Koristeći se ovlaštenjima koja su mu data članom V Aneksa 10
(Sporazum o civilnoj implementaciji Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je visoki predstavnik konačni autoritet
u zemlji u pogledu tumačenja pomenutog Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovnog
ugovora; i posebno uzevši u obzir član II. 1. (d) gore navedenog Sporazuma,
prema kojem visoki predstavnik “pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju
rješenja za sve probleme koji se pojave u vezi sa civilnom implementacijom”;
Pozivajući se na stav XI. 2. Zaključaka Konferencije za implementaciju mira
održane u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojem je Vijeće za implementaciju
mira pozdravilo namjeru visokog predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet
u zemlji u pogledu tumačenja Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovnog ugovora
kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno,
“donošenjem obavezujućih odluka, kada to bude smatrao neophodnim”, u vezi sa
određenim pitanjima, uključujući (u skladu sa tačkom (c) ovog stava) i “mjere
u svrhu osiguranja implementacije Mirovnog sporazuma na čitavoj teritoriji Bosne
i Hercegovine i njenih entiteta”;
S obzirom na stav I.2.a Zaključaka navedene Konferencije iz Bona, kojim je utvrđeno
“da je nepristrasno i nezavisno pravosuđe” od “suštinske važnosti za vladavinu
zakona i pomirenje u Bosni i Hercegovini”;
Uzimajući u obzir Aneks Deklaracije Vijeća za implementaciju mira od 16. decembra
1998. godine, u kojem je Upravni odbor apelirao na potrebu “usvajanje zakona,
do 30. juna 1999. godine, kojim bi se uspostavilo nezavisno i nepristrasno pravosuđe,
sa akcentom na sudskim i tužilačkim imenovanjima, primjerenim plaćama i objektivnim
standardima za imenovanje sudija i tužilaca, koji će biti u skladu sa istim
koji se primjenjuju u evropskoj demokratskoj praksi, te unapređivanju multietničkog
pravosuđa širom BiH”;
Shvatajući da je relevantno zakonodavstvo u Federaciji donio visoki predstavnik
17. maja 2000. godine, da ga je naknadno usvojio Parlament Federacije Bosne
i Hercegovine i da je objavljeno u “Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine”
br. 20/01;
Cijeneći činjenicu da, u vrijeme kada je Nezavisna pravosudna komisija započela
sa radom u proljeće 2001. godine, finansijska situacija u pravosuđu bila kritična
i da je Nezavisna pravosudna komisija, u bliskoj saradnji sa entitetskim ministarstvima
pravde i entitetskim parlamentima, postigla značajno smanjenje godišnjih troškova
u sudstvu i tužilaštvu time što je ujedinila tužilačke funkcije, čime je umanjen
broj prvostepenih sudova i broj sudija te pomoćnog tehničkog osoblja u pravosuđu;
Potvrđujući da je Odluku o privremenom finansiranju Suda i Tužilaštva Bosne
i Hercegovine donijelo Vijeće ministara i da je ista objavljena u “Službenom
glasniku Bosne i Hercegovine” br. 29/03;
Shvatajući da je finansijska situacija u sudstvu i tužilaštvu na svim nivoima
u Bosni i Hercegovini i dalje izrazito kritična i da godišnji troškovi plaća
i naknada za sudije i tužioce jasno predstavljaju neproporcionalan dio ukupnih
budžeta;
Shvatajući takođe da je trenutno situacija neodrživa i da bi mogla dovesti do
kolapsa u pravosuđu u Bosni i Hercegovini;
S obziromda su sudovi i tužilaštva nagomilali znatna dugovanja usljed nedostatka
sredstava za pravovremeno izmirenje operativnih troškova i isplaću plaća, da
je ukupni dug krajem 2004. godine dostigao 16 miliona KM i da su mnogim sudovima
bile i u ovom trenutku i dalje jesu uskraćene osnovne usluge – poput pošte i
telefona – te da stoga oni nisu funkcionalni niti u mogućnosti da pružaju usluge
potrebne građanima Bosne i Hercegovine;
Svjestan činjenice da su sudijama i tužiocima u Bosni i Hercegovinie – kao posljedica
mehanizama utvrđenih u pozitivnom zakonodavastvu – plaće bile uvećavane za otprilike
40% od prvobitnog povećanja u 2000. godini sve dok plaće nisu zamrznute u decembru
2004. godine kada je istovremeno inflacija u Bosni i Hercegovini bila minimalna;
Uzimajući u obzir kominike Upravnog odbora vijeća za implementaciju mira od
3. decembra 2004. godine, u kojem je Upravni odbor naglasio da “efikasan rad
pravosuđa, ključni element poslijeratnog oporavka BiH, ovisi o pravilnom funkcioniranju
i odgovarajućoj nagrađenosti pravosudnih tijela”, i u kojem je dao svoju punu
podršku stavu “da je hitno potrebno izvršiti reviziju plaća u pravosuđu da bi
se osigurala odgovarajuća raspodjela sredstava koja će omogućiti efikasan rad
pravosudnog sistema”.
