ZAKON
O MIRNOM RJEŠAVANJU RADNIH SPOROVA
DIO PRVI - TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
(Predmet Zakona)
(1) Ovim zakonom uređuje se postupak mirnog rješavanja radnih sporova
(individualnih i kolektivnih), način određivanja miritelja i arbitara i druga
pitanja od značaja za mirno rješavanje radnih sporova za teritorij Federacije
Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacije), ako drugim zakonom nije
drugačije određeno.
(2) Postupak mirnog rješavanja radnih sporova pokreće se i vodi sukladno ovom
zakonu, ukoliko o istom nije odlučeno pravomoćnom sudskom odlukom.
Članak 2.
(Definicije pojmova)
U smislu ovog zakona, pojedini izrazi imaju sljedeće značenje:
a) stranom u individualnom radnom sporu smatraju se radnik i poslodavac (u
daljnjem tekstu: strane u individualnom sporu);
b) stranom u kolektivnom radnom sporu smatraju se učesnici u kolektivnom
pregovaranju i drugi subjekti kolektivnih prava (u daljnjem tekstu: strane u
kolektivnom sporu);
c) miriteljem se smatra osoba izabrana za miritelja sukladno ovom zakonu koja
kao član mirovnog vijeća posreduje između strana u individualnom, odnosno
kolektivnom sporu, te daje prijedloge i preporuke, s ciljem zaključivanja
sporazuma o mirnom rješavanju radnog spora;
d) arbitrom se smatra osoba koja kao član arbitražnog vijeća donosi odluke
kojima se okončava radni spor;
e) individualni radni spor je spor koji se vodi povodom prestanka ugovora o
radu, ponude i zaključivanja ugovora o radu pod izmijenjenim uvjetima,
neisplaćivanja plaća i naknada, otpremnine i naknade štete (u daljnjem tekstu:
individualni spor);
f) kolektivni radni spor je spor nastao povodom zaključivanja, primjene,
izmjene ili dopune, odnosno otkazivanja kolektivnog ugovora, donošenja i
primjene pravilnika o radu, ostvarivanja prava na sindikalno organiziranje,
osnivanja vijeća uposlenika i drugih kolektivnih prava (u daljnjem tekstu:
kolektivni spor);
g) mirovno vijeće je tijelo koje sporazumno osnivaju strane u individualnom i
kolektivnom radnom sporu koje daje prijedloge i preporuke u cilju zaključivanja
sporazuma o mirnom rješavanju spora;
h) arbitražno vijeće je tijelo koje se osniva sukladno ovom zakonu radi
konačnog rješavanja radnog spora.
Članak 3.
(Dragovoljnost u mirnom rješavanju sporova)
(1) Strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu dragovoljno odlučuju o
mirnom rješavanju radnog spora, ako ovim ili drugim zakonom nije drugačije
određeno.
(2) Strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu same biraju miritelje i
arbitre sa Liste miritelja i arbitara (u daljnjem tekstu: Lista).
Članak 4.
(Učesnici u postupku mirnog rješavanja sporova)
(1) U postupku mirnog rješavanja radnog spora sudjeluju strane u individualnom,
odnosno kolektivnom sporu, odnosno tijelo za mirno rješavanje radnih sporova,
sukladno ovom zakonu.
(2) Miritelji, odnosno arbitri u svom radu dužni su da postupaju savjesno i
nepristrasno.
Članak 5.
(Troškovi postupka mirenja, odnosno arbitraže)
Svaka strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu snosi svoje troškove
nastale u postupku mirenja, odnosno arbitraže, osim troškova miritelja, odnosno
arbitra sa Liste koju utvrđuje sukladno ovom zakonu federalni ministar rada i
socijalne politike (u daljnjem tekstu: federalni ministar), čije troškove snosi
Federalno ministarstvo rada i socijalne politike (u daljnjem tekstu:
Ministarstvo).
DIO DRUGI - MIRNO RJEŠAVANJE RADNIH SPOROVA
Članak 6.
