Z A K O N
O SUKOBU INTERESA
U ORGANIMA VLASTI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I. SUKOB INTERESA
Član 1.
Opće odredbe
(1) Radi sprečavanja sukoba interesa ovim Zakonom uređuju se posebne obaveze
izabranih dužnosnika, nosilaca izvršnih funkcija i savjetnika u organima vlasti
u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija), kantona i
jedinica lokalne samouprave u vršenju javne funkcije.
(2) Sukob interesa postoji u situacijama u kojima izabrani dužnosnici, nosioci
izvršnih funkcija i savjetnici imaju privatni interes koji utiče ili može uticati
na zakonitost, otvorenost, objektivnost i nepristrasnost u vršenju javne funkcije.
Član 2.
Principi djelovanja
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici u vršenju javnih
funkcija moraju postupati zakonito, efikasno, nepristrano, časno, te se pridržavati
principa odgovornosti, poštenja, savjesnosti, otvorenosti i vjerodostojnosti.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici lično su odgovorni
za svoje djelovanje u vršenju javnih funkcija na koje su imenovani, odnosno
izabrani i politički su odgovorni prema organu ili građanima koji su ih imenovali
ili izabrali.
(3) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici koji vrše javne
funkcije trebaju se ponašati savjesno i odgovorno, da ne ugrožavaju povjerenje
i pouzdanje građana, te da poštuju kako zakonske, tako i druge propise kojima
se određuju prava, obaveze i odgovornosti u vršenju javnih funkcija.
(4) U vršenju javne funkcije izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija
i savjetnici moraju se pridržavati etike poziva i funkcije koju vrše.
(5) U vršenju javne funkcije izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija
i savjetnici ne smiju svoj privatni interes stavljati iznad javnog interesa.
(6) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne smiju koristiti
javnu funkciju za ličnu dobit lica koje je sa njima povezano. Izabrani dužnosnici,
nosioci izvršne funkcije i savjetnici ne smiju biti ni u kakvom odnosu zavisnosti
prema licima koja bi mogla uticati na njihovu objektivnost.
(7) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici kao javne ličnosti
moraju djelovati u interesu građana.
(8) U vršenju funkcija izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i savjetnici
obavezni su imovinu, sredstva za rad i finansijska sredstva koja su im povjerena
koristiti isključivo u svrhu za koju su namijenjena i na efikasan način.
(9) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i savjetnici u vrijeme vršenja
javne funkcije primaju plaću i naknade za funkciju koju vrše u skladu sa zakonskim
propisima o plaćama i naknadama zaposlenih u Federaciji i drugim propisima.
Član 3.
Definicije
U smislu ovog Zakona:
a) "ovlaštenim licem" smatra se lice koje je osnivačkim aktom ili
statutom preduzeća ovlašteno da predstavlja i zastupa preduzeće. Pod ovlaštenim
licem podrazumijeva se i poduzetnik, odnosno fizičko lice koje samostalno na
tržištu obavlja djelatnosti radi sticanja dobiti;
b) "srodnici" su bliski srodnici, srodnici u pravoj liniji, srodnici
u pobočnoj liniji do trećeg stepena, srodnici po tazbini do drugog stepena i
dijete bračnog druga;
c) "bliskim srodnikom" smatraju se bračni i vanbračni drug, dijete,
majka, otac, usvojilac i usvojenik izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije
i savjetnika;
d) "interesno povezano lice" podrazumijeva srodnika ili lice koje
je sa izabranim dužnosnikom, nosiocem izvršne funkcije i savjetnikom u ličnoj,
političkoj, ekonomskoj ili drugoj vezi koja bi mogla uticati na objektivnost
u radu izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije i savjetnika;
e) "izabranim dužnosnicima" smatraju se:
1. zastupnici i delegati Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem
tekstu: Parlament Federacije),
2. zastupnici u zakonodavnim organima kantona,
3. vjećnici u gradskim i općinskim vijećima;
f) "nosiocima izvršnih funkcija" smatraju se predsjednik i potpredsjednici
Federacije, članovi Vlade Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
Vlada Federacije) i vlada kantona, gradonačelnici i općinski načelnici, direktori
i zamjenici direktora agencija, direkcija, zavoda, ustanova i drugih institucija
u Federaciji i kantonima koji su izabrani i imenovani, ili je za njihov izbor
ili imenovanje data saglasnost od predsjednika, potpredsjednika Federacije,
Parlamenta Federacije ili zakonodavnog organa kantona ili gradskih i općinskih
vijeća, Vlade Federacije ili vlada kantona, a koji nisu obuhvaćeni Zakonom o
državnoj službi u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije
BiH", br. 29/03, 39/04, 54/04, 67/05 i 8/06);
g) "savjetnicima" se smatraju savjetnici izabranim dužnosnicima i
nosiocima izvršnih funkcija kako je utvrđeno Zakonom o pravima izabranih dužnosnika,
nosilaca izvršnih funkcija i savjetnika u institucijama vlasti Federacije Bosne
i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 59/06 i 23/08);
h) "ulaganje kapitala" je ulaganje novca, stvari i prava u vlasničku
strukturu preduzeća;
i) "finansijski interes" znači:
1. svaki interes kojim se izabranom dužnosniku, nosiocu izvršne funkcije ili
savjetniku omogućava da primi novac u vrijednosti većoj od 1.000,00 KM godišnje,
kao i
2. svaki vlasnički interes koji ima izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije
ili savjetnik koji odgovara vrijednosti od najmanje 10.000,00 KM u nekom preduzeću,
društvu sa neograničenom odgovornošću, komanditnom društvu, dioničarskom društvu
ili društvu sa ograničenom odgovornošću;
j) "poklon" znači svaku isplatu, djelovanje, uslugu ili predmet od
vrijednosti učinjene neposredno primaocu, bez naknade ili očekivanja naknade.