Konstatirajući takođe da je, u cilju izbjegavanja daljeg pogoršanja situacije,
visoki predstavnik zamrznuo plaće u entitetskom pravosuđu decembra 2004. godine
i da je uspostavljena Radna grupa koju čine predstavnici iz ministarstava pravde
na nivou entiteta i Bosne i Hercegovine, Pravosudne komisije Brčko Distrikta,
Visokog sudskog i tužilačkog vijeća Bosne i Hercegovine kao i udruženja sudija
i tužilaca u oba entiteta sa zadatkom da izvrši reviziju plaća u pravosuđu i
izradi nove zakonske propise;
Prihvatajućipreporuke Radne grupe da bi plaće sudija i tužilaca trebale biti
usklađene između entiteta, da naknade koje su ukinuli entitetski parlamenti
2003. godine ne bi trebalo ponovo uvesti, da bi plaće za sudije i tužioce trebale
biti umjereno umanjene, da bi sadašnje plaće trebale ostati i dalje zamrznute
sve dok prosječna plaća u Bosni i Hercegovini ne dostigne određeni nivo, te
da će, nakon što ponovo počnu da rastu, plaće rasti u istom procentu kao i prosječna
plaća u Bosni i Hercegovini čime će se osigurati fiksni omjer između prosječne
plaće u Bosni i Hercegovini i plaća u pravosuđu kao i dalje usklađivanje između
entiteta;
Prihvatajućičinjenicu da je Visoko sudsko i pravosudno vijeće Bosne i Hercegovine,
na svojoj sjednici održanoj 23. avgusta 2005. godine, izrazilo podršku preporukama
radne grupe;
Prisjećajući se Kominikea Upravnog odbora Vijeća za implementaciju mira od 24.
juna 2005. godine u kojem je ukazano na to da je Upravni odbor i dalje zabrinut
“zbog izazova fiskalne održivosti sa kojim se suočavaju vlasti u BiH, naročito
na entitetskom nivou”;
Shvatajućida je realizacija preporuka radne grupe od ključnog značaja za funkcioniranje
pravosudnog sistema u Bosni i Hercegovini i da je u tom pogledu od vrhunske
važnosti da se one ostvaruju od početka naredne budžetske godine i to počevši
od 1. januara 2006 godine;
Uzevši u obzir i razmotrivši sve navedeno, visoki predstavnik donosi sljedeću:
ODLUKU
kojom se donosi Zakon o plaćama i ostalim naknadama sudija i tužilaca u Federaciji
Bosne i Hercegovine koji se nalazi u prilogu ove Odluke i čini njen sastavni
dio.
Taj zakon stupa na snagu kao zakon Federacije Bosne i Hercegovine danom predviđenim
u članu 18. Zakona, osim ako ga Parlament Federacije Bosne i Hercegovine ne
usvoji u istom tekstu, istom obliku i bez izmjena i dopuna ili dodatnih uvjeta
prije 31. decembra 2005. godine. Ako Parlament Federacije Bosne i Hercegovine
usvoji navedeni zakon u drugačijem tekstu, uz izmjene i dopune ili dodatne uvjete,
taj zakon neće stupiti na snagu.
