Na osnovi članka 81. stavka 2. Zakona o prostornom planiranju i korištenju zemljišta na nivou Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 2/06, 72/07 i 32/08), na prijedlog Federalnog ministarstva prostornog uređenja, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, na 109. sjednici održanoj 16. srpnja 2009. godine, donosi


U R E D B U

O UREĐENJU GRADILIŠTA, OBVEZNOJ
DOKUMENTACIJI NA GRADILIŠTU I SUDIONICIMA
U GRAĐENJU


I OPĆE ODREDBE


Članak 1.


Ovom Uredbom ureduju se uvjeti i način uređenja gradilišta, način i vođenje obvezne dokumentacije na gradilištu, te sudionici u građenju građevina i zahvata za koje odobrenje za građenje izdaje Federalno ministarstvo prostornog uređenja (u daljnjem tekstu: Federalno ministarstvo).


II UREĐENJE GRADILIŠTA


Članak 2.


Uređeno gradilište je ono gradilište koje udovoljava uvjetima uređenja gradilišta i na kojem je dostupna sva propisana dokumentacija.
Uređenim gradilištem smatra se namjenski pripremljeno i opremljeno zemljište, sa svim potrebnim instalacijama, tehnološkom opremom, privremenim građevinama i uređajima, sredstvima sigurnosti i zaštite koji omogućuju nesmetan, efikasan i siguran rad na izgradnji građevina ili izvođenja drugih zahvata u prostoru.
Gradilište mora biti ograđeno radi sprječavanja nekontroliranog pristupa ljudi na gradilište i na odgovarajući način obezbijedeno.
Za uređeno i/ili neuređeno gradilište odgovoran je izvođač radova.


Članak 3.


Na gradilištu koje se proteže na velikim prostranstvima (željezničke pruge, prometnice, dalekovodi i sl.) dijelovi gradilišta koji se ne mogu ograditi moraju biti zaštićeni određenim prometnim znakovima ili označeni na drugi način.
Uz javno-prometne površine zabranjeno je ograđivati gradilište bodljikavom žicom ili na drugi način koji bi mogao ugrožavati prolaznike.
Gradilište se može ograditi ogradom posebnog vanjskog izgleda ako se nalazi u urbanističkoj cjelini koja je upisana u listu zaštićenih spomenika kulture, kao i na drugim, uglavnom gradskim područjima.
Gradilište mora imati na vidnom mjestu istaknutu ploču sa svim relevantnim podacima o građevini i sudionicima u građenju (naziv investitora, naziv izvođača radova, naziv projektanta, naziv i vrstu građevine koja se gradi, vrijeme početka i završetka radova).


Članak 4.


Investitor ili izvođač dužan je za privremeno zauzimanje susjednog, odnosno obližnjeg zemljišta za potrebe gradilišta pribaviti odgovarajući akt nadležnog organa i/ili nadležne službe u skladu sa zakonom, uz prethodno pribavljenu suglasnost vlasnika tog zemljišta.
Za privremeno zauzimanje javnih prometnih površina za potrebe gradilišta investitor ili izvođač dužan je pribaviti odgovarajući akt nadležnog organa i/ili nadležne službe u skladu sa zakonom.


Članak 5.


Izgrađene privremene građevine i postavljena oprema gradilišta moraju biti stabilni i odgovarati propisanim uvjetima zaštite od požara i eksplozije, zaštite na radu i svim drugim mjerama zaštite zdravlja ljudi i okoliša.
Prije izdavanja odobrenja za upotrebu sve privremene građevine izgrađene u okviru pripremnih radova, oprema gradilišta, neutrošeni građevinski i drugi materijal, otpad i sl. moraju biti uklonjeni, a zemljište na području gradilišta kao i na prilazu gradilištu dovedeno u uredno stanje u skladu sa uvjetima utvrđenim u postupku odobravanja građenja.
Na gradilištu je potrebno predvidjeti i provodili mjere zaštite zraka od onečišćenja, zaštitu od prekomjerne buke, zaštitu tla i podzemnih voda od onečišćenja, te ostale propisane mjere za zaštitu zdravlja ljudi.


Članak 6.


Za potrebe uređenja gradilišta izvođač radova je obvezan izraditi Plan organizacije gradilišta.
Plan organizacije gradilišta sadrži pripremne radove i radove uređenja lokacije tijekom izgradnje i nakon izgradnje građevine, tehnološku shemu, elaborat sigurnosti i elaborat zaštite okoliša.

1) Pripremne radove i radove uređenja lokacije nakon izgradnje građevine:
- prometnice (pristupni put, unutarnje prometnice, manipulativne i površine za parkiranje vozila,
- instalacije (snabdijevanje električnom energijom, vodom i kanalizacijom),
- privremene građevine (administracija, garderobe, sanitarije, radionice, skladišta alata i opreme),
- sanacija terena nakon završetka radova.
Ovaj dio Plana treba da sadrži tehnički opis, proračunske i grafičke priloge, te predmjer radova. U slučaju etapnog pomjeranja gradilišta i sadržaja gradilišta u lijeku izgradnje, potrebno je dati prikaz etapnih rješenja na osnovu kojih se mogu pratiti faze građenja (situacioni plan uređenja gradilišta po fazama).

2) Tehnološka shema:
- skladišta i deponije materijala, građevinskih elemenata i konstrukcija,
- pogoni za pripremu proizvodnje, proizvodnju građevinskih materijala, po potrebi i prefabrikaciju građevinskih proizvoda,
- prostor za održavanje mehanizacije.
- posebno uređene deponije građevinskog otpada (prema vrsti materijala) u skladu sa posebnim propisom,
- skladišta opasnih i štetnih materija, u skladu sa posebnim propisom,
- prostor privremene deponije za potrebe odlaganja artefakata u tijeku radova na nacionalnim spomenicima.

Ovaj dio Plana treba da sadrži tehnički opis, proračunske i grafičke priloge, te predmjer radova. U slučaju etapnog pomjeranja gradilišta i sadržaja gradilišta u tijeku izgradnje, potrebno je dati prikaz etapnih rješenja na osnovu kojih se mogu pratiti faze građenja (situacioni plan uređenja gradilišta po fazama).

3) Elaborat sigurnosti:
- elaborat zaštite na radu i
- elaborat zaštite od požara i eksplozije, u skladu sa važećim zakonskim propisima iz ovih oblasti.

4) Elaborat zaštite okoliša tijekom izgradnje.
Ovaj Plan treba da odgovara uvjetima, mjerama zaštite i obvezama iz okolišne dozvole, odnosno uvjetima zaštite okoliša utvrđenim u postupku odobravanja građenja.
Plan organizacije gradilišta mora osigurati minimalno: prostor za smještaj uprave i radnika, sanitarne uvjete za sve uposlenike,
- situacioni plan gradilišta sa infrastrukturom, privremenim građevinama i manipulativnim površinama,
- elaborat sigurnosti: zaštite na radu, zaštite od požara i eksplozije, te uvjetima zaštite okoliša utvrđenim u postupku odobravanja građenja.
Plan organizacije gradilišta izrađuje izvođač prije početka izvođenja radova, a isti kontrolira i potpisuje nadzorni organ.


III OBVEZNA DOKUMENTACIJA NA GRADILIŠTU


Članak 7.


