U R E D B U
O ORGANIZACIJI I REGULACIJI SEKTORA
GASNE PRIVREDE
I OPĆE ODREDBE
Predmet i primjena Uredbe
Član 1.
Ovom Uredbom se uređuje organizacija, pravila i uslovi za obavljanje energetskih
djelatnosti u sektoru prirodnog gasa, prava i dužnosti učesnika u sektoru prirodnog
gasa, razdvajanje djelatnosti operatora sistema, pristup treće strane sistemu
za prirodni gas i otvaranje tržišta prirodnog gasa (u daljnjem tekstu: gas).
Član 2.
Uredba je određena preuzetim obavezama iz Ugovora o formiranju Energetske zajednice
zemalja Jugoistočne Evrope i EU Direktive za gas 2003/55/EC.
Sve odredbe iz Uredbe su preuzete iz dokumenata iz stava 1. ovog člana u formi
"Acquis communautaire" o energiji.
Član 3.
Na odnose u sektoru gasa koji nisu uređeni ovom Uredbom primjenjuju se odredbe
relevantnih zakona iz oblasti energije, set dokumenata iz oblasti zaštite okoline,
zakona o koncesijama, odredbe Zakona o prostornom planiranju i korištenju zemljišta
na nivou Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: FBiH), Zakona o
privrednim društvima kao i pratećih podzakonskih propisa.
Na postupke koji su propisani ovom Uredbom na odgovarajući način se primjenjuju
odredbe Zakona o upravnom postupku.
Definicije pojmova
Član 4.
U smislu ove Uredbe, pojedini pojmovi imaju slijedeće značenje:
- gas je prirodni gas uključujući i ukapljeni prirodni gas (u daljnjem tekstu:
LNG) koji se transportuje u gasovodnim transportnim i distribucijskim sistemima,
- bio gas, gas iz biomase i druge vrste gasa, ako se te vrste gasa mogu tehnički
i sigurno transportovati kroz gasni sistem,
- gasni sistem obuhvaća transportni sistem, distribucijski sistem, sistem skladišta
gasa i postrojenje za LNG, koji je u vlasništvu i/ili kojim upravlja operator
sistema, uključujući operativnu akumulaciju i objekte za pružanje pomoćnih usluga
i one koji pripadaju povezanim subjektima, a koji su potrebni za osiguranje
pristupa transportnom sistemu, distribucijskom sistemu, sistemu skladišta gasa
i postrojenja za LNG,
- sistem skladišta gasa je objekt koji je u vlasništvu i/ili kojim upravlja
energetski subjekt za gas, koji se koristi za skladištenje gasa, uključujući
i dio postrojenja za LNG koji se koristi za skladištenje, ali isključujući dio
koji se koristi za proizvodne operacije i objekte kojima se isključivo koristi
operator transportnog sistema,
- postrojenje za LNG je objekt koji je u vlasništvu i/ili kojim upravlja energetski
subjekt za gas i koji se koristi za ukapljivanje gasa ili prihvat, iskrcaj i
ponovnu gasifikaciju LNG-a, uključujući postrojenja za pomoćne usluge i privremeno
skladištenje potrebno za proces ponovne gasifikacije i daljnju otpremu u transportni
sistem,
- proizvodnja gasa je proizvodnja, isporuka i prodaja gasa iz vlastite proizvodnje,
- proizvođač gasa je pravna osoba koja proizvodi gas,
- snabdijevanje gasom znači nabavku, prodaju i preprodaju prirodnog gasa uključujući
i LNG,
- transport gasa je prijenos gasa kroz visokotlačni transportni sistem od ulaza
u transportni sistem do primopredajnih mjerno-regulacinih stanica s ciljem
isporuke gasa kupcima, isključujući snabdijevanje gasom, a uključujući prijenos
gasa od ulaza u transportni sistem do sistema skladišta gasa te tranzit gasa,
- tranzit gasa je transport gasa porijeklom iz druge države namijenjen trećoj
državi preko teritorije Bosne i Hercegovine ili transport gasa porijeklom iz
druge države namijenjen toj državi preko teritorije Bosne i Hercegovine,
- distribucija gasa je transport gasa kroz distribucijski sistem radi isporuke
gasa krajnjim kupcima, isključujući snabdijevanje gasom,
- koncesija za distribuciju gasa je koncesija definisana zakonima o koncesiji,
- snabdijevač gasom je pravna osoba koja obavlja djelatnost snabdijevanja gasom,
- operator transportnog sistema je pravna osoba koja obavlja djelatnost transporta
gasa i odgovorna je za rad, održavanje i razvoj transportnog sistema na određenom
području i gdje je izvodljivo njegovo povezivanje s drugim sistemima, te za
osiguranje dugoročne sposobnosti sistema da zadovoljava razumne potrebe za transportom
gasa;
- operator distribucijskog sistema je pravna osoba koja obavlja djelatnost distribucije
gasa i odgovorna je za rad, održavanje i razvoj distribucijskog sistema na određenom
području i gdje je izvodljivo njegovo povezivanje s drugim, sistemima, te za
osiguranje dugoročne sposobnosti sistema da zadovoljava razumne potrebe za distribucijom
gasa,
- dugoročno planiranje je planiranje količina snabdijevanja i transportnih kapaciteta
energetskog subjekta za gas na dugoročnoj osnovi radi zadovoljenja potražnje
sektora prirodnog gasa, diversifikacije izvora i osiguranja snabdijevanja kupaca,
isključujući dio postrojenja za LNG koji se koristi za skladištenje LNG-a,
- operator sistema skladišta gasa je pravna osoba koja obavlja djelatnost skladištenja
gasa i odgovorna je za rad skladišta gasa,
- operator postrojenja za LNG je pravna osoba koja obavlja djelatnost upravljanja
terminalom za LNG radi ukapljivanja gasa ili prihvata, iskrcaja i ponovne gasifikacije
LNG-a i koja je odgovorna za rad postrojenja za LNG,
- energetski subjekt za gas je pravna osoba koja obavlja jednu od sljedećih
energetskih djelatnosti: istraživanje i proizvodnju gasa, transport gasa, distribuciju
gasa, skladištenje gasa i upravljanje postrojenjem za LNG, snabdijevanje gasom,
a odgovorna je za komercijalna i tehnička pitanja, te održavanje sistema vezanih
uz te djelatnosti, isključujući sisteme krajnjih kupaca gasa,
- integrisani energetski subjekti su povezani subjekti koji mogu biti vertikalno
ili horizontalno integrisani,
- horizontalno integrisani subjekt je energetski subjekt za gas koji osim energetskih
djelatnosti u sektoru gasa obavlja najmanje jednu djelatnost izvan sektora gasa,
- vertikalno integrisani subjekt je energetski subjekt za gas ili više povezanih
energetskih subjekata za gas, koji obavljaju najmanje jednu od sljedećih djelatnosti:
transport gasa, distribucija gasa, skladištenje gasa i upravljanje postrojenjem
za LNG te jednu od sljedećih djelatnosti: proizvodnja gasa, ili snabdijevanje
gasa,
- agencija je nezavisan regulator energetskih djelatnosti,
- dozvola za rad je ovlaštenje za obavljanje energetske djelatnosti koju izdaje
Agencija,
- ministarstvo je tijelo federalne uprave nadležno za energiju (u daljnjem tekstu:
Ministarstvo),
- ministar je ministar nadležan za energiju (u daljnjem tekstu: ministar),
- krajnji kupac je kupac koji kupuje gas za vlastitu potrošnju,
- domaćinstvo je kupac koji kupuje gas za potrošnju u vlastitom domaćinstvu,
- kupac je krajnji kupac gasa ili energetski subjekt za gas koji kupuje gas,
- povlašteni kupac je kupac koji ima pravo na slobodan izbor snabdjevača gasom,
- tarifni kupac je kupac koji se snabdijeva gasom na regulisani način i po regulisanoj
cijeni,
- zaštićeni kupac je kupac koji ima pravo na snabdijevanje dovoljnom količinom
gasa u slučaju djelomičnog poremećaja u snabdijevanju gasom i ekstremno niskih
srednjih dnevnih temperatura zraka, ali samo u slučaju koji nema alternativno
rješenje snabdijevanja energijom,
- međudržavni spojni gasovod je gasovod koji prelazi ili premošćuje granicu
između država isključivo u svrhu povezivanja transportnih sistema tih država,
- nova infrastruktura je infrastruktura koja nije izgrađena do dana stupanja
na snagu ove Uredbe,
- obaveza javne usluge je obaveza energetskog subjekta za gas da određene usluge
obavlja kao regulisanu djelatnost u općem privrednom interesu ili kao isključivo
pravo,
- operativna akumulacija je količina gasa koja je komprimiranjem uskladištena
u transportnom i distribucijskom sistemu, isključujući tehnološke kapacitete
kojima se isključivo koristi operator transportnog sistema,
- sigurnost je sigurnost snabdijevanja gasom i tehnička sigurnost,
- ugovor tipa "uzmi ili plati" je ugovor kojim se snabdijevač gasom
obavezuje isporučiti dogovorene količine gasa, a kupac gasa platiti te količine
bez obzira da li ih je preuzeo,
- direktan gasovod je gasovod kojim je ostvarena direktna povezanost transportnog
sistema sa gasnim sistemom druge države, a koji dopunjuje gasni sistem,
- matični subjekt je osnovno pravno lice u sistemu složenih privrednih društava.
