O D L U K U
O STANDARDIMA I NORMATIVIMA ZA OBLAST
VISOKOG OBRAZOVANJA U FEDERACIJI BOSNE I
HERCEGOVINE
1. UVOD
Polazeći od činjenice da je visoko obrazovanje pozicionirano kao segment od
posebnog javnog interesa, ovu oblast je neophodno zasnovati na suvremenim dostignućima
nauke tehnike i tehnologije, na modernoj pedagoškoj teoriji i praksi, humanizmu
i etici i staviti u funkciju osposobljavanja mladih i odraslih za rad i obezbijediti
uslove za njihovu stručnu nadogradnju.
U skladu sa naprijed navedenim i činjenicom da je visoko obrazovanje integralni
dio jedinstvenog sistema obrazovanja, utvrđuju se Standardi i normativi za oblast
visokog obrazovanja u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Standardi
i Normativi) uzimajući u obzir njegove specifičnosti, kao i realne materijalne
mogućnosti društva u cjelini.
Pored navedenog, ovim aktom se stvaraju mogućnosti, odnosno obaveze visokoškolskih
ustanova u Federaciji Bosne i Hercegovine u vezi sa reformisanjem cjelokupne
strukture sistema visokog obrazovanja koji će na kovergtan način doprinijeti
da se naše visokoškolske ustanove što prije uključe u Evropski prostor visokog
obrazovanja, a sve u skladu sa Bolonjskom deklaracijom kojom je definisana prekretnica
u razvoju evropskog visokog obrazovanja.
Cilj ovog akta je da, između ostalog, zajedno sa suvremenim nastavnim planovima
i programima doprinese stvaranju uslova da visoko obrazovanje u Federaciji Bosne
i Hercegovine, a time i bosanskohercegovačko visoko obrazovanje, postigne što
veću kompatibilnost i jasnu uporedivost u sistemu visokog obrazovanja u Evropi,
sa otvaranjem mogućnosti, odnosno davanja značajnog doprinosa ka povećanju međunarodne
konkretnosti evropskog i bosanskohercegovačkog sistema visokog obrazovanja.
Ovaj akt također ima za cilj da doprinese poboljšanju kvaliteta edukacije i
rezultata visokog obrazovanja kao osnovnog preduslova za uporedivanje sa evropskim
i svjetskim obrazovnim sistemima, sa konačnim zadatkom da doprinese stvaranju
dodatnih uslova za priznavanje naših diploma u Evropi i svijetu, odnosno sa
ciljem da se ove diplome jednostavnije i uspješnije uporeduju sa odgovarajućim
evropskim i svjetskim diplomama.
Ovi Standardi i Normativi pružaju mogućnost kvalitetnog nadzora nad radom visokoškolskih
ustanova u Federaciji Bosne i Hercegovine, što će omogućiti održivost našeg
visokog obrazovanja u evropskoj i svjetskoj konkurenciji sa još jednim jasnim
ciljem da se poveća mogućnost zapošljavanja onih koji su visoko obrazovanje
stekli na visokoškolskim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Standardima i Normativima utvrđuju se minimalni prostorni, kadrovski i drugi
materijalno-tehnički uslovi neophodni za obavljanje nastavnog, naučnoistraživačkog
i umjetničkog rada koji se ostvaruje na visokoškolskim ustanovama u skladu sa
Okvirnim zakonom o visokom obrazovanju u Bosni i Hercegovini ("Službeni
glasnik BiH", br. 59/07) i kantonalnim zakonima o visokom obrazovanju.
Ovi Standardi i Normativi su, pored Okvirnog zakona o visokom obrazovanju u
Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 59/07) i kantonalnih
zakona kojima se tretira oblast visokog obrazovanja, polazni akt za osnivanje
i rad visokoškolskih ustanova na području Federacije Bosne i Hercegovine, kao
i akt na osnovu koga će se izvršiti konačna verifikacija i upis u registar visokoškolskih
ustanova.
