Koristeci se ovlastenjima koja su mi data u clanu V Aneksa 10. (Sporazum o civilnom provodjenju Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja navedenog Sporazuma o provodjenju civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzimajuci u obzir clan II. 1. (d) istog sporazuma prema kojem je Visoki predstavnik ovlasten da "pruza pomoc kada to ocijeni neophodnim, u iznalazenju rjesenja za sve probleme koji se jave u vezi sa civilnim provodjenjem";
Pozivajuci se na tacku XI. 2. Zakljucaka Vijeca za impelementaciju mira koji se sastao u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojoj je Vijece pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnom provodjenju Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme, kako je prethodno receno, "donosenjem konacnih odluka, kada to bude smatrao neophodnim", u vezi sa odredjenim pitanjima, ukljucujuci (u skladu sa podtackom (c) ove tacke) "mjere u svrhu obezbjedjenja impelemntacije Mirovnog sporazuma na citavoj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih entiteta";
Imajuci u vidu ozbiljnost problema s kojima se suocava Bosna i Hercegovina a koji nastaju zbog nepostojanja zakona u oblasti standardizacije, i to narocito problema s kojima se suocavaju proizvodjaci koji zele izvoziti svoje proizvode na trzista unutar Evropske unije;
Konstatirajuci da se u Smjernicama Evropske unije ("Road Map") za Bosnu i Hercegovinu preporucuje osnivanje jednog Instituta za standarde Bosne i Hercegovine;
Konstatirajuci zatim da u Aneksu Deklaracije Vijeca za implementaciju mira koje se sastalo u Briselu 23. i 24. maja 2000. godine utvrdjeno je da organi vlasti u Bosni i Hercegovini treba da odmah zapocnu rad na usvajanju Zakona o standardizaciji, ukljucujuci i formiranje Instituta za standarde Bosne i Hercegovine.
Na osnovu svega navedenog, ovim donosim slijedecu odluku koja stupa na snagu odmah na privremenoj osnovi, sve dok Parlamentarna skupstina Bosne i Hercegovine ne usvoji ovaj zakon u propisanoj formi, bez izmjena i dopuna i bez postavljanja uslova.
Na osnovu ove moje odluke i svega sadrzanog u njoj, trazim od odgovarajucih tijela Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske da preduzmu sve neophodne mjere kako bi se osiguralo da se zakoni i drugi propisi Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske usklade i ostanu u potpunosti u skladu sa Zakonom o standardizaciji Bosne i Hercegovine koji je sastavni dio ove odluke. U slucaju da budu potrebne izmjene zakona, odnosno propisa entiteta kao posljedica Zakona koji se ovdje donosi, te izmjene ce se izvrsiti najkasnije u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o standardizaciji Bosne i Hercegovine.


O D L U K A O ZAKONU O STANDARDIZACIJI BOSNE I HERCEGOVINE


I - OPCE ODREDBE


Clan 1.


Ovim zakonom utvrdjuju se ciljevi i principi bosanskohercegovacke drzavne standardizacije (u daljem tekstu: drzavna standardizacija BiH) i uredjuje priprema, prihvatanje, objavljivanje i upotreba bosanskohercegovackih drzavnih standarda (u daljem tekstu: drzavni standardi BiH).


Clan 2.


