Koristeci se ovlastima koje su mi date u clanu V Aneksa 10.
(Sporazum o civilnom provodjenju Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet
u zemlji u pogledu tumacenja navedenog Sporazuma o provodjenju civilnog dijela
Mirovnog ugovora; i posebno uzimajuci u obzir clan II. 1. (d) istog sporazuma
prema kojem je Visoki predstavnik ovlasten da "pruza pomoc kada to ocijeni
neophodnim, u iznalazenju rjesenja za sve probleme koji se jave u vezi sa
civilnim provodjenjem";
Pozivajuci se na tacku XI. 2. Zakljucaka Vijeca za impelementaciju mira koji
se sastao u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojoj je Vijece pozdravilo
namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet u zemlji
u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnom provodjenju Mirovnog ugovora kako
bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme, kako je prethodno receno, "donosenjem
konacnih odluka, kada to bude smatrao neophodnim", u vezi sa odredjenim
pitanjima, ukljucujuci (u skladu sa podtackom (c) ove tacke) "mjere u
svrhu obezbjedjenja implementacije Mirovnog sporazuma na citavoj teritoriji
Bosne i Hercegovine i njenih entiteta";
Imajuci u vidu ozbiljnost problema s kojima se suocava Bosna i Hercegovina
a koji nastaju zbog nepostojanja zakona u oblasti standardizacije, i to narocito
problema s kojima se suocavaju proizvodjaci koji zele izvoziti svoje proizvode
na trzista unutar Evropske unije;
Konstatirajuci da se u Smjernicama Evropske unije ("Road Map") za
Bosnu i Hercegovinu preporucuje osnivanje jednog Instituta za standarde Bosne
i Hercegovine;
Konstatirajuci zatim da u Aneksu Deklaracije Vijeca za implementaciju mira
koje se sastalo u Briselu 23. i 24. maja 2000. godine utvrdjeno je da organi
vlasti u Bosni i Hercegovini trebaju da odmah zapocnu rad na usvajanju Zakona
o standardizaciji, ukljucujuci i formiranje Instituta za standarde Bosne i
Hercegovine, sto ima za cilj jacanje cjelokupmog sistema standardizacije u
Bosni i Hercegovini, a Zakon o akreditiranju je njegov neodvojiv i logican
dio;
Na osnovu svega navedenog, ovim donosim slijedecu odluku koja stupa na snagu
odmah na privremenoj osnovi, sve dok Parlamentarna skupstina Bosne i Hercegovine
ne usvoji ovaj zakon u propisanoj formi, bez izmjena i dopuna i bez postavljanja
uslova.
O D L U K A O ZAKONU O AKREDITIRANJU BOSNE I HERCEGOVINE
I - DJELOKRUG ZAKONA
Clan 1.
Ovim zakonom se definira politika i Sistem akreditiranja Bosne i Hercegovine
i uslovi za akreditiranje laboratorija za ispitivanje i kalibracije, tijela
za certifikaciju i inspekcijskih tijela. Zakon je uskladjen sa evropskom i
medjunarodnom praksom u podrucju akreditiranja.
Clan 2.
1. U okviru sistema akreditiranja Bosne i Hercegovine mogu se akreditirati
sljedeca tijela za ocjenjivanje uskladjenosti:
a) laboratoriji za ispitivanje;
b) laboratoriji za kalibracije;
c) tijela koja obavljaju certifikaciju proizvoda;
d) tijela koja obavljaju certifikaciju sistema kvaliteta;
e) tijela koja obavljaju certifikaciju sistema upravljanja okolinom;
f) tijela koja obavljaju certifikaciju osoblja;
g) inspekcijska tijela.
II - TERMINI I DEFINICIJE
Clan 3.
