I. TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
(Predmet)
(1) Ovim zakonom uređuju se pitanja: evidentiranja i kontrole prometa putem
fiskalnih sustava; dijelovi, tehničke i funkcionalne osobine fiskalnih sustava,
tj. fiskalnih uređaja (fiskalne kase/pisači ili drugi fiskalni uređaji), terminala,
softverskih aplikacija i ostalih fiskalnih proizvoda; fiskalni dokumenti; stavljanje
u promet fiskalnih sustava; fiskalizacije fiskalnih sustava; evidentiranje,
storniranje i reklamiranje prometa; servisiranje fiskalnih sustava; kontrola
fiskalnih uređaja i fiskalnih proizvoda; kontrola evidentiranja prometa preko
fiskalnih uređaja; kontrola ovlaštenih servisa i ovlaštenih servisera; ovlasti
za donošenje podzakonskih akata i kaznene odredbe.
(2) Pod fiskalnim proizvodima u smislu ovog zakona podrazumijevaju se posebni
proizvodi za evidentiranje prometa robe i usluga koje definira ovaj zakon.
Članak 2.
(Definicije)
Pojedini izrazi upotrijebljeni u ovom zakonu imaju sljedeće značenje:
Ministar je ministar financija Federacije Bosne i Hercegovine.
Ministarstvo je Ministarstvo financija Federacije Bosne i Hercegovine.
Fiskalni sustav predstavlja kombinaciju fiskalnih proizvoda definiranih ovim
zakonom.
Fiskalizacija je postupak stavljanja fiskalnog uređaja u funkciju evidentiranja
prometa, odnosno fiskalnog sustava u funkciju kontrole prometa suglasno ovom
zakonu.
Fiskalni uređaj je fiskalna kasa/pisač ili drugi uređaj za registriranje prometa
dobara i usluga unesenih u njenu bazu podataka o dobrima i uslugama koji se
na propisani način priopćuju kupcu dobara, odnosno korisniku usluga (klijentu)
uz istovremeno evidentiranje na kontrolnoj traci ili drugom mediju fiskalne
kase ili drugom fiskalnom uređaju, njihovo periodično evidentiranje u fiskalnoj
memoriji fiskalne kase/pisača ili drugog fiskalnog uređaja kao i formiranje
ispisanin fiskalnih dokumenata.
Fiskalni proizvodi su posebni proizvodi definirani ovim zakonom u koje spadaju
fiskalni uređaji (fiskalna kasa/pisač ili drugi uređaji), terminal, softverske
aplikacije, kao i drugi proizvodi definirani Pravilnikom koji donosi federalni
ministar financija (u daljem tekstu Pravilnik).
Terminal je uređaj za daljinsko očitavanje podataka iz fiskalnog uređaja koji
osigurava dvosmjernu komunikaciju sa fiskalnim uređajem i bežičnu dvosmjernu
komunikaciju sa serverom PU, čime omogućava zadavanje komandi od servera PU,
očitavanje podataka iz fiskalnog uređaja i prijenos tih podataka do servera
PU.
Fiskalni modul sadrži posebno ugrađenu fiskalnu memoriju, kao i druge informatičke
dijelove koje, sukladno razvoju informacionih tehnologija, propisuje Pravilnik.
Softverska aplikacija izvršava se na nadređenom računalu i omogućava dvosmjernu
komunikaciju nadređenog računala s fiskalnim uređajem preko porta fiskalnog
uređaja i naročito zadavanje komandi fiskalnom uređaju od nadređenog računala.
Baza podataka o dobrima i uslugama sadrži jednoznačno i nedvosmisleno identificiran
naziv dobara ili usluga, naziv jedinice mjere, cijenu jedinice mjere i oznaku
propisane porezne stope.
Fiskalni dokumenti su: fiskalni račun, reklamirani račun, presjek stanja, dnevno
izvješće, periodično izvješće i drugi posebni dokumenti, koji sadrže fiskalni
logo, definirani ovim zakonom i propisani Pravilnikom.
Fiskalni logo predstavlja grafički prikazani znak bliže propisan Pravilnikom.
Specifikacija poreznih stopa predstavlja vezu oznaka poreznih stopa s vrijednostima
poreznih stopa u postocima.
Promet/Evidentirani promet predstavlja podatke o vrijednosti prodanog dobra,
odnosno izvršene usluge.
Artikli su roba i usluge.
Klijent je osoba koje kupuje dobro, odnosno koristi uslugu.
Obveznik je svako pravna osoba i poduzetnik koje obvezno evidentira svaki pojedinačno
ostvareni promet preko fiskalnog uređaja sukladno ovom zakonu i Pravilniku,
prenosi podatke do servera PU pomoću terminala i zadaje komande fiskalnom uređaju
pomoću softverske aplikacije u slučajevima definiranim ovim zakonom i Pravilnikom.
Gotovina u kasi predstavlja razliku zbroja gotovine koju su uplatili klijenti
i gotovine koju je u kasu unio blagajnik i zbroja gotovine vraćene klijentima
i gotovine koju je iz kase iznio blagajnik.
Pravna osoba je osoba koje je po važećim propisima registrirana za obavljanje
određene gospodarske i druge zakonom propisane djelatnosti.
Poduzetnik je svaka osoba koja je kod nadležnog organa registrirana za obavljanje
samostalne gospodarske i druge zakonom propisane djelatnosti.
Proizvođač je domaća pravna osoba koje proizvodi fiskalne sustave i/ili dijelove
fiskalnog sustava.
Registrirani proizvođač je proizvođač kojeg je registriralo Ministarstvo.
Ovlašteni proizvođač je registrirani proizvođač s odobrenjem Ministarstva, za
određeni tip fiskalnog sustava.
Registrirani zastupnik je domaća pravna osoba koje zastupa fiskalne sustave
proizvođača, a koje je registriralo Ministarstvo.
Ovlašteni zastupnik je registrirani zastupnik s odobrenjem Ministarstva, za
određeni tip fiskalnog sustava.
Komisija Ministarstva je komisija koju imenuje Ministar, a koja predlaže davanje
suglasnosti za stavljanje fiskalnog sustava u slobodan promet i obavlja druge
poslove propisane Pravilnikom.
Stornirani evidentirani promet predstavlja podatke o vrijednosti stornirane
prodane robe, odnosno stornirane izvršene usluge.
Ostvareni evidentirani promet predstavlja razliku evidentiranog i storniranog
prometa.
Ostvareni evidentirani porez predstavlja porez izračunat na temelju ostvarenog
evidentiranog prometa.
Reklamirani promet predstavlja podatke o vrijednosti vraćene robe, odnosno reklamirane
usluge.
Stornirani reklamirani promet predstavlja podatke o vrijednosti stornirane vraćene
robe, odnosno stornirane reklamirane usluge.
Ostvareni reklamirani promet predstavlja razliku reklamiranog i storniranog
reklamiranog prometa.
Ostvareni reklamirani porez predstavlja porez izračunat na temelju ostvarenog
reklamiranog prometa.
Ostvareni promet predstavlja razliku ostvarenog evidentiranog prometa i ostvarenog
reklamiranog prometa,
Evidencija je evidencija o ovlaštenim proizvođačima i ovlaštenim zastupnicima.
Evidentiranje prometa predstavlja sve tri operacije: evidentiranja, storniranja
i reklamiranja prometa, koje se izvršavaju pomoću fiskalnog uređaja, gotovine
koju je u kasu unio blagajnik i zbroja gotovine vraćene klijentima i gotovine
koju je iz kase iznio blagajnik.
Prodajno mjesto je mjesto na kome obveznik obavlja promet robe, odnosno pruža
usluge.
Ovlašteni distributer je osoba koju je ovlašteni proizvođač/zastupnik ovlastio
za zaključivanje ugovora s obveznikom o kupoprodaji fiskalnih proizvoda, kao
i za poduzimanje drugih radnji propisanih ovim zakonom.
Servisiranje obuhvata popravku neispravnosti i tehnički pregled fiskalnih proizvoda.
Ovlašteni servis je domaća pravna osoba koju je proizvođač ovlastio za zaključivanje
ugovora s obveznikom o servisiranju fiskalnih proizvoda i pružanju tehničke
podrške obvezniku za korištenje fiskalnih proizvoda, kao i za poduzimanje drugih
radnji propisanih ovim zakonom i Pravilnikom.
Ovlašteni serviser je fizička osoba l zaposlena u ovlaštenom servisu ili ima
ugovor s ovlaštenim servisom, a koje je proizvođač ovlastio za servisiranje
fiskalnih proizvoda i pružanje tehničke podrške obvezniku za korištenje fiskalnih
proizvoda, kao i za poduzimanje drugih radnji propisanih ovim zakonom i Pravilnikom.
Ovlaštena osoba PU je inspektor PU kome je PU dala posebnu ovlast za kontrolu
i poduzimanje drugih radnji propisanih ovim zakonom i Pravilnikom.
