Na osnovu člana 30. stav (2) Zakona o razvojnom planiranju i upravljanju razvojem u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 32/17), a u vezi sa članom 19. stav (1) Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), na prijedlog Federalnog zavoda za programiranje razvoja, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 193. sjednici, održanoj 03.10.2019. godine, donosi
U R E D B U
O EVALUACIJI STRATEŠKIH DOKUMENATA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I OPĆE ODREDBE
Član l.
(Predmet)
Ovom uredbom, uz prethodne konsultacije sa Federalnim ministarstvom finansija/Federalnim ministarstvom financija, drugim institucijama na nivou Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija), kantonima i Savezom općina i gradova Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Savez Federacije), uređuje se evaluacija strateških dokumenata u Federaciji i druga pitanja od značaja za provođenje evaluacije strateških dokumenata.
Član 2.
(Institucionalni okvir)
(1) Institucionalni okvir za donošenje odluke o pokretanju procesa evaluacije strateških dokumenata u Federaciji čine: Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Vlada Federacije), vlada kantona, načelnik, odnosno gradonačelnik.
(2) Institucionalni okvir za koordinaciju, tehničku i stručnu podršku u provođenju evaluacije strategija razvoja u Federaciji čine: Federalni zavod za programiranje razvoja (u daljem tekstu: Federalni zavod) za nivo Federacije, tijela nadležna za poslove razvojnog planiranja i upravljanja razvojem u kantonima za nivo kantona ili u jedinicama lokalne samouprave za nivo jedinice lokalne samouprave iz člana 5. stav (1) Zakona o razvojnom planiranju i upravljanju razvojem u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 32/17 - u daljem tekstu: Zakon).
(3) institucionalni okvir za koordinaciju, tehničku i stručnu podršku u provođenju evaluacije sektorskih strategija u Federaciji čine: resorno nadležna federalna ministarstva i kantonalna ministarstva.
II PRINCIPI, CILJEVI I VRSTE EVALUACIJE STRATEŠKIH DOKUMENATA U FEDERACIJI
Član 3.
(Ključni principi evaluacije strateških dokumenata u Federaciji)
U evaluaciji strateških dokumenata u Federaciji primjenjuju se principi planiranja i upravljanja razvojem iz člana 4. Zakona, a naročito:
a) odgovornost, efektivnost i efikasnost institucija svih
nivoa vlasti u Federaciji;
b) ravnopravnost spolova i jednake mogućnosti za sve građane;
c) partnerstvo, javnost i transparentnost.
Član 4.
(Odgovornost, efektivnost i efikasnost institucija
svih nivoa vlasti u Federaciji)
Evaluacija strateških dokumenata u Federaciji omogućava veći stepen odgovornosti, efektivnosti i efikasnosti institucija svih nivoa vlasti u Fedejraciji u procesu izrade i implementacije strateških dokumenata.
Član 5.
(Ravnopravnost spolova i jednake mogućnosti za sve građane)
Evaluacija strateških dokumenata u Federaciji omogućava detaljniji osvrt na razvojne efekte i uticaj implementacije strateških dokumenata na muškarce i žene kao i na socijalno ugrožene grupe građana.
Član 6.
(Javnost i transparentnost)
Javnost i transparentnost podrazumijevaju javno dostupne informacije o razvojnim rezultatima i napretku u implementaciji strateških dokumenata u Federaciji kroz objavljivanje izvještaja o evaluaciji, koristeći različita sredstva javnog informiranja.
Član 7.
(Ciljevi i koristi evaluacije strateških dokumenata)
(1) Ciljevi evaluacije strateških dokumenata su:
a) pružanje blagovremenih i relevantnih informacija nadležnim institucijama na svim nivoima vlasti u Federaciji prilikom određivanja razvojnih prioriteta i strateških pravaca;
b) kontinuirano unapređenje javnih politika korištenjem rezultata evaluacije strateških dokumenata;
c) osiguranje transparentnosti i odgovornosti za korištenje javnih finansijskih sredstava.
(2) Koristi evaluacije strateških dokumenata su:
a) unapređenje razvojnog planiranja i kvaliteta strateških dokumenata u Federaciji;
b) efikasnija raspodjela finansijskih sredstava;
c) preciznije utvrđivanje kvalitetnih, mjerljivih i realnih prioriteta i mjera;
d) utvrđivanje kako predviđenih, tako i nepredviđenih pozitivnih i negativnih efekata implementacije strateških dokumenata.
Član 8.
