Koristeci se ovlastima koja su mi data u clanku V Aneksa 10. (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja navedenog Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzimajuci u obzir clanak II. 1. (d) istog sporazuma prema kojem je Visoki predstavnik ovlasten "pruzati pomoc kada to ocijeni neophodnim, u iznalazenju rjesenja za sve probleme koji se jave u svezi sa civilnom provedbom";
Pozivajuci se na tocku XI. 2. Zakljucaka Vijeca za impelementaciju mira koji se sastao u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojoj je Vijece pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme, kako je prethodno receno, "donosenjem konacnih odluka, kada to bude smatrao neophodnim", u vezi s odredjenim pitanjima, ukljucujuci (u skladu sa podtockom (c) ove tocke) "mjere u svrhu osiguranja provedbe Mirovnog sporazuma na citavom teritoriju Bosne i Hercegovine i njenih entiteta";
Imajuci u vidu ozbiljnost problema s kojim se suocava Bosna i Hercegovina a koji nastaju zbog nepostojanja zakona u oblasti standardizacije, i to narocito problema s kojima se suocavaju proizvodjaci koji zele izvoziti svoje proizvode na trzista unutar Europske unije;
Konstatirajuci da se u Smjernicama Europske unije ("Road Map") za Bosnu i Hercegovinu preporucuje osnivanje jednog Instituta za standarde Bosne i Hercegovine;
Konstatirajuci zatim da u Aneksu Deklaracije Vijeca za implementaciju mira koje se sastalo u Briselu 23. i 24. svibnja 2000. godine utvrdjeno je da organi vlasti u Bosni i Hercegovini trebaju odmah zapoceti rad na usvajanju Zakona o standardizaciji, ukljucujuci i formiranje Instituta za standarde Bosne i Hercegovine.
Slijedom svega gore navedenoga, ovim donosim slijedecu odluku koja stupa na snagu odmah na privremenom temelju, sve dok Parlamentarna skupstina Bosne i Hercegovine ne usvoji ovaj zakon u propisanoj formi, bez izmjena i dopuna i bez postavljanja uvjeta.
Temeljem ove moje odluke i svega sadrzanog u njoj, trazim od odgovarajucih tijela Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske da poduzmu sve neophodne mjere kako bi se osiguralo da se zakoni i drugi propisi Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske usklade i ostanu u potpunosti u skladu sa Zakonom o standardizaciji Bosne i Hercegovine koji je sastavni dio ove odluke. U slucaju da budu potrebne izmjene zakona, odnosno propisa entiteta kao posljedica Zakona koji se ovdje donosi, te izmjene ce se izvrsiti najkasnije u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o standardizaciji Bosne i Hercegovine.


O D L U K A O ZAKONU O STANDARDIZACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


I - OPCE ODREDBE


Clanak 1.


Ovim zakonom utvrdjuju se ciljevi i principi bosanskohercegovacke drzavne standardizacije (u daljnjem tekstu: drzavna standardizacija BiH) i uredjuje priprema, prihvatanje, objavljivanje i uporaba bosanskohercegovackih drzavnih standarda (u daljnjem tekstu: drzavni standardi BiH).


Clanak 2.


