Na osnovu članka 19. stavka (2) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06, i 8/06) i članka 13. Uredbe o načinu financiranja i upravljanja Garancijskim fondom ("Službene novine Federacije BiH", broj 44/20), na prijedlog Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 235. sjednici, održanoj 10.09.2020. godine, donosi



ODLUKU


O USVAJANJU KREDITNO-GARANCIJSKOG PROGRAMA ZA MIKRO, MALA I SREDNJA PODUZEĆA


I.


Usvaja se Kreditno-garancijski program za mikro, mala i srednja poduzeća Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta (u daljem tekstu: Program).

Program iz stavka (1) ove točke je sastavni dio ove odluke.


II.


Ukupan iznos garancija po Programu iz točke I. ove odluke koje će na teret Garancijskog fonda odobravati Razvojna banka Federacije Bosne i Hercegovine iznosi 150.000.000,00 konvertibilnih maraka i mogu se izdavati najkasnije do 31. 5. 2021. godine. Garancije ovoga fonda za svaki pojedinačni kredit iznose 50% glavnice kredita.


III.


Za realizaciju ove odluke zadužuju se Federalno ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta, Federalno ministarstvo finansija - Federalno ministarstvo financija i Razvojna banka Federacije Bosne i Hercegovine, svatko u okviru svoje nadležnosti.


IV.


Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

V. broj 1251/2020
10. rujna 2020. godine
Sarajevo


Premijer
Fadil Novalić, v. r.








KREDITNO-GARANCIJSKI PROGRAM ZA MIKRO, MALA I SREDNJA PODUZEĆA



1. PREDMET KREDITNO-GARANCIJSKOG PROGRAMA


Predmet Kreditno-garancijskog programa je utvrđivanje cilja, korisnika programa, iznosa i namjene sredstava, procedure izdavanja garancije, kao i mjerenje učinaka i nadzora programa.
Garancije Fonda namijenjene su inicijalno, u periodu ne dužem od 12 mjeseci od dana proglašenja prestanka stanja uzrokovanog pandemijom COVID-19, jačanju kreditnog potencijala mikro, malih i srednjih poduzeća za osiguranje izvora financiranja s ciljem ublažavanja negativnih efekata uzrokovanih pandemijom COVID-19 na gospodarstvo Federacije Bosne i Hercegovine i stvaranju uvjeta za održivi rast gospodarstva i zapošljavanje.
Garancije ovoga fonda za svaki pojedinačni kredit iznose 50% glavnice kredita.
Garancije Fonda mogu se izdavati za kredite s rokom dospijeća do 60 mjeseci, uključujući grace period do 18 mjeseci za dugoročne kredite, a koji su namijenjeni financiranju:
a) tekuće likvidnosti (isplata plaća, plaćanje poreza i doprinosa, i sl.);
b) obrtnih sredstava;
c) dovršavanju već započetih investicija;
d) investicija manjeg obima.
Garancije Fonda ne mogu se izdavati za kredite namijenjene za:
a) kupovinu zemljišta i poslovnih prostora;
b) kupovinu poslovnih udjela ili dionica;
c) financiranje transakcija između korisnika kredita i s njim povezanih osoba;
d) refinanciranju postojećih kreditnih obveza i obveza po osnovu financijskog lizinga;
e) financiranje djelatnosti kao što su:
- proizvodnja duhana i destiliranih alkoholnih pića, te povezanih proizvoda i trgovina njima,
- igre na sreću, kockanje, klađenje i kasina,
- proizvodnje oružja i municije, te trgovina njima,
- trgovina na veliko i na malo,
- iznajmljivanje i davanja u zakup (lizing) automobila i motornih vozila (rent-a-car). Garancije Fonda koje se izdaju nakon isteka roka od 12 mjeseci od dana proglašenja prestanka nesreće uzrokovane pandemijom COVID-19, će biti usmjerene na pružanje podrške pokretanju novih poslovnih aktivnosti, rastu i razvoju postojećih mikro, malih i srednjih poduzeća, povećanju konkurentnosti, inovacijama i zapošljavanju, što će biti definirano u novom kreditno-garantnom programu koji će biti donesen najkasnije do 31.5.2021. godine.


2. CILJ


Cilj programa je očuvanje likvidnosti, postojećeg stupnja zaposlenosti, te kreiranje novih radnih mjesta, kroz osiguranje lakšeg pristupa kreditnim sredstvima za MSP u svim gospodarskim sektorima, osim za djelatnosti koje su navedene u Poglavlju 1. ovog Programa. Sredstva su namojenjena mikro, malim i srednjim poduzećima pogođenim negativnim posljedicama pandemije koronavirusa, kako je opisano u Poglavlju 3. ovog Programa, a koji imaju problem pristupa kreditnim sredstvima zbog većeg rizika, izazvanog poremećajima likvidnosti i/ili nedostatak adekvatnog kolaterala.


