanju za zaposljavanje, materijalna i socijlana sigurnost
nezaposlenih osoba za vrijeme privremene nezaposlenosti, osnivanje,
organizacija i rad Federalnog zavoda za zaposljavanje (u daljem tekstu:
Federalni zavod), javnih sluzbi za zaposljavanje kantona (u daljem tekstu:
sluzba za zaposljavanje), finansiranje ukupne djelatnosti zaposljavanja
i druga pitanja, postujuci nadleznosti kantona i njihove razlicitosti.
2. Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu; Vlada FBiH)
nadlezna je donijeti blize propise za uredjivanje pitanja iz stava 1.
ovog clana, u skladu sa ovim zakonom.
Clan 2.
1. Nijedna osoba na osnovu ovog zakona ne moze biti stavljena u nepovoljniji
polozaj zbog rase, boje koze, spola, jezika, vjere, politickog ili drugog
misljenja nacionalnog ili socijalnog porijekla, imovnog stanja, rodjenja
ili kakve druge okolnosti, clanstva u politickoj stranci ili clanstva
ili neclanstva u sindikatu ili tjelesnih i dusevnih poteskoca.
Clan 3.
1. Nezaposlenom osobom u smislu ovog zakona smatra se osoba koja:
a) nije zaposlena;
b) je sposobna za rad;
c) se moze uposliti prema propisima o radu;
d) aktivno trazi zaposlenje;
e) je evidentirana u sluzbi za zaposljavanjanje kao trazilac zapolsenja;
f) ne obavlja samostalnu profesionalnu i ekonomsku djelatnost;
g) nije redovan ucenik, redovan student ili penzioner.
II - ORGANIZACIJA I RAD FEDERALNOG ZAVODA I SLUZBI ZA ZAPOSLJAVANJE
Clan 4.
1. Radi zadovoljavanja potreba u oblasti zaposljavanja, te pracenja
kretanja na trzistu rada, u skladu sa ovim zakonon i drugim propisima,
osniva se Federalni zavod.
2. Federalni zavod je javna ustanova.
3. Na osnivanje, registraciju, djelatnost, prestanak rada i druga pitanja
koja se odnose na rad Federalnog zavoda, primjenjuju se propisi o ustanovama,
ako ovim zakonom nije drukcije odredjeno.
4. Rad Federalnog zavoda je javan.
5. Federalni zavod je pravna osoba sa sjedistem u Sarajevu.
Clan 5.
1. Federalni zavod je nadlezan da:
a) prati i predlaze mjere za unaprijedjenje zaposljavanja i socijalne
sigurnosti nezaposlenih osoba;
b) prati i osigurava provodjenje utvrdjene politike i mjera u oblasti
rada i zaposljavanja na teritoriji Federacije i o tome obavjestava nadlezna
tijela Federacije;
c) upravlja sredstvima za osiguranje materijalne sigurnosti za vrijeme
nezapolsenosti, u skladu sa ovim zakonom;
d) prati, uskladjuje i koordinira rad sluzbi za zaposljavanje na provodjenju
utvrdjene politike i mjera u oblasti zaposljavanja i socijalne sigurnosti
nezaposlenih osoba iz nadleznosti Federacije;
e) prati i predlaze mjere za unapredjivanje zaposljavanja invalidnih
osoba i njihovu profesionalnu rehabilitaciju i osigurava ispunjavanje
uslova za njihovo zaposljavanje u saradnji sa sluzbama za zaposljavanje;
f) pruza pomoc u realiziranju programa profesionalne orijentacije, obuke
i prekvalifikacije za nezaposlene osobe i njihovo ponovno zaposljavanje
na odgovarajucim poslovima;
g) objedinjuje i vodi zbirne evidencije u oblasti rada i zaposljavanja
od interesa za Federaciju i predlaze mjere i potrebna sredstva za razvoj
i funkcioniranje jedinstvenog informacionog sistema u ovoj oblasti;
h) prati provodjenje medjunarodnih ugovora i sporazuma iz oblasti rada
i zaposljavanja koji se odnose na Federaciju;
i) predstavlja sluzbe za zaposljavanje u odnosima s organima i sluzbama
Bosne i Hercegovine, Federacije i Republike Srpske;
j) odobrava zaposljavanje stranih drzavljana i osoba bez drzavljanstva
na prijedlog sluzbe za zaposljavanje, u skladu sa Zakonom o zaposljavnaju
stranaca ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 8/99);
k) prati i poduzima mjere za stvaranje uslova za povratak gradjana Federacije
sa privremenog rada u inostranstvu i njihovo radno angaziranje;
l) obavlja i druge poslove utvrdjene zakonom, statutom i aktima Federalnog
zavoda i Konvencijama Preporukama MOR-a koje se odnose na oblast rada,
zaposljavanja i socijalne politike;
m) podnosi Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine godisnji izvjestaj
o radu i
n) podnosi objedinjene godisnje finansijske planove Federalnog zavoda
i sluzbi za zaposljavanje federalnom ministarstvu nadleznom za poslove
rada (u daljem tekstu: federalno ministarstvo), u skladu sa Zakonom
o budzetima Federacije Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije
BiH" broj 20/98).
