Na temelju članka 180. stavak 6. Zakona o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 39/03, 22/06 i 43/10), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine na 32. sjednici, održanoj 5. siječnja 2012. godine, na prijedlog Federalne uprave civilne zaštite donosi

 

O D L U K U

O UVJETIMA I NAČINU KORIŠTENJA SREDSTAVA
OSTVARENIH NA TEMELJU POSEBNE NAKNADE ZA
ZAŠTITU OD PRIRODNIH I DRUGIH NESREĆA

 

I

 

Ovom odlukom utvrđuju se uvjeti i način korištenja sredstava ostvarenih na temelju posebne naknade za zaštitu od prirodnih i drugih nesreća utvrđene u odredbi stavka 1. članka 180. Zakona o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih nesreća (u daljnjem tekstu: Zakon o zaštiti i spašavanju) za koja su odgovorni Federalna uprava civilne zaštite, kantonalne uprave civilne zaštite i općinske službe civilne zaštite.

 

II

 

Sredstva iz točke I ove odluke (u daljnjem tekstu: sredstva posebne naknade) prikupljaju se sukladno Uputstvu o načinu obračunavanja i uplate posebne naknade za zaštitu od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", broj: 81/08).
Sredstva posebne naknade vode se na posebnom namjen­skom transakcijskom računu otvorenom kao podračun u okviru Jedinstvenog računa Riznice, sukladno Uputstvu o otvaranju posebnih namjenskih računa, načinu planiranja, prikupljanja, evidentiranja i raspolaganja sredstvima s posebnih namjenskih transakcijskih računa otvorenih kao podračun, u okviru Jedinstvenog računa Riznice ("Službene novine Federacije BiH", broj 94/07), odnosno na posebnom namjenskom računu u općinama koje nisu prešle na riznično poslovanje.
Ukupan iznos sredstava posebne naknade prikupljenih na račun javnih prihoda proračuna Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija), kantona ili općine do momenta otvaranja posebnog namjenskog računa mora biti prenesen na isti u punom iznosu i svaka nova uplata mora biti usmjerena na poseban namjenski račun.

 

III

 

U cilju pravilnog evidentiranja i korištenja sredstava iz točke II ove odluke, tijela civilne zaštite dužna su ta sredstva planirati u okviru organizacijskog koda nositelja planiranja, na godišnjoj razini, u proračunima tijela civilne zaštite općine, kantona i Federacije na pozicijama prihoda i rashoda sukladno instrukciji za izradu proračuna koju dobiju od mjerodavnog ministarstva financija, odnosno, službe za financije u općinama.
Neposredna realizacija financijskog plaćanja vrši se tako što nalog za plaćanje potpisuju osobe ovlaštene posebnom odlukom Vlade Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije), odnosno vlade kantona i aktom općinskog načelnika.

 

IV

 

Sredstva posebne naknade koriste se isključivo za namjene koje su utvrđene u Zakonu o zaštiti i spašavanju i to:
1)    sredstva koja pripadaju Federaciji za namjene utvrđene u članku 182. toč. 2). do 7) Zakona o zaštiti i spašavanju,.
2)    sredstva koja pripadaju kantonu za namjene utvrđene u članku 183, toč. 2), 3), 5), 6), 7) i 8) Zakona o zaštiti i spašavanju i         .
3)    sredstva koja pripadaju općini za namjene utvrđene u članku 184. toč. 2) i 3) i 5) do 7) Zakona o zaštiti i spašavanju.

