U skladu sa svojim ovlastenjima prema Aneksu 10. Daytonskog sporazuma i u skladu sa clanom XI Bonske deklaracije, ovim donosim Odluku prema kojoj Zakon odrzavnoj granicnoj sluzbi Bosne i Hercegovine, koji slijedi u daljem tekstu, stupa na snagu odmah na privremenoj osnovi, sve dok Parlamentarna skupstina Bosne i Hercegovine ne usvoji ovaj zakon u propisanoj formi, bez izmjena i dopuna i bez postavljanja uslova.
Ova odluka, zajedno sa tekstom Zakona, odmah ce biti objavljena u Sluzbenom glasniku Bosne i Heregovine, kao i u sluzbenim glasilima oba entiteta

Broj 18/00
13. januara 2000. Visoki predstvanik
Sarajevo Wolfgang Petritsch

ZAKON O DRZAVNOJ GRANICNOJ SLUZBI BOSNE I HERCEGOVINE


Clan 1


Uspostavljanje organa Granicne sluzbe

Organi Granicne sluzbe u nadleznosti Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: BiH) uspostavljaju se radi vrsenja poslova zastite granice i sigurnosti aerodroma. Predsjednistvo BiH utvrdjuje osnovne principe organizacije, funkcionisanja i nadleznosti Granicne sluzbe. Predsjednistvo BiH moze prenijeti dio ovlastenja na Vijece ministara Bosne i Hercegovine ili Ministarstvo civilnih poslova i komunikacija (u daljem tekstu: Ministarstvo) da u njegovo ime uravlja Granicnom sluzbom u skladu sa Ustavom i ovim zakonom. Granicnom sluzbom upravlja direktor i dva zamjenika koje imenuje Predsjednistvo BiH.
Direktor i zamjenici se smjenjuju na duznosti svakih osam mjeseci.
Glavni ured Granicne sluzbe je u Sarajevu. Prema potrebi osnivaju se terenski uredi koji su odgovorni glavnom uredu Granicne sluzbe.
Sastav osoblja zaposlenog u Granicnoj sluzbi zasniva se na popisu stanovnistva iz 1991. godine u skladu sa slijedecim kriterijima:
- glavni ured odrazava strukturu stanovnistva BiH;
- terenski uredi odrazavaju strukturu regija ili kantona u kojima se nalaze;
- zastupljenost svakog od konstitutivnih naroda BiH na polozajima na svim nivoima ni u kom slucaju ne moze biti veca od 2/3 niti manja od 10% ukupnog osoblja Granicne sluzbe.
Ova naredba se ne odnosi na zastupljenost ostalih koji, u svim sucajevima, imaju pravo na zastupljenost prema popisu stanovnistva iz 1991. godine i navedenim kriterijima; - sve jedinice Granicne sluzbe su u potpunosti mjesovitog sastava i svi pripradnici mogu obavljati duznosti na svakoj tacki duz granice.
Ukoliko Republika Srpska, Federacija Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija), odnosno njeni kantoni, vrse zastitu granica, Bosna i Hercegovina moze zaposliti dio osoblja kojem su trenutno povjereni ti poslovi.


Clan 2


Zastita granice

Granicna sluzba je zaduzena za zastitu granica Bosne i Hercegovine. Zastita granica ukljucuje slijedece poslove:
1. nadzor granica
2. kontrolu saobracaja na granicnim prelazima u pojasu do 10 (deset) kilometara od medjunarodne granice BiH, osim u onim slucajevima gdje je razdaljina do entitetske linije razgranicenja manja od 10 km, u kom slucaju nadleznost Granicne sluzbe obuhvata polovinu razdaljine od medjunarodne granice do entitetske linije razgranicenja.

Ovaj zadatak ukljucuje:
a) pregledanje dokumenata na granicnim prelazima i odobravanje prelaska granice;
b) zaustavljanje odnosno sprecavanje nedozvoljenog ulaska u BiH;
c) traganje za licima u granicnom pojasu.