Ovlaštena osoba nadležnog organa je tržišni i drugi inspektor kome je Ministar
dao posebnu ovlast za kontrolu i poduzimanje drugih radnji propisanih ovim zakonom
i Pravilnikom.
Članak 3.
(Skraćenice)
Pojedini izrazi upotrijebljeni u ovom zakonu skraćeni su na slijedeći način:
"PU" predstavlja skraćenicu za Poreznu upravu Federacije Bosne i Hercegovine,
"IBFU" predstavlja skraćenicu za identifikacijski broj fiskalnog uređaja,
"IBFM" predstavlja skraćenicu za identifikacijski i broj fiskalnog
modula,
"JIB" predstavlja skraćenicu za jedinstveni identifikacijski broj
obveznika dodjeljen od strane PU,
"IBK" predstavlja skraćenicu za identifikacijski broj klijenta.
Članak 4.
(Obveza evidentiranja prometa preko fiskalnih uređaja)
(1) Obvezu evidentiranja svakog pojedinačno ostvarenog prometa preko fiskalnih uređaja i to neovisno od načina plaćanja (gotovina, ček, kartica, virman i slično) ima svaka osoba koja je upisano u odgovarajući registar za promet dobara, odnosno za pružanje usluga klijentima.
(2) Bliži način definiranja i izvršenja obveze kao i sve druge tehničke i operativne aktivnosti vezane za obveze iz stavka 1. ovog članaka propisuje Ministar svojim aktom.
Članak 5.
(Izuzeća)
Obveza iz članaka 4. stavak 1. ne odnosi se na:
a) samostalnog poljoprivrednog proizvođača, u slučaju prodaje vlastitih poljoprivrednih
proizvoda na pijačnim tezgama i obiteljskom poljoprivrednom gazdinstvu,
b) vlasnika samostalne zanatske radnje, u slučaju prodaje vlastitih proizvoda
umjetničkog i starog zanatstva i domaće radinosti na pijačnim tezgama i sličnim
objektima,
c) banke i osiguravajuća društva,
d) energetska, komunalna, telekomunikacijska i druga poduzeća koja naknadu za
prodanu robu, odnosno pružene usluge naplaćuju ispostavljanjem računa o obračunu
potrošnje preko mjernih instrumenata (električna energija, plin, grijanje, voda,
telefon i dr.),
e) poštanske aktivnosti i prijevoz i isporuku poštanskih pošiljki,
f) obvezno socijalno osiguranje,
g) djelatnost vjerskih organizacija,
h) umjetničko i književno stvaralaštvo i scensku umjetnost,
i) rad umjetničkih ustanova,
j) djelatnost knjižnica,
k) djelatnost arhiva,
l) djelatnost muzeja,
m) prodaju preko automata,
n) djelatnost čistača cipela i nosača
o) djelatnosti obrazovanja (predškolsko, osnovno, srednje i visoko).
Osoba na koju se ne odnosi obveza u smislu stavka 1. ovog članaka, a istovremeno
obavlja i djelatnosti koje nisu izuzete, odnosno oslobođene od obveze evidentiranja
prometa preko fiskalnih uređaja i prijenosa podataka preko terminala do servera
PU u smislu stavka 1. ovog članka, dužno je svaki pojedinačni promet prilikom
obavljanja tih djelatnosti registrirati preko fiskalnih uređaja, kao i prenijeti
podatke preko terminala do servera PU.
Izuzetno od st. 1. i 2. ovog zakona, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine može
svojom Odlukom, a na prijedlog Ministra, polazeći od specifičnosti određene
djelatnosti, odrediti i druge djelatnosti koje ne podliježu obvezi evidentiranja
prometa putem fiskalnih sustava.
II. OSOBINE FISKALNIH SUSTAVA
Članak 6.
(Fiskalni sustav)
Fiskalni sustav se sastoji od sljedećih dijelova:
a) fiskalnog uređaja,
b) terminala,
c) softverske aplikacije ili
d) drugih tehnoloških, tehničkih i softverskih dijelova (dodataka) sukladno
napretku informacijske tehnologije.
Članak 7.
(Vrste fiskalnih sustava)
Fiskalni sustav može biti realiziran kao:
fiskalna kasa i terminal,
fiskalni pisač, terminal i softverska aplikacija,
fiskalna kasa -pisač, terminal i softverska aplikacija,
i na drugi način propisan Pravilnikom.
Članak 8.
(Vrste plombi dijelova fiskalnog sustava)
(1) Dijelovi fiskalnog sustava imaju slijedeće plombe:
a) proizvođačku plombu,
b) servisnu plombu,
c) programsku plombu,
d) fiskalnu plombu,
e) i druge plombe.
(2) Oblik plombi i način plombiranja propisuju se Pravilnikom.
Članak 9.
(Tehničke i funkcionalne karakteristike dijelova fiskalnih sustava, vrste servisiranja,
vrste resetiranja, oznake dijelova fiskalnih sustava i fiskalnih postupaka)
Sukladno napretkom informacijskih tehnika i tehnologija propisuju se Pravilnikom:
- tehničke i funkcionalne karakteristike dijelova fiskalnih sustava,
- vrste servisiranja i tipove reseta dijelova fiskalnih sustava,
- oznake i određivanje odgovarajućih poreznih stopa,
- oznake sredstava plaćanja,
- IBFU, IBFM kao i druge oznake i druga tehnička i operativna uputstva.
III. FISKALNI DOKUMENTI
Članak 10.
Fiskalni dokumenti su:
a) Fiskalni račun,
b) Reklamirani račun,
c) Presjek stanja,
d) Dnevna izvješća,
e) Periodična izvješća,
f) i drugi dokumenti propisani Pravilnikom.
Članak 11.
(Postupci s fiskalnim dokumentima)
Izgled, tiskanje, izdavanje, evidentiranje, dostavljanje, čuvanje i druge aktivnosti oko fiskalnih dokumenata propisuje Ministar.
Članak 12.
(Ostali slučajevi evidentiranja prometa preko fiskalnih uređaja)
(1) U svim slučajevima neispravnosti fiskalnih uređaja, oduzimanja fiskalnih
uređaja od strane nadležnog organa, krađe, uništenja i oštećenja fiskalnih uređaja,
kao i u svim ostalim slučajevima propisanim ovim zakonom i Pravilnikom, obveznik
je dužan evidentirati svaki pojedinačno ostvareni promet dobara i usluga klijentima
na slijedeći način:
a) preko drugog ispravnog fiskalnog uređaja u objektu, odnosno na mjestu na
kojem obavlja promet,
b) izdavanjem posebno propisanog fiskalnog računa u dva primjerka, ukoliko se
u objektu, odnosno na mjestu na kojem obavlja promet, ne nalazi drugi ispravan
fiskalni uređaj.
(2) Obveznik je dužan sav promet evidentiran na način iz stavka 1. točka b)
naknadno evidentirti preko ispravnog fiskalnog uređaja.
IV. STAVLJANJE U PROMET FISKALNOG SUSTAVA
Članak 13.
(Registriranje i odobrenja)
Fiskalni sustav ili njegove dijelove može stavljati u promet samo registrirani
proizvođač/zastupnik s odobrenjem za taj tip fiskalnog sustava (u daljnjem tekstu:
ovlašteni proizvođač/zastupnik).
Ministar, na prijedlog Komisije, izdaje rješenje za registriranje proizvođača/zastupnika
i brisanje iz registra registriranih proizvođača/zastupnika.
Ministar, na prijedlog Komisije, izdaje i ukida odobrenje za određeni tip fiskalnog
sustava.
Ministarstvo vodi registar registriranih proizvođača/zastupnika i izdatih odobrenja
iz stavka 1. ovog članka.
Članak 14.
(Komisija)
(1) Za utvrđivanje i kontrolu ispunjenosti uvjeta za izdavanje odobrenja iz
članka 17. ovog zakona i pripremu prijedloga za izdavanje i ukidanje odobrenja
proizvođaču/zastupniku iz članka 13. ovog zakona Ministar imenuje Komisiju.
(2) Komisija obavlja i druge poslove propisane ovim zakonom i podzakonskim aktima.
(3) Stručne, tehničke i druge poslove za potrebe Komisije provodi Ministarstvo.
(4) Ministar za potrebe Komisije u njenom radu može angažirati i druge osobe
uposlene u ministarstvima i drugim organima, kao i neovisne eksperte ovisno
o pitanjima koja razmatra Komisija i za čije razmatranje i rješavanje je potrebno
stručno znanje i radno iskustvo osobe koja nije član Komisije, bilo kao pojedince
stručnjake, bilo kao radnu skupinu.
Članak 15.