II ORGANIZACIJA GASNE PRIVREDE
Član 5.
Radi dugoročnog osiguranja pouzdanog, efikasnog i ekonomičnog snabdijevanja
gasom, sektor gasa mora biti organizovan i regulisan, shodno jedinstvenoj tehnološkoj
cjelini koju čine energetski subjekti za gas u kojima se obavljaju energetske
djelatnosti iz člana 7. ove Uredbe, a koje su od javnog interesa za FBiH. Ovo
regulisanje ima za cilj da ostvari jednake uslove i pravo pristupa za sve energetske
subjekte na tržištu gasa u skladu sa ovom Uredbom.
Tržište gasa se otvara postupno na način propisan ovom Uredbom.
Član 6.
Energetski subjekti za gas obavljaju svoje djelatnosti iz člana 7. ove Uredbe
kao privredna društva, koja se osnivaju u skladu sa Zakonom o privrednim društvima,
uz uslov da dobiju dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti.
Gasne sisteme, koji su u funkciji nabavke, transporta, distribucije, skladištenja
i postrojenja za LNG, mogu graditi i upravljati istim samo energetski subjekti
shodno stavu 1. ovog člana pod uslovima propisanim Zakonom o građenju,- uz garanciju
tehničke sigurnosti dosljednom primjenom tehničkih propisa i regulative za projektovanje,
izgradnju, puštanje u pogon i održavanje gasnih sistema, te primjenom posebnih
tehničkih i sigurnosnih uslova iz oblasti zaštite okoline propisanih setom okolinskih
zakona i podzakonskih propisa.
Član 7.
Energetske djelatnosti u sektoru gasa obavljaju se kao:
- Snabdijevanje gasom,
- Transport gasa,
- Distribucija gasa,
- Skladištenje gasa,
- Upravljanje postrojenjem za LNG.
Član 8.
Učesnici u sektoru gasa su:
- Snabdjevač gasom,
- Operator transportnog sistema,
- Operator distribucijskog sistema,
- Operator sistema skladišta gasa,
- Operator postrojenja za LNG,
- Povlašteni kupac,
- Tarifni kupac,
- Zaštićeni kupac.
Sigurnost snabdijevanja gasom
Član 9.
Učesnici u sektoru gasa dužni su planirati i poduzimati mjere za sigurno snabdijevanje
gasom u skladu s propisanim standardima snabdijevanja gasom i odgovorni su za
sigurnost snabdijevanja gasom u okviru svoje djelatnosti.
Kanton je odgovoran za praćenje odnosa između ponude i potražnje gasa na svom
području, izradu procjena buduće potrošnje i raspoložive ponude, planiranje
izgradnje dodatnih kapaciteta i razvoj distribucijskog sistema na svom području,
te predlaganje i poduzimanje mjera u okviru svoje nadležnosti u skladu sa ovom
Uredbom.
Kantonalno ministarstvo nadležno za poslove energije učestvuje u izradi dokumenata
prostornog uređenja na kantonalnom nivou koji se usvaja od strane skupština
kantona.
Ministarstvo je odgovorno za izdavanje dozvole za obavljanje energetske djelatnosti,
praćenje odnosa između ponude i potražnje na tržištu gasa, izradu procjena buduće
potrošnje i raspoložive ponude, planiranje izgradnje i razvoja dodatnih kapaciteta
gasnog sistema, te predlaganje i poduzimanje mjera u slučaju proglašenja kriznog
stanja i u skladu sa ovom Uredbom i podzakonskim propisima.
Ministarstvo učestvuje u izradi dokumenata prostornog uređenja koji donosi Parlament
Federacije BiH.
Nosilac izrade dokumenata prostornog uređenja dužan je, o prijedlogu dokumenata
prostornog uređenja iz st. 4. i 5. ovog člana, pribaviti mišljenje Ministarstva,
odnosno kantonalnog ministarstva nadležnog za poslove energije.
Odlukom o sigurnosti snabdijevanja prirodnim gasom koju u hitnom postupku donosi
Vlada FBiH na prijedlog ministra uređuju se, u skladu s ovom Uredbom, mjere
za osiguranje pouzdanog i efikasnog snabdijevanja energijom zaštićenih kupaca
u slučaju kriznog stanja uzrokovanog obustavom ugovorenog snabdijevanja gasom
kroz postojeće ugovorne odnose.
III OPERATOR TRANSPORTNOG SISTEMA
Određivanje operatora transportnog sistema
Član 10.
Za operatora transportnog sistema gasa u FBiH određuje se privredno društvo
"BH-Gas" d.o.o. Sarajevo.
Operator transportnog sistema garantuje pouzdanu i kvalitetnu dopremu gasa od
ulaza u gasni transportni sistem na području FBiH do primopredajnih mjerno-regulacionih
stanica operatora distributivnih sistema i krajnjih kupaca.
Dužnosti operatora transportnog sistema
Član 11.
Operator transportnog sistema je dužan:
- imati dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti transporta prirodnog gasa,
- imati upotrebnu dozvolu za objekte postojećeg transportnog sistema,
- voditi, održavati i razvijati siguran, pouzdan i efikasan transportni sistem,
- osigurati tehničke preduslove, pod ekonomski optimalnim uslovima, za prihvat
u transportni sistem gasa koji se uvozi iz različitih izvora i pravaca, te za
tranzit gasa,
- priključiti na transportni sistem ona pravna lica koja su dobila energetsku
saglasnost operatora transportnog sistema o priključenju na gasni sistem, odnosno,
koja su ostvarila uslove iz podzakonskih akata ove Uredbe,
- uspostaviti i osigurati rad dispečerskog centra za vođenje transportnog sistema,
sistema mjerenja i sistema za praćenje parametara kvaliteta gasa i kvaliteta
isporuke gasa,
- osigurati objektivne, jednake i otvorene uslove pristupa transportnom sistemu,
u skladu s ovom Uredbom i podzakonskim aktima,
- izraditi plan za krizna stanja i dostaviti Ministarstvu na odobrenje,
- upravljati gasnim sistemom u slučaju proglašenja kriznog stanja na osnovu
ove Uredbe i podzakonskih akata,
- davati propisane informacije učesnicima na tržištu, koji su direktno priključeni
na transportni sistem, dovoljno unaprijed, o obimu i danu obustave transporta
gasa i očekivanom smanjenju transportnih kapaciteta,
- izraditi i donositi razvojne planove za razvoj, izgradnju i modernizaciju
gasnog transportnog sistema u skladu sa odredbama ove Uredbe i važećom zakonskom
regulativom. Razvojni planovi donose se za razdoblje od najma-nje 3 godine i
mora ih odobriti resorno Ministarstvo,
- davati propisane informacije o investicijskim projektima vezanim uz transportni
sistem te o planiranom izlasku iz pogona određenih objekata transportnog sistema,
- osigurati zaštitu povjerljivih podataka komercijalne prirode, a koji imaju
obilježje poslovne tajne.
Prava operatora transportnog sistema
Član 12.
Operator transportnog sistema ima pravo:
- odbiti pristup transportnom sistemu pod uslovima iz člana 23. ove Uredbe,
- kupovati gas radi obavljanja svoje osnovne djelatnosti: vlastite potrošnje,
nadoknade gubitaka gasa u transportnom sistemu prilikom izvođenja radova na
sistemu i nadoknade gubitaka gasa iznad dozvoljenih pogonskih gubitaka te radi
uravnoteživanja transportnog sistema,
- uspostaviti i osigurati rad vlastite telekomunikacijske mreže za nadzor, mjerenje
i automatizaciju transportnog sistema,
- ograničiti ili prekinuti ugovoreni transport gasa.