Pokloni primljeni od bliskog srodnika, kao i pokloni čija vrijednost ne prelazi
200,00 KM nisu obuhvaćeni ovim Zakonom;
k) "privatno preduzeće" označava svako zakonom utvrđeno preduzeće
koje nije javno preduzeće definirano u daljnjem tekstu;
l) "javno preduzeće" podrazumijeva preduzeće kako je to definirano
zakonima o javnim preduzećima;
m) "javna funkcija" podrazumijeva poslove izabranog dužnosnika, nosioca
izvršne funkcije i savjetnika koji proizilaze iz funkcije koju vrši;
n) "vlada" podrazumijeva Vladu Federacije, vlade kantona, gradonačelnike
gradova i načelnike općina koji su ovlašteni da raspolažu novčanim sredstvima,
imovinom i pravima;
o) "lična usluga" podrazumijeva svako djelovanje kojim se jedna strana
obavezuje obaviti određeni posao, a druga platiti joj za to određenu naknadu,
a koja ne proizilazi iz radnog odnosa.
Član 4.
Nespojivosti
(1) Članstvo u upravnom odboru, nadzornom odboru, skupštini, upravi ili menadžmentu
ili u svojstvu ovlaštenog lica u javnom preduzeću nespojivo je sa javnim funkcijama
izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije ili savjetnika.
(2) Članstvo u upravnom ili nadzornom odboru ili vršenje dužnosti direktora
direkcije ili agencije za privatizaciju nespojivi su sa javnim funkcijama izabranog
dužnosnika, nosioca izvršne funkcije ili savjetnika.
(3) Angažman u privatnom preduzeću u uvjetima u kojima se stvara sukob interesa
nespojiv je sa javnim funkcijama izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije
ili savjetnika.
(4) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici moraju podnijeti
ostavku na svaku od nespojivih funkcija i poslova najkasnije u roku od tri dana
nakon preuzimanja javne funkcije.
Član 5.
Javna preduzeća i agencije za privatizaciju
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici za vrijeme vršenja
javne funkcije i šest mjeseci nakon prestanka vršenja te funkcije ne mogu biti
članovi upravnog odbora, nadzornog odbora, skupštine, uprave ili menadžmenta
niti biti u svojstvu ovlaštenog lica u javnom preduzeću.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici za vrijeme vršenja javne funkcije i šest mjeseci nakon prestanka vršenja te funkcije ne mogu biti članovi upravnog ili nadzornog odbora, niti direktori direkcije ili agencije za privatizaciju.
Član 6.
Vladina ulaganja u privatna preduzeća
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu biti
članovi skupštine, nadzornog odbora, uprave ili menadžmenta niti biti u svojstvu
ovlaštenog lica svakog privatnog preduzeća u koje je organ vlasti čiji je član
izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik ulagao kapital u
periodu od četiri godine prije preuzimanja funkcije i za vrijeme vršenja funkcije
izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije ili savjetnika.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici, za vrijeme
vršenja dužnosti, ne mogu biti članovi skupštine, nadzornog odbora, uprave ili
menadžmenta, niti biti u svojstvu ovlaštenog lica bilo kojeg privatnog preduzeća
koje sklapa ugovore vrijednosti veće od 5.000,00 KM godišnje, sa organima koji
se finansiraju iz budžeta na bilo kojem nivou vlasti.
