ODLUKA
kojom se proglašava Zakon o donacijama
Federacije Bosne i Hercegovine

Koristeći se ovlastima koja su data visokome predstavniku člankom V Aneksa 10. (Sporazum o provedbi civilnoga dijela Mirovnoga ugovora) Općega okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojemu je visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji za tumačenje narečenoga Sporazuma o provedbi civilnoga dijela Mirovnoga ugovora; i posebno uzevši u obzir članak II 1. (d) istoga Sporazuma prema kojemu visoki predstavnik “pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju rješenja za sve probleme koji se pojave u svezi s provedbom civilnoga dijela Mirovnoga ugovora”;

Pozivajući se na stavak XI.2. Zaključaka sa konferencije Vijeća za implementaciju mira koje se sastalo u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojemu je Vijeće pozdravilo nakanu visokoga predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji za tumačenje Sporazuma o provedbi civilnoga dijela Mirovnoga ugovora da bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno, “donošenjem obvezujućih odluka, kada to bude smatrao neophodnim,” u svezi s određenim pitanjima, uključujući (sukladno podstavku (c) ovoga stavka) i druge mjere u svrhu osiguranja provedbe Mirovnoga sporazuma na cijelomu teritoriju Bosne i Hercegovine i njenih entiteta”;

Imajući na umu da je nedavna revizija jednoga od strateških javnih poduzeća (iz sektora javnih usluga) u Federaciji Bosne i Hercegovine, koja je izvršena sukladno odluci visokoga predstavnika o specijalnom revizoru za kantone Federacije Bosne i Hercegovine (Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine, 5/01), otkrila ukorijenjenu i organiziranu praksu korupcije u svezi s donacijama, te da je kao rezultat te nezakonite prakse značajan iznos sredstava javnoga poduzeća preusmjeren od strane osoba uposlenih u tomu poduzeću u dogovoru sa trećim stranama pod izgovorom dodjele “donacija” za javne potrebe;

Imajući dalje na umu da postoje uvjerljivi dokazi da nesavjesno obnašanje dužnosti i korupcija koji se povezuju sa donacijama javnih poduzeća nisu ograničeni samo na javno poduzeće u kojemu je izvršena revizija, nego postoji i široko rasprostranjen problem svojstven za javna poduzeća u Bosni i Hercegovini.

Konstatirajući da ako se ovo nesavjesno obnašanje dužnosti, koje otkriva organiziranu i ukorijenjenu korupciju, ne regulira odgovarajućim, racionalnim i razvidnim pravnim okvirom, veliki će se dio imovine tih javnih poduzeća nezakonito i neadekvatno preusmjeriti i imat će štetne posljedice za proces privatizacije i općenito na gospodarske reforme;

Konstatirajući dalje da je na konferenciji u Brusselsu, koja je održana 23./24. svibnja 2000. godine, Vijeće za provedbu mira donijelo Deklaraciju u kojoj apelira na “visokoga predstavnika da iskoristi svoje ovlasti u cilju osiguranja potpune i ubrzane reforme u svim sektorima provedbe civilnoga dijela Mirovnoga ugovora, uključujući i uklanjanje zapreka koje stoje na putu gospodarske reforme”.

Imajući na umu da je Vijeće na sjednici koja je 16. prosinca održana u Madridu izrazilo svoju zabrinutost kako slijedi: ”Vijeće izražava duboku zabrinutost zbog sveprisutne korupcije i izbjegavanja punjenja javnih fondova. Vijeće pozdravlja sveobuhvatnu strategiju visokoga predstavnika za borbu protiv korupcije ... Visoki predstavnik će voditi aktivnosti u koordiniranju napora međunarodne zajednice u cilju sprječavanja korupcije, izbjegavanja plaćanja poreza i preusmjeravanja javnih prihoda, osiguravajući razvidnost u svim fazama rada organa vlasti …”;

Uzimajući dalje u obzir da je u Deklaraciji od 23./24. svibnja 2000. godine Vijeće za provedbu mira konstatiralo da “Vijeće ostaje duboko zabrinuto zbog duboko ukorijenjene korupcije u Bosni i Hercegovini koja podriva demokratsku upravu, rasipa javne resurse i sprječava razvoj tržišnoga gospodarstva.