Clan 6.
1. Organizacija i nacin rada Federalnog zavoda utvrdjuje se statutom
i drugim aktima Federalnog zavoda, u skladu sa ovim zakonom.
2. Federalni zavod podlijeze periodicnoj vanjskoj i unutrasnjoj reviziji
u skladu sa zakonom.
3. Vlada FBiH daje saglasnost na statut i program rada Federalnog zavoda.
Clan 7.
1. Federalni zavod suradjuje sa sluzbama za zaposljavanje, kantonalnim
tijelima nadleznim za rad i zaposljavanje u izradi i realizaciji okvirnih
programa zaposljavanja od interesa za Federaciju.
Clan 8.
1. Kantoni su nadlezni za osnivanje, rad, prestanak rada i druga pitanja
koja se odnose na rad sluzbi za zaposljavanje, ako ovim zakonom nije
drukcije utvrdjeno.
2. Organizacija sluzbi za zaposljavanje iz stava 1. ovo clana utvrdjuje
se statutom i drugim aktima sluzbe za zaposljavanje, u skladu sa ovoi
zakonom i propisima kantona.
3. Vlada kantona daje suglasnost na statut i druga akta u sluzbi za
zaposljavanje kojima se uredjuju pitanja iz stava 2. ovog clana.
4. Sluzbe za zaposljavanje iz stava 1. ovog clana nadlezne su za:
a) utvrdjivanje prava osobama za slucaj nezaposlenosti, u skladu sa
ovim zakonom;
b) provodjenje programa profesionalne orijetacije, obuke i prekvalifikacije
nezaposlenih osoba i njihovo ponovno zaposljavanje na odgovarajucim
poslovima;
c) prikupljanje podataka o nezaposlenim osobama i dostavljanje istih
Federalnom zavodu;
d) izdavanje radnih dozvola stranim drzavljanima i osobama bez drzavljanstva
po odobrenju Federalnog zavoda;
e) druge poslove utvrdjene ovim zakonom.
Clan 9.
1. Na osnivanje, registraciju, organizaciju, djelatnost i prestanak
rada sluzbe za zaposljavanje u kantonu primjenjuju se propisi o ustanovama,
ako propisom kantona nije drukcije odredjeno.
2. Sluzba za zaposljavanje podlijeze periodicnoj vanjskoj i unutrasnjoj
reviziji u skladu sa zakonom.
Clan 10.
Poslodavci koji imaju potrebe za zaposlenicima i osobe koje traze zaposlenje
mogu traziti pomoc sluzbe za zaposljavanje u pronalazenju potrebnih
osoba, odnosno u pronalazenju posla.
Clan 11.
1. Sluzbe za zaposljavanje duzne su medjusobno suradjivati, koordinirati
rad i razmjenjivati informacije o kojima vode sluzbenu evidenciju.
Clan 12.
1. Sluzbe za zaposljavanje duzne su Federalnom zavodu dostaviti izvjestaje
na nacin i u rokovima predvidjenim aktom Federalnog zavoda.
Clan 13.
1. Sluzba za zaposljavanje organizira prikupljanje, razmjenu i objavljivanje
podataka o nezaposlenim osobama koje traze promjenu zaposlenja, kao
i druge podatke koji mogu biti od znacaja za vrsenje osnovne djelatnosti
sluzbe za zaposljavanje.