(Mirno rješavanje kolektivnih radnih sporova)
(1) U slučaju kolektivnog radnog spora iz članka 2. točka f) ovog zakona, ako
strane nisu dogovorile način mirnog rješavanja spora, provodi se postupak
mirenja, sukladno ovom zakonu.
(2) Ukoliko se postupak iz stavka (1) ovog članka ne okonča u razumnom roku, koji
ne može biti dulji od 30 dana ili se postupak mirenja okonča neuspješno, strane
u sporu imaju pravo da podnesu tužbu mjerodavnom sudu, u rokovima koji teku od
dana okončanja postupka mirenja.
(3) Mirenje iz stavka (1) ovog članka provodi mirovno vijeće.
Članak 7.
(Mirno rješavanje individualnih radnih sporova)
(1) Prije podnošenja tužbe radnik i poslodavac mogu se dogovoriti o mirnom
rješavanju spora na način i pod uvjetima predviđenim ovim zakonom.
(2) Ukoliko se postupak iz stavka (1) ovog članka ne okonča u razumnom roku,
koji ne može biti dulji od 30 dana ili se postupak mirenja okonča neuspješno,
mirovno vijeće donosi odluku o prekidu postupka, a strane u individualnom
radnom sporu imaju pravo da podnesu tužbu mjerodavnom sudu, u rokovima koji
teku od dana okončanja postupka mirenja.
(3) Mirenje iz stavka (1) ovog članka provodi mirovno vijeće.
Članak 8.
(Mirovno vijeće)
(1) Mirovno vijeće može biti formirano za teritorij Federacije, odnosno za
područje kantona.
(2) Mirovno vijeće formirano za teritorij Federacije mjerodavno je za:
kolektivne radne sporove koji proizlaze iz kolektivnih ugovora zaključenih za
teritorij Federacije ili područje dva ili više kantona, te za individualne i
kolektivne radne sporove u kojima je jedna od strana federalni organ uprave,
federalna upravna organizacija, javna ustanova, javno poduzeće, gospodarsko
društvo i druga pravna osoba čiji je osnivač Federacija.
(3) Mirovno vijeće formirano za područje kantona mjerodavno je za: kolektivne
radne sporove koji proizlaze iz kolektivnih ugovora sklopljenih za područje
jednog kantona, te za individualne i kolektivne radne sporove u kojima je jedna
od strana poslodavac čije je sjedište na području tog kantona.
Članak 9.
(Mirovno vijeće za teritorij Federacije)
(1) Mirovno vijeće za teritorij Federacije sastoji se od tri člana: po jednog
predstavnika strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu, kao i jednog
predstavnika - miritelja kojeg izaberu strane u sporu sa Liste koju utvrđuje
sukladno ovom zakonu federalni ministar, a koji obavlja poslove predsjedatelja
mirovnog vijeća.
(2) Mirovno vijeće iz stavka (1) ovog članka formira rješenjem federalni
ministar, sukladno ovom zakonu, u roku od dva dana od izbora miritelja iz
članka 12. ovog zakona.
(3) Protiv rješenja iz stavka (2) ovog članka nije dozvoljena žalba, ali se
može pokrenuti upravni spor.
(4) Mirovno vijeće iz stavka (1) ovog članka donosi pravila o postupku pred tim
vijećem, kojima se uređuje djelokrug rada ovog vijeća, prava i dužnosti
članova, način rada, održavanje sjednica, postupak odlučivanja na sjednicama
ovog vijeća, rokovi obavještavanja Ministarstva o toku i okončanju postupka i
druga pitanja vezana za njegov rad, ukoliko ovim zakonom nije drugačije
određeno.
(5) Administrativne poslove za mirovno vijeće formirano za teritorij
Federacije, vrši Ministarstvo.
(6) Postupak mirenja se u pravilu provodi u prostorijama Ministarstva, ali i u
drugim prostorijama koje odredi miritelj.
(7) Troškove za rad člana mirovnog vijeća sa Liste koju utvrđuje federalni
ministar, snosi Ministarstvo.
Članak 10.
(Mirovno vijeće za područje kantona)
Formiranje mirovnog vijeća za područje kantona, njegov sastav, način rada i
druga pitanja koja se odnose na rad tog vijeća, uređuju se propisom kantona.
