Koristeci se ovlastenjima koja su mi data u clanu V Aneksa
10. (Sporazum o civilnom provodjenju Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog
sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik
konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja navedenog Sporazuma o
provodjenju civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzimajuci u
obzir clan II. 1. (d) istog sporazuma prema kojem je Visoki predstavnik
ovlasten da "pruza pomoc kada to ocijeni neophodnim, u iznalazenju
rjesenja za sve probleme koji se jave u vezi sa civilnim provodjenjem";
Pozivajuci se na tacku XI. 2. Zakljucaka Vijeca za impelementaciju mira
koji se sastao u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojoj je Vijece
pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet
u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnom provodjenju Mirovnog
ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme, kako je
prethodno receno, "donosenjem konacnih odluka, kada to bude smatrao
neophodnim", u vezi sa odredjenim pitanjima, ukljucujuci (u skladu
sa podtackom (c) ove tacke) "mjere u svrhu obezbjedjenja impelemntacije
Mirovnog sporazuma na citavoj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih
entiteta";
Imajuci u vidu ozbiljnost problema s kojima se suocava Bosna i Hercegovina
a koji nastaju zbog nepostojanja zakona u oblasti standardizacije, i
to narocito problema s kojima se suocavaju proizvodjaci koji zele izvoziti
svoje proizvode na trzista unutar Evropske unije;
Konstatirajuci da se u Smjernicama Evropske unije ("Road Map")
za Bosnu i Hercegovinu preporucuje osnivanje jednog Instituta za standarde
Bosne i Hercegovine;
Konstatirajuci zatim da u Aneksu Deklaracije Vijeca za implementaciju
mira koje se sastalo u Briselu 23. i 24. maja 2000. godine utvrdjeno
je da organi vlasti u Bosni i Hercegovini treba da odmah zapocnu rad
na usvajanju Zakona o standardizaciji, ukljucujuci i formiranje Instituta
za standarde Bosne i Hercegovine.
Na osnovu svega navedenog, ovim donosim slijedecu odluku koja stupa
na snagu odmah na privremenoj osnovi, sve dok Parlamentarna skupstina
Bosne i Hercegovine ne usvoji ovaj zakon u propisanoj formi, bez izmjena
i dopuna i bez postavljanja uslova.
Na osnovu ove moje odluke i svega sadrzanog u njoj, trazim od odgovarajucih
tijela Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske da preduzmu
sve neophodne mjere kako bi se osiguralo da se zakoni i drugi propisi
Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske usklade i ostanu u
potpunosti u skladu sa Zakonom o standardizaciji Bosne i Hercegovine
koji je sastavni dio ove odluke. U slucaju da budu potrebne izmjene
zakona, odnosno propisa entiteta kao posljedica Zakona koji se ovdje
donosi, te izmjene ce se izvrsiti najkasnije u roku od sest mjeseci
od dana stupanja na snagu Zakona o standardizaciji Bosne i Hercegovine.
O D L U K A O ZAKONU O STANDARDIZACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I - OPCE ODREDBE
Clan 1.
Ovim zakonom utvrdjuju se ciljevi i principi bosanskohercegovacke drzavne
standardizacije (u daljem tekstu: drzavna standardizacija BiH) i uredjuje
priprema, prihvatanje, objavljivanje i upotreba bosanskohercegovackih
drzavnih standarda (u daljem tekstu: drzavni standardi BiH).
Clan 2.