Izvođač na gradilištu obvezno mora imati sljedeću dokumentaciju:
1) rješenje o upisu u sudski registar i ovlašćenje Federalnog ministarstva za obavljanje djelatnosti građenja građevina ili pojedinih dijelova građevine,
2) ugovor o izgradnji, odnosno izvođenju radova između investitora i glavnog izvođača, te sve ugovore između glavnog izvođača i izvođača pojedinih dijelova građevine,
3) akt o imenovanju odgovornog lica (voditelja građenja, odnosno voditelja pojedinih radova), sa ispravama (ovjerenim kopijama) koje potvrđuju njihovu stručnu kvalifikaciju i radno pravni status,
4) akt o imenovanju nadzornog organa (nadzornog inženjera ili nadzornog tima i koordinatora), sa ispravama (ovjerenim kopijama) koje potvrđuju njihovu stručnu kvalifikaciju i radno pravni status,
5) odobrenje za građenje, geotehnički projekt i glavni projekt,
6) ovjerene izvedbene projekte sa svim izmjenama i dopunama,
7) građevinski dnevnik,
8) građevinsku knjigu,
9) plan osiguranja kvalitete,
10) plan upravljanja građevinskim otpadom,
11) elaborat o iskolčenju građevine, izrađen od fizičke ili pravne osobe, registriranog za obavljanje geodetske djelatnosti,
12) plan organizacije gradilišta iz članka 6. ove Uredbe, potpisan od strane nadzornog organa.
1. Građevinski dnevnik i građevinska knjiga


Članak 8.


Građevinski dnevnik i građevinsku knjigu dužan je voditi izvođač radova na gradilištu od početka građenja, odnosno izvođenja pripremih radova do završetka građevine.
U građevinski dnevnik i građevinsku knjigu iz stavka l. ovog članka upisuju se podaci na osnovu kojih se može utvrditi tijek i način građenja građevine u cjelini i po pojedinim fazama, količina i obim izvršenih radova, kao i podaci koji utječu ili mogu utjecati na predviđeni tijek i rok izgradnje građevine.


Članak 9.


Građevinski dnevnik i građevinska knjiga vode se u obliku knjige koja mora biti uvezana na način da se onemogući zamjena listova. Svaka stranica građevinskog dnevnika i građevinske knjige mora biti numerisana i ovjerena potpisom ovlašćene osobe izvođača i nadzornog organa prije tehničkog prijema građevine.


Članak 10.


Građevinski dnevnik i građevinska knjiga moraju se vodili i ovjeravati, uredno i ažurno sa upisima za svaki radni dan.
Za uredno i ažurno vođenje i ovjeravanje građevinskog dnevnika i građevinske knjige odgovorni su: izvođač radova i nadzorni organ.


Članak 11.


Rok za čuvanje građevinskog dnevnika i građevinske knjige iznosi dvije godine nakon isteka garantnog roka koji je ugovoren za izgradnju određene građevine.
Investitor je dužan čuvati građevinski dnevnik i građevinsku knjigu do isteka roka iz stavka 1. ovog članka.


Članak 12.


Podaci upisani u građevinski dnevnik i građevinsku knjigu ne smiju se brisati, ispravljati ili naknadno mijenjati, niti dopunjavati.
Iznimno, izmjene i dopune upisanih podataka vrše se isključivo kao novi upisi, uz obvezu označavanja dana kada su izvršene.


Članak 13.


Građevinski dnevnik i građevinska knjiga nalaze se na gradilištu u tijeku građenja građevine i moraju biti dostupni ovlašćenim predstavnicima ugovornih strana radi unošenja potrebnih podataka vezanih za građenje građevine, inspekcijskim i drugim nadležnim organima, odnosno službama.

2. Građevinski dnevnik


Članak 14.


Građevinski dnevnik je knjiga formata A4 sa numeriranim stranama iz dnevnika u originalu i najmanje jednoj kopiji u koju se svakodnevno upisuju svi podaci o građenju građevine, prema propisanom obrascu građevinskog dnevnika koji čini sastavni dio ove Uredbe.
Točnost podataka o građenju upisanih u tijeku jednog dana obvezno se svakodnevno potvrđuju potpisom voditelja gradilišta i nadzornog organa.


Članak 15.


U građevinski dnevnik, osim vođenja datuma izvršenog upisa podataka o investitoru, izvođaču građenja i vrsti građevine, upisuju se:
1) podaci o uvođenju izvođača građenja u posjed gradilišta, vrsti radova, kao i o određivanju voditelja građenja;
2) podaci o nadzornom organu (nadzornom inženjeru ili nadzornom timu i koordinatoru);
3) podaci o pregledu tehničke dokumentacije koju je investitor predao izvođaču građenja (odobrenje za građenje, glavni i izvedbeni projekt) eventualni nedostaci u tehničkoj dokumentaciji i podaci o preduzetnim mjerama za njihovo otklanjanje, kao i podaci koje sadrži prijava o početku građenja građevine, odnosno izvođenju pripremnih radova, koje se dostavlja nadležnoj urbanističko-gradevinskoj inspekciji;
4) podaci o izvršenom iskolčavanju;
5) podaci o eventualno urđenim fragmentima iz ranijih perioda gradnje koji mogu imati značajke kulturno-historijskog ili prirodnog naslijeđa, podaci o obavijesti nadležnih institucija o istim, kao i poduzetim mjerama za njihovu zaštitu;
6) podaci o položaju podzemnih instalacija u sklopu gradilišta ili neposrednoj blizini, a koje bi se mogle oštetiti u tijeku izvođenja radova (kopija katastra podzemnih instalacija);
7) podaci o vršenim ispitivanjima zemljišta radi stabilnosti građevine ili njenih pojedinih dijelova, redovnih i naknadnih ispitivanja tla u pogledu kategorije nosivosti, kao i rezultatima geomehaničkih ispitivanja (u skladu sa glavnim projektom);
8) podaci o izvršenim pripremnim radovima na gradilištu sa potrebnim tehničkim mjerama vezanim za zaštitu okoliša, prometnice, susjednih objekata, kao i mjerama zaštite ljudi i materijalnih dobara;
9) podaci o prispijeću materijala, opreme i postrojenja uz naznaku atesta sa kojim su snabdijeveni, kao i o rezultatima ispitivanja materijala koji se moraju ispitivati neposredno prije uporabe;
10) podaci o vrstama i pozicijama radova koji se izvode, sredstvima rada koja se primjenjuju u građenju, osoblju i vremenskim prilikama pod kojima se izvode radovi na građevini;
11) podaci o poduzetim mjerama zaštite radnika i sigurnost građevina i radova, opreme i materijala, nesmetanog odvijanja prometa i sigurnosti susjednih građevina;
12) podaci o prijemu izvedenih radova, konstrukcija i konstruktivnih dijelova (temelji, instalacije, oplate, armatura, izolacije i sl.) čije je utvrđivanje sigurnosti i kvalitete kasnijom izgradnjom građevine znatno otežano, skice i mjere o radovima koji se kasnije ne mogu bez poteškoća utvrditi i radova koji nisu sadržani u izvedbenom projektu (radi dopune istog);
13) podaci o zastojima i prekidima u radu, uzrocima koji su ih izazvali, njihovom trajanju kao i da li je, kada i na koji način o tome obaviješten nadzorni organ investitora;
14) podaci o datumu završetka građenja građevine, podnošenju izjave izvođača građenja o izvedenim radovima i pisano izvješće nadzornog organa da se može izvršili tehnički pregled građevine:
15) podaci o kontrolama koje su izvršile urbanističko-gradevinske i druge inspekcije, stručno-tehničkim i drugim komisijskim uviđajima na građevini, o primjedbama i zahtjevima nadzornog organa, kao i odgovorima na te primjedbe i zahtjeve od strane izvođača radova;
16) podaci o elaboratu zaštite na radu, elaboratu zaštite od požara i eksplozija, te mjerama zaštite okoliša ovjerene od pravne osobe koja je iste izradila.


