Na temelju članka 30. stavak (2) Zakona o razvojnom planiranju i upravljanju razvojem u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH". broj 32/17), a u svezi sa člankom 19. stavak (1) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), na prijedlog Federalnog zavoda za programiranje razvoja, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 193. sjednici, održanoj 03.10.2019. godine, donosi
U R E D B U
O EVALUACUI STRATEŠKIH DOKUMENATA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(Predmet)
Ovom uredbom, uz prethodne konsultacije sa Federalnim ministarstvom financija/Federalnim ministarstvom finansija, drugim institucijama na razini Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija), kantonima i Savezom općina i gradova Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Savez Federacije), uređuje se evaluacija strateških dokumenata u Federaciji i druga pitanja od značaja za provedbu evaluacije strateških dokumenata.
Članak 2.
(Institucionalni okvir)
(1) Institucionalni okvir za donošenje odluke o pokretanju procesa evaluacije strateških dokumenata u Federaciji čine: Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Vlada Federacije), vlada kantona, načelnik, odnosno gradonačelnik.
(2) Institucionalni okvir za koordinaciju, tehničku i stručnu potporu u provedbi evaluacije strategija razvoja u Federaciji čine: Federalni zavod za programiranje razvoja (u daljem tekstu: Federalni zavod) za razinu Federacije, tijela nadležna za poslove razvojnog planiranja i upravljanja razvojem u kantonima za razinu kantona ili u jedinicama lokalne samouprave za razinu jedinice lokalne samouprave iz članka 5. stavak (1) Zakona o razvojnom planiranju i upravljanju razvojem u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 32/17 - u daljem tekstu: Zakon).
(3) Institucionalni okvir za koordinaciju, tehničku i stručnu potporu u provedbi evaluacije sektorskih strategija u Federaciji čine: resorno nadležna federalna ministarstva i kantonalna ministarstva.
II PRINCIPI, CILJEVI I VRSTE EVALUACIJE STRATEŠKIH DOKUMENATA U FEDERACIJI
Članak 3.
(Ključni principi evaluacije strateških dokumenata u Federaciji)
U evaluaciji strateških dokumenata u Federaciji primjenjuju se principi planiranja i upravljanja razvojem iz članka 4. Zakona, a naročito:
a) odgovornost, efektivnost i učinkovitost institucija svih razina vlasti u Federaciji;
b) ravnopravnost spolova i jednake mogućnosti za sve građane;
c) partnerstvo, javnost i transparentnost.
Članak 4.
(Odgovornost, efektivnost i učinkovitost institucija
svih razina vlasti u Federaciji)
Evaluacija strateških dokumenata'u Federaciji omogućava veći stupanj odgovornosti, efektivnosti i učinkovitosti institucija svih razina vlasti u Federaciji u procesu izrade i implementacije strateških dokumenata.
Članak 5.
(Ravnopravnost spolova i jednake mogućnosti za sve građane)
Evaluacija strateških dokumenata u Federaciji omogućava detaljniji osvrt na razvojne učinke i utjecaj implementacije strateških dokumenata na muškarce i žene kao i na socijalno ugrožene grupe građana.
Članak 6.
(Javnost i transparentnost)
Javnost i transparentnost podrazumijevaju javno dostupne informacije o razvojnim rezultatima i napretku u implementaciji strateških dokumenata u Federaciji kroz objavljivanje izvješća o evaluaciji, koristeći različita sredstva javnog informiranja.
Članak 7.
(Ciljevi i koristi evaluacije strateških dokumenata)
(1) Ciljevi evaluacije strateških dokumenata su:
a) pružanje pravoovremenih i relevantnih informacija nadležnim institucijama na svim razinama vlasti u Federaciji prigodom određivanja razvojnih prioriteta i strateških pravaca;
b) kontinuirano unapređenje javnifi politika korištenjem rezultata evaluacije strateških dokumenata;
c) osiguranje transparentaosti i odgovornosti za korištenje javnih financijskih sredstava.
(2) Koristi evaluacije strateških dokumenata su:
a) unapređenje razvojnog planiranja i kvaliteta strateških dokumenata u Federaciji;
b) učinkovitija raspodjela financijskih sredstava;
c) preciznije utvrđivanje kvalitetnih, mjerljivih i realnih prioriteta i mjera;
d) utvrđivanje kako predviđenih, tako i nepredviđenih pozitivnih i negativnih učinaka implementacije strateških dokumenata,
Članak 8.
