Na osnovu člana 18. stav 1. Zakona o Vladi Federacije Bosne i Hercegovine (“Službene novine Federacije BiH”, br. 1/94, 8/85 i 58/02) Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, d o n o s i


U R E D B U
O UREDU ZA PRITUŽBE JAVNOSTI


I - OSNOVNE ODREDBE

Član 1.

Ova Uredba utvrđuje Ured za pritužbe javnosti za Ministarstvo unutrašnjih poslova Federacije (FMUP), i njegovu ulogu, funkciju kao i operativne mehanizme.

Član 2.

U ovoj Uredbi:
"Komisija Parlamenta Federacije BiH" podrazumijeva Komisiju Parlamenta Federacije za izbor i imenovanja, dok se ne uspostavi Komisija Parlamenta Federacije za nadgledanje rada policije.
"Ured" podrazumijeva Ured za pritužbe javnosti.
"Odgovarajući organ" podrazumijeva:
a) U vezi sa članom policije na nivou jedinice, načelnik jedinice i direktor Policije na nivou
FMUP-a;
b) U vezi sa bilo kojim drugim članom policije:
• ako je viši službenik, načelnik odjeljenja,
• ako nije viši službenik, načelnik dotične jedinice;
"Žalba" znači žalba o vladanju zaposlenika Ministarstva koja se podnosi:
(a) od strane građana;
(b) u ime građana sa njegovom pismenom punomoći;
(c) od strane nadređenog u formi izvještaja o rezultatima rada;
(d) od strane policajca protiv njegovog nadređenog ili bilo kojeg drugog policajca.
"Disciplinska procedura" podrazumijeva postupak koji je kao takav utvrđen odredbama i
zakonom;
"Istražni policajac" podrazumijeva člana policije raspoređenog u Odjeljenje za unutrašnju kontrolu i bilu koju drugu osobu ovlaštenu od strane Ureda da istražuje navode žalbe.
"Viši rukovodni radnik" podrayumijeva člana policije koji posjeduje čin inspektora ili viši čin;
"Teža povreda" podrazumijeva lom, povredu unutrašnjih organa, slabljenje tjelesnih funkcija, duboka posjekotina ili duboka razderotina.

Član 3.

Ured je odgovoran za:
(a) praćenje svih žalbi dostavljenih Ministarstvu protiv radnika Ministrastva;
(b) praćenje realizacije istraga Jedinice za unutrašnju kontrolu
(c) izdavanje naredbi za pokretanje nove istrage u slučaju kada Ured nije zadovoljan sa provedenom istragom Jedinice za unutrašnju kontrolu;
(d) nadgledanje izvještaja podnešenih od strane Jedinice za unutrašnju kontrolu koji sadrže elemente krivične odgovornosti i spadaju u domen Javnog tužioca;
(e) nadgledanje sistema "neformalnog rješenja" po žalbama građana kako bi se onemogućilo vršenje pritiska od strane rukovodnih službenika na podnosioca žalbe;
(f) primanje izvještaja od sudova vezano za krivične i druge slučajeve gdje su radnici Ministarstva predmet istrage ili procesa;
(g) nadgledanje sankcija izrečenih od strane prvostepene ili drugostepene disciplinske komisije i njihovog sprovođenja, kako bi se osigurala pravičnost i dosljednost;
(h) obavještavanje podnosioca žalbe o ishodu istrage u pismenoj formi što je prije moguće;
(i) preduzimanje zakonskih radnji protiv podnosioca žalbe u slučaju neistinite i tendenciozne žalbe;
(j) iniciranje disciplinskih mjera protiv službenika ili linijskih rukovodilaca Jedinice za unutrašnju kontrolu zbog namjerne zloupotrebe ili zapostavljanja istrage;
(k) osiguravanje neovisnosti u radu Jedinice za unutrasnju kontrolu. U slučaju bilo kakvog premještanja službenika JUK-a iz jedinice potrebno je konsultovati Ured;
(l) Ured će preduzeti mjere protiv bilo kojeg radnika Ministarstva koji bude odlagao, obstruirao ili prikrivao informacije vezane za bilo koji disciplinski prekršaj;
(m) sačinjavanje i podnošenje Parlamentu Federacije tromjesečnog i godišnjeg izvještaja putem Komisije Parlamenta Federacije po pitanju općeg funkcioniranja Ureda, uključujući bilo koje pitanje koje zaslužuje pažnju Vlade zbog težine ili drugih posebnih okolnosti.