 

V

 

Korištenje sredstava posebne naknade vrši se 'na temelju godišnjeg plana korištenja sredstava posebne naknade (u daljnjem tekstu: godišnji plan) Federacije, kantona i općine.
Godišnji plan donosi se za svaku proračunsku godinu i sadrži:
1)    sve zadaće iz programa razvitka zaštite i spašavanja i plana zaštite i spašavanja koji se tijekom godine planiraju financirati;
2)    sva sredstva i opremu po vrsti i količini, koja se planiraju nabaviti za opremanje struktura zaštite i spašavanja iz ovih financijskih sredstava;
3)    sve projekte preventivnih mjera zašute i spašavanja koji su odobreni od Vlade Federacije, vlade kantona ili općin­skih načelnika, koji se sufinanciraju iz ovih sredstava, a za koje je glavnina sredstava osigurana u proračunu Federacije, kantona ili općine;
4)   iznos sredstava koji se planira upotrijebiti u slučaju nastanka prirodne ili druge nesreće za provođenje žurnih mjera na spašavanju ljudi i materijalnih dobara u tijeku djelovanja prirodne ili druge nesreće i saniranje posljedica i nadoknadu dijela šteta nakon prirodne ili druge nesreće;
5)   potrebita financijska sredstva za troškove sudjelovanja u provedbi mjera zaštite i spašavanja po zapovjedi stožera civilne zaštite;
6)    aktivnosti koje su planirane u tekućoj proračunskoj godini u cilju pripremanja, obuke i vježbi struktura civilne zaštite i iznos financijskih sredstava potrebitih za realizaciju tih aktivnosti;
7)   sve druge aktivnosti koje se namjeravaju tijekom godine financirali iz sredstava posebne naknade sukladno Zakonu o zaštiti i spašavanju i ovom odlukom.

 

VI

 

Sredstva posebne naknade koriste se za namjene iz članka 182. stavak 1. točke 4), članka 183. stavak 1. točke 5) i članka 184. stavak 1. točke 6) Zakona o zaštiti i spašavanju, što podrazumijeva:
1)   financiranje žurnih mjera zaštite i spašavanja koje se moraju provoditi na spašavanju ugroženih ljudi i materijalnih dobara u tijeku djelovanja prirodne ili druge nesreće, kao što su provedba evakuacije, prihvatanje i zbrinjavanja ugroženog stanovništva i imovine, osiguranje prometa i drugih mjera za zaštitu i spašavanje, te sprečavanje širenja opasnosti od nepogoda i njihovih posljedica,
2)   pružanje pomoći za ublažavanje i otklanjanje direktnih posljedica prirodnih i drugih nesreća, nakon procjene šteta, provedbu zdravstvenih i higijensko-epidemioloških mjera (dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija), provedbu veterinarskih mjera zaštite i mjera zaštite od biljnih bolesti i štetočina, te organizaciju minimuma komunalnih potreba pučanstva do normalizacije života na ugroženom području.
3)    financiranje i isplatu naknade zarad i neophodne troškove izlaska na teren povjerenstva za procjenu šteta od prirodnih i drugih nesreća sukladno članku 9. Uredbe o jedinstvenoj metodologiji za procjenu šteta od prirodnih i drugih nesreća od strane Vlade Federacije BiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 52/09 i 56/09), ali samo za vrijeme angažiranja na procjeni konkretnih šteta na terenu i provođenja obuke povjerenstava za procjenu šteta nižih razina vlasti, u cilju predlaganja i poduzimanja žurnih mjera i pružanja pomoći za ublažavanje posljedica
prirodnih i drugih nesreća iz podtoč. 1) i 2), u maksimalnom iznosu koji posebnim propisom utvrdi Vlada Federacije, vlada kantona i načelnik općine.
Za financiranje mjera iz stavka l. ove točke može se koristiti do 40% sredstava posebne naknade prikupljenih tijekom kalendarske godine i do 20% ukupno raspoloživih sredstava za zaštitu i spašavanje prikupljenih u prethodnim godinama (sredstva za koje nije određena namjena ili donesena odluka o utrošku).
Sredstva iz stavka 2. ove točke koja pripadaju Federaciji dodjeljuju se kao pomoć kantonima i općinama na način predviđen u Odluci o postupku i kriterijima za dodjelu jednokratne novčane pomoći općinama i kantonima za otklanjanje šteta nastalih od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 60/06 i 8/10), s tim da u žurnim slučajevima ravnatelj Federalne uprave civilne zaštite može donijeti odluku o isplati pojedinačne akontacije, po svakom zahtjevu za pomoć vlade kantona, odnosno općinskog načelnika u visini do 20.000,00 KM do okončanja procedure iz Odluke. Za iznos isplaćene akontacije izvršiće se umanjenje konačnog iznosa pomoći odobrenog kantonu, odnosno općini sukladno navedenoj odluci. Sredstva koja pripadaju kantonu dodjeljuju se kao pomoć općinama prema propisu vlade kantona, a sredstva koja pripadaju općini dodjeljuju se kao pomoć drugoj općini sukladno odluci općinskog načelnika na prijedlog mjerodavnog tijela civilne zaštite općine;