(Zahtjev za registriranje proizvođača/zastupnika)
Proizvođač/zastupnik može podnijeti Komisiji Ministarstva zahtjev za registriranje,
po raspisivanju javnog poziva, koji sadrži:
a) popunjen formular za prijavu proizvođača/zastupnika,
b) licitacijsku garanciju poslovne banke s klauzulom "bez prigovora"
u visini od 500.000 KM i rokom važenja 12 mjeseci od momenta izdavanja,
c) Rješenje od mjerodavnog organa o upisu proizvođača/zastupnika u registar
mjerodavnog organa kao pravne osobe za obavljanje djelatnosti proizvodnje računala
i druge opreme za obradu podataka i djelatnosti pružanja savjeta i izrade računalnih
programa,
d) podatke o proizvođaču/zastupniku (naziv i adresa, kadrovska i tehnička opremljenost,
reference proizvođača/zastupnika, bilance stanja i uspjeha zadnjeg obračunskog
razdoblja),
e) podatke o organizaciji distributivne mreže (nazivi i adrese ovlaštenih distributera
i kadrovska i tehnička opremljenost),
f) podatke o organizaciji servisne mreže (nazivi i adrese ovlaštenih servisa,
kadrovska i tehnička opremljenost ),
g) podatke o financijskim i drugim pogodnostima za prodaju fiskalnih sustava
obvezniku,
h) drugu dokumentaciju propisanu Pravilnikom.
Članak 16.
(Postupak za registriranje proizvođača/zastupnika)
Komisija dostavlja Ministru prijedlog rješenja za registriranje proizvođača/zastupnika
na temelju pozitivne ocjene dostavljene dokumentacije iz članka 15. ovog zakona.
Na rješenje Ministra može se pokrenuti upravni spor kod mjerodavnog suda.
Troškove registriranja proizvođača/zastupnika iz članka 15. ovog zakona snosi
proizvođač/zastupnik.
Rješenje o evidentiranju proizvođača/zastupnika objavljuje se u "Službenim
novinama Federacije BiH".
Članak 17.
(Uvjerenje o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika)
Prije početka puštanja u promet fiskalnog sustava ovlašteni proizvođač/zastupnik
je dužan za dijelove fiskalnog sustava pribaviti uvjerenja o ispunjenosti tehničkih
i funkcionalnih karakteristika.
Uvjerenje iz stavka 1. izdaje Ministar na prijedlog Komisije.
Ministarstvo objavljuje u "Službenim novinama Federacije BiH" popis
izdanih uvjerenja iz stavka 1. ovog članka.
U slučaju izmjene tehničkih i funkcionalnih karakteristika dijelova fiskalnog
sustava za koje je dana suglasnost, ovlašteni proizvođač/zastupnik je dužan
pribaviti dopunsko ili novo uvjerenje izdano od Ministra.
Članak 18.
(Zahtjevi za izdavanje uvjerenja o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika
dijelova fiskalnog sustava)
Registrirani proizvođač/zastupnik podnosi Komisiji zahtjev za izdavanje uvjerenja
o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika za određene dijelove
fiskalnog sustava koji sadrži:
popunjen formular za ispitivanje uzorka dijela fiskalnog sustava,
komercijalnu brošuru tog dijela fiskalnog sustava, s naznačenim tipom i slikom
tog dijela fiskalnog sustava i podacima o proizvođaču/zastupniku,
korisničku i servisnu uputu tog dijela fiskalnog sustava koje obuhvata: temeljne
tehničke podatke, instrukcije o načinu korištenja, programiranja i održavanja,
opis konstrukcije, montažni crtež, detaljne električne sheme, popis elektronskih
elemenata, komunikacijski protokol, opis i izgled načina plombiranja servisnom
plombom, algoritam rada dijela fiskalnog sustava,
pisanu izjavu registiranog proizvođača/zastupnika da taj dio fiskalnog sustava
nema skrivene funkcije koje nisu navedene u dokumentaciji iz točke c) ovoga
članka,
uzorak dijela fiskalnog sustava namijenjen za ispitivanje,
sva ostala potrebna sredstva za ispitivanje zahtijevana formularom iz točke
a) ovoga članaka.
Članak 19.
(Postupci za izdavanje uvjerenja o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika
dijelova fiskalnog sustava)
(1) Ministar putem Komisije organizira ispitivanje ispunjenosti tehničkih i
funkcionalnih karakteristika dijelova fiskalnog sustava.
(2) Ministar izdaje registriranom proizvođaču/zastupniku uvjerenje na temelju
pozitivnog rezultata ispitivanja ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika
uzorka djela fiskalnog sustava propisanih člankom 17. ovog zakona. U suprotnom,
Komisija odbija zahtjev zbog negativnog rezultata ispitivanja ispunjenosti tehničkih
i funkcionalnih karakteristika uzorka dijelova fiskalnog sustava.
(3) Troškove ispitivanja iz stavka 1. ovoga članka i izdavanja uvjerenja ili
rješenja iz stavka 2. ovoga članka snosi registrirani i proizvođač/zastupnik.
(4) U slučaju izmjene tehničkih i funkcionalnih karakteristika nekog djela fiskalnog
sustava za koji je izdano uvjerenje, registrirani proizvođač/zastupnik dužan
je prije stavljanja u promet istog pribaviti dopunsko ili novo uvjerenje o ispunjenosti
tehničkih i funkcionalnih karakteristika tog djela fiskalnog sustava izdano
od Ministra.
(5) U slučaju da je Ministar izdao samo jedno uvjerenje iz članka 17. ovog zakona
za pojedini dio fiskalnog sustava, prodajnu cijenu tog dijela, odnosno fiskalnog
sustava s tim dijelom odobrava Ministarstvo.
Članak 20.
(Identifikacijski broj fiskalnog uređaja)
(1) Ovlašteni proizvođač/zastupnik je dužan prije početka stavljanja u promet
tipa fiskalnog sustava za koji je dobio uvjerenje iz članka 17.ovog zakona,
PU podnijeti zahtjev za dodjelu serije IBFU.
(2) Proizvođač je dužan na vidljiv način i trajno obilježiti IBFU na svakom
proizvedenom fiskalnom uređaju i upisati odgovarajući IBFM u fiskalnu memoriju
tog fiskalnog uređaja.
(3) Jedan dodijeljeni IBFU proizvođač može trajno obilježiti samo na jednom
fiskalnom uređaju i upisati odgovarajući IBFM u fiskalnu memoriju samo tog fiskalnog
uređaja.
Članak 21.
(Proizvođačka plomba i servisna plomba)
(1) Proizvođač je dužan na svaki fiskalni uređaj i terminal staviti proizvođačku
plombu tijekom proizvodnje koja se ne skida do početka fiskalizacije.
(2) Ovlašteni proizvođač/zastupnik dužan je uz zahtjev za dodjelu IBFU, dostavtii
PU izgled proizvođačke plombe i servisnih plombi ovlaštenih servisa kojima je
do podnošenja zahtjeva dana ovlast za servisiranje fiskalnih proizvoda.
(3) Ovlašteni proizvođač/zastupnik je dužan u slučaju dodjele nove ovlasti ovlaštenom
servisu od strane proizvođača, izgled servisne plombe tog servisa dostaviti
PU u roku od sedam dana nakon izdavanja ovlasti ovlaštenom servisu.
Članak 22.
(Ugovor između ovlaštenog proizvođača/zastupnika i Ministarstva)
(1) Ovlašteni proizvođač/zastupnik je dužan prije stavljanja fiskalnog sustava
u promet zaključiti ugovor o međusobnim pravima i obvezama s Ministarstvom,
kojim se garantira ispunjenje uvjeta iz ovoga zakona.
(2) Ministarstvo vodi evidenciju o zaključenim ugovorima u evidenciji registriranih
proizvođača i odobrenja za fiskalne sustave iz članka 13. ovoga zakona, i stara
se o izvršenju ugovornih obveza.
Članak 23.
(Sredstva osiguranja)
Ispunjenje uvjeta iz ovoga zakona proizvođač/zastupnik osigurava:
1. Činidbenom garancijom poslovne banke s klauzulom "bez prigovora"
u visini od 1.000.000 KM i rokom važenja 12 mjeseci od momenta izdavanja, koja
se predaje Komisiji prilikom sklapanja ugovora iz članka 22. ovoga zakona.
2. Licitacijskom garancijom iz članka 15. točka b) ovoga zakona koja se vraća
ovlaštenom proizvođaču prilikom sklapanja ugovora iz članka 22. ovoga zakona,
nakon što ovlašteni proizvođač licitacijsku garanciju zamjeni činidbenom garancijom,
odnosno ukoliko ovlašteni proizvođač/zastupnik odustane od ugovora iz članka
22. ovoga zakona.
Članak 24.
(Uvjeti za aktiviranje sredstava osiguranja)
(1) Sredstva osiguranja iz članka 15. točka b), ovoga zakona, mogu se aktivirati
kada ovlašteni proizvođač/zastupnik po potpisivanju ugovora iz članka 22. ovoga
zakona ne osigura garanciju iz članka 23. stavak 1.