2. Sluzba za zaposljavanje periodicno obavlja ocjenjivanje trzista rada
prema instrukcijama Federalnog zavoda, u cilju dobijanja podataka i
pruzanja informacija o kretanjima na trzistu rada.
Clan 14.
1. U sluzbi za zaposljavanje vode se neophodne evidencije:
a) o nezaposlenim osobama;
b) pojedinacne evidencije o svakoj nezapolenoj osobi;
c) neophodne za rad sluzbe za zaposljavanje;
2. U sluzbi za zaposljavanje mogu se voditi i pojedinacne evidencije
o osobama za koje se posreduje pri zaposljavanju.
Clan 15.
1. Svaka informacija koja se odnosi na pojedinca, a do koje dodju sluzba
za zaposljavanje i Federalni zavod u svom radu, smatrat ce se povjerljivom.
2. Povjerljiva informacija iz stava 1. ovo clana ne moze se dati drugoj
pravnoj ili fizickoj osobi, osim ako to nije predvidjeno zakonom.
3. Sluzba za zaposljavanje i Federalni zavod duzni su poduzeti sve mjere
kako bi osigurali sigurnost i zastitu dokumentacije.
Clan 16.
1. Na zahtjev nadleznih tijela Federacije odnosno kantona, sluzba za
zaposljavanje dostavalja podatke o kojima vodi evidencije.
Clan 17.
1. Sluzba za zaposljavanje objavljuje godisnji izvjestaj o svojim aktivnostima.
Clan 18.
1. Zaposleni ili sa njima izjednacene osobe mogu se prijaviti sluzbi
za zaposljavanje radi promjene zaposlenja, odnosno radi posredovanja,
savjetovanja, bez obaveze redovnog javljanja.
Clan 19.
1. Sadrzaj, sredstva, nacin, rokovi i druga pitanja u vezi sa vodjenjem
osnovnih evidencija u oblasti zaposljavanja, u skladu sa ovim zakonom,
propisat ce federalni ministar, odnosno propisat ce se aktom sluzbe
za zaposljavanje, ako se radi o evidencijama ustanovljenim propisom
kantona.
Clan 20.
1. Kada dodje do otkaza ugovora o radu u smislu cl. 98. i 99. Zakona
o radu ("Sluzbene novine Federacije BiH". broj 43/99 i 32/00),
poslodavac je duzan sluzbi za zaposljavanje dostaviti pisanu obavijest
o zaposlenicima za cijim je radom prestala potreba.
2. Rok za dostavljanje pisane obavijesti iz stava 1. ovog clana je 15
dana od dana otkazivanja ugovora o radu.
III - OSTVARIVANJE RADA I ZAPOSLJAVANJA
Clan 21.
1. Nadlezna tijela Federacije odnosno kantona utvrdjuju mjere za promicanje
ostvarivanja i odrzavanja vise stope zaposlenosti i poboljsanje strukture
zaposlenih.
Clan 22.
1. Radi postizanja sto vece efikasnostii osiguranja mjere iz clana 21.
ovog zakona, zakonom odnosno propisom kantona mogu se predvidjeti beneficije
i olaksice poslodavcima koji ostvaraju nova radna mjesta i zaposljavaju
veci broj nezaposlenih osoba.
Clan 23.
1. Mjerama iz clana 21. ovog zakona nastojat ce se narocito osigurati:
a) preorijentacija i novo zaposljavanje, zbog tehnicko-tehnoloskih unaprijedjenja
ili ekonomsko-strukturalnih promjena na trzistu rada;
b) krace trajanje nezaposlenosti;
c) strucni kadrovi prema potrebama poslodavca;
d) mjesna i profesionalna pokretljivost zaposlenih i nezaposlenih osoba;
e) prednost pri zaposljavanju invalidnim osobama.
Clan 24.
1. Profesionalna orijentacija nezaposlenih i drugih osoba pri izboru
zanimanja, strucna obuka nezaposlenih i prekvalifikacija zapolsenih
za cijim radom je prestala potreba, podsticanje otvaranja radnih mjesta
i poduzimanje drugih podsticanja mjera, je djelatnost sluzbe za zaposljavanje,
a uredjuje se propisom kantona.
