Koristeci se ovlastenjima koja su mi data clanom V Aneksa 10
(Sporazum o civlnoj implementaciji Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet
u zemlji u pogledu tumacenja gore pomenutog Sporazuma o civilnoj implementaciji
Mirovnog ugovora; i posebno uzevsi u obzir clan II 1. (d) istog Sporazuma
prema kojem Visoki predstavnik "pomaze, kada Visoki predstavnik to ocijeni
neophodnim, u rjesavanju svih problema koji se pojave u vezi sa civilnom implementacijom";
Pozivajuci se na stav XI 2. Zakljucaka Konferencije za implementaciju mira
odrzane u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojima je Vijece za implementaciju
mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet
u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovnog
ugovora, kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme u skladu sa gore
navedenim "donosenjem obavezujucih odluka kada to ocijeni neophodnim",
o odredjenim pitanjima, ukljucujuci i (prema podstau (c) staa XI.2) "druge
mjere kojim se osigurava implementacija Mirovnog sporazuma na cijelom podrucju
Bosne i Hercegovine i njenih entiteta";
Uzimajuci u obzir da se u Aneksu IV. 18. Madridske deklaracije Vijeca za implementaciju
mira od 16. drcrembra 1998. godine navodi da "Vijece naglasava potrebu
za boljim rukovodjenjem i punom transparentnoscu javnog financiranja",
te da Vijece u Aneksu IV. 19. poziva Entitete da provedu "sveobuhvatnu
reformu penzijskog i zdravstvenog sistema na principima efikasnosti, finansijske
odrzivosti i maksimalnog obezbjedjenja privatnog ucesca";
Konstatirajuci da je u deklaraciji Vijeca za implementaciju mira, koje se
sastalo u Briselu 23. i 24. maja 2000. godine, navodi da "Vijece poziva
Visokog predstavnika da iskoristi svoje ovlasti u okvirima svoga mandata u
cilju osiguranja pune i ubrzane implementacije Mirovnog sporazuma u svim njegovim
civilnim sektorima, ukljucujuci i uklanjanje prepreka koje stoje na putu ekonomske
reforme";
Konstatirajuci da se u Deklaraciji iz prethodnog stava navodi da su izvjesne
ekonomske reforme od kriticnog znacaja, te da se u dijelu naslovljenom "Omogucavanje
razvoja privatnog sektora" kaze da "Vijece poziva nadlezne organe
da nastave sa opsirnom reformom poreskog i carinskog sistema... sistema socijalnog
osiguranja... i neodrzivog birokratskog aparata na svim nivoima";
Uzimajuci u obzir ulogu vaznost i transparentnog Penzijsko-invalidskog fonda
za gradjane Bosne i Hercegovine;
Osim toga, uzimajuci u obzir da bi se amandmanima na Zakon o penzijskom i
invalidskom osiguranju, izmedju ostalog, osigurale redovne isplate penzija,
sprijecila akumulacija neisplacenih obaveza i izbjegla neodgovorna praksa
proizvoljnog povecanja neodrzivih iznosa penzija;
S obzirom na cinjenicu da je Parlament Federacije odbio usvajanje ovih neophodnih
amandmana.
Uzimajuci u obzir, imajuci na umu i konstatirajuci sve gore navedeno, ovim
donosim slijedecu Odluku koja stupa na snagu odmah, na privremenoj osnovi,
sve dok Parlament Federacije ne usvoji ovaj Zakon u odgovarajucoj formi bez
ikakvih amandmana i uvjetnih klauzula uz tekst Zakona.
O D L U K A
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PENZIJSKOM I INVALIDSKOM OSIGURANJU FEDERACIJE
BOSNE I HERCEGOVINE
Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju objavljen u "Sluzbenim novinama
Federacije BiH", broj 29/98 od 23. jula 1998. godine ovim se mijenja
na sljedeci nacin.
Clan 1.
1. U clanu 32. nakon stava 1. Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju,
dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"Penzijski osnov iz stava 1. ovog clana utvrdjuje se na osnovu mjesecnog
prosjeka placa koje je osiguranik ostvario u:
a) 2005. godini za 17 godina osiguranja;
b) 2006. godini za 19 godina osiguranja;
c) 2007. godini za 21 godinu osiguranja;
d) 2008. godini za 23 godine osiguranja;
e) 2009. godini za 25 godina osiguranja;
f) 2010. godini za 27 godina osiguranja;
g) 2011. godini za 29 godina osiguranja;
h) 2012. godini za 31 godinu osiguranja;
i) 2013. godini za 34 godine osiguranja;
j) 2014. godini za 37 godina osiguranja;
k) 2015. godini za 40 godina osiguranja."
