ZAKON
O INVESTIRANJU JAVNIH SREDSTAVA
I - OPĆE ODREDBE
Član 1.
Ovim Zakonom uređuje se investiranje javnih sredstava u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija).
Član 2.
Pod javnim sredstvima podrazumijevaju se: sva budžetska i vanbudžetska sredstva, porezni i neporezni prihodi, naknade, kompenzacije i ostali prihodi iz vlastitih izvora od pružanja javnih usluga i djelatnosti, krediti i grantovi. Javna sredstva moraju se deponovati na jedinstvenom računu Trezora i isplaćivati sa jedinstvenog računa Trezora. U skladu sa odredbama ovog Zakona, javna sredstva mogu se investirati, bez obzira na to da li su planirana za budžetske namjene.
Pod investicionom institucijom podrazumijevaju se: Trezor pri Federalnom ministarstvu finansija i trezori pri svakom od kantonalnih ministarstava finansija, općinama i gradovima, Federalni zavod za PIO, Federalni zavod za zdravstveno osiguranje i reosiguranje, Fond solidarnosti Federacije, kantonalni zavodi zdravstvenog osiguranja, Federalni zavod za zapošljavanje i službe za zapošljavanje kantona.
Pod trećom stranom koja djeluje u svojstvu depozitara podrazumijeva se banka koja drži u skrbništvu prenosive otkupljene vrijednosne papire u skladu sa ugovorom o reotkupu .
Pod investicionim menadžerom podrazumijeva se fizičko lice, brokerska kuća i banka koju propisno ovlasti investiciona institucija i ovlaštenja joj se povjere u ime investicione institucije da investira, vrši transfer ili na drugi način upravlja javnim sredstvima.
II - ODOBRENE INVESTICIJE
Član 3.
Investiranje javnih sredstava vrši se za svrhe uvećanja resursa u Federaciji.
Javna sredstva mogu se investirati jedino u sljedeće vidove investicija (u daljnjem tekstu: odobrene investicije):
1) vladine obveznice koje izdaje vlada druge države koje su rangirane najmanje kao “A” klasa (visokog do srednjeg kvaliteta sa većim brojem dobrih karakteristika, ali koje su u izvjesnoj mjeri osjetljive na uticaj promjena u ekonomskim uvjetima) a prema Standard & Poors, Moody's Investor Service ili Fitch Rating Service;
2) vrijednosne papire koji su rangirani kako je navedeno u prethodnoj tački za koje garantuje vlada druge države;
3) depozit kod bilo koje banke koja je članica Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine;
4) depozit u nekoj od banaka koja je rangirana najmanje klasom “A” u skladu sa Standard & Poors, Moody's Investor Service ili Fitch Rating Service;
5) ugovore o reotkupu u čijoj osnovi su prenosivi otkupljeni vrijednosni papiri koji se sastoje od gore opisanih vrijednosnih papira u tački 1) i koje u svojstvu depozitara drži treća strana;
6) sredstva na tržištu novca koja su regulirana od Komisije za promet vrijednosnih papira iz Sjedinjenih Američkih Država ili neke nadležne institucije Evropske unije a čiji se portfelji sastoje samo od vrijednosnih papira izraženih u apoenima Eura, tržište novca države Bosne i Hercegovine, koje će biti regulirano od ovlaštene institucije.
7) vladine obveznice koje izdaje Bosna i Hercegovina.
Član 4.
Odobrene investicije moraju imati dospijeće kraće od roka planiranog za doznačenu upotrebu javnih sredstava koja se investiraju.
U svaku od odobrenih investicija iz člana 3. stav 2. tač . 3), 4) i 7) može se investirati najviše 25% javnih sredstava koja pripadaju investicionoj instituciji.
U odobrene investicije čije dospijeće ne prelazi sedam dana mora se investirati najmanje 10% javnih sredstava koja pripadaju investicionoj instituciji.
Član 5.
U slučaju da se u ulozi investicionog menadžera pojavljuje pravni subjekt: banka, brokerska kuća, sve odobrene investicije obavezno se drže na posebnom računu koji investicioni menadžer otvara u svoje ime a za račun investicione institucije u skladu sa instrukcijama datim od investicione institucije.
U slučaju da se u ulozi investicionog menadžera pojavljuje fizičko lice, otvaranje i upravljanje posebnim računom bit će provedeno u skladu sa instrukcijama datim od investicione institucije.
Prenosive otkupljene vrijednosnice u ugovoru o reotkupu obavezno u svojstvu depozitara drži treća strana.
Član 6.
U roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona svaka investiciona institucija zvanično ovlašćuje najmanje jednog investicionog menadžera.
