ZAKON O NOVČANOJ PODRŠCI U PRIMARNOJ
POLJOPRIVREDNOJ PROIZVODNJI

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1.

Ovim se Zakonom uređuje novčana podrška u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji: izvor i visina sredstava, lica koja ostvaruju pravo na novčanu podršku, namjena i korištenje sredstava, obaveze i realizacija novčane podrške, nadzor nad provođenjem zakona, kaznena i druga pitanja u vezi sa novčanom podrškom (u daljnjem tekstu: novčana podrška).

Član 2.

Novčana podrška (podsticaji, subvencije i participacije) u pogledu ovog Zakona jesu novčana sredstva za unapređenje primarne poljoprivredne proizvodnje koja je od interesa za tržište Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija) i stvaranje preduvjeta za izvoznu orijentaciju.

Član 3.

Cilj donošenja Zakona je osiguranje dugoročne podrške koja će omogućiti:
- stvaranje komercijalnih porodičnih poljoprivrednih gazdinstava i podizanje nivoa proizvodnje na nivo samodovoljnosti u proizvodnjama koje imaju uporednu prednost i otvaranje novih kapaciteta, čime bi se stekli preduvjeti prijelaza na izvoz pojedinih proizvoda, pri tome poštujući pravila Svjetske trgovinske organizacije (WTO) i načela EU-e;
- smanjenje zavisnosti od uvoza;
- stabilizaciju tržišta poljoprivredno-prehrambenih proizvoda;
- garantovano i sigurno snabdijevanje stanovništva uz adekvatnu cijenu;
- zadržavanje stanovništva na selu;
- ukupni ruralni razvoj.


II IZVOR I VISINA SREDSTAVA

Član 4.

Sredstva za novčanu podršku iz člana 2. ovog Zakona osiguravaju se u budžetu Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Budžet Federacije) za svaku kalendarsku godinu.
Visina novčane podrške ne može biti manja od 3% vrijednosti godišnjeg budžeta Federacije i proporcionalna je vrijednosti eventualnog rebalansa budžeta Federacije.

Član 5.

Preraspodjela sredstava po kantonima bit će izvršena na osnovu procentualnog udjela pojedinih resursa po kantonima u ukupnoj proizvodnji ili djelatnosti na nivou Federacije,uz uslov da je u kantonu u koji se vrši preraspodjela, kantonalnim budžetom predviđeno učešće kantona u podršci pojedinom resursu.
O odabiru prioriteta za novčanu podršku (proizvodnja ili proizvodi) na prijedlog kantonalnog ministarstva nadležnog za oblast poljoprivrede, odlučuje Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva (u daljnjem tekstu: Federalno ministarstvo), uz saglasnost Vlade Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije) za svaku godinu pojedinačno, vodeći računa da se pri odabiru prioriteta trebaju uvažavati:
- osnovna strateška opredjeljenja u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji, stanje resursa u prošlosti i danas, analiza podrške iz prethodne godine, mišljenje kantonalnih ministarstava nadležnih za poslove poljoprivrede (u daljnjem tekstu: kantonalno ministarstvo), naučnih institucija, komora, grupacija i udruženja, regionalne osobine, različitosti i obilježja poljoprivredne proizvodnje svakog kantona kako bi se aktivirali domaći prirodni i ljudski resursi, iskoristile komparativne prednosti, mogućnosti izvoza i dr.


Član 6.

U slučaju da se utvrđena kvota za pojedine kantone po vrstama novčanih potpora, radi objektivnih okolnosti, u cijelosti ili djelomično ne iskoriste, kantonalno ministarstvo će svojom odlukom omogućiti da se neutrošena sredstva usmjere na druge stavke unutar te oblasti, a po potrebi preusmjere sredstva iz oblasti u oblast, ali uz prethodno pribavljeno mišljenje Federalnog ministarstva.


III KORISNICI

Član 7.

Pravo na novčanu potporu imaju fizička i pravna lica (u daljnjem tekstu: korisnici) koja ispunjavaju sljedeće opće uvjete:
1. koja su registrirana za obavljanje djelatnosti primarne poljoprivredne proizvodnje na teritoriji Federacije;
2. imaju prebivalište ili sjedište na teritoriji Federacije;
3. koja proizvode za tržište ili daju usluge na tržištu;
4. pravna lica koja su ispunila obaveze iz privatizacije;
5. koja ispunjavaju i ostale posebno propisane uvjete.