2. Rijeci: "od 15 godina" u stavu 4. mijenjaju se
rijecima: "od broja
godina osiguranja utvrdjenim u st. 1. i 2. ovog clana."
2. Raniji st. 2., 3. i 4. postaju st. 3., 4. i 5.
Clan 2.
1. Clan 50. stav 1. mijenja se i glasi:
"Starosna penzija se utvrdjuje u procentu od penzijskog osnova prema
duzini penzijskog staza. Za dvadeset godina penzijskog staza ona iznosi 45%
od penzijskog osnova. Za svaku daljnju navrsenu godinu povecava se na sljedeci
nacin:
a) u 2001. godini za 1.90%;
b) u 2002. godini za 1.80%;
c) u 2003. godini za 1.70%;
d) u 2004. godini za 1.60%
e) u 2005. godini i u sljedecim godinama za 1.50%."
2. Nakon stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
"Od 2005. godine starosna penzija ne moze iznositi vise od 75%
od penzijskog osnova."
3. Raniji st. 2. i 3. postaju st. 3. i 4.
Clan 3.
1. U clanu 51. st. 1., 2. i 3. se mijenjaju i glase:
"Uskladjivanje penzija utvrdjenih u skladu sa odredbama ovog zakona vrsi
se mjesecno, po potrebi, na osnovu sredstava dodijeljenih za isplatu penzija.
Ukoliko penzijska sredstva koja posjeduje nosilac osiguranja (u daljem tekstu:
raspoloziva sredstva) nisu jednaka troskovima, sto podrazumijeva, administrativne
troskove i penzije u iznosu utvrdjenom u skladu sa ovim zakonom za mjesec
za koji se vrsi isplata penzija (u daljem tekstu: troskovi), vrsi se ponovni
obracun penzija tako sto se iznos penzija za taj mjesec mnozi dolje utvrdjenim
koeficijentom.
U slucaju da su raspoloziva sredstva manja od troskova, koeficijenti iz stava
2. ovog clana utvrdjuje se tako sto se sredstva potrebna za administrativne
troskove i sredstva potrebna za isplatu svih penzija do minimalnog iznosa
za taj mjesec oduzimaju od raspolozivih sredstava. Iznos potreban za isplatu
minimalnog iznosa penzija svim penzionerima utvrdjuje se mnozenjem broja korisnika
penzijskog osiguranja sa minimalnom penzijom. Iznos koji se dobije kada se
administrativni troskovi i penzije do minimalnog iznosa oduzmu od raspolozivih
sredstava za taj mjesec dijeli se iznosom potrebnim da se izvrsi isplata svim
penzionerima u tom mjesecu, na osnovu penzije u iznosu utvrdjenom u skladu
sa ovim zakonom, nakon oduzimanja administrativnih troskova i iznosa potrebnog
za isplatu minimalnih penzija svim penzionerima.
2. Nakon stava 3. dodaju se novi stavovi 4., 5. i 6. koji glase:
"Kada su raspoloziva sredstva manja od troskova, sve penzije osim minimalne
penzije mnoze se koeficijentom iz stava 3. ovog clana. Koeficijent se primjenjuje
na razliku izmedju svake pojedine penzije u iznosu utvrdjenom u skladu sa
ovim zakonom za mjesec za koji se vrsi isplata penzija i minimalnog iznosa
penzije.
U slucaju da su raspoloziva sredstva veca od troskova, koeficijent iz stava
2. ovog clana utvrdjuje se oduzimanjem sredstava potrebnih za administrativne
troskove od raspolozivih sredstava. Iznos koji se dobije oduzimanjem administrativnih
troskova od raspolozivih sredstava dijeli se sa iznosom potrebnim da se izvrsi
isplata svim penzionerima u tom mjesecu, na osnovu penzije u iznosu utvrdjenom
u skladu sa ovim zakonom, nakon oduzimanja administrativnih troskova.
Kada su raspoloziva sredstva veca od troskova, koeficijent se odnosi na sve
penzije. Svaka pojedina penzija utvrdjena u skladu sa ovim zakonom mnozi se
sa koeficijentom iz stava 5. ovog clana.
Clan 4.
1. U clanu 54. stav 2. rijeci: "od 15 godina" se mijenjaju rijecima:
"od broja godina staza osiguranja u skladu sa clanom 32. st. 1. i 2.
ovog zakona".
2. U stavu 3. rijeci: "od 15 godina" se mijenjaju rijecima "od
broja godina staza osiguranja u skladu sa clanom 32. st. 1. i 2. ovog zakona".
Clan 5.