DIO TREĆI - POSTUPAK MIRNOG RJEŠAVANJA RADNIH SPOROVA
Članak 11.
(Pokretanje postupka)
(1) Postupak mirnog rješavanja individualnog i kolektivnog spora iz čl. 6. i 7.
ovog zakona, pokreće se podnošenjem prijedloga Ministarstvu.
(2) Prijedlog iz stavka (1) ovog članka strane u individualnom, odnosno
kolektivnom sporu mogu da podnesu zajednički ili pojedinačno.
(3) Prijedlog iz stavka (1) ovog članka sadrži: ime, prezime i adresu, odnosno
naziv i sjedište strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu, predmet
spora, te podatke o predstavnicima strana iz članka 9. ovog zakona.
(4) Ukoliko strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu prijedlog iz
stavka (1) ovog članka podnose zajednički, u istom se pored podataka iz stavka
(3) ovog članka navode i podaci o miritelju kojeg su strane u individualnom,
odnosno kolektivnom sporu sporazumno izabrale sa Liste.
(5) Strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu, uz prijedlog iz stavka
(1) ovog članka dostavljaju dokumentaciju u svezi sa predmetom spora, kao i
prijedlog dokaza i svjedoka, ukoliko ih imaju.
(6) Ako je prijedlog iz stavka (1) ovog članka podnijela jedna od strana u
individualnom, odnosno kolektivnom sporu, Ministarstvo će odmah po prijemu
prijedloga, taj prijedlog dostaviti drugoj strani u individualnom, odnosno
kolektivnom sporu i pozivati je da se u roku od pet dana od dana prijema
prijedloga izjasni da li prihvata mirno rješavanje spora.
(7) O izjašnjenju iz stavka (6) ovog članka, kao i u slučaju kada se druga
strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu u roku iz stavka (6) ovog
članka ne izjasni o prihvatanju prijedloga, Ministarstvo obavještava stranu
koja je podnijela prijedlog za mirno rješavanje spora.
(8) (Ukoliko druga strana prihvati prijedlog za mirno rješavanje spora, dužna
je u izjašnjenju iz stavka (6) ovog članka dostaviti i podatke o svom
predstavniku iz članka 9. ovog zakona.
Članak 12.
(Izbor miritelja)
(1) Miritelja sporazumno biraju strane u individualnom, odnosno kolektivnom
sporu sa Liste, u roku od tri dana od dana prihvatanja pojedinačnog prijedloga,
o čemu odmah obavještavaju Ministarstvo.
(2) Ako strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu sporazumno ne odrede
miritelja, određuje ga federalni ministar, u roku od tri dana od isteka roka iz
stavka (1) ovog članka.
Članak 13.
(Učešće miritelja u postupku mirnog rješavanja radnog spora)
(1) Miritelj učestvuje u:
a) individualnom radnom sporu, i
b) kolektivnom radnom sporu.
(2) Ministarstvo će dostaviti prijedlog i dokumentaciju u svezi sa predmetom
spora miritelju koji je određen za rješavanje spora, u roku od tri dana od
izbora, odnosno određivanja miritelja iz članka 12. ovog zakona.
Članak 14.
(Učešće miritelja u individualnom i kolektivnom radnom sporu)
Miritelj u individualnom i kolektivnom radnom sporu:
a) zakazuje sjednice;
b) prisustvuje razgovorima strana u sporu;
c) predlaže moguća rješenja;
d) utvrđuje činjenice od značaja za mirno rješavanje radnog spora;
e) daje preporuke u svezi sa načinom rješavanja radnog spora;
f) pruža stručnu i drugu pomoć učesnicima.
Članak 15.
(Postupak mirenja u djelatnostima od javnog interesa)
(1) Izuzetno od članka 3. ovog zakona, u djelatnostima od javnog interesa kao i
u djelatnostima u kojima bi prekid rada mogao da ugrozi život, osobnu sigurnost
i zdravlje ljudi ili da nanese štetu većih razmjera (snabdijevanje električnom
energijom i vodosnabdijevanje, željeznički, zračni, poštanski promet,
telekomunikacije, javni rtv servis, komunalna djelatnost, djelatnosti zaštite
od požara, zdravstvena i veterinarska zaštita, sistem bezbjednosti Federacije),
strane u kolektivnom sporu dužne su da pokrenu postupak mirenja, u roku od tri
dana od dana nastanka spora.
