Na osnovu člana 18. stav 1. Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine (“Službene
novine Federacije BiH”, br. 1/94, 8/85 i 58/02) Vlada Federacije Bosne i Hercegovine,
d o n o s i
U R E D B U
O UREDU ZA PRITUŽBE JAVNOSTI
I - OSNOVNE ODREDBE
Član 1.
Ova Uredba utvrđuje Ured za pritužbe javnosti za Ministarstvo unutrašnjih poslova Federacije (FMUP), i njegovu ulogu, funkciju kao i operativne mehanizme.
Član 2.
U ovoj Uredbi:
"Komisija Parlamenta Federacije BiH" podrazumijeva Komisiju Parlamenta
Federacije za izbor i imenovanja, dok se ne uspostavi Komisija Parlamenta Federacije
za nadgledanje rada policije.
"Ured" podrazumijeva Ured za pritužbe javnosti.
"Odgovarajući organ" podrazumijeva:
a) U vezi sa članom policije na nivou jedinice, načelnik jedinice i direktor
Policije na nivou
FMUP-a;
b) U vezi sa bilo kojim drugim članom policije:
• ako je viši službenik, načelnik odjeljenja,
• ako nije viši službenik, načelnik dotične jedinice;
"Žalba" znači žalba o vladanju zaposlenika Ministarstva koja se podnosi:
(a) od strane građana;
(b) u ime građana sa njegovom pismenom punomoći;
(c) od strane nadređenog u formi izvještaja o rezultatima rada;
(d) od strane policajca protiv njegovog nadređenog ili bilo kojeg drugog policajca.
"Disciplinska procedura" podrazumijeva postupak koji je kao takav
utvrđen odredbama i
zakonom;
"Istražni policajac" podrazumijeva člana policije raspoređenog u Odjeljenje
za unutrašnju kontrolu i bilu koju drugu osobu ovlaštenu od strane Ureda da
istražuje navode žalbe.
"Viši rukovodni radnik" podrayumijeva člana policije koji posjeduje
čin inspektora ili viši čin;
"Teža povreda" podrazumijeva lom, povredu unutrašnjih organa, slabljenje
tjelesnih funkcija, duboka posjekotina ili duboka razderotina.
Član 3.
Ured je odgovoran za:
(a) praćenje svih žalbi dostavljenih Ministarstvu protiv radnika Ministrastva;
(b) praćenje realizacije istraga Jedinice za unutrašnju kontrolu
(c) izdavanje naredbi za pokretanje nove istrage u slučaju kada Ured nije zadovoljan
sa provedenom istragom Jedinice za unutrašnju kontrolu;
(d) nadgledanje izvještaja podnešenih od strane Jedinice za unutrašnju kontrolu
koji sadrže elemente krivične odgovornosti i spadaju u domen Javnog tužioca;
(e) nadgledanje sistema "neformalnog rješenja" po žalbama građana
kako bi se onemogućilo vršenje pritiska od strane rukovodnih službenika na podnosioca
žalbe;
(f) primanje izvještaja od sudova vezano za krivične i druge slučajeve gdje
su radnici Ministarstva predmet istrage ili procesa;
(g) nadgledanje sankcija izrečenih od strane prvostepene ili drugostepene disciplinske
komisije i njihovog sprovođenja, kako bi se osigurala pravičnost i dosljednost;
(h) obavještavanje podnosioca žalbe o ishodu istrage u pismenoj formi što je
prije moguće;
(i) preduzimanje zakonskih radnji protiv podnosioca žalbe u slučaju neistinite
i tendenciozne žalbe;
(j) iniciranje disciplinskih mjera protiv službenika ili linijskih rukovodilaca
Jedinice za unutrašnju kontrolu zbog namjerne zloupotrebe ili zapostavljanja
istrage;
(k) osiguravanje neovisnosti u radu Jedinice za unutrasnju kontrolu. U slučaju
bilo kakvog premještanja službenika JUK-a iz jedinice potrebno je konsultovati
Ured;
(l) Ured će preduzeti mjere protiv bilo kojeg radnika Ministarstva koji bude
odlagao, obstruirao ili prikrivao informacije vezane za bilo koji disciplinski
prekršaj;
(m) sačinjavanje i podnošenje Parlamentu Federacije tromjesečnog i godišnjeg
izvještaja putem Komisije Parlamenta Federacije po pitanju općeg funkcioniranja
Ureda, uključujući bilo koje pitanje koje zaslužuje pažnju Vlade zbog težine
ili drugih posebnih okolnosti.
