Koristeci se ovlastima koje su Visokom predstavniku povjerene u clanku V Aneksa 10. (Sporazum o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet u zemlji glede tumacenja gorenarecenog Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebice uzevši u obzir clanak II 1. (d) istog Sporazuma prema kojem Visoki predstavnik “pomaže, kada Visoki predstavnik to ocijeni neophodnim, u rješavanju svih problema koji se pojave u svezi s provedbom civilnog dijela Mirovnog ugovora”;
Pozivajuci se na stavak XI.2 Zakljucaka Konferencije za provedbu mira održane u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojem je Vijece za provedbu mira pozdravilo nakanu Visokog predstavnika da uporabi svoj konacni autoritet u zemlji u svezi s tumacenjem Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora, kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za narecene probleme “donošenjem obvezujucih odluka, kada to ocijeni neophodnim”, o odredenim pitanjima, ukljucujuci i (prema tocki (c) stavka XI.2) mjere kojima se osigurava provedba Mirovnog sporazuma na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta koje “mogu podrazumijevati poduzimanje mjera protiv osoba koje obnašaju javne dužnosti ili dužnosnika (...) za koje Visoki predstavnik ustanovi da krše zakonske obveze utvrdene Mirovnim sporazumom, odnosno uvjete za njegovu provedbu” ;

Konstatirajuci da je u stavku X.4 Aneksa Deklaracije Vijeca za provedbu mira sacinjenoj u Madridu 16. prosinca 1998. godine navedeno da Vijece potvrduje kako se celnicima kojima Visoki predstavnik zabrani obnašanje javnih dužnosti “može takoder zabraniti da se do daljnjeg kandidiraju na izborima i da obnašaju bilo koju drugu izbornu ili imenovanu dužnost i dužnost unutar politickih stranaka”;
Konstatirajuci da je Vijece za provedbu mira na zasjedanju u Briselu 23. svibnja 2000. godine izrazilo duboku zabrinutost zbog “ukorijenjene korupcije u Bosni i Hercegovini, koja narušava demokratsku vlast, pustoši javne resurse i sprjecava razvoj tržišnog gospodarstva”;
Naglašavajuci neosporivu cinjenicu da je uspostava vladavine zakona bitan dio procesa ocuvanja mira;
Imajuci u vidu da vladavina zakona iziskuje da pravda ne samo da mora biti zadovoljena nego da se mora i vidjeti da je zadovoljena, te kako bi se vidjelo da je pravda zadovoljena mora postojati povjerenje javnosti u pravicnost, nepristranost, poštenje, cestitost i nepotkupljivost javnih dužnosnika i svih onih koji obnašaju dužnosti na odgovornim mjestima u javnim poduzecima;

Konstatirajuci da su “Šume Herceg-Bosne