Operator transportnog sistema ima pravo ograničiti ili prekinuti ugovoreni transport gasa:
- u slučaju direktne ugroženosti života i zdravlja ljudi ili imovine te radi
otklanjanja takvih opasnosti,
- u slučaju kriznog stanja i radi sprečavanja nastanka kriznog stanja,
- radi planiranog održavanja ili rekonstrukcije transportnog sistema,
- radi otklanjanja kvarova na transportnom sistemu,
- kada korisnik preuzima gas na način koji bi mogao ugroziti život i zdravlje
ljudi ili imovinu,
- u slučaju neovlaštene potrošnje gasa,
- u slučajevima kad se korisnik ne pridržava svojih ugovornih obaveza.
IV OPERATOR DISTRIBUCIJSKOG SISTEMA
Određivanje operatora distribucijskog sistema
Član 13.
Operator distribucijskog sistema je energetski subjekt za gas koji ima dozvolu
za obavljanje djelatnosti distribucije gasa i koji ima koncesiju za distribuciju
gasa ili koncesiju za izgradnju distribucijskog sistema i distribuciju gasa.
Dužnosti operatora distribucijskog sistema
Član 14.
Operator distribucijskog sistema je dužan:
- voditi, održavati i razvijati siguran, pouzdan i efikasan distributivni sistem,
- priključiti na distributivni sistem sve pravne i fizičke osobe koje su u prethodnom
postupku obezbijedile energetsku saglasnost i ako imaju građevinsku dozvolu
ili se prema odredbama posebnog propisa smatra da je građevina izgrađena na
osnovu građevinske dozvole, odnosno prema odredbama ove Uredbe i podzakonskih
akata,
- uspostaviti i osigurati rad dispečerskog centra za vođenje distributivnog
sistema, sistema mjerenja, sistema za praćenje parametara kvalitete gasa i kvalitete
isporuke gasa i uređaja za odorizaciju gasa,
- distribuirati gas na osnovu sklopljenih ugovora,
- izraditi plan za krizna stanja na osnovu propisanih mjera, jednom godišnje
ga ažurirati i dostaviti resornom ministru vlade kantona na odobrenje,
- održavati parametre kvalitete gasa i kvalitete isporuke gasa i uravnotežavati
distributivni sistem,
- osigurati objektivne, jednake i otvorene uslove pristupa distributivnom sistemu,
u skladu s ovom Uredbom i podzakonskim aktima,
- osigurati, na nivou distributivnog sistema, mjerenje potrošnje gasa, uključujući
i očitanja mjernih uređaja te u skladu s uredbom i podzakonskim aktima dostaviti
operatoru transportnog sistema podatke potrebne za uravnoteživanje gasnog sistema,
- izraditi i dostaviti Ministarstvu godišnji izvještaj o pouzdanosti, sigurnosti
i efikasnosti distribucijskog sistema, o izvršenju plana razvoja sistema, kvaliteti
zadovoljavanja potreba korisnika, održavanju opreme sistema te ispunjavanju
ostalih dužnosti i korištenju prava iz ove uredbe,
- davati propisane informacije operatoru transportnog sistema i operatorima
povezanih distribucijskih sistema radi sigurnog i efikasnog funkcioniranja i
razvoja međusobno povezanih sistema,
- davati propisane informacije učesnicima tržišta koji su direktno priključeni
na distributivni sistem, dovoljno unaprijed, o obimu i danu obustave distribucije
gasa i očekivanom smanjenju distributivnih kapaciteta,
- osigurati zaštitu povjerljivih podataka komercijalne prirode koje je saznao
u obavljanju djelatnosti, a koji imaju obilježje poslovne tajne.
Prava operatora distributivnog sistema
Član 15.
Operator distributivnog sistema ima pravo:
- odbiti pristup distributivnom sistemu pod uslovima iz člana 23. ove Uredbe,
- kupiti gas radi vlastite potrošnje i nadoknade gubitaka gasa u distributivnom
sistemu,
- uspostaviti i osigurati rad vlastite telekomunikacijske mreže za nadzor, mjerenje
i automatizaciju distribucijskog sistema, ograničiti ili prekinuti ugovorenu
distribuciju gasa.
Operator distributivnog sistema ima pravo ograničiti ili prekinuti ugovorenu distribuciju gasa:
- u slučaju direktne ugroženosti života i zdravlja ljudi ili imovine te radi
otklanjanja takvih opasnosti,
- u slučaju kriznog stanja i radi sprečavanja nastanka kriznog stanja,
- radi planiranog održavanja ili rekonstrukcije distributivnog sistema,
- radi otklanjanja kvarova na distributivnom sistemu,
- kada uređaji priključeni na distributivni sistem preuzimaju gas na način koji
bi mogao ugroziti život i zdravlje ljudi ili imovinu,
- u slučaju neovlaštene potrošnje i neovlaštene distribucije gasa,
-. u slučajevima kad se korisnik ne pridržava svojih ugovornih obaveza.
V OPERATOR SISTEMA SKLADIŠTA GASA
Određivanje operatora sistema skladišta gasa
Član 16.
Operator sistema skladišta gasa je pravna osoba koja ima dozvolu za obavljanje
djelatnosti skladištenja gasa.
Dužnosti operatora sistema skladišta gasa
Član 17.
Operator sistema skladišta gasa je dužan:
- voditi, održavati i razvijati siguran, pouzdan i efikasan sistem skladišta
gasa,
- imati upotrebnu dozvolu za objekte sistema skladišta gasa,
- priključiti sistem skladišta gasa na gasni sistem, u skladu sa pravilima korištenja
sistema skladišta gasa, pravilnikom o naknadi za priključenje na gasnu mrežu
i za povećanje priključne snage,
- uspostaviti i osigurati rad dispečerskog centra za operativno vođenje sistema
skladišta gasa, sistema mjerenja ulaznih i izlaznih količina te parametara kvaliteta
gasa,
- skladištiti gas na osnovu sklopljenih ugovora,
- osigurati objektivne, jednake i otvorene uslove pristupa sistemu skladišta
gasa u skladu s ovom Uredbom i podzakonskim aktima,
- izraditi plan za krizna stanja na osnovu propisanih mjera, jednom godišnje
ga ažurirati i dostaviti ministru na odobrenje,
- osigurati, na nivou distributivnog sistema, mjerenje potrošnje gasa, uključujući
i očitanja mjernih uređaja te u skladu s uredbom i podzakonskim aktima dostaviti
operatoru transportnog sistema podatke potrebne za uravnoteživanje gasnog sistema,
- izraditi i dostaviti Ministarstvu godišnji izvještaj o pouzdanosti, sigurnosti
i efikasnosti sistema skladištenje gasa, o izvršenju plana razvoja sistema,
kvaliteti zadovoljavanja potreba korisnika, održavanju opreme sistema te ispunjavanju
ostalih dužnosti i korištenju prava iz ove Uredbe,
- izraditi i dostaviti ministru na odobrenje trogodišnji plan razvoja sistema
skladištenja gasa,
- davati propisane informacije operatoru transportnog sistema i operatorima
povezanih distribucijskih sistema radi sigurnog i efikasnog funkcioniranja i
razvoja međusobno povezanih sistema,
- davati propisane informacije učesnicima tržišta koji su direktno priključeni
na sistem skladištenja gasa, dovoljno unaprijed, o obimu i danu obustave rada
sistema skladištenja gasa i očekivanom smanjenju skladišnih kapaciteta,
- osigurati zaštitu povjerljivih podataka komercijalne prirode koje je saznao
u obavljanju djelatnosti, a koji imaju obilježje poslovne tajne.
Prava operatora sistema skladišta gasa
Član 18.
Operator sistema skladišta gasa ima pravo:
- odbiti pristup sistemu skladišta gasa pod uslovima iz člana 23. ove Uredbe,
- kupiti gas radi vlastite potrošnje, nadoknade gubitaka gasa u sistemu skladišta
gasa i radi održavanja osnovne mase gasa u skladištu,
- ograničiti ili privremeno prekinuti ugovoreno skladištenje gasa.