U cilju adekvatnog postavljanja i utvrđivanja odgovarajućih uslova rada visokog
obrazovanja, visokoškolskim ustanovama se određuju obaveze u pogledu stvaranja
uslova za obavljanje djelatnosti visokog obrazovanja i to:
- da studentima organizira i realizira teorijsku i praktičnu nastavu u obimu
i kvalitetu utvrđenom u nastavnom planu i programu;
- da za realizaciju nastavno-naučnog procesa raspolaže odgovarajućim prostorom,
opremom, i drugim nastavnim sredstvima, primjerenim prirodi studija, tehničkim,
sigurnosnim, sanitarnim i drugim ustavima;
- da za realizaciju nastavno-naučnog procesa raspolaže odgovarajućim brojem
i strukturom nastavnika i asistenata;
- da organiziranjem naučno-nastavnog procesa omogući njegovo nesmetano izvođenje
i rad sa studentima u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, realizirajući
pri tome utvrđeni obim aktivnosti putem predavanja, vježbi, rada u seminarima,
konsultacija i ispita u okviru predviđenih sati iz nastavnog plana i programa,
odnosno dužine radnog vremena nastavnika, asistenta i drugih saradnika;
- da osigura odgovarajući broj administrativno-stručnog i tehničkog osoblja;
- da osigura provedbu Evropskih standarda i smjernica u dijelu koji se odnosi
na interno osiguranje kvaliteta (ENQA standardi i smjernice).
Polazeći od navedenog utvrđuju se minimalni uslovi za pojedine aktivnosti visokoškolske
ustanove u pogledu obaveza navedenih u prethodnom stavu.
2. ELEMENT RAZVIJENOSTI
Visokoškolske ustanove su univerziteti i visoke škole.
Univerzitet se osniva i radi u skladu sa Okvirnim zakonom o visokom obrazovanju
u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 59/07), odgovarajućim
kantonalnim zakonom i ovim Standardima i Normativima.
Univerzitet se organizuje kao ustanova iz oblasti visokog obrazovanja i ima
svojstvo pravnog lica. Univerzitet se osniva kao visokoškolska ustanova koja
se bavi i nastavnim i istraživačkim radom, koja nudi akademske stepene sva tri
ciklusa i koja realizira najmanje pet različitih studijskih programa iz najmanje
tri naučne oblasti - prirodne nauke, tehničke nauke, biomedicina i zdravstvo,
biotehničke nauke, društvene nauke i humanističke nauke.
Univerzitet u svom sastavu može imati organizacione jedinice, kao što su: fakulteti,
akademije, visoke škole ili naučnoistrživački instituti, koje izvode nastavni,
naučnoistraživački i umjetnički rad u jednoj ili više obrazovnih i naučnih oblasti.
Visoka škola se organizuje kao ustanova iz oblasti visokog obrazovanja i ima
svojstvo pravnog lica ukoliko se organizuje kao samostalna visokoškolska ustanova,
a bez svojstva pravnog lica ukoliko predstavlja organizacionu jedinicu univerziteta.
Visoka škola koja ima svojstvo pravnog lica se organizuje kao visokoškolska
ustanova koja je akreditirana za davanje diploma i stepena prvog ciklusa i koja
realizira najmanje jedan studijski program iz jedne naučne oblasti.
Visokoškolske ustanove iz prethodnog stava se mogu osnovati i raditi, odnosno
izvoditi nastavu, ukoliko kontinuirano svake godine upisuju u prvi ciklus najmanje
50% studenata od broja predviđenog ovim Standardima i Normativima kao optimalna
nastavna linija.
Osnivanje i rad visokoškolske ustanove sa manjim brojem studenata nego što je
to kao minimum utvrđeno u prethodnom stavu, na prijedlog visokoškolske ustanove,
može odobriti nadležno ministarstvo ukoliko za tim postoje opravdane društveno-ekonomske
potrebe.
3. PEDAGOŠKI STANDARDI I NORMATIVI
A) KADROVSKI STANDARDI I NORMATIVI I STANDARDI NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA
Standardi studiranja su prije svega instrument realiziranja definiranih nastavnih
planova i programa koji daju odgovarajući profil obrazovanja. Visokoškolska
ustanova može obavljati djelatnost visokog obrazovanja ako:
- ima najmanje 1/2 nastavnika i 1/2 asistenata u radnom odnosu sa punim radnim
vremenom, a preostalo akademsko osoblje se može angažirati iz privrednog, naučnoistraživačkog
i sličnog okruženja (do % akademskog osoblja, a po potrebi i više), odnosno
iz reda gostujućih profesora (do 1/4 akademskog osoblja), ima nastavne planove
i programe zasnovane na ishodima učenja i donesene u skladu sa zakonom, koristi
evropski sistem prijenosa i akumulacije bodova (ECTS).
Nastavno-naučni proces na visokoškolskim ustanovama predstavlja organiziranu
aktivnost nastavnika, saradnika i studenata, usmjerenu na njegovu realizaciju.
