Koristeći se ovlaštenjima koja su data visokom predstavniku članom V Aneksa 10. (Sporazum o implementaciji civilnog dijela Mirovnog ugovora) Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji za tumačenje navedenog Sporazuma o implementaciji civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzevši u obzir član II 1. (d) istog Sporazuma prema kojem visoki predstavnik “pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju rješenja za sve probleme koji se pojave u vezi sa implementacijom civilnog dijela Mirovnog ugovora”;
Pozivajući se na stav XI.2. Zaključaka sa konferencije Vijeća za implementaciju mira koje se sastalo u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojem je Vijeće pozdravilo namjeru visokog predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji za tumačenje Sporazuma o implementaciji civilnog dijela Mirovnog ugovora da bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno, “donošenjem obavezujućih odluka, kada to bude smatrao neophodnim,” u vezi sa određenim pitanjima, uključujući (u skladu sa podstavom (c) ovog stava) i druge mjere u svrhu osiguranja implementacije Mirovnog sporazuma na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih entiteta”;
Imajući na umu da je nedavna revizija jednog od strateških javnih preduzeća (iz sektora javnih usluga) u Federaciji Bosne i Hercegovine, koja je izvršena prema odluci visokog predstavnika o specijalnom revizoru za kantone Federacije Bosne i Hercegovine (Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine, 5/01), otkrila ukorijenjenu i organiziranu praksu korupcije u vezi sa donacijama, te da je kao rezultat te nezakonite prakse značajan iznos sredstava javnog preduzeća preusmjeren od strane lica zaposlenih u tom preduzeću u dogovoru sa trećim stranama pod izgovorom dodjele “donacija” za javne potrebe;
Imajući dalje na umu da postoje uvjerljivi dokazi da nesavjesno vršenje dužnosti i korupcija koji se povezuju sa donacijama javnih preduzeća nisu ograničeni samo na javno preduzeće u kojem je izvršena revizija, nego postoji i široko rasprostranjen problem svojstven za javna preduzeća u Bosni i Hercegovini.
Konstatirajući da ako se ovo nesavjesno vršenje dužnosti, koje otkriva organiziranu i ukorijenjenu korupciju, ne regulira odgovarajućim, racionalnim i transparentnim pravnim okvirom, veliki dio imovine tih javnih preduzeća će se nezakonito i neadekvatno preusmjeriti i imaće štetne posljedice za proces privatizacije i općenito na privredne reforme;
Konstatirajući dalje da je na konferenciji u Briselu koja je održana 23./24. maja 2000. godine Vijeće za implementaciju mira izdalo Deklaraciju u kojoj apelira na “visokog predstavnika da iskoristi svoja ovlaštenja u cilju osiguranja potpune i ubrzane reforme u svim sektorima implementacije civilnog dijela Mirovnog ugovora, uključujući i uklanjanje prepreka koje stoje na putu privredne reforme”.
Imajući na umu da je Vijeće na sjednici koja je 16. decembra održana u Madridu izrazilo svoju zabrinutost kako slijedi: ”Vijeće izražava duboku zabrinutost zbog sveprisutne korupcije i izbjegavanja punjenja javnih fondova. Vijeće pozdravlja sveobuhvatnu strategiju visokog predstavnika za borbu protiv korupcije ... Visoki predstavnik će voditi aktivnosti u koordinaciji napora međunarodne zajednice u cilju sprečavanja korupcije, izbjegavanja plaćanja poreza i preusmjeravanja javnih prihoda, osiguravajući transparentnost u svim fazama rada organa vlasti …”;
Uzimajući dalje u obzir da je u Deklaraciji od 23./24. maja 2000. godine Vijeće za implementaciju mira konstatiralo da “Vijeće ostaje duboko zabrinuto zbog duboko ukorijenjene korupcije u Bosni i Hercegovini koja podriva demokratsku upravu, rasipa javne resurse i sprečava razvoj tržišne privrede.