(2) Sredstva osiguranja iz članka 23. stavak 1 mogu se aktivirati u svim slučajevima
kada ovlašteni proizvođač/zastupnik ne postupa sukladno ovom zakonu, a naročito
kada:
a) ne osigura servisnu službu koja raspolaže odgovarajućim pričuvnim dijelovima
i ako nije kadrovski i tehnički opremljena za servisiranje prodanog fiskalnog
sustava sukladno podacima iz članka 15. točka f) ovoga zakona,
b) smanji obim servisne mreže iz članka 15. točka f) ovog zakona, odnosno u
slučaju prestanka rada ili ukidanja ovlasti servisu od strane proizvođača ne
osigura ili ne ovlasti drugi servis definirano člankom 49. stavak 4.,
c) stavlja u promet fiskalni sustav bez uvjerenja iz članka 19. ovoga zakona,
d) nedostatke na fiskalnim sustavima uočene prilikom kontrole iz članka 50.
ovoga zakona, ne otkloni ili ne izvrši zamjenu neispravnih dijelova fiskalnih
sustava novim ispravnim dijelovima.
Članak 25.
(Postupak aktiviranja sredstava osiguranja)
(1) Komisija priprema i dostavlja Ministru prijedlog za aktiviranje sredstava
na temelju pozitivne ocjene ispunjenosti uvjeta iz članka 22. ovog zakona.
(2) Ministar aktivira sredstva osiguranja iz članka 15. točka b) i članka 23.
stavak 1. ovoga zakona na prijedlog Ministarstva.
(3) Ovlašteni proizvođač/zastupnik dužan je osigurati novo sredstvo osiguranja
iz članka 15. točka b) i članka 23. stavak 1. ovoga zakona, u istom iznosu i
pod istim uvjetima , u roku od 14 dana od dana nakon aktiviranja sredstava osiguranja,
kako bi zadržao status ovlaštenog proizvođača/zastupnika.
Članak 26.
(Namjena sredstava osiguranja)
Sredstva osiguranja iz članka 15. točka b) i članka 23. stavak 1. koriste za:
a) obeštećenje proračuna Federacije Bosne i Hercegovine u slučaju iz članka
24. stav 2 toč. a), b) i c) ovoga zakona,
b) obeštećenje obveznika u slučaju iz članka 24. stavak 2 točka d).
V. FISKALIZACIJA FISKALNIH SUSTAVA
Članak 27.
(Početak obavljanja djelatnosti)
Obveznik može početi obavljanje djelatnosti prometa robe, odnosno pružanja usluga
nakon fiskalizacije svog fiskalnog sustava.
Obveznik je, za fiskalizaciju, dužan nabaviti ispravan fiskalni uređaj s neoštećenom
proizvođačkom ili servisnom plombom, te sa ovlaštenim servisom zaključiti ugovor
o servisiranju i tehničkoj podršci za korištenje svoga fiskalnog sustava.
Članak 28.
(Definiranje naziva i adrese prodajnog mjesta)
Obveznik je dužan da u zahtjevu za fiskalizaciju definira naziv i adresu prodajnog
mjesta, tako da oni odgovaraju:
nazivu i adresi prodajnog mjesta na kome obveznik registruje promet preko fiskalnog
uređaja ili
nazivu i adresi mjesta na kome je obveznik registrovao svoju djelatnost, isključivo
ako obveznik obavlja promet na uobičajenim pokretnim tezgama, preko osobe koja
dolazi na vrata kupcu ili preko putujućih prodavaoca.
Članak 29.
(Fiskalizacija fiskalnog sustava)
(1) Fiskalizacija se obavlja u ovlaštenom servisu od ovlaštene osobe PU i ovlaštenog
servisera.
(2)Tehnika i postupak fiskalizacije, postupak inicijalne fiskalizacije, obveze
i postupke proizvođača, zastupnika i servisa, uloge ovlaštene osobe PU i servisera,
preuzimanje fiskaliziranog uređaja od strane obveznika, instaliranje fiskalnog
sustava kao i druge tehničke i tehnološke postupke u svezi fiskalizacije propisuju
se Pravilnikom.
Članak 30.
(Preuzimanje podataka iz fiskalne memorije)
Obveznik je dužan da fiskalni uređaj prije preuzimanja podataka iz fiskalne
memorije neposredno preda u ovlašteni servis, s kojim je zaključio ugovor iz
članka 27. ovoga zakona.
Preuzimanje podataka iz fiskalne memorije se vrši u ovlaštenom servisu od strane
ovlaštene osobe PU i ovlaštenog servisera.
Ovlašteni serviser u prisutnosti ovlaštene osobe PU je dužan skinuti fiskalni
modul i preuzeti sve podatke iz fiskalne memorije fiskalnog uređaja, o čemu
se sastavlja zapisnik.
Obveznik ima pravo prisustvovati preuzimanju podataka iz fiskalne memorije.
Ovlašteni servis dužan je fiskalni modul čuvati u slučaju potrebe za vještačenjem
od strane PU.
PU obrazuje komisiju za uništavanje fiskalnog modula od predstavnika PU i predstavnika
ovlaštenog servisa te sačinjava zapisnik o izvršenom uništavanju fiskalnog modula.
Članak 31.
(Naknadni postupci i prestanak obavljanja djelatnosti)
Tehnička i operativna pitanja u slučaju prestanka obavljanja djelatnosti kao
i kod svih drugih slučajeva koji se pojave nakon uvođenja fiskalnih sustava,
a posebno:
postupak zamjene fiskalnog modula,
postupak naknadne fiskalizacije uslijed servisiranja,
promjena naziva i adrese prodajnog mjesta,
krađa, oštećenja i uništenja fiskalnog uređaja ili dijela fiskalnog sustava
uslijed više sile,
prestanak obavljanja djelatnosti,
kao i sve druge naknadne postupke propisuje Pravilnik.
VI. EVIDENTIRANJE, STORNIRANJE I REKLAMIRANJE PROMETA
Članak 32.
(Popunjavanje baze artikala fiskalnog uređaja)
Obveznik je dužan u bazu artikala unijeti jednoznačno i nedvosmisleno identificiran
cjelokupan asortiman artikala s kojima je zaduženo prodajno mjesto.
Obveznik je dužan u bazi artikala odrediti odgovarajuće porezne stope.
Članak 33.
(Tiskani fiskalni račun)
U slučaju postojanja bar jednog ispravnog fiskalnog uređaja na prodajnom mjestu,
obveznik je dužan klijentu izdati fiskalni račun otiskan na fiskalnom uređaju
preko kojeg je evidentiran promet, bez obzira da li to klijent zahtijeva.
Obveznik je dužan da fiskalni račun izdati sa svim obveznim podacima, koje propisuje
Ministar Pravilnikom.
Članak 34.
(Storniranje evidentiranog prometa)
Greške pri evidentiranju prometa preko fiskalnog uređaja mogu se ispraviti storniranjem
evidentiranog prometa na otiskanom fiskalnom računu prije zadavanja komande
fiskalnom uređaju za tiskanje fiskalnog računa.
Greškom u evidentiranju prometa, u smislu ovog zakona, ne smatra se storniranje
cjelokupnog evidentiranog prometa na otiskanom fiskalnom računu prije zadavanja
komande fiskalnom uređaju za naplatu nultog iznosa klijentu, čija je posljedica
tiskanje fiskalnog računa bez prometa.
Članak 35.
(Pisani fiskalni račun)
U slučaju nepostojanja bar jednog ispravnog fiskalnog uređaja na prodajnom
mjestu, obveznik je dužan klijentu izdati fiskalni račun pisan rukom u dva primjerka,
bez obzira da li to klijent zahtijeva.
Obveznik je dužan svaki pojedinačno ostvareni evidentirani promet iz pisanih
fiskalnih računa naknadno registrirati i otiskati odgovarajuće fiskalne račune
na fiskalnom uređaju u najkraćem mogućem vremenu.
Članak 36.
(Čuvanje klijentovog primjerka fiskalnog računa)
Klijent je dužan da otiskani ili pisani fiskalni račun uzme i čuva u krugu od
20 metara po napuštanju prodajnog mjesta i pokaže ga, na usmeni zahtjev, ovlaštenoj
osobi inspekcije koja obavlja poslove kontrole.
Članak 37.
(Otiskani reklamirani račun)
Greške u evidentiranju prometa preko fiskalnog uređaja koje nisu otklonjene
prije zadavanja komande fiskalnom uređaju za naplatu iznosa klijentu mogu se
ispraviti izdavanjem reklamiranog računa samo ako se kupljena roba reklamira
i vraća ili se na drugi način vrši reklamacija robe poslije izdavanja fiskalnog
računa.
Obveznik je dužan klijentu izdati reklamirani račun otiskan na fiskalnom uređaju
preko kojega je reklamiran promet, bez obzira da li to klijent zahtijeva, u
slučaju postojanja bar jednog ispravnog fiskalnog uređaja na prodajnom mjestu.