(2) Ukoliko strane u kolektivnom sporu ne iznesu spor pred mirovno vijeće u
roku iz stavka (1) ovog članka, dužne su da o tome obavijeste federalno,
odnosno kantonalno ministarstvo nadležno za rad.
(3) Federalni, odnosno kantonalni ministar će po službenoj dužnosti pokrenuti
postupak mirenja, odnosno odrediti mirovno vijeće sa Liste, u roku od tri dana
od prijema obavijesti iz stavka (2) ovog članka.
Članak 16.
(Provođenje postupka mirnog rješavanja radnog spora)
(1) Kada strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu sporazumno izaberu
miritelja, on je dužan da u roku od tri dana od prijema dokumentacije zakaže
sastanak sa predstavnicima strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu iz
članka 9. ovog zakona, koji čine tijelo za mirno rješavanje radnog spora.
(2) Miritelj je dužan da zakaže raspravu u roku od tri dana od dana održavanja
sastanka iz stavka (1) ovog članka, o čemu obavještava strane u individualnom,
odnosno kolektivnom sporu.
(3) U postupku rješavanja radnog spora, miritelj ima pravo da traži i prikuplja
informacije, dokaze i druge podatke od strana u individualnom, odnosno
kolektivnom sporu, kao i da predloži vještake i druge stručnjake, uz suglasnost
i o trošku strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu.
Članak 17.
(Sporazum o predmetu spora)
(1) Sporazum koji strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu postignu u
postupku mirenja sklapa se u pisanoj formi, obvezujući je za obje strane i ima
snagu ovršne isprave.
(2) Sporazum iz stavka (1) ovog članka smatra se zaključenim kada ga potpišu
strane u sporu i mirovno vijeće koje je učestvovalo u postupku mirenja.
(3) Ako je između strana u postupku zaključen kolektivni ugovor, sporazum
zaključen u postupku mirenja postaje sastavni dio kolektivnog ugovora.
(4) Primjerak potpisanog sporazuma iz stavka (1) ovog članka miritelj dostavlja
Ministarstvu.
(5) Ako strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu, uz pomoć miritelja u
roku od 15 dana, od dana održavanja rasprave iz članka 16. ovog zakona ne
zaključe sporazum o predmetu spora, miritelj proglašava mirenje neuspješnim i o
tome obavještava strane u sporu i Ministarstvo.
Članak 18.
(Arbitražno vijeće)
(1) Ukoliko strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu ne riješe spor u
postupku mirenja, rješavanje spora mogu sporazumno povjeriti arbitražnom
vijeću.
(2) Arbitražno vijeće iz stavka (1) ovog članka sastoji se od tri člana. Svaka
strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu bira po jednog arbitra sa
Liste, a trećeg arbitra sa Liste imenuje federalni ministar, koji obavlja
poslove predsjedatelja arbitražnog vijeća.
(3) Arbitražno vijeće iz st. (1) i (2) ovog članka formira rješenjem federalni
ministar, sukladno ovom zakonu.
(4) Protiv rješenja iz stavka (3) ovog članka nije dozvoljena žalba, ali se
može pokrenuti upravni spor.
(5) Strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu su dužne da dostave
arbitražnom vijeću svu dokumentaciju o predmetu spora, kao i imena osoba koje
treba saslušati u postupku.
(6) Predsjedatelj arbitražnog vijeća je dužan da zakaže raspravu u roku od tri
dana od dana prijema dokumentacije o predmetu spora o čemu obavještava strane u
individualnom, odnosno kolektivnom sporu.
(7) Arbitražno vijeće iz stavka (1) ovog članka donosi pravila o postupku pred
tim vijećem, kojima se uređuje djelokrug rada ovog vijeća, prava i dužnosti
članova, način rada, održavanje sjednica, postupak odlučivanja na sjednicama
ovog vijeća, rokovi obavještavanja Ministarstva o toku i okončanju postupka i
druga pitanja vezana za njegov rad, ukoliko ovim zakonom nije drugačije
određeno.