3. KORISNICI KREDITNO-GARANCIJSKOG PROGRAMA


Korisnici kredita su subjekti malog gospodarstva/pravne osobe, čije je sjedište na području Federacije BiH, te imaju najmanje jednog (1) zaposlenog na neodređeno vrijeme.
Prema veličini, u smislu ovog Programa, razlikuju se mikro, mali i srednji subjekti malog gospodarstva pri čemu:
- Mikro subjekti malog gospodarstva su pravne osobe koja upošljavaju prosječno godišnje manje od 10 osoba i čiji godišnji promet i/ili godišnja bilanca stanja ne prelazi 400.000 KM*,
- Mali subjekti malog gospodarstva su pravne osobe koja upošljavaju prosječno godišnje manje od 50 osoba i čiji godišnji promet i/ili godišnja bilanca stanja ne prelazi četiri milijuna KM* i
Srednji subjekti malog gospodarstva su pravne osobe koja upošljavaju prosječno godišnje manje od 250 osoba, čiji godišnji promet ne prelazi 40 milijuna KM i/ili čija godišnja bilanca stanja ne prelazi 30 milijuna KM*.
*Ukoliko MSP ne ispunjava sve navedene kriterije za svrstavanje po veličini, prioritet se daje kriteriju - prosječan broj zaposlenih na godišnjoj razini iskazan u bilanci uspjeha za 2019. godinu.
Garancije Fonda mogu se izdavati samo za korisnike kredita koji ispunjavaju sljedeće minimalne uvjete:
a) plasmani korisnika kredita u banci na dan 29.2.2020. godine su raspoređeni u razinu kreditnog rizika 1 ili 2;
b) postoji kvalificiran i dokumentiran negativni utjecaj pandemije COVID-19 na poslovanje korisnika kredita.
Navedeni uvjeti pod točkom a) ne primjenjuju se na korisnike kredita koji nemaju kreditna zaduženja kod komercijalnih banaka.
Pravo apliciranja na Kreditno-garancijski program imaju subjekti malog gospodarstva koji dokumentiraju pad ostvarenog prometa/prihoda od 20% i više i to na način:
Dostavljena bruto bilanca na datum završetka proteklog kvartala (na dan 31. 3.; 30. 6.; 30. 9. i 31.12.) se upoređuje s prometom/prihodom za isti period 2019. godine, a koji se izračunava na način da se prosječan mjesečni promet/prihod za 2019. godinu (ukupan promet/prihod po bilanci uspjeha /12) pomnoži s brojem mjeseci za koji se radi analiza u tekućoj godini (množi se sa tri; šest; devet ili 12).
Primjer: Poduzeće "XY" aplicira za kredit na datum 20.8.2020. godine i prilaže bruto bilancu na datum završetka zadnjeg kvartala tj. 30.6.2020. godine, koji pokazuje ukupan promet od 1.200.000 KM. Osim toga prilaže i bilancu uspjeha za 2019. godinu s iskazanim ukupnim prometom u iznosu od 3.600.000 KM. Izračunom dobivamo da je prosječan mjesečni promet ovoga poduzeća u 2019. godini 3.600.000/12=300.000 KM. Ukoliko ovaj iznos pomnožimo sa šest (kako bismo mogli upoređivati sa dostavljenim bruto bilancom) dobijemo 1.800.000 KM. Zaključujemo da poduzeće "XY" ima pravo sudjelovati u ovom Programu, jer je njegov pad prometa u 2020. godini veći od 20% u odnosu na isti period 2019. godine odnosno isti iznosi 33,33% (1-1.200.000/1.800.000) x 100.
Obveznici koji su registrirani tijekom 2019. godine koriste prosjek prometa/prihoda ostvarenog u 2019. godini podijeljen s brojem mjeseci koliko su poslovali u 2019. godini. Obveznici koji su registrirani tijekom 2020. godine imaju pravo apliciranja na ovaj Program bez obzira na ostvareni promet/prihod, a broj zaposlenih se utvrđuje na osnovu specifikacije o isplaćenim plaćama za prethodni mjesec.
Garancije Fonda ne mogu se izdavati korisnicima kredita koji:
a) imaju dospjele, a neizmirene obveze po osnovu doprinosa, direktnih i indirektnih poreza, a za koje nisu zaključeni sporazumi o obročnom plaćanju duga i/ili koji ne izmiruju obaveze po navedenom sporazumu;
b) su isplatili dobit, odnosno dividendu u periodu od 29.2.2020. godine do 30.6.2021. godine ili u bilo kojem drugom periodu od 12 mjeseci prije podnošenja zahtjeva za kredit koji se podnosi nakon 30. 6. 2021. godine u postotku većem od 50% od ukupnog iznosa dobiti, odnosno dividende, osim ako je dividenda isplaćena u dionicama korisnika kredita;
c) su sudužnici ili jamci po drugim kreditima ili financijskom lizingu koji nisu raspoređeni u razinu kreditnog rizika 1 ili 2;
d) su u većinskom vlasništvu članova Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, Vlade Federacije, Uprave i Nadzornog odbora Razvojne banke;
e) su u stečaju ili je nad njima pokrenut stečajni postupak odnosno postupak likvidacije, kao i javna poduzeća bilo koje razine u Federaciji Bosne i Hercegovine;
f) su korisnici kredita po Kreditno-garancijskom programu za izvoznike i Kreditno-garancijskom programu za poljoprivredu i prehrambenu industriju.