Obveznik je dužan reklamirani račun izdati sa svim obveznim podacima, koje propisuje
Ministar Pravilnikom.
Članak 38.
(Storniranje reklamiranog prometa)
Greške pri reklamiranju prometa preko fiskalnog uređaja mogu se ispraviti storniranjem
reklamiranog prometa na otiskanom reklamiranom računu prije zadavanja komande
fiskalnom uređaju za tiskanje reklamiranog računa.
Greškom u reklamiranju prometa, u smislu ovoga zakona, ne smatra se storniranje
cjelokupnog reklamiranog prometa na otiskanom reklamiranom računu prije zadavanja
komande fiskalnom uređaju za isplatu nultog iznosa klijentu, čija je posljedica
tiskanje reklamiranog računa bez prometa.
Članak 39.
(Pisani reklamirani račun)
U slučaju nepostojanja bar jednog ispravnog fiskalnog uređaja na prodajnom mjestu,
obveznik je dužan klijentu izdati reklamirani račun pisan rukom u dva primjerka,
bez obzira da li to klijent zahtijeva.
Obveznik je dužan svaki pojedinačno ostvareni reklamirani promet iz pisanih
reklamiranih računa naknadno registrirati i otiskati odgovarajuće reklamirane
račune na fiskalnom uređaju u najkraćem mogućem vremenu.
Članak 40.
(Čuvanje klijentovog primjerka reklamiranog računa)
Klijent je dužan da otiskani ili pisani reklamirani račun uzme i čuva u krugu
od 20 metara po napuštanju prodajnog mjesta i pokaže ga, na usmeni zahtjev,
ovlaštenoj osobi inspekcije koja obavlja poslove kontrole.
Članak 41.
(Isticanje obavijesti)
Obveznik je dužan na vidnom mjestu na prodajnom mjestu istaknuti obavijest o:
obvezi izdavanja otiskanog i pisanog fiskalnog i reklamiranog računa od strane
obveznika,
obvezi uzimanja otiskanog i pisanog fiskalnog i reklamiranog računa od strane
klijenta,
pravu klijenta da kupljenu robu, odnosno izvršene usluge ne plati obvezniku
ako mu obveznik ne izda otiskani ili pisani fiskalni račun i
pravu klijenta da reklamiranu robu uzme natrag poslije isplate klijentu ako
mu obveznik ne izda otiskani ili pisani reklamirani račun.
Članak 42.
(Plaćanje na temelju fakture)
(1) Ako klijent plaćanje obavlja na temelju fakture, obveznik je dužan u fakturu
unijeti redni broj fiskalnog računa na temelju kojeg je registriran promet u
fiskalnom uređaju.
(2) Ostvaren evidentiran promet i ostvaren reklamiran promet preko fiskalnog
uređaja za koji se plaćanje obavlja na temelju fakture, obveznik je dužan iskazati
u knjizi dnevnih izvješća.
Članak 43.
(Tiskanje i čuvanje fiskalnih dokumenata)
Tiskanje fiskalnih dokumenata vrši se na papiru čija kvaliteta osigurava čitanje
podataka iz fiskalnih dokumenata u roku koji je definiran drugim zakonskim propisima
koji reguliraju rok i način čuvanja ovakve vrste dokumentacije.
Ovlašteni proizvođač/zastupnik dužan je u korisničkom uputstvu fiskalnog uređaja
odrediti minimalnu kvalitetu papira iz stavka 1. ovoga članaka.
Obveznik je dužan za tiskanje fiskalnih dokumenata koristi papir čija je kvaliteta
bolja ili jednaka kvaliteti papira iz stavka 2. ovog članka.
Fiskalni dokumenti, knjiga dnevnih izvješća i servisne knjižice predstavljaju
vjerodostojnu dokumentaciju od značaja za utvrđivanje poreza.
Članak 44.
(Knjiga dnevnih izvješća)
Obveznik je dužan voditi po jednu knjigu dnevnih izvješća za svaki fiskalni
uređaj u svakoj kalendarskoj godini.
Obveznik je dužan formirati i otiskati dnevo izvješće na kraju rada, minimalno
jednom dnevno, ukoliko je tog dana ostvario promet.
Obveznik je dužan svaki tiskanii isječak dnevnog izvjeća registrirati i odložti
u knjigu dnevnih izvješća kronološkim redom.
Obveznik je dužan formirati i otiskati periodično izvješće na kraju rada, posljednjeg
dana svakog poreznog razdoblja.
Obveznik je dužan svaki otiskani isječak periodičnog izvješća registrirati ti
i odložiti u knjigu dnevnih izvješća kronološkim redom.
Članak 45.
(Prijenos podataka pomoću terminala)
(1) Ovlašteni proizvođač/zastupnik je dužan zaključiti ugovore s telekomunikacijskim
operaterima ili drugim subjektima koji osiguravaju GPRS mrežu, ili drugi oblik
komuniciranja na mjestima obveznika, te da obvezniku osigura pretplatničku karticu
ili drugi prikladni medij, za koju je obveznik dužan sklopiti ugovor s telekomunikacijskim
operaterom ili drugim subjektom o korištenju GPRS usluge ili druge slične usluge
za prijenos podataka između terminala i servera PU.
(2) Obveznik je dužan osigurati očitavanje podataka iz fiskalnog uređaja pomoću
terminala i prijenos očitanih podataka iz fiskalne memorije ka serveru PU, suglasno
uputi ovlaštenog proizvođača/zastupnika, a na temelju komandi koje zadaje server
PU.
VII. SERVISIRANJE FISKALNOG SUSTAVA
Članak 46.
(Servisiranje fiskalnog sustava)
(1) Servisiranjem fiskalnog sustava, u smislu ovog zakona, smatraju se tehnički
pregled, odnosno radnje na hardveru ili softveru fiskalnog proizvoda u cilju
osiguranja tehničke ispravnosti ili funkcionalnosti fiskalnog proizvoda.
(2) Tehničkom podrškom, u smislu ovog zakona, smatraju se radnje koje obavlja
ovlašteni servis radi obučavanja obveznika za korištenje fiskalnog proizvoda
sukladno ovim zakonom i ostalim važećim propisima.
(3) Proizvođač daje i ukida ovlaštenje servisu za zaključivanje ugovora s obveznikom
o servisiranju fiskalnog sustava i pružanju tehničke podrške obvezniku za korištenje
fiskalnog proizvoda.
(4) Servisiranje fiskalnog proizvoda vrši se na zahtjev obveznika.
(5) Servisiranje fiskalnog proizvoda vrši samo ovlašteni serviser.
(6) Ovlašteni serviser dužan je servisirati fiskalni proizvod ili na prodajnom
mjestu ili u ovlaštenom servisu,
(7) Ovlašteni servis dužan je nakon svake servisne intervencije sve podatke
o servisnoj intervenciji evidentirati u pisanoj i elektronskoj servisnoj knjižici,
te ažurirane servisne knjižice u elektronskoj formi na zahtjev PU, proizvođača
i ovlaštenog proizvođača/zastupnika redovno dostavljati PU, proizvođaču i ovlaštenom
proizvođaču/zastupniku.
(8) Neispravnost bilo kog fiskalnog proizvoda, u smislu ovog zakona, rezultira
neispravnošću fiskalnog sustava u kome se taj fiskalni proizvod nalazi.
(9) Obveznik ne smije poduzimati nikakve radnje na neispravnom fiskalnom proizvodu
i dužan je odmah, a najkasnije u roku od 24 sata, obavijestiti ovlašteni servis.
(10) Obveznik je dužan da minimalno jednom godišnje obavi tehnički pregled na
fiskaliziranim fiskalnim sustavima.
(11) Ovlašteni servis dužan je pisano obavijestiti PU o svim slučajevima neosnovanog
prijavljivanja neispravnosti fiskalnog proizvoda.
(12) Ovlašteni servis je dužan servisiranje fiskalnog proizvoda izvršiti u roku
od dva dana od dana dostavljanja zahtjeva za servisiranje, ukoliko su prema
ovlaštenom servisu izmirene sve obveze od strane obveznika.
Članak 47.
(Dosje, servisna knjižica i servisiranje fiskalnih uređaja i terminala)
(1) Oblik, rokovi i način čuvanja dosjea i servisnih knjižica (pisanih i elektronskih),
postupak, rok i osobe pri servisiranju kao i druga pitanja vezana za servisiranje
fiskalnog sustava, propisuje Ministar Pravilnikom.
(2) Ovlašteni serviser je dužan prilikom tehničkog pregleda izvršiti i čišćenje
pisača fiskalnog uređaja.
(3) Obveznik snosi troškove tehničkog pregleda, čija se visina utvrđuje ugovorom
o servisiranju i tehničkoj podršci.
Članak 48.
(Resetiranje fiskalnog uređaja)
(1) Podaci u operativnoj memoriji fiskalnog uređaja mogu se resetirati samo
na način propisan Pravilnikom.