IV - POSREDOVANJE U ZAPOSLJAVANJU
Clan 25.
1. Posredovanje u zaposljavanju, u smislu ovog zakona, obuhvaca sve
radnje i mjere poduzete u skladu sa zakonom u svrhu povezivanja nezaposlene
osobe koja trazi zauposlenje, kao i zaposlene osobe koja trazi promjenu
u zaposlenju, s poslodavcem kojem je potreban zaposlenik radi zasnivanja
radnog odnosa, odnosno sklapanja ugovora o radu ili radnog angaziranja.
Clan 26.
1. Posredovanje u zaposljavanju iz clana 25. ovog zakona na teritoriji
Federacije obavlja sluzba za zaposljavanje, u skladu sa ovim zakonomu
i propisom kantona.
2. Posredovanje u zaposljavanju iz stava 1. ovog clana mogu obavljati
i druge pravne osobe (u dajlem tekstu; privatne agencije); u skladu
sa ovim zakonom.
3. Vlada Federacije BiH ce svojim propisom utvrditi uslove i nacin osnivanja
privatnih agencija.
Clan 27.
1. Usluge u posredovanju u zaposljavanju koje vrsi sluzba za zaposljavanje
su besplatne.
2. Usluge iz stava 1. ovog clana vrse privatne agencije su besplatne
za osobe koje traze zaposlenje.
V - OSIGURANJE ZA SLUCAJ NEZAPOSLENOSTI I SOCIJALNA SIGURNOST NEZAPOSLENIH
OSOBA
Clan 28.
1. Zaposlenici osiguravaju svoju materijalnu i socijalnu sigurnost za
vrijeme nezaposlenosti, prvenstveno osiguranjem za slucaj nezaposlenosti,
u skladu sa ovim i drugim zakonom.
2. Materijalna i socijalna sigurnost iz stava 1. ovog clana podrazumijeva:
a) novcanu naknadu, u skladu sa ovim zakonom;
b) doprinose za zdravstveno i penzijsko osiguranje, u skladu sa ovim
i drugim zakonom.
Clan 29.
1. Nezaposlena osoba ima pravo na novcanu naknadu za vrijeme nezaposlenosti,
ako:
a) ispunjava uslove iz clana 3. ovog zakona;
b) je usplacivala doprinose za slucaj nezaposlenosti u razdoblju najmanje
osam mjeseci neprekidno u posljednjih 12 mjeseci ili od najmanje osam
mjeseci sa prekidima u posljednjih 18 mjeseci koji su prethodili podnosenju
zahtjeva za novcanu naknadu za slucaj nezaposlenosti;
c) se redovno javlja.
2. Nezaposlena osoba koja je radila sa nepunim radnim vremenom, a ispunjava
uslove iz stava 1. ovoga clana, ima pravo na novcanu naknadu srazmjerno
vremenu provedenom na radu.
Clan 30.
1. Novcana naknada iz clana 28. stav 2. tacka a. ovoga zakona utvrdjuje
se u ovisnosti od duzine staza osiguranja nezaposlene osobe i prosjecne
place u kantonu ostvarene u prethodnom tromjesecju, koja objavljuje
Federalni zavod za statistiku.
Novcana naknada iz stava 1. ovoga clana isplacuje:
a) sest mjeseci u visini od 30% za staz osiguranja od osam mjeseci do
deset godina,
b) devet mjeseci u visini od 35% za staz osiguranja od deset do 25 godina,
c) 12 mjeseci u visini od 40% za staz osiguranja preko 25 godina.
2. Ako se nezaposlena osoba u razdoblju ostvarivanja prava na novcanu
naknadu, uposli i ako se prije isteka razdoblja od osam mjeseci ponovno
evidentira u sluzbi za zaposljavanje kao nezaposlena osoba, ima pravo
na preostali dio novcane naknade.
Clan 31.
1. Zdravstveno osiguranje nezaposlenoj osobi osigurava se u skladu sa
propisima o zdravstvenom osiguranju.
