Na osnovu člana 180. stav 6. Zakona p zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 39/03, 22/06 i 43/10), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine na 32. sjednici, održanoj 5. januara 2012. godine, na prijedlog Federalne uprave civilne, zaštite donosi
O D L U K U
O USLOVIMA I NAČINU KORIŠTENJA SREDSTAVA
OSTVARENIH PO OSNOVU POSEBNE NAKNADE ZA
ZAŠTITU OD PRIRODNIH I DRUGIH NESREĆA
Ovom odlukom utvrđuju se uslovi i način korištenja sredstava ostvarenih po osnovu posebne naknade za zaštitu od prirodnih i drugih nesreća utvrđene u odredbi stava l.člana 180. Zakona o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih nesreća (u daljnjem tekstu: Zakon o zaštiti i spašavanju) za koja su odgovorni Federalna uprava civilne zaštite, kantonalne uprave civilne zaštite i općinske službe civilne zaštite.
Sredstva iz tačke I ove odluke (u daljem tekstu: sredstva posebne naknade) prikupljaju se u skladu sa Uputstvom o načinu obračunavanja i uplate posebne naknade za zaštitu od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", broj 81/08).
Sredstva posebne naknade vode se na posebnom namjenskom transakcijskom računu otvorenom kao podračun u okviru Jedinstvenog računa Trezora, u skladu sa Uputstvom o otvaranju posebnih namjenskih računa, načinu planiranja, prikupljanja, evidentiranja i raspolaganja sredstvima s posebnih namjenskih transakcijskih računa otvorenih kao podračun u okviru Jedinstvenog računa Trezora ("Službene novine Federacije BiH", broj 94/07), odnosno na posebnom namjenskom računu u općinama koje nisu prešle na trezorsko poslovanje.
Ukupan iznos sredstava posebne naknade prikupljenih na račun javnih prihoda budžeta Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija), kantona ili općine do momenta otvaranja posebnog namjenskog računa mora biti prenesen na isti u punom iznosu i svaka nova uplata mora biti usmjerena na poseban namjenski račun.
U cilju pravilnog evidentiranja i korištenja sredstava iz tačke II ove odluke, organi civilne zaštite dužni su ta sredstva planirati u okviru organizacionog koda nosioca planiranja, na godišnjem nivou, u budžetima organa civilne zaštite općine, kantona i Federacije na pozicijama prihoda i rashoda u skladu sa instrukcijom za izradu budžeta koju dobiju od nadležnog ministarstva finansija, odnosno, službe za finansije u općinama.
Neposredna realizacija finansijskog plaćanja vrši se tako što nalog za plaćanje potpisuju lica ovlaštena posebnom odlukom Vlade Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Vlada Federacije), odnosno vlade kantona i aktom općinskog načelnika.
Sredstva posebne naknade koriste se isključivo za namjene koje su utvrđene u Zakonu o zaštiti i spašavanju i to:
1) sredstva koja pripadaju Federaciji za namjene utvrđene u članu 182. tač. 2). do 7) Zakona o zaštiti i spašavanju,
2) sredstva koja pripadaju kantonu za namjene utvrđene u članu 183. tač. 2), 3), 5), 6), 7) i 8) Zakona o zaštiti i spašavanju i
3) sredstva koja pripadaju općini za namjene utvrđene u članu 184. tač. 2) i 3) i 5) do 7) Zakona o zaštiti i spašavanju.
Korištenje sredstava posebne naknade vrši se na osnovu godišnjeg plana korištenja sredstava posebne naknade (u daljem tekstu: godišnji plan) Federacije, kantona i općine.
Godišnji plan donosi se za svaku budžetsku godinu i sadrži:
1) sve zadatke iz programa razvoja zaštite i spašavanja i plana zaštite i spašavanja koji se tokom godine planiraju finansirati;
2) sva sredstva i opremu po vrsti i količini, koja se planiraju nabaviti za opremanje struktura zaštite i spašavanja iz ovih. finansijskih sredstava;.