(2) Reset deblokade softvera bez brisanja sadržaja operativne memorije, podataka
o ostvarenom evidentiranom prometu i ostvarenom reklamiranom prometu, ili baze
artikala, ne smatra se neispravnošću fiskalnog uređaja.
(3) Reset iz stavka 2. ovoga članka može obavljati i obveznik.
(4) Reseti kojima se briše cjelokupni sadržaj operativne memorije, brisanje
podataka o ostvarenom evidentiranom i ostvarenom reklamiranom prometu i brisanje
baze artikala u operativnoj memoriji, predstavljaju neispravnost fiskalnog uređaja.
(5) Resete iz stavka 4. ovoga članka obavlja isključivo ovlašteni serviser.
(6) U slučaju vršenja neovlaštenih reseta, PU u postupku kontrole osigurava
dokaz o neovlaštenom resetu putem vještačenja.
(7) Troškove vještačenja u slučaju iz stavka 6. ovoga članka snosi obveznik.
Članak 49.
(Evidencija o ovlaštenim servisima i ovlaštenim serviserima)
(1) Proizvođač je dužan voditi evidenciju o ovlaštenim servisima i ovlaštenim
serviserima.
(2) Ovlašteni servis je dužan voditi evidenciju o ovlaštenim serviserima.
(3) Proizvođač ili ovlašteni zastupnik je dužan u roku od sedam dana nakon izdavanja
ovlasti ovlaštenom servisu odnosno ovlaštenom serviseru, od strane proizvođača,
dostaviti PU podatke iz evidencije iz st. 1. i 2. ovoga članka.
(4) U slučaju prestanka rada ili ukidanja ovlasti servisu od strane proizvođača,
proizvođač je dužan osigurati ili ovlastiti drugi servis za sve obveznike koji
su imali ugovor o servisiranju i pružanju tehničke podrške sa servisom koji
je prestao s radom ili mu je ovlast ukinuta
(5) Proizvođač ili ovlašteni zastupnik je dužan pisano obavijestiti PU i obveznika
o gubitku ili ukidanju ovlasti servisu, kao i davanju ovlasti novom servisu,
u roku od sedam dana od dana davanja ovlasti novom servisu.
VIII. SUSTAV KONTROLE U PROVOĐENJU OVOGA ZAKONA
Članak 50.
(Kontrola fiskalnih proizvoda, kontrola evidentiranja prometa preko
fiskalnih sustava, kontrola fiskalnih sustava prilikom servisiranja
i kontrola ovlaštenih servisa i ovlaštenih servisera)
(1) U primjeni ovog Zakona obavljaju se stalne kontrole kako slijedi:
kontrola fiskalnih sustava,
kontrola evidentiranja prometa putem fiskalnih proizvoda,
kontrola ovlaštenih servisa i ovlaštenih servisera.
(2) Kontrolu iz prethodnog stavka vrši Ministarstvo.
(3) Pravilnikom se propisuje tehnika i oblik kontrole, koja u sebi sadrži posebno:
kontrolu tehničkih i funkcionalnih osobina fiskalnih proizvoda,
kontrolu evidentiranja prometa preko fiskalnih sustava,
kontrolu fiskalnih sustava prilikom servisiranja,
kontrolu rada ovlaštenih servisa i ovlaštenih servisera,
internu kontrolu rada ovlaštenih servisa i ovlaštenih servisera.
IX. OVLAŠTENJA ZA DONOŠENJE PODZAKONSKIH AKATA
Članak 51.
(Pravilnik)
(1) Bliže uvjete za provođenje odredbi članka 1. ovoga zakona propisuje Ministar
Pravilnikom.
(2) Ministar, pored propisivanja pojedinih postupaka osoba i tehnika određenih
ovim zakonom, pored Pravilnika, donijet će i druge podzakonske akte (pravila,
uputstva, i sl.) kojima će bliže urediti materiju, a posebno:
a) vrste fiskalnih uređaja i fiskalnih proizvoda, odnosno dijelova fiskalnog
sustava,
b) tehničke i funkcionalne osobine fiskalnih uređaja i fiskalnih proizvoda,
c) način realiziranja fiskalnih sustava,
d) tehničke i funkcionalne osobine terminala,
e) funkcionalne osobine softverske aplikacije,
f) sadržaj knjige evidencije registriranih proizvođača/zastupnika i odobrenja
za fiskalne proizvode i fiskalne sustave,
g) oblik i vrste plombi,
h) sadržaj formulara za evidentiranje proizvođača/zastupnika,
i) sadržaj javnog poziva,
j) sadržaj formulara i način ispitivanja uzorka tipa fiskalnih uređaja i ostalih
dijelova fiskalnog sustava,
k) sadržaj formulara i način ispitivanja uzorka tipa terminala,
l) sadržaj formulara i način ispitivanja uzorka tipa softverske aplikacije,
m) sadržaj ugovora između Ministarstva i registiranog proizvođača/zastupnika.
(3) Ministar, uz pribavljeno mišljenje Komisije, bliže će urediti svojim aktom
slijedeća pitanja:
a) izgled fiskalnih dokumenata, značenje pojedinih podataka sadržanih u fiskalnim
dokumentima i konture, oblik i sadržaj fiskalnog loga,
b) sadržaj evidencije rješenja o fiskalizaciji,
c) sadržaj zahtjeva za inicijalnu fiskalizaciju,
d) sadržaj zapisnika o uništavanju fiskalnog modula,
e) sadržaj zahtjeva za zamjenu fiskalnog modula,
f) sadržaj zahtjeva za naknadnu fiskalizaciju uslijed servisiranja,
g) sadržaj zahtjeva za promjenu prodajnog mjesta,
h) sadržaj zahtjeva za brisanjem obveznika iz registra fiskaliziranih fiskalnih
sustava zbog prestanka obavljanja djelatnosti obveznika,
i) sadržaj pisanog fiskalnog računa i način njegovog izdavanja,
j) sadržaj pisanog reklamiranog računa i način njegovog izdavanja,
k) izgled i sadržaj obavjesti,
l) sadržaj i vođenje knjige dnevnih izvješća,
m) izgled, sadržaj i način vođenja dosjea i servisne knjižice fiskalnih uređaja,
n) sadržaj evidencije o ovlaštenim servisima i serviserima,
o) način označavanja, izgled i sadržaj oznake PU,
p) druga pitanja u funkciji efikasnosti provođenja ovog zakona i Pravilnika,
posebno s aspekta unapređenja i razvoja informacijskih tehnologija.
(4) Ministar sukladno članaku 62. ovog Zakona donijeti podzakonske akte iz st.
1., 2. i 3. ovog članka.
X. KAZNENE ODREDBE
Članak 52.