Član 4.
Ured će funkcionisati unutar strukture Ministarstva unutrašnjih poslova, ali će obavljati svoje dužnosti i obaveze nezavisno od lanca komandovanja.
II - Sastav
Član 5.
Ured će biti sastavljen od predsjedavajućeg i dva člana.
Jedan član ce biti predstavnik iz FMUP-a ,I dva člana kao predstavnici javnosti.
Od ova dva javna predstavnika najmanje jedna osoba treba da bude ženskog spola.
Ministarstvo unutrašnjih poslova će Komisiji Parlamenta Federacije dostaviti
po 3 kandidata za svaku slobodnu poziciju za selekciju predsjedavajućeg i članova
Ureda.
Komisija Parlamenta Federacije će odabrati predsjedavajućeg i članove Ureda,
a Ministar unutrašnjih poslova Federacije će imenovati odabrane osobe za pomenute
pozicije.
III - Mandati članova
Član 6.
Imenovane osobe će raditi puno radno vrijeme kao članovi Ureda na period od
dvije godine.
Niti jedan član, niti predsjedavajući, neće biti imenovani na više od dva mandata.
Ministarstvo će inicirati novu proceduru za imenovanje članova i predsjedavajućeg
najmanje 6 mjeseci prije isteka mandata.
IV - Kvalifikacioni kriteriji
Član 7.
Članovi Ureda trebaju biti istaknute osobe sa fakultetskim obrazovanjem.
Komisija Parlamenta Federacije i Ministarstvo unutrašnjih poslova će slijediti
slijedeće kriterije prilikom odabira osoba za Ured:
a) Predsjedavajući mora imati najmanje 10 godina iskustva u krivičnom pravu
i radu na sudu kao sudija ili tužilac;
b) Moraju biti državljani BiH;
c) Nijedan od članova osim predstavnika policije ne smije biti državni službenik;
d) Ne smiju biti članovi bilo koje političke stranke;
e) Ne smiju imati kriminalni dosje ili biti krivično osuđivani, uključujući
i brisane presude;
f) Članovi trebaju biti iz pravne, društvene, tehničke ili medicinske struke
sa najmanje 10 godina radnog iskustva u svojim djelatnostima.
V - Razrešenje dužnosti
Član 8.
FMUP će razriješiti dužnosti člana Ureda samo na osnovu pismene preporuke
Komisije Parlamenta Federacije iz razloga neprofesionalnog obavljanja dužnosti.
Komisija Parlamenta Federacije će ispitati svaki takav prijedlog od strane Predsjedavajućeg
Ureda, i predložiti razrešenje dužnosti određenog člana samo na osnovu donijete
odluke većinom glasova.
Shodno tome, ako se većina članova Ureda požali na Predsjedavajućeg u pismenoj
formi, Komisija Parlamenta Federacije će slijediti gore navedenu proceduru.
MUP neće razriješiti dužnosti Predsjedavajućeg ili bilo kojeg člana Ureda, direktno,
bez provođenja gore navedene procedure.
Član 9.
Rukovodilac Jedinice za unutrašnju kontrolu će proslijeđivati sve žalbe podnesene
od strane građana ili od strane radnika Ministarstva Uredu, koji će preduzet
odgovarajuče mjere po svakoj ot tih žalbi. Od Ureda će se tražiti odobrenje
u pogledu odlučivanja koji slučajevi će biti istraživani i vođeni na nivou stanica
ili PU, a koji će biti dodijeljeni istražitelju JUK-a. To će svakako zavisiti
od težine navodnog prekršaja čak i kada se ostali faktori uzmu u obzir.