Korisnik prava ostvaruje novčanu potporu na osnovu podnijetog zahtjeva kantonalnom ministarstvu putem općinskih službi za upravu.
Korisnik prava dužan je dobivena sredstva namjenski koristiti.
Kantonalno ministarstvo vodi evidenciju korisnika prava na novčanu podršku.


IV NAMJENE

Član 8.

Novčana podrška namijenjena je za:
1. podsticaje u razvoju stočarstva, voćarstva sa vinogradarstvom, ratarstva sa povrtlarstvom;
2. subvencioniranje kamata za investicione kredite u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji;
3. participacije za projekte novih tehnologija, obaveze i prezentacije od interesa za primarnu poljoprivrednu proizvodnju;
4. organsku proizvodnju.
5. pčelarstvo.


V OBAVEZE I REALIZACIJA


Član 9.

I - SREDSTVA ZA PODRŠKU SE KORISTE ZA:
A. Biljna proizvodnja:
1. Merkantilna proizvodnja:
- strne žitarice;
- kukuruz;
- soja, uljna repica, suncokret;
- krmno bilje na oranicama (nova sjetva);
- krompir;
- ostalo povrće za preradu;
- duhan.
2. Sjemenska proizvodnja:
- strne žitarice;
- povrće (krompir, grah, luk);
- krmno bilje;
- kukuruz;
- soja, uljna repica, suncokret.
3. Sadni materijal:
- sadni materijal se podstiče po komadu – sadnici.
4. Višegodišnji zasadi:
-višegodišnji zasadi: voćnjaci i vinogradi podstiču se po površini
zasada/godišnje.
B. Animalna poizvodnja:
- mlijeko: kravlje, ovčije i kozije;
- utovljena junad;
- utovljene svinje;
- mliječne krave u sistemu uzgojno-selekcijskog rada (godišnje);
- uzgoj ženske teladi;
- rasplodne ovce i koze u sistemu uzgoja - selekcijskog rada (godišnje);
- rasplodne svinje u sistemu uzgojno-selekcijskog rada (godišnje);
- rasplodni konji-godišnje;
- košnice pčela;
- proizvodnja pilenki;
- proizvodnja matica;
- riblja mlađ.
II - EKOLOŠKA PROIZVODNJA
Potiče se:
- savjetodavna služba;
- služba za certificiranje.
III- KAPITALNA ULAGANJA
Potiče se:
- ulaganje u nove zasade voćnjaka, vinograda, malina, kupina;
- sistemi za navođenje;
- objekti u stočarstvu.
IV - REGRESIRANJE KAMATA ZA INVESTICIJSKE KREDITE U
PRIMARNOJ POLJOPRIVREDNOJ PROIZVODNJI

V - PODRŠKA STRUČNIM INSTITUCIJAMA
Za poslove od posebnog interesa za Federaciju BiH i to:
- uzgojno-selekcijski rad u stočarstvu;
- zaštita bilja;
- introdukcija u sjemenarstvu;
- centralna savjetodavna služba.

VI - PODRŠKA UVOĐENJU NOVIH TEHNOLOGIJA U PRIMARNU
POLJOPRIVREDNU PROIZVODNJU
- organiziranje stručnih skupova;
- izdavanje stručnih publikacija;
- edukaciji i asocijacijama poljoprivrednih proizvođača.


Odluka o osnovnim kriterijima i načinu ostvarivanja premija u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji iz Budžeta Federacije BiH donosi Vlada Federacije BiH, na prijedlog resornog ministra, uz prethodno mišljenje nadležnog radnog tijela Parlamenta Federacije BiH za svaku budžetsku godinu.
Odlukom se bliže utvrđuje visina poticaja po jedinici i ukupna vrijednost, opći i posebni kriteriji za ostvarivanje poticaja, način ostvarivanja, te nadzor i kontrola njihovog provođenja.


Član 10.

Uputstvo o posebnim uvjetima koje mora zadovoljiti podnosilac zahtjeva za ostvarenje novčane podrške, postupak za njegovo ostvarenje, potrebnu dokumentaciju i obrasce popisa, popis ostvarene podrške, način njihove isplate, te obaveze koje korisnik mora ispuniti nakon prijema novčane podrške propisat će federalni ministar poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva (u daljnjem tekstu: federalni ministar).


Član 11.