(8) Administrativne poslove za arbitražno vijeće vrši Ministarstvo.
(9) Postupak arbitraže se u pravilu provodi u prostorijama Ministarstva, ali i
u drugim prostorijama koje odredi arbitar.
(10) Formiranje arbitražnog vijeća za područje kantona, njegov sastav, način
rada i druga pitanja koja se odnose na rad tog vijeća, uređuju se propisom
kantona.
(11) Troškove za rad arbitra kojeg imenuje federalni ministar, a koji obavlja
poslove predsjedatelja arbitražnog vijeća, snosi Ministarstvo.
Članak 19.
(Postupak pred arbitražnim vijećem)
(1) Predsjedatelj arbitar rukovodi raspravom, uzima izjave od strana u
individualnom, odnosno kolektivnom sporu i drugih osoba u postupku ukoliko
ocijeni da je to potrebno.
(2) Strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu imaju pravo da se pred
arbitražnim vijećem izjasne o predmetu spora i o navodima druge strane u sporu.
(3) Ako jedna od strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu neopravdano
izostane sa rasprave arbitražno vijeće može da održi raspravu u njenom
odsustvu, uzimajući u obzir dokumentaciju koju je ta strana dostavila.
Članak 20.
(Odluka arbitražnog vijeća)
(1) Arbitražno vijeće temelji svoju odluku na zakonu, kolektivnom ugovoru i
drugom propisu.
(2) Odluku o predmetu spora arbitražno vijeće donosi većinom glasova u roku od
30 dana od dana otvaranja rasprave, te primjerak dostavlja stranama u
individualnom, odnosno kolektivnom sporu i Ministarstvu.
(3) Odluka arbitražnog vijeća je konačna i obvezujuća za strane u
individualnom, odnosno kolektivnom sporu i ima snagu ovršne isprave.
(4) Ako je između strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu sklopljen
kolektivni ugovor, odluka arbitražnog vijeća ima pravnu snagu i dejstvo
kolektivnog ugovora.
(5) Odluka iz stavka (1) ovog članka sadrži:
a) ime, prezime i adresu, odnosno naziv i sjedište strana u individualnom,
odnosno kolektivnom sporu,
b) izreku,
c) obrazloženje,
d) datum donošenja odluke i
e) imena, prezimena i potpise arbitara.
Članak 21.
(Sudsko odlučivanje)
Ukoliko strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu ne riješe spor u
postupku mirenja i rješavanje tog spora ne povjere arbitražnom vijeću, mogu
zatražiti sudsko odlučivanje o tom sporu, sukladno zakonu.
Članak 22.
(Izuzeće miritelja i arbitara)
(1) Miritelj ili arbitar zatražit će izuzeće od rada u predmetu po službenoj
dužnosti i o tome obavijestiti Ministarstvo, u slučaju:
a) ako zastupa neku od strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu ili je
zastupao neku od strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu u posljednje
tri godine,
b) ako je srodnik neke od strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu u
pravoj ili pobočnoj liniji do četvrtog stupnja i u tazbinskoj liniji do drugog
stupnja,
c) ako je povezan sa stranama u individualnom, odnosno kolektivnom sporu na
bilo koji način koji bi mogao da utiče na njegovu nepristrasnost.
(2) Strana u individualnom, odnosno kolektivnom sporu može zahtijevati izuzeće
miritelja ili arbitra iz razloga navedenih u stavku (1) ovog članka. U svom
zahtjevu strana u sporu mora navesti okolnosti zbog kojih smatra da postoji
neki od razloga za izuzeće.
(3) O zahtjevu iz stavka (2) ovog članka odlučuje federalni ministar rješenjem
protiv kojeg nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 23.
(Evidencija o postupcima mirnog rješavanja radnih sporova)
Ministarstvo vodi evidenciju o postupcima mirnog rješavanja radnih sporova iz
čl. 6. i 7. ovog zakona, a naročito:
a) ime, prezime, adresu, odnosno naziv i sjedište strana u individualnom,
odnosno kolektivnom sporu,
b) ime i prezime miritelja, odnosno arbitra,
c) predmet spora, datum pokretanja postupka,
d) datum okončanja spora i način kako je spor riješen.