3) sve projekte preventivnih mjera zaštite i spašavanja koji su odobreni od Vlade Federacije, vlade kantona ili općinskih načelnika, koji se sufinansiraju iz ovih sredstava, a za koje je glavnina sredstava osigurana u budžetu Federacije, kantona ili općine;
4) iznos sredstava koji se planira upotrijebiti u slučaju nastanka prirodne ili druge nesreće za provođenje hitnih mjera na spašavanju ljudi i materijalnih dobara u toku djelovanja prirodne ili druge nesreće i saniranje posljedica i nadoknadu dijela šteta nakon prirodne ili druge nesreće;
5) potrebna finansijska sredstva za troškove učešća u provedbi mjera zaštite i spašavanja po naredbi Štaba civilne zaštite;
6) aktivnosti koje su planirane u tekućoj budžetskoj godini u cilju pripremanja, obuke i vježbi struktura civilne zaštite i iznos finansijskih sredstava potrebnih za realizaciju tih aktivnosti;
7) sve druge aktivnosti koje se namjeravaju tokom godine finansirati iz sredstava posebne, naknade u skladu sa Zakonom o zaštiti i spašavanju i ovom odlukom. .
Sredstva posebne naknade koriste se za namjene iz člana 182. stav 1. tačke 4), člana 183. stav 1. tačke 5) i člana 184. stav 1. tačke 6) Zakona o zaštiti i spašavanju, što podrazumijeva:
1) finansiranje hitnih mjera zaštite i spašavanja koje se moraju provoditi na spašavanju ugroženih ljudi i materijalnih dobara u toku djelovanja prirodne ili druge nesreće, kao što su provedba evakuacije, prihvatanje i zbrinjavanja ugroženog stanovništva i imovine, osiguranje prometa i drugih mjera za zaštitu i spašavanje, te sprečavanje širenja opasnosti od nepogoda i njihovih posljedica.
2) pružanje pomoći za ublažavanje i otklanjanje direktnih posljedica prirodnih i drugih nesreća, nakon procjene šteta, provedbu zdravstvenih i higijensko-epidemioloških mjera (dezinfekcija, dezinsekcija i deratizacija), provedbu veterinarskih mjera zaštite i mjera zaštite od biljnih bolesti i štetočina, te organizaciju minimuma komunalnih potreba stanovnišva do normalizacije života na ugroženom području.
3) finansiranje i isplatu naknade za rad i neophodne troškove
izlaska na teren komisije za procjenu šteta od prirodnih i drugih nesreća u skladu sa članom 9. Uredbe o jedinstvenoj metodologiji za procjenu šteta od prirodnih i drugih nesreća od strane Vlade Federacije BiH
("Službene novine Federacije BiH", br. 52/09 i 56/09), ali samo za vrijeme angažovanja na procjeni konkretnih šteta na terenu i provođenja obuke komisija za procjenu šteta nižih nivoa vlasti, u cilju predlaganja i preduzimanja hitnih mjera i pružanja pomoći za ublažavanje posljedica
prirodnih i drugih nesreća iz podtač. 1) i 2) u maksimalnom iznosu koji posebnim propisom utvrdi Vlada Federacije, vlada kantona i načelnik općine.
Za finansiranje mjera iz stava 1. ove tačke može se koristiti do 40% sredstava posebne naknade prikupljenih tokom kalendarske godine i do 20% ukupno raspoloživih sredstava za zaštitu i spašavanje prikupljenih u prethodnim godinama (sredstva za koje nije određena namjena ili donesena odluka o utrošku).