Federalno ministarstvo će Vladi Federacije BiH dostavljati izvještaj o realizaciji novčanih podrški na kraju svake kalendarske godine ili periodično na zahtjev Vlade Federacije BiH.
Vlada Federacije BiH će Parlamentu Federacije BiH dostaviti izvještaj o realizaciji novčanih podrški u prethodnoj godini, najkasnije do kraja marta tekuće godine.

Član 12.

Kantonalna ministarstva i njihove stručne službe, na osnovu odluke Vlade Federacije i uputstava Federalnog ministarstva, prikupljaju, obrađuju i vrše provjeru dokumentacije, te na propisanim obrascima apliciraju obračun po vrstama podrške u obimu koji je propisan.
Korisnik koji ispunjava uvjete za ostvarivanje novčane podrške podnosi kantonalnom ministarstvu dokumentaciju propisanu ovim Zakonom i Uputstvom za ostvarenje novčane podrške.
Nakon obrade i provjere dostavljene dokumentacije korisnika, kantonalno ministarstvo će u propisanim rokovima zahtjeve za isplatu novčanih podrški dostaviti Federalnom ministarstvu na propisanim obrascima koji su sastavni dio Uputstva.
Kantonalno ministarstvo zahtjeve treba obraditi u excelu i dostaviti ih u elektronskoj formi, na disketi, CD-u ili putem e-maila, radi konačne obrade i odobravanja isplate novčanih podrški.

Član 13.

Dokumentacija korisnika dostavljena kantonalnom ministarstvu uvodi se u djelovodnik predmeta i akata i momentom upisa postaje službena dokumentacija sa kojom se postupa u skladu sa Uredbom o kancelarijskom poslovanju organa uprave i službi za upravu u Federaciji Bosne i Hercegovine («Službene novine Federacije BiH», broj 20/98) i Uputstva o načinu vršenja kancelarijskog poslovanja u organima uprave i službi za upravu u Federaciji Bosne i Hercegovine («Službene novine Federacije BiH», br. 30/98 i 49/98).
Nadzor i kontrolu u fazi proizvodnje na terenu potencijalnih korisnika, kao i u toku prikupljanja i obrade dokumentacije, a prije dostavljanja Fedralnom ministarstvu, vrše kantonalni poljoprivredni inspektori odnosno službenici sa posebnim ovlaštenjima nadležnog kantonalnog ministarstva.
Dodatnu kontrolu i nadzor vrši federalna poljoprivredna inspekcija u saradnji sa kantonalnom poljoprivrednom inspekcijom.

Član 14.

Kantonalna ministarstva dužna su svu propisanu i prikupljenu dokumentaciju iz člana 13. Zakona arhivirati i omogućiti uvid u nju prilikom kontrole od nadležnih federalnih inspekcija.
Dokumentacija iz stava 1. ovog člana mora se čuvati najmanje pet godina za svaku budžetsku godinu.
Pravna lica, korisnici novčanih podrški dužna su voditi spisak ostvarenih novčanih podrški u skladu sa zahtjevima koje podnose Federalnom ministarstvu.

Član 15.

Konačnu obradu i provjeru prispjelih zahtjeva i dokumentacije obavlja Federalno ministarstvo - Odjel za podsticaje u roku od 30 dana od dana njihovog dostavljanja.
Odjel za podsticaje priprema pisana i usmena objašnjenja za pravilnu primjenu propisa iz oblasti novčanih podrški u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji, prati izvršenje finansijskog plana novčanih podrški i realizaciju predloženih mjera za novčane podrške.
Nakon obrade i provjere zahtjeva i dokumentacije oni se odobravaju ili se ne odobravaju.
Ako se odobre, proslijeđuju se Federalnom ministarstvu finansija - Sektoru Trezora na isplatu.
Ako se ne odobre zahtjevi za podrške, moraju se detaljno obrazložiti razlozi odbijanja zahtjeva.

Član 16.

Federalno ministarstvo vodi centralnu bazu podataka o svim vrstama novčanih podrški i njihovim korisnicima i čuva je onoliko koliko se čuva finansijska dokumentacija.


VI UPRAVNI NADZOR

Član 17.

Federalno ministarstvo vrši upravni nadzor nad primjenom ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu njega koji su ovim Zakonom stavljeni u nadležnost Federacije.
Federalno ministarstvo vrši i nadzor nad kantonalnim ministarstvima u dijelu izvršenja federalne politike u oblasti novčanih podrški na teritoriji Federacije.
Kantonalna ministarstva vrše upravni nadzor nad provođenjem ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu ovog Zakona koji su ovim Zakonom stavljeni u nadležnost kantona.
Nadzor nad provedbom ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu njega obavlja i Federalno ministarstvo finansija u okviru svojih zakonskih ovlaštenja.

