Koristeci se ovlastima koje su Visokom predstavniku povjerene u clanku V Aneksa
10. (Sporazum o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet
u zemlji glede tumacenja gorenarecenog Sporazuma o provedbi civilnog dijela
Mirovnog ugovora; i posebice uzevši u obzir clanak II 1. (d) istog Sporazuma
prema kojem Visoki predstavnik “pomaže, kada Visoki predstavnik to ocijeni neophodnim,
u rješavanju svih problema koji se pojave u svezi s provedbom civilnog dijela
Mirovnog ugovora”;
Pozivajuci se na stavak XI.2 Zakljucaka Konferencije za provedbu mira održane
u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojem je Vijece za provedbu mira pozdravilo
nakanu Visokog predstavnika da uporabi svoj konacni autoritet u zemlji u svezi
s tumacenjem Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora, kako bi
pomogao u iznalaženju rješenja za narecene probleme “donošenjem obvezujucih
odluka, kada to ocijeni neophodnim”, o odredenim pitanjima, ukljucujuci i (prema
tocki (c) stavka XI.2) mjere kojima se osigurava provedba Mirovnog sporazuma
na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta koje “mogu podrazumijevati
poduzimanje mjera protiv osoba koje obnašaju javne dužnosti ili dužnosnika (...)
za koje Visoki predstavnik ustanovi da krše zakonske obveze utvrdene Mirovnim
sporazumom, odnosno uvjete za njegovu provedbu” ;
Konstatirajuci da je u stavku X.4 Aneksa Deklaracije Vijeca za provedbu mira
sacinjenoj u Madridu 16. prosinca 1998. godine navedeno da Vijece potvrduje
kako se celnicima kojima Visoki predstavnik zabrani obnašanje javnih dužnosti
“može takoder zabraniti da se do daljnjeg kandidiraju na izborima i da obnašaju
bilo koju drugu izbornu ili imenovanu dužnost i dužnost unutar politickih stranaka”;
Konstatirajuci da je Vijece za provedbu mira na zasjedanju u Briselu 23. svibnja
2000. godine izrazilo duboku zabrinutost zbog “ukorijenjene korupcije u Bosni
i Hercegovini, koja narušava demokratsku vlast, pustoši javne resurse i sprjecava
razvoj tržišnog gospodarstva”;
Naglašavajuci neosporivu cinjenicu da je uspostava vladavine zakona bitan dio
procesa ocuvanja mira;
Imajuci u vidu da vladavina zakona iziskuje da pravda ne samo da mora biti zadovoljena
nego da se mora i vidjeti da je zadovoljena, te kako bi se vidjelo da je pravda
zadovoljena mora postojati povjerenje javnosti u pravicnost, nepristranost,
poštenje, cestitost i nepotkupljivost javnih dužnosnika i svih onih koji obnašaju
dužnosti na odgovornim mjestima u javnim poduzecima;
Konstatirajuci da su “Šume Herceg-Bosne” poduzece u javnom vlasništvu koje zauzima
znacajno mjesto u gospodarskom životu Bosne i Hercegovine;
Razmotrivši i uzevši u obzir sva prethodno narecena pitanja, Visoki predstavnik
ovim donosi slijedecu
ODLUKU
kojom se smjenjuje gospodin PERO MARKOVIC sa mjesta generalnog direktora poduzeca
“Šume Herceg-Bosne” i zabranjuje mu se obnašanje svake službene, izborne ili
imenovane javne dužnosti u Bosni i Hercegovini, kao i kandidiranje na izborima
i obnašanje dužnosti u politickoj stranci, ukoliko ili sve dotle dok ga Visoki
predstavnik naknadnom odlukom eventualno izricito ne ovlasti da iste obnaša.
Odmah mu prestaju sva prava na naknade odnosno privilegije ili status koja proizilaze
iz njegovog položaja generalnog direktora “Šume Herceg-Bosne”.
Odluka stupa na snagu odmah i nece zahtijevati poduzimanje dodatnih proceduralnih
mjera.
Gospodin Markovic mora svoj ured napustiti odmah.
Ova odluka objavljuje se odmah u “Službenom glasniku BiH” i “Službenim novinama
Federacije BiH” te “Službenim/Narodnim novinama Kantona 7”.
RAZLOZI ZA SMJENU
Iz razloga cjelokupnih ovdje utvrdenih pitanja, g. Markovic mora biti smijenjen
sa mjesta generalnog direktora poduzeca “Šume Herceg-Bosne” kako bi se osiguralo
da se ne ugrozi proces provedbe mira.