U slučaju da Zakon koji je sastavni dio ove Odluke stupi na snagu u skladu sa
odredbama ove Odluke, stupiće na snagu na privremenoj osnovi, sve dok ga Parlament
Federacije Bosne i Hercegovine ne usvoji u istom obliku, bez izmjena i dopuna
ili bez dodatnih uslova.
Ova odluka stupa na snagu odmah i odmah se objavljuje u “Službenim novinama
Bosne i Hercegovine”.
Sarajevo, 9. decembar 2005.
Paddy Ashdown
Visoki predstavnik
________________________________________
ZAKON O PLAĆAMA I DRUGIM NAKNADAMA
SUDIJA I TUŽILACA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I
OPŠTE ODREDBE
Član 1.
Okvir Zakona
Ovim zakonom utvrđuju se plaće, naknade i druga materijalna prava sudija, tužilaca i stručnih saradnika u Federaciji Bosne i Hercegovine.
II
PLAĆE, NAKNADE I DRUGA MATERIJALNA PRAVA
Član 2.
Osnovna mjesečna plaća sudija
1. Osnovna mjesečna plaća sudija iznosi:
a) Za sudije općinskih sudova: 2.400 KM.
b) Za šefove odjeljenja općinskih sudova: 2.600 KM.
c) Za predsjednike osnovnih sudova: 2.800 KM.
d) Za predsjednike općinskih sudova sa 30 ili više sudija: 3.200 KM.
e) Za predsjednike općinskih sudova sa 60 ili više sudija: 3.600 KM
f) Za sudije kantonalnih sudova: 3.000 KM
g) Za šefove odjeljenja kantonalnih sudova: 3.200 KM.
h) Za predsjednike kantonalnih sudova: 3.400 KM.
i) Za sudije Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine i sudije Vrhovnog
suda Federacije Bosne i Hercegovine: 3.800 KM.
j) Za šefove odjeljenja Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine i Vrhovnog
suda Federacije Bosne i Hercegovine: 4.000 KM.
k) Za predsjednike Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine i Vrhovnog suda
Federacije Bosne i Hercegovine: 4.400 KM.
Član 3.
Osnovna mjesečna plaća tužilaca
1. Osnovna mjesečna plaća tužilaca iznosi:
a) Za tužioce kantonalnih tužilaštava: 2.400 KM.
b) Za šefove odsjeka kantonalnih tužilaštava: 2.600 KM.
c) Za zamjenike glavnog tužioca kantonalnih tužilaštava: 3,000 KM.
d) Za glavne tužioce kantonalnih tužilaštva: 3.400 KM.
e) Za tužioce Tužilaštva Federacije BiH: 3.800 KM.
f) Za zamjenike glavnog tužioca Tužilaštva Federacije BiH: 4.000 KM.
g) Za glavnog tužioca Tužilaštva Federacije BiH: 4.400 KM.
Član 4.
Osnovna mjesečna plaća za stručne saradnike
1. Osnovna mjesečna plaća stručnih saradnika koji obavljaju sudsku funkciju
u skladu sa članom 43. stav 2. Zakona o sudovima u Federaciji Bosne i Hercegovine
1.200 KM.
2. Broj stručnih saradnika iz stava 1. ovog člana određuje Visoko sudsko i tužilačko
vijeće Bosne i Hercegovine. Stručne saradnike imenuje Visoko sudsko i tužilačko
vijeće Bosne i Hercegovine u skladu sa Poslovnikom Visokog sudskog i tužilačkog
vijeća i na tom radnom mjestu stručni saradnik ne može provesti više od šest
godina.
Član 5.
Dodatak na radni staž
Osnovna mjesečna plaća svakog sudije i tužioca iz člana 2. odnosno 3. ovog zakona i stručnog saradnika iz člana 4. povećava se za 0,5% za svaku punu godinu radnog staža, najviše do 40 godina.