Policijske snage entiteta imaju punu nadleznost da izvrsavaju svoje duznosti unutar granicnog pojasa, predvidjenog u stavu 1. tacka 2. ovog clana.
Granicna sluzba moze izdati vizu i putni list u izuzetnim slucajevima ukoliko je za to ovlastena od strane Ministarstva. Granicna sluzba osigurava da se svaki stranac koji navede razloge vezane za azil ili se pozove na princip nevracanja, kako je utvrdjeno zakonom o imigraciji i azilu BiH, bez odlaganja uputi na Ministrastvo.


Clan 3


Osiguranje aerodroma

Na medjunarodnim aerodromima Granicna sluzba stiti i osigurava medjunarodne granice Bosne i Hercegovine i civilni zracni promet. Ova zastita koju pruza Granicna sluzba ogranicena je na objekte aerodroma.


Clan 4.


Zadaci u slucaju vanrednih okolnosti

U slucaju da ozbiljna opasnost po opstu sigurnost ili javni red, utvrdjena od strane BiH Predsjednistva, ili elementarna nepogoda, uzrokuje ozbiljne poteskoce za Granicnu sluzbu, a ukoliko su te poteskoce direktno vezane za efikasno obavljanje duznosti Granicne sluzbe, Granicna sluzba moze zahtijevati podrsku od odgovarajucih policijskih organa u entitetima. Ministarstvo donosi odluku o tome u dogovoru sa nadleznim organima entiteta. Policija entiteta ukljucena je u ove aktivnosti pruzanja podrske podredjena je Granicnoj sluzbi i mjere koje preduzima policija entiteta predstavljaju mjere koje preduzima Granicna sluzba. Dodatne troskove takvih aktivnosti podrske snosi BiH.
Odredbe stava 1. ovog clana reciprocno se primjenjuju na pomoc koju Granicna sluzba pruza entitetima.


Clan 5.


Kaznjavanje

Granicna sluzba preuzima poslove policije u oblasti istrage i kaznjavanja kada postoji sumnja o pocinjenom krivicnom djelu ili prekrsaju:
1. koje je usmjereno protiv sigurnosti granice ili vrsenja poslova Granicne sluzbe iz Clana 2.;
2. koje se goni po sluzbenoj duznosti u skladu sa zakonskim odredbama o dokumentima kojima se utvrdjuje licni identitet, o pasosu i zahtjevom za posjedovanje vize, te zakonskim odredbama o imigraciji i azilu, ukoliko je pocinjeno prilikom prelaska granice ili na nacin neposredno
vezan za prelazak;
3. kojim se prenosi roba preko granice bez zvanicnog odobrenja ili na nacin kojim se krsi vazeca zabrana, na nacin koji predstavlja objektivni element utvrdjen krivicnim odredbama, u mjeri u kojoj je Granicna sluzba zaduzena da nadzire takvu zabranu na osnovu drugog zakona ili administrativnog aranzmana sa organima nadleznim za takvo gonjenje.Ukoliko je potrebno preduzeti istrazne radnje i kaznjavanje u podrucju sirem od granicne zone u tvrdjene u clanu 2. stav 1. tacka 2. ovog zakona, Granicna sluzba preduzima takve radnje uz konsultaciju sa nadleznim organima. U protivnom, nadleznost drugih organa za gonjenje ostaje nepromijenjena.

Sto se tice kaznjivih djela, koja nisu navedena u stavu 1. ovog clana, informacije i materijali vezani za kaznjiva djela za koja postoji sumnja da su pocinjena bez odlaganja predaju se organu nadleznom za gonjenje. Bez obzira na to, Granicna sluzba je i dalje obavezna da bez odlaganja preduzme svaku neophodnu mjeru kako ne bi doslo do neovlastenih promjena u informacijama i materijalima vezanim za kaznjiva djela za koja postoji sumnja da su pocinjena. Ovo se takodje odnosi i na slucajeve iz stava 1. tacka 3. ovog clana kada ti poslovi nisu povjereni Granicnoj sluzbi. Odredbe st. 1. do 3. ovog clana shodno se primjenjuju i na gonjenje za lakse prekrsaje.