Operator sistema skladišta gasa ima pravo ograničiti ili privremeno prekinuti ugovoreno skladištenje gasa:
- u slučaju direktne ugroženosti života i zdravlja ljudi ili imovine te radi
otklanjanja takvih opasnosti,
- u slučaju kriznog stanja i radi sprečavanja nastanka kriznog stanja,
- radi planiranog održavanja ili rekonstrukcije sistema skladišta gasa,
- radi otklanjanja kvarova na sistemu skladišta gasa,
- u slučajevima kad se korisnik ne pridržava svojih ugovornih obaveza.
VI OPERATOR POSTROJENJA ZA LNG
Određivanje operatora postrojenja za LNG
Član 19.
Operator postrojenja za LNG je pravna osoba koja ima dozvolu za obavljanje djelatnosti
upravljanja postrojenjem za LNG.
Dužnosti operatora postrojenja za LNG
Član 20.
Operator postrojenja za LNG je dužan:
- voditi, održavati i razvijati siguran, pouzdan i efikasan rad postrojenja
za LNG,
- imati upotrebnu dozvolu za objekte postrojenja za LNG,
- priključiti postrojenje za LNG na gasni sistem, u skladu sa pravilima korištenja
sistema skladišta gasa. Pravilnikom o naknadi za priključenje na gasnu mrežu
i za povećanje priključne snage, te pravilima za korištenje postrojenja za LNG,
- uspostaviti i osigurati rad centra za operativno vođenje postrojenja za LNG,
sistema mjerenja ulaznih i izlaznih tokova te parametara kvaliteta gasa,
- iskrcavati i regasifikovati gas na osnovu sklopljenih ugovora,
- osigurati objektivne, jednake i otvorene uslove pristupa postrojenju za LNG
u skladu s ovom Uredbom i podzakonskim aktima,
- izraditi plan za krizna stanja na osnovu propisanih mjera, jednom godišnje
ga ažurirati i dostaviti Ministru na odobrenje,
- izraditi i dostaviti Ministarstvu godišnji izvještaj o pouzdanosti, sigurnosti
i efikasnosti postrojenja za LNG, o izvršenju plana razvoja sistema, kvaliteti
zadovoljavanja potreba korisnika, održavanju opreme sistema te ispunjavanju
ostalih dužnosti i korištenju prava iz ove Uredbe,
- izraditi i dostaviti ministru na odobrenje trogodišnji plan razvoja postrojenja
za LNG,
- davati propisane informacije operatoru transportnog sistema i operatorima
povezanih distribucijskih sistema radi sigurnog i efikasnog funkcioniranja i
razvoja međusobno povezanih sistema,
- davati propisane informacije učesnicima tržišta koji su direktno priključeni
na sistem skladištenja gasa, dovoljno unaprijed, o obimu i danu obustave rada
postrojenja za LNG i očekivanom smanjenju kapaciteta postrojenja za LNG,
- osigurati zaštitu povjerljivih podataka komercijalne prirode koje je saznao
u obavljanju djelatnosti, a koji imaju obilježje poslovne tajne.
Prava operatora postrojenja za LNG
Član 21.
Operator postrojenja za LNG ima pravo:
- odbiti pristup postrojenju za LNG pod uslovima iz člana 23. ove Uredbe,
- kupiti gas radi vlastite potrošnje i nadoknade gubitaka gasa u postrojenju
za LNG,
- ograničiti ili privremeno prekinuti ugovoreni iskrcaj i
regasifikaciju LNG.
Operator postrojenja za LNG ima pravo ograničiti ili privremeno prekinuti ugovoreni iskrcaj i regasifikaciju LNG:
- u slučaju direktne ugroženosti života i zdravlja ljudi ili imovine te radi
otklanjanja takvih opasnosti,
- u slučaju kriznog stanja i radi sprečavanja nastanka kriznog stanja,
- radi planiranog održavanja ili rekonstrukcije postrojenja za LNG,
- radi otklanjanja kvarova na postrojenju za LNG,
- u slučajevima kad se korisnik ne pridržava svojih ugovornih obaveza.
VII PRAVO PRISTUPA TREĆE STRANE
Pristup treće strane
Član 22.
Operator transportnog sistema, operator distribucijskog sistema, operator sistema
skladišta gasa i operator postrojenja za LNG dužan je osigurati efikasan i nediskriminirajući
pristup mreži transportnom sistemu, distributivnom sistemu, sistemu skladišta
gasa i postrojenju za LNG u skladu s ovom Uredbom.
Operator transportnog sistema, operator distribucijskog sistema, operator sistema
skladišta gasa i operator postrojenja za LNG ne smije koristiti povjerljive
podatke komercijalne prirode dobijene od trećih osoba prilikom prodaje ili kupovine
gasa za svoje potrebe, odnosno suprotno svrsi radi koje su ti podaci dobijeni.
Pristup transportnom sistemu, distribucijskom sistemu, sistemu skladišta gasa
i postrojenju za LNG definiše Agencija, a sve u smislu regulisanog ili pregovaračkog
pristupa.
Regulisani pristup zasniva se na objavljenom tarifnom sistemu, odnosno metodologiji
i tarifnim stavkama, koji se primjenjuju objektivno i jednaki su za sve učesnike
na tržištu gasa.
Pregovarački pristup treće strane zasniva se na komercijalnim uslovima pristupa
mreži.
Odbijanje pristupa treće strane
Član 23.
Operator transportnog sistema, operator distribucijskog sistema, operator sistema
skladišta gasa i operator postrojenja za LNG ima pravo odbiti pristup sistemu
u slučaju:
- nedostatka kapaciteta,
- kada bi ga pristup sistemu onemogućio u izvršavanje javne usluge,
- kada bi pristup sistemu mogao izazvati ozbiljne finansijske i privredne poteškoće
energetskom subjektu s obzirom na ugovore tipa "uzmi ili plati" sklopljene
prije podnošenja zahtjeva za odobrenje pristupa, pod uslovima iz člana 24. ove
Uredbe.
Operator transportnog sistema, operator distributivnog sistema, operator sistema
skladišta gasa i operator postrojenja za LNG u slučaju odbijanja pristupa transportnom
sistemu, mora stranku pismeno obavijestiti o razlozima odbijanja pristupa.
Stranka kojoj je odbijen pristup gasnom transportnom sistemu, ili koja ima prigovore
na uslove pristupa sistemu može izjaviti žalbu Agenciji. Rješenje Agencije je
konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Operator transportnog sistema, operator distribucijskog sistema, operator sistema
skladišta gasa i operator postrojenja za LNG, koji odbije pristup sistemu zbog
nedostatka kapaciteta ili nepostojanja priključka mora, u razumnom vremenu,
učiniti potrebne preinake i zahvate u sistemu da bi omogućio pristup ukoliko
su one ekonomski isplative ili ako ih je voljan finansirati potencijalni korisnik.
Izuzeće za ugovore "uzmi ili plati"
Član 24.
Energetski subjekt za gas koji je suočen ili smatra da će biti suočen s ozbiljnim
ekonomskim i financijskim poteškoćama, zbog obaveza prihvaćenih u jednom ili
više ugovora tipa "uzmi ili plati", može Agenciji dostaviti zahtjev
za privremeno izuzeće od primjene prava na pristup gasnom sistemu u skladu sa
ovom Uredbom. Zahtjev se može podnijeti, od slučaja do slučaja, prije ili odmah
nakon odbijanja pristupa sistemu. Zahtjevu mora biti priložena dokumentacija
sa svim relevantnim informacijama o prirodi i obimu problema te naporima koje
je energetski subjekt za gas uložio u svrhu rješavanja problema.
U slučaju da druga rješenja nisu na raspolaganju, Agencija može odobriti izuzeće
od primjene prava na pristup gasnom sistemu uzimajući u obzir:
- cilj postizanja konkurentnog tržišta gasa,
- potrebu ispunjavanja obaveza javne usluge i osiguranje sigurnosti snabdijevanja,
- položaj energetskog subjekta za gas na tržištu i stvarni nivo tržišnog, natjecanja,
- ozbiljnost ekonomskih i finansijskih poteškoća s kojima se suočava energetski
subjekt za gas i povlašteni kupac,
- dan sklapanja ugovora te uslove jednog ili više ugovora tipa "uzmi ili
plati" o kojima se radi, uključujući i obim u kojem oni omogućavaju promjene
na tržištu,
- napore uložene u svrhu pronalaženja rješenja problema,
- mjeru do koje je energetski subjekt za gas, prihvaćajući uslove iz ugovora
tipa "uzmi ili plati", mogao predvidjeti mogućnost pojave ozbiljnih
ekonomskih i finansijskih poteškoća,
- nivo povezanosti sistema s drugim sistemima i mogućnost uzajamnog djelovanja,
- posljedice koje bi odobrenje izuzeća imalo na provođenje ove Uredbe radi ispravnog
funkcionisanja tržišta gasa.