4. IZNOS POJEDINAČNIH KREDITA I NAMJENA SREDSTAVA


Krediti za koje se mogu izdavati garancije u okviru Programa su:


1. Krediti za likvidnost do 1.250.000 KM


Maksimalan iznos traženog kredita korelira s brojem zaposlenih u subjektu malog gospodarstva na dan podnošenja zahtjeva za kredit i iznosi maksimalno 5.000 KM po zaposlenom radniku.


2. Krediti za obrtna sredstva do 1.250.000 KM


Maksimalan iznos traženog kredita korelira s brojem zaposlenih u subjektu malog gospodarstva na dan podnošenja zahtjeva za kredit i iznosi maksimalno 5.000 KM po zaposlenom radniku.


3. Krediti za investicije do 1.250.000 KM


Maksimalan iznos traženog kredita korelira s brojem zaposlenih u subjektu malog gospodarstva na dan podnošenja zahtjeva za kredit i iznosi maksimalno 5.000 KM po zaposlenom radniku. Namjena ovog kredita je dovršavanje već započetih investicija i/ili investicije manjeg obima.


4. Kratkoročni krediti do 1.250.000 KM


Maksimalan iznos traženog kredita korelira s brojem zaposlenih u subjektu malog gospodarstva na dan podnošenja zahtjeva za kredit i iznosi maksimalno 5.000 KM po zaposlenom radniku. Ovakva vrsta kredita, pored anuitetskog načina plaćanja, omogućava i jednokratnu otplatu kredita. Kratkoročni krediti se mogu koristiti za likvidnost i/ili obrtna sredstva.
Broj zaposlenih utvrđuje se na osnovu Bilance uspjeha za 2019. godinu - rubrika " Prosječan broj zaposlenih".
Maksimalni rokovi pokriveni garancijom su:
- pet godina za kredite pod stavkama od jedan do tri - grace period do 18 mjeseci
- jedna godina za kratkoročni kredit
Korisnici kredita mogu aplicirati i za kombinaciju kredita navedenim u točkama od jedan do četiri (likvidnost, obrtna sredstva, te investicije kao i kratkoročni kredit), a maksimalan iznos traženog kredita bi korelirao s brojem zaposlenih u subjektu malog gospodarstva na dan podnošenja zahtjeva za garanciju i iznosi maksimalno 10.000 KM po zaposlenom radniku. Traženi iznosi za pojedine kategorije kredita opisanih u točkama od jedan do četiri iznose maksimalno 5.000 KM po zaposlenom radniku.
Primjer: Poduzeće "XY" zapošljava 10 radnika u trenutku podnošenja kreditnog zahtjeva. Poduzeće "XY" može tražiti maksimalan iznos kredita od 50.000 KM, ukoliko traži sredstva samo za likvidnost poduzeća koji je opisan kao kredit u tački jedan ovog članka. Isto važi i ukoliko traži sredstva za kredite opisane u točkama dva, tri ili četiri ovog članka pojedinačno. Ukoliko poduzeće "XV" traži kombinaciju kredita od jedan do četiri može tražiti maksimalan iznos kredita u iznosu od 100.000 KM, imajući u vidu da dio kredita koji se odnosi na kredite opisane u točkama od jedan do četiri ovog članka ne može biti veći od 50.000 KM. Dakle, poduzeće "XY" može zahtijevati kombinaciju primjera kredita:
1) Likvidnost - 20.000 KM
2) Investicije - 30.000 KM
3) Kratkoročni kredit - 50.000 KM
Ukupno: 100.000 KM što je maksimalan iznos kredita za poduzeće "XY" dok iznos za pojedine kredite u kombinaciji ne prelazi 50.000 KM za poduzeće "XY".