Sredstva iz stava 2. ove tačke koja pripadaju Federaciji dodjeljuju se kao pomoć kantonima i općinama na način predviđen u Odluci o postupku i kriterijima za dodjelu jednokratne novčane pomoći općinama i kantonima za otklanjanje šteta hastalih od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 60/06 i 8/10), s tim da ii hitnim slučajevima direktor Federalne uprave civilne zaštite može donijeti odluku o isplati pojedinačne akontacije, po svakom zahtjevu za pomoć vlade kantona, odnosno općinskog načelnika u visini do 20.000,00 KM do okončanja procedure iz Odluke. Za iznos isplaćene akontacije izvršiće se umanjenje konačnog iznosa pomoći odobrenog kantonu, odnosno općini u skladu sa navedenom odlukom. Sredstva koja pripadaju kantonu dodjeljuju se kao pomoć općinama prema propišu vlade kantona, a sredstva koja pripadaju općini dodjeljuju se kao pomoć drugoj općini u skladu sa odlukom općinskog načelnika na prijedlog nadležnog organa civilne zaštite općine.
Sredstva posebne naknade koriste se i za učešće u provođenju preventivnih mjera iz člana 182. stav 2., člana 183. stav 2., i člana 184. stav 2. Zakona o zaštiti i spašavanju, s tim da ta sredstva ukupno za sve planirane projekte prevencije ne mogu biti veća od 20% sredstava koja se prikupe u toku tekuće budžetske godine.
Za namjene iz stava l. ove tačke moguće je planirati i 20% od neutrošenih sredstava za zaštitu i spašavanje iz prethodnih godina, ako ista nisu preraspoređena i utrošena za druge namjene, nego su ostala kumulirana na podračunu.
U preventivne mjere iz stava 1. ove tačke spadaju mjere zaštite koje su u funkciji sprečavanja nastanka prirodnih ili drugih nesreća ili ublažavanja djelovanja tih nesreća, a koje su utvrđene u programskim i planskim dokumentima zaštite i spašavanja iz čl.168. do 174a. Zakona o zaštiti i spašavanju.
Sredstva posebne naknade koriste se za opremanje struktura civilne zaštite iz člana 182. stav l. tač, 2), 3), 5), 6 i stava 4., člana 183. stav 1. tač, 2), 3), 6) i 8) i člana 184. stav l, tač. 2), 3), 5) i 7) Zakona o zaštiti i spašavanju, što uključuje i plaćanje poreza, carine i drugih dadžbina prilikom uvoza doniranih sredstava i opreme za potrebe opremanja struktura civilne zaštite i izgradnju skladišta u kojima će se čuvati nabavljena oprema, te izuzetno, za plaćanje troškova objave tendera za nabavku sredstava i opreme za zaštitu i spašavanje.
Za namjene iz stava 1. i 2. ove tačke može se koristiti najmanje 30% sredstava koja se prikupe tokom budžetske godine, uz mogućnost da se za ove namjene planira i do 50 % od slobodnih sredstava za zaštitu i spašavanje iz prethodnih godina, kumuliranih na podračunu.
Sredstva posebne naknade mogu se koristiti i za subvencioniranje nabavke sredstava i opreme za ličnu zaštitu socijalno ugroženih građana koja je predviđena u Odluci o vrsti i minimalnim količinama sredstava potrebnih za provođenje lične i kolektivne zaštite građana i zaposlenika u poslovnim objektima i stambenim zgradama od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 23/04 i 58/06) prema kriterijima koje utvrđuje općinsko vijeće.
Sredstva posebne naknade koriste se Iza pripremanje, obuku i vježbe iz člana 182. stav l. tač. 2), 6) i 7), člana 183. stava l. tač. 2), 7) i 8) i člana 184. stav 1. tač. 2) i 7) Zakona o zaštiti i spašavanju. Za ove namjene se može koristiti do 10% sredstava koja se prikupe u toku budžetske godine uz mogućnost da se za ove namjene planira i do 5% od neutrošenih sredstava za zaštitu i spašavanje iz prethodnih godina, ako u prethodnim godinama nije bilo utroška sredstava za obuku i vježbe u vrijednosti od 5%, a u tekućoj godini se planiraju .vježbe i obuke u zemlji ili inostranstvu koje zahtijevaju veća sredstva, pod uslovom da ista nisu preraspoređena i utrošena za druge namjene, nego su ostala kumulirana na podračunu.