Ozbiljnim privrednim i finansijskim poteškoćama iz stava 1 . ovoga člana neće
se smatrati ako snabdijevanje gasom ne padne ispod minimalno zagarantovanih
količina preuzetog gasa definisanih u ugovorima tipa "uzmi ili plati"
ili sve dok se ugovori tipa "uzmi ili plati" mogu prilagoditi ili
dok je energetski subjekt za gas u stanju pronaći drugo rješenje.
Direktni gasovod
Član 25.
Energetski subjekt za gas koji želi ugovoriti snabdijevanje gasom, ali mu se
zbog tehničkih ili drugih razloga ne može obezbijediti pravo na pristup distributivnom
ili transportnom sistemu, može izgraditi direktni gasovod.
Izgradnji direktnog gasovoda prema odredbi stava 1. ovog člana može se pristupiti
samo na osnovu odobrenja Ministarstva.
Izuzeće za novu infrastrukturu
Član 26.
Veliki novi infrastrukturni objekti gasnog sistema kao što su međudržavni spojni
gasovodi, sistem skladišta gasa i postrojenja za LNG mogu se na zahtjev izuzeti
od primjene prava na pristup treće strane iz člana 22. ove Uredbe pod sljedećim
uslovima:
- ulaganje mora pojačati tržišno natjecanje u snabdijevanju gasom i povećati
sigurnost snabdijevanja,
- nivo rizika povezanog s ulaganjem je takav da se ulaganje ne bi ostvarilo,
osim ukoliko se izuzeće ne odobri,
- infrastruktura mora biti u vlasništvu pravne osobe u samostalnom pravnom subjektu
odvojenom od operatora sistema u okviru kojeg će nova infrastruktura biti izgrađena,
- korisnici nove infrastrukture moraju plaćati naknadu za korištenje nove infrastrukture,
- izuzeće nije štetno za tržišno natjecanje ili efikasno funkcionisanje tržišta.
Stav 1. ovoga člana se primjenjuje i na značajna povećanja kapaciteta postojećih
infrastruktura i nadogradnje ovih infrastruktura kojima se omogućava razvoj
novih izvora snabdijevanja gasom.
Odluku o izuzeću iz st. 1 . i 2. ovog člana donosi Ministarstvo.
U slučaju međudržavnog spojnog gasovoda, svaka odluka o izuzeću može se donijeti
samo nakon konsultacije s drugim državama ili regulatornim tijelima kojih se
to tiče.
VIII KONCESIJE
Područje obuhvaćeno koncesijom
Član 27.
Koncesija za distribuciju gasa na području gdje već postoji distributivni sistem
ili koncesija za izgradnju distribucijskog sistema i distribuciju gasa daje
se za područje ili dio područja kantona.
Skupštine dvaju ili više kantona mogu odlučiti da se za područje ili dijelove
područja kantona daje zajednička koncesija za distribuciju gasa ili koncesija
za izgradnju distribucijskog sistema i distribuciju gasa.
Koncesija za izgradnju distribucijskog sistema i distribuciju gasa daje se za
područje ili dio područja dva entiteta ukoliko to područje pripada rubnom području
entiteta.
Davanje koncesije
Član 28.
Koncesija za izgradnju distributivnog sistema i distribuciju gasa na području
gdje ne postoji distributivni sistem daje se na osnovu javnog poziva pod uslovom
da će izgradnja distributivnog sistema omogućiti isporuku kupcima najmanje 7
miliona m3 gasa godišnje.
Iznimno od odredbe stava 1. ovoga člana, koncesija za izgradnju distributivnog
sistema i distribuciju gasa može se, uz prethodno odobrenje Ministarstva, dati
i u slučaju ako izgradnja nove mreže neće omogućiti isporuku krajnjim kupcima
najmanje 7 miliona m3 gasa godišnje, ako to opravdavaju razlozi sa aspekta geografskog
područja na kojem se gradi sistem, zaštite okoline i prirode i/ili politike
privrednog razvoja tog područja, te postoji ekonomska opravdanost. Ministarstvo
daje odobrenje za ovo izuzeće na osnovu zahtjeva kantona koji daje koncesiju
i dokumentacije koja opravdava zahtjev za izuzeće.
Koncesija za distribuciju gasa na području gdje postoji distributivni sistem
daje se na zahtjev energetskog subjekta za gas koji je obavljao djelatnost distribucije
gasa na određenom području na osnovu koncesije koja je istekla ili druge pravne
osnove koja je prestala. Koncesija za distribuciju uključuje i pravo na izgradnju
radi povećanja kapaciteta distributivnog sistema unutar područja za koje je
koncesija data.
Javni poziv za dodjelu koncesije iz odredbe st. 1., 2. i 3. ovog člana se ne
može objaviti bez dobijenog prethodnog mišljenja Ministarstva, a koje se izdaje
na osnovu obezbjedenja i ispunjenja slijedećih uslova:
- usvojen prostorni plan dugoročnog razvoja kantona,
- urađena studija gasifikacije kantona/kantoni sa rješenjem priključenja na
postojeći transportni sistem ili distributivni sistem,
- izrađena studija ekonomske opravdanosti,
- urađena procjena situacije vezano za zaštitu okoline i prirode,
- dobijena energetska saglasnost operatora transportnog sistema,
- dobijena energetska saglasnost operatora distributivnog sistema.
Postupak dodjele koncesije iz člana 27. stav 3. ove Uredbe određuje se u skladu
sa Zakonom o koncesijama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH",
broj 32/02), Zakonom o koncesijama Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene
novine Federacije BiH", broj 40/02), Pravilnikom o postupku dodjele koncesije
Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH",
broj 17/06), te kantonalnim zakonima o koncesiji.
IX SNABDJEVAČ
Izbor snabdjevača gasom povlaštenoga kupca
Član 29.
Povlašteni kupac ima pravo na slobodan izbor snabdjevača gasom, što uključuje
i pravo na promjenu snabdjevača gasom, u skladu sa ovom Uredbom i podzakonskim
aktima.
Određivanje snabdjevača gasom tarifnih kupaca
Član 30.
Za snabdjevača gasom tarifnih kupaca u FBiH, Ministarstvo će odrediti ono privredno
društvo koje ispunjava uslov iz člana 32. stav 1. ove Uredbe.
Dozvolu za obavljanje energetske saglasnosti za snabdijevanje prirodnim gasom
Ministarstvo izdaje pravnom licu koje je registrovano za obavljanje te djelatnosti
i koje ispunjava uslove tehničke kvalifikovanosti, stručne osposobljenosti i
finansijske kvalifikovanosti propisane Pravilnikom o uslovima za obavljanje
energetske djelatnosti koji donosi Ministarstvo.
Regulacija cijene gasa snabdjevača
Član 31.
Vlada FBiH će, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, uz prethodno pribavljeno
mišljenje Ministarstva, snabdjevaču gasom tarifnih kupaca koji obavljaju javnu
uslugu u FBiH, regulisati cijenu za snabdijevanje gasom.
Privredno društvo "BH-Gas" d.o.o. Sarajevo će regulisati cijenu za
snabdijevanje gasom za tarifne kupce koji nisu obuhvaćeni stavom 1. ovog člana.
"BH-Gas" d.o.o. Sarajevo je obavezno da o svakoj promjeni cijene u
pisanoj formi obavijesti Ministarstvo.
Regulisanje cijene prirodnog gasa za tarifne kupce iz st. l. i 2. ovog člana
će se zasnivati na osnovu cijene nafte i naftnih derivata na svjetskom tržištu
kao polazne osnove za kalkulaciju, definisanih perioda isporuke, odnosa planiranih
količina i realizovanih količina gasa, sezonske ili dnevne dinamike isporuke
tarifnim kupcima, odnosa ugovorenog i isporučenog kvaliteta gasa kao i ostalih
kalkulativnih elemenata cijene isporučenog gasa.
Dužnosti snabdjevača gasom
Član 32.
