Na osnovu člana 19. stav 1. Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 1/94,8/95, 58/02, 19/03, 2/06 i 8/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 6. sjednici održanoj 4. maja 2011. godine u Sarajevu, donosi

 

U R E D B U

O NAČINU PRIPREME, PROCJENI UTJECAJA I
ODABIRU POLITIKE U POSTUPKU IZRADE AKATA
KOJE PREDLAŽU I DONOSE VLADA FEDERACIJE
BOSNE I HERCEGOVINE I FEDERALNA
MINISTARSTVA

 

Član 1.
(Predmet)

 

Ovom uredbom definišu se metode za pripremu, procjenu utjecaja i odabir politika kojih će se pridržavati službenici federalnih ministarstava u postupku pripreme zakonskih akata koje predlaže Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: "Vlada FBiH") i podzakonskih akata koje donose Vlada FBiH i federalna ministarstva u skladu sa svojim pravima i dužnostima utvrđenim Ustavom, zakonima i drugim propisima Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: "FBiH"), a čija priprema proizlazi iz godišnjeg programa rada Vlade FBiH, ili na osnovu zaključka Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: "Parlament FBiH").
Uredba se primjenjuje u svim organizacionim jedinicama federalnih ministarstava i obavezujuća je za sve zaposlene u ministarstvima. U postupku primjene ove uredbe, službenici ministarstava će koristiti Priručnik za izradu javnih politika.

 

Član 2.
(Osnovni principi)

 

Osnovni principi kojima se rukovode službenici ministar­stava u postupku izrade akata iz člana l. ove uredbe uključuju:
a)    Politike i akti proizlaze iz strateških prioriteta Vlade FBiH, tako što se planiraju i izrađuju u skladu sa  utvrđenim strateškim prioritetima Vlade FBiH;
b)    Politike i akti moraju biti finansijski ostvarivi i izrađuju se u skladu sa finansijskim ograničenjima i u okviru trogodišnjeg ciklusa planiranja budžeta. Prilikom izrade politike neophodno je obaviti procjenu finansijskih utjecaja uzimajući u obzir najefikasnije opcije politike;
c)    Politike i akti zasnivaju se na činjenicama, tako što se svaki prijedlog nove ili izmjena postojeće politike zasniva na sveobuvatnoj analizi postojećeg stanja u predmetnoj oblasti, definisanju problema i identifikaciji nedostataka, na osnovu čega se utvrđuju jasni ciljevi i izlažu razmotrene opcije, te obrazlažu razlozi kojima se opravdava predložena opcija;
d)    Politike i akti izrađuju se putem transparentnih procedura i kroz proces konsultacija, tako što se tokom svih faza izrade politike provode konsultacije sa svim ministarstvi­ma i drugim organima uprave sa interesom u predmetnoj oblasti, kao i nadležnim kantonalnim ministarstvima i drugim, organima uprave, odgovarajućim nevladinim organizacijama, drugim interesnim stranama i nezavisnim stručnjacima;
e)    Politike i akti sadrže provedbene planove sa jasnim projekcijama troškova, organizacione kapacitete, ljudske potencijale, procedure nadgledanja i ocjene provedbe.
f)     Sastavni dio ove Uredbe je Anex I koji služi kao indikator ocjene stanja u predmetnoj oblasti prije i nakon stupanja na snagu akta, ciljeva, učinaka i razloga predlaganja (zakoni) ili donošenja (podzakonski akti), rizika nedohošenja, te fiskalnih i drugih socijalnih uticaja (okoliš, mala i srednja preduzeća, konkurentnost domaćih preduzeća, tržište, posebno ranjive socijalne grupe, velika preduzeća).

 

Član 3.
(Definicija politike)

 

U smislu ove uredbe, pod politikom se podrazumijeva odabrani pristup koji, na osnovu prethodno obavljene procjene utjecaja mogućih opcija politike, obećava postizanje najefikas­nijih rezultata u pogledu rješavanja određenog definisanog problema, odnosno unapređenja stanja u određenoj oblasti.

 

Član 4.
(Priprema teza)

 