 

VII

 

Sredstva posebne naknade koriste se i za sudjelovanje u provođenju preventivnih mjera iz članka 182. stavak 2., članka 183. stavak 2., i članka 184. stavak 2. Zakona o zaštiti i spašavanju, s tim da ta sredstva ukupno za sve planirane projekte prevencije ne mogu biti veća od 20% sredstava koja se prikupe u tijeku tekuće proračunske godine.
Za namjene iz stavka Love točke moguće je planirati i 20% od neutrošenih sredstava za zaštitu i spašavanje iz prethodnih godina, ako ista nisu preraspoređena i utrošena za druge namjene, nego su ostala kumulirana na podračunu.
U preventivne mjere iz stavka 1. ove točke spadaju mjere zaštite koje su u funkciji sprečavanja nastanka prirodnih ili drugih nesreća ili ublažavanja djelovanja tih nesreća, a koje sii utvrđene u programskim i planskim dokumentima zaštite i spašavanja iz čl. 168. do 174a. Zakona o zaštiti i spašavanju.

 

VIII

 

Sredstva posebne naknade koriste se za opremanje struktura civilne zašute iz članka 182. stavak l. toč. 2), 3), 5), 6 i stavka 4., članka 183, stavak 1. toč. 2), 3), 6} i 8) i članka 184. stavak 1. toč. 2), 3), 5) i 7) Zakona o zaštiti i spašavanju, Što uključuje i plaćanje poreza, carine i drugih dadžbina prilikom uvoza doniranih sredstava i opreme za potrebe opremanja struktura civilne zaštite i izgradnju skladišta u kojima će se čuvati nabavljena oprema, te izuzetno, za plaćanje troškova objave tendera za nabavku sredstava i opreme za zaštitu i spašavanje.
Za namjene iz stavka l. i 2. ove točke može se koristiti najmanje 30% sredstava koja se prikupe tijekom proračunske godine, uz mogućnost da se za ove namjene planira i do 50 % od slobodnih sredstava za zaštitu i spašavanje iz prethodnih godina, kumuliranih na podračunu.
Sredstva posebite naknade mogu se koristiti i za subvencioniranje nabavke sredstava i opremeza osobnu zaštitu socijalno ugroženih građana koja je predviđena u Odluci o vrsti i minimalnim količinama sredstava potrebitih za provođenje osobne i kolektivne zaštite građana i uposlenika u poslovnim objektima i stambenim zgradama od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 23/04 i 58/06) prema kriterijima koje utvrđuje općinsko vijeće.

 

IX

 

Sredstva posebne naknade koriste se i za pripremanje, obuku i vježbe iz članka 182. stavak l. toč. 2), 6) i 7), članka 183. stavka l. toč. 2),7) i 8) i članka 184. stavak L toč. 2) i 7) Zakona o zaštiti i spašavanju. Za ove namjene se može koristiti do 10% sredstava koja se prikupe u tijeku proračunske godine uz mogućnost da se za ove namjene planira i do 5% od neutrošenih sredstava za zaštitu i spašavanje iz prethodnih godina, ako u prethodnim godinama nije bilo utroška sredstava za obuku i vježbe u  vrijednosti od 5%, a u tekućoj godini se planiraju vježbe i obuke u zemlji ili inozemstvu koje zahtijevaju veća sredstva, pod, uvjetom da ista nisu preraspoređena i utrošena za druge namjene, nego su ostala kumulirana na podračunu.