(Prekršaji obveznika)
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 2.500 KM do 20.000 KM kaznit će se za prekršaj
pravna osoba - obveznik, ako:
ne evidentira svaki pojedinačni promet preko fiskalnog uređaja i prijenos podataka
preko terminala do servera PU, a u slučaju da koristi nadređeno računalo, zadavanje
komandi naredbi fiskalnom uređaju ne obavlja pomoću softverske aplikacije,
otpočne obavljanje djelatnosti prometa robe, odnosno pružanja usluga, prije
nabave fiskalnog sustava i fiskalizaciju fiskalnog uređaja, njegovog povezivanja
s terminalom i instaliranja na prodajnom mjestu; ili prije fiskalizacije fiskalnog
uređaja, njegovog povezivanja s terminalom i nadređenim računalom sa softverskom
aplikacijom i instaliranja na prodajnom mjestu; ako nabavi fiskalni sustav bez
odobrenja iz ovog zakona; i ako ne zaključi ugovor sa ovlaštenim servisom o
servisiranju i tehničkoj podršci za korištenje nabavljenog fiskalnog sustava,
u zahtjevu za fiskalizaciju fiskalnog uređaja definira naziv i adresu prodajnog
mjesta, tako da oni ne odgovaraju nazivu i adresi prodajnog mjesta na kome obveznik
registruje promet preko fiskalnog sustava ili nazivu i adresi mjesta na kome
je obveznik registrirao svoju djelatnost, isključivo ako obveznik obavlja promet
na uobičajenim pokretnim tezgama, preko osoba koje dolaze na vrata kupcu ili
preko putujućih prodavaoca,
u bazu artikala ne unese jednoznačno i nedvosmisleno identificiran cjelokupan
asortiman artikala sa kojima je zaduženo prodajno mjesto; i ako u bazi artikala
ne odredi odgovarajuće porezne stope u skladu odredbama ovoga zakona i Pravilnika,
klijentu ne izda fiskalni račun otiskan na fiskalnom uređaju preko kojeg je
evidentiran promet, bez obzira da li to klijent zahtijeva, u slučaju postojanja
bar jednog ispravnog fiskalnog uređaja na prodajnom mjestu; i ako fiskalni račun
ne izda sa svim obveznim podacima iz ovog zakona i Pravilnika,
klijentu ne izda fiskalni račun pisan rukom u dva primjerka, bez obzira da li
to klijent zahtijeva, u svim slučajevima nepostojanja bar jednog ispravnog fiskalnog
uređaja na prodajnom mjestu;
ako svaki pojedinačni ostvareni evidentirani promet iz pisanih fiskalnih računa,
naknadno ne registrira i ne otiska odgovarajuće fiskalne račune na fiskalnom
uređaju u najkraćem mogućem vremenu,
klijentu izda reklamirani račun iako se kupljena roba ne reklamira ili ne vraća
ili se na drugi način ne vrši reklamiranje robe prije izdavanja fiskalnog računa;
ako klijentu ne izda reklamirani račun otiskan na fiskalnom uređaju preko kojeg
je reklamiran promet, bez obzira da li to klijent zahtijeva, u slučaju postojanja
bar jednog ispravnog fiskalnog uređaja na prodajnom mjestu; i ako reklamirani
račun ne izda sa svim obveznim podacima iz ovog zakona i Pravilnika,
klijentu ne izda reklamirani račun pisan rukom u dva primjerka, bez obzira da
li to klijent zahtijeva, u svim slučajevima nepostojanja bar jednog ispravnog
fiskalnog uređaja na prodajnom mjestu; i ako svaki pojedinačni ostvareni reklamirani
promet iz pisanih reklamiranih računa, naknadno ne registrira i ne otiska odgovarajuće
otiskane reklamirane račune na fiskalnom uređaju u najkraćem mogućem vremenu,
na vidnom mjestu na prodajnom mjestu ne istakne obavjest o obvezi izdavanja
otiskanog i pisanog fiskalnog i reklamiranog računa od strane obveznika, o obvezi
uzimanja fiskalnog i reklamiranog računa i pisanog fiskalnog i reklamiranog
računa od strane klijenta, o pravu klijenta da kupljenu robu, odnosno izvršene
usluge ne plati obvezniku ako mu obveznik ne izda otiskani ili pisani fiskalni
račun i o pravu klijenta da reklamiranu robu uzme natrag, ako mu obveznik ne
izda reklamirani račun ili pisani reklamirani račun,
klijentu koji plaćanje vrši na temelju fakture, u fakturu ne unese redni broj
fiskalnog računa na temelju kojeg je registriran promet u fiskalnom uređaju;
i ako ostvaren evidentiran promet i ostvaren reklamiran promet preko fiskalnog
uređaja za koji se plaćanje vrši na temelju fakture, ne iskazuje u knjizi dnevnih
izvješća,
ako u fiskalnim uređajima, za tiskanje fiskalnih dokumenata, koristi papir čija
je kvaliteta lošija od minimalne kvalitete papira koju definira ovlašteni proizvođač/zastupnik;
ne vodi po jednu knjigu dnevnih izvješća za svaki fiskalni uređaj u svakoj kalendarskoj
godini; ako ne formira i ne otiska dnevno izvješćej na kraju rada jednom dnevno,
ukoliko je tog dana ostvario promet; ako svaki otiskani isječak dnevnog izvješća
ne registrira i ne odloži u knjigu dnevnih izvješća kronološkim redom; ako ne
formira i ne otiska periodično izvješćej na kraju rada, posljednjeg dana svakog
poreznog razdoblja i ako svaki otiskani isječak periodičnog izvješća ne registrira
i ne odloži u knjigu dnevnih izvješća kronološkim redom,
ne zaključi ugovor s telekomunikacijskim operaterom koji osigurava GPRS mrežu,
ili drugi medij za prijenos podataka između terminala i servera PU; i ako ne
osigura očitavanje podataka iz fiskalnog uređaja pomoću terminala i prijenos
očitanih podataka ka serveru PU, suglasno uputi ovlaštenog proizvođača/zastupnika,
a na temelju komandi koje zadaje server PU,
poduzima radnje na neispravnom fiskalnom uređaju i odmah, a najkasnije u roku
od 24 sata, ne izvijesti ovlašteni servis,
vrši resete fiskalnog uređaja iz ovog zakona, osim reseta deblokade softvera.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovog članka, kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj
osobi novčanom kaznom u iznosu od 1.000 KM do 3.000 KM.
(3 )Za prekršaj iz stavka 1. ovog članka, kaznt će se poduzetnik novčanom kaznom
u iznosu od 3.000 KM do 10.000 KM.
(4) Ako obveznik ponovo učini prekršaj iz stavka 1. toč. a) c) k) l) m) u naredne
dvije godine, izreći će se mjera zabrane obavljanja djelatnosti u trajanju od
šest mjeseci do godinu dana.
Članak 53.
(Prekršaji ovlaštenog proizvođača/zastupnika fiskalnih sustava)
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000 KM do 30.000 KM kaznit će se za prekršaj
pravna osoba - ovlašteni proizvođač/zastupnik, ako:
a) stavi u promet fiskalni sustav bez odobrenja za taj tip fiskalnog sustava,
b) u slučaju izmjene tehničkih i funkcionalnih osobina tipa fiskalnog uređaja
za koji je izdano uvjerenje, ne pribavi od Ministra dopunsko ili novo uvjerenje
o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih osobina tog tipa fiskalnog uređaja
prije stavljanja u promet tog tipa fiskalnog uređaja,
c) u slučaju izmjene tehničkih i funkcionalnih osobina tipa terminala za koji
je izdano uvjerenje, ne pribavi od Ministra dopunsko ili novo uvjerenje o ispunjenosti
tehničkih i funkcionalnih osobina tog tipa terminala prije stavljanja u promet
tog tipa terminala,
d) u slučaju izmjene funkcionalnih osobina tipa softverske aplikacije za koji
je izdato uvjerenje, ne pribavi od Ministra dopunsko ili novo uvjerenje o ispunjenosti
funkcionalnih osobina tog tipa softverske aplikacije prije stavljanja u promet
tog tipa softverske aplikacije,
e) prije stavljanja fiskalnog sustava u promet ne zaključi ugovor o međusobnim
pravima i obvezama sa Ministarstvom kojim se garantira ispunjenje uvjeta iz
ovoga zakona,
f) prije početka stavljanja u promet tipa fiskalnog sustava za koji je dobio
odobrenje iz ovoga zakona, ne podnese PU zahtjev za dodjelu serije IBFU; ako
ne osigura da je na vidljiv način i trajno obilježen IBFU na svakom proizvedenom
fiskalnom uređaju i upisan odgovarajući IBFM u fiskalnu memoriju; ili ako od
strane proizvođača jednom dodijeljeni IBFU ponovo bude obilježen na drugi fiskalni
uređaj i ukoliko jednom dodijeljeni IBFM bude upisan u fiskalnu memoriju drugog
fiskalnog uređaja,
g) ne osigura da svaki fiskalni uređaj posjeduje proizvođačku plombu nakon proizvodnje
ili je skine do početka fiskalizacije; ako uz zahtjev za dodjelu IBFU ne dostavi
PU izgled proizvođačke plombe i servisnih plombi ovlaštenih servisa kojima je
do podnošenja zahtjeva dana ovlast od proizvođača za servisiranje fiskalnih
proizvoda i ako u slučaju dodjele nove ovlasti ovlaštenom servisu, izgled servisne
plombe tog servisa ne dostavi PU,
h) prije početka fiskalizacije ne osigura da u fiskalnoj memoriji bude upisan
IBFM;
i) u korisničkom uputstvu fiskalnog uređaja ne odredi minimalni kvalitet papira,
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članaka kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj
osobi - ovlaštenom proizvođaču/zastupniku novčanom kaznom u iznosu od 1.000
KM do 3.000 KM.
Članak 54.
(Prekršaji neovlaštenih osoba)
(1) Svaki neovlašteni poduzetnik ili pravna osoba koja stavi ili pokuša staviti
u promet fiskalni sustav ili fiskalne proizvode, kaznit će se novčanom kaznom
od 5.000 KM do 30.000 KM.
(2) Za prekršaj iz prethodnog članka kaznit će se pravna osoba kaznenom mjerom
zabrane prometa fiskalnim sustavima i fiskalnim proizvodima u trajanju od dvije
godine na teritoriju Federacije Bosne i Hercegovine.
Članak 55.