(1) Obrađivač započinje izradu politike pripremom teza. Teze se pripremaju prije izrade prednacrta zakonskih akata i prijed­loga podzakonskih akata i u postupku njihove pripreme u obzir se uzimaju sljedeći elementi u proporcionalnoj mjeri prema značaju pitanja koje se razmatra:
a)    prioriteti Vlade FBiH i specifična strategija za odgo­varajuću oblast koju je usvojila Vlada FBiH, ukoliko takva postoji;
b)   ocjena postojećeg stanja i formulacija problema;
c)   jasno definisanje ciljeva politike i rezultata koji se namjeravaju postići;
d)    moguće opcije za rješavanje definisanog problema, s tim da je obrađivač obavezan da u pravilu prethodno uzme u obzir i izvrši procjenu u smislu da li je intervencija Vlade FBiH uopšte potrebna obzirom da se može pokazati kako niti jedna intervencija ne rješava problem, ili se eventualno problem može riješiti dosljednim provođenjem postojećih akata, odnosno može se riješiti putem alternativnih formi regulisanja predmetne materije, poput ekonomskog regulisanja, neobavezujućih sporazuma, samoregulisanja, prikazivanja informacija i drugih nenormativnih načina regulisanja;
e)    procjena utjecaja svake od opcija iz tačke d) ovog stava, uključujući: l) fiskalne utjecaje na budžet institucija FbiH i utjecaje na budžete drugih nivoa vlasti u FBiH ukoliko postoje, kao i administrativne utjecaje posebno u pogledu troškova za osoblje i sredstava neophodnih za provedbu politike,
2)   procjenu očekivanih društvenih, ekonomskih i ekoloških troškova i dobiti,
3)   implikacije na proces evropskih integracija;
f)    identifikacija interesnih strana unutar i izvan institucija FBiH s ciljem prikupljanja što je moguće više informacija iz predmetne oblasti i na taj način postigla što kvalitetnija formulacija mogućih opcija politike,
g)    preporučeni pristup kojim se određuje ona politika koja obećava najbolja moguća sredstva za postizanje cilja, uzimajući pri tome u obzir neželjene sporedne efekte.
(2) Obrađivač procjenjuje utjecaje opcija na osnovu sljedećih kriterija:
a)    "postizanje cilja" predstavlja kriterij koji obrađivač koristi kako bi procijenio da li prednacrt akta zadovoljava postavljene ciljeve u najvećoj mogućoj mjeri;
b)    "provedivost" predstavlja kriterij koji obradivač koristi s ciljem procjene u kojoj mjeri se prednacrt akta može efikasno primijeniti kroz postojeću strukturu javne uprave u FBiH;
c)    "jasnoća" predstavlja kriterij koji obrađivač koristi kako bi procijenio drugi koncept primjenjivosti, odnosno moguće poteškoće za ciljne grupe (npr. privatni sektor) da na pravi način razumiju akt i pridržavaju se istog na propisan način;
d)    "troškovi primjene" predstavljaju kriterij koji obrađivač koristi kako bi procijenio troškove i moguće uštede koje se direktno odnose na provedbu akta;
e)    "usklađenost" predstavlja kriterij koji obrađivač koristi. kako bi procijenio da li novi akt stvara konfliktne međuzavisnosti sa drugim aktima, što može dovesti do neželjenih pratećih efekata, u smislu da na primjer oni na koje se akt ne odnosi ostvaruju određenu korist ili trpe određene štete;
f)     "integralni pristup" predstavlja kriterij koji obrađivač koristi kako bi na uravnotežen način primijenio među-sektorski pristup u postupku procjene društvenih, ekonomskih, ekoloških i drugih utjecaja.
(3) Procjena utjecaja osnovnih pitanja iz stava (1) ovog člana provodi se u skladu sa Aneksom I ove uredbe.
(4) Rezultati procjene iz stava (1) ovog člana, do kojih se došlo na najobjektivniji mogući način, sistematski se dokumentuju i predstavljaju u dokumentu o tezama uz jasne procjene i p:eporuke, i dostavljaju se na razmatranje na stručni kolegij ministarstva i odobrenje ministra.

 

Član 5.
(Priprema prednacrta zakonskih akata i prijedloga
podzakonskih akata)

 

Nakon dobivanja odobrenja ministra iz člana 4. stav (4) ove uredbe koje jasno ukazuje na to koja će se od opcija razmatrati u daljnjem postupku, obrađivač pristupa pripremi akta. U ovoj fazi, obrađivač akta nastoji osigurati postizanje zacrtanih ciljeva uz najmanje moguće troškove, odnosno uz najmanji mogući broj neželjenih negativnih posljedica.

 

Član 6.
(Proces konsultacija)

 

Na osnovu pripremljenog prednacrta zakonskih akata i prijedloga podzakonskih akata koje donosi Vlada Federacije BiH. obrađivač provodi konsultacije u skladu sa Poslovnikom o radu Vlade FBiH.

 

Član 7.
(Priprema nacrta zakonskog akta i konačnog teksta
prijedloga podzakonskog akta)

 