Član 7.
Zabrana djelovanja u slučaju sukoba interesa
(1) Izabrani dužnosnici i nosioci izvršnih funkcija ne mogu glasati po bilo
kojem pitanju koje se direktno tiče privatnog preduzeća u kojem taj izabrani
dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili interesno povezana lica imaju finansijski
interes. Izabrani dužnosnici i nosioci izvršnih funkcija koji se nađu u takvim
situacijama uzdržat će se od glasanja, te na otvorenoj sjednici objasniti razloge
zbog kojih su uzdržani.
(2) Nosioci izvršnih funkcija i savjetnici neće preduzimati nikakve službene
radnje koje bi mogle direktno uticati na privatno preduzeće u kojem nosilac
izvršne funkcije ili savjetnik ili interesno povezana lica imaju finansijski
interes. Nosioci izvršnih funkcija i savjetnici će u takvim situacijama proslijediti
donošenje odluke o preduzimanju radnje drugom nadležnom organu i pisanim putem
navesti razloge za takvo proslijeđivanje.
(3) U slučaju da izabrani dužnosnik, nosilac izvršnih funkcija ili savjetnik
prekrši odredbe ovog člana, glas ili odluka dužnosnika ili nosioca izvršne funkcije
smatrat će se ništavnim.
Član 8.
Ugovori o ličnim uslugama
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu sklapati
ugovore o pružanju ličnih usluga sa bilo kojim javnim preduzećem.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu sklapati
ugovore o pružanju ličnih usluga sa bilo kojim privatnim preduzećem koje sklapa
ugovore ili na drugi način posluje sa vladama na bilo kojem nivou. Odredba ovog
člana primjenjuje se samo na privatna preduzeća koja su sklopila ugovor ili
posluju sa vladama istovremeno dok izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije
ili savjetnik vrši funkciju i samo onda kada vrijednost ugovora ili posla sa
vladom prelazi 5.000,00 KM godišnje.
(3) U slučaju da izabrani dužnosnik, nosilac izvršnih funkcija ili savjetnik
prekrši odredbe ovog člana, ugovor dužnosnika, nosioca izvršnih funkcija i savjetnika
smatrat će se ništavnim.
Član 9.
Angažman bliskih srodnika
Pod uvjetima definiranim u čl. 4., 5., 6. i 8. ovog Zakona, angažman bliskih
srodnika izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije i savjetnika također
dovodi do situacije u kojoj za ovog izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije
i savjetnika dolazi do sukoba interesa.
Član 10.
Zabranjene aktivnosti
Osim ako je to izričito propisano odredbama ovog Zakona, izabranom dužnosniku,
nosiocu izvršne funkcije i savjetniku zabranjuje se:
a) primiti ili zahtijevati poklon ili drugu korist ili obećanje poklona ili
druge koristi radi vršenja javne funkcije;
b) primiti dodatnu naknadu za poslove vršenja javne funkcije protivno odredbama
pozitivnih zakonskih propisa o plaćama i naknadama zaposlenih u organima vlasti
u Federaciji i drugih propisa;
c) tražiti, prihvatiti ili primiti vrijednost ili uslugu radi glasanja o bilo
kojem pitanju ili uticati na odluku nekog organa ili lica;
d) obećavati zaposlenje ili neko drugo pravo u zamjenu za poklon ili obećanje
poklona;
e) privilegovati lica radi stranačkog ili drugog opredjeljenja ili radi porijekla,
ličnih ili porodičnih veza;
f) odbiti uvid u svoje finansijsko poslovanje;
g) uticati na dobivanje poslova ili narudžbi države u cilju sticanja materijalne
ili nematerijalne koristi za sebe ili za drugog;
h) koristiti povlaštene informacije o radu državnih organa radi lične koristi
ili koristi interesno povezanih lica i
i) na drugi način koristiti svoj položaj kako bi uticali na zakonodavne, izvršne
ili sudske vlasti te tako postigli ličnu korist ili korist interesno povezanih
lica, neku povlasticu ili pravo, sklopili pravni posao ili na drugi način interesno
pogodovali sebi ili drugom interesno povezanom licu.
Član 11.
Primanje poklona
(1) Poklonom u smislu ovog Zakona smatra se lična korist u vezi sa vršenjem
javne dužnosti, a podrazumijeva: stvari, prava, usluge bez naknade te neku drugu
ličnu korist datu ili obećanu dužnosniku, nosiocu izvršne funkcije i savjetniku.
