Na osnovu člana 19. stav 1. Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94, 8/95, 58/02,19/03, 2/06 i 8/06) i člana 2a. stav 3. Zakona o javnim preduzećima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 8/05, 81/08, 22/09 i 109/12), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 25. hitnoj sjednici, održanoj 15.05.2013. godine, donosi

 

U R E D B U

O TRANSPARENTNOSTI FINANSIJSKIH ODNOSA JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE, KANTONA l FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE SA JAVNIM
PREDUZEĆIMA

 

Član l.

 

Ovom uredbom propisuju se principi od značaja za obezbjeđenje transparentnosti finansijskih odnosa jedinica lokalne samouprave, kantona i Federacije Bosne i Hercegovine sa javnim preduzećima, pravo pristupa informacijama u vezi finansijske i organizacione strukture javnih preduzeća, obaveza vođenja knjigovodstvene i druge evidencije, obaveza objavljivanja određenih podataka i obaveza vođenja evidencije putem javnog registra podataka.

 

Član 2.

 

Pod javnim preduzećem, u smislu ove uredbe, podrazumijeva se privredno društvo na koje se primjenjuju odredbe Zakona o javnim preduzećima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 8/05, 81/08, 22/09 i 109/12) (u daljem tekstu: "zakon").

 

Član 3.

 

Transparentnost finansijskih odnosa jedinica lokalne samouprave, kantona i Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: "Federacija") sa javnim preduzećima, u smislu ove uredbe, obavezno podrazumijeva objavljivanje informacija o:
a)     javnim sredstvima koja su javnom preduzeću dodijeljena direktno od strane Federacije, kantona ili jedinice lokalne samouprave ili koja su im dodijeljena u obliku pomoći, uključujući oprost obaveza po osnovi; javnih prihoda, socijalnih davanja i drugo,
b)     javnim sredstvima koja su javnom preduzeću dodijeljena posredstvom drugih finansijskih institucija i
c)     ostvarenoj ekonomičnosti, efikasnosti i efektivnosti
pri korištenju dodijeljenih javnih sredstava.
Transparentnost iz stava 1. ovog člana posebno se odnosi na informacije u vezi sa:
a)     pokrićem gubitaka iz redovnog poslovanja,
b)     povećanjem osnovnog kapitala,
c)     odobrenom pomoći (subvencije, donacije, grantovi i drugo),
d)     kreditima odobrenim pod povlaštenim uslovima,
e)     odricanjem od prava na dividendu (učešće u dobiti),
f)      odricanjem od prava na naplatu neizmirenih dugovanja koje omogućava finansijsku prednost,
g)     odricanjem od uobičajene naknade za korištenje dodijeljenih javnih sredstava i
h)     refundacijom (nadoknadom) finansijskih opterećenja koja su javnom preduzeću određena od strane jedinica lokalne samouprave, kantona ili Federacije.

 

Član 4.

 

Javno preduzeće, u obimu u kojem se to od njega zahtijeva ovom uredbom, obavezno je da:
a)     obezbijedi nesmetan pristup javnosti odgovarajućim informacijama i njihovoj finansijskoj i organizacionoj strukturi u skladu sa zakonom.
b)     obezbijedi javnost informacija o finansijskim sredstvima koja su im direktno dodijeljena od strane jedinica lokalne samouprave, kantona ili Federacije ili koja su im dodijeljena u obliku pomoći, uključujući otpis potraživanja po osnovu javnih prihoda, socijalnih davanja i drugo,
c)     uspostavi i vodi posebne (interne) račune, odnosno odgovarajuće knjigovodstvene i druge evidencije i obračune na način da obezbijedi jasno razgraničenje rashoda i prihoda povezanih sa različitim djelatno­stima koje obavlja,
d)     uspostavi odgovarajući sistem internog i eksternog finansijskog izvještavanja,
e)     uspostavi efikasan sistem interne kontrole i internog nadzora, posebno u odnosu na aktivnosti koje su povezane sa finansijskim transakcijama sa jedinicama lokalne samouprave, kantonom ili Federacijom i
f)      obezbijedi neophodne pretpostavke za efikasan eksterni nadzor.

 

Član 5.

 

Javno preduzeće u proizvodnom sektoru obavezno je da godišnje objavi informacije o:
a)     iznosu dokapitalizacije ili drugih vidova pribavljanja sredstava koja su po svojoj prirodi slična kapitalu (obične ili prioritetne dionice, dionice sa odloženom isplatom dividende i drugo).
b)     bespovratno dobijenim sredstvima (bezuslovne donacije) ili sredstvima koja će biti vraćena samo pod određenim uslovima (uslovne donacije),
c)     drugom obliku pomoći, uključujući otpis potraživanja po osnovu javnih prihoda, socijalnih davanja i drugo,
d)     iznosu odobrenog kredita, uključujući i prekoračenje po tekućem računu, uz navođenje informacija o kamatnim stopama i drugim kreditnim uslovima, načinu obezbjeđenja kredita (hipoteka, garancija i drugo),
e)     pribavljenim garancijama koje se odnose na povrat odobrenih kredita, uz navođenje informacija o kamatnim stopama i drugim kreditnim uslovima i
f)      isplaćenim dividendama i akumuliranoj dobiti.
Kapital iz stava 1. tačka a) ovog člana, kao i donacije, krediti i garancije iz stava 1. tač. b), d) i e) ovog člana uključuju kapital, donacije, kredite i garancije koje jedinica lokalne samouprave, kanton ili Federacija direktno obezbijedi javnom preduzeću, kao i one koje im obezbijedi matično društvo ili drugi subjekt iz iste grupe ili van nje.
Obaveza javnog objavljivanja informacija iz stava 1. ovog člana ne odnosi se na javna preduzeća koja posluju u proizvodnom sektoru čiji ukupan prihod u posljednjoj poslovnoj godini nije prešao iznos od 250 miliona eura, izražen u protivvrijednosti u domaćoj valuti.