Sredstva posebne naknade koriste se, u situacijama kad budžetska sredstva nisu dovoljna za finansiranje troškova učešća u provedbi mjera zaštite i spašavanja iz člana 182. stav 1. tačke 2), člana 183. stava l. tačke 2) i člana 184. stav l. tačke 2) Zakona o zaštiti i spašavanju, uključujući i angažovanje drugih učesnika u zaštiti i spašavanju iz zemlje i inostranstva kada je to regulisano posebnim propisima, kao i građane dobrovoljce iz člana 15. i lica iz člana 18. Zakona o zaštiti i spašavanju, operativce u općinskim operativnim centrima civilne zaštite koji nisu u radnom odnosu, a angažirani su za neprekidan rad tih centara.
Izuzetno, sredstva posebne naknade mogu se koristiti i za isplatu naknada za rad članovima štaba civilne zaštite, ali samo u vrijeme kad Štab poduzima radnje iz čl. 108., 134. i 175. Zakona o zaštiti i spašavanju, a u budžetu nisu osigurana dovoljna sredstva za ove namjene.
Za namjene iz st. 1. i 2. ove tačke može se koristiti do 5% sredstava koja se prikupe u toku budžetske godine, uz mogućnost da se u izuzetno teškim situacijama, kada posljedice prirodnih i drugih nesreća zahtijevaju veće angažovanje, može koristiti i do 5% ukupno raspoloživih sredstava posebne naknade prikupljenih u prethodnim godinama (sredstva za koja nije određena namjena, odnosno donesena odluka o utrošku).
U cilju jačanja sistema zaštite i spašavanja i namjenskog trošenja sredstava posebne naknade, u slučaju kad postoje očiti i adekvatno dokumenta vani razlozi, može se vršiti međusobna preraspodjela procenata utvrđenih u tač. VIII, IX i X između ovih tačaka, kao i na tačku VI, na način da se povećaju sredstva na poziciji koja je u tekućoj godini prioritet, a da se istovremeno smanje sredstva na drugim pozicijama, osim sredstava u iznosu od 40% tekućeg priliva koja se obavezno planiraju za namjene iz tačke VI ove odluke.
Federacija pri dodjeli pomoći kantonima i općinama iz člana 182., stav 1. tačka 6) Zakona o zaštitit i spašavanju, primjenjivaće slijedeće kriterije:
1) da je formirana kantonalna uprava civilne zaštite, odnosno služba civilne zaštite općine;
2) da je formiran kantonalni štab civilne zaštite, odnosno općinski štab civilne zaštite;
3) da je donesena procjena ugroženosti kantona, odnosno općine, odnosno plan zaštite i spašavanja od prirodnih i drugih nesreća kantona, da je donesen program razvoja zaštite i spašavanja od prirodnih i drugih nesreća kantona, odnosno općine;
4) da je zahtjev kojim se kandiduju za ova sredstva, adekvatno obrazložen i dokumentiran;
5) da kanton, odnosno općina imaju organizovane snage civilne zaštite;
6) da je priliv sredstava u kantonu i općini manji od 30% od prosjeka ukupno ostvarenog priliva u Federaciji iz prethodne godine.
Kanton pri dodjeli pomoći općinama iz člana 183. stav l. tačka 8) Zakona o zaštiti i spašavanju može primjenjivati i druge' kriterije koje utvrdi vlada kantona na prijedlog kantonalne uprave civilne zaštite.
Općina pri dodjeli pomoći drugim općinama iz stava l. tačke 7. člana 184. Zakona o zaštiti i spašavanju, može primjenjivati i druge kriterije koje utvrdi općinski načelnik na prijedlog službe civilne zaštite.