5. PROCEDURA IZDAVANJA GARANCIJE


Subjekt malog gospodarstva podnosi zahtjev za odobravanje kredita komercijalnoj banci. Pored Zahtjeva za odobravanje kredita, klijent je dužan dostaviti dokumentaciju koju od njega traži komercijalna banka u cilju utvrđivanja kreditne sposobnosti.
Po odobravanju kreditnog zahtjeva od strane komercijalne banke, ista šalje odluku o kreditu prema Razvojnoj Banci Federacije BiH koja provodi postupak izdavanja garancija Fonda. Pravo na garanciju ne postoji, već Razvojna banka o svakom zahtjevu donosi pojedinačnu odluku nakon provjere ispunjavanja uvjeta propisanih Uredbom o načinu financiranja i upravljanja Garancijskim fondom i kreditno-garancijskim programima. Garancija Fonda se izdaje za kredite ugovorene u KM.
U slučaju da je Banka odobrila kredit s valutnom klauzulom u nekoj stranoj valuti, garancija Fonda se može izdati samo za kredite uz valutnu klauzulu za EUR, a maksimalna garancija po jednom kreditnom zahtjevu je 1.250.000 KM. Ukupan iznos garantiranih obveza Fonda prema jednom korisniku ili grupi povezanih poduzeća ne može biti veći od 2.500.000 KM.
U skladu s odredbama članka 19. Uredbe o načinu financiranja i upravljanja Garancijskim fondom ("Službene novine Federacije BiH", broj 44/20), na garancije Fonda izdate u periodu ne dužem od 12 mjeseci od dana proglašenja prestanka nesreće uzrokovane pandemijom COVID-19, provizija za izdavanje garancije i premija rizika neće se plaćati, a kamatnu stopu određuje komercijalna banka u skladu sa svojom kreditnom politikom.
Ukupan iznos izdatih garancija po ovom Programu ne može prelaziti iznos od 150 milijuna konvertibilnih maraka i mogu se izdavati najkasnije do 31. 5. 2021. godine.


6. MJERENJE UČINAKA KREDITNO-GARANCIJSKOG PROGRAMA


Razvojna banka će u suradnji s komercijalnim bankama, na kvartalnoj osnovi, u roku od 60 dana po isteku kvartala informirati Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta o broju zaprimljenih zahtjeva od strane MSP-a, broju i iznosu odobrenih kreditnih zahtjeva od strane komercijalnih banaka, broju i vrijednosti izdatih garancija od strane Razvojne banke FBiH i strukturi kredita u relativnom i apsolutnom iznosu odobrenih za likvidnost, obrtna sredstva i investicije po ovom Kreditno-garancijskom programu.
Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta će u suradnji s nadležnim institucijama dodatno prikupiti podatke o broju očuvanih radnih mjesta, broju novih radnih mjesta i povećanju ekonomskih aktivnosti korisnika kredita.
Federalno ministarstvo razvoja poduzetništva i obrta će na osnovu navedenih podataka na godišnjoj razini informirati Vladu Federacije BiH o učincima Kreditno-garancijskog programa.


7. NADZOR


Komercijalna banka je dužna pratiti namjensko korištenje kredita i RB FBiH dostaviti Izjavu da su sredstva kredita namjenski iskorištena, u skladu sa odredbama ugovora o kreditu i uvjetima Kreditno-garancijskog programa iz kojeg je kredit odobren.
Ako su sredstva kredita u cijelosti ili djelomično korištena suprotno odredbama Uredbe o načinu financiranja i upravljanja Garancijskim fondom i propisa donesenih na osnovu ove Uredbe, komercijalna banka je dužna informirati Razvojnu banku o nenamjenskom korištenju sredstava, te na prvi poziv Razvojne banke vratiti originalni primjerak garancije.
Nadzor nad namjenskim korištenjem kredita, u suradnji s komercijalnom bankom, kao ex post kontrolu može vršiti i Razvojna banka FBiH.
U svrhu nadzora Razvojne banke FBiH nad namjenskim korištenjem kredita, komercijalna banka je dužna na zahtjev Razvojne banke FBiH, dostaviti svu dokumentaciju koja se odnosi na namjensko korištenje sredstava odobrenog(ih) kredita.