DIO ČETVRTI -MIRITELJI I ARBITRI
Članak 24.
(Izbor miritelja i arbitara)
(1) Za miritelja može da bude izabrana punoljetna osoba koja ispunjava sljedeće
uvjete:
a) da je državljanin Bosne i Hercegovine,
b) da ima visoku stručnu spremu, odnosno visoko obrazovanje prvog ciklusa (koji
se vrednuje sa najmanje 240 ECTS bodova) ili drugog ili trećeg ciklusa
Bolonjskog sistema studiranja i najmanje pet godina radnog staža u oblasti
radnih odnosa,
c) da je istaknuti stručnjak u oblasti radnih odnosa, odnosno da ima iskustvo u
oblasti socijalnog dijaloga i kolektivnog pregovaranja,
d) da nije osuđivano za krivično djelo.
(2) Za arbitra može da bude izabrana punoljetna osoba koja ispunjava sljedeće
uvjete:
a da je državljanin Bosne i Hercegovine,
b) da ima visoku stručnu spremu, odnosno visoko obrazovanje prvog ciklusa (koji
se vrednuje sa najmanje 240 ECTS bodova) ili drugog ili trećeg ciklusa
Bolonjskog sistema studiranja za sticanje diplome pravne ili upravne struke i
najmanje deset godina radnog staža u oblasti radnih odnosa,
c) da je istaknuti stručnjak u oblasti radnih odnosa, odnosno da ima iskustvo u
oblasti socijalnog dijaloga i kolektivnog pregovaranja,
d) da nije osuđivano za krivično djelo.
(3) Izbor miritelja i arbitara vrši se putem javnog poziva koji objavljuje
Ministarstvo.
(4) Listu miritelja i arbitara utvrđuje federalni ministar u roku od 15 dana od
dana isteka roka za podnošenje prijava na javni poziv iz stavka (3) ovog
članka.
(5) Lista iz stavka (4) ovog članka utvrđuje se na razdoblje od četiri godine i
objavljuje se u "Službenim novinama Federacije BiH".
Članak 25.
(Lista miritelja i arbitara)
(1) Listu vodi Ministarstvo, a sadrži sljedeće podatke:
a) ime, prezime i adresu miritelja, odnosno arbitra,
b) stručnu spremu,
c) naziv i sjedište poslodavca miritelja, odnosno arbitra ako je u radnom
odnosu.
(2) Miritelj i arbitar dužni su da Ministarstvu prijave promjenu podataka iz
stavka (1) ovog članka u roku od tri dana od dana nastanka promjene.
Članak 26.
(Obveza obavještavanja o toku i okončanju postupka)
Miritelj i arbitar dužni su da redovito obavještavaju Ministarstvo o toku i
okončanju postupka mirnog rješavanja radnog spora, sukladno pravilima o
postupku iz članka 9. stavak (4) ovog zakona, odnosno sukladno pravilima o
postupku iz članka 18. stavak (30) ovog zakona.
Članak 27.
(Pravo na naknadu)
(1) Miritelj i arbitar imaju pravo na naknadu za rad.
(2) Miritelj i arbitar dužni su da po okončanju postupka mirenja odnosno
arbitraže podnesu izvješće federalnom ministru.
(3) Visinu i uvjete za ostvarivanje prava na naknadu iz stavka (1) ovog članka
utvrđuje federalni ministar, sukladno važećim propisima.
(4) Sredstva iz stavka (1) ovog članka obezbjeđuju se u proračunu Federacije.
Članak 28.
(Pravo na odsustvo)
Miritelj i arbitar imaju pravo na odsustvo sa rada bez naknade plaće za vrijeme
trajanja postupka mirenja, sukladno ovom zakonu.
Članak 29.