Članak 16.


U građevinski dnevnik moraju se detaljno upisivati podaci o prijemu temeljnih jama građevina, odnosno svih nosivih slojeva shodno vrsti građevine i to:
1) kote dna temeljenja,
2) podaci o pregledu temeljnih jama kao i podaci o sastavu tla na koti temeljenja i predviđenoj nosivosti,
3) podaci o ispitivanju nosivosti relevantnih slojeva (tla, tamponi i sl.),
4) drugi podaci važni za temeljenje objekta u skladu sa tehničkim normativima i standardima koji se odnose na temeljenje građevine.
Podaci iz stavka 1. ovog članka moraju hiti upisani prije suglasnosti za izvođenje narednih faza rada.


Članak 17.


Građevinski dnevnik vodi se za cijelu građevinu, a može se voditi i za pojedine njene dijelove i/ili pojedine građevinske radove, ako oni predstavljaju izdvojenu cjelinu.
Za građevinske radove, za instalacije, kao i za montažu opreme i postrojenja, mogu se voditi posebne knjige građevinskog dnevnika.
Za usuglašenost izvedenih radova i objedinjavanje dokumentacije iz stavka 2. ovog članka odgovoran je glavni, odnosno odgovorni voditelj radova u skladu sa člankom 49. stavkom 3. ove Uredbe.


Članak 18,


Obrazac građevinskog dnevnika sa sadržajem obveznih podataka nalazi se u prilogu ove Uredbe i čini njen sastavni dio.

3. Građevinska knjiga


Članak 19.


Građevinska knjiga je knjiga formata A4 sa numeriranim stranicama u koju se unose podaci o mjerama i količinama izvršenih radova na građevini, klasificiranim po pojedinim vrstama i pozicijama radova, po nazivu i redoslijedu, kao u predmjeru iz projekta, odnosno ugovornom predračunu radova.
Sastavni dio građevinske knjige je jedan primjerak izvedbenog projekta na osnovu kojeg se izvodi građevina i vrši montaža instalacija, opreme i uređaja.
U tehničku dokumentaciju iz stavka 2. ovog članka unose se grafički podaci o izvršenim radovima, u slučaju da odstupaju od projekta na osnovu kojeg se izvode radovi. Ovi podaci unose se u projekt tušem u boji, sa pozivom na građevinski dnevnik i građevinsku knjigu, gdje su prethodno evidentirani.


Članak 20.


Podatke o mjerama i količinama izvršenih radova prikuplja, utvrđuje i upisuje u građevinsku knjigu voditelj građenja, a kontrolu i ovjeru vrše osobe koje vrše stalni stručni nadzor nad građenjem građevine.
Upis podataka u građevinsku knjigu vrši se. po pravilu, nakon završetka pojedinih pozicija radova, a najmanje jednom mjesečno za radove koji su u tijeku. Svaki upis obvezno potpisuju osobe iz stavka l. ovog članka.
Podaci o količinama izvedenih radova prema izmjenama i dopunama tehničke dokumentacije, prikupljaju se, utvrđuju i upisuju u građevinsku knjigu na način utvrđen u stavku 2. ovog članka.


Članak 21.


Podaci o količini izvršenih radova na građevini koji su upisani u građevinsku knjigu su osnove za izradu privremenih situacija i konačnog obračuna izvedenih radova između investitora i izvođača.
Kada je izgradnja građevine ugovorena po sistemu "ključ u ruke" podaci iz građevinske knjige služe kao dokaz o kvaliteti izvedenih radova i ugrađenih materijala po pozicijama predmjera radova i eventualnih odstupanja od izvedbenog projekta, odnosno izrade projekta izvedenog stanja za potrebe tehničkog pregleda izvedenih radova na izgradnji građevine.


Članak 22.


Obrazac građevinske knjige sa sadržajem obveznih podataka nalazi se u prilogu ove Uredbe i čini njen sastavni dio.

4. Plan osiguranja kvalitete


Članak 23.


Plan osiguranja kvalitete je dokument koji definira način, sredstva, odgovornosti, rokove i organizaciju, slijed primjene aktivnosti osiguranja i kontrole kvalitete na gradilištu. Plan osiguranja kvalitete mora biti definiran za svaki pojedinačni projekt izgradnje koji, pored ostalog sadrži:
1) predmet, ciljeve i područje primjene plana,
2) popis obvezne dokumentacije,
3) odgovornosti uprave i odgovornih osoba, te organizaciju osoblja na projektu izgradnje,
4) kooperante i podizvodače,
5) upravljanje ulaznim i izlaznim dokumentima (dokazi o kvaliteti ugrađenih proizvoda i materijala, fakture),
6) upravljanje i provjera tehničke dokumentacije (izmjene projekta, itd.),
7) upravljanje procedurama,
8) kontrolne postupke i opite,
9) upravljanje opremom za mjerenje, kontrolu i ispitivanje na gradilištu (kalibracija, stručna osposobljenost osoba itd.),
10) upravljanje proizvodima koji nisu u skladu sa projektom i propisima o kvaliteti proizvoda,
11) identifikaciju rizika i preventivne radnje zaštite osoba i opreme,
12) ostale sadržaje u skladu sa odgovarajućim ISO standardima.


IV SUDIONICI U GRAĐENJU


Članak 24.

Sudionici u građenju su:
1) investitor
2) projektant
3) konlrolor/revident
4) izvođač
5) nadzorni organ
Odnosi između sudionika u građenju iz stavka 1. ovoga članka ureduju se ugovorom.

l. Investitor


Članak 25.


Investitor, prema ovoj Uredbi je pravna ili fizička osoba u čije se ime i za čiji račun se gradi građevina i vrše drugi zahvali u prostoru.
Investitor je dužan:
1) povjeriti projektiranje, kontrolu projekta, građenje i stručni nadzor nad građenjem pravnoj osobi registriranoj i ovlašćenoj za obavljanje tih djelatnosti,
2) imenovali vodećeg projektanta ako u projektiranju sudjeluje više pravnih osoba,
3) osigurati stalni stručni nadzor nad građenjem (u daljnjem tekstu: nadzorni organ),
4) investitor koji gradi u svoje ime, a za račun nepoznatog kupca mora nadzor povjeriti drugoj pravnoj osobi,
5) imenovat i glavnog nadzornog inženjera koji je odgovoran za cjelovitost i međusobnu usklađenost stručnog nadzora građenja, u slučaju izvođenja više vrsta radova na određenoj građevini i kad nadzorni organ ima i druge nadzorne inženjere odgovarajuće struke za te radove,
6) imenovati izvođača odgovornog za međusobno usklađivanje radova ako u gradnji sudjeluju dva izvođača ili više njih,
7) najkasnije do dana početka radova imati elaborat iskolčenja građevine,
8) pismeno prijaviti građenje Federalnom ministarstvu i Federalnoj upravi za inspekcijske poslove najkasnije 8 dana prije početka radova, kao i nastavak građevinskih radova ako je u građenju došlo do prekida dužeg od tri mjeseca. Pismena prijava, pored ostalog sadrži i osnovne podatke o glavnom izvođaču radova i nadzornom organu (naziv pravne osobe, sjedište, imena voditelja građenja, odnosno nadzora), te ovjeren Plan organizacije gradilišta,
9) u slučaju prekida radova, poduzeli mjere radi osiguranja građevine i susjednih građevina i površina.
10) ako se u tijeku građenja promijeni investitor, izvođač ili nadzorni organ, o nastaloj promjeni investitor mora pismeno obavijestiti Federalno ministarstvo i Federalnu upravu za inspekcijske poslove u roku od 8 dana od nastale promjene.
11) omogućiti projektantu povremeni pregled radova u tijeku građenja i o istom upis u građevinski dnevnik.
12) za radove na nacionalnim spomenicima osigurati odgovarajuću tehnologiju i posebne recepture kao i uporabu specijalnih materijala u te svrhe.