1. Izrazi, rabljeni u ovom zakonu, odnosno izrazi koji se u svezi sa standardizacijom najcesce rabe imaju, shodno europskom standardu EN 45020, slijedece znacenje:
a) standardizacija djelatnost uspostavljanja odredaba, za opcu i visekratnu uporabu, koje se odnose na postojece ili moguce probleme, radi postizanja optimalnog stepena uredjenosti u datom podrucju;
b) medjunarodna standardizacija standardizacija u kojoj mogu sudjelovati odgovarajuca tijela iz svih zemalja;
c) europska standardizacija standardizacija u kojoj sudjeluju odgovarajuca tijela europskih drzava;
d) drzavna standardizacija standardizacija na razini odredjene zemlje;
e) tijelo za standarde tijelo za standardizaciju, priznato na drzavnoj, europskoj ili medjunarodnoj razini, kojih temeljna djelatnost je pripremati i usvajati standarde, koji su dostupni javnosti;
f) drzavno tijelo za standarde tijelo za standarde koje je na drzavnoj razini priznato kao drzavni clan odgovarajucih medjunarodnih i europskih organizacija za standarde;
g) drzavno tijelo za standarde Bosne i Hercegovine tijelo za standarde koje je u Bosni i Hercegovini priznato kao drzavni clan odgovarajucih medjunarodnih i europskih organizacija za standarde;
h) medjunarodna organizacija za standardizaciju organizacija za standardizaciju u koju se moze uclaniti odgovarajuce drzavno tijelo svake zemlje:
1) ISO - International Organization for Standardizacion (Medjunarodna organizacija za standardizaciju),
2) IEC- International Electrotechnical Commission (Medjunarodno elektrotehnicko povjerenstvo),
3) ITU - International Telecommunication Union (Medjunarodni savez za telekomunikacije);
i) europska organizacija za standadizaciju organizacija za standardizaciju u koju se mogu uclaniti odgovarajuca drzavna tijela iz europskih drzava:
1) CEN - European Committee for Standardization (Europski komitet za standardizaciju),
2)CENELEC - European Committee for Electrotechnical Standardization (Europski komitet za standardizaciju u elektrotehnici),
3)ETSI - European Telecommunication Standards Institute (Europski Institut za standarde u podrucju telekomunikacija);
j) opca salganost koju karakterizira odsustvo trajnog suprotstavljanja zainteresiranih strana na bitna pitanja rasprave, a koja se postize kroz proces koji nastoji uzeti u obzir gledista svih ucesnika rasprave te usaglasavanjem svih spornih cinjenica.
Konsenzus nuzno ne znaci jednoglasnost.
k) standard dokument za opcu i visekratnu uporabu, donesen konsenzusom i odobren od priznatog tijela, koji sadrzi pravila, smjernice ili karakteristike aktivnosti ili njihove rezultate i koji ima za cilj postizanje optimalnog stepena uredjenosti u datom podrucju;
l) medjunarodni standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojila neka medjunarodna organizacija za standardizaciju;
m) europski standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojila europska organizacija za standardizaciju;
n) drzavni standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojilo drzavno tijelo za standarde;
o) drzavni standard Bosne i Hercegovine standard, dostupan javnosti, kojega je usvojilo drzavno tijelo za standarde Bosne i Hercegovine;
p) pokrajinski standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojen na razini dijela neke zemlje.


II - DRZAVNA STANDARDIZACIJA BOSNE I HERCEGOVINE


Clanak 3.


1. Ciljevi drzavne standardizacije BiH su:
a) pospjesivanje medjunarodne trgovine sa sprjecavanjem ili uklanjanjem barijera koje proizilaze iz neutemeljenih razlika pri poslovanju na drzavnoj razini;
b) povecanje razine sigurnosti, zastite zdravlja i zivota te sigurnosti okolisa;
c) promicanje cjelishodnog iskoristenja rada, materijala i energije u procesima proizvodnje;
d) poboljsanje proizvodne uspjesnosti uz upravljanje raznolikostima, uskladjenosti i zamjenjivosti;
e) promicanje kakvoce proizvoda, procesa i usluga sa utrdjivanjem njihovih karakteristika, kojima mogu da zadovolje postavljene zahtjeve odnosno utvrdjenu namjenu.


Clanak 4.


1. Nacela na kojima se temelji drzavna standardizacija Bosne i Hercegovine su:
a) dobrovoljno sudjelovanje i doprinos svih zainteresiranih strana kod pripreme i usvajanja drzanih standarda BiH;
b) dobrovoljna primjena i koristenje drzavnih standarda BiH;
c) konsensus, koji znaci nacelno slaganje znacajnog dijela zainteresiranih o sadrzaju drzavnog standarda BiH;
d) prioritet zajednickih interesa zainteresiranih strana nad pojedinacnim interesima;
e) transparentnost rada u pripremi i dostupnost javnosti drzavnih standarda BiH;
f) medjusobna uskladjenost drzavnih standarda BiH;
g) postivanje dostignutog stanja tehnike i pravila medjunarodne i europske standardizacije.


III - SUBJEKTI U PODRUCJU STANDARDIZACIJE


Clanak 5.


1. Programiranje i obavljanje zadataka standardizacije u BiH sprovode:
a) Institut za standarde, mjeriteljstvo i intelektualno vlasnistvo (u daljnjem tekstu: Institut) uz podrsku entitetskih institucija za standardizaciju u skladu sa clankom 10. ovog zakona;
b) Vijece za standardizaciju (u daljnjem tekstu: Vijece).


Clanak 6.