Uzimajući u obzir i imajući na umu sve gore navedeno, visoki predstavnik ovim donosi sljedeću:
ODLUKU
kojom se proglašava Zakon o donacijama Federacije Bosne i Hercegovine
Zakon koji je dat u prilogu i koji čini sastavni dio ove Odluke stupa na snagu kako je to utvrđeno u članu 7. Zakona, ali na privremenoj osnovi dok zakonodavni organ Federacije Bosne i Hercegovine ne usvoji isti zakon u propisnoj formi bez izmjena i dopuna i postavljanja bilo kakvih uslova.
Ova Odluka stupa na snagu odmah i bez odlaganja se objavljuje u Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine.
Sarajevo, 6. mart 2003. godine
Paddy Ashdown
Visoki predstavnik
Zakon o donacijama preduzeća u javnom vlasništvu ili pod javnom kontrolom u Federaciji Bosne i Hercegovine
Član 1.
Cilj i obim zakona
Ovaj zakon utvrđuje ograničenja i postupke za donacije koje dodjeljuju preduzeća u javnom vlasništvu ili pod javnom kontrolom (kako je to definisano dalje u tekstu).
Član 2.
Definicije
U smislu ovog zakona, preduzeće u javnom vlasništvu ili pod javnom kontrolom znači preduzeće u kojem federalna vlada, organi vlasti, kantoni, gradovi ili opčine (a) imaju puno vlasništvo nad preduzećem; ili (b) posjeduju više od pedeset (50) procenata dionica ili dioničarskog kapitata preduzeća; ili (c) imaju manje od 50% dionica ili dioničarskog kapitala ali kontroliraju upravni odnosno nadzorni odbor u preduzeću (u daljem tekstu “javno preduzeće”).
U smislu ovog zakona, transakcija ispod cijene znači transakciju u kojoj javno preduzeće vrši transfer (uključujuči transfer putem prodaje roba ili usluga) pod uslovima (i) kada je prodajna cijena ispod tržišne cijene a uslovi takve prodaje su planirani da budu u korist primaoca transfera ili treče strane i za koje se objektivno ne može reči da su u korist ili u interesu javnog preduzeća; ili (ii) kada javno preduzeće vrši uplatu koja nije vezana za robu ili usluge koje pruža primalac te uplate.
Član 3.
Ograničenja za dodjelu donacija
1. Javno preduzeće može dodjeljivati donacije samo iz dobiti i takve donacije
mogu biti dodijeljene samo za potrebe u oblasti sporta, kulture, socijalne pomoći
i humanitarne svrhe.
2. Transakcija ispod cijene koju izvrši javno preduzeće smatra se donacijom.
3. Donacija javnog preduzeća se smatra valjanom samo ako su odredbe ovog zakona
u potpunosti ispoštovane.
Član 4.
Godišnja izdvajanja za donacije
1. U svakoj fiskalnoj godini, upravni odbor javnog preduzeća, na osnovu dobiti koja je prikazana u revizorskom financijskom izvještaju pripremljenom u skladu sa važečim zakonima, odlučuje o iznosu (ako postoji) koji če se izdvojiti u budžetu za donacije u toj fiskalnoj godini. Pri utvrđivanju iznosa koji če se izdvojiti za donacije, upravni odbor uzima u obzir ukupne financijske obaveze javnog preduzeća u fiskalnoj godini u kojoj se vrši izdvajanje, uključujuči (i) iznos koji je potreban javnom preduzeću u toj fiskalnoj godini za provođenje poslovnog plana tog javnog preduzeća; i (ii) kapital i ostale investicije potrebne za propisno održavanje odnosno razvoj javnog preduzeća.
2. Nakon što upravni odbor javnog preduzeća donese odluku o iznosu izdvajanja
za donacije u fiskalnoj godini, ministarstvo ili drugi organ vlasti pod čijom
se nadležnošću nalazi javno preduzeće je obavezno odobriti godišnje izdvajanje
za donacije u budžetu tog javnog preduzeća.
3. Kada javno preduzeće predloži povećanje iznosa godišnjeg izdvajanja iz stava
1. ovog člana, da bi to povećanje bilo pravovaljano mora biti jednoglasno odobreno
od svih članova upravnog odbora. Na osnovu te odluke ministarstvo ili drugi
organ vlasti pod čijom se nadležnošću nalazi to javno preduzeće, utvrđuje da
li je takvo povećanje izdvajanja opravdano (u svjetlu financijske situacije
javnog preduzeća) i nakon toga, kada to smatra odgovarajučim, može odobriti
dati prijedlog.