(Prestanak svojstva miritelja i arbitra)
(1) Svojstvo miritelja i arbitra prestaje brisanjem sa Liste, ako:
a) se naknadno utvrdi da nisu bili ispunjeni uvjeti iz članka 24.ovog zakona;
b) prestanu da postoje uvjeti iz članka 24. st. (1) toč. a) i d) i st. 2. toč.
a) i d) ovog zakona;
c) istekne period na koji je izabran, ako ne bude ponovno izabran;
d) nestručno i nesavjesno obavlja dužnost;
e) neopravdano odugovlači postupak mirnog rješavanja radnog spora;
f) podnese zahtjev za razrješenje.
(2) Rješenje o brisanju sa Liste u slučajevima iz stavka (1) ovog članka donosi
federalni ministar.
(3) Protiv rješenja iz stavka (2) ovog članka nije dozvoljena žalba, ali se
može pokrenuti upravni spor.
(4) Rješenje iz stavka (2) ovog članka objavljuje se u "Službenim novinama
Federacije BiH".
DIO PETI - NADZOR NAD PRIMJENOM ZAKONA I KAZNENE ODREDBE
Članak 30.
(Nadzor nad primjenom zakona)
(1) Nadzor nad primjenom ovog zakona vrši Ministarstvo.
(2) Inspekcijski nadzor nad primjenom ovog zakona vrši kantonalna, odnosno
federalna inspekcija rada.
Članak 31.
(Vrste i visine prekršaja)
(1) Novčanom kaznom od 50,00 KM do 500,00 KM kaznit će se za prekršaj strane u
individualnom, odnosno kolektivnom sporu - fizička osoba ako:
a) na traženje miritelja izričito odbije da dostavi ili dostavi netočne i
krivotvorene informacije, dokaze i druge podatke, članak 16. stavak (3) ovog
zakona;
b) izričito odbije da dostavi ili arbitražnom vijeću dostavi netočne
informacije i krivotvorenu dokumentaciju o predmetu spora, članak 18. stavak
(5) ovog zakona.
(2) Za prekršaje iz stavka (1) ovog članka kaznit će se strane u individualnom,
odnosno kolektivnom sporu - pravna osoba novčanom kaznom od 500,00 KM do
3.000,00 KM
(3) Za prekršaje iz stavka (1) ovog članka kaznit će se i odgovorna osoba kod
strane u individualnom, odnosno kolektivnom sporu - pravne osobe novčanom
kaznom od 50,00 KM do 500,00 KM.
(4) Novčanom kaznom od 500,00 KM do 3.000,00 KM kaznit će se za prekršaj
miritelj, odnosno arbitar ako:
a) ne zakaže sastanak sa predstavnicima strana u individualnom, odnosno
kolektivnom sporu u roku iz članka 16. stavak (1) ovog zakona;
b) ne zakaže raspravu u roku iz članka 16. stavak (2), odnosno članka 18.
stavak (1) ovog zakona;
c) ne zatraži izuzeće od rada u predmetu po službenoj dužnosti, članak 22.
stavak (1);
d) ne prijavi promjenu podataka, članak 25. stavak (2);
e) redovito ne obavještava Ministarstvo o toku i okončaju postupka mirnog
rješavanja radnog spora, članak 26. ovog zakona.
DIO ŠESTI - PRIJELAZNE i ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 32.
(Prestanak primjene propisa)
(1) Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje primjena odredbi čl. 150. do
155. Zakona o radu ("Službene novine Federacije BiH", broj 26/16).
(2) Postupci mirenja započeti sukladno odredbama čl. 150. do 155. Zakona o radu
iz stavka (1) ovog članka, završit će se prema odredbama tog zakona.
Članak 33.
(Primjena Zakona na mirovno i arbitražno vijeće za područje kantona)
Do donošenja propisa iz čl. 10. i 18. stavak (10) ovog zakona na formiranje
mirovnog i arbitražnog vijeća za područje kantona, njegov sastav, način rada i
druga pitanja koja se odnose na rad tih vijeća, primjenjuju se odredbe ovog
zakona.
Članak 34.
(Stupanje na snagu)
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Službenim novinama
Federacije BiH".
Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Tomislav Martinović
Predsjedatelj
Zastupničkog doma
Parlamenta Federacije BiH
Mirsad Zaimović