Kada postoje indicije da je možda počinjeno krivično djelo zatražit će se pomoć
krim policije u najkraćem mogućem, koja će pokrenuti istragu o tom slučaju kao
i u bilo kom drugom slučaju gdje postoje sumnje da je počinjeno krivično djelo.
Kriminalistički inspektor koji vodi istragu će obaviještavati Ured o učinjenom
napretku po svim fazama istrage u takvim slučajevima. Taj inspektor će raditi
uporedo sa istražiteljem JUK-a zaduženim za taj slučaj.
Kada god se dogodi neki od slijedećih incidenata rukovodioci organizacionih
jedinica će obavijedtiti JUK, a Ured će zahtijevati od JUK da pokrene kompletnu
istragu bez obzira da li je neka osoba podnijela formalnu žalbu:
-smrt osobe u policijskom pritvoru ili pod policijskom kontrolom;
-teža povreda bilo koje osobe dok je u pritvoru ili pod kontrolom policije;
-bilo koja teža ili saobraćajna nezgoda sa smrtnim posljedicama koja uključuje
vozilo policije;
-bilo koji incident kada policajac koristi vatreno oružje ili upotrijebi silu;
-bilo koji slučaj diskriminacije po nacionalnoj liniji od strane radnika FMUP-a;
-bilo koja optužba vezana za korupciju ili zloupotrebu ovlaštenja.
VI - Postupak prijema žalbi
Član 10.
1) Nakon prijema žalbe odgovarajući organ uzeće u razmatranje da li je žalba
pogodna za neformalno rješenje i da li je potrebno odrediti istražitelja JUK-a
u svrhu pružanja pomoći.
Žalba nije pogodna za neformalno razrješenje osim ukoliko:
a) podnosilac žalbe da svoj pristanak, i
b) odgovarajući organ smatra da navodi žalbe, čak i ukoliko su dokazani, ne
zahtjevaju provođenje krivičnog ili disciplinskog postupka.
2) Sve neformalno riješene žalbe će biti dostavljene načelniku JUK-a na procjenu
i preporuke.
3) Ukoliko žalba ne može biti neformalno riješena odgovarajući organ istu će
proslijediti JUK-u i obavijestiti Ured.
4) Odgovarajući organ će proslijediti Uredu svaki slučaj za koji isti smatra
da ga je potrebno proslijediti kao razlog:
a) ozbiljnost slučaja ili
b) posebnih okolnosti.
5) Ured će osigurati da JUK potvrdi prijem žalbi u skladu sa postojećim smjernicama.
Ured će takođe osigurati da JUK obavijesti podnosioca žalbe o tome kome je povjerena
istraga, o toku istrage do završetka istražnog postupka. Ako su navodi proglašeni
"neosnovanim" ili "bez dovoljno dokaza" JUK će, nakon potvrde
takvog nalaza sa Uredom, obavijestiti podnosioca žalbe o rezultatima.
Podnosilac žalbe će biti obaviješten da je Ured nakon razmatranja potvrdio nalaze.
JUK će svaku takvu komunikaciju sa podnosiocem žalbe istovremeno proslijeđivati
Uredu.
6) Ured će obavijestiti podnosioca žalbe o konačnoj odluci po okončanju disciplinskog
postupka i bilo kojoj žalbi na odluku.
VII - Procedura kod istraga vezanih za žalbe
Član 11.
1) Kada građanin inicira žalbu protiv radnika Ministarstva adresiranu na Ured,
zaprimljenu na bilo kojem mjestu kao što su organizacione terenske jedinice
MUP-a osim Ureda, organ koji je zaprimio žalbu treba istu proslijediti direktno
Uredu u roku od 24 sata od prijema žalbe.
2) Svaka žalba će biti uvedena u Knjigu evidencije žalbi JUK-a nakon zaprimanja
iste od strane Ureda, a u istoj će biti evidentiran i datum kada je Ured informisan
i koji od članova je zaprimio žalbu.