2. Penzijsko i invalidsko osiguranje osigurava se nezaposlenoj osobi
kojoj nedostaju tri godine do stjecanja uslova za starosnu penziju,
u skladu sa Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju ("Sluzbene
novine Federacije BiH", br. 28/98 i 49/00).
3. Za osiguranje prava iz stava 2. ovoga clana, moze se koristiti 0,5%
sredstava iz clana 45. stav 1. ovoga zakona.
VI - POSTUPAK OSTVARIVANJA PRAVA PO OSNOVU NEZAPOSLENOSTI
Clan 32.
1. Nezaposlena osoba ostvaruje prava za vrijeme nezaposlenosti u sluzbi
za zaposljavanje prema mjestu prebivalista.
2. Prava za vrijeme nezaposlenosti, nezaposlena osoba koja je usljed
ratnog stanja napustila prebivaliste, ostvaruje u sluzbi za zaposljavanje
prema mjestu boravka.
Clan 33.
1. Zahtjev za ostvarivanje prava na novcanu naknadu nezaposlena osoba
podnosi u roku od 60 dana od dana prestanka radnog odnosa.
2. Ako kod nezaposlene osobe, nastupi prijevremena sprijecenost za rad
po propisima o zdravstvenom osiguranju, rok iz stava
1. ovog clana racuna se od dana prestanka te sprijecenosti.
Clan 34.
1. Osoba koja podnosi zahtjev za ostvarivanje novcane naknade za vrijeme
nezaposlenosti, u skladu sa ovim zakonom duzna je dostaviti sluzbi za
zaposljavanje sve potrebne podatke za utvrdjivanje prava.
2. Sluzba za zaposljavanje, nakon sto evidentira nezaposlenu osobu i
primi zahtjev za ostvarivanje novcane naknade za slucaj nezaposlenosti,
odlucit ce da li podnositelj zahtjeva ima pravo na novcanu naknadu,
u skladu sa ovim zakonom.
3. Oblik i nacin prijavljivanja sluzbi za zaposljavanje i podnosenje
zahtjeva za ostvarivanje novcane naknade za slucaj nezaposlenosti uredjuje
se propisom kantona.
Clan 35.
1. O primljenom zahtjevu iz clana 33. stav 1. ovog zakona
sluzba za zaposljavanje odlucuje rjesenjem.
2. Protiv rjesenja sluzbe za zaposljavanje iz stava 1. ovog clana, moze
se izjaviti zalba Federalnom zavodu.
3. Protiv rjesenja Federalnog zavoda moze se pokrenuti upravni spor
pred nadleznim sudom.
Clan 36.
1. Nezaposlena osoba nema pravo na novcanu naknadu:
a) kad je svjesno doprinijela prestanku radnog odnosa;
b) kad se utvrdi da je dobrovoljno napustila posao bez opravdanog razloga.
Clan 37.
1. Opravdan razlog u smislu clana 36. ovog zakona za dobrovoljno prekidanje
radnog odnosa postoji u slucaju kada, s obzirom na sve okolnosti, nezaposlena
osoba nema druge prihvatljive mogucnosti nego da prekine radni odnos.
To se narocito, ali ne iskljucivo, odnosi na:
a) seksualno ili drugacije zlostavljanje;
b) diskriminaciju u smislu clana 5. Zakona o radu;
c) uslova rada koji ugrozavaju zdravlje ili sigurnost;
d) postupanje poslodavca suprotno zakonu;
e) pritisak koji poslodavac vrsi na zaposlenika zbog clanstva u sindikatu
ili drugoj organizaciji zaposlenika.
Clan 38.
1. Isplata novcane naknade nezaposlenoj osobi prekida se dok se:
a) optremninom ili drugim vidom naknade koju isplacuje poslodavac nadoknadjuje
iznos novcane naknade na koju ima pravo;
b) nezaposlena osoba nalazi na izdrzavanju kazne u zatvoru ili nekoj
drugoj ustanovi, na osnovu pravomocne sudske presude;
c) nezaposlena osoba nalazi na odsluzenju vojnog roka;
d) zeni - porodilji isplacuje novcana naknada, u skladu sa zakonom.
Clan 39.