Za realizaciju ovako zacrtanog nastavno-naučnog procesa nužno je osigurati aktivno
angažiranje kako nastavnika i asistenata, tako i studenata koji učestvuju u
tom procesu. Ova aktivnost treba biti usmjerena ka istom cilju - studij kroz
stalnu transmisiju najsavremenijih naučnih dostignuća i kroz vlastitu angažovanost
u njihovom obogaćivanju. U ovome je najsnažnija uloga nastavnika. Poziv i rad
nastavnika mora biti fundiran prvenstveno na njegovim vrijednostima i rezultatima.
Kroz nastavno-naučni proces visokoškolske ustanove obrazuju studente u prvom
ciklusu radi sticanja visoke stručne spreme, drugom ciklusu za magistra, i trećem
ciklusu za sticanje naučnog stepena doktora nauka, te druge oblike inovacije
i znanja u skladu sa Bolonjskim procesom.
Visokoškolske ustanove su mjesto cjeloživomog učenja, i u tom pogledu moraju
prednjačiti u kontinuiranom praćenju razvoja tehnike i tehnologije i biti spremne
da pružaju usluge ove vrste.
Za izvođenje naučno-nastavnog procesa, kao osnovni standard, utvrđuje se da
svaki predmet utvrđen u nastavnom planu i programu ima verificiranog nastavnika
u skladu sa zakonom.
Visokoškolska ustanova je obavezna da obezbijedi i drugo prateće osoblje za
podršku nastavnom procesu kako je utvrđeno u ovom aktu.
B) BROJ STUDENATA
Pedagoškim standardima se definiraju optimalne nastavne linije u pogledu broja
studenata na predavanjima i broja studenata u grupi za izvođenje vježbi i rada
u seminarima na nastavnim predmetima.
U tom pogledu se utvrđuje optimalni broj redovnih studenata na predavanjima
po grupacijama nauka-studijskih programa kako slijedi:
|
Grupacije |
Prva i druga godina studija |
Ostale godine studiranja |
1 |
Grupacija medicinskih i tehničkih studija |
90 |
60 |
2 |
Grupacija prirodno-matematičkih i biotehničkih studija |
75 |
50 |
3 |
Grupacija društvenih i humanističkih studija |
120 |
90 |
4 |
Grupacija studija umjetnosti |
do 40 |
do 25 |
Naredna linija se obavezno uspostavlja ako broj studenata koji prelazi optimalni
broj bude veći od 50% od broja utvrđene optimalne linije za svaku godinu studija
i odgovarajuću grupaciju nauka.
Optimalna nastavna grupa redovnih studenata za vježbe i rad u seminaru utvrđuje
se u skladu sa uslovima iz nastavnog plana i programa i to:
Rb. |
Vrsta-struktura vježbi, odnosno rada u seminaru za: |
Broj studenata |
1. |
nastavne predmete iz umjetnosti na umjetničkim akademijama |
3 |
2. |
kliničke nastavne predmete studija medicinskih i zdravstvenih nauka, određene nastavne predmete na studijima tehničkih nauka, stručne predmeta na umjetničkim akademijama i nastavne predmeta merodike nastave na studijima humanističkih nauka |
7 |
3. |
predkliničke nastavne predmete studija medicinskih i zdravstvenih nauka, nastavne predmete sa složenijim nastavnim procesom sa više od 50% ekperimentalnih, grafičkih i laboratorijskih vježbi, kao i za laboratorijske vježbe i vježbe predviđene u nastavi stranog jezika kao glavnog predmeta |
10 |
4. |
nastavne predmete sa 40% do 50% vježbi eksperimentalnog i laboratorijskog rada |
15 |
5. |
nastavne predmete sa 20% do 40% vježbi eksperimentalnog i laboratorijskog rada |
20 |
6. |
auditome, seminarske i terenske vježbe |
25 |
7. |
vježbe za fizičku kulturu |
30 |
Naredna grupa se obavezno uspostavlja ako broj studenata, koji se dobije kao
ostatak nakon uspostavljanja određenog broja grupa sa optimalnim brojem studenata
u grupi, prelazi 50% broja utvrđenog kao optimalni broj u grupi za određenu
vrstu vježbi, odnosno seminarskog rada.
U cilju efikasnijeg praćenja ove oblasti, visokoškolske ustanove su svojim nastavnim
planom i programom dužne definisati kategoriju vježbi (broj studenata u grupi)
za svaki nastavni predmet u skladu sa pregledom datim u prethodnoj tabeli.