1. Termini upotrebljeni u ovom zakonu znace:
a) "sistem akreditiranja" je sistem koji ima vlastita pravila procedure
i upravljanja za provodjenje akreditiranja;
b) "akreditiranje" je strucna procedura kojom se preko dodijeljene
akreditacije formalno priznaje da je neko tijelo ili osoba kompetentna za
obavljanje odredjenih zadataka u podrucju ocjenjivanja uskladjenosti;
c) "tijelo za akreditiranje" je tijelo koje vodi i upravlja sistemom
akreditiranja te dodjeljuje akreditaciju;
d) "akreditacija" je dokument na osnovu kojeg se dokazuje kompetentnost
za obavljanje odredjenih zadataka u podrucju ocjenjivanja uskladjenosti;
e) "ocjenjivanje uskladjenosti" je svaka djelatnost preko koje se
neposredno ili posredno utvrdjuje da li su ispunjeni relevantni zahtjevi;
f) "tijelo za ocjenjivanje uskladjenosti" je od dobavljaca neovisan
laboratorij, tijelo za certifikaciju, inspekcijsko tijelo ili neko drugo tijelo
koje ucestvuje u proceduri ocjenjivanja uskladjenosti i koje moze biti drzavno
tijelo, pravna ili fizicka osoba;
g) "imenovanje tijela za ocjenjivanje uskladjenosti" znaci njihovo
imenovanje (ovlastivanje) od nadleznog ministra za obavljanje odredjenih procedura
ocjenjivanja uskladjenosti u skladu s propisima.
III - POLITIKA BOSNE I HERCEGOVINE U PODRUCJU
AKREDITIRANJA I NJENI OSNOVNI PRINCIPI
Clan 4.
1. Politika drzave Bosne i Hercegovine u podrucju akreditiranja je:
a) razvijati model sistema akreditiranja uskladjen sa evropskom i medjunarodnom
praksom;
b) poboljsati poziciju ucesnika ekonomije Bosne i Hercegovine na trzistu,
tj. biti partner potrosacima, dobavljacima i ostalim ekonomskim operatorima
u Bosni i Hercegovini i inostranstvu;
c) uklanjati nepotrebne barijere u trgovini i uciniti nepotrebnim ponavljanje
ispitivanja i certifikacije proizvoda i usluga;
d) omoguciti tijelima za ocjenjivanje uskladjenosti da dokazu svoju osposobljenost
i da budu priznati, tj. osigurati pretpostavke za zakljucivanje bilateralnih
i multilateralnih sporazuma sa drugim drzavama u saradnji i medjusobnom priznavanju;
e) podsticati i ostvariti medjunarodno priznavanje osposobljenosti organizacija
koje obavljaju usluge kalibracije, ispitivanja, inspekcije i certifikacije;
f) poboljsati ugled i nivo ispitivanja, kalibracija, inspekcije i certifikacije,
kako bi se zadovoljile potrebe svih korisnika;
g) osigurati usluge ocjenjivanja uskladjenosti u cilju podrske provodjenja
propisa;
h) osigurati medjunarodni nivo akreditacije kako bi se stvorilo neophodno
povjerenje u Sistem akreditiranja Bosne i Hercegovine;
i) uspostaviti i odrzavati medjusobno priznavanje sa inostranim tijelima za
akreditiranje koja rade prema istim standardima.
Clan 5.
1. Rad Sistema akreditiranja Bosne i Hercegovine zasniva se na sljedecim principima:
a) transparentnost i dostupnost javnosti;
b) profesionalna osposobljenost;
c) zastupanje opcih interesa;
d) dobrovoljan karakter pristupanja akreditiranju;
e) nezavisnost od moguceg preovladavanja bilo kojih pojedinacnih interesa;
f) osigurano ucesce javnih upravnih organa;
g) zastita poslovnih tajni;
h) uskladjenost s pravilima procedura akreditiranja u Evropi i na medjunarodnom
nivou.
IV - ORGANIZACIJA KOJA PROVODI SISTEM
AKREDITIRANJA BOSNE I HERCEGOVINE
Clan 6.
1. Sistem akreditiranja Bosne i Hercegovine provodi iskljucivo Institut za
akreditiranje Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: BATA) koji ima ulogu tijela
za akreditiranje Bosne i Hercegovine.
2. BATA je tijelo od opceg interesa sa nadleznostima utvrdjenim u zakonu o
osnivanju Instituta za akreditiranje Bosne i Hercegovine. BATA radi u skladu
sa ovim zakonom i ostalim propisima koji vaze za upravne organizacije.
3. Kao tijelo od opceg interesa, BATA obavlja, sa iskljucivim pravom, zadatke
navedene u clanu 7. st. 1.a) - 1.e).
4. BATA ima pravo na obiljezjima i dokumentima upotrebljavati grb Bosne i
Hercegovine, znak akreditacije Bosne i Hercegovine, u skladu sa propisanim
pravilima, prenijeti ovo pravo na akreditirana tijela kako bi im se omogucilo
da naznace svoj akreditirani status.
V - ZADACI BATA-e
Clan 7.