1. Nezaposlena osoba koja ostvaruje prava za vrijeme nezaposlenosti
duzna je, u roku od 15 dana od dana nastanka okolnosti, prijaviti nadleznoj
sluzbi za zaposljavanje iz clana 32. ovoga zakona svaku okolnost koja
utice na promjenu ili prestanak prava.
Clan 40.
1. Nezaposlena osoba koja je ostvarila primanje na koje nije imala pravo
duzna je vratiti primljene iznose, odnosno nadoknaditi nastale izdatke,
ako je to pravo ostvarila:
a) na osnovu netacne izjave ili podataka za koje je znala ili morala
znati da su netacni;
b) na neki drugi nezakoniti nacin ili u opsegu vecem od onoga koji joj
pripada;
c) zbog toga sto nije prijavila nastale promjene, odnosno okolnosti
koje uticu na prestanak prava ili opseg njegovog koristenja.
Clan 41.
1. Ako je na osnovu pravomocne sudske odluke ili odluke poslodavca nezaposlena
osoba vracena na rad i ako je poslodavac toj osobi isplatio placu i
uplatio doprinose za razdoblje u kojemu nije radila, ta osoba je duzna
vratiti sluzbi za zaposljavanje, u skladu sa clanom 40. ovog zakona,
isplacene iznose na osnovu uspostavljenog joj prava za vrijeme nezaposlenosti.
2. Sluzba za zaposljavanje, u smislu stava 1. ovog clana, ima pravo
na povrat uplacenog iznosa za penzijsko i invalidsko osiguranje od nadlezne
sluzbe za penzijsko i invalidsko osiguranje.
Clan 42.
1. Vracanje primljenih iznosa nece se traziti nakon 36 mjeseci od dana
kada:
a) je data netacna izjava ili dostavljeni netacni podaci;
b) su nastale promijenjene okolnosti.
Clan 43.
1. Sluzba za zaposljavanje moze:
a) traziti vracanje primljenih iznosa u ratama;
b) traziti vracanje manjeg iznosa;
c) osloboditi osobu obaveze placanja cijelog iznosa.
Clan 44.
1. Nezaposlena osoba moze izgubiti pravo na isplatu bilo kakve naknade,
u skladu sa ovim zakonom, ako je:
a) propustila, bez opravdanog razloga, dobiti odgovarajuce zaposlenje;
b) propustila, bez opravdanog razloga, pristupiti skolovanju ili strucnoj
obuci na koju ju je uputila sluzba za zaposljavanje radi osposobljavanja
ili odrzavanja sposobnosti da se uposli ili vrati na posao;
c) dala laznu izjavu prilikom podnosenja zahtjeva za ostvarivanje novcane
naknade za vrijeme nezaposlenosti;
d) podnijela netacan zahtjev za ostvarivanje novcane naknade za vrijeme
nezaposlenosti;
e) propustila obavijestiti sluzbu za zaposljavanje o nastavku rada tijekom
razdoblja u kojem joj je isplacena novcana naknada za vrijeme nezaposlenosti.
VII - FINANSIRANJE
Clan 45.
1. Sredstva za zadovoljavanje potreba iz domena zaposljavanja te za
rad Federalnog zavoda i sluzbi za zaposljavanje osiguravaju se, u skladu
sa ovim zakonom, iz slijedecih izvora:
a) doprinosa koje uplacuju poslodavac i zaposlenik u skladu sa zakonom;
b) kamata ili prihoda od uloga koje vrse Federalni zavod i sluzba za
zaposljavanje;
c) prihoda od pokretne ili nepokretne imovine koju Federalni zavod i
sluzba za zaposljavanje kupe ili steknu, u skladu sa
zakonom.
Clan 46.
1. Sredstva iz clana 45. stava 1. tacka a. ovoga zakona usmjeravaju
se Federalnome zavodu u visini od 30%, a sluzbama za zaposljavanje u
visini od 70%.
Clan 47.
1. Sredstva iz clana 45. ovog zakona mogu se koristiti za pokrivanje
administrativnih troskova Federalnog zavoda i sluzbi za zaposljavanje.
2. Sredstva za pokrivanje administrativnih troskova sluzbi za zaposljavanje
i Federalnog zavoda utvrdjuju se godisnjim finansijskim planovima iz
clana 51. ovog zakona.
Clan 48.