2. Projektant


Članak 26.


Projektant, prema ovoj Uredbi je pravna osoba registrirana za obavljanje poslova projektiranja. Poslove projektiranja može obavljali samo pravna osoba koja je registrirana za obavljanje te djelatnosti i koja posjeduje ovlaštenje Federalnog ministarstva.
Pravna osoba koja posjeduje ovlaštenje za obavljanje poslova nostrifikacije investiciono tehničke dokumentacije može obavljati i poslove projektiranja.


Članak 27.

Uvjeti i mjerila za davanje ovlaštenja odnose se na:
1) stručnu osposobljenost i broj stručnih osoba za obavljanje poslova projektiranja,
2) tehničku i drugu opremljenost za poslove koje obavlja projektant u odnosu na složenost i namjenu građevina koje projektira.
Projektant ispunjava uvjete stručne osposobljenosti i broja stručnih osoba za obavljanje poslova projektiranja građevina i zahvata ako zapošljava najmanje dva diplomirana inženjera (VII stupanj) sa pet godina radnog iskustva na poslovima projektiranja određene vrste projekata i položenim stručnim ispitom za svaki dio projekta koji čini glavni projekt. Ukupan broj uposlenih diplomiranih inženjera ne može bili manji od šest.
Projektant ispunjava uvjete stručne osposobljenosti za obavljanje poslova izrade projekta koji je sastavni dio glavnog projekta ako zapošljava najmanje dva diplomirana inženjera (VII stupanj) koji imaju pet godina radnog iskustva na poslovima izrade određenih dijelova projekta i položen stručni ispit.
Iznimno, projektant ispunjava uvjete stručne osposobljenosti i broja stručnih osoba za obavljanje poslova izrade geotehničkih projekata ako zapošljava jednog diplomiranog inženjera geologije sa pet godina radnog iskustva i položenim stručnim ispitom i dva diplomirana inženjera građevine sa pet godina radnog iskustva iz oblasti geotehnike i položenim stručnim ispitom.
Za obavljanje poslova zaštite, kcmzervacije, prezentacije i rehabilitacije nacionalih spomenika projektant ispunjava uvjete stručne osposobljenosti i broja stručnih osoba ako zapošljava najmanje jednog diplomiranog inženjera arhitekture ili građevine (konzervatora) sa položenim stručnim ispitom i najmanje jednog arheologa ili historičara umjetnosti, zavisno od vrste projekta, koji imaju deset godina radnog iskustva na poslovima zaštite, konzervacije, prezentacije i rehabilitacije nacionalnih spomenika, odnosno učešće u izradi najmanje tri ista ili slična projekta.
Projektant ispunjava uvjete tehničke opremljenosti za obavljanje djelatnosti projektiranja određenih građevina ili za projektiranje pojedinih dijelova na tim građevinama, ako raspolaže odgovarajućom projektantskom i drugom opremom, te poslovnim prostorom potrebnim za obavljanje poslova projektiranja.


Članak 28.


Zahtjev za davanje ovlaštenja projektant podnosi Federalnom ministarstvu.
Uz zahtjev za izdavanje Ovlaštenja prilaže se:
1) ovjeren izvod iz sudskog registra sa rješenjem o upisu u sudski registar, identifikacionim brojem i šifrom djelatnosti,
2) dokaze o ispunjavanju uvjeta stručne osposobljenosti,
3) opis realiziranih referentnih projekata pravne osobe u zadnje dvije godine,
4) radnu biografiju za svaku stručnu osobu sa popisom poslova u čijoj izradi je osoba sudjelovala i
5) akt nadležnog organa o ispunjavanju uvjeta u pogledu tehničke opremljenosti i osiguranja poslovnog prostora.

Dokazom o ispunjavanju stručne osposobljenosti u smislu stavka 2. alineja 2. ovog članka smatraju se sljedeći dokumenti za svaku stručnu osobu:
1) ovjerena kopija diplome,
2) ovjerena kopija uvjerenja o položenom stručnom ispitu,
3) uvjerenje, odnosno potvrda pravne osobe da je navedena osoba u radnom odnosu.


Članak 29.


Pravna osoba koja ima sjedište izvan Bosne i Hercegovine može podnijeti zahtjev za dobivanje ovlaštenja za obavljanje djelatnosti projektiranja građevina ili projektiranje pojedinih dijelova građevine koje, prema propisima zemlje u kojoj ima sjedište, posjeduje ovlašćenje za projektiranje.
Kako bi pravna osoba iz stavka 1. ovog članka mogla obavljati djelatnosti projektiranja dužna je Federalnom ministarstvu dostaviti odgovarajuće dokumente kojima dokazuje da ispunjava uvjete iz članka 27. st. 2, 3, 4, 5 i 6 ove Uredbe. Uz originalnu dokumentaciju prilaže se i službeni prijevod za dokumentaciju iz stavka 2. članka 28.


Članak 30.


Ovlaštenje, produženje, izmjenu, dopunu i oduzimanje ovlaštenja izdaje Federalno ministarstvo.
Stručni odbor ocjenjuje validnost dokumentacije iz čl. 27. i 28. ove Uredbe, te predlaže Federalnom ministarstvu, ukoliko su ispunjeni svi propisani uvjeti za obavljanje djelatnosti projektiranja, da donese odgovarajuće rješenje o ispunjavanju uvjeta.
Stručni odbor imenuje ministar.
Stručni odbor o svom radu vodi zapisnik.
Federalno ministarstvo, na prijedlog Stručnog odbora donosi rješenje o ispunjavanju uvjeta za projektiranje građevina ili pojedinih dijelova građevine bez kojeg projektant ne može otpočeti obavljanje djelatnosti za koju je registriran.
Na osnovu pravomoćnog rješenja iz stavka 5. ovog članka Federalno ministarstvo izdaje ovlaštenje za projektiranje na plastificiranom obrascu formata A4 koji se nalazi u Prilogu 1. ove Uredbe i čini njen sastavni dio.
Ovlaštenja iz stavka 6. ovog članka objavljuju se u "Službenim novinama Federacije BiH".


Članak 31.