Clan 6.


Nadleznosti

Granicna sluzba moze preduzeti potrebne mjere u cilju izvrsenja svojih zadataka u smislu cl. 2. do 5. kako bi se sprijecila opasnost. U smislu ovog zakona, opasnost predstavlja bilo koji pojedinacni slucaj postojanja opasnosti po opstu sigurnost ili javni red u okviru poslova za koje je Granicna sluzba nadlezna.
Ozbiljna opasnost u smislu clana 4. je ugrozavanje jednog od sustinskih prava, kao sto je postojanje drzave, pravo na zivot, zdravlje, slobodu, imovinu znatne vrijednosti ili druge stvari zasticene odredbama krivicnog zakona i od posebne drustvene vrijednosti. Nadleznost Granicne sluzbe ce se na prelaznim osnovama poblize urediti odredbama ili propisima Ministarstva, na nacin koji je u skladu sa vladavinom prava.
U cilju izvrsenja zadataka u smislu clana 2. do 5., kao i izvrsenja zadataka koji su Granicnoj sluzbi povjereni drugim zakonskim odredbama BiH, ova sluzba ima nadleznosti koje su joj date tim odredbama. U onoj mjeri u kojoj takve odredbe ne utvrdjuju te nadleznosti, ili ih ne utvrdjuju u dovoljnoj mjeri, ili na nacin koji je u skladu sa vladavinom prava, Granicna sluzba ima nadleznosti utvrdjene ovim zakonom i odgovarajucim odredbama ili propisima.

Clan 7.


Princip proporcionalnosti

Od svih mogucih i odgovarajucih mjera, preduzima se ona mjera kojom se predvidja rezultat koji je najmanje stetan po pojedinca i javnost. Mjera ne moze uzrokovati stetu za koju je jasno da je neproporcionalna cilju koji treba postici. Mjera se moze primijeniti samo dok se ne postigne cilj ili sve dok ne postane jasno da se cilj ne moze postici.


Clan 8.


Prelazne odredbe

Policijske snage Republike Srpske i Federacije na prelaznoj osnovi vrse poslove predvidjene ovim zakonom u onoj mjeri u kojoj su ih i do sada vrsile, sve dok Granicna sluzba ne bude u mogucnosti da u potpunosti preuzme vrsenje tih poslova. U onoj mjeri u kojoj nadlezni organ na drzavnom nivou imenuje sluzbenike Granicne sluzbe nakon stupanja na snagu ovog zakona, ovi sluzbenici su zaduzeni za vrsenje poslova predvidjenih ovim zakonom. Policijske snage navedene u prvoj recenici ovog stava su pod zapovjednistvom Granicne sluzbe.


Clan 9.


Provodjenje zakona

Ministarstvo bez odlaganja donosi neophodne propise ili administrativne instrukcije potrebne za provodjenje ovog zakona, narocito u slijedecim oblastima:
1. opste i posebne nadleznosti, kao i zastite podataka;
2. neposredne prinude i upotrebe vatrenog oruzja;
3. obaveza i naknada za stetu koju prouzrokuje Granicna sluzba u okviru izvrsavanja svojih zadataka;
4. propisa o zaposlenima i uslugama, ukljucujuci i broj zaposlenih;
5. nacina finansiranja;
6. saradnje sa ostalim organima vlasti, kao sto su policijske snage entiteta, drugi organi nadlezni za provodjenje zakona, kao i organi vlasti iz oblasti imigracije i carina.


Clan 10.


Stupanje na snagu

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenom glasniku BiH" i bice objavljen u sluzbenim glasilima entiteta.