Član 4.

Ured će funkcionisati unutar strukture Ministarstva unutrašnjih poslova, ali će obavljati svoje dužnosti i obaveze nezavisno od lanca komandovanja.

II - Sastav

Član 5.

Ured će biti sastavljen od predsjedavajućeg i dva člana.
Jedan član ce biti predstavnik iz FMUP-a ,I dva člana kao predstavnici javnosti. Od ova dva javna predstavnika najmanje jedna osoba treba da bude ženskog spola.
Ministarstvo unutrašnjih poslova će Komisiji Parlamenta Federacije dostaviti po 3 kandidata za svaku slobodnu poziciju za selekciju predsjedavajućeg i članova Ureda.
Komisija Parlamenta Federacije će odabrati predsjedavajućeg i članove Ureda, a Ministar unutrašnjih poslova Federacije će imenovati odabrane osobe za pomenute pozicije.

III - Mandati članova

Član 6.

Imenovane osobe će raditi puno radno vrijeme kao članovi Ureda na period od dvije godine.
Niti jedan član, niti predsjedavajući, neće biti imenovani na više od dva mandata.
Ministarstvo će inicirati novu proceduru za imenovanje članova i predsjedavajućeg najmanje 6 mjeseci prije isteka mandata.

IV - Kvalifikacioni kriteriji

Član 7.

Članovi Ureda trebaju biti istaknute osobe sa fakultetskim obrazovanjem.
Komisija Parlamenta Federacije i Ministarstvo unutrašnjih poslova će slijediti slijedeće kriterije prilikom odabira osoba za Ured:
a) Predsjedavajući mora imati najmanje 10 godina iskustva u krivičnom pravu i radu na sudu kao sudija ili tužilac;
b) Moraju biti državljani BiH;
c) Nijedan od članova osim predstavnika policije ne smije biti državni službenik;
d) Ne smiju biti članovi bilo koje političke stranke;
e) Ne smiju imati kriminalni dosje ili biti krivično osuđivani, uključujući i brisane presude;
f) Članovi trebaju biti iz pravne, društvene, tehničke ili medicinske struke sa najmanje 10 godina radnog iskustva u svojim djelatnostima.

V - Razrešenje dužnosti

Član 8.

FMUP će razriješiti dužnosti člana Ureda samo na osnovu pismene preporuke Komisije Parlamenta Federacije iz razloga neprofesionalnog obavljanja dužnosti.
Komisija Parlamenta Federacije će ispitati svaki takav prijedlog od strane Predsjedavajućeg Ureda, i predložiti razrešenje dužnosti određenog člana samo na osnovu donijete odluke većinom glasova.
Shodno tome, ako se većina članova Ureda požali na Predsjedavajućeg u pismenoj formi, Komisija Parlamenta Federacije će slijediti gore navedenu proceduru.
MUP neće razriješiti dužnosti Predsjedavajućeg ili bilo kojeg člana Ureda, direktno, bez provođenja gore navedene procedure.

Član 9.