Član 5.
Postupak za dodjelu donacija
1. Dodjela donacija mora biti izričito dozvoljena Statutom javnog preduzeća.
2. Korisnik tih donacija mora biti zakonski osnovan subjekt koji ima status
pravnog lica koje je priznato prema zakonima Bosne i Hercegovine, a te donacije
ne smiju biti dodijeljene u svrhu financiranja političkih stranaka ili u političke
svrhe.
3. Javno preduzeće mora biti solventno kada dodjeljuje donaciju. Solventnost
mora potvrditi nezavisni revizor ili revizor ovlašten prema Zakonu o reviziji
budžeta Federacije Bosne i Hercegovine (Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine,
48/99). Revizori izdaju potvrdu o solventnosti u ovu svrhu uz izjavu da li je
predložena donacija, u datoj fiskalnoj godini, predviđena u godišnjim izdvajanjima
iz člana 4. ovog zakona.
4. Da bi donacija bila propisno dodijeljena, mora biti jednoglasno odobrena
od strane upravnog odbora. Ovo odobrenje mora biti potkrijepljeno odlukom navedenog
upravnog odbora u pismenoj formi sa jasno navedenim prijedlogom korisnika, iznosom
donacije i obrazloženjem za dodjelu donacije.
5. Nijedan član upravnog odbora ne učestvuje u donošenju odluke o dodjeli donacije
ako ima lični interes u datom slučaju.
6. U slučaju kada javno preduzeće nije privatizirano i transformirano u drugu
vrstu preduzeća prema važečim zakonima, ministarstvo ili drugi organ vlasti
pod čiju nadležnost potpada to javno preduzeće je obavezno odobriti odluku upravnog
odbora o dodjeli donacije.
7. Ministarstvo ili drugi organ vlasti iz prethodnog stava može odobriti donaciju
samo u slučaju kada (i) mu se dostavi potvrda o solventnosti; i (ii) pismena
jednoglasna odluka upravnog odbora; i (iii) ako utvrdi da se donacija dodjeljuje
zakonski osnovanom subjektu i u zakonite svrhe i da je, na osnovu financijske
situacije javnog preduzeća, komercijalno opravdana.
8. Nakon što se javno preduzeće privatizira i izvrši pretvorba u skladu sa važečim
zakonima, ministarstvo ili drugi organ vlasti iz stava 6. ovog člana nije obavezno
dati odobrenje, ali upravni odbor dostavlja svaku odluku o donaciji generalnoj
skupštini dioničara na odobrenje. Smatra se da je generalna skupština dioničara
usvojila odluku ako sedamdeset i pet (75) procenata prisutnih sa pravom glasa
odobre tu odluku.
9. Prije nego što se izvrši transfer donacije korisniku koji je određen u odluci
o dodjeli donacije, odluka o prijedlogu za dodjelu donacije se objavljuje u
Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine. Transfer donacije korisniku
se vrši mjesec dana nakon objavljivanja u službenim novinama.
10. Krajem svake fiskalne godine, preduzeće javno iznosi, najmanje u jednim novinama koje se distribuiraju na cijelom području Federacije Bosne i Hercegovine, potpune podatke o svim dodijeljenim donacijama tog preduzeća, uključujuči ukupan iznos dodijeljen u toku te godine, imena korisnika donacije sa izjavom o poštivanju godišnjeg izdvajanja koje je predviđeno u članu 4. ovog zakona.
Član 6.
Pojedinačna odgovornost za kršenje odredbi ovog zakona
Članovi upravnog odbora imaju solidarnu odgovornost za svako kršenje odredbi ovog zakona. U slučaju da javno preduzeće izvrši transfer donacije u suprotnosti sa odredbama ovog zakona, i bez obzira na sve druge mjere propisane važečim zakonima, svaki član upravnog odbora je odgovoran za naknadu svakog iznosa koji je javno preduzeće nezakonito dodijelilo u vidu donacije.
Član 7.
Stupanje na snagu i objavljivanje
Ovaj zakon stupa na snagu odmah.