1. Institut obavlja slijedece poslove i zadatke iz podrucja drzavne standardizacije:
a) priprema, prihvata, izdaje i odrzava drzavne standarde BiH i druge dokumente sa podrucja drzavne standardizacije BiH;
b) vodi registar drzavnih standarda BiH;
c) formira stalna i privremena tehnicka strucna tijela, koordinacione odbore, tehnicke komitete i stalne radne grupe za izvrsenje programa rada na poslovima iz podrucja standardizacije;
d) ucestvuje u radu i zastupa interese drzane standardizacije BiH u medjunarodnim i europskim organizacijama za standardizaciju;
e) sakuplja, uredjuje i distribuira standarde i druga dokumenta te informacije s podrucja standardizacije u skladu sa programom rada uz uspostavljanje, vodjenje i odrzavanje odgovarajucih baza podataka;
f) proglasava upotrebu drzavnih standarda BiH na prijedlog odgovarajuceg tehnickog komiteta;
g) izdaje glasilo namijenjeno za objavljivanje prihvacenih drzavnih standarda BiH te informacija o drugim dokumentima sa podrucja standardizacije;
h) izvrsava druge zadatke u skladu sa propisima i medjunarodnim obavezama Bosne i Hercegovine iz podrucja standardizacije;
i) obavlja strucno-administrativne poslove za potrebe Vijeca.


Clanak 7.


1. Vijece obavlja slijedece poslove i zadatke:
a) uredjuje dugorocne i godisnje planove rada na standardizaciji;
b) prati realizaciju godisnjeg programa rada i drugih programskih akata koji se odnose na pripremanje i prihvatanje drzavnih standarda BiH;
c) donosi opci akt o proceduri pripremanja, prihvatanja i objavljivanja drzavnih standarda BiH;
d) predlaze formiranje stalnih i privremenih tehnickih strucnih tijela za izvrsenje programa rada na poslovima iz podrucja standardizacije;
e) daje prijedloge i sugestije Vijecu ministara Bosne i Hercegovine i Institutu u vezi sa clanstvom u medjunarodnim i europskim organizacijama;
f) Vijece bira predsjednika i donosi poslovnik o radu;
g) obavlja druge zadatke iz podrucja standardizacije u skladu sa ovim zakonom, nalozima Vijeca ministara Bosne i Hercegovine i svojim poslovnikom.


Clanak 8.


1. Vijece ima ukupno 25 clanova.
2. Clanove Vijeca iz reda istaknutih strucnjaka Bosne i Hercegovine iz razlicitih podrucja iz oba entiteta imenuje, na period od cetiri godine, Vijece ministara Bosne i Hercegovine na prijedlog direktora Instituta. Direktor Instituta i njegov pomocnik za standardizaciju su po polozaju clanovi Vijeca.
3. Vijece dio poslova i zadataka obavlja putem tri komisije i to:
a) Povjerenstvo za opce podrucje koju cini trinaest clanova;
b) Povjerenstvo za elektrotehniku koju cini sedam clanova;
c) Povjerenstvo za telekomunikacije koju cini pet clanova.


Clanak 9.


1. Izvori sredstava za financiranje rada na standardizaciji utvrdjeni su Zakonom o osnivanju Instituta.
2. Rad vijeca i njegovih povjerenstava financira se putem Instituta.


Clanak 10.


1. Entiteti Bosne i Hercegovine, Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska (u daljnjem tekstu: entiteti), mogu, u skladu sa svojim potrebama, organizirati rad u odredjenim podrucjima standardizacije.
2. Entiteske institucije za standardizaciju mogu obavljati slijedece poslove:
a) olaksavanje prijenosa informacija o standardima i procesu donosenja standarda do krajnjih korisnika;
b) preuzimanje sponzorstva nad radom tehnickih komiteta Instituta koji su od posebnog interesa za entitet;
c) donosenje, distribucija i prodaja pokrajinskih standarda za koje imaju interes subjekti samo tog entiteta koji donosi standard;
d) pruzanje pomoci firmama u izradi internih standarda;
e) organiziranje prevodjenja standarda na jezik za koji entitet ima poseban interes i upucivanje prijevoda u utvrdjenu proceduru pripremanja i donosenja drzanih standarda;
f) prodaja standarda na jeziku za koji entitet ima poseban interes u skladu sa odgovarajucim ugovorom sa Institutom;
g) sudjeluje u predlaganju clanova tehnickih komiteta iz entiteta;
h) bavi se izdavacko-publicistickom djelatnosti iz oblasti standardizacije;
i) obavlja nadzor u entitetu nad provedbom drzavnog i entitetskog zakona o standardizaciji;
j) obavlja edukaciju zainteresovanih subjekata iz oblasti standardizacije;
k) radi i sve ostale poslove iz oblasti standardizacije koji nisu spomenuti u ovom zakonu.
3. Za realiziranje poslova iz stavka 2. entiteti ce uspostaviti odgovarajucu infrastrukturu, a njeno funkcioniranje definirati posebnim zakonom.