C) PROSTOR, OPREMA, NAMJEŠTAJ, BIBLIOTEKA I OSTALI USLOVI ZA RAD VISOKOŠKOLSKIH
USTANOVA
U cilju zadovoljavanja osnovnih pedagoških standarda, sanitarnih, zdravstveno-higijenskih
i drugih prostornih uslova, utvrđuje se optimalna površina ukupnog prostora
po jednom studentu, pri čemu struktura prostora mora zadovoljavati osnovne preduslove
za odvijanje naučno-nastavnog procesa, ali i druge životne uslove u pogledu
svjetlosti, temperature, funkcionalnosti, sigurnosti i slično.
Optimalna površina po jednom studentu i odgovarajućoj vrsti - oblasti studija
utvrđuje se kako slijedi:
Rb. |
OBLAST STUDUA-NAUKA |
Optimalna površina po jednom studentu |
1. |
Umjetnost |
17 -20 m2 |
2. |
Biomedicina i zdravstvo |
15-17 m2 |
3. |
Tehničke nauke |
15 m2 |
4. |
Prirodno-matematičke nauke: |
|
a) |
matematika |
8-10 m2 |
b) |
teorijska fizika i geografija |
10 m2 |
c) |
hernija, biologija, eksperimentalna fizika i informatika |
12 m2 |
5. |
Biotehničke nauke |
12 m2 |
6. |
Humanističke nauke |
8 m2 |
7. |
Društvene nauke |
7 m2 |
Ovim dokumentom se utvrđuje minimalna površina po jednom studentu za pojedine
oblasti studija koja ne može biti manja od 70% od površine utvrđene kao optimalna
u prethodnoj tabeli.
Ovim dokumentima se utvrđuje obaveza visokoškolskih ustanova u pogledu omogućavanja
pristupa i komunikacije invalidnih lica u unutrašnjem prostoru ustanove.
Pod optimalnim uslovima u pogledu prethodnog stava podrazumijeva se obaveza
visokoškolske ustanove da invalidnom licu - studentu ili zaposleniku omogući
uslove za samostalan pristup objektu, samostalnu komunikaciju u prostore neophodne
za njihov studij odnosno rad (amfiteatre, učionice, laboratorije, biblioteku,
čitaonicu, toalet i druge prostore).
Minimalni uslovi u pogledu obezbjeđenja uslova za studij i rad invalidnih lica
podrazumijevaju obavezu visokoškolske ustanove da omogući tom licu samostalni
ulazak u objekat.
Ovim dokumentom se utvrđuje obaveza visokoškolske ustanove, odnosno osnivača,
u pogledu obezbjedivanja odgovarajućeg specijaliziranog prostora za realizaciju
nastavnog plana i programa, posebno u pogledu specijaliziranih radionica i laboratorija.
Standardima i normativima se utvrđuje obaveza visokoškolske ustanove, odnosno
osnivača, u pogledu obezbjedivanja sanitarnih uslova i odgovarajućeg broja toaleta
u skladu sa brojem studenata koji u isto vrijeme borave, odnosno rade u prostoru
visokoškolske ustanove.
Minimalan broj kabina sa propisanim pratećim prostorom utvrđuje se tako što
na svakih 50 studenata koji borave i rade u jednoj smjeni obezbjeđuje po jedna
kabina.
Visokoškolska ustanova, odnosno osnivač, dužni su obezbijediti nastavna sredstva
i ostala specijalizirana sredstva u skladu sa zahtjevima nastavnog plana i programa
koji se u toj ustanovi realizira. U nastavnom planu i programu obavezno se definišu
osnovna nastavna sredstva, odnosno oprema potrebna za realizaciju tog programa.
Univerzitet obavezno ima biblioteku sa najmanje 20.000 knjižnih jedinica, a
visoka škola ima biblioteku sa najmanje 5.000 knjižnih jedinica u funkciji realizacije
naučno-nastavnog procesa. U knjižne jedinice se ne ubraja arhivska grada.
4. BROJ I STRUKTURA NASTAVNOG KADRA, ASISTENATA, SARADNIKA I OSTALIH RADNIKA
Broj i struktura nastavnog kadra odgovarajuće struke i stručne spreme -
zvanja, utvrđuje se u skladu sa Zakonom, a na osnovu zahtjeva nastavnog plana
i programa, vrste studija, broja studenata, broja grupa za rad na vježbama i
u seminarima, te na osnovu utvrđenog optimalnog prosječnog opterećenja u pogledu
broja časova predavanja, odnosno vježbi sedmično u toku jedne nastavne godine.