3) Načelnik JUK-a će nakon primanja konačnog izvještaja od strane istražitelja
JUK-a koji je sproveo istragu, isti pregledati i dostaviti predsjedavajućem
Ureda sa svojim komentarima bez obzira da li su navodi žalbe održivi ili ne.
4) Ured nakon konsultacija sa direktorom Policije može odrediti bilo koju drugu
osobu ili tim da istražuje specifične žalbe.
VIII - Nadgledanje postupka
Član 12.
1) Ured će se sastajati minimum jednom sedmično kako bi razmotrio svaki preliminarni
izvještaj i mišljenje načelnika JUK-a.
2) U slučaju da se Ured složi sa mišljenjem da žalba nije bila osnovana, slučaj
će kao takav biti finaliziran.
3) U slučaju kada mišljenje Ureda nije isto kao načelnika JUK-a, narediće se
ponovna opsežna istraga.
4) Ukoliko su optužbe osnovane, Ured će razmotriti preporuku JUK-a kako bi utvrdili
da li optužbe iziskuju izricanje lakših ili težih kazni:
a) ukoliko je utvrđeno da navodi predstavljaju lakšu povredu dužnosti, slučaj
će biti upućen nadležnom rukovodiocu da izrekne odgovarajuću mjeru prekršiocu;
b) međutim, ukoliko je ustanovljeno da navodi predstavljaju težu povredu dužnosti,
slučaj će biti proslijeđen predsjedniku prvostepene disciplinske komisije koji
će preuzeti slučaj.
5) Bilo koji radnik Ministarstva koji je predmet istrage po bilo kom slučaju
navedenom u članu 58, Uprava policije će, ako je to u interesu Ministarstva
ili javnosti, suspendovati službenika/radnika do okončanja istrage.
6) Ured može preporučiti suspenziju službenika/radnika koja odmah stupa na snagu,
u drugim slučajevima kada to smatra neophodnim.
Po odluci Ureda, suspenzija traje 6 mjeseci ili do donošenja presude prvostepene
disciplinske komisije.
IX - Praćenje slučaja od strane Ureda
Član 13.
Ured u saradnji sa prvostepenom disciplinskom komisijom će osigurati da se
kopija donesene odluke disciplinske komisije proslijedi prekršiocu preko njegovog
rukovodioca koji će biti odgovoran za blagovremenu dostavu i sprovedbu odluke
kao i njeno odlaganje u lični dosije navedenog prekršioca.
JUK će nastaviti vođenje svih relevantnih evidencija i održavanje baza podataka
za sve disciplinske slučajeve i unutrašnje istrage. Ured će imati nesmetan pristup
svim dosijeima i dokumentaciji JUK-a i disciplinskih komisija.
Član 14.
Dužnost direktora Policije ili lica koje on ovlasti je da informiše Ured o svim presudama i krivičnim postupcima koji se vode protiv radnika Ministarstva na sudovima i pred disciplinskim komisijama.
X - Administracija i Logistika
Član 15.
Ministarsvo unutrašnjih poslova će obezbijediti svu potrebnu administrativnu
i logističku podršku Uredu, koji će biti smješten u FMUP-u i funkcionisati unutar
administrativne strukture FMUP-a.
Komisija Parlamenta Federacije kojoj se podnose tromjesečni i godišnji izvještaji
Ureda će razmotriti zahtjeve Ureda i poduzeti odgovarajuće korake u konsultaciji
sa ministrom unutrašnjih poslova kako bi se uklonile smetnje, ukoliko postoje,
vezane za nesmetano funkcionisanje Ureda.
Ured će sprovesti analizu počinjenih prekršaja i predložiti MUP-u dugoročne
preventivne mjere.
Član 16.
Ova Uredba stupa na snagu danom donošenja i objavit će se u “Službenim novinama Federacije BiH”.
V broj 650/02
27. decembra/prosinca 2002. godine
Sarajevo
Premijer
dr.Alija Behmen, v.r.