Član 18.

Inspekcijski nadzor u provođenju ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu njega obavlja Federalna poljoprivredna inspekcija u okviru svoje nadležnosti i kantonalna poljoprivredna inspekcija u okviru svoje nadležnosti.
Poslove poljoprivredne inspekcije, prema ovom Zakonu i propisima donesenim na osnovu njega, obavljaju federalni poljoprivredni inspektori i kantonalni poljoprivredni inspektori.
Kantonalna poljoprivredna inspekcija obavlja sve poslove inspekcijskog nadzora, izuzev poslova za koje je ovim Zakonom određeno da ih direktno obavlja Federalna poljoprivredna inspekcija.

Federalna poljoprivredna inspekcija:

1. provodi uvid u popis i isprave koje se odnose na ostvarivanje novčane podrške za:
provođenje uzgojnog programa u stočarstvu, provođenje uzgojno-selekcijskih mjera u stočarstvu i zdrastvenu zaštitu mlijeka, sjemena, uzgoja i rasploda, subvencioniranja kamata i novčane podrške za moderne tehnologije i organsku proizvodnju;
2. podiže nove nasade u voćarstvu i vinogradarstvu;
3. naređuje povrat novčane podrške ostvarene suprotno odredbama Zakona i propisa donesenih na osnovu njega, a tiču se mjera iz tač. 1. i 2. ovog člana;
4. naređuje otklanjanje nedostataka u vođenju popisa za novčanu podršku iz tač. 1. i 2. ovog člana;
5. provjerava zadovoljava li korisnik prava na novčanu podršku uvjetima za ostvarivanje tog prava;
6. prikuplja podatke i obavještenja od odgovornih lica kada je to potrebno za obavljanje poslova;
7. obavještava nadležna tijela državne uprave o uočenim nepravilnostima i traži provođenje određenog postupka, ako sama nije ovlaštena direktno postupati;
8. podnosi zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka zbog povrede odredaba ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu njega;
9. usmjerava, koordinira rad i aktivno sarađuje sa kantonalnom poljoprivrednom inspekcijom;
10. obavlja sve poslove iz nadležnosti kantonalne poljoprivredne inspekcije, ako ova iz bilo kojeg razloga ne postupi na način kako je propisano u ovom Zakonu.

Kantonalna poljoprivredna inspekcija:

1. provodi uvid u spisak i isprave koje se odnose na ostvarivanje novčane podrške, izuzev onih za koje je ovim Zakonom propisano da uvid provodi Federalna poljoprivredna inspekcija;
2. provodi uvid u isprave koje se odnose na ostvarivanje konkretne naknada za sve vrste podrške;
3. naređuje korisniku povrat novčane podrške ostvarene suprotno odredbama ovog Zakona;
4. naređuje otklanjanje nedostataka pri vođenju spiska za novčanu podršku;
5. provjerava zadovoljava li korisnik prava na novčanu podršku uvjetima za ostvarivanje tog prava;
6. obavještava nadležna tijela uprave o uočenim nepravilnostima i traži provođenje određenog postupka, ako sama nije ovlaštena direktno postupati;
7. prikuplja podatke i obavještenja od odgovornih lica kada je to potrebno za obavljanje njihovih poslova;
8. podnosi zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka zbog povrede odredaba ovog Zakona i propisa donesenih na osnovu njega;
9. utvrđuje nezakonito dobivanje ili nenamjensku upotrebu sredstava.

Član 19.

Fizička i pravna lica koja podliježu nadzoru nadležnog poljoprivrednog inspektora dužna su mu pružiti potrebne podatke i obavještenja, omogućiti obavljanje nadzora, odnosno osigurati uvjete za nesmetan rad.
Fizička i pravna lica iz stava 1. ovog člana dužna su na zahtjev nadležnog poljoprivrednog inspektora u određenom roku dostaviti ili pripremiti podatke i materijale koji su mu potrebni za obavljanje poslova inspekcijskog nadzora.
Rok iz stava 2. ovog člana mora biti primjeren vrsti zahtjeva.

Član 20.

Nadležni poljoprivredni inspektor u provođenju inspekcijskog nadzora sastavlja zapisnik na licu mjesta, donosi rješenje kada je za to ovlašten ovim Zakonom i propisima donesenim na osnovu njega.

Član 21.