Ovlaštenje se izdaje na rok od četiri godine, a na zahtjev projektanta može se produžiti. Zahtjev za produženje ovlaštenja podnosi se najranije godinu dana, a najkasnije dva mjeseca prije isteka roka važenja ovlaštenja. Zahtjev za produženje ovlaštenja podnesen prije navedenog roka odbacit će se. Ovlaštenje se na zahtjev projektanta može izmijeniti u odnosu na građevine i radove za koje je dato.
Projektant je dužan u roku od 15 dana od dana nastale promjene zatražiti izmjenu ovlaštenja ako su se naknadno promijenili podaci na temelju kojih je ovlaštenje dato, odnosno ukoliko projektant više ne ispunjava uvjete propisane ovom Uredbom za obavljanje poslova projektiranja za koje je ovlaštenje dobio.
Postupak izdavanja ovlaštenja, produženje rokova važenja ovlaštenja i/ili izmjenu, dopunu i oduzimanje ovlaštenja vodi se po odredbama Zakona o upravnom postupku ("Službene novine Federacije BiH", br. 2/98 i 48/99).


Članak 32.


Federalni ministar prostornog uređenja (u daljnjem tekstu: ministar) posebnim aktom utvrđuje visinu troškova postupka izdavanja, odnosno produženja, izmjene i/ili dopune rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje poslova projektiranja, kao i za rad članova Stručnog odbora i tehničke osobe odbora.
Troškove postupka iz stavka 1. ovog članka snosi podnosilac zahtjeva.
Ovlaštenje, produženje, izmjena i/ili dopuna ovlaštenja neće se izdati projektantu bez dostavljenog dokaza o izmirenju troškova iz stavka 2. ovog članka, a koji se utvrđuju rješenjem o ispunjavanju propisanih uvjeta za obavljanje djelatnosti, projektiranja, odnosno produženja, izmjene i/ili dopune ovlaštenja.


Članak 33.


Federalno ministarstvo vodi registar projektanata kojima je dato, produženo, izmijenjeno ili dopunjeno i oduzeto ovlaštenje. Registar iz stavka 1. ovog članka sadrži:
1) naziv i sjedište pravne osobe,
2) broj i datum izdavanja rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti projektiranja građevina ili pojedinih dijelova građevine, odnosno za produženje, izmjenu ili dopunu rješenja,
3) datum izdavanja ovlaštenja,
4) vrstu stručnih poslova izrade projektne dokumentacije,
5) popis i stručnu spremu zaposlenih,
6) promjene bitne za obavljanje stručnih poslova na izradi projektne dokumentacije.


Članak 34.


Ovlaštenje će se oduzeti projektantu za kojeg građevinska ili druga nadležna inspekcija utvrdi da poslove projektiranja obavlja suprotno važećim propisima. :
Ovlaštenje će se oduzeti projektantu ako se utvrdi da:
1) su se naknadno promijenili podaci na temelju kojih je dato ovlaštenje, tako da projektant više ne ispunjava uvjete za davanje ovlaštenja,
2) podaci na temelju kojih je dato ovlaštenje nisu istiniti: Rješenje o oduzimanju ovlaštenja donosi Federalno ministarstvo. Pravnoj osobi kojoj je ovlaštenje oduzeto ne može podnijeti zahtjev za ponovno izdavanje ovlaštenja u roku od godine dana od dana donošenja rješenja o oduzimanju ovlaštenja.


Članak 35.


Projektant je dužan:
1) da izrađuje projekte u skladu sa odredbama Zakona o prostornom planiranju i korištenju zemljišta na razini Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 2/06. 72/07 i 32/08) (u daljnjem tekstu: Zakon), propisima donesenim na osnovu zakona i posebnih zakona, te pravilima struke,
2) da projektom predvidi ugradnju ekološki prihvatljivih materijala, instalacija i opreme odgovarajuće kvalitete, kao i njihovo ispitivanje kada je to potrebno,
3) da vrši unutrašnju kontrolu ispravnosti tehničkih rješenja, računsku točnost i potpunost projektne dokumentacije,
4) da povremeno zahtijeva pregled radova u tijeku građenja, te o istom izvrši upis u građevinski dnevnik.

Projektant imenuje jednu ili više stručnih osoba koje su odgovorne za izradu svake faze projekta, kao i stručnu osobu za međusobno usuglašavanje svih faza projektne dokumentacije.
Ako u izradi glavnog projekta (izvedbenog) sudjeluje više pravnih osoba ovlaštenih za projektiranje, vodeći projektant kojem je povjerena izrada projekta, imenuje stručnu osobu, odnosno odgovornog projektanta.
Odgovorni projektant iz stavka 3. ovog članka odgovoran je za kompletnost projektne dokumentacije i međusobnu usklađenost dijelova projekta.

3. Kontrolor/Revident


Članak 36.


Kontrolor/Revident, prema Uredbi je pravna osoba registrirana i ovlaštena za obavljanje poslova projektiranja i/ili nostrifikacije projekata.
Kontrolor/Revident dužan je vršiti kontrolu/reviziju projekata sukladno sa odredbama Zakona, propisima donesenim na osnovi Zakona i posebnih zakona.
Pravna osoba iz stavka l. ovog članka dužna je imenovati odgovornog revidenta, koji je odgovoran za koordinaciju kontrole pojedinih faza ili dijelova glavnog, odnosno izvedbenog projekta.
Odgovorni revident iz stavka 3. ovog članka mora biti stručna osoba s najmanje deset godina radnog iskustva u struci, koja se istakla u projektiranju složenih građevina ili njenih dijelova ili je na drugi način dala doprinos tehničkoj struci i ima položen odgovarajući stručni ispit.
Odgovorni kontrolor/revident organizira izradu zbirnog izvješća o kontroli glavnog (izvedbenog) projekta, na osnovu pojedinačnih izvješća o kontroli/reviziji pojedinih faza ili dijelova projekta, koji se prilažu uz zbirno izvješće.
Kontroli/Reviziji projekata podliježu svi glavni (izvedbeni) projekti za građevine za koje odobrenje za građenje izdaje Federalno ministarstvo.


Članak 37.


Kontrolor/Revident ne može obaviti kontrolu projekta u čijoj je izradi u cijelosti ili djelomično sudjelovao ili ako je taj projekt u cijelosti ili djelomično izradila pravna osoba u kojoj je zaposlen.

4. Izvođač


Članak 38.


Izvođač je pravna osoba koja gradi ili izvodi pojedine radove na građevini ili izvodi druge zahvate u prostoru. Građenje građevine i/ili izvođenje pojedinih radova na građevini i drugim zahvatima u prostoru može obavljati samo pravna osoba koja je registrirana za obavljanje te djelatnosti i koja posjeduje ovlaštenje Federalnog ministarstva.


Članak 39.


Uvjeti i mjerila za davanje ovlaštenja izvođaču odnose se na:
1) minimalan broj stručnih osoba i njihovu stručnu osposobljenost u rukovođenju radova,
2) minimalni broj stručnih osoba i radnika iz struke, te njihovu stručnu osposobljenost za pojedine radove koje obavlja izvođač,
3) tehničku i drugu opremljenost za poslove koje obavlja izvođač u skladu sa registriranom djelatnošću,
4) uspostavljen sistem osiguranja kvalitete,
5) poštivanje principa održivog razvoja i zaštite okoliša.