Snabdjevač gasom je dužan:
- imati dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti snabdjevanja prirodnim
gasom,
- obavljati djelatnost snabdjevanja gasom na siguran, pouzdan i efikasan način,
u skladu sa ovom Uredbom,
- davati propisane informacije operatoru transportnog sistema, radi pouzdanog,
sigurnog i efikasnog funkcioniranja transportnog sistema,
- prilikom proglašenja kriznog stanja i radi sprečavanja nastanka kriznog stanja,
pridržavati se uputa dispečerskog, odnosno upravljačkog centra odgovarajućeg
operatora,
- osigurati usklađenost preuzetih i isporučenih količina gasa, u skladu sa ovom
Uredbom,
- održavati ugovorene parametre kvalitete snabdijevanja gasom kupaca, u skladu
s uslovima iz ugovora za snabdijevanje prirodnim gasom,
- u svojim poslovnim knjigama, po pravilima internog knjigovodstva, odvojeno
voditi podatke koji se odnose na snabdijevanje povlaštenih kupaca i snabdijevanje
tarifnih kupaca,
- dostavljati operatoru transportnog sistema propisane podatke o svim sklopljenim
ugovorima o snabdijevanju gasom,
- dostaviti ministru izvještaj o ostvarenju sigurnosti snabdijevanja u protekloj
kalendarskoj godini.
Snabdjevač gasom je dužan, ukoliko snabdijeva zaštićenog kupca iz člana 40. Uredbe, snabdijevati ga dovoljnom količinom gasa, u skladu s uredbom i podzakonskim aktima u slučaju:
- djelomičnog poremećaja u snabdijevanju gasom koji uzrokuje smanjenje uvoza
gasa u FBiH,
- ekstremno niskih srednjih dnevnih temperatura zraka u petodnevnom razdoblju.
Prava snabdjevača gasom
Član 33.
Snabdjevač gasom ima pravo:
- kupovati i prodavati gas, odnosno snabdijevati gasom druge sudionike na tržištu
gasa, na snabdijevanje gasom, ali po regulisanim cijenama, ukoliko snabdijeva
tarifne kupce na osnovu ugovora ili ove Uredbe,
- na pristup mreži transportnog sistema, distribucijskog sistema, sistema skladišta
gasa i postrojenja za LNG u skladu s članom 22. stav 3. Uredbe,
- obustaviti ili prekinuti isporuku u slučaju neovlaštene potrošnje gasa u slučaju
kada se kupac ne pridržava uslova iz ugovora.
X KUPAC
Određivanje povlaštenog kupca
Član 34.
Povlašteni kupac je:
- kupac koji troši gas za proizvodnju električne energije, nezavisno o iznosu
godišnje potrošnje i u granicama količine gasa namijenjene takvoj upotrebi,
- krajnji kupac koji je u prethodnoj kalendarskoj godini trošio više od 150
miliona m3 gasa.
Ugovori o snabdijevanju gasom s povlaštenim kupcem u sistemu druge države dopušteni
su pod uslovima da je kupac povlašten u FBiH i u toj drugoj državi.
Ugovori o snabdijevanju gasom s snabdjevačem gasa u sastavu druge države dopušteni
su pod uslovima daje povlašteni kupac povlašten u FBiH i u toj drugoj državi.
Odredbe st. 2. i 3. ovog člana odgovarajuće se primjenjuju i na odnose između
dva entiteta.
Dužnosti povlaštenog kupca
Član 35.
Povlašteni kupac je dužan:
- priključiti svoje uređaje za prihvat gasa na transportni sistem ili odgovarajući
distributivni sistem, u skladu sa ovom Uredbom i obavezama koje proističu iz
podzakonskih akata,
- omogućiti operatoru transportnog ili distributivnog sistema, na koji je povlašteni
kupac priključen, ugradnju mjernog uređaja,
- osigurati operatoru sistema, na koji je povlašteni kupac priključen, pristup
mjernom uređaju,
- pridržavati se uputa dispečerskih ili upravljačkih centara,
- održavati uređaj za prihvat gasa u takvom stanju da ne predstavlja opasnost
za život i zdravlje ljudi ili imovinu te u slučaju kvara takav kvar ukloniti
bez odgađanja,
- pridržavati se pravila u skladu sa ovom Uredbom i podzakonskim aktima,
- davati potrebne informacije operatoru transportnog sistema, operatoru distributivnog
sistema, u slučaju da ugovori korištenje njihovih usluga,
- u slučaju da ugovori korištenje transportnog ili distributivnog sistema, osigurati
usklađenost količina gasa koje preuzme iz gasnog sistema s količinama koje je
predao u gasni sistem.
Prava povlaštenog kupca
Član 36.
Povlašteni kupac ima pravo:
- na slobodan izbor i promjenu snabdjevača gasom, u skladu sa ovom Uredbom
i podzakonskim aktima,
- priključiti svoje uređaje za prihvat gasa na transportni sistem ili distributivni
sistem, na osnovu sklopljenih ugovora i podzakonskih akata,
- koristiti usluge operatora transportnog sistema, operatora distributivnog
sistema, operatora sistema skladišta gasa te usluge operatora postrojenja za
LNG na osnovu sklopljenih ugovora,
- izgraditi direktni gasovod pod uslovima propisanim ovom uredbom,
- na pristup transportnom sistemu, distributivnom sistemu, sistemu skladišta
pasa u skladu sa ovom uredbom i podzakonskim aktima.
Određivanje tarifnog kupca
Član 37.
Tarifni kupac je svaki kupac koji nema status povlaštenog kupca.
Tarifni kupac stiče status povlaštenog kupca u skladu sa ovom Uredbom.
Dužnosti tarifnog kupca
Član 38.
Tarifni kupac je dužan:
- priključiti svoje uređaje za prihvat gasa na transportni sistem ili odgovarajući
distribucijski sistem, u skladu sa ovom Uredbom i podzakonskim aktima,
- omogućiti operatoru transportnog ili distribucijskog sistema, na koji je tarifni
kupac priključen, ugradnju mjernog uređaja,
- osigurati operatoru sistema, na koji je tarifni kupac priključen, pristup
mjernom uređaju,
- pridržavati se uputa dispečerskih centara,
- održavati uređaj za prihvat gasa u takvom stanju da ne predstavlja opasnost
za život i zdravlje ljudi ili imovinu te u slučaju kvara takav kvar ukloniti
bez odgađanja,
- pridržavati se pravilnika koji će biti definisani uspostavom Agencije.
Prava tarifnog kupca
Član 39.
Tarifni kupac ima pravo:
- na snabdjevanje gasom po regulisanim cijenama,
- priključiti svoje uređaje za prihvat gasa na transportni sistem ili distributivni
sistem, u skladu sa ovom Uredbom i podzakonskim aktima.
Zaštićeni kupac
Član 40.
Zaštićeni kupac je kupac koji ima pravo na snabdijevanje dovoljnom količinom
gasa u slučaju djelomičnog poremećaja u snabdijevanju gasom i ekstremno niskih
srednjih dnevnih temperatura zraka, ali samo u slučaju koji nema alternativno
rješenje snabdijevanja energijom, a pripada sljedećoj kategoriji:
- domaćinstvo,
- kupac koji obavlja zdravstvenu djelatnost (uključujući rehabilitaciju i brigu
o bolesnicima), odgojno-obrazovne djelatnosti i djelatnosti u području socijalne
brige, te kupac koji kupuje gas za grijanje prostora namijenjenih smještaju
ljudi (studentski domovi, hoteli i drugi objekti koji se koriste za noćenje),
- kupac koji kupuje gas radi proizvodnje toplotne energije za grijanje prostora
kupaca iz alineja 1. i 2. ovoga člana i to u obimu potrebnom za proizvodnju
te toplotne energije,
- operator sistema koji kupuje gas za vlastitu potrošnju, odnosno za pogon gasnog
sistema.
XI RAZDVAJANJE DJELATNOSTI
Razdvajanje djelatnosti operatora transportnog sistema, distribucijskog sistema, sistema skladišta gasa i postrojenja za LNG
Član 41.
Operator transportnog sistema koji pripada vertikalno integrisanom energetskom
subjektu, mora biti nezavisan od drugih aktivnosti koje nisu povezane sa transportom
u smislu pravnog statusa, organizacije i odlučivanja, što ne stvara obavezu
da se razdvaja vlasništvo nad imovinom transportne mreže od vertikalno integrisanog
privrednog društva.
Stav 1. ovog člana primjenjuje se i na djelatnost operatora distributivnog sistema,
sistema skladišta gasa i postrojenja za LNG.