Optimalno opterećenje nastavnika, uz ostale propisane obaveze u okviru 40-satne
radne sedmice, smatra se prosječno opterećenje od 5 sati predavanja sedmično
(150 sati predavanja u toku jedne nastavne godine), odnosno 4-6 sati predavanja
sedmično, odnosno 120 - 180 sati predavanja u toku jedne nastavne godine, u
zavisnosti od toga da li se nastava izvodi verbalno ili je nastava koja se izvodi
sa pokazno-praktičnim radom, što će utvrditi visokoškolska ustanova posebnim
aktom.
Norma nastavnika u zvanju redovnog profesora sa napunjenih 60 godina života
se smanjuje, jer se polovina opterećenja prepušta docentu, pod nadzorom profesora,
a u cilju kontinuiteta prilikom nasljeđivanja predmeta.
Optimalno opterećenje asistenta i lektora, uz ostale propisane obaveze u okviru
40-satne radne sedmice, smatra se prosječno opterećenje od 10 sati vježbi sa
studentima sedmično (300 sati vježbi u toku jedne nastavne godine).
Optimalno opterećenje laboranta, uz ostale propisane obaveze u okviru 40-satne
radne sedmice, smatra se prosječno opterećenje od 20 sati vježbi sa studentima
sedmično (600 sati vježbi u toku jedne nastavne godine).
Optimalno opterećenje nastavnika koji je imenovan za rektora univerziteta uz
ostale propisane obaveze u okviru 40-satne radne sedmice, smatra se prosječno
opterećenje od 20% od utvrđene nastavne norme.
Optimalno opterećenje nastavnika koji je imenovan za prorektora univerziteta
uz ostale propisane obaveze u okviru 40-satne radne sedmice, smatra se prosječno
opterećenje od 30% od utvrđene nastavne norme.
Optimalno opterećenje nastavnika koji je imenovan za direktora visoke škole,
odnosno dekana organizacione jedinice univerziteta, uz ostale propisane obaveze
u okviru 40-satne radne sedmice, smatra se prosječno opterećenje od 40% od utvrđene
nastavne norme.
Optimalno opterećenje nastavnika koji je imenovan za prodekana organizacione
jedinice univerziteta, uz ostale propisane obaveze u okviru 40-satne radne sedmice,
smatra se prosječno opterećenje od 50% od utvrđene nastavne norme.
Optimalno opterećenje nastavnika koji je imenovan za šefa odsjeka ili organizacione
jedinice visokoškolske ustanove, uz ostale propisane obaveze u okviru 40-satne
radne sedmice, smatra se prosječno opterećenje od 60% od utvrđene nastavne norme.
Nastavnici i saradnici u toku jedne nastavne godine ne mogu biti opterećeni
više od dvostrukog broja sati nastave, odnosno vježbi sedmično, koji je utvrđen
kao optimalno sedmično opterećenje.
Raspored obaveza nastavnika, asistenata i laboranata u okviru 40-satne radne
sedmice:
|
Opis |
Profesori |
Asistenti i lektori |
Laboranti |
1 |
Predavanje i nadzor vježbi/vježbe |
5 (4-6) |
10(12) |
20 |
2 |
Pripreme |
5 (8-6) |
8(10) |
14 |
3 |
Konsultacije |
10(8) |
10 |
4-6 |
4 |
Komisije, NNV, radna tijela |
5(4) |
2 |
2-0 |
5 |
Naučno-istraživačka djelatnost |
15(16) |
10(8) |
- |
|
Ukupno |
40 |
40 |
40 |
Broj bibliotekara i knjižničara utvrđuje se na bazi broja upisanih redovnih studenata, i to:
Broj studenata |
Broj bibliotekara |
Broj knjižničara |
|
(VSS) |
(SSS) |
Do 250 studenata |
1 |
. |
Od 251 do 500 studenata |
1 |
1 |
Od 501 do 1000 studenata |
2 |
1 |
Više od 1000 studenata |
2 |
2 |
Daljnji broj knjižničara sistematizira se na onim visokoškolskim ustanovama
čije biblioteke broje više od 40.000 knjižnih jedinica, i to tako što se za
svakih nerednih 20.000 knjižnih jedinica iznad ovog broja sistematizira po jedan
knjižničar.