 

X

 

Sredstva posebne naknade koriste se, u situacijama kad proračunska sredstva nisu dovoljna za financiranje troškova sudjelovanja u provedbi mjera zaštite i spašavanja iz članka 182. stavak 1. točke 2), članka 183. stavka 1. točke 2) i članka 184. stavak 1. točke 2) Zakona o zaštiti i spašavanju, uključujući i angažiranje drugih sudionika u zaštiti i spašavanju iz zemlje i inozemstva kada je to regulirano posebnim propisima, kao i građane dragovoljce iz članka 15. i osobe iz članka 18. Zakona o zaštiti l spašavanju, operativce u općinskim operativnim centrima civilne zaštite koji nisu u radnom odnosu, a angažirani su za neprekidan rad tih centara.
Izuzetno, sredstva posebne naknade mogu se koristiti i za isplatu naknada za rad članovima stožera civilne zaštite, ali samo u vrijeme kad stožer poduzima radnje iz Cl. 108., 134. i 175. Zakona o zaštiti i spašavanju, a u proračunu nisu osigurana dovoljna sredstva za ove namjene.
Za namjene iz st. 1. i 2. ove točke može se koristiti do 5% sredstava koja se prikupe u tijeku proračunske godine, uz mogućnost da se u izuzetno teškim situacijama, kada posljedice prirodnih i drugih nesreća zahtijevaju veće angažiranje, može koristiti i do 5% ukupno raspoloživih sredstava posebne naknade prikupljenih u predhodnim godinama (sredstva za koja nije određena namjena, odnosno donesena odluka o utrošku).

 

XI

 

U cilju jačanja sustava zaštite i spašavanja i namjenskog trošenja sredstava posebne naknade, u slučaju kad postoje očiti i adekvatno dokumentirani razlozi, može se vršiti međusobna preraspodjela procenata utvrđenih u toč. VIII, IX i X između ovih točaka, kao i na točku VI, na način da se povećaju sredstva na poziciji koja je u tekućoj godini prioritet, a da se istovremeno smanje sredstva na drugim pozicijama, osim sredstava u iznosu' od 40% tekućeg priliva koja se obvezno planiraju za namjene iz točke VI ove odluke.

 

XII

 

Federacija pri dodjeli pomoći kantonima i općinama iz članka 182., Stavak 1. točka 6) Zakona o zaštiti i spašavanju, primjenjivaće slijedeće kriterije:
1)    da je formirana kantonalna uprava civilne zaštite, odnosno služba civilne zaštite općine;
2)    da je formiran kantonalni stožer civilne zaštite, odnosno općinski stožer civilne zaštite;
3)    da je donesena procjena ugroženosti kantona, odnosno općine, odnosno plan zaštite i spašavanja od prirodnih i drugih nesreća kantona, da je donesen program razvitka zaštite i spašavanja od prirodnih i drugih nesreća kantona, odnosno općine;
4)    da je zahtjev kojim se kandiduju za ova sredstva adekvatno obrazložen i dokumentiran;
5)    da kanton, odnosno općina imaju organizirane snage civilne zaštite;
6)    da je priliv sredstava u kantonu i općini manji od 30% od prosjeka ukupno ostvarenog priliva u Federaciji iz prethodne godine.
Kanton pri dodjeli pomoći općinama iz članka 183. stavak l. točka 8) Zakona o zaštiti i spašavanju može primjenjivati i druge kriterije koje utvrdi vlada kantona na prijedlog kantonalne uprave civilne zaštite.
Općina pri dodjeli pomoći drugim općinama iz stavka 1. točke 7) članka 184. Zakona o zaštiti i spašavanju, može primjenjivati i druge kriterije koje utvrdi općinski načelnik na prijedlog službe civilne zaštite.