Izvođač ispunjava uvjete stručne osposobljenosti i broja radnika za obavljanje djelatnosti građenja građevina ako zapošljava:
1) najmanje šest osoba koje ispunjavaju uvjete za voditelja radova te građevine,
2) najmanje deset osoba koje ispunjavaju uvjete za obavljanje poslova predradnika odnosno poslovođe.
3) najmanje dvadeset osoba s petim, četvrtim odnosno trećim stupnjem obrazovanja za svako zanimanje potrebno za izvođenje radova za koje se ovlaštenje daje,
4) najmanje dvadeset osoba s drugim i prvim stupnjem obrazovanja za svako zanimanje potrebno za izvođenje radova za koja se ovlaštenje daje,
5) najmanje dvadeset osoba s odgovarajućim stupnjem obrazovanja za rukovanje sredstvima rada (mašinama, uređajima i/ili opremom) potrebnim za izvođenje radova. Ako se sredstva rada osiguravaju putem ugovora o dugoročnoj suradnji tada nije potrebno ispuniti uvjet stručne osposobljenosti u pogledu osoba koje rukuju tim sredstvima rada,
6) ukupan broj radnika ne može biti manji od 60.

Izvođač ispunjava uvjete stručne osposobljenosti i broja radnika za izvođenje pojedinih dijelova građevine ako zapošljava:
1) najmanje dvije osobe koje ispunjavaju uvjete za voditelja radova tog dijela građevine,
2) najmanje tri osobe koje ispunjavaju uvjete za obavljanje poslova predradnika odnosno poslovođe,
3) najmanje deset osoba s petim, četvrtim odnosno trećim stupnjem obrazovanja za izvođenje radova za koje se ovlaštenje daje,
4) najmanje deset osoba s drugim i prvim stupnjem obrazovanja za svako zanimanje potrebno za izvođenje radova za koje se ovlaštenje daje,
5) najmanje pet osoba s odgovarajućim stupnjem obrazovanja za rukovanje sredstvima rada (mašinama, uređajima i/ili opremom) potrebnim za izvođenje radova. Ako se sredstva rada osiguravaju putem ugovora o dugoročnoj suradnji tada nije potrebno ispuniti uvjet stručne osposobljenosti u pogledu osoba koje rukuju tim sredstvima rada,
6) ukupan broj radnika ne može biti manji od 30.

Izvođač ispunjava uvjete stručne osposobljenosti i broja radnika za izvođenje pojedinih specifičnih radova na građevini ako zapošljava:
1) najmanje jednu osobu koja ispunjava uvjete za voditelja radova za koje se ovlaštenje traži sa učešćem u najmanje tri projekta izvođenja istih ili sličnih radova,
2) najmanje dvije osobe koje ispunjavaju uvjete za obavljanje poslova predradnika, odnosno poslovođe sa učešćem u najmanje tri projekta izvođenja istih ili sličnih radova,
3) najmanje tri osobe sa odgovarajućim stupnjem obrazovanja za izvođenje radova za koje se ovlaštenje traži i pet godina iskustva na istim ili sličnim radovima,
4) najmanje tri osobe sa odgovarajućim stupnjem obrazovanja za rukovanje sredstvima rada (mašinama, uređajima i/ili opremom) potrebnim za izvođenje radova za koje se ovlaštenje traži i pet godina iskustva na tim poslovima.
Voditelj radova iz stavka 2. točka 1), stavka 3. točka 1) i stavka 4. točka 1) ovog članka mora biti diplomirani inženjer (VII stupanj) sa položenim stručnim ispitom i pet godina radnog iskustva u struci ili inženjer (VI stupanj) sa deset godina radnog iskustva u struci.
Predradnik, odnosno poslovođa može biti osoba sa petinm ili četvrtim stupnjem stručne spreme i pet godina radnog iskustva. Izvođač ispunjava uvjet tehničke opremljenosti za obavljanje djelatnosti građenja određene građevine ili za izvode nje pojedinih radova na građevini, ako raspolaže odgovarajućin građevinskim mašinama, uređajima i napravama, gradevinskom i drugom opremom, prijevoznim sredstvima, ili ako se ta sredstva rada osiguravaju putem ugovora o dugoročnoj suradnji, te poslovnim prostorom potrebnim za obavljanje poslova za svaki vrstu radova za koje se traži ovlaštenje i potrebnim za tehnološki primjereno izvršenje radova.
Uvjet tehničke opremljenosti podrazumijeva i opremu za zaštitu radnika na radu i zaštitu od štetnih djelovanja za sve osobe koje se stalno ili povremeno nalaze na gradilištu i opremu za zaštitu od štetnih djelovanja na okoliš ukoliko takva djelovanja postoje.
Ovlaštenje se daje izvođaču za izvođenje svih ili pojedinih radova obuhvaćenih granama, razredima i podrazredima definisanih Zakonom o klasifikaciji djelatnosti u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", broj 76/06), sukladno sa registriranom djelatnošću.


Članak 40.


Uvjete i mjerila za davanje ovlaštenja za izvođenje geotehničkih istraživanja i ispitivanja na terenu i uvjete i mjerila za davanje ovlaštenja za izvođenje laboratorijskih geotehničkih ispitivanja ispunjava pravna osoba koja zapošljava:

1) Za ispitivanja na terenu:
- najmanje jednog diplomiranog inženjera geologije sa pet godina radnog iskustva i položenim stručnim ispitom,
- najmanje jednog diplomiranog inženjera građevine sa pet godina radnog iskustva iz oblasti geotehnike i položenim stručnim ispitom,
- najmanje tri osobe sa odgovarajućim stupnjem obrazovanja za rukovanje sredstvima rada (mašinama, uređajima i/ili opremom) potrebnim za izvođenje istraživanja i ispitivanja.

2) Za laboratorijska ispitivanja:
- najmanje jednog diplomiranog inženjera građevine i jednog diplomiranog inženjera geologije sa pet godina radnog iskustva iz oblasti geotehnike i geologije i položenim stručnim ispitom,
- najmanje dvije osobe sa odgovarajućim stupnjem obrazovanja za rukovanje sredstvima , rada (mašinama, uređajima i/ili opremom) potrebnim za izvođenje istraživanja i ispitivanja,

Ako se sredstva rada osiguravaju putem ugovora o dugoročnoj suradnji tada nije potrebno ispuniti uvjet stručne osposobljenosti u pogledu osoba koje rukuju tim sredstvima rada.


Članak 41.


Iznimno od članka 39. uvjeti i mjerila za davanje ovlaštenja za obavljanje djelatnosti zaštite, konzervacije, prezentacije i rehabilitacije nacionalih spomenika ispunjava pravna osoba koja zapošljava:
1) najmanje jednog diplomiranog inženjera arhitekture ili građevine (konzervatora) i najmanje jednog arheologa ili historičara umjetnosti zavisno od vrste radova, koji imaju najmanje deset godina radnog iskustva na poslovima zaštite, konzervacije, prezentacije i rehabilitacije nacionalnih spomenika, odnosno učešće u izvođenju najmanje tri iste ili slične građevine,
2) najmanje pet osoba sa petim, četvrtim i trećini stupnjem obrazovanja za svako zanimanje potrebno za izvođenje radova za koje se ovlaštenje daje, sa najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima zaštite nacionalnih spomenika odnosno učešće u izvođenju najmanje tri iste ili slične građevine,
3) najmanje dvije osobe s odgovarajućim stupnjem obrazovanja za rukovanje sredstvima rada (mašinama, uređajima i/ili opremom) potrebnim za izvođenje radova. Voditelj radova na zaštiti, konzervaciji, prezentaciji i rehabilitaciji nacionalnih spomenika može biti diplomirani inženjer sa položenim stručnim ispitom i deset godina radnog iskustva na poslovima zaštite, konzervacije, prezentacije i rehabilitacije nacionalnih spomenika.