Navodi se da je dana 10. prosinca 1996. god. gospodin Pero Markovic, kao predsjednik
Hrvatske republike Herceg-Bosna, izvršio prijenos vlasnickih udjela u tvrtki
“Monitor M” d.o.o. na Opcinu Capljina bez naplate. Dana 17. kolovoza 1997. godine
g. Markovic u svojstvu predsjednika Opcinskog vijeca Capljina potpisuje Odluku
Vijeca kojom Vijece vrši prijenos svog cjelokupnog vlasnickog udjela u tvrtki
“Monitor M” d.o.o. na udruženje nazvano “Hrvatska zajednica Herceg-Bosna” bez
ikakve naknade, na štetu Opcine. “Monitor M” d.o.o. je tvrtka koju je utemeljilo
udruženje nazvano “Hrvatska zajednica Herceg-Bosna”. Kasnije je gospodin Pero
Markovic imenovan za clana Upravnog odbora “Monitora M” d.o.o. 5. studenoga
1998. godine.
30. lipnja 1997. godine Pero Markovic u svojstvu predsjednika Opcinskog vijeca
Opcine Capljina izdaje rješenje o prijenosu, bez naknade, prava na korištenje
tri parcele zemljišta koje pripada Opcini Capljina na “Založbu kralj Tomislav”.
U vrijeme navedenog prijenosa zemljišta iz opcinskog vlasništva Pero Markovic
je bio clan “Založbe kralj Tomislav”.
Protiv gospodina Markovica se trenutno vodi postupak za niz nepravilnosti u
rukovodenju poslovima poduzeca “Šume Herceg-Bosne” koja imaju karakter kaznenih
djela. Postupak je pokrenut po nalogu nadležnoga tužiteljstva Federacije Bosne
i Hercegovina a za kaznena djela iz više clanaka relevantnog kaznenog zakona.
Ne predvidajuci ni na koji nacin ishod zapocetoga postupka i ne iznoseci mišljenje
bilo izravno bilo neizravno o postupku u meritumu, te uzimajuci u obzir pravo
gospodina Markovica na odgovarajuci postupak pred sudom i na iznošenje potpune
i detaljne odbrane od bilo koje optužbe koja bi se protiv njega eventualno izrekla,
ostaje cinjenica da je povjerenje javnosti u njegovo obnašanje dužnosti poljuljano.
Bez obzira na cinjenicu da je pokrenut kazneni postupak protiv gospodina Markovica,
on je propustio poduzeti ucinkovite mjere kako bi osigurao potrebnu skrb za
javna sredstva i imovinu te zaštitio ugled dužnosti koje je obnašao.
Postupci gospodina Markovica izravno su prouzrocili da za javna sredstva i imovinu
nisupolagani racuni na adekvatan i transparentan nacin. Navedene transakcije
vezane za vlasnicke udjele i zemljište u suprotnosti su sa principom demokratske
kontrole lokalne uprave i upravljanja javnim poduzecima. Njegove radnje predstavljaju
svjesno nepravilno rukovodenje, što, izmedu ostalog, ukljucuje i jasan sukob
interesa u obnašanju njegovih dužnosti. Svojim dosadašnjim aktivnostima on je
doveo do podrivanja demokratskih institucija, te ugrožavanja demokratskog procesa.
Pravilno upravljanje i vladavina prava narušeni su zbog svih gore spomenutih
razloga. Iz navedenoga slijedi da su zaobideni uobicajeni demokratski procesi,
koji su od suštinskog znacaja za uspjeh samog Dejtonskog mirovnog procesa. Dopuštanjem
da gospodin Markovic ostane na svojoj dužnosti ugrozila bi se potreba za postojanjem
potpune transparentnosti i vidljivog poštenja u javnome životu. Zbog toga mora
doci do njegovoga smjenjivanja kako je navedeno, da bi se osiguralo da i sam
proces provedbe mira ne bude ugrožen.
Principi pravilnog upravljanja i transparentnosti, zaštite integriteta i ugleda
ustanova i javnih poduzeca Federacije Bosne i Hercegovine kao i aktivna potpora
vladavini prava neophodni su za proces provedbe mira, a buduci da su postupcima
gospodina Pere Markovica pri obnašanju javne dužnosti isti narušeni, ponovno
se mogu uspostaviti samo njegovim neodložnim smjenjivanjem sa mjesta generalnog
direktora kako je navedeno.