Član 6.
Regulisanje osnovne mjesečne plaće
1. Plaće propisane članom 2, 3. i 4 ovog zakona neće se povećavati sve dok
prosječna mjesečna neto plaća u Bosni i Hercegovini izračunata za kalendarsku
godinu ne dostigne ili ne pređe iznos od 800 KM.
2. Počevši od godine koja uslijedi nakon godine u kojoj prosječna mjesečna neto
plaća u Bosni i Hercegovini izračunata za kalendarsku godinu po prvi put dostigne
ili pređe iznos od 800 KM, osnovna mjesečna plaća sudija, tužilaca i stručnih
saradnika iz člana4. ovog zakona propisana će se godišnje korigovati za procenat
povećanja prosječne mjesečne neto plaće u Bosni i Hercegovini.
3. Procenat povećanja iz stava 2. ovog člana izračunat će se tako što će se
uporediti prosječna mjesečna neto plaća u Bosni i Hercegovini za kalendarsku
godinu sa prosječnom mjesečnom neto plaćom u Bosni i Hercegovini iz prethodne
kalendarske godine.
4. U slučaju da se u nekoj godini prosječna mjesečna neto plaća u Bosni i Hercegovini
izračunata za kalendarsku godinu smanji, osnovna mjesečna plaća sudija, tužilaca
i stručnih saradnika iz člana 4. ovog zakona ostaje ista i neće se ponovo povećavati
sve dok prosječna mjesečna neto plaća u Bosne i Hercegovini izračunata za kalendarsku
godinu ne dostigne najviši nivo od prvog povećanja plaća u skladu sa stavom
2. ovog člana. Nakon toga, plaće sudija, tužilaca i stručnih saradnika iz člana
4. ovog Zakona se povećavaju u skladu sa stavom 2. ovog člana.
5. Prosječna mjesečna neto plaća za kalendarsku godinu biće ona plaća koja bude
objavljena od strane Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine.
Član 7.
Radno vrijeme
1. Broj radnih sati za sudije, tužioce i stručne saradnike iz člana 4. ovog
zakona je 40 sati sedmično.
2. Ukoliko sudija, tužilac ili stručni saradnik iz člana 4. ovog zakona radi
pola radnog vremena, a u skladu sa posebnim zakonom ili propisima, osnovna mjesečna
plaća iz člana 2., 3. i 4. ovog zakona, korigovaće se u skladu sa brojem odrađenih
dana u odnosu prema broju redovnih radnih dana za taj mjesec.
Član 8.
Plaćeni godišnji odmor i odsutsvo za zadovoljenje vjerskih potreba
1. Sudije i tužioci imaju pravo na plaćeni godišnji odmor u trajanju od 30
radnih dana, a stručni saradnici iz člana 4. ovog zakona imaju pravo na plaćeni
godišnji odmor u trajanju od 20 radnih dana.
2. Pored prava na godišnji odmor definisanog u stavu 1. ovog člana, sudije,
tužioci i stručni saradnici iz člana 4. ovog zakona imaju pravo na dva plaćena
i dva neplaćena dana odmora godišnje za zadovoljenje vjerskih potreba.
3. Svi sudije i tužioci imaju pravo na neto naknadu za godišnji odmor u iznosu
od 50% osnovne mjesečne plaće iz tačke a) člana 2. odnosno tačke a) člana 3.
ovog zakona. Stručni saradnici iz člana 4. imaju pravo na neto naknadu za godišnji
odmor u iznosu od 50% njihove plaće utvrđene u tački 1. člana 4.
4. Neto naknada za godišnji odmor iz stava 3. ovog člana plaća se kao dodatak
na redovnu plaću u julu svake godine, bez obzira na to kada se uzima godišnji
odmor.
5. Plaćeni godišnji odmor za svakog sudiju, tužioca i stručnog saradnika iz
člana 4. ovog zakona bit će regulisan planom godišnjih odmora kojeg će odrediti
predsjednik suda ili glavni tužilac na godišnjoj bazi u skladu sa propisima
o unutrašnjem poslovanju predmetnog suda odnosno tužilaštva.