Broj zaposlenika u studentskim službama utvrđuje se na bazi upisanih redovnih
studenata i to:
Broj studenata |
Šef studentske službe |
Broj evidentičara |
Do 350 studenata |
1 |
- |
Od 351 do 800 studenata |
1 |
1 |
Od 801 do 1300 studenata |
1 |
2 |
Više od 1300 studenata |
1 |
3 |
Broj zaposlenika za obavljanje administrativnih, računovodstveno-finansijskih,
drugih opštih i tehničkih poslova, odnosno upravljačko-stručnih poslova utvrđuje
se po strukturi u skladu sa specifičnim potrebama visokoškolske ustanove, a
njihov broj se projektuje na oko 15% od ukupnog broja zaposlenika koji su sistematizirani
ovim aktom.
Broj zaposlenika na održavanju objekta i opreme utvrđuje se na osnovu broja
studenata i to tako da se za svaku punu liniju od prve do završne godine studija
sistematizira po jedan zaposlenik.
Broj zaposlenika na održavanju higijene objekta i opreme utvrđuje se na osnovu
optimalne površine koja je definisana na osnovu optimalne površine po jednom
studentu za odgovarajuću vrstu studija i to tako što se normira površina za
čišćene po jednom izvršiocu kako slijedi:
Grupacija |
Norma po jednom radniku |
Akademija likovnih umjetnosti |
600 m2 |
Visokoškolske ustanove na kojima je više od 40% eksperimentalnih i laboratorijskih vježbi |
700 m2 |
Ostale visokoškolske ustanove |
900 m2 |
Ovi Standardi i Normativi, pored svojih osnovnih primarnih pedagoških naznaka
ujedno sadrže elemente za utvrđivanje cijene obrazovanja po jednom studentu
za određenu vrstu studija.
Kriterijima i mjerilima za finansiranje visokog obrazovanja utvrđuje se cijena
iz prethodnog stava.
5. DINAMIKA IMPLEMENTACIJE
Ovaj dokument se primjenjuje u potpunosti prilikom registracije novih visokoškolskih
ustanova.
Za postojeće visokoškolske ustanove registrirane u skladu sa važećim zakonskim
propisima, radi dostizanja utvrđenih standarda i normativa, ovaj dokument će
se primjenjivati postepeno i to:
1. Standardi nastavnog plana i programa počevši od akademske 2008./2009.godine,
2. Evropske standardi i smjernice za interno osiguranje kvaliteta provest će
se u roku od tri godine počevši od akademske 2008./2009.godine,
3. Kadrovski standardi - najkasnije u periodu od tri godine od dana donošenja
ovog dokumenta,
4. Standardi u pogledu opreme - najkasnije u periodu od četiri godine od dana
donošenja ovog dokumenta,
5. Prostorni standardi - najkasnije u periodu od pet godina od dana donošenja
ovog dokumenta, osim njihove primjene u slučajevima prijema novoupisanih studenata
počevši od akademske 2008./2009.godine.
Napredovanje nastavnika u pogledu ispunjavanja uslova iz poglavlja 3. tačka
A) Kadrovski standardi i normativi, odnosno uslovi izbora u naučno-nastavna,
umjetničko-nastavna i saradnička zvanja na visokoškolskim ustanovama, a u skladu
i po principima kako je to utvrđeno u Okvirnom zakonu o visokom obrazovanju
u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 59/07) i zakonima
kantona kojima se regulira ova oblast.
U prelaznom periodu, uslovi iz prethodnog stava će se regulirati posebnim kriterijima
koje donosi senat visokoškolske ustanove uz saglasnost nadležnog ministarstva,
najkasnije 60 dana od dana stupanja na snagu ovog akta.
Ovi Standardi i Normativi će se primjenjivati do donošenja istih na nivou Bosne
i Hercegovine od strane Agencije za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje
kvaliteta, a u skladu sa članom 48. Okvirnog zakona o visokom obrazovanju u
Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 59/07).
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke će u saradnji sa kantonalnim ministarstvima
i visokoškolskim ustanovama izvršiti sve pripreme za početak primjene akata
iz prethodnog stava u skladu sa utvrđenom dinamikom za implementaciju istog.
Nadzor nad implementacijom ovog dokumenta vršit će nadležna kantonalna ministarstva
obrazovanja u suradnji sa Federalnim ministarstvom obrazovanja i nauke.
6. ZAVRŠNE ODREDBE
Ova Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".
V broj 526/08
18. juna/lipnja 2008. godine
Sarajevo
Premijer
dr. Nedžad Branković, s.r.