Uzimajući u obzir i imajući na umu sve gore narečeno, visoki predstavnik ovim donosi slijedeću:


ODLUKU
kojom se proglašava Zakon o donacijama
Federacije Bosne i Hercegovine

Zakon koji je dat u privitku i koji čini sastavni dio ove Odluke stupa na snagu kako je to utvrđeno u članku 7. Zakona, ali na privremenome temelju dok zakonodavni organ Federacije Bosne i Hercegovine ne usvoji isti zakon u propisnoj formi bez izmjena i dopuna i postavljanja bilo kakvih uvjeta.

Ova Odluka stupa na snagu odmah i bez odlaganja se objavljuje u Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine.


Sarajevo, 6. ožujka 2003. godine

Paddy Ashdown

Visoki predstavnik


Zakon o donacijama poduzeća u javnome vlasništvu ili pod javnom kontrolom u Federaciji Bosne i Hercegovine

Članak 1.
Cilj i obim zakona

Ovaj zakon utvrđuje ograničenja i postupke za donacije koje dodjeljuju poduzeća u javnome vlasništvu ili pod javnom kontrolom (kako je to definirano dalje u tekstu).

Članak 2.
Definicije

U smislu ovoga zakona, poduzeće u javnome vlasništvu ili pod javnom kontrolom znači poduzeće u kojemu Vlada Federacije, organi vlasti, kantoni, gradovi ili općine (a) imaju puno vlasništvo nad poduzećem; ili (b) posjeduju više od pedeset (50) procenata dionica ili dioničkoga kapitala poduzeća; ili (c) imaju manje od 50% dionica ili dioničkoga kapitala, ali kontroliraju upravni, odnosno nadzorni odbor u poduzeću (u daljem tekstu “javno poduzeće”).

U smislu ovoga zakona, transakcija ispod cijene znači transakciju u kojoj javno poduzeće vrši transfer (uključujući transfer putem prodaje roba ili usluga) pod uvjetima (i) kada je prodajna cijena ispod tržišne cijene, a uvjeti su takve prodaje planirani da budu u korist primatelja transfera ili treće strane i za koje se objektivno ne može reći da su u korist ili u interesu javnoga poduzeća; ili (ii) kada javno poduzeće vrši uplatu koja nije vezana za robu ili usluge koje pruža primatelj te uplate.

Članak 3.
Ograničenja za dodjelu donacija

1. Javno poduzeće može dodjeljivati donacije samo iz dobiti i takve donacije mogu biti dodijeljene samo za potrebe u oblasti športa, kulture, socijalne skrbi i u humanitarne svrhe.

2. Transakcija ispod cijene koju izvrši javno poduzeće smatra se donacijom.

3. Donacija se javnoga poduzeća smatra valjanom samo ako su odredbe ovoga zakona u cjelosti ispoštovane.

Članak 4.
Godišnja izdvajanja za donacije

1. U svakoj fiskalnoj godini, upravni odbor javnoga poduzeća, na temelju dobiti koja je prikazana u revizorskom financijskom izvješću pripremljenom sukladno važećim zakonima, odlučuje o iznosu (ako postoji) koji će se izdvojiti u proračunu za donacije u toj fiskalnoj godini. Pri utvrđivanju iznosa koji će se izdvojiti za donacije, upravni odbor uzima u obzir ukupne financijske obveze javnoga poduzeća u fiskalnoj godini u kojoj se vrši izdvajanje, uključujući (i) iznos koji je potreban javnome poduzeću u toj fiskalnoj godini za provedbu poslovnoga plana toga javnoga poduzeća; i (ii) kapital i ostale investicije potrebne za propisno održavanje odnosno razvoj javnoga poduzeća.

2. Nakon što upravni odbor javnoga poduzeća donese odluku o iznosu izdvajanja za donacije u fiskalnoj godini, ministarstvo ili drugi organ vlasti pod čijom se nadležnošću nalazi javno poduzeće ima obvezu odobriti godišnje izdvajanje za donacije u proračunu toga javnog poduzeća.

3. Kada javno poduzeće predloži povećanje iznosa godišnjega izdvajanja iz stavka 1. ovoga članka, da bi to povećanje bilo pravovaljano mora biti jednoglasno odobreno od svih članova upravnoga odbora. Na temelju te odluke ministarstvo ili drugi organ vlasti pod čijom se nadležnošću nalazi to javno poduzeće utvrđuje da li je takvo povećanje izdvajanja opravdano (u svjetlu financijske situacije javnoga poduzeća) i nakon toga, kada to smatra odgovarajućim, može odobriti dati prijedlog.