1. Osnovni zadaci BATA-e su:
a) razvijanje potrebnih kriterija, procedura i prakse tako da pruzanje usluga
u podrucju akreditiranja bude u skladu sa medjunarodnim standardima i praksom;
b) provodjenje akreditiranja tijela za ocjenjivanje uskladjenosti, tj. ispitnih
i kalibracijskih laboratorija, certifikacijskih tijela za certifikacije proizvoda,
usluga, sistema kvaliteta i osoblja te inspekcijskih tijela koja obavljaju
inspekciju i slicne aktivnosti;
c) sudjelovanje u evropskim i medjunarodnim organizacijama za akreditiranje
i u njima predstavljanje interesa Bosne i Hercegovine;
d) iniciranje i zakljucivanje bilateralnih i multilateralnih sporazuma sa
drugim drzavama u podrucju akreditiranja o saradnji i medjusobnom priznavanju;
e) saradnja sa institucijom u cijoj je nadleznosti uspostavljanje i odrzavanje
mjeriteljskog sistema u Bosni i Hercegovini u cilju ostvarivanja sljedivosti
mjerenja i kalibracija prema Medjunarodnom sistemu mjernih jedinica;
f) organizovanje edukacije iz podrucja akreditiranja za potrebe razvoja Sistema
akreditiranja u Bosni i Hercegovini i, u okviru redovnog obrazovnog sistema,
ucestvovanje u definisanju zahtjeva koji se odnose na sadrzaj edukacije za
podrucje akreditiranja;
g) pruzanje savjeta drzavnoj administraciji iz podrucja akreditiranja i drugih
ocjenjivanja ili potvrdjivanja kompetentnosti za obavljanje procedura ocjenjivanja
uskladjenosti;
h) provodjenje ostalih ocjenjivanja i potvrdjivanja kompetentnosti tijela
za obavljanje procedura ocjenjivanja uskladjenosti, u skladu s pojedinim propisima
za ocjenjivanje uskladjenosti.
2. U okviru svoje djelatnosti BATA obavlja i druge zadatke i usluge koje su
u skladu sa politikom akreditiranja Bosne i Hercegovine, a kojima nije cilj
sticanje dobiti.
VI - ORGANIZACIJA I RAD BATA-e
Clan 8.
1. Organizacija BATA-e utvrdjena je u Zakonu o osnivanju instituta za akreditiranje
Bosne i Hercegovine, u ovom zakonu i u pravilniku o unutrasnjoj organizaciji,
kao i ostalim opcim aktima koji se temelje na odgovarajucim bosanskohercegovackim
propisima i standardima, evropskim i medjunarodnim standardima, te dokumentima
evropskih i medjunarodnih organizacija za akreditiranje.
2. BATA-om upravlja direktor cija su ovlastenja i odgovornosti definisane
u Zakonu o osnivanju Instituta za akreditiranje Bosne i Hercegovine.
3. U okviru BATA-e uspostavlja se Savjetodavno vijece cijeg predsjednika,
zamjenika predsjednika i clanove, na prijedlog direktora BATA-e, imenuje Vijece
ministara Bosne i Hercegovine i koji predstavljaju sve interese u podrucju
akreditiranja u Bosni i Hercegovini. Predsjednik i zamjenik predsjednika moraju
biti iz razlicitih entiteta. 1/3 clanova Savjetodavnog vijeca moraju ciniti
eksperti iz Republike Srpske, a 2/3 iz Federacije Bosne i Hercegovine.
4. Savjetodavno vijece radi u skladu sa odgovarajucim pravilnikom.
5. Osnovni zadaci Savjetodavnog vijeca su:
a) pruzanje savjeta u vezi politike razvoja i rada BATA-e kao sto je dato
u ovom zakonu;
b) razmatranje pitanja politike koja se tice akreditiranja, a koja su pokrenuta
od osnivaca;
c) ucestvovanje u promociji akreditiranja u Bosni i Hercegovini;
d) razmatranje svih ostalih pitanja koja se odnose na akreditiranje, a koja
mu moze uputiti Vijece ministara;
e) pruzanje savjeta direktoru BATA-e, na njegov zahtjev.
Clan 9.
1. Akreditiranje se izvodi na osnovu zahtjeva korisnika usluge.
2. U toku procedure akreditiranja utvrdjuje se kompetentnost pravnih i fizickih
lica, koje mogu predstavljati u cijelosti, ili samo jednim svojim dijelom,
tijelo za ocjenjivanje uskladjenosti u odnosu na zahtjeve bosanskohercegovackih,
evropskih i medjunarodnih standarda, odnosno dokumenata evropskih i medjunarodnih
organizacija za akreditaciju.
