Na osnovu člana 60. Zakona o budžetima u Federaciji Bosne i Hercegovine (''Službene novine Federacije BiH'', broj 19/06), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine donosi

 

U R E D B U

O RAČUNOVODSTVU BUDŽETA U FEDERACIJI
BOSNE I HERCEGOVINE

 

1.OSNOVNE ODREDBE

 

Član 1.

 

Ovom Uredbom uređuju se fondovsko računovodstvo, računovodstvene knjige, knjigovodstvene isprave i obrada podataka, interni računovodstveni nadzor, prikazivanje prihoda i primitaka, rashoda i izdataka, procjenjivanje bilansnih pozicija, revalorizacija, finansijsko i budžetsko izvještavanje, predočenje finansijskih izvještaja i evidentiranje, zaduženosti i obaveza.        

 

Član 2.

 

Odredbe ove Uredbe odnose se na budžet Federacije Bosne i Hercegovine, budžete kantona, gradova i općina.
Odredbe ove Uredbe dužni su provoditi budžetski korisnici i izvanbudžetski fondovi.
Budžetskim korisnicima i izvanbudžetskim fondovima (u daljnjem tekstu: budžetski korisnici) u smislu ove Uredbe smatraju se korisnici i fondovi određeni članom 2. tač. 7. i 20. Zakona o budžetima u Federaciji Bosne i Hercegovine (''Službene novine Federacije BiH'', broj 19/06), u daljnjem tekstu: Zakon).

 

Član 3.

 

Cilj računovodstva budžeta i finansijskog izvještavanja je pružanje pouzdanih informacija koje su relevantne za donošenje odluka za potrebe planiranja i kontrole izvršavanja budžeta.
Svrha eksternog finansijskog izvještavanja je da se javno iskažu rezultati finansijskih operacija i stanje finansijskih stavki budžeta i budžetskih korisnika.
Svrha internog finansijskog izvještavanja je da se pruži tačna i blagovremena računovodstvena i komparativna budžetska informacija za potrebe upravljanja i kontrole izvršavanja budžeta.
Računovodstvo budžeta omogućava djelotvorno upravljanje javnim sredstvima u skladu sa odredbama Zakona.

 

Član 4.

 

Računovodstvo budžeta propisano ovom Uredbom zasniva se na računovodstvenim načelima tačnosti, istinitosti, pouzdanosti, sveobuhvatnosti, blagovremenosti i pojedinačnom iskazivanju poslovnih događaja.
Budžetski korisnici vode knjigovodstvo budžeta saglasno odredbi člana 3. stav 2. Zakona o računovodstvu i reviziji u Federaciji Bosne i Hercegovine (''Službene novine Federacije BiH'', broj 32/05).

 

Član 5.

 

Budžetski korisnici obavezni su u knjigovodstvu budžeta osigurati podatke pojedinačno po vrstama prihoda i primitaka, rashoda i izdataka kao i o stanju imovine, obaveza i izvora vlasništva.

 

Član 6.

 

Budžetski korisnici vode knjigovodstvo budžeta po načelu dvojnog knjigovodstva, a prema rasporedu konta iz propisanog Analitičkog kontnog plana za budžet i budžetske korisnike (u daljnjem tekstu: Kontni plan).

 

2.FONDOVSKO RAČUNOVODSTVO

 

Član 7.

 

Budžetski korisnici vode knjigovodstvo budžeta po načelu fondovskog knjigovodstva i računovodstvenih grupa.
Svaki fond i računovodstvena grupa predstavljaju  zaseban računovodstveni subjekt.
Računovodstveni fond nije pravno lice.
Budžetski korisnici za računovodstvene svrhe se pojedinačno posmatraju kao cjelina koja se sastoji od manjih zasebnih računovodstvenih subjekata koji se nazivaju ''fondovima''.

 

Član 8.