1. Izrazi, upotrebljeni u ovom zakonu, odnosno izrazi koji se u vezi
sa standardizacijom najcesce upotrebljavaju imaju, shodno evropskom
standardu EN 45020, slijedece znacenje:
a) standardizacija djelatnost uspostavljanja odredaba, za opcu i visekratnu
upotrebu, koje se odnose na postojece ili moguce probleme, radi postizanja
optimalnog stepena uredjenosti u datom podrucju;
b) medjunarodna standardizacija standardizacija u kojoj mogu sudjelovati
odgovarajuca tijela iz svih zemalja;
c) evropska standardizacija standardizacija u kojoj sudjeluju odgovarajuca
tijela evropskih drzava;
d) drzavna standardizacija standardizacija na nivou odredjene zemlje;
e) tijelo za standarde tijelo za standardizaciju, priznato na drzavnom,
evropskom ili medjunarodnom nivou, cija je osnovna djelatnost da priprema
i usvaja standarde, koji su dostupni javnosti;
f) drzavno tijelo za standarde tijelo za standarde koje je na drzavnom
nivou priznato kao drzavni clan odgovarajucih medjunarodnih i evropskih
organizacija za standarde;
g) drzavno tijelo za standarde Bosne i Hercegovine tijelo za standarde
koje je u Bosni i Hercegovini priznato kao drzavni clan odgovarajucih
medjunarodnih i evropskih organizacija za standarde;
h) medjunarodna organizacija za standardizaciju organizacija za standardizaciju
u koju se moze uclaniti odgovarajuce drzavno tijelo svake zemlje:
1) ISO - International Organization for Standardizacion (Medjunarodna
organizacija za standardizaciju),
2) IEC - International Electrotechnical Commission ( Medjunarodna elektrotehicka
komisija)
3) ITU - International Telecommunication Union (Medjunarodni savez za
telekomunikacije);
i) evropska organizacija za standadizaciju organizacija za standardizaciju
u koju se mogu uclaniti odgovarajuca drzavna tijela iz evropskih drzava:
1) CEN - European Committee for Standardization (Europski komitet za
standardizaciju),
2)CENELEC - European Committee for Electrotechnical Standardization
(Evropski komitet za standardizaciju u elektrotehnici),
3)ETSI - European Telecommunication Standards Institute (Evropski Institut
za standarde u podrucju telekomunikacija);
j) konsenzus opca salganost koju karakterizira odsustvo trajnog suprotstavljanja
zainteresiranih strana na bitna pitanja rasprave, a koja se postize
kroz proces koji nastoji uzeti u obzir gledista svih ucesnika rasprave
te usaglasavanjem svih spornih cinjenica.
Konsensus nuzno ne znaci jednoglasnost.
k) standard dokument za opcu i visekratnu upotrebu, donesen konsenzusom
i odobren od priznatog tijela, koji sadrzi pravila, smjernice ili karakteristike
aktivnosti ili njihove rezultate i koji ima za cilj postizanje optimalnog
stepena uredjenosti u datom podrucju;
l) medjunarodni standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojila
neka medjunarodna organizacija za standardizaciju;
m) evropski standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojila evropska
organizacija za standardizaciju;
n) drzavni standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojilo drzavno
tijelo za standarde;
o) drzavni standard Bosne i Hercegovine standard, dostupan javnosti,
kojega je usvojilo drzavno tijelo za standarde Bosne i Hercegovine;
p) pokrajinski standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojen
na nivou dijela neke zemlje.
II - DRZAVNA STANDARDIZACIJA BOSNE I HERCEGOVINE
Clan 3.
1. Ciljevi drzavne standardizacije BiH su:
a) pospjesivanje medjunarodne trgovine sa sprjecavanjem ili uklanjanjem
barijera koje proizilaze iz neutemeljenih razlika pri poslovanju na
drzavnom nivou;
b) povecanje nivoa sigurnosti, zastite zdravlja i zivota te sigurnosti
okoline;
c) unaprjedjenje cjelishodnog iskoristenja rada, materijala i energije
u procesima proizvodnje;
d) poboljsanje proizvodne uspjesnosti uz upravljanje raznolikostima,
uskladjenosti i zamjenjivosti;
e) unapredjenje kvaliteta proizvoda, procesa i usluga sa utrdjivanjem
njihovih karakteristika, kojima mogu da zadovolje postavljene zahtjeve
odnosno utvrdjenu namjenu.
Clan 4.
1. Principi na kojima se temelji drzavna standardizacija Bosne i Hercegovine
su:
a) dobrovoljno sudjelovanje i doprinos svih zainteresiranih strana kod
pripreme i usvajanja drzanih standarda BiH;
b) dobrovoljna primjena i koristenje drzavnih standarda BiH;
c) konsenzus, koji znaci nacelno slaganje znacajnog dijela zainteresiranih
o sadrzaju drzavnog standarda BiH;
d) prioritet zajednickih interesa zainteresiranih strana nad pojedinacnim
interesima;
e) transparentnost rada u pripremi i dostupnost javnosti drzavnih standarda
BiH;
f) medjusobna uskladjenost drzavnih standarda BiH;
g) postivanje dostignutog stanja tehnike i pravila medjunarodne i evropske
standardizacije.
III - SUBJEKTI U PODRUCJU STANDARDIZACIJE
Clan 5.
1. Programiranje i obavljanje zadataka standardizacije u BiH sprovode:
a) Institut za standarde, mjeriteljstvo i intelektualno vlasnistvo (u
daljem tekstu: Institut) uz podrsku entitetskih institucija za standardizaciju
u skladu sa clanom 10. ovog zakona;
b) Savjet za standardizaciju (u daljem tekstu: Savjet).
Clan 6.