(Vrste evaluacije strateških dokumenata)
Vrste evaluacije strateških dokumenata u Federaciji su;
a) Ex-ante - prethodna evaluacija (u daljem tekstu: ex-ante evaluacija);
b) Evaluacija u tijeku implementacije strateških dokumenata (u daljem tekstu: evaluacija u toku).
III PROVEDBA EVALUACIJE STRATEŠKIH DOKUMENATA U FEDERACIJI
Članak 9.
(Postupak evaluacije)
(1) Federalni zavod izrađuje stručne podloge za provedbu evaluacije u Federaciji, uključujući izradu opisa poslova i uputstava za upravljanje evaluacijom.
(2) Evaluacija se može provesti vlastitim kapacitetima ili angažiranjem vanjskih evaluatora.
(3) U slučaju da se evaluacija provodi vlastitim kapacitetima, poslovi vezani uz izradu, odnosno implementaciju strateških dokumenata moraju biti organizacijski jasno razdvojeni od poslova evaluacije, a evaluatori trebaju posjedovati odgovarajuća znanja i iskustva o procesu provedbe evaluacije.
(4) Državni službenici zaduženi za izradu i implementaciju strateških dokumenata ne mogu biti imenovani za evaluatore.
(5) Rukovoditelj organa državne službe razmatra preporuke i predlaže adekvatne korektivne mjere za realiziranje preporuka evaluacije.
(6) Financijska sredstva za provedbu evaluacije planiraju se u trogodišnjem planu rada i godišnjem planu rada.
Članak 10.
(Kriteriji za evaluaciju strateških dokumenata)
(1) Evaluacija strateških dokumenata u Federaciji zasniva se na sljedećim kriterijima:
a) relevantnost (usklađenost) odabranih ciljeva s utvrđenim problemima i javnim potrebama;
b) djelotvornost (efikasnost) - omjer planiranih i ostvarenih učinaka i predviđenih (korištenih) resursa radi postizanja optimalnog rezultata;
c) učinkovitost (efektivnost) - opseg ostvarivanja ciljeva strateških dokumenata kroz poređenje polaznih i ostvarenih vrijednosti indikatora;
d) utjecaj - opseg (pozitivnih i negativnih) promjena i posljedica razvojne intervencije (predviđenih i nepredviđenih), te usklađenost učinaka s potrebama ciljnih skupina;
e) održivost - trajnost pozitivnih promjena i učinaka.
(2) U evaluaciji strateških dokumenata u Federaciji kriteriji iz stavka (1) ovog članka mogu se koristiti kumulativno ili pojedinačno, a mogu se koristiti i dodatni kriteriji, koji se određuju projektnim zadatkom o evaluaciji.
(3) Kriteriji evaluacije predstavljaju temelj za pripremu evaluacijskih pitanja.
Članak 11.
(Provedba postupka evaluacije)
Institucije iz članka 2. stavak (2) ove uredbe u provedbi evaluacije koordiniraju:
a) izrađivanje plana evaluacije iz članka 14. ove uredbe;
b) pripremanje opisa poslova;
c) organiziranje i sudjelovanje u evaluaciji i osiguravanje da se evaluacija provodi sukladno radnom zadatku i stručnim podlogama za provedbu evaluacije strateških dokumenata;
d) pružanje administrativno-tehničke potpore evaluatorima tijekom evaluacije;
e) omogućavanje dostupnosti potrebnih podataka za evaluaciju;
f) pripremanje objave rezultata evaluacije;
g) izradu evaluacijskog izvještaja iz članka 15. Ove uredbe;
h) nadziranje provedbe usvojenih preporuka evaluacije.
Članak 12.
(Ex-ante evaluacija)
(t) Ex-ante evaluacija provodi se s ciljem unapređenja kvaliteta, relevantnosti i koherentnosti strateškog dokumenta i vrši se u fazi izrade strateških dokumenata, prije njihovog usvajanja.
(2) Ex-ante evaluacija provodi se za sve strateške dokumente Federacije, a za strateške dokumente kantona i jedinica lokalne samouprave sukladno potrebama.
(3) Federalni zavod priprema i koordinira ex-ante evaluaciju Strategije razvoja Federacije, a tijela nadležna za poslove razvojnog planiranja i upravljanja razvojem pripremaju i koordiniraju ex-ante evaluaciju strategija razvoja kantona i jedinice lokalne samouprave, prema planu evaluacije koji sadrži minimalnu strukturu iz Privitka broj 1. članka 14. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima sukladno specifičnostima strateških dokumenata.