1. Izrazi, upotrebljeni u ovom zakonu, odnosno izrazi koji se u vezi sa standardizacijom najcesce upotrebljavaju imaju, shodno evropskom standardu EN 45020, slijedece znacenje:
a) standardizacija djelatnost uspostavljanja odredaba, za opcu i visekratnu upotrebu, koje se odnose na postojece ili moguce probleme, radi postizanja optimalnog stepena uredjenosti u datom podrucju;
b) medjunarodna standardizacija standardizacija u kojoj mogu sudjelovati odgovarajuca tijela iz svih zemalja;
c) evropska standardizacija standardizacija u kojoj sudjeluju odgovarajuca tijela evropskih drzava;
d) drzavna standardizacija standardizacija na nivou odredjene zemlje;
e) tijelo za standarde tijelo za standardizaciju, priznato na drzavnom, evropskom ili medjunarodnom nivou, cija je osnovna djelatnost da priprema i usvaja standarde, koji su dostupni javnosti;
f) drzavno tijelo za standarde tijelo za standarde koje je na drzavnom nivou priznato kao drzavni clan odgovarajucih medjunarodnih i evropskih organizacija za standarde;
g) drzavno tijelo za standarde Bosne i Hercegovine tijelo za standarde koje je u Bosni i Hercegovini priznato kao drzavni clan odgovarajucih medjunarodnih i evropskih organizacija za standarde;
h) medjunarodna organizacija za standardizaciju organizacija za standardizaciju u koju se moze uclaniti odgovarajuce drzavno tijelo svake zemlje:
1) ISO - International Organization for Standardizacion (Medjunarodna organizacija za standardizaciju),
2) IEC - International Electrotechnical Commission ( Medjunarodna elektrotehicka komisija)
3) ITU - International Telecommunication Union (Medjunarodni savez za telekomunikacije);
i) evropska organizacija za standadizaciju organizacija za standardizaciju u koju se mogu uclaniti odgovarajuca drzavna tijela iz evropskih drzava:
1) CEN - European Committee for Standardization (Europski komitet za standardizaciju),
2)CENELEC - European Committee for Electrotechnical Standardization (Evropski komitet za standardizaciju u elektrotehnici),
3)ETSI - European Telecommunication Standards Institute (Evropski Institut za standarde u podrucju telekomunikacija);
j) konsenzus opca salganost koju karakterizira odsustvo trajnog suprotstavljanja zainteresiranih strana na bitna pitanja rasprave, a koja se postize kroz proces koji nastoji uzeti u obzir gledista svih ucesnika rasprave te usaglasavanjem svih spornih cinjenica.
Konsensus nuzno ne znaci jednoglasnost.
k) standard dokument za opcu i visekratnu upotrebu, donesen konsenzusom i odobren od priznatog tijela, koji sadrzi pravila, smjernice ili karakteristike aktivnosti ili njihove rezultate i koji ima za cilj postizanje optimalnog stepena uredjenosti u datom podrucju;
l) medjunarodni standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojila neka medjunarodna organizacija za standardizaciju;
m) evropski standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojila evropska organizacija za standardizaciju;
n) drzavni standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojilo drzavno tijelo za standarde;
o) drzavni standard Bosne i Hercegovine standard, dostupan javnosti, kojega je usvojilo drzavno tijelo za standarde Bosne i Hercegovine;
p) pokrajinski standard standard, dostupan javnosti, koji je usvojen na nivou dijela neke zemlje.


II - DRZAVNA STANDARDIZACIJA BOSNE I HERCEGOVINE


Clan 3.


1. Ciljevi drzavne standardizacije BiH su:
a) pospjesivanje medjunarodne trgovine sa sprjecavanjem ili uklanjanjem barijera koje proizilaze iz neutemeljenih razlika pri poslovanju na drzavnom nivou;
b) povecanje nivoa sigurnosti, zastite zdravlja i zivota te sigurnosti okoline;
c) unaprjedjenje cjelishodnog iskoristenja rada, materijala i energije u procesima proizvodnje;
d) poboljsanje proizvodne uspjesnosti uz upravljanje raznolikostima, uskladjenosti i zamjenjivosti;
e) unapredjenje kvaliteta proizvoda, procesa i usluga sa utrdjivanjem njihovih karakteristika, kojima mogu da zadovolje postavljene zahtjeve odnosno utvrdjenu namjenu.


Clan 4.


1. Principi na kojima se temelji drzavna standardizacija Bosne i Hercegovine su:
a) dobrovoljno sudjelovanje i doprinos svih zainteresiranih strana kod pripreme i usvajanja drzanih standarda BiH;
b) dobrovoljna primjena i koristenje drzavnih standarda BiH;
c) konsenzus, koji znaci nacelno slaganje znacajnog dijela zainteresiranih o sadrzaju drzavnog standarda BiH;
d) prioritet zajednickih interesa zainteresiranih strana nad pojedinacnim interesima;
e) transparentnost rada u pripremi i dostupnost javnosti drzavnih standarda BiH;
f) medjusobna uskladjenost drzavnih standarda BiH;
g) postivanje dostignutog stanja tehnike i pravila medjunarodne i evropske standardizacije.


III - SUBJEKTI U PODRUCJU STANDARDIZACIJE


Clan 5.


1. Programiranje i obavljanje zadataka standardizacije u BiH sprovode:
a) Institut za standarde, mjeriteljstvo i intelektualno vlasnistvo (u daljem tekstu: Institut) uz podrsku entitetskih institucija za standardizaciju u skladu sa clanom 10. ovog zakona;
b) Savjet za standardizaciju (u daljem tekstu: Savjet).


Clan 6.