Rukovodilac Jedinice za unutrašnju kontrolu će proslijeđivati sve žalbe podnesene od strane građana ili od strane radnika Ministarstva Uredu, koji će preduzet odgovarajuče mjere po svakoj ot tih žalbi. Od Ureda će se tražiti odobrenje u pogledu odlučivanja koji slučajevi će biti istraživani i vođeni na nivou stanica ili PU, a koji će biti dodijeljeni istražitelju JUK-a. To će svakako zavisiti od težine navodnog prekršaja čak i kada se ostali faktori uzmu u obzir.
Kada postoje indicije da je možda počinjeno krivično djelo zatražit će se pomoć krim policije u najkraćem mogućem, koja će pokrenuti istragu o tom slučaju kao i u bilo kom drugom slučaju gdje postoje sumnje da je počinjeno krivično djelo. Kriminalistički inspektor koji vodi istragu će obaviještavati Ured o učinjenom napretku po svim fazama istrage u takvim slučajevima. Taj inspektor će raditi uporedo sa istražiteljem JUK-a zaduženim za taj slučaj.
Kada god se dogodi neki od slijedećih incidenata rukovodioci organizacionih jedinica će obavijedtiti JUK, a Ured će zahtijevati od JUK da pokrene kompletnu istragu bez obzira da li je neka osoba podnijela formalnu žalbu:
-smrt osobe u policijskom pritvoru ili pod policijskom kontrolom;
-teža povreda bilo koje osobe dok je u pritvoru ili pod kontrolom policije;
-bilo koja teža ili saobraćajna nezgoda sa smrtnim posljedicama koja uključuje vozilo policije;
-bilo koji incident kada policajac koristi vatreno oružje ili upotrijebi silu;
-bilo koji slučaj diskriminacije po nacionalnoj liniji od strane radnika FMUP-a;
-bilo koja optužba vezana za korupciju ili zloupotrebu ovlaštenja.

VI - Postupak prijema žalbi

Član 10.

1) Nakon prijema žalbe odgovarajući organ uzeće u razmatranje da li je žalba pogodna za neformalno rješenje i da li je potrebno odrediti istražitelja JUK-a u svrhu pružanja pomoći.
Žalba nije pogodna za neformalno razrješenje osim ukoliko:
a) podnosilac žalbe da svoj pristanak, i
b) odgovarajući organ smatra da navodi žalbe, čak i ukoliko su dokazani, ne zahtjevaju provođenje krivičnog ili disciplinskog postupka.
2) Sve neformalno riješene žalbe će biti dostavljene načelniku JUK-a na procjenu i preporuke.
3) Ukoliko žalba ne može biti neformalno riješena odgovarajući organ istu će proslijediti JUK-u i obavijestiti Ured.
4) Odgovarajući organ će proslijediti Uredu svaki slučaj za koji isti smatra da ga je potrebno proslijediti kao razlog:
a) ozbiljnost slučaja ili
b) posebnih okolnosti.
5) Ured će osigurati da JUK potvrdi prijem žalbi u skladu sa postojećim smjernicama. Ured će takođe osigurati da JUK obavijesti podnosioca žalbe o tome kome je povjerena istraga, o toku istrage do završetka istražnog postupka. Ako su navodi proglašeni "neosnovanim" ili "bez dovoljno dokaza" JUK će, nakon potvrde takvog nalaza sa Uredom, obavijestiti podnosioca žalbe o rezultatima.
Podnosilac žalbe će biti obaviješten da je Ured nakon razmatranja potvrdio nalaze. JUK će svaku takvu komunikaciju sa podnosiocem žalbe istovremeno proslijeđivati Uredu.
6) Ured će obavijestiti podnosioca žalbe o konačnoj odluci po okončanju disciplinskog postupka i bilo kojoj žalbi na odluku.

VII - Procedura kod istraga vezanih za žalbe

Član 11.

1) Kada građanin inicira žalbu protiv radnika Ministarstva adresiranu na Ured, zaprimljenu na bilo kojem mjestu kao što su organizacione terenske jedinice MUP-a osim Ureda, organ koji je zaprimio žalbu treba istu proslijediti direktno Uredu u roku od 24 sata od prijema žalbe.
2) Svaka žalba će biti uvedena u Knjigu evidencije žalbi JUK-a nakon zaprimanja iste od strane Ureda, a u istoj će biti evidentiran i datum kada je Ured informisan i koji od članova je zaprimio žalbu.
3) Načelnik JUK-a će nakon primanja konačnog izvještaja od strane istražitelja JUK-a koji je sproveo istragu, isti pregledati i dostaviti predsjedavajućem Ureda sa svojim komentarima bez obzira da li su navodi žalbe održivi ili ne.
4) Ured nakon konsultacija sa direktorom Policije može odrediti bilo koju drugu osobu ili tim da istražuje specifične žalbe.