(4) Federalna ministarstva, odnosno kantonalna ministarstva, pripremaju i koordiniraju ex-ante evaluaciju za sektorske strategije, prema planu evaluacije koji sadrži minimalnu strukturu iz Privitka broj 1. članka 14. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima sukladno specifičnostima sektorskih strategija.
(5) Izvještaj o ex-ante evaluaciji izrađuje se prema minimalnoj strukturi iz Privitka broj 2. članka 15. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima sukladno specifičnostima strateških dokumenata.
(6) Ex-ante evaluaciju vrši neovisni vanjski evaluator.
(7) Izvješće o provedenoj ex-ante evaluaciji dostavlja se Vladi Federacije, vladi kantona, gradskom, odnosno općinskom vijeću, radi informiranja.
(8) Izvješće o ex-ante evaluaciji objavljuje se na web stranici nadležne institucije.
Članak 13.
(Evaluaclja u tijeku)
(1) Evaluacija u lijeku se provodi s ciljem utvrđivanja stupnja implementacije strateških dokumenata, ostvarivanja, te efektivnosti i učinkovitosti planiranih mjera i izravnih rezultata prema zacrtanim ciljevima i očekivanjima, kao i sumiranja rezultata i osiguranja ulaznih elemenata za sljedeće strateške dokumente.
(2) Evaluacija u tijeku se provodi obvezno u predzadnjoj godini implementacije strateških dokumenata u Federaciji, a postignuti rezultati dostupni su i koriste se u tijeku izrade novih strateških dokumenata.
(3) Po potrebi evaluacija u tijeku se provodi i na sredini perioda implementacije strateških dokumenata u Federaciji.
(4) Evaluacija u tijeku procjenjuje koherentnost, kvantitativne i kvalitativne aspekte implementacije strateških dokumenata, uključujući ostvarenje ciljeva i učinaka razvoja.
(5) Evaluaciju u tijeku u predzadnjoj godini implementacije strateških dokumenata provode neovisni vanjski evaluatori, a na sredini razdoblja implementacije strateških dokumenata institucije iz članka 2. st. (2) i (3) ove uredbe, prema pfanu evaluacije koji sadrži minimalnu strukturu iz Privitka broj 1. članka 14. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima sukladno specifičnostima strateških dokumenata.
(6) Državni službenici zaduženi za izradu i implementaciju strateških dokumenata ne mogu biti imenovani u tim za pripremu evaiuacije u tijeku.
(7) Izvješće o evaluaciji u tijeku sadrži minimalnu strukturu iz članka 15. ove uredbe, te. po potrebi i dodatne elemente sukladno specifičnostima strateških dokumenata.
(8) Izvještaj o evaluaciji u tijeku, dostavlja se Vladi Federacije, vladi kantona, gradskom, odnosno općinskom vijeću, radi informiranja.
(9) Izvješće o provedenoj evaluaciji u tijeku implementacije strateških dokumenata u Federaciji objavljuje se na web stranici nadležne institucije.
(10) Sažeti rezultati evaiuacije u tijeku i preporuke za unapređenje provedbe strateških dokumenata uvrštavaju se u godišnje izvješće o razvoju.
Članak 14.
(Plan evaiuacije strateških dokumenata)
Minimalna struktura plana evaiuacije strateških dokumenata u Federaciji nalazi se u Privitku broj 1. ove uredbe i čini njen sastavni dio.
Članak 15.
(Minimalna struktura izvješća
o evaluaciji strateških dokumenata)
Minimalna struktura izvješća o evaluaciji strateških dokumenata u Federaciji nalazi se u Privitku 2. ove uredbe i čini. njen sastavni dio.
IV PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 16.
(Prijelazna i završna odredba)
(1) Za strateške dokumente u Federaciji koji su na snazi, evaluacija u tijeku nije obvezna do kraja tekućeg planskog ciklusa, odnosno do kraja 2020. godine.
(2) U slučaju da nositelj izrade strateških dokumenata u Federaciji odluči da se provede evaluacija u tijeku, izvješće o provedenoj evaluaciji u tijeku bit će uzet u obzir u sljedećem planskom ciklusu 2021.-2027. godine.
Članak
17. (Stupanje na snagu)
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objave u
"Službenim novinama Federacije BiH".
V broj 1128/2019
03. listopada 2019. godine
Sarajevo
Premijer
Fadil Novalić, v. r.