 

Član 6.

 

Informacije o transparentnosti finansijskih odnosa čija se javnost zahtijeva ovom uredbom objavljuju se u zabilješkama uz finansijski izvještaj.
Informacije iz stava 1. ovog člana objavljuju se na internet stranici javnih preduzeća iz člana 2. ove uredbe ili na drugi odgovarajući način.
Informacije čija je tajnost utvrđena posebnim zakonima, drugim propisima ili ugovorom ne podliježu obavezi objavljivanja u skladu sa st. l. i 2. ovog člana.

 

Član 7.

 

Obaveza objavljivanja informacija o transparentnosti finansijskih odnosa utvrđena ovom uredbom ne utiče na obim i strukturu informacija čije se objavljivanje zahtijeva drugim važećim propisima.
Informacije o transparentnosti finansijskih odnosa jedinica lokalne samouprave, kantona ili Federacije sa javnim preduzećem čuvaju se najmanje pet godina nakon isteka poslovne godine u kojoj su finansijska sredstva javnom preduzeću stavljena na raspolaganje, odnosno poslovne godine u kojoj su ta sredstva iskorištena.

 

Član 8.

 

Odredbe o transparentnosti iz člana 3. ove uredbe ne odnose se na javno preduzeće čiji je ukupan godišnji prihod, ostvaren tokom dvije poslovne godine koje prethode godini u kojoj su mu odobrena javna sredstva, manji od 40 miliona eura, izražen u protivvrijednosti u domaćoj valuti.

 

Član 9.

 

U cilju obezbjeđenja transparentnosti finansijskih odnosa jedinica lokalne samouprave, kantona ili Federacije sa javnim preduzećem, javno preduzeće obavezno je da:
a)     odvojeno vodi interne obračune za svaku djelatnost koju obavlja,
b)     uspostavi sistem obračuna troškova i učinaka u skladu sa odredbama Zakona o računovodstvu i reviziji i međunarodnim računovodstvenim standardima,
c)     u zabilješkama uz finansijski izvještaj prezentuje informacije o načinu obračuna troškova po mjestima i nosiocima, korištenom sistemu rasporeda troškova i načinu bilansiranja internog finansijskog rezultata na nivou identifikovanih profitnih centara, odnosno na nivou odvojenih posebnih (internih) računa i
d)     da dosljedno primjenjuje uspostavljena načela i principe upravljačkog računovodstva.
Odredbe iz stava 1. ovog člana ne primjenjuju se na javno preduzeće čiji je ukupan godišnji prihod, ostvaren tokom dvije poslovne godine koje prethode godini u kojoj su mu odobrena javna sredstva, manji od 40 miliona eura, izražen u protivvrijednosti u domaćoj valuti.

 

Član 10.

 

Finansijsko-informatička agencija (u daljem tekstu: "agencija") dužna je da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe, uspostavi i vodi javni registar svih javnih preduzeća (u daljem tekstu: javni registar).
U okviru javnog registra vode se sljedeći podaci o javnim preduzećima:
a)      poslovno ime (firma),
b)     sjedište i adresa.
c)     datum osnivanja,
d)     podaci o osnivaču,
e)     datum i osnov svake promjene upisane u sudski registar,
f)     lice ili lica ovlaštena za zastupanje,
g)    ostvaren ukupni prihod u toku dvije  posljednje poslovne godine,
h)    ostvaren ukupni prihod u toku dvije posljednje godine po osnovu proizvodnih djelatnosti javnog preduzeća koje posluje u proizvodnom sektoru i i)      drugi podaci od značaja za vođenje javnog registra u skladu sa ovom uredbom.
U okviru javnog registra obavezno se objavljuju i podaci na osnovu kojih je moguće identifikovati javna preduzeća iz čl 5, 8. i 9. ove uredbe.

 

Član 11

 

Agencija je ovlaštena da od javnih preduzeća upisanih u javni registar, službeno zatraži podatke iz člana 10. stav 2. ove uredbe.
Uprava javnog preduzeća obavezna je da, u roku od deset radnih dana od dana nastale promjene, obavijesti agenciju o:
a)     sticanju ili gubitku statusa javnog preduzeća,
b)     promjeni poslovnog imena, sjedišta ili lica ovlaštenog za zastupanje,
c)     statusnoj promjeni (spajanju, pripajanju ili podjeli),
d)     poslovnoj kombinaciji (kao što je sticanje kontrole nad drugim javnim preduzećem ili pravnim licem koje nema takav status i drugo),
e)     promjeni pravne forme ili oblika organizovanja i
f)     drugim rastalim promjenama od značaja za primjenu ove uredbe.
Podaci o visini ostvarenog ukupnog prihoda javnog preduzeća preuzimaju se iz jedinstvenog registra finansijskih izvještaja koji se vodi kod agencije ili na drugi odgovarajući način.
Podaci upisani u javni registar obavezno se objavljuju i ažuriraju putem zvanične internet prezentacije agencije.

 

Član 12.

 

Javno preduzeće koje iz tehničkih razloga nije u mogućnosti da postupi po odredbama člana 4. tačka e) i člana 9. stav 1. tačka a) ove uredbe, dužno je obezbijediti uslove za primjenu navedenih odredaba, najkasnije u roku od dvije godine po stupanju na snagu ove uredbe.

 

Član 13.

 

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

 

V broj 358/2013
15. maja 2013. godine
Sarajevo

Premijer
Nermin Nikšić, s. r.