(Prekršaji ovlaštenog servisa)
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 2.500 KM do 15.000 KM kaznit će se za prekršaj
pravna osoba - ovlašteni servis, ako:
a) vrši fiskalizaciju bez prisutnosti ovlaštene osobe PU; ako ne upiše u fiskalnu
memoriju podatke o obvezniku koji se propisuju Pravilnikom; ako vrši promjenu
IBFM i upisanih podataka o obvezniku; ako ne upiše naziv i adresu prodajnog
mjesta u operativnu memoriju i u servisnu knjižicu fiskalnog uređaja; i ako
na fiskalnom uređaju ne stavi svoju servisnu plombu po izvršenoj fiskalizaciji;
b) ne izvjesti PU o isporuci fiskalnog uređaja; i ako ne izvjesti obveznika
o datumu inicijalne fiskalizacije;
c) skida fiskalni modul i preuzima sve podatke iz fiskalne memorije fiskalnog
uređaja bez prisutnosti ovlaštene osobe PU; ako fiskalni modul ne čuva na pisani
zahtjev PU u slučaju potrebe za vještačenjem; i ako fiskalni modul uništava
bez prisutnosti komisije za uništavanje fiskalnog modula,
d) ne izvjesti obveznika o datumu preuzimanja podataka iz fiskalne memorije
i zamjene fiskalnog modula,
e) ne podnese PU zahtjev za naknadnom fiskalizacijom uslijed servisiranja ako
u postupku servisiranja fiskalnog uređaja utvrdi da se mora izvršiti uklanjanje
fiskalne plombe ili programske plombe,
f) ne upiše naziv i adresu novog prodajnog mjesta u operativnu memoriju i u
servisnu knjižicu, prije početka evidentiranja prometa na novom prodajnom mjestu,
g) odvojeno ne čuva dosje konkretnog fiskalnog uređaja za koju je PU donijela
rješenje o brisanju iz registra fiskaliziranih fiskalnih uređaja i dosje o ukidanju
rješenja o fiskalizaciji ukradenog, odnosno oštećenog ili uništenog fiskalnog
uređaja uslijed više sile; ako pisano ne izvjesti PU o nemogućnosti servisiranja
i vraćanja fiskalnog uređaja obvezniku u roku od tri dana od dana krađe, odnosno
oštećenja ili uništenja fiskalnog uređaja uslijed više sile (poplava, požar,
zemljotres, nesreća u transportu i sl),
h) servisiranje fiskalnog proizvoda ne vrši na zahtjev obveznika, ukoliko su
izmirene sve obveze prema ovlaštenom servisu od strane obveznika; servisiranje
fiskalnog proizvoda ne vrši na prodajnom mjestu ili u ovlaštenom servisu; ako
pisano ne izvjesti PU o svim slučajevima neosnovanog prijavljivanja neispravnosti
fiskalnog proizvoda; ako servisiranje fiskalnog proizvoda ne izvrši u propisanom
roku; i ako ne vodi sve servisne knjižice, pored pisane, u elektronskoj formi
za svaki fiskalni uređaj koji servisira,
i) ne formira i ne čuva dosje fiskalnog uređaja i ne izda servisnu knjižicu
fiskalnog uređaja za svaki fiskalni uređaj koji servisira; ako u fiskalni uređaj,
dosje fiskalnog uređaja i u servisnu knjižicu (u pisanoj i elektronskoj formi)
fiskalnog uređaja ne upiše podatke o svakom servisiranju fiskalnog uređaja;
na zahtjev PU, proizvođača i ovlaštenog proizvođača/zastupnika ne dostavlja
ažurirane servisne knjižice u elektronskoj formi PU, proizvođaču i ovlaštenom
proizvođaču/zastupniku; i ako poslije svake intervencije zbog koje je skidana
servisna plomba fiskalnom uređaju, ne stavi novu servisnu plombu na fiskalni
uređaj i u servisnu knjižicu fiskalnog uređaja ne upiše kod te nove servisne
plombe,
j) ne formira i ne čuva dosje terminala i ne izda servisnu knjižicu terminala
za svaki terminal koji servisira; ako u dosje terminala i u servisnu knjižicu
terminala ne upiše propisane podatke o servisiranju terminala; i ako poslije
svake intervencije zbog koje je skidana servisna plomba na terminalu, ne stavi
novu servisnu plombu na terminal i u servisnu knjižicu terminala ne upiše kod
te nove servisne plombe,
k) ne izvrši tehnički pregled fiskalnog sustava na zahtjev obveznika, ukoliko
su izmirene sve obveze prema ovlaštenom servisu od strane obveznika,
l) ne vodi evidentiranje o ovlaštenim serviserima,
m) ne sačini spisak fiskalnih proizvoda na kojima nisu otklonjeni nedostaci,
ili nije izvršena njihova zamjena novim fiskalnim proizvodom, odnosno isti ne
dostavi ovlaštenom proizvođaču/zastupniku,
n) prije početka servisiranja ne utvrdi da li na fiskalnom uređaju i terminalu
postoji servisna plomba koja odgovara kodu upisanom u servisnoj knjižici, odnosno
da servisna plomba nije oštećena, kao i da, ako obveznik koristi softversku
aplikaciju koja omogućava zadavanje komandi naredbi fiskalnom uređaju preko
nadređenog računala, ne utvrdi da li softverska aplikacija ima uvjerenje iz
ovog zakona; ako prije početka servisiranja fiskalnog uređaja ili terminala
u servisu, utvrdi da na fiskalnom uređaju ili terminalu nema servisne plombe
ili je servisna plomba oštećena, odnosno da su na fiskalnom uređaju i terminalu
poduzimane radnje radi izmjene podataka o ostvarenom evidentiranom prometu ili
ostvarenom reklamiranom prometu, a ne sačini zapisnik i isti ne dostavi PU,
a fiskalni uređaj ili terminal sa oštećenom servisnom plombom ne zadrži u servisu;
i ako utvrdi da obveznik koristi softversku aplikaciju bez uvjerenja iz ovog
zakona, ili da je izvršio neovlaštene izmjene u softverskoj aplikaciji sa uvjerenjem
iz ovog zakona, a ne sačini zapisnik i isti ne dostavi PU.
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članaka, kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj
osobi - ovlaštenom servisu novčanom kaznom u iznosu od 1.000 KM do 3.000 KM.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članaka, kaznit će se poduzetnik - ovlašteni
servis novčanom kaznom u iznosu od 3.000 KM do 10.000 KM.
(4) Ako ovlašteni servis ponovo učini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka u naredne
dvije godine, izreći će se mjera zabrane obavljanja djelatnosti u trajanju od
šest mjeseci do godinu dana.
Članak 56.
(Podnošenje zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka)
Prekršajni postupak zbog prekršaja iz ovoga zakona pokreće ovlaštena osoba PU.
Članak 57.
Prekršajni postupak zbog prekršaja iz ovoga zakona može pokrenuti Federalna
uprava za inspekcijske poslove i kantonalne uprave za inspekcijske poslove u
okviru mjerodavnosti dane ovim zakonom, a zbog:
1. neposjedovanja fiskalnog sustava,
2. neispravnosti fiskalnog sustava ili dijela fiskalnog sustava, odnosno nepoduzimanja
propisanih aktivnosti za otklanjanja uzroka neispravnosti fiskalnog sustava
ili dijela fiskalnog sustava,
3. neizdavanja računa.
Članak 58.
(Prekršaj klijenta)
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 50 KM kaznit će se za prekršaj klijent, ako:
ne uzme i ne sačuva fiskalni račun, reklamirani račun, pisani fiskalni račun
i pisani reklamirani račun u krugu od 20 metara po napuštanju prodajnog mjesta
i ne pokaže ga ovlaštenoj osobi koja obavlja poslove kontrole, na njegov usmeni
zahtjev.
(2) Ovlaštena osoba iz čl. 56. i 57. ovoga zakona za navedene prekršaje klijentu
izdaje prekršajni nalog.
Članak 59.
(Mjera zabrane obavljanja djelatnosti)
Mjera zabrane obavljanja djelatnosti propisana ovim zakonom izvršava se sukladno
Zakonu o Poreznoj upravi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine
Federacije BiH, br. 33/02, 28/04 i 57/09).
XI. PODSTICAJNE MJERE ZA IMPLEMENTIRANJE ZAKONA
Članak 60.
(1) Ministarstvo može poduzimati poticajne mjere za implementiranje ovoga zakona
kao što su nagrade za klijente i slično.
(2) Nagrade za klijente i slične akcije u cilju poticajnih mjera za implementiranje
ovoga zakona biće propisane Pravilnikom.
XII. NADZOR
Članak 61.
Nadzor nad provođenjem ovoga zakona kao i kontrolu instaliranih fiskalnih sustava
obavlja Ministarstvo putem Komisije, Porezne uprave Federacije Bosne i Hercegovine,
Federalne uprave za inspekcijske poslove i drugih organa propisanih zakonom.
XIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 62.
(Dinamika)
Ministarstvo posebnim aktom propisuje dinamiku provođenja ovoga zakona i na
temelju toga izvješćuje svaku izabranu skupinu obveznika o planiranom postupku
kontrole najmanje 30 dana prije početka postupka kontrole za tu skupinu obveznika.
Članak 63.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Službenim novinama
Federacije BiH ", a primjenjivat će se od 1. siječnja 2010. godine.
PREDSJEDATELJ
ZASTUPNIČKOG DOMA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH
Safet Softić
PREDSJEDATELJ
DOMA NARODA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH
Stjepan Krešić