3. Medjunarodna pitanja u vezi dodijeljene akreditacije i njenog odrzavanja
uredjena su ugovorom izmedju BATA-e i korisnika usluge. BATA je obavezan sklopiti
ugovor sa svakim pravnim i fizickim licem koja zeli dobiti akreditaciju. Kod
zakljucivanja ugovora BATA ce na nedvosmislen i jasan nacin upoznati korisnika
usluge sa zahtjevima za dobijanje akreditacije i procedurom akreditiranja.
Ugovor mora utvrditi prava i obaveze ugovornih strana kao i procedure akreditiranja
u skladu sa standardima i dokumentima navedenim u stavu 2. ovog clana odnosno
stavu 1. clana 7.
4. BATA je obavezna ocijeniti podnosioca zahtjeva za akreditaciju u skladu
sa uspostavljenim procedurama. Odluku o dodjeli akreditacije donosi Komitet
za akreditiranje.
5. Akreditacija se dodjeluje na period od 4 godine. Produzenje akreditacije
nakon isteka njene vaznosti je predmet cjelokupnog ponovnog ocjenjivanja.
Akreditovano tijelo za ocjenjivanje uskladjenosti mora trajno ispunjavati
zahtjeve za akreditaciju. Ako akreditovano tijelo za ocjenjivanje uskladjenosti
prestane ispunjavati ove zahtjeve, akreditacija moze biti suspendovana, dijelom
ili potpuno, ili opozvana.
6. Korisnici usluga BATA-e kao i treca strana imaju pravo zalbi i prigovora
u vezi sa aktivnostima akreditiranja, odnosno po osnovu aktivnosti akreditiranih
tijela. Rjesavanje zalbi i prigovora vrsi se u skladu sa procedurom koja ispunjava
zahtjeve bosanskohercegovackih, evropskih i medjunarodnih standarda odnosno
dokumenata evropskih i medjunarodnih organizacija za akreditiranje.
VII - FINANSIRANJE BATA-e
Clan 10.
BATA je neprofitni organ. Nacin finansiranja je regulisan u Zakonu o osnivanju
Instituta za akreditiranje Bosne i Hercegovine.
VIII - PRIMJENA AKREDITACIJE U PROPISIMA
Clan 11.
1. U propisima koji specificiraju ocjenjivanje uskladjenosti moze se utvrditi
nacin ucesca BATA-e u proceduri imenovanja tijela za ocjenjivanje uskladjenosti
sa zahtjevima propisa.
2. U propisima koji specificiraju ocjenjivanje uskladjenosti moze se navesti
da se na osnovu akreditacije pretpostavlja kompetentnost tijela za ocjenjivanje
uskladjenosti sa zahtjevima propisa.
3. U podrucju obaeznog ocjenjivanja uskladjenosti, organ nadlezan za izdavanje
odgovarajucih propisa obaezan je traziti misljenje BATA-e koje se odnosi na
uslove imenovanja odgovarajucih tijela, proceduru imenovanja i nadzor nad
imenovanim tijelima.
IX - PRELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE
Clan 12.
Direktor BATA-e, uz prethodno pribavljeno misljenje Savjetodavnog vijeca,
donijet ce odgovarajuce podzakonske akte u roku od sest mjeseci od dana stupanja
na snagu ovog zakona.
Clan 13.
1. Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje primjena odredaba Zakona o
standardizaciji ("Sluzbeni list RBiH", broj 13/94) koje se odnose
na akreditiranje i podzakonskih akata donijetih na osnovu tih odredaba.
2. Procedure akreditiranja zapocete prije stupanja na snagu ovog zakona vodit
ce se prema dosadasnjim propisima.
3. Danom stupanja na snagu ovog zakona, akreditirana tijela na koja se odnosi
clan 56. Zakona o standardizaciji ("Sluzbeni list RBiH", broj 13/94)
smatraju se ona tijela koja su akreditirana u skladu sa serijom standarda
EN 45000.
Clan 14.
1. Ovaj zakon ce se odmah objaviti u "Sluzbenom glasniku BiH" i
stupit ce na snagu osmog dana od dana tog objavljivanja.
2. Ovaj zakon ce se odmah objaviti i u sluzbenim glasilima Federacije Bosne
i Hercegovine i Republike Srpske.
Broj 52/00
12. novembra 2000. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, s.r.