Član 9.
Vanredno plaćeno odsustvo
Pored godišnjeg odmora i plaćenog odsustva za zadovoljenje vjerskih potreba
regulisanog članom 8. ovog Zakona, sudije, tužioci i stručni saradnici iz člana
4. ovog zakona imaju pravo na sedam plaćenih dana odmora u kalendarskoj godini
kako slijedi:
(i) U slučaju ženidbe/udaje: 5 dana;
(ii) U slučaju smrti bliskog srodnika (supružnika, partnera, majke, oca, očuha,
maćehe, djeteta, pastorka/pastorke, brata, sestre, polubrata, polusestre): 3
dana;
(iii) U slučaju smrti manje bliskog srodnika (dede, bake ili bliskog srodnika
bračnog druga ili partnera): 1 dan;
(iv) U slučaju rođenja djeteta: 2 dana;
(v) U slučaju selidbe iz stalnog prebivališta u drugo prebivalište: 1 dan.
Član 10.
Plaćeno odsustvo
1. Visoko sudsko i tužilačko vijeće može odlučiti da sudija odnosno tužilac
nastavi primati svoju plaću tokom odsustva koje mu odobri Visoko sudsko i tužilačko
vijeće u skladu sa članom 17. tačkom 13. Zakona o Visokom sudskom i tužilačkom
savjetu Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik Bosne i Hercegovine”, br. 25/04).
2. Visoko sudsko i tužilačko vijeće u saradnji sa Federalnim ministarstvom pravde
donosi propise u vezi sa okolnostima pod kojim sudija odnosno tužilac nastavlja
primati plaću tokom odsustva definisanog u stavu 1. ovog člana.
Član 11.
Naknada prilikom odlaska u penziju
Sudije i tužioci imaju pravo na jednu osnovnu mjesečnu plaću kao naknadu prilikom odlaska u penziju, kao što je to propisano u članu 2. odnosno 3. ovog zakona.
Član 12.
Zdravstveno osiguranje i bolovanje
Sudije, tužioci i stručni saradnici iz člana 4. ovog zakona imaju pravo na zdravstveno osiguranje i bolovanje u skladu sa važećim Zakonom o zdravstvenom osiguranju u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Član 13.
Penzijsko i invalidsko osiguranje
Sudije, tužioci i stručni saradnici iz člana 4. ovog zakona imaju pravo na penzijsko
i invalidsko osiguranje u skladu sa važećim Zakonom o penzijskom i invalidskom
osiguranju u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Član 14.
Naknada za putne troškove
Sudije, tužioci i stručni saradnici iz člana 4. ovog zakona imaju pravo na naknadu za putne troškove u skladu sa propisima o unutrašnjem poslovanju suda ili tužilaštvu i odobrenim budžetom sudom odnosno tužilaštva.
Član 15.
Naknada za troškove edukacije
Sudije i tužioci imaju pravo na naknadu za troškove nastale u toku edukacije u skladu sa propisima o unutrašnjem poslovanju suda ili tužilaštva i odobrenim budžetom suda odnosno tužilaštva
Član 16.
Naknada za upućivanje u drugi sud sa ili bez pristanka sudije
U slučaju upućivanja sudije da vrši dužnost sudije u drugom sudu u skladu sa članom 50. ili 51. Zakona o visokom sudskom i tužilačkom vijeću, taj sudija ima pravo na naknadu za troškove u skladu sa odredbama koje donese Visoko sudsko i tužilačko vijeće u saradnji sa Ministarstvom pravde Federacije BiH.
III
ZAVRŠNE ODREDBE
Član 17.
Stavljanje odredbi van snage
Odredbe sadržane u drugim zakonima, propisima ili odlukama Federacije Bosne i Hercegovine koje su u suprotnosti s odredbama ovog zakona prestaju da važe danom stupanja na snagu ovog zakona.
Član 18.
Objavljivanje i stupanje na snagu
Ovaj zakon stupa na snagu 1.1.2006. godine.