Djelatnost operatora distributivnog sistema koji je dio horizontalno integrisanog
subjekta, mora biti organizovana u samostalnom pravnom subjektu i nezavisno
od djelatnosti izvan sektora gasa.
Član 42.
Nezavisnost operatora transportnog sistema, operatora distributivnog sistema,
operatora sistema skladišta gasa i operatora postrojenja za LNG u skladu sa
članom 41. st. 1. i 2. osigurava se ispunjavanjem sljedećih kriterija:
- lica koja su odgovorna za menadžment navedenih operatora sistema ne smiju
Učestvovati u upravljanju drugim djelatnostima u sektoru gasa (proizvodnja i
snabdijevanje),
- poduzimanjem mjera koje će garantovati da lica koja su odgovorna za menadžment
operatora navedenih sistema djeluju profesionalno,
- da operator samostalno odlučuje o sredstvima nužnim za pogon, održavanje i
razvoj sistema kojim upravlja, nezavisno od drugih djelatnosti koje obavlja
vertikalno integrisani energetski subjekt.
Stavom 1. ovog člana se ne mijenja pravo matičnog subjekta u sistemu vertikalno
integrisanog energetskog subjekta da operatoru odobrava godišnji finansijski
plan i postavlja granice njegove zaduženosti.
Matični subjekt nema pravo operatoru sistema davati instrukcije vezane za njegovo
svakodnevno poslovanje niti za pojedinačne odluke koje se odnose na izgradnju
ili modernizaciju dijelova sistema kojima upravlja operator, ako takva odluka
proizlazi iz odobrenoga godišnjega finansijskog plana.
Član 43.
Nezavisnost operatora distributivnog sistema, u skladu sa članom 41. stav 3.
osigurava se ispunjavanjem sljedećih kriterija:
- lica koja su odgovorna za menadžment navedenih operatora sistema ne smiju
učestvovati u upravljanju drugim djelatnostima u sektoru gasa (proizvodnja i
snabdijevanje),
- poduzimanje mjera koje će garantovati da lica koja su odgovorna, za menadžment
mješovitog operatora navedenih sistema djeluju profesionalno,
- da operator samostalno odlučuje o sredstvima nužnim za pogon, održavanje i
razvoj sistema kojim upravlja, nezavisno od drugih djelatnosti koje obavlja
horizontalno integrisani energetski subjekt. Stavom 1. ovog člana se ne mijenja
pravo matičnog subjekta u sistemu horizontalno integrisanog energetskog subjekta
da operatoru odobrava godišnji finansijski plan i postavlja granice njegove
zaduženosti.
Matični subjekt nema pravo operatoru sistema davati instrukcije vezane za njegovo
svakodnevno poslovanje niti za pojedinačne odluke koje se odnose na izgradnju
ili modernizaciju dijelova sistema kojima upravlja operator, ako takva odluka
proizlazi iz odobrenoga godišnjega finansijskog plana.
Član 44.
Operator transportnog sistema, operator distribucijskog sistema, operator sistema
skladišta gasa i operator postrojenja za LNG dužan je donijeti program mjera
radi osiguranja primjene nepristranih uslova pristupa sistemu kojim upravlja,
uključujući i posebne obaveze zaposlenika i dostaviti ga Ministarstvu na mišljenje.
Operator transportnog sistema je dužan do 1. marta tekuće godine dostaviti Ministarstvu
godišnji izvješaj o provedbi programa mjera, iz stava l. ovoga člana, za prethodnu
godinu.
Operator transportnog sistema je dužan objaviti na svojim internetskim stranicama
program mjera i izvještaj o realizovanom programu mjera za prethodnu godinu.
Mješoviti operator
Član 45.
Iznimno od odredbe člana 41. st. 1. i 2. ove Uredbe, djelatnost operatora transportnog
sistema, operatora distribucijskog sistema, operatora sistema skladišta gasa
i operatora postrojenja za LNG može biti organizovana zajedno, u okviru djelatnosti
mješovitog operatora, ali koja je nezavisna u pogledu svog pravnog statusa,
organizacije i odlučivanja od djelatnosti snabdjevanja gasom, što ne stvara
obavezu da se razdvaja vlasništvo nad imovinom transportne mreže od vertikalno
integrisanog privrednog društva.
Na dužnosti i prava mješovitog operatora odgovarajuće se primjenjuju odredbe
ove Uredbe o dužnostima i pravima operatora transportnog sistema, uključujući
odredbe o dužnostima i pravima operatora distribucijskog sistema, operatora
sistema skladišta gasa i operatora postrojenja za LNG.
Mješoviti operator, koji je dio vertikalno integrisanog energetskog subjekta,
mora svoje djelatnosti organizovati u samostalnom pravnom licu nezavisno od
proizvodnje i snabdjevanja gasom.
Član 46.
Nezavisnost mješovitog operatora, u skladu sa članom 45. stav 3. osigurava se
ispunjavanjem sljedećih kriterija:
- članovi uprave mješovitog operatora koji je dio integrisanog energetskog
subjekta ne smiju sudjelovati u upravljanju djelatnostima snabdjevanja gasom,
- da se uzimaju u obzir profesionalni interesi članova uprave mješovitog operatora,
- da mješoviti operator samostalno odlučuje o sredstvima nužnim za pogon, održavanje
i razvoj sistema kojim upravlja, nezavisno od djelatnosti proizvodnje gasa i
snabdjevanje gasom.
Stavom 1. ovog člana se ne mijenja pravo matičnog subjekta u sistemu integrisanog
energetskog subjekta da mješovitom operatoru odobrava godišnji finansijski plan
i postavlja granice njegove zaduženosti.
Matični subjekt nema pravo mješovitom operatoru sistema davati instrukcije vezane
za njegovo svakodnevno poslovanje niti za pojedinačne odluke koje se odnose
na izgradnju ili modernizaciju dijelova sistema kojima upravlja mješoviti operator,
ako takva odluka proizlazi iz odobrenog godišnjeg finansijskog plana.
Član 47.
Mješoviti operator dužan je donijeti program mjera radi osiguranja primjene
nepristrasnih uslova pristupa sistemu kojim upravlja, uključujući i posebne
obaveze zaposlenika i dostaviti ga Ministarstvu na mišljenje.
Mješoviti operator je dužan do 1. marta tekuće godine dostaviti Ministarstvu
godišnji izvještaj o provođenju programa mjera, iz stava 1. ovoga člana, za
prethodnu godinu.
Mješoviti operator je dužan objaviti na svojim internetskim stranicama program
mjera i izvještaj o realizovanom programu mjera za prethodnu godinu.
Računovodstveno razdvajanje djelatnosti
Član 48.
Energetski subjekti za gas dužni su izraditi, objaviti i dati na reviziju godišnje
finansijske izvještaje, u skladu sa važećom zakonskom regulativom.
Energetski subjekti za gas koji nemaju zakonsku obavezu objavljivanja godišnjih
finansijskih izvještaja moraju omogućiti uvid u svoje finansijske izvještaje
u mjestu svoga sjedišta.
Revizija godišnjega finansijskog izvještaja mora potvrditi da se poštivalo načelo
nediskriminacije korisnika gasnog sistema i izbjegavanja međusobnog subvencionisanja
regulisanih i tržišnih djelatnosti u sektoru gasa. Godišnji finansijski izvještaji
moraju sadržavati sve podatke o transakcijama s povezanim energetskim subjektima.
Član 49.
Energetski subjekti za gas dužni su u svojim poslovnim knjigama, po pravilima
internog knjigovodstva, odvojeno voditi podatke koji se odnose na djelatnost
transporta gasa, distribucije gasa, skladištenja gasa te upravljanje postrojenjem
za LNG radi primjene načela nediskriminacije korisnika gasnog sistema, izbjegavanja
međusobnog subvencioniranja regulisanih i tržišnih djelatnosti i narušavanja
tržišne utakmice. Za ostale djelatnosti u sektoru gasa, energetski subjekti
za gas dužni su odvojeno voditi podatke koji mogu biti konsolidovani.
Član 50.
Energetski subjekti za gas dužni su u svojim poslovnim knjigama, po pravilima
internog knjigovodstva, odvojeno voditi podatke koji se odnose na djelatnost
snabdijevanja povlaštenih kupaca i djelatnost snabdijevanja tarifnih kupaca.
Nakon otvaranja tržišta gasa, energetski subjekt za gas dužan je u svojim poslovnim
knjigama, po pravilima internoga knjigovodstva, odvojeno voditi podatke koji
se odnose na snabdijevanje gasom povlaštenih kupaca iz kategorije domaćinstva
i ostalih povaštenih kupaca.