Članak 5.
Postupak za dodjelu donacija

1. Dodjela donacija mora biti izričito dozvoljena Statutom javnoga poduzeća.

2. Korisnik tih donacija mora biti zakonski utemeljen subjekat koji ima status pravne osobe koja je priznata sukladno zakonima Bosne i Hercegovine, a te donacije ne smiju biti dodijeljene u svrhu financiranja političkih stranaka ili u političke svrhe.

3. Javno poduzeće mora biti solventno kada dodjeljuje donaciju. Solventnost mora potvrditi neovisni revizor ili revizor ovlašten prema Zakonu o reviziji proračuna Federacije Bosne i Hercegovine (Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine, 48/99). Revizori izdaju potvrdu o solventnosti u ovu svrhu uz izjavu da li je predložena donacija, u datoj fiskalnoj godini, predviđena u godišnjim izdvajanjima iz članka 4. ovoga zakona.

4. Da bi donacija bila propisno dodijeljena, mora biti jednoglasno odobrena od strane upravnoga odbora. Ovo odobrenje mora biti potkrijepljeno odlukom navedenoga upravnoga odbora u pismenoj formi sa jasno navedenim prijedlogom korisnika, iznosom donacije i obrazloženjem za dodjelu donacije.

5. Nijedan član upravnoga odbora ne učestvuje u donošenju odluke o dodjeli donacije ako ima osobni interes u datomu slučaju.

6. U slučaju kada javno poduzeće nije privatizirano i transformirano u drugu vrstu poduzeća sukladno važećim zakonima, ministarstvo ili drugi organ vlasti pod čiju nadležnost potpada to javno poduzeće ima obvezu odobriti odluku upravnoga odbora o dodjeli donacije.

7. Ministarstvo ili drugi organ vlasti iz prethodnoga stavka može odobriti donaciju samo u slučaju kada (i) mu se dostavi potvrda o solventnosti; i (ii) pismena jednoglasna odluka upravnoga odbora; i (iii) ako utvrdi da se donacija dodjeljuje zakonski utemeljenom subjektu i u zakonite svrhe i da je, na osnovu financijske situacije javnoga poduzeća, komercijalno opravdana.

8. Nakon što se javno poduzeće privatizira i izvrši pretvorba sukladno važećim zakonima, ministarstvo ili drugi organ vlasti iz stavka 6. ovoga članka nije obvezno dati odobrenje, ali upravni odbor dostavlja svaku odluku o donaciji generalnoj skupštini dioničara na odobrenje. Smatra se da je generalna skupština dioničara usvojila odluku ako sedamdeset i pet (75) procenata nazočnih članova sa pravom glasa odobre tu odluku.

9. Prije nego što se izvrši transfer donacije korisniku koji je određen u odluci o dodjeli donacije, odluka se o prijedlogu za dodjelu donacije objavljuje u Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine. Transfer se donacije korisniku vrši mjesec dana nakon objavljivanja u službenim novinama.

10. Krajem svake fiskalne godine, poduzeće javno iznosi, najmanje u jednim novinama koje se distribuiraju na cijelomu teritoriju Federacije Bosne i Hercegovine, potpune podatke o svim dodijeljenim donacijama toga poduzeća, uključujući ukupan iznos dodijeljen tijekom te godine, imena korisnika donacije sa izjavom o poštivanju godišnjega izdvajanja koje je predviđeno u članku 4. ovoga zakona.

Članak 6.
Pojedinačna odgovornost za kršenje odredbi ovoga zakona

Članovi upravnoga odbora imaju solidarnu odgovornost za svako kršenje odredbi ovoga zakona. U slučaju da javno poduzeće izvrši transfer donacije u suprotnosti sa odredbama ovoga zakona, i bez obzira na sve druge mjere propisane važećim zakonima, svaki je član upravnoga odbora odgovoran za naknadu svakoga iznosa koji je javno poduzeće nezakonito dodijelilo u vidu donacije.


Članak 7.
Stupanje na snagu i objavljivanje

Ovaj zakon stupa na snagu odmah.