VIII - Nadgledanje postupka

Član 12.

1) Ured će se sastajati minimum jednom sedmično kako bi razmotrio svaki preliminarni izvještaj i mišljenje načelnika JUK-a.
2) U slučaju da se Ured složi sa mišljenjem da žalba nije bila osnovana, slučaj će kao takav biti finaliziran.
3) U slučaju kada mišljenje Ureda nije isto kao načelnika JUK-a, narediće se ponovna opsežna istraga.
4) Ukoliko su optužbe osnovane, Ured će razmotriti preporuku JUK-a kako bi utvrdili da li optužbe iziskuju izricanje lakših ili težih kazni:
a) ukoliko je utvrđeno da navodi predstavljaju lakšu povredu dužnosti, slučaj će biti upućen nadležnom rukovodiocu da izrekne odgovarajuću mjeru prekršiocu;
b) međutim, ukoliko je ustanovljeno da navodi predstavljaju težu povredu dužnosti, slučaj će biti proslijeđen predsjedniku prvostepene disciplinske komisije koji će preuzeti slučaj.
5) Bilo koji radnik Ministarstva koji je predmet istrage po bilo kom slučaju navedenom u članu 58, Uprava policije će, ako je to u interesu Ministarstva ili javnosti, suspendovati službenika/radnika do okončanja istrage.
6) Ured može preporučiti suspenziju službenika/radnika koja odmah stupa na snagu, u drugim slučajevima kada to smatra neophodnim.
Po odluci Ureda, suspenzija traje 6 mjeseci ili do donošenja presude prvostepene disciplinske komisije.

IX - Praćenje slučaja od strane Ureda

Član 13.

Ured u saradnji sa prvostepenom disciplinskom komisijom će osigurati da se kopija donesene odluke disciplinske komisije proslijedi prekršiocu preko njegovog rukovodioca koji će biti odgovoran za blagovremenu dostavu i sprovedbu odluke kao i njeno odlaganje u lični dosije navedenog prekršioca.
JUK će nastaviti vođenje svih relevantnih evidencija i održavanje baza podataka za sve disciplinske slučajeve i unutrašnje istrage. Ured će imati nesmetan pristup svim dosijeima i dokumentaciji JUK-a i disciplinskih komisija.

Član 14.

Dužnost direktora Policije ili lica koje on ovlasti je da informiše Ured o svim presudama i krivičnim postupcima koji se vode protiv radnika Ministarstva na sudovima i pred disciplinskim komisijama.

X - Administracija i Logistika

Član 15.

Ministarsvo unutrašnjih poslova će obezbijediti svu potrebnu administrativnu i logističku podršku Uredu, koji će biti smješten u FMUP-u i funkcionisati unutar administrativne strukture FMUP-a.
Komisija Parlamenta Federacije kojoj se podnose tromjesečni i godišnji izvještaji Ureda će razmotriti zahtjeve Ureda i poduzeti odgovarajuće korake u konsultaciji sa ministrom unutrašnjih poslova kako bi se uklonile smetnje, ukoliko postoje, vezane za nesmetano funkcionisanje Ureda.
Ured će sprovesti analizu počinjenih prekršaja i predložiti MUP-u dugoročne preventivne mjere.

Član 16.

Ova Uredba stupa na snagu danom donošenja i objavit će se u “Službenim novinama Federacije BiH”.

V broj 650/02
27. decembra/prosinca 2002. godine
Sarajevo

Premijer
dr.Alija Behmen, v.r.