 

XIII

 

Sredstva posebite naknade utvrđena za namjene iz ove odluke, moraju biti sastavni dio planske projekcije proračuna Federacije, kantona i općine.
Federalna uprava civilne zaštite, odnosno kantonalna uprava civilne zaštite i služba civilne zaštite općine, dužne su podnijeti Federalnom ministarstvu fmansija - Federalnom ministarstvu financija, odnosno kantonalnom ministarstvu mjerodavnom za financije, a u općini - općinskoj službi za financije plan prihoda i rashoda za sredstva posebne naknade.
Na osnovu planske projekcije proračuna, godišnji plan iz točke V ove odluke i stavka l. ove točke donose slijedeća tijela:
1)   Federalna uprava civilne zaštite, uz pribavljeno mišljenje Federalnog stožera civilne zaštite, za sredstva koja pripadaju Federaciji,
2)    kantonalna uprava civilne zaštite, uz pribavljeno mišljenje kantonalnog stožera civilne zaštite, za sredstva koja pripadaju kantonu,
3)    služba civilne zaštite općine, uz pribavljeno mišljenje općinskog stožera civilne zaštite, za sredstva koja pripadaju općini.
Neutrošena sredstva posebne naknade iz prethodnih godina za namjene iz ove odluke krajem proračunske godine se ne gase, nego se prenose u narednu proračunsku godinu i njima se raspolaže sukladno ovoj odluci.
Evidenciju korištenja sredstava posebne naknade vode tijela civilne zaštite iz stavka 2. ove točke.

 

XIV

 

O prikupljanju, raspodjeli i korištenju sredstava iz točke II ove odluke podnosi se godišnje izvješće i to:
1)   Vladi Federacije izvješće podnosi Federalna uprava civilne zaštite najkasnije do 31. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu;
2)    vladi kantona i Federalnoj upravi civilne zaštite izvješće podnosi kantonalna uprava civilne zaštite najkasnije do 30. travnja tekuće godine za prethodnu godinu;
3)    općinskom načelniku, kantonalnoj upravi civilne zaštite i Federalnoj upravi civilne zaštite izvješće podnosi Općinska služba civilne zaštite najkasnije do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.
Izvješće iz stavka 1. ove točke podnose se i mjerodavnim stožerima civilne zaštite.

 

XV

 

Nadzor nad provođenjem ove odluke vrši Federalna uprava civilne zaštite u suradnji sa Federalnim ministarstvom financija -Federalnim ministarstvom finansija.
Kantonalna uprava civilne zaštite u suradnji s kantonalnim ministarstvom mjerodavnim za financije rješava pitanje korištenja sredstava koja pripadaju kantonu, a služba civilne zaštite u suradnji s općinskom službom mjerodavnom za financije rješava pitanje korištenja sredstava koja pripadaju općini, sukladno uvjetima utvrđenim ovom odlukom.

 

XVI

 

Federalno ministarstvo financija - Federalno ministarstvo finansija, kantonalna tijela uprave mjerodavna za financije i općinske službe mjerodavne za financije dužni su sredstva posebne naknade, koja su prikupljena do dana stupanja na snagu ove odluke, prebaciti na poseban transakcijski račun iz točke II stavak 2. ove odluke, odmah kada se otvori taj račun.
Ukupan iznos sredstava posebite naknade prikupljen na račun javnih prihoda proračuna Federacije, kantona ili općine do momenta otvaranja posebnog namjenskog računa moraju biti prenesena na isti u punom iznosu i svaka nova uplata mora biti usmjerena na poseban namjenski račun.

 

XVII

 

Odredbe ove odluke koje se odnose na općinu, shodno se primjenjuju i na Grad Mostar.

 

XVIII

 

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uvjetima i načinu korištenja sredstava ostvarenih po .osnovu posebne naknade za zaštitu od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 46/05 i 61/07).

 

XIX

 

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

 

V broj 19/2012
5. siječnja 2012. godine
Sarajevo

Premijer
Nermin Nikšić, v. r.