1. Sredstva koja pripadaju sluzbama za zaposljavanje nakon sto se odbiju
administrativni troskovi, koriste se za ostvarivanje materijalne i socijalne
sigurnosti nezaposlenih osoba, u skladu sa clanom 28. ovog zakona.
Clan 49.
1. Ako se utvrdi da su sredstva koja su na raspolaganju sluzbi za zaposljavanje
dovoljna za ostvarivanje materijalne i socijalne sigurnosti nezaposlenih
osoba i pokrivanje administrativnih troskova u nastupajucem mjesecu,
sluzba za zaposljavanje ce iskoristiti preostala sredstva za ostvarivanje
mjera predvidjenih cl. 21. i 25. ovog zakona.
2. Ako se utvrdi da su sredstva koja su na raspolaganju sluzbi za zaposljavanje
nedovoljna za ostvarivanje materijalne i socijalne sigurnosti nezaposlenih
osoba i pokrivanje administrativnih troskova u nastupajucem mjesecu,
sluzba za zaposljavanje podnijet ce zahtjev Federalnom zavodu za dodjelu
nedostajucih sredstava, uz mjesecni izvjestaj iz clana 52. ovog zakona.
Clan 50.
1. Sredstva koja e usmjeravaju Federalnom zavodu, nakon sto se odbiju
administrativni troskovi, koriste se za postizanje ravnomjernijeg ostvarivanja
materijalne i socijalne sigurnosti nezaposlenih osoba na teritoriju
Federacije, u skladu sa ovim zakonom.
2. Federalni zavod objedinjuje sve zahtjeve za dodjelu sredstava u skladu
sa stavom 2. clana 49. ovog zakona.
3. Federalni zavod, uz odobrenje federalnog ministarstva, dodjeljuje
sluzbama za zaposljavanje trazena sredstva za ravnomjernije ostvarivanje
materijalne i socijalne sigurnosti nezaposlenih osoba:
a) ako se utvrdi da su sredstva koja su na raspolaganju Federalnom zavodu
dovoljna za dodjelu trazenih sredstava, Federalni zavod ce iskoristiti
preostala sredstva za finansiranje programa za trziste rada, u skladu
sa ovim zakonom.
b) ako se utvrdi da su sredstva koja su na raspolaganju Federalnom zavodu
nedovoljna za dodjelu trazenih sredstava, postojeca sredstva ce se raspodjeliti
proporcionalno svakom zahtjevu za dodjelu sredstava.
4. Ako su sredstva dobijena udruzivanjem iz vlastititih prihoda sluzbi
za zaposljavanje i usmjeravanjem iz Federalnog zavoda nedovoljna za
ostvarivanje svih prispjelih i novcanih naknada za taj mjesec, sluzba
za zaposljavanje ce smanjiti iznos novcane naknade koja se isplacuje
za taj mjesec svim nezaposlenim osobama evidentiranim u sluzbi za zaposljavanje
u omjeru koji ce joj omoguciti da isplati novcane naknade.
5. Federalni zavod obavlja nadzor nad dodijeljenim sredstvima u cilju
njihovog koristenja u skladu sa ovim zakonom.
Clan 51.
1. Federalni zavod i sluzbe za zaposljavanje izradjuju i dostavljaju
finansijske planove, na nacin i po postupku predvidjenom Zakonom o budzetima
("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 20/98).
2. Sluzba za zaposljavanje podnosi godisnji finansijski plan Federalnom
zavodu.
3. Federalni zavod objedinjene finansijske planove iz stava 1. ovog
clana podnosi federalnom ministarstvu.
Clan 52.
1. Sluzba za zaposljavanje podnosi mjesecni izvjestaj o radu Federalnom
zavodu.
2. Federalni zavod podnosi mjesecni izvjestaj o radu federalnom ministarstvu
sa mjesecnim izvjestajima o radu sluzbi za zaposljavanje.
Clan 53.
1. Federalni zavod ima ovlasti provoditi ocjenjivanje poslovanja sluzbi
za zaposljavanje.
VIII - NADZOR
Clan 54.
1. Upravni i drugi nadzor nad zakonitoscu rada sluzbe za zaposljavanje
i privatnih agencija u kantonu ostvaruje se u skladu sa ovim zakonom
i propisom kantona.