Ovlašćenje investicionog menadžera iz stava 1. ovog člana mora biti zasnovano na odluci investicione institucije. Navedenom odlukom preciziraju se javna sredstva kojima se upravlja, investicioni plan, prosječno procjenjeno dospjeće, ograničenja iz čl. 3. 4. ovog Zakona, uvjeti kolaterala javnih depozita, te utvrđuju rokovi za podnošenje izvještaja o investicionim odlukama.
Odluka iz stava 2. ovog člana dostavlja se u roku od deset dana Federalnom ministarstvu finansija.
Član 7.
Investicioni menadžer može biti lice koje je zaposlenik investicione institucije sa odgovarajućim iskustvom u investicionom upravljanju i da je certifikovano od Komisije za vrijednosne papire; brokerska kuća koja je certifikovana od Komisije za vrijednosne papire; banka sa dozvolom institucije za superviziju - Agencije za bankarstvo Federacije Bosne i Hercegovine ili Centralne banke Bosne i Hercegovine.
Bankarske usluge su predmet javnog nadmetanja (tendera) među konkuretnim ponuđačima.
U roku od deset dana nakon potpisivanja ugovora između investicione institucije i pravnog lica koje je investicioni menadžer kopija ugovora, uključujući i njegove naknadne izmjene i dopune, dostavlja se instituciji nadležne supervizije za banku, odnosno Komisiji za vrijednosne papire za brokersku kuću.
Investicioni menadžer donosi investicione odluke u ime investicione institucije. Investicioni menadžer ne može se odreći ili na neki drugi način dodijeliti ovlasti utvrđene ovim Zakonom.
Ukoliko investicioni menadžer investira javna sredstva u odobrene investicije on ne snosi odgovornost za nastali gubitak ili smanjenje javnih sredstava.
Član 8.
Investicioni menadžer podnosi izvještaj investicionoj instituciji o investiranju u skladu sa odlukom iz člana 6. stav 2. ovog Zakona.
Član 9.
Sve investicione institucije podnose godišnji izvještaj Federalnom ministarstvu finansija o svojim investicionim rezultatima, najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.
Na osnovu izvještaja investicionih institucija Federalno ministarstvo finansija izrađuje jedinstveni konsolidovani investicioni izvještaj i podnosi ga Vladi Federacije Bosne i Hercegovine najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine podnosi konsolidovani izvještaj Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine najkasnije do 31. maja tekuće godine za prethodnu godinu.
Član 10.
Sve investicione aktivnosti na osnovu ovog Zakona bit će predmetom kontrole od Federalnog ministarstva finansija i revizije od Ureda za reviziju budžeta Federacije Bosne i Hercegovine.
V – KAZNENE ODREDBE
Član 11.
Nov č anom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM do 20.000,00 KM kaznit ć e se za prekr š aj pravno lice u svojstvu zakonski ovla šć enog investicionog menad ž era ako:
ne investira javna sredstva u odobrene investicije iz člana 3. ovog Zakona;
investira javna sredstva suprotno investicionim ograničenjima iz člana 4. ovog Zakona;
odobrene investicije se ne drže na, za tu svrhu posebno odvojenom, fiducijarnom računu, ili prenosive otkupljene vrijednosnice iz ugovora o reotkupu ne drži treća strana u svojstvu depozitara kako je propisano u članu 5.;
odrekne se ili na drugi način dodijeli svoje nadležnosti suprotno članu 7. stav 4.;
odbije dopustiti reviziju u skladu sa odredbom člana 10. ovog Zakona, odnosno odbije postupiti u skladu sa mjerama koje proizilaze iz nalaza revizije.
Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 KM do 2.000,00 KM kaznit će se odgovorno lice u pravnom licu za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 KM do 2.000,00 KM kaznit će se fizičko lice u svojstvu zakonski ovlašćenog investicionog menadžera za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Član 12.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 KM do 20.000,00 KM kaznit će se za prekršaj pravno lice koje nije investicioni menadžer ako donese investicionu odluku u pogledu javnih sredstava, bez obzira na to da li se radi o odobrenoj ili drugoj investiciji.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 KM do 5.000,00 KM kaznit će se za prekršaj iz stava 1. ovog člana fizičko lice koje nije investicioni menadžer.
Član 13.
Pored odgovornosti utvrđenih odredbama čl. 11. i 12. ovog Zakona investicionom menadžeru, odnosno pravnom ili fizičkom licu koje nije investicioni menadžer, također će se izreći i novčana kazna koja je srazmjerna nivou ostvarenog gubitka ili smanjenja javnih sredstava, a koja ne može biti veća od dvadesetostrukog iznosa ostvarenog gubitka ili smanjenja javnih sredstava, a koja su predmet prekršaja u skladu sa ovim Zakonom.
Član 14.
Ovaj Zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama Federacije BiH ”.
Predsjedavajući Doma naroda Parlamenta Federacije BiH Slavko Matić, s.r. |
Predsjedavajući Predstavničkog doma Parlamenta Federacije BiH Muhamed Ibrahimović, s.r. |