Članak 42.


Zahtjev za davanje ovlaštenja izvođač podnosi Federalnom ministarstvu.
Uz zahtjev za davanje ovlaštenja izvođač prilaže sljedeću dokumentaciju:
1) izvod iz sudskog registra sa rješenjem o upisu u sudski registar, identifikacionim brojem i šifrom djelatnosti,
2) dokaze o ispunjavanju uvjeta stručne osposobljenosti i broja radnika,
3) akt nadležnog organa o ispunjavanju uvjeta u pogledu tehničke opremljenosti i osiguranja poslovnog prostora, potvrdu nadležnog tijela koja nije starija od šest mjeseci da odgovorna osoba izvođača u posljednje tri godine nije pravomoćno osuđivana za krivično djelo čija je priroda u svezi s obavljanjem djelatnosti građenja.

Dokazima o ispunjavanju uvjeta stručne osposobljenosti i broja radnika u smislu stavka 2. točke 2) ovog članka smatraju se:
1) za sve zaposlene radnike tabelarno prikazani podaci o:
- ukupnom radnom iskustvu,
- majstorskim diplomama ili o priznatom majstorskom statusu,
- svjedočanstvima o završnom ispitu, diplomama,
- uvjerenjima o položenom stručnom ispitu,
- uvjerenjima o stručnoj osposobljenosti.
- uvjerenjima o podizvođačkim, autorskim i/ili ugovorima o djelu kada se radi o specifičnim radovima na poslovima zaštite nacionalnih spomenika.
- potvrda nadležne ustanove mirovinskog i zdravstvenog osiguranja o urednom podmirenju obveza.

Dokazima o ispunjavanju uvjeta tehničke opremljenosti u smislu stavka 2. točke 3) ovog članka smatraju se:
1) popis osnovnih sredstava rada,
2) ugovor o dugoročnoj suradnji radi osiguranja sredstava rada.


Članak 43.


Pravna osoba koja ima sjedište izvan Bosne i Hercegovine može podnijeti zahtjev za dobivanje ovlaštenja za obavljanje djelatnosti građenja građevine ili izvođenja pojedinih radova na građevini, odnosno radova na zaštiti nacionalnih spomenika koje je prema propisima zemlje u kojoj ima sjedište ovlašteno izvoditi.
Kako bi pravna osoba iz prethodnog stavka mogla obavljati djelatnosti građenja i/ili izvođenja pojedinih radova na građevini na području Federacije Bosne i Hercegovine dužna je Federalnom ministarstvu dostaviti ovlaštenje zemlje iz koje dolazi, te odgovarajuće dokumente kojima dokazuje da ispunjava uvjete iz čl. 42. st. 2. i 3., a čiju će validnost cijeniti Federalno ministarstvo.
Uz orginalnu dokumentaciju prilaže se i službeni prijevod.


Članak 44.


Ovlaštenje, produžuje, izmjenu, dopunu i oduzimanje ovlaštenja izdaje Federalno ministarstvo.
Na prijedlog Stručnog odbora iz članka 30. ove Uredbe Federalno ministarstvo izdaje rješenje o ispunjavanju uvjeta za građenje građevina ili pojedinih dijelova građevine ili pojedinih radova na građevini.
Stručni odbor iz prethodnog stavka ocjenjuje validnost dokumentacije iz čl. od 39. do 43. ove Uredbe, te predlaže Federalnom ministarstvu, ukoliko su ispunjeni svi propisani uvjeti za obavljanje djelatnosti građenja građevine, građenja pojedinih djelova građevine ili izvođenje pojedinih radova na građevini da donese odgovarajuće rješenje o ispunjavanju uvjeta.
Stručni odbor o svom radu vodi zapisnik.
Federalno ministarstvo, na prijedlog Stručnog odbora, donosi rješenje o ispunjavanju uvjeta iz čl. 39,40. i 41. bez kojeg izvođač ne može otpočeti obavljanje djelatnosti za koju je registriran.
Na osnovu pravomoćnog rješenja iz stavka 5. ovog članka Federalno ministarstvo izdaje ovlaštenje za građenje na plastificiranom obrascu formata A4 koji se nalazi u Prilogu 2. ove Uredbe i čini njen sastavni dio.
Ovlaštenja iz stavka 6. ovog članka objavljuju se u "Službenim novinama Federacije BiH".


Članak 45.


Ovlaštenje se daje na rok od četiri godine, a na zahtjev izvođača može se produžiti. Zahtjev za produženje ovlaštenja podnosi se najranije godinu dana, a najkasnije dva mjeseca prije isteka roka važenja ovlaštenja. Zahtjev za produženje ovlaštenja podnesen prije navedenog roka odbacit će se. Ovlaštenje se na zahtjev izvođača može izmijeniti u odnosu na građevine i radove za koje je dato. Izvođač je dužan zatražiti izmjenu ovlaštenja ako su se naknadno promijenili podaci na temelju kojih je ovlaštenje dato na način da izvođač više ne ispunjava uvjete propisane ovom Uredbom za izvođenje radova za koje je ovlaštenje dobio.
Postupak izdavanja ovlaštenja, produženje rokova važenja ovlaštenja i/ili izmjenu, dopunu i oduzimanje ovlaštenja vodi se po odredbama Zakona o upravnom postupku ("Službene novine Federacije BiH", br. 2/98 i 48/99).


Članak 46.


Federalni ministar prostornog uređenja (u daljnjem tekstu: ministar) posebnim aktom utvrđuje visinu troškova postupka izdavanja, odnosno produženja, izmjene i/ili dopune rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje poslova građenje građevina ili pojedinih dijelova građevine.
Troškove postupka iz stavka 1. ovog članka snosi podnositelj zahtjeva.
Ovlaštenje, produženje, izmjena ili dopuna ovlaštenja neće se izdati izvođaču bez dostavljenog dokaza o izmirenju troškova iz stavka 1. ovog članka, a koji se utvrđuje rješenjem o ispunjavanju propisanih uvjeta za obavljanje djelatnosti građenja građevina ili pojedinih dijelova građevine, odnosno produženja, izmjene i/ili dopune ovlaštenja.


Članak 47.


Federalno ministarstvo vodi registar izvođača kojima je dato, produženo, izmijenjeno i oduzeto ovlaštenje. Registar iz stavka l. ovog članka sadrži:
1) naziv i sjedište pravne osobe,
2) broj i datum izdavanja rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti građenja građevina ili pojedinih dijelova građevine, odnosno za produženje, izmjenu i/ili dopunu rješenja,
3) datum izdavanja ovlaštenja,
4) vrstu stručnih poslova za izvođenje radova,
5) popis i stručnu spremu zaposlenih,
6) promjene bitne za obavljanje stručnih poslova na izvođenju radova.


Članak 48.


Ovlaštenje će se oduzeti izvođaču za kojega građevinska ili druga nadležna inspekcija utvrdi da gradi ili izvodi pojedine radove na građevini:
1) suprotno važećim propisima,
2) izvodi radove za koje nema ovlaštenje.