1. Institut obavlja slijedece poslove i zadatke iz podrucja drzavne standardizacije:
a) priprema, prihvata, izdaje i odrzava drzavne standarde BiH i druge dokumente sa podrucja drzavne standardizacije BiH;
b) vodi registar drzavnih standarda BiH;
c) formira stalna i privremena tehnicka strucna tijela, koordinacione odbore, tehnicke komitete i stalne radne grupe za izvrsenje programa rada na poslovima iz podrucja standardizacije;
d) ucestvuje u radu i zastupa interese drzane standardizacije BiH u medjunarodnim i evropskim organizacijama za standardizaciju;
e) sakuplja, uredjuje i distribuira standarde i druga dokumenta te informacije s podrucja standardizacije u skladu sa programom rada uz uspostavljanje, vodjenje i odrzavanje odgovarajucih baza podataka;
f) proglasava upotrebu drzavnih standarda BiH na prijedlog odgovarajuceg tehnickog komiteta;
g) izdaje glasilo namijenjeno za objavljivanje prihvacenih drzavnih standarda BiH te informacija o drugim dokumentima sa podrucja standardizacije;
h) izvrsava druge zadatke u skladu sa propisima i medjunarodnim obavezama Bosne i Hercegovine iz podrucja standardizacije;
i) obavlja strucno-administrativne poslove za potrebe Savjeta.


Clan 7.


1. Vijece obavlja slijedece poslove i zadatke:
a) utvrdjuje dugorocne i godisnje planove rada na standardizaciji;
b) prati realizaciju godisnjeg programa rada i drugih programskih akata koji se odnose na pripremanje i prihvatanje drzavnih standarda BiH;
c) donosi opci akt o proceduri pripremanja, prihvatanja i objavljivanja drzavnih standarda BiH;
d) predlaze formiranje stalnih i privremenih tehnickih strucnih tijela za izvrsenje programa rada na poslovima iz podrucja standardizacije;
e) daje prijedloge i sugestije Vijecu ministara Bosne i Hercegovine i Institutu u vezi sa clanstvom u medjunarodnim i evropskim organizacijama;
f) Savjet bira predsjednika i donosi poslovnik o radu;
g) obavlja druge zadatke iz podrucja standardizacije u skladu sa ovim zakonom, nalozima Vijeca ministara Bosne i Hercegovine i svojim poslovnikom.


Clan 8.


1. Savjet ima ukupno 25 clanova.
2. Clanove Savjeta iz reda istaknutih strucnjaka Bosne i Hercegovine iz razlicitih podrucja iz oba entiteta imenuje, na period od cetiri godine, Vijece ministara Bosne i Hercegovine na prijedlog direktora Instituta.
Direktor Instituta i njegov pomocnik za standardizaciju su po polozaju clanovi Savjeta.
3. Savjet dio poslova i zadataka obavlja putem tri komisije i to:
a) Komisija za opce podrucje koju cini trinaest clanova;
b) Komisija za elektrotehniku koju cini sedam clanova;
c) Komisija za telekomunikacije koju cini pet clanova.


Clan 9.


1. Izvori sredstava za finansiranje rada na standardizaciji utvrdjeni su Zakonom o osnivanju Instituta.
2. Rad savjeta i njegovih komisija finansira se putem Instituta.


Clan 10.


1. Entiteti Bosne i Hercegovine, Federacija Bosne i Hercegovine i Republika Srpska (u daljem tekstu: entiteti), mogu, u skladu sa svojim potrebama, organizirati rad u odredjenim podrucjima standardizacije.
2. Entiteske institucije za standardizaciju mogu obavljati slijedece poslove:
a) olaksavanje prenosa informacija o standardima i procesu donosenja standarda do krajnjih korisnika;
b) preuzimanje sponzorstva nad radom tehnickih komiteta Instituta koji su od posebnog interesa za entitet;
c) donosenje, distribucija i prodaja pokrajinskih standarda za koje imaju interes subjekti samo tog entiteta koji donosi standard;
d) pruzanje pomoci firmama u izradi internih standarda;
e) organizovanje prevodjenja standarda na jezik za koji entitet ima poseban interes i upucivanje prevoda u utvrdjenu proceduru pripremanja i donosenja drzanih standarda;
f) prodaja standarda na jeziku za koji entitet ima poseban interes u skladu sa odgovarajucim ugovorom sa Institutom;
g) ucestvuje u predlaganju clanova tehnickih komiteta iz entiteta;
h) bavi se izdavacko-publicistickom djelatnosti iz oblasti standardizacije;
i) obavlja nadzor u entitetu nad provodjenjem drzavnog i entitetskog zakona o standardizaciji;
j) obavlja edukaciju zainteresovanih subjekata iz oblasti standardizacije;
k) radi i sve ostale poslove iz oblasti standardizacije koji nisu spomenuti u ovom zakonu.
3. Za realiziranje poslova iz stava 2. entiteti ce uspostaviti odgovarajucu infrastrukturu, a njeno funkcionisanje definisati posebnim zakonom.