Sredstva posebne naknade utvrđena za namjene iz ove odluke, moraju biti sastavni dio planske projekcije budžeta Federacije, kantona i općine.
Federalna uprava civilne zaštite, odnosno kantonalna uprava civilne zaštite i služba civilne zaštite općine, dužne su podnijeti Federalnom ministarstvu finansija - Federalnom ministarstvu' financija, odnosno kantonalnom ministarstvu nadležnom za finansije, a u općini - općinskoj službi za finansije plan prihoda i rashoda za sredstva posebne naknade.
Na osnovu planske projekcije budžeta, godišnji plan iz tačke V ove odluke i stava 1. ove tačke donose slijedeći organi:
1) Federalna uprava civilne zaštite, uz pribavljeno mišljenje Federalnog štaba civilne zaštite, za sredstva koja pripadaju Federaciji,
2) kantonalna uprava civilne zaštite, uz pribavljeno mišljenje kantonalnog štaba civilne zaštite, za sredstva koja pripadaju kantonu,
3) služba civilne zaštite općine, uz pribavljeno mišljenje općinskog Štaba civilne zaštite, za sredstva koja pripadaju općini.
Neutrošena sredstva posebne naknade iz prethodnih godina za namjene iz ove odluke krajem budžetske godine se ne gase, nego se prenose u nerednu budžetsku godinu i njima se raspolaže u skladu sa ovom odlukom.
Evidenciju korištenja sredstava posebne naknade vode organi civilne zaštite iz stava 2. ove tačke.
O prikupljanju, raspodjeli i korištenju sredstava iz tačke II ove odluke podnosi se godišnji izvještaj i to;
1) Vladi Federacije izvještaj podnosi Federalna uprava civilne zaštite najkasnije do 31. maja tekuće godine za prethodnu godinu;
2) vladi kantona i Federalnoj upravi civilne zaštite izvještaj podnosi kantonalna uprava civilne zaštite najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu;
3) općinskom načelniku, kantonalnoj upravi civilne zaštite i Federalnoj upravi civilne zaštite izvještaj podnosi Općinska služba civilne zaštite najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.
Izvještaji iz stava 1. ove tačke podnose se i nadležnim štabovima civilne zaštite.
Nadzor nad provođenjem ove odluke vrši Federalna uprava civilne zaštite u saradnji sa Federalnim ministarstvom finansija -Federalnim ministarstvom financija.
Kantonalna uprava civilne zaštite u saradnji sa kantonalnim ministarstvom nadležnim za finansije rješava pitanje korištenja sredstava koja pripadaju kantonu, a služba civilne zaštite u saradnji sa općinskom službom nadležnom za finansije rješava pitanje korištenja sredstava koja pripadaju općini, u skladu sa uslovima utvrđenim ovom odlukom.
Federalno ministarstvo finansija - Federalno ministarstvo financija, kantonalni organi uprave nadležni za finansije i općinske službe nadležne za finansije dužni su sredstva posebne naknade, koja su prikupljena do dana stupanja na snagu ove odluke, prebaciti na poseban transakcijski račun iz tačke II stav 2. ove odluke, odmah kada se otvori taj račun.
Ukupan iznos sredstava posebne naknade prikupljen na račun javnih prihoda budžeta Federacije, kantona ili općine do momenta otvaranja posebnog namjenskog računa moraju biti prenesena na isti u punom iznosu i svaka nova uplata mora biti usmjerena na poseban namjenski račun.
Odredbe ove odluke koje se odnose na općinu, shodno se primjenjuju i na Grad Mostar.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uvjetima i načinu korištenja sredstava ostvarenih po osnovu posebne naknade za zaštitu od prirodnih i drugih nesreća ("Službene novine Federacije BiH", br. 46/05 i 61/07).
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".
V broj 19/2012
5. januara 2012. godine
Sarajevo
Premijer
Nermin Nikšić, s. r.