Ovlaštenje će se oduzeti izvođaču ako se utvrdi da:
1) su se naknadno promijenili podaci na temelju kojih je dato ovlaštenje, tako da izvođač više ne ispunjava uvjete za davanje ovlaštenja ili
2) podaci na temelju kojih je dato ovlaštenje nisu istiniti.

Rješenje o oduzimanju ovlaštenja donosi Federalno ministarstvo. Pravna osoba kojoj je ovlaštenje oduzeto ne može podnijeti zahtjev za ponovno izdavanje ovlaštenja u roku od godine dana od dana donošenja rješenja o oduzimanju ovlaštenja.
U slučaju donošenja rješenja o oduzimanju ovlaštenja investitor je dužan prekinuti radove.


Članak 49.


Izvođač je dužan:
l) graditi u skladu s izdatim odobrenjem za građenje,
2) radove izvoditi tako da tehnička svojstva građevini odgovaraju utvrđenim uvjetima za odnosnu građevinu,
3) ugraditi materijale, opremu i proizvode u skladu sa standardima i normativima definiranih projektom,
4) osigurati dokaze o kvaliteti radova i ugrađenih proizvoda opreme, kao i dokaze o usklađenosti ugrađenih proizvoda, materijala i opreme,
5) poduzeti mjere za sigurnost građevine i radnika u skladu sa važećim zakonskim propisima,
6) u tijeku građenja voditi građevinski dnevnik i građevinsku knjigu,
7) prilikom građenja povjeriti izvođenje građevinskih radova i drugih poslova radnicima koji ispunjavaju propisane uvjete nomenklaturom zanimanja za izvođenje tih radova, odnosno obavljanja poslova,
8) sastaviti pisanu izjavu o izvedenim radovima i o načinu održavanja građevine, odnosno zahvata u prostoru.

Izvođač imenuje voditelja radova u svojstvu odgovorne osobe koja vodi građenje, odnosno pojedine radove.
Ako u građenju sudjeluju dva ili više izvođača, investitor određuje jednog od izvođača koji je odgovoran za međusobno usklađivanje radova i koji imenuje glavnog, odnosno odgovornog voditelja radova. Glavni voditelj radova odgovoran je za cjelovitost i međusobnu usklađenost radova, za međusobnu usklađenost provođenja obveza iz Članka 17. ove Uredbe, te ujedno koordinira primjenu propisa kojima se ureduje sigurnost i zdravlje radnika u tijeku građenja.
Izvođač može povjeriti određene vrste građevinsko-zanatskih radova na građevini drugoj pravnoj osobi u svojstvu podizvodača koja je registrirana za obavljanje tih radova. Podizvodač ne može obavljati osnovne radove na građevini i ukupna vrijednost radova svih podizvodača ne može biti veća od 20% ukupne vrijednosti radova, osim za specifične radove na zaštiti nacionalnih spomenika.

5. Nadzorni organ


Članak 50.


Nadzor nad građenjem, u ime investitora, prema Uredbi može obavljati pravna osoba registrirana i ovlaštena za poslove pojektiranja i/ili građenja.
Poslove stručnog nadzora nad građenjem ne može obavljali pravna osoba koja je izradila ili učestvovala u izradi projektne dokumentacije i pravna osoba koja izvodi radove na građevini koja se gradi.
Nadzornog inženjera imenuje ovlaštenu pravnu osobu iz stavka 1. ovog članka.
Pravna osoba iz stavka 1. ovog članka koja nema zaposlene diplomirane inženjere za sve vrste radova za koje obavlja nadzor, mora obezbijedili angažovanje diplomiranih inženjera sa najmanje 5 godina radnog iskustva i položenim stručnim ispitom, sklapanjem poslovnih ugovora sa pravnim osobama registriranim i ovlaštenim za projektiranje i/ili građenje.
Ovisno o namjeni građevine, pravna osoba koja obavlja nadzor nad građenjem, u ime investitora, može formirali nadzorni tim i imenovati koordinatora. Koordinator se imenuje iz reda nadzornih inženjera i odgovoran je za usklađivanje rada nadzornog lima.
Akt o imenovanju nadzornog tima i koordinatora, pravna osoba je dužna dostaviti Federalnom ministarstvu.

U provođenju nadzora nadzorni inženjer dužan je:
1) utvrditi usklađenost iskolčenja građevine s elaboratom o iskolčenju građevine i projektom,
2) provjeriti i utvrditi da se gradi u skladu sa odobrenjem za građenje, tehničkom dokumentacijom i Zakonom.
3) provjeriti i utvrditi da je kvalitet radova, ugrađenih proizvoda i opreme u skladu sa zahtjevima projekta, te da je taj kvalitet dokazan propisanim ispitivanjima i dokumentima,
4) potvrditi urednost izvođenja radova potpisivanjem građevinskog dnevnika, kontrolisali građevinsku knjigu i sve eventualne promijenjene okolnosti u tehničkoj dokumentaciji.
Ako nisu ispunjeni zahtijevani uvjeti, nadzorni inženjer je odgovoran za provedbu potrebnih mjera. Nadzorni inženjer dužan je pravovremeno obavijestiti investitora o svim manjkavostima, odnosno nepravilnostima koje uoči lijekom građenja.


Članak 51.


Stručna osoba zaposlena kod sudionika u građenju iz čl. 24. stavak l. toč. 2) do 5) ove Uredbe stručni ispit polažu u skladu sa Pravilnikom o polaganju stručnih ispila iz oblasti arhitekture, građevinarstva, elektrotehnike, strojarstva i prometa ("Službene novine Federacije BiH", br. 9/06 i 6/08).


V NADZOR


Članak 52.


Nadzor nad provođenjem odredaba ove Uredbe vrši Federalna uprava za inspekcijske poslove.


VI KAZNENE ODREDBE


Članak 53.


Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM kaznit će se za prekršaj pravna osoba u svojstvu investitora ako projektiranje, reviziju/kontrolu, građenje ili nadzor nad građenjem povjeri pravnoj osobi koja ne posjeduje ovlaštenje iz čl. 30., 36., 44. i 50. ove Uredbe.
Za prekršaj iz stavka l. ovog članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od l .500,00 KM.
Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 KM kaznit će se fizička osoba u svojstvu investitora za prekršaj iz stavka 1. ovog članka.


Članak 54.


Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM kaznit će se za prekršaj pravna osoba u svojstvu projektanta ako obavlja djelatnost projektiranja bez izdatog ovlaštenja za projektiranje iz cl. 26. i 36. ove Uredbe.
Za prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 KM.


Članak 55.


Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM kaznit će se za prekršaj pravna osoba u svojstvu izvođača ako obavlja djelatnost izvođenja radova i zahvata bez izdatog ovlaštenja za izvođenje iz čl. 38. i 44. ove Uredbe.
Za prekršaj iz stavka 1. ovog članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od l.500,00 KM.


V PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Članak 56.


Za građevine čije je građenje u tijeku, upisivanje podataka u građevinski dnevnik i građevinsku knjigu nastaviće se sukladno sa odredbama ove Uredbe.


Članak 57.


Stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje da važi Uredba o uređenju gradilišta, obveznoj dokumentaciji na gradilištu i sudionicima u građenju ("Službene novine Federacije BiH", br. 29/07 i 34/08).


Članak 58.


Ova Uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".


V broj 501/09
16. srpnja 2009. godine
Sarajevo

Premijer
Mustafa Mujezinović, v.r.