IV - PRIPREMA, USVAJANJE I OBJAVLJIVANJE DRZAVNIH STANDARDA BOSNE I HERCEGOVINE


Clanak 11.


1. Drzavni standard Bosne i Hercegovine donosi Institut po posebnoj proceduri koju utvrdjuje Vijece.
2. Drzavni standard Bosne i Hercegovine oznacava se kraticom BAS (u daljnjem tekstu: B A S standard).
3. BAS standard se tiska na bosanskom, hrvatskom i srpskom jeziku i objavljuje u glasilu Instituta.
4. BAS standard moze se, takodjer, pripremiti na podlozi ili prihvatanjem u cjelosti medjunarodnog standarda, europskog standarda ili drugih dokumenata iz podrucja standardizacije. BAS standard koji je na ovakav nacin pripremljen moze se izdati na jezicima iz stavka tri ovog clanka ili na stranom jeziku.
5. Ukoliko ne postoji interes Bosne i Hercegovine za odredjeni standard cije donosenje predlaze jedan entitet, taj entitet moze pokrenuti proceduru donosenja tog standarda u formi pokrajinskog standarda.


Clanak 12.


1. BAS standard se objavljuje kao posebna publikacija i on je autorski rad u skladu sa zakonom o autorskim pravima.
2. Umnozavanje ili distribucija dijelova ili cjeline bez saglasnosti Instituta nije dozvoljena.


V - UPORABA BAS STANDARDA


Clanak 13.


1. Uporaba BAS standarda je dragovoljna, sem u slucaju kada je obvezna primjena odredjena posebnim propisom.
2. Propis, koji nalaze obveznu primjenu standarda, mora se pozivati na BAS standard.


Clanak 14.


1. Uskladjenost proizvoda, procesa ili usluga sa BAS standardima moze se potvrditi izjavom, certifikatom ili znakom uskladjenosti.
2. Izjavu o uskladjenosti sa BAS standardima davatelj izdaje na vlastitu odgovornost.


VI - PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE


Clanak 15.


Standardi JUS, koji su u upotrebi u Bosni i Hercegovini na osnovu Uredbe za zakonskom snagom o preuzimanju zakonskih i podzakonskih akata bivse SFRJ, ("Sluzbeni list RBiH", br. 2/92, 13/93 i 13/94), a nisu zamjenjeni BAS standardima, mogu se upotrebljavati u Bosni i Hercegovini do njihove zamjene, a najkasnije do 31. prosinca 2003. godine, sem ako JUS standardi sa obaveznom primjenom nisu zamjenjeni odgovarajucim propisima.


Clanak 16.


1. BAS standardi, ukljucujuci i preuzete medjunarodne i europske standarde, koji su izdati prije stupanja na snagu ovoga zakona, ostaju i dalje na snazi.
2. Vijece ce verificirati listu prethodno izdatih BAS standarda.
3. Vijece ce definirati prioritete za prevodjenje BAS standarda na sluzbene jezike Bosne i Hercegovine i te prevedene standarde objavit ce u roku od 12 mjeseci.


Clanak 17.


U roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga zakona konstituirat ce se Vijece iz clanka 5. ovog zakona.


Clanak 18.


Strucna radna tijela, koordinacioni odbori, tehnicki komiteti i stalne radne skupine za pripremu standarda koji postoje na dan stupanja na snagu ovog zakona nastavljaju sa radom u zatecenom sastavu i prema postojecim pravilima do uskladjivanja njihovog rada sa odredbama ovoga zakona, a najkasnije u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Clanak 19.


1. Danom stupanja na snagu ovoga zakona prestaje primjena odredaba Zakona o standardizaciji ("Sluzbeni list RBiH", br. 13/93, 13/94 i 9/95) koje se odnose na standardizaciju.
2. Entiteti su duzni u roku od sest mjeseci izvrsiti usaglasavanje svojih zakona o standardizaciji sa ovim zakonom.


Clanak 20.


1. Ovaj zakon ce se odmah objaviti u "Sluzbenom glasniku BiH" i stupit ce na snagu osmog dana od dana tog objavljivanja.
2. Ovaj zakon ce se odmah objaviti i u sluzbenim glasilima Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske.


Broj 59/00
12. studenoga 2000. godine
Sarajevo

Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.