 

Fond je fiskalni i računovodstveni subjekt sa samobilansirajućom serijom konta koji evidentiraju novčana sredstva i druge finansijske izvore, zajedno sa svim obavezama koje se na njih odnose i pripadajućim saldima i promjenama na njima, koji su izdvojeni u svrhu obavljanja specifičnih aktivnosti ili ''postizanja određenih ciljeva u skladu sa specijalnim propisima, restrikcijama ili ograničenjima.
Računovodstvo budžeta organizira se na osnovu tri osnovna tipa fondova, a to su fondovi vlade, vlasnički fondovi i povjerenički fondovi.
Fondovi Vlade su opći fondovi, fondovi prihoda po posebnim propisima, fondovi za servisiranje duga i fondovi kapitalnih projekata.
Vlasnički fondovi su fondovi javnih preduzeća i općih službi (internih servisa) koji obavljaju usluge ili nabavljaju robu za druge organizacijske jedinice na osnovu naknade troškova, uključujući i troškove amortizacije.
Povjerenički fondovi su izvanbudžetski fondovi: Penziono-invalidski fond, Zdravstveni fond, Fond za zapošljavanje, kao i drugi fondovi uspostavljeni po zakonu.

 

Član 9.

 

Budžetski korisnici će ustanoviti samo one fondove koji se uspostavljaju na osnovu zakona i podzakonskih akata.
Na osnovu čl. 11. i 17. Zakona budžetski dokumenti moraju sadržavati sve javne prihode i primitke, uključujući i prihode koji se smatraju vlastitim prihodima budžetskih korisnika, rashode i izdatke koji se pokrivaju iz izvora prihoda i primitaka.
U cilju efikasnijeg praćenja prihoda budžetski korisnici su obavezni pratiti da li se određene vrste prihoda i primitaka koriste u zakonom predviđene svrhe.
U smislu stava 3. ovog člana uvest će se slijedeće vrste fondova:

Opći fond se koristi za računovodstveno iskazivanje svih finansijskih aktivnosti i svih izvora prihoda i primitaka budžeta i budžetskih korisnika, osim onih koji se prema posebnim zakonskim zahtjevima iskazuju u drugom fondu.
Fond prihoda po posebnim propisima se koristi za računovodstveno iskazivanje izvora prihoda koji se na osnovu propisa koriste samo u posebne svrhe, isključivši kapitalne projekte, servisiranje duga i povjereničke fondove. Grantovi, osim kapitalnih grantova, također su obuhvaćeni ovim fondom.
Fond za servisiranje duga se koristi za računovodstveno iskazivanje prihoda i primitaka koji su prikupljeni za isplate kamata i otplate glavnice duga koje dospijevaju u narednim godinama i za druge rashode servisiranja duga.
Fond kapitalnih projekata se koristi za računovodstveno iskazivanje investicionih aktivnosti i budžetskih korisnika kao izvora prihoda koji se koriste za nabavku ili izgradnju stalnih sredstava. Kako se u budžetskim dokumentima kapitalni projekti prikazuju odvojeno od tekućeg budžeta, to se i računovodstveno iskazuju odvojeno kroz fond kapitalnih projekata.

 

Član 10.

 

Transakcije između fondova istog budžetskog korisnika ne evidentiraju se i ne iskazuju kao prihodi, odnosno rashodi tog budžetskog korisnika. Svaki transfer između fondova mora biti evidentiran kao primitak jednog fonda i izdatak drugog odgovarajućeg fonda u istom iznosu.

 

Član 11.

 

Fondovi vlade ne evidentiraju i ne iskazuju nedospjele dugoročne obaveze, niti fiksnu imovinu koju koriste u svojim operacijama.
Fiksna imovina nabavljena kroz fondove vlade se evidentira u tzv. Računovodstvenoj grupi opće fiksne imovine. Opća fiksna imovina ne koristi se kao finansijski izvor raspoloživ za pokrivanje rashoda budžetskih korisnika.
Dugoročne obaveze se evidentiraju u računovodstvenoj grupi dugoročnih obaveza. Nedospjele dugoročne obaveze također ne zahtijevaju korištenje finansijskih izvora u tekućem periodu.
Računovodstvene grupe nisu fondovi.
Podaci iz računovodstvenih iskaza računovodstvenih grupa prezentiraju se u kombinovanoj bilansi, ali ne i u drugim iskazima iz člana 20. ove Uredbe, jer ne evidentiraju finansijske transakcije.
Fiksna imovina se evidentira i iskazuje u bilansi računovodstvene grupe knjiženjem protustavke na kontima ''investicije u fiksnu imovinu''.
Dugoročne obaveze se evidentiraju i iskazuju u bilansi računovodstvene grupe knjiženjem protustavki na kontima sredstava raspoloživih u fondu za servisiranje duga ili ''sredstva koja će se obezbijediti za izmirenje dugoročnih obaveza''.

 

3.RAČUNOVODSTVENE KNJIGE, KNJIGOVODSTVENE ISPRAVE I OBRADA PODATAKA

 

Član 12.

 

Računovodstvene knjige budžeta su: glavna knjiga (knjiga prihoda i primitak, rashoda i izdataka, knjiga imovine, obaveza i izvora vlasništva) i pomoćne knjige.
Pomoćne knjige su knjige za unos podataka u Trezoru i pomoćne knjige koje vode budžetski korisnici.
Pomoćne knjige za unos podataka u Trezor su: knjiga za unos narudžbenica, knjiga za unos obaveza, knjiga za plaćanje i modul Glavne knjige budžetskog korisnika kao pomoćna knjiga za Glavnu knjigu Trezora.
Obavezne pomoćne knjige iz stava 2. ovog člana koje vode budžetski korisnici su: knjiga ulaznih računa, knjiga izlaznih računa, knjiga skladišta, knjiga (popis inventara, knjiga (popis) inventara, knjiga (popis) kapitalne imovine, knjiga duga, knjiga blagajne, registar plaća i knjiga izvoda transakcijskih računa.
Osim računovodstvenih knjiga iz st. 1., 3. i 4. ovog člana, budžetski korisnici mogu voditi i druge pomoćne knjige čiji oblik i sadržaj određuju sami budžetski korisnici.
Računovodstvene knjige iz stava 1. ovog člana imaju važnost javne isprave.

 

Član 13.

 

Računovodstvene knjige vode se za fiskalnu godinu i otvaraju se na početku fiskalne godine ili danom osnivanja nekog budžetskog korisnika.
Početna stanja stalnih konta u glavnoj knjizi na početku fiskalne godine jesu zaključna stanja na kraju prethodne fiskalne godine.

 

Član 14.

 

Budžetski korisnici na kraju fiskalne godine računovodstvene knjige usklađuju, zaključuju i povezuju, a glavnu knjigu potpisuje ovlašteni predstavnik budžetskog korisnika ili lice koje on ovlasti. Potpisom se potvrđuje tačnost i usklađenost sa zakonskim odredbama.
Ako se knjigovodstveni podaci obrađuju elektronskim putem, glavnu knjigu, nakon zaključivanja, budžetski korisnici obavezni su štampati i potom uvezati.
Računovodstvene knjige pohranjuju se i čuvaju najmanje:

  1. glavna knjiga trajno
  2. pomoćne knjige 5 godina.

 

Član 15.

 

Oblik vođenja računovodstvenih knjiga budžeta ovisi o tehnici unosa nastalih finansijskih promjena odnosno transakcija u budžetu.
Tehnika unosa i obrade podataka nastalih finansijskih promjena odnosno transakcija u budžetu može biti elektronskim putem, poluautomatizirana obrada podataka i ručna obrada podataka.
Unos podataka u računovodstvene knjige budžeta zasniva se na vjerodostojnim i urednim knjigovodstvenim ispravama.
Knjigovodstvena isprava je pisani dokaz o nastaloj finansijskoj promjeni odnosno transakciji u budžetu.
Knjigovodstvena isprava služi kao podloga za unošenje podataka u računovodstvene knjige.
Knjigovodstvena isprava iz st. 1 i 2. ovog člana služi istovremeno kao podloga za nadzor i reviziju.
Budžetski korisnici odgovorni su za sastavljanje knjigovodstvenih isprava, a ovlašteno lice potpisom na ispravi jamči da je isprava istinita i realno prikazuje računovodstvenu promjenu ili transakciju.
Vrste, sadržaj, kontrola, kretanje i rokovi čuvanja knjigovodstvenih isprava propisuju se pravilnikom iz člana 61. Zakona.

 

Član 17.

 

Budžetski korisnici organizuju knjigovodstvo i način unošenja podataka u knjigovodstvu u skladu sa odredbama ove Uredbe.
Budžetski korisnici vode knjigovodstvo u glavnoj knjizi na osnovu unaprijed pripremljenog Kontnog plana.
Kontni plan propisat će se pravilnikom iz člana 61. Zakona.
Cjelokupno računovodstvo budžeta obuhvaća klase, glavne kategorije, potkategorije, glavne grupe, podgrupe i analitička konta.
Budžetski korisnici mogu vođenje knjigovodstva, ugovorom, povjeriti ovlaštenoj stručnoj organizaciji, s tim da se time ne smanjuje odgovornost odgovornih lica budžetskih korisnika za cjelokupno računovodstvo.

 

Član 18.

 

Budžetski korisnici u knjigovodstvu budžeta vode ona trajna konta na kojima postoji početno stanje na početku fiskalne godine i mogu dodati i druga trajna konta potrebna za potpuno evidentiranje i izvještavanje o cjelokupnoj imovini, obavezama i izvorima vlasništva.
Budžetski korisnici u knjigovodstvu budžeta vode ona nominalna (privremena) konta na kojima se tokom tekuće godine pojave računovodstvene promjene odnosno transakcije.

 

4.INTERNI RAČUNOVODSTVENI NADZOR

 

Član 19.

 

Budžetski korisnici će osigurati sistem stalnog internog računovodstvenog nadzora (putem internih kontrola). Internim računovodstvenim nadzorom provjerava se da li su računovodstvene transakcije izvršene u skladu sa zakonskim propisima. Da li postoji adekvatna računovodstvena dokumentacija, te da li finansijski izvještaji pružaju kompletne, pouzdane i vjerodostojne informacije o rezultatima finansijskih operacija i o finansijskim pozicijama.

 

5.PRIZNAVANJE PRIHODA I RASHODA

 

Član 20.

 

Priznavanje prihoda i primitaka, rashoda i izdataka sadržanih u glavnoj knjizi budžeta provodi se prema računovodstvenom načelu modificiranog nastanka (modified accrual basis).
Računovodstveno načelo  modificiranog nastanka događaja (modified accural basis) iz stava 1. ovog člana znači da se prihodi i primici priznaju u računovodstvenom razdoblju u kojem su mjerljivi i raspoloživi.
Računovodstveno načelo  modificiranog nastanka događaja (modified accural basis) iz stava 1. ovog člana znači da se rashodi i izdaci priznaju u obračunskom razdoblju u kojem je obaveza za plaćanje i nastala.

 

6.PROCJENIVANJE BILANSNIH POZICIJA

 

Član 21.

 

Pod procjenjivanjem bilansnih pozicija podrazumijeva se utvrđivanje vrijednosti pojedinačnih pozicija bilansa.
Stalna i privremena materijalna imovina obračunava se i knjiži po nabavnoj vrijednosti. Nabavna vrijednost imovine čini kupovna cijena uvećana za uvozne carine, porez na dodanu vrijednost, izdatke za prevoz i sve druge izdatke koji se direktno mogu dodati nabavnoj cijeni.
Budžetski korisnici obavljaju ispravku vrijednosti stalne imovine u obliku stvari indirektnom metodom na teret izvora sredstava.
Opis stalne imovine iz stava 3. ovog člana provodi se linearnom metodom otpisa primjenom minimalnih amortizacionih stopa iz Nomenklature sredstava za amortizaciju.
Osnovica za otpis stalne imovine u obliku stvari je nabavna, odnosno revalorizovana vrijednost imovine i fer procijenjena vrijednost. Stalna imovina u obliku osnivačkih uloga, dugoročnih zajmova i papira od vrijednosti koji kotiraju, iskazuje se po principu nabavne ili niže cijene.
Pod stalnom imovinom smatra se imovina (sredstvo) čiji je vijek trajanja duži od jedne godine. Stalna imovina čija je pojedinačna nabavna vrijednost u trenutku nabavke niža od 250 KM otpisuje se jednokratno.
Domaći novac u blagajni i na računima iskazuje se  u nominalnom iznosu, a strani novac po kursu Centralne banke Bosne i Hercegovine na dan bilanse. Bilansne pozicije potraživanja i obaveza priznaju se prema iznosima iz ugovora.

 

Član 22.

 

Budžetski korisnici revalorizuju imovinu, obaveze i izvore vlasništva na način propisan pravilnikom iz člana 61. Zakona.
Budžetski korisnici najmanje jednom godišnje usklađuju stanje sredstava i njihovih izvora iskazanih u računovodstvu sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom (inventurom) na način utvrđen pravilnikom iz stava 1. ovog člana.

 

7.FINANSIJSKO IZVJEŠTAVANJE

 

Član 23.

 

Budžetski korisnici su dužni sastavljati slijedeće finansijske izvještaje: bilans stanja, račun prihoda i rashoda, iskaz o kapitalnim izdacima i finansiranju, godišnji iskaz o izvršenju budžeta, iskaze o ostalim finansijskim podacima i posebni podaci o plaćama i o broju zaposlenih.
Bilans stanja prikazuje stanje imovine, obaveza i izvora vlasništva na određeni dan.
Račun prihoda i rashoda prikazuje prihode i rashode odnosno višak ili manjak ostvaren u fiskalnoj godini ili u nekom drugom razdoblju tokom fiskalne godine.
Iskaz o kapitalnim izdacima i finansiranju prikazuje kapitalne izdatke za stalna sredstva, pozajmljivanje, otplate dugova, kapitalne primitke, grantove, primljene otplate po datim zajmovima i primljene kredite.
Godišnji iskaz o izvršenju budžeta prikazuje finansijsku uspješnost, odnosno finansijsko poslovanje (suficit, deficit), planirane i ostvarene prihode i primitke, rashode i izdatke u toku jedne fiskalne godine, kao i podatke o rashodima po funkcionalnoj klasifikaciji.
Iskaz o novčanim tokovima prikazuje priliv i odliv novca i novčanih ekvivalenata u fiskalnog godini ili u nekom drugom razdoblju tokom fiskalne godine.
Bilješke uz finansijske izvještaje detaljna su razrada i dopuna podataka iz bilansi stanja, računa prihoda i rashoda, konsolidacijske bilanse kapitalne imovine i računa zaduživanja budžeta, koja pomaže da se potpunije razumiju finansijki podaci predstavljeni u finansijskim izvještajima.
Finansijski izvještaji moraju pružiti tačan, istinit i pouzdan pregled prihoda i primitaka, rashoda i izdataka kao i stanje imovine, obaveza i izvora vlasništva.
Finansijski izvještaji čuvaju se trajno u izvornom obliku.
Finansijski izvještaji iz stava 1. ovog člana sastavljaju se za fiskalnu godinu.
Oblik i sadržaj finansijskih izvještaja propisuju se pravilnikom iz člana 61. Zakona.

 

Član 24.

 

Finansijski izvještaji zajedno sa obrazloženjem čine godišnji obračun odnosno godišnji izvještaj svakog  budžetskog korisnika.
Budžetski korisnici su obavezni pregledati i uskladiti godišnje obračune onih budžetskih korisnika za koja su nadležni, potom konsolidovati te obračune i sastaviti konsolidovani godišnji obračun.
Na osnovu pojedinačnih godišnjih obračuna sastavlja se konsolidovani godišnji obračun budžeta.
Ovlašteno lice budžeta svojim potpisom jamči da se podaci u finansijskim izvještajima ne razlikuju od podataka u glavnoj knjizi.

 

Član 25.

 

Za potrebe planiranja i kontrole izvršavanja budžeta, budžetski korisnici obavezni su sastavljati periodične finansijske izvještaje o budžetom predviđenim prihodima i primicima te rashodima i izdacima.
Periodični finansijski izvještaj iz stava 1. ovog člana pokazuje sve prihode i primitke, rashode i izdatke te višak ili manjak ostvarenih prihoda i primitaka za period za koji se daje izvještaj.
Periodične finansijske izvještaje budžetski korisnici dostavljaju svojim nadležnim tijelima i organima saglasno odredbama Pravilnika o finansijskom izvještavanju i godišnjem obračunu Budžeta u Federaciji Bosne  i Hercegovine (''Službene novine Federacije BiH'', broj 17/05).

 

8.PREDOČENJE FINANSIJSKIH IZVJEŠTAJA

 

Član 26.

 

Budžetski korisnici dužni su predočavati finansijske izvještaje ovlaštenoj instituciji za reviziju u rokovima koji su propisani članom 70. do 72. Zakona.
Finansijski izvještaji sastavljeni u skladu sa ovom Uredbom, a na osnovu Zakona služe za potrebe revizije i statistike.
Godišnji obračuni podnose se ovlaštenim organizacijama i institucijama koje će vršiti obradu i objavljivanje podataka iz tih iskaza.

 

9.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

 

Član 27.

 

Javne preduzeća će koristiti Računski (kontni) plan za preduzeća.

 

Član 28.

 

Danom početka primjene ove Uredbe, prestaje da važi Uredba o računovodstvu proračuna – budžeta u Federaciji Bosne i Hercegovine (''Službene novine Federacije BiH'', broj 47/98).

 

Član 29.

 

Ova Uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u ''Službenim novinama Federacije BiH'', a počet će se primjenjivati 01. januara 2007. godine.

 

V broj 35/07
24. januara 2007. godine
Sarajevo

Premijer
dr. Ahmet Hadžipašić, s.r.