1. U clanu 55. stav 1. rijeci: "odredjuje se u visini od 85% od penzijskog
osnova" mijenjaju se rijecima "ne moze biti manja od iznosa starosne
penzije za 40 godina penzijskog staza".
Clan 6.
1. Clan 56. se mijenja i dopunjuje tako da glasi:
"Invalidska penzija u slucaju invalidnosti prouzrokovane bolescu ili
povredom van rada odredjuje se u procentu u zavisnosti od broja godina penzijskog
staza i pokrivenosti radnog vijeka penzijskim stazom, i iznosi:
Navrseni penzijski Pokrivenost radnog Pokrivenost radnog staz (godina) vijeka
penzijskim vijeka penzijskim stazom 3 i vise % stazom manje od 3 %
do 20 50 47 21 51,67 48.87 22 53,34 50,74 23 55,01 52,61 24
56,68 54,48 25 58,35 56,35 26 60,02 58,22 27 61,69 60,09 28 63,36 61,96 29
65,03 63,83 30 66,70 65,70 31 68,37 67,57 32 70,04 69,44 33 71,71 71,31 34
73,38 73,18
35 i vise 75 75
Invalidska penzija ne moze biti veca od 75% od penzijskog osnova."
Clan 7.
1. U clanu 58. rijeci "od 85%" se mijenjaju rijecima: "od 75%".
Clan 8.
1. U clanu 72. stav 1. poslije rijeci "ostvariti" rijeci "starosnu"
se brisu, a poslije rijeci "osnova" dodaju se nove rijeci koje glase
"ili osiguranicima koji su ostvarili starosnu penziju sa 40 godina penzijskog
staza i invalidsku penziju sa 35 godina penzijskog staza".
Clan 9.
1. Poslije clana 72. dodaje se novi podnaslov 6.a. - Novcana naknada za fizicku
onesposobljenost - kao cl. 72.a, 72.b, 72.c i 72.d, koji glase:
"6.a - Novcana naknada za fizicku onesposobljenost
Clan 72.a
1. Fizicka onesposobljenost postoji kada je osiguranik pretrpio gubitak, ozbiljnu
povredu ili znacajnu onesposobljenost organa ili dijelova tijela to
pogorsava prirodnu aktivnost organizma i zahtijeva veci napor za zadovoljavanje
zivotnih potreba, bez obzira da li je na taj nacin prouzrokovana invalidnost
ili ne.
2. Pravo na novcanu naknadu zbog fizicke onesposobljenosti stice osiguranik
cije je fizicka onesposobljenost u iznosu od najmanje 30% nastala kao rezultat
povrede na radu ili bolesti uzrokovane radom.
3. Vrste fizicke onesposobljenosti na osnovu koje se stice pravo na novcanu
naknadu kao i procenat takve onesposobljenosti utvrdjuje se zakonom.
Clan 72.b
1. Osnova za novcanu naknadu za fizicku onesposobljenost je najnizi iznos
penzije utvrdjen u skladu sa clanom 72, ovog zakona.
2. Novcana naknada za fizicku onesposobljenost se utvrdjuje prema procentu
fizicke onesposobljenosti i izrazava se u odgovarajucem procentu od osnove,
te iznosi:
Za fizicku Novcana naknada
onesposobljenost od Stepen izrazena kao
procenat od osnove
100% 1 60% 90% 2 54% 80% 3 48% 70% 4 42% 60% 5 36% 50% 6 30% 40% 7 24% 30%
8 18%
Clan 72.c
1. Osiguranik ima pravo na novcanu naknadu od momenta nastupanja fizicke onesposobljenosti
ukoliko je zahtjev za naknadu podnesen u roku od sest mjeseci od dana nastupanja
fizicke onesposobljenosti. Ako je zahtjev podnesen nakon isteka predvidjenog
perioda, osiguranik ima pravo na novcanu naknadu od prvog dana u mjesecu nakon
podnosenja zahtjeva kao i retroaktivno za sest mjeseci.
Clan 72.d
1. Ako je osiguranik za isti slucaj fizicke onesposobljenosti stekao pravo
na novcanu naknadu i na osnovu ovog zakona i na osnovu drugih propisa, u tom
slucaju moze po sopstvenom izboru koristiti bilo koji od ova dva osnova za
naknadu."
Clan 10.
1. U clanu 128. stav 1. rijeci: "Zavoda za platni promet Federacije Bosne
i Hercegovine" se mijenjaju rijecima "organizacija nadleznih za
platni promet".
Clan 11.
1. Ovaj zakon se objavljuje bez odlaganja u Sluzbenim novinama Fedracije Bosne
i Hercegovine i stupa na snagu nakon isteka perioda od 21 dana po objavljivanju.
Broj 57/00
12. novembra 2000. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, s. r.