(1)   Rezultati konsultacija iz člana 6. ove uredbe, kao i rezultati procjena provedenih u skladu sa Aneksom I ove uredbe, do kojih se došlo na najobjektivniji mogući način, sistematski se dokumentuju,,vrednuju i na odgovarajući način ugrađuju u nacrt zakonskog akta i konačnog teksta prijedloga podzakon­skog akta, na osnovu čega obrađivač može:
a)    zadržati koncept akta u skladu sa odobrenim tezama i prednacrtom zakonskog akta ili prijedloga podzakonskog akta, ukoliko u procesu konsultacija dobije pozitivne reakcije na predložena rješenja, ili
b)    ugraditi određene izmjene ili dopune akta prije njegovog dostavljanja kolegiju institucije na razmatranje i odobrenje rukovodioca institucije.
(2) Nakon što su eventualne izmjene ili dopune uvrštene u akt, obrađivač priprema obrazloženje u skladu sa Poslovnikom o radu Vlade FBiH, kao i provedbeni plan koji priprema u skladu sa članom 4. Aneksa I ove uredbe.
(3) Uz nacrt zakonskog akta i prijedlog podzakonskog akta i obrazloženje, teze koje odobri ministar, akt koji je prošao proces konsultacija zajedno sa dokumentacijom o obavljenim konsultacijama dostavlja se stručnom kolegiju ministarstva na razmatranje, i ministru na odobravanje.
(4) Stručni kolegij ministarstva vrši procjenu kvalitete i sadržaja
pripremljenog akta i svih njegovih propratnih materijala, posebno obrazloženja (u daljnjem tekstu: "materijal"). U postupku razmatranja materijala, stručni kolegij ministarstva posebnu pažnju posvećuje sljedećim pitanjima:
a)    odnos materijala naspram strateških prioriteta Vlade FBiH i specifične strategije ili politike u predmetnoj oblasti usvojene od strane Vlade FBiH, ukoliko takva postoji;
b)    među-sektorska usklađenost i dosljednost sa prioritetima i politikama Vlade FBiH;
c)    kvalitet procjene postojeće situacije i formulacije problema;
d)    jasnoća ciljeva i namjeravanih rezultata;
e)    predstavljene opcije za rješenje definisanog problema;
f)    upotpunjenost pribavljenih mišljenja i stavova interesnih strana unutar i izvan Vlade FBiH ministara i načina na koji su njihova mišljenja razmotrena i odražena u nacrtu ili prijedlogu akta;
g)    argumenti za preporučeni pristup;
h)    provjerava sa stručne strane gledišta da li je pripremljeni nacrt ili prijedlog akta, obrazloženje i ostali propratni materijali spreman za proces razmatranja i odlučivanja na sjednici Vlade FBiH;
i)     razmatra akt, obrazloženje i druge propratne materijale i donosi zaključke o dosljednosti u procesu njihove pripreme i kvalitete;
j)     ukoliko stručni kolegij ministarstva zaključi da akt, ili njegovi pojedini dijelovi, nisu spremni za upućivanje u daljnju proceduru razmatranja u skladu sa Poslovnikom o radu Vlade FBiH, u tom slučaju stručni kolegij ministarstva može dati preporuku ministru da se pripremljeni akt vrati obrađivaču na reviziju ili doradu u okviru određenog roka.
(5) Prilikom razmatranja materijala od posebne važnosti vezano za određena sistemska reformska pitanja ili od drugog posebnog značaja za Federaciju Bosne i Hercegovine, ministar može odlučiti da se na sjednicu stručnog kolegija ministarstva pozovu i istaknuti stručnjaci izvan Vlade FBiH, domaći i inostrani, kako bi ponudili svoja stručna mišljenja o sadržaju pripremljenih materijala.
(6) Nakon što su u nacrt zakonskog akta i prijedlog podzakon­skog akta uvrštene eventualne izmjene ili dopune, i pribavljeno odobrenje ministra, obrađivač postupa u skladu sa Poslovnikom o radu Vlade FBiH.

 

Član 8.
(Procjena učinaka usvojenog akta)

 

(1) Predlagač akta odgovoran je za njegovu provedbu nakon što je usvojen na sjednici Vlade FBiH ili od strane Parlamenta FBiH. Predlagač, također ima vodeću ulogu u procjeni utjecaja usvojenog akta, te odlučuje o eventualnim izmjenama koje je neophodno predložiti u slučaju da ciljevi donošenja akta nisu ostvareni- Procjena se posebno provodi kako bi se utvrdiilo:
a)    da li su zacrtani, ciljevi postignuti na efikasan način;
b)    da li postoje neželjeni sporedni efekti i do koje mjere;
c)    da li se akt pokazao djelotvornim i jednostavnim za provedbu;
d)    da li je postignut visok stepen poštivanja, i
e)    da li je moguće opravdati raspodjelu između troškova i dobiti,
2) U skladu sa provedbenim planom predlagač akta, u saradnji sa drugim organima uprave koji su odgovorni za provedbu usvojenog .akta,.dužan je:
a)    višiti redovno nadgledanje provedbe i u tom smislu prikupljati neophodne podatke prema prethodno utvrđenim vremenskim intervalima;
b)    vršiti procjene naspram definisanih indikatora provedbe:
c)    vršiti nadgledanje promjena i porediti ih sa podacima ili situacijom prije uvođenja politike, i
d)    predlagati izmjene ukoliko se planirani ciljevi donošenja akta ne postignu.

 

Član 9.

 

Upravni nadzor nad provođenjem donesenog : akta vrši Federalno ministarstvo pravde.

 

Član 10.
(Stupanje na snagu)

 

Uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".

 

V broj 370/11
4. maja/svibnja 2011. godine
Sarajevo

Premijer
Nermin Nikšić, s. r.