U okviru pravila internoga knjigovodstva, energetski subjekti za gas dužni su
utvrditi pravila za raspoređivanje imovine, obaveza, prihoda, troškova i amortizacije
na djelatnost transporta, distribucije, skladištenja gasa, upravljanja postrojenjem
za LNG te za ostale djelatnosti u sektoru gasa.
Pravo pristupa poslovnim knjigama
Član 51.
Energetski subjekt za gas dužan je omogućiti Ministarstvu pristup poslovnim
knjigama, što uključuje pravo Ministarstva da zahtijeva sva potrebna obavještenja,
dostavu potrebnih podataka, neposredan uvid u poslovne knjige, knjigovodstvene
isprave, finansijske izvještaje i drugu dokumentaciju energetskog subjekta i
poduzimanje drugih radnji potrebnih za obavljanje poslova iz nadležnosti Ministarstva.
XII TEHNIČKI PROPISI
Član 52.
Gasovodi, gasna postrojenja i gasne instalacije moraju biti pouzdani u radu
i sigurni po ljude, životinje i okolinu i moraju biti projektovani, građeni,
eksploatisani, održavani, i uklanjani u skladu sa tehničkim propisima i ostalim
pravilima struke.
Član 53.
Radi postizanja tehničke sigurnosti potrebno je da se usvoje i objave tehnički
propisi sa minimalnim zahtjevima za potrebe projektovanja, puštanja u pogon,
rad i održavanje sistema transporta, distribucije, skladištenja gasa, postrojenja
za LNG i direktne gasovode.
Propisi iz stava 1. ovog člana trebaju osigurati kompatibilnost međudržavnih
spojnih gasovoda i trebaju biti objektivni i nediskriminirajući.
Za zadovoljenje zahtjeva iz st. 1. i 2. ovog člana za potrebe FBiH daje se podrška
projektu "Harmonizacija i tehničke regulative u gasnom sektoru zemalja
jugoistočne Evrope" koji se radi u koordinaciji sa "DVGW" - njemačko
udruženje za gas i vodu, i "IGT" kao operativnim izvršiocem ispred
Udruženja za gas Bosne i Hercegovine.
Nosioci projekta iz stava 3. ovog člana su nadležni i odgovorni u oblasti tumačenja
tehničkih propisa i donošenja pravila struke.
Za dio tehničke regulative koja je već završena i verifikovana od strane Koordinacionog
odbora projekta iz stava 3. ovog člana, ministar će donijeti provedbeni propis.
Za svu ostalu tehničku regulativu donesenu i verifikovanu od strane Koordinacionog
odbora do konačnog završetka projekta iz stava 3. ovog člana ministar će, sukcesivno
po kandidovanju, donositi odgovarajući provedbeni propis.
Član 54.
Odgovornost za sprovedbu propisa snose projektanti, proizvođači i uvoznici opreme,
izvođači radova, korisnici, preduzeća za održavanje i servisiranje kao i treća
lica za eventualna dejstva koja bi mogla ugroziti pouzdanost i sigurnost bilo
kojeg objekta koji je u funkciji prirodnog gasa.
XIII NADZOR
Član 55.
Upravni nadzor nad provedbom ove Uredbe provodi Ministarstvo.
Nadzor nad zakonitošću upravnih i drugih akata koja na osnovu ove Uredbe donose
pravna lica vrši Ministarstvo.
Inspekcijski nadzor nad provedbom ove Uredbe obavlja Federalna uprava za inspekcijske
poslove i drugi nadležni inspektori u skladu sa važećom zakonskom regulativom
na teritoriji FBiH.
XIV KAZNENE ODREDBE
Član 56.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.500 KM do 12.500 KM kaznit će se za prekršaj energetski
subjekt koji ne obavlja svoju djelatnost u skladu sa odredbama ove Uredbe i
podzakonskim aktima za gas donesenih na osnovu ove uredbe.
Novčanom kaznom od 1.000 KM do 3.000 KM kaznit će se odgovorna osoba u energetskom
subjektu za neizvršavanje obaveza predviđenim stavom 1. ovog člana.
Uz kaznu za prekršaj može se energetskom subjektu koji je počinio više prekršaja
ili u roku od godine dana ponavlja prekršaj iz stava 1. ovog člana izreći zaštitna
mjera zabrane obavljanja djelatnosti do godinu dana, a odgovornoj osobi iz stava
2. ovog člana izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja istih poslova do godinu
dana.
XV PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Nadležnost
Član 57.
Agencija je nezavisan regulator energetskih djelatnosti koja će biti uspostavljena
odgovarajućim propisima FBIH/BIH (u daljnjem tekstu: Agencija).
Do uspostavljanja Agencije funkciju regulatora gasnog sistema će obavljati Ministarstvo.
Otvaranje tržišta
Član 58.
Tržište gasa se otvara postepeno, tako što će se odredbe članova 34. i 37. primjeniti
nakon uspostavljanja Agencije.
Zbog karakteristika tržišta sektora prirodnog gasa u Bosni i Hercegovini/FBiH
u smislu ograničenog broja krajnjih kupaca, nerazvijenog transportnog sistema
gasa, uvoza gasa samo iz jednog transportnog pravca do Bosne i Hercegovine,
potrebno je pokrenuti inicijativu za odgađanjem primjene otvaranja tržišta iz
člana 23, odnosno primjenu člana 28. EU2003/55/EC Direktive od 26.06.2003.g.,
a koji govori o tržištu prirodnog gasa u nastajanju i izolaciji.
Inicijativom za odgađanjem primjene otvaranja tržišta moguće je postići odgađanje
zahtjeva preciziranih u Ugovoru o formiranju Energetske Zajednice zemalja jugoistočne
Evrope potpisanim od strane Bosne i Hercegovine.
Postupak izbora snabdjevača gasom za proces otvaranja tržišta, određivanja nosioca
obaveze javne usluge snabdijevanja gasom će biti definisan uspostavom Agencije
i donošenjem odgovarajućih propisa.
Razdvajanje djelatnosti
Član 59.
Do ispunjenja uslova iz člana 30. st. 1. i 2. za obavljanje poslova vezanih
za snabdijevanje gasom potrošača u FBiH određuje se privredno društvo "Energoinvest"
d.d. Sarajevo i "BH-Gas" d.o.o. Sarajevo.
Ukoliko dođe do funkcionalnih promjena u organizaciji sadašnjeg stanja vezanog
za snabdjevanje potrošača gasom iz stava 1. ovog člana, Ministarstvo može odrediti
subjekt koji će obavljati poslove vezane za snabdjevanje potrošača.
Izuzetno od člana 41. st. 1. i člana 45. stav 1. u smislu pravnog razdvajanja
i čl. 48., 49. i 50. u smislu računovodstvenog razdvajanja vertikalno integrisanog
subjekta, privredno društvo "BH-Gas"d.o.o. Sarajevo će svoje obaveze
ispuniti u prelaznom periodu ne dužem od pet godina.
Podzakonski akti u sektoru gasa
Član 60.
Vlada FBiH će donijeti uredbu o sigurnosti snabdijevanja prirodnim gasom u roku
od 18 mjeseci od dana stupanja na snagu ove Uredbe, a i opšte uslove za snabdjevanje
prirodnim gasom nakon uspostave Agencije.
Agencija će donijeti tarifne sisteme za regulisane cijene u sektoru gasa, mrežna
pravila transportnog sistema, mrežna pravila distributivnog sistema, pravilnik
o naknadi za priključenje na gasnu mrežu kao i za povećanje priključne snage.
Ministar će donijeti pravilnik o uslovima za obavljanje energetske djelatnosti
u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ove Uredbe.
Ministar će donijeti pravilnik o preuzimanju tehničkih propisa za oblast prirodnog
gasa u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ove Uredbe.
Sektor ukapljenog naftnog gasa (LPG) će biti uređen posebnim provedbenim propisom
koji će, na prijedlog Ministarstva, donijeti Vlada FBiH u roku od 12 mjeseci
od dana stupanja na snagu ove Uredbe.
Stupanje na snagu
Član 61.
Ova Uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim
novinama Federacije BiH", i biće na snazi do usvajanja odgovarajućih zakonskih
rješenja na nivou FBiH/BiH.
V broj 778/07
31. oktobra 2007. godine
Sarajevo
Premijer
dr. Nedžad Branković, s.r.