IV - PRIPREMA, USVAJANJE I OBJAVLJIVANJE DRZAVNIH STANDARDA BOSNE I HERCEGOVINE


Clan 11.


1. Drzavni standard Bosne i Hercegovine donosi Institut po posebnoj proceduri koju utvrdjuje Savjet.
2. Drzavni standard Bosne i Hercegovine oznacava se kraticom BAS (u daljem tekstu: B A S standard).
3. BAS standard se stampa na bosanskom, hrvatskom i srpskom jeziku i objavljuje u glasilu Instituta.
4. BAS standard moze se, takodjer, pripremiti na podlozi ili prihvatanjem u cjelosti medjunarodnog standarda, evropskog standarda ili drugih dokumenata iz podrucja standardizacije. BAS standard koji je na ovakav nacin pripremljen moze se izdati na jezicima iz stava tri ovog clana ili na stranom jeziku.
5. Ukoliko ne postoji interes Bosne i Hercegovine za odredjeni standard cije donosenje predlaze jedan entitet, taj entitet moze pokrenuti proceduru donosenja tog standarda u formi pokrajinskog standarda.


Clan 12.


1. BAS standard se objavljuje kao posebna publikacija i on je autorski rad u skladu sa zakonom o autorskim pravima.
2. Umnozavanje ili distribucija dijelova ili cjeline bez saglasnosti Instituta nije dozvoljena.


V - UPOTREBA BAS STANDARDA


Clan 13.


1. Upotreba BAS standarda je dobrovoljna, sem u slucaju kada je obavezna primjena odredjena posebnim propisom.
2. Propis, koji nalaze obaveznu primjenu standarda, mora se pozivati na BAS standard.


Clan 14.


1. Uskladjenost proizvoda, procesa ili usluga sa BAS standardima moze se potvrditi izjavom, certifikatom ili znakom uskladjenosti.
2. Izjavu o uskladjenosti sa BAS standardima davalac izdaje na vlastitu odgovornost.


VI - PRELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE


Clan 15.


Standardi JUS, koji su u upotrebi u Bosni i Hercegovini na osnovu Uredbe za zakonskom snagom o preuzimanju zakonskih i podzakonskih akata bivse SFRJ, ("Sluzbeni list RBiH", br. 2/92, 13/93 i 13/94), a nisu zamjenjeni BAS standardima, mogu se upotrebljavati u Bosni i Hercegovini do njihove zamjene, a najkasnije do 31. decembra 2003. godine, sem ako JUS standardi sa obaveznom primjenom nisu zamjenjeni odgovarajucim propisima.


Clan 16.


1. BAS standardi, ukljucujuci i preuzete medjunarodne i evropske standarde, koji su izdati prije stupanja na snagu ovoga zakona, ostaju i dalje na snazi.
2. Savjet ce verificirati listu prethodno izdatih BAS standarda.
3. Savjet ce definirati prioritete za prevodjenje BAS standarda na sluzbene jezike Bosne i Hercegovine i te prevedene standarde objavit ce u roku od 12 mjeseci.


Clan 17.


U roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga zakona konstituirat ce se Savjet iz clana 5. ovog zakona.


Clan 18.


Strucna radna tijela, koordinacioni odbori, tehnicki komiteti i stalne radne grupe za pripremu standarda koji postoje na dan stupanja na snagu ovog zakona nastavljaju sa radom u zatecenom sastavu i prema postojecim pravilima do uskladjivanja njihovog rada sa odredbama ovoga zakona, a najkasnije u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Clan 19.


1. Danom stupanja na snagu ovoga zakona prestaje primjena odredaba Zakona o standardizaciji ("Sluzbeni list RBiH", br. 13/93, 13/94 i 9/95) koje se odnose na standardizaciju.
2. Entiteti su duzni u roku od sest mjeseci izvrsiti usaglasavanje svojih zakona o standardizaciji sa ovim zakonom.


Clan 20.


1. Ovaj zakon ce se odmah objaviti u "Sluzbenom glasniku BiH" i stupit ce na snagu osmog dana od dana tog objavljivanja.
2. Ovaj zakon ce se odmah objaviti i u sluzbenim glasilima Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske.


Broj 59/00
12. novembra 2000. godine
Sarajevo

Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, s.r.