1. Institut obavlja slijedece poslove i zadatke iz podrucja drzavne
standardizacije:
a) priprema, prihvata, izdaje i odrzava drzavne standarde BiH i druge
dokumente sa podrucja drzavne standardizacije BiH;
b) vodi registar drzavnih standarda BiH;
c) formira stalna i privremena tehnicka strucna tijela, koordinacione
odbore, tehnicke komitete i stalne radne grupe za izvrsenje programa
rada na poslovima iz podrucja standardizacije;
d) ucestvuje u radu i zastupa interese drzane standardizacije BiH u
medjunarodnim i evropskim organizacijama za standardizaciju;
e) sakuplja, uredjuje i distribuira standarde i druga dokumenta te informacije
s podrucja standardizacije u skladu sa programom rada uz uspostavljanje,
vodjenje i odrzavanje odgovarajucih baza podataka;
f) proglasava upotrebu drzavnih standarda BiH na prijedlog odgovarajuceg
tehnickog komiteta;
g) izdaje glasilo namijenjeno za objavljivanje prihvacenih drzavnih
standarda BiH te informacija o drugim dokumentima sa podrucja standardizacije;
h) izvrsava druge zadatke u skladu sa propisima i medjunarodnim obavezama
Bosne i Hercegovine iz podrucja standardizacije;
i) obavlja strucno-administrativne poslove za potrebe Savjeta.
Clan 7.
1. Vijece obavlja slijedece poslove i zadatke:
a) utvrdjuje dugorocne i godisnje planove rada na standardizaciji;
b) prati realizaciju godisnjeg programa rada i drugih programskih akata
koji se odnose na pripremanje i prihvatanje drzavnih standarda BiH;
c) donosi opci akt o proceduri pripremanja, prihvatanja i objavljivanja
drzavnih standarda BiH;
d) predlaze formiranje stalnih i privremenih tehnickih strucnih tijela
za izvrsenje programa rada na poslovima iz podrucja standardizacije;
e) daje prijedloge i sugestije Vijecu ministara Bosne i Hercegovine
i Institutu u vezi sa clanstvom u medjunarodnim i evropskim organizacijama;
f) Savjet bira predsjednika i donosi poslovnik o radu;
g) obavlja druge zadatke iz podrucja standardizacije u skladu sa ovim
zakonom, nalozima Vijeca ministara Bosne i Hercegovine i svojim poslovnikom.
Clan 8.
1. Savjet ima ukupno 25 clanova.
2. Clanove Savjeta iz reda istaknutih strucnjaka Bosne i Hercegovine
iz razlicitih podrucja iz oba entiteta imenuje, na period od cetiri
godine, Vijece ministara Bosne i Hercegovine na prijedlog direktora
Instituta.
Direktor Instituta i njegov pomocnik za standardizaciju su po polozaju
clanovi Savjeta.
3. Savjet dio poslova i zadataka obavlja putem tri komisije i to:
a) Komisija za opce podrucje koju cini trinaest clanova;
b) Komisija za elektrotehniku koju cini sedam clanova;
c) Komisija za telekomunikacije koju cini pet clanova.
Clan 9.
1. Izvori sredstava za finansiranje rada na standardizaciji utvrdjeni
su Zakonom o osnivanju Instituta.
2. Rad savjeta i njegovih komisija finansira se putem Instituta.
Clan 10.
1. Entiteti Bosne i Hercegovine, Federacija Bosne i Hercegovine i Republika
Srpska (u daljem tekstu: entiteti), mogu, u skladu sa svojim potrebama,
organizirati rad u odredjenim podrucjima standardizacije.
2. Entiteske institucije za standardizaciju mogu obavljati slijedece
poslove:
a) olaksavanje prenosa informacija o standardima i procesu donosenja
standarda do krajnjih korisnika;
b) preuzimanje sponzorstva nad radom tehnickih komiteta Instituta koji
su od posebnog interesa za entitet;
c) donosenje, distribucija i prodaja pokrajinskih standarda za koje
imaju interes subjekti samo tog entiteta koji donosi standard;
d) pruzanje pomoci firmama u izradi internih standarda;
e) organizovanje prevodjenja standarda na jezik za koji entitet ima
poseban interes i upucivanje prevoda u utvrdjenu proceduru pripremanja
i donosenja drzanih standarda;
f) prodaja standarda na jeziku za koji entitet ima poseban interes u
skladu sa odgovarajucim ugovorom sa Institutom;
g) ucestvuje u predlaganju clanova tehnickih komiteta iz entiteta;
h) bavi se izdavacko-publicistickom djelatnosti iz oblasti standardizacije;
i) obavlja nadzor u entitetu nad provodjenjem drzavnog i entitetskog
zakona o standardizaciji;
j) obavlja edukaciju zainteresovanih subjekata iz oblasti standardizacije;
k) radi i sve ostale poslove iz oblasti standardizacije koji nisu spomenuti
u ovom zakonu.