(2) Poklon u vrijednosti do 200,00 KM izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije
i savjetnici mogu zadržati i ne trebaju ga prijaviti.
(3) Poklonom u smislu stava (2) ovog člana smatra se i više poklona poklonjenih
od istog lica u periodu od jedne godine.
(4) Poklone iznad vrijednosti iz stava (2) ovog člana izabrani dužnosnici, nosioci
izvršne funkcije i savjetnici ne smiju zadržati već su ih obavezni prijaviti
i predati organu vlasti u čije ime vrše povjerenu javnu dužnost.
(5) Izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije i savjetnik ne smije primiti
novac, ček ili drugi vrijednosni papir bez obzira na iznos.
(6) U slučaju sumnje o vrijednosti poklona izabrani dužnosnik, nosilac izvršne
funkcije i savjetnik dužan je zatražiti račun od davaoca poklona.
(7) Vrijednost poklona je njegova tržišna vrijednost.
(8) Primanje poklona prema st. od (1) do (7) ovog člana odnosi se i na lica
koja bi primila poklon u korist izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije
i savjetnika s tim da takvo lice zna za primanje poklona.
Član 12.
Zabrana obavljanja drugih poslova dužnosnika
(1) Za vrijeme vršenja javne dužnosti izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije
i savjetnici ne smiju vršiti dužnost ovlaštenih lica u fondacijama i udruženjima
osnovanim u skladu sa zakonima o udruženjima i fondacijama, a koje se finansiraju
iz budžeta bilo kojeg nivoa vlasti u iznosu većem od 10.000,00 KM godišnje,
odnosno u iznosu većem od 50.000,00 KM godišnje u fondacijama i udruženjima
iz oblasti kulture i sporta.
(2) Izuzetno od prethodnih odredaba, izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije
i savjetnici mogu vršiti izvršnu funkciju u fondacijama i udruženjima koji se
ne finansiraju iz budžeta bilo kojeg nivoa vlasti zasnovanim u skladu sa zakonima
o udruženjima i fondacijama.
II. OTVORENOST
Član 13.
Lično finansijsko stanje
Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici dostavljaju redovne finansijske izvještaje kako je predviđeno zakonom i propisima Centralne izborne komisije Bosne i Hercegovine.
III IMPLEMENTACIJA I POSTUPAK PRED CENTRALNOM
IZBORNOM KOMISIJOM BOSNE I HERCEGOVINE
Član 14.
Implementacija
Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine odlučuje da li neko stanje, postupak
ili radnja predstavljaju kršenje odredaba ovog Zakona kao i o svakoj stvari
u vezi sa implementacijom ovog Zakona u skladu sa Zakonom o sukobu interesa
u institucijama vlasti Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH",
br. 16/02, 14/03, 12/04 i 63/08).
Član 15.
Postupak pred Centralnom izbornom komisijom Bosne i Hercegovine
Postupak pred Centralnom izbornom komisijom Bosne i Hercegovine kao i žalbeni
postupak pokreće se i vodi u skladu sa Zakonom o sukobu interesa u institucijama
vlasti Bosne i Hercegovine.
Član 16.
Sankcije
(1) Ako se utvrdi da neki izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik
krši odredbe čl. 5., 6., 8. i 9. ovog Zakona, on se smatra nepodobnim da se
kandiduje za bilo koju funkciju izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije
ili savjetnika u periodu od četiri godine nakon počinjenog prekršaja. Pored
toga izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik može biti novčano
kažnjen u iznosu od 1.000,00 KM do 10.000,00 KM.
(2) Ako se utvrdi da neki izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik
krši odredbe čl. 7., 10., 11. i 12. taj izabrani dužnosnik, nosilac izvršne
funkcije ili savjetnik kažnjava se novčano u iznosu od 1.000,00 KM do 10.000,00
KM. Izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik također ima obavezu
vratiti poklon ili novac koji je ekvivalentan vrijednosti poklona.
(3) Novčane kazne uplaćuju se u budžet Federacije Bosne i Hercegovine.
Član 17.
Zastarjevanje
Postupak za primjenu sankcija vezano za kršenje ovog Zakona mora se pokrenuti
u roku od četiri godine od navodnog kršenja Zakona.
IV. ZAVRŠNE ODREDBE
Član 18.
Stupanje Zakona na snagu
Ovaj Zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim
novinama Federacije BiH".
PREDSJEDAVAJUĆI
DOMA NARODA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH
Stjepan Krešić
PREDSJEDAVAJUĆI
PREDSTAVNIČKOG DOMA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH
Safet Softić