2. Nadzor nad zakonitoscu rada sluzbe za zaposljavanje i privatnih agencija
iz stava 1. ovog clana u pogledu primjene ovoga zakona i medjunarodnih
sporazuma, te nadzor nad zakonitoscu rada Federalnog zavoda obavlja
federalno ministarstvo.
Clan 55.
1. Inspekcijski nadzor nad izvrsenjem ovog zakona, drugih federalnih
propisa i akata, medjunarodnih sporazuma u oblasti rada i zaposljavanja
obavlja Federalna inspekcija rada.
IX - KAZNENE ODREDBE
Clan 56.
1. Novcanom kaznom od 1.000,00 KM do 10.000,00 KM kaznit ce se za prekrsaj
pravna osoba koja postupi suprotno clanu 2. ovog zakona.
2. Za prekrsaj iz stava 1. ovoga clana kaznit ce se odgovorna osoba
kod pravne osobe novcanom kaznom od 500,00 KM do 2.000,00 KM.
3. Svaka osoba koja smatra da je protiv nje provedena diskriminacija
iz clana 2. ovog zakona moze zatraziti naknadu stete putem nadleznog
suda.
Clan 57.
1. Novcanom kaznom od 1.000,00 KM do 4.000,00 KM kaznit ce se za prekrsaj
pravna osoba koja obavlja poslove posredovanja u zaposljavanju suprotno
clanu 26. ovog zakona.
2. Za prekrsaj iz stava 1. ovoga clana kaznit ce se odgovorna osoba
kod pravne osobe novcanom kaznom od 250,00 KM do 1.000,00 KM.
X - PRELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE
Clan 58.
1. Federalni zavod se osniva i pocinje sa radom u roku od 30 dana od
dana stupanja na snagu ovoga zakona.
Clan 59.
1. Federalni zavod preuzet ce od Zavoda za zaposljavanje Bosne i Hercegovine
zaposlenike, opremu, inventar i druge stvari, arhivu, akte, predmete,
drugu dokumentaciju, sredstva za rad, poslovni prostor i drugu imovinu,
potrebne za ostvarivanje nadleznosti utvrdjenih ovim zakonom.
Clan 60.
1. Sluzba za zaposljavanje preuzet ce od Zavoda za zaposljavanje BiH
i postojecih sluzbi za zaposljavanje u kantonima zaposlenike, opremu,
inventar i druge stvari, arhivu, akte, predmete, drugu dokumentaciju,
sredstva za rad, poslovni prostor i drugu imovinu, potrebne za ostvarivanje
nadleznosti utvrdjenih ovim zakonom.
Clan 61.
1. U cilju realizacije odredaba cl. 59. i 60. Vlada Federacije BiH imenovat
ce dva predstavnika u komisiju za prijenos imovine Zavoda za zaposljavanje
BiH (u daljem tekstu: komisija) formirane u skladu sa clanom 3. Zakona
o imovini Zavoda za zaposljavanje Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu:
Zakon o imovini).
2. Komisija, odnosno arbitar, imenovan u skladu sa clanom 3. Zakona
o imovini (u daljem tekstu: arbitar) je mjerodavan za donosenje odluke
o preuzimanju zaposlenika, raspodjeli sredstava i drugih stvari i predmeta
iz cl. 59. i 60. ovog zakona.
3. Odluke komisije, odnosno arbitra, su obvezujuce za Federalni zavod,
sluzbe za zaposljavanje i institucije Federacije.
Clan 62.
1. Osobe koje su primale novcanu naknadu u skladu sa Zakonom o zaposljavanju
("Sluzbeni list SR BiH", broj 20/90) nastavit ce primati novcanu
naknadu u skladu sa ovim zakonom, ako na to imaju pravo.
Clan 63.
1. Danom stupanja na snagu ovog zakona na teritoriju Federacije prestaje
primjena propisa i odluka iz oblasti zaposljavanja koji su
se primjenjivali do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 64.
1. Ovaj zakon se objavljuje bez odlaganja u "Sluzbenim novinama
Federacije BiH" i stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja.
Broj 77/00
20. decembra 2000. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, s.r.