3. Za realiziranje poslova iz stava 2. entiteti ce uspostaviti odgovarajucu
infrastrukturu, a njeno funkcionisanje definisati posebnim zakonom.
IV - PRIPREMA, USVAJANJE I OBJAVLJIVANJE DRZAVNIH STANDARDA BOSNE I
HERCEGOVINE
Clan 11.
1. Drzavni standard Bosne i Hercegovine donosi Institut po posebnoj
proceduri koju utvrdjuje Savjet.
2. Drzavni standard Bosne i Hercegovine oznacava se kraticom BAS (u
daljem tekstu: B A S standard).
3. BAS standard se stampa na bosanskom, hrvatskom i srpskom jeziku i
objavljuje u glasilu Instituta.
4. BAS standard moze se, takodjer, pripremiti na podlozi ili prihvatanjem
u cjelosti medjunarodnog standarda, evropskog standarda ili drugih dokumenata
iz podrucja standardizacije. BAS standard koji je na ovakav nacin pripremljen
moze se izdati na jezicima iz stava tri ovog clana ili na stranom jeziku.
5. Ukoliko ne postoji interes Bosne i Hercegovine za odredjeni standard
cije donosenje predlaze jedan entitet, taj entitet moze pokrenuti proceduru
donosenja tog standarda u formi pokrajinskog standarda.
Clan 12.
1. BAS standard se objavljuje kao posebna publikacija i on je autorski
rad u skladu sa zakonom o autorskim pravima.
2. Umnozavanje ili distribucija dijelova ili cjeline bez saglasnosti
Instituta nije dozvoljena.
V - UPOTREBA BAS STANDARDA
Clan 13.
1. Upotreba BAS standarda je dobrovoljna, sem u slucaju kada je obavezna
primjena odredjena posebnim propisom.
2. Propis, koji nalaze obaveznu primjenu standarda, mora se pozivati
na BAS standard.
Clan 14.
1. Uskladjenost proizvoda, procesa ili usluga sa BAS standardima moze
se potvrditi izjavom, certifikatom ili znakom uskladjenosti.
2. Izjavu o uskladjenosti sa BAS standardima davalac izdaje na vlastitu
odgovornost.
VI - PRELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE
Clan 15.
Standardi JUS, koji su u upotrebi u Bosni i Hercegovini na osnovu Uredbe
za zakonskom snagom o preuzimanju zakonskih i podzakonskih akata bivse
SFRJ, ("Sluzbeni list RBiH", br. 2/92, 13/93 i 13/94), a nisu
zamjenjeni BAS standardima, mogu se upotrebljavati u Bosni i Hercegovini
do njihove zamjene, a najkasnije do 31. decembra 2003. godine, sem ako
JUS standardi sa obaveznom primjenom nisu zamjenjeni odgovarajucim propisima.
Clan 16.
1. BAS standardi, ukljucujuci i preuzete medjunarodne i evropske standarde,
koji su izdati prije stupanja na snagu ovoga zakona, ostaju i dalje
na snazi.
2. Savjet ce verificirati listu prethodno izdatih BAS standarda.
3. Savjet ce definirati prioritete za prevodjenje BAS standarda na sluzbene
jezike Bosne i Hercegovine i te prevedene standarde objavit ce u roku
od 12 mjeseci.
Clan 17.
U roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga zakona konstituirat
ce se Savjet iz clana 5. ovog zakona.
Clan 18.
Strucna radna tijela, koordinacioni odbori, tehnicki komiteti i stalne
radne grupe za pripremu standarda koji postoje na dan stupanja na snagu
ovog zakona nastavljaju sa radom u zatecenom sastavu i prema postojecim
pravilima do uskladjivanja njihovog rada sa odredbama ovoga zakona,
a najkasnije u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 19.
1. Danom stupanja na snagu ovoga zakona prestaje primjena odredaba Zakona
o standardizaciji ("Sluzbeni list RBiH", br. 13/93, 13/94
i 9/95) koje se odnose na standardizaciju.
2. Entiteti su duzni u roku od sest mjeseci izvrsiti usaglasavanje svojih
zakona o standardizaciji sa ovim zakonom.
Clan 20.
1. Ovaj zakon ce se odmah objaviti u "Sluzbenom glasniku BiH"
i stupit ce na snagu osmog dana od dana tog objavljivanja.
2. Ovaj zakon ce se odmah objaviti i u sluzbenim glasilima Federacije
Bosne i Hercegovine i Republike Srpske.
Broj 59/00
12. novembra 2000. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, s.r.