Ako nadležni poljoprivredni inspektor u postupku inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijeđen ovog Zakon ili propis donesen na osnovu njega, naredit će rješenjem da se utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostaci uklone u određenom roku.
Nadležni poljoprivredni inspektor donijet će rješenje iz stava 1. ovog člana bez odgađanja a najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka nadzora.

Član 22.

U obavljanju inspekcijskog nadzora poljoprivredni inspektor može privremeno oduzeti, do donošenja rješenja o izvršenom prekršaju ili presude o kaznenom djelu, dokumentaciju i predmete koji u prekršajnom ili sudskom postupku mogu poslužiti kao dokaz.
O privremenom oduzimanju dokumentacije ili predmeta iz stava 1. ovog člana izdaje se potvrda.

Član 23.

Protiv rješenja kantonalnog poljoprivrednog inspektora može se izjaviti žalba Federalnom ministarstvu u roku od osam dana od dana dostave rješenja.
Protiv rješenja kantonalnog ministarstva donesenog u prvom stepenu može se izjaviti žalba Federalnom ministarstvu u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Protiv rješenja federalnog poljoprivrednog inspektora može se izjaviti žalba Federalnom ministarstvu u roku od osam dana od dana dostave rješenja.


VII KAZNENE ODREDBE

Član 24.

Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 KM do 5.000,00 KM kaznit će se za prekršaj pravno lice (korisnik) ako:
- ostvari novčanu podršku suprotno članu 7. ovog Zakona;
- nenamjenski koristi dobivena sredstva suprotno članu 7. stav 3. ovog Zakona;
- dostavi lažne podatke u cilju ostvarenja novčanih sredstava za novčanu podršku iz člana 8. ovog Zakona;
- ne vodi propisani spisak ostvarene novčane podrške iz člana 14. stav 3. ovog Zakona;
- ne postupi po naređenim mjerama poljoprivrednog inspektora iz člana 18. stav 4. tač. 3. i
- 4. ovog Zakona;
- ne postupi po naređenim mjerama poljoprivrednog inspektora iz člana 18. stav 5. tač. 3. i 4. Zakona.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 KM do 1.500,00 KM i odgovorno lice u pravnom licu.
Za prekršaje iz čl. 7. i 8. ovog Zakona, uz novčanu kaznu izreći će se i zaštitna mjera oduzimanja ostvarene novčane podrške koja je ostvarena odnosno nastala prekršajem.

Član 25.

Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 KM do 2.000,00 KM kaznit će se za prekršaj fizičko lice (korisnik) ako:
- ostvari novčanu podršku suprotno članu 7. ovog Zakona;
- nenamjenski koristi dobivena sredstva suprotno odredbama člana 7. stav 3. ovog Zakona;
- dostavi lažne podatke u cilju ostvarenja novčanih sredstava za novčanu podršku iz člana 8. ovog Zakona;
- ne postupi po naređenim mjerama poljoprivrednog inspektora iz člana 18. stav 4. tač. 3. i 4. ovog Zakona.

Član 26.

Korisnik novčane podrške koji počini prekršaj iz čl. 7. i 8. ovog Zakona neće imati pravo konkurisati za bilo koju vrstu novčane podrške za period od pet godina, računajući od dana dostave pravosnažnog rješenja.

Član 27.

Za prekršaj iz člana 7. i 8. ovog Zakona, uz novčanu kaznu izriče se i zaštitna mjera oduzimanja ostvarene novčane podrške koja je ostvarena odnosno nastala prekršajem.


VIII PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 28.

Federalno ministarstvo će u roku od 15 dana od dana usvajanja Budžeta Federacije BiH, Vladi Federacije BiH dostaviti odluku o vrsti, osnovnim kriterijima i načinu ostvarenja novčane podrške u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji, u skladu sa članom 9. ovog Zakona.
Uputstvo za ostvarivanje novčanih podrški u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji donijet će Federalno ministarstvo u roku od 15 dana od dana usvajanja odluke iz stava 1. ovog člana.
Odluka i Uputstvo se obavezno dostavljaju nadležnim odborima Parlamenta Federacije BiH. radi pribavljanja mišljenja.

Član 29.

Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama Federacije BiH».

PREDSJEDAVAJUĆI
DOMA NARODA
PARLAMENTA FEDERACIJE BIH
Slavko Matić

PREDSJEDAVAJUĆI
PREDSTAVNIČKOG DOMA
PARLAMENTA FEDERACJE BIH
Muhamed Ibrahimović