(Vrste evaluacije strateških dokumenata)
Vrste evaluacije strateških dokumenata u Federaciji su:
a) Ex-ante - prethodna evaluacija (u daljem tekstu: ex-ante evaluacija);
b) Evaluacija u toku implementacije strateških dokumenata (u daljem tekstu: evaluacija u toku).
III PROVOĐENJE EVALUACIJE STRATEŠKIH DOKUMENATA U FEDERACIJI
Član 9.
(Postupak evaluacije)
(1) Federalni zavod izrađuje stručne podloge za provođenje evaluacije u Federaciji, uključujući izradu opisa poslova i uputstava za upravljanje evaluacijom.
(2) Evaluacija se može provesti vlastitim kapacitetima ili angažiranjem vanjskih evaluatora.
(3) U slučaju da se evaluacija provodi vlastitim kapacitetima, poslovi vezani uz izradu, odnosno implementaciju strateških dokumenata moraju biti organizaciono jasno razdvojeni od poslova evaluacije, a evaluatori trebaju posjedovati odgovarajuća znanja i iskustva o procesu provođenja evaluacije.
(4) Državni službenici zaduženi za izradu i implementaciju strateških, dokumenata ne mogu biti imenovani za evaluatore.
(5) Rukovodilac organa državne službe razmatra preporuke i predlaže adekvatne korektivne mjere za realizaciju preporuka evaluacije.
(6) Finansijska sredstva za provođenje evaluacije planiraju se u trogodišnjem planu rada i godišnjem planu rada.
Član 10.
(Kriteriji za evaluaciju strateških dokumenata)
(1) Evaluacija strateških dokumenata u Federaciji zasniva se na sljedećim kriterijima:
a) relevantnost (usklađenost) odabranih ciljeva s utvrđenim problemima i javnim potrebama;
b) djelotvornost (efikasnost) - omjer planiranih i ostvarenih efekata i predviđenih (korištenih) resursa radi postizanja optimalnog rezultata;
c) učinkovitost (efektivnost) - obim ostvarivanja ciljeva strateških dokumenata kroz poređenje polaznih i ostvarenih vrijednosti indikatora;
d) uticaj - obim (pozitivnih i negativnih) promjena i posljedica razvojne intervencije (predviđenih i nepredviđenih), te usklađenost efekata s potrebama ciljnih grupa;
e) ddrživost - trajnost pozitivnih promjena i efekata.
(2) U evaluaciji strateških dokumenata u Federaciji kriteriji iz stava (1) ovog člana mogu se koristiti kumulativno ili pojedinačno, a mogu se koristiti i dodatni kriteriji, koji se određuju projektnim zadatkom o evaluaciji.
(3) Kriteriji evaluacije predstavljaju osnov za pripremu evaluacijskih pitanja.
Član 11.
(Provođenje postupka evaluacije)
Institucije iz člana 2. stav (2) ove uredbe u provođenju evaluacije koordiniraju:
a) izrađivanje plana evaluacije iz člana 14. ove uredbe;
b) pripremanje opisa poslova;
c) organiziranje i učestvovanje u evaluaciji i osiguravanje da se evaluacija provodi u skladu sa radnim zadatkom i stručnim podlogama za provođenje evaluacije strateških dokumenata;
d) pružanje administrativno-tehničke podrške evaluatorima tokom evaluacije;
e) omogućavanje dostupnosti potrebnih podataka za evaluaciju;
f) pripremanje objave rezultata evaluacije;
g) izradu evaluacijskog izvještaja iz člana 15. ove uredbe;
h) nadziranje provođenja usvojenih preporuka evaluacije.
Član 12.
(Ex-ante evaluacija)
(1) Ex-ante evaluacija provodi se s ciljem unapređenja kvaliteta, relevantnosti i koherentnosti strateškog dokumenta i vrši se u fazi izrade strateških dokumenata, prije njihovog usvajanja.
(2) Ex-ante evaluacija provodi se za sve strateške dokumente Federacije, a za strateške dokumente kantona i jedinica lokalne samouprave u skladu sa potrebama.
(3) Federalni zavod priprema i koordinira ex-ante evaluaciju Strategije razvoja Federacije, a tijela nadležna za poslove razvojnog planiranja i upravljanja razvojem pripremaju i koordiniraju ex-ante evaluaciju strategija razvoja kantona i jedinice lokalne samouprave, prema planu evaluacije koji sadrži minimalnu strukturu iz Priloga broj 1. člana 14. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima u skladu sa specifičnostima strateških dokumenata.
(4) Federalna ministarstva, odnosno kantonalna ministarstva, pripremaju i koordiniraju ex-ante evaluaciju za sektorske strategije, prema planu evaluacije koji sadrži minimalnu strukturu iz Priloga broj 1. člana. 14. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima u skladu sa specifičnostima sektorskih strategija.
(5) Izvještaj o ex-ante evaluaciji izrađuje se prema minimalnoj strukturi iz Priloga broj 2. člana 15. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima u skladu sa specifičnostima strateških dokumenata.
(6) Ex-ante evaluaciju vrši nezavisni vanjski evaluator.
(7) Izvještaj o provedenoj ex-ante evaluaciji dostavlja se Vladi Federacije, vladi kantona, gradskom, odnosno općinskom vijeću, radi informiranja.
(8) Izvještaj o ex-ante evaluaciji objavljuje se na web stranici nadležne institucije.
Član 13.
(Evaluacija u toku)
(1) Evaluacija u toku se provodi s ciljem utvrđivanja stepena implementacije strateških dokumenata, ostvarivanja, te efektivnosti i efikasnosti planiranih mjera i direktnih rezultata prema zacrtanim ciljevima i očekivanjima, kao i sumiranja rezultata i obezbjeđenja ulaznih elemenata za sljedeće strateške dokumente.
(2) Evaluacija u toku se provodi obavezno u predzadnjoj godini implementacije strateških dokumenata u Federaciji, a postignuti rezultati dostupni su i koriste se u toku izrade novih strateških dokumenata.
(3) Po potrebi evaluacija u toku se provodi i na sredini perioda implementacije strateških dokumenata u Federaciji.
(4) Evaluacija u toku procjenjuje koherentnost, kvantitativne i kvalitativne aspekte implementacije strateških dokumenata, uključujući ostvarenje ciljeva i efekata razvoja.
(5) Evaluaciju u toku u predzadnjoj godini implementacije strateških dokumenata provode nezavisni vanjski evaluatori, a na sredini perioda implementacije strateških dokumenata institucije iz člana 2. st (2) i (3) ove uredbe, prema planu evaluacije koji sadrži minimalnu strukturu iz Priloga broj 1. člana 14. ove uredbe, te po potrebi i dodatnim elementima u skladu sa specifičnostima srrateških-dokumenata.
(6) Državni službenici zaduženi za izradu i implementaciju strateških dokumenata ne mogu biti imenovani u tim za pripremu evaluacije u toku.
(7) Izvještaj o evaluaciji u toku sadrži minimalnu strukturu iz člana 15. ove uredbe, te po potrebi i dodatne elemente u skladu sa specifičnostima strateških dokumenata.
(8) Izvještaj o evaluaciji u toku, dostavlja se Vladi Federacije, vladi kantona, gradskom, odnosno općinskom vijeću, radi informiranja.
(9) Izvještaj o provedenoj evaluaciji u toku implementacije strateških dokumenata u Federaciji objavljuje se na web stranici nadležne institucije.
(10) Sažeti rezultati evaluacije u toku i preporuke za unapređenje provođenja strateških dokumenata uvrštavaju se u godišnji izvještaj o razvoju.
Član 14.
(Plan evaluacije strateških dokumenata)
Minimalna struktura plana evaluacije strateških dokumenata u Federaciji nalazi se u Prilogu broj 1. ove uredbe i čini njen sastavni dio.
Član 15.
(Minimalna struktura izvještaja o evaluaciji strateških dokumenata)
Minimalna struktura izvještaja o evaluaciji strateških dokumenata u Federaciji nalazi se u Prilogu 2. ove uredbe i čini njen sastavni dio.
IV PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Član 16.
(Prijelazna i završna odredba)
(1) Za strateške dokumente u Federaciji koji su na snazi, evaluacija u toku nije obavezna do kraja tekućeg planskog ciklusa, odnosno do kraja 2020. godine.
(2) U slučaju da nosilac izrade strateških dokumenata u Federaciji odluči da se provede evaluacija u toku, izvještaj o provedenoj evaluaciji u toku bit će uzet u obzir u sljedećem planskom ciklusu 2021.-2027. godine.
Član 17.
(Stupanje na snagu)
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u
"Službenim novinama Federacije BiH".
V broj 1128/2019
03. oktobra 2019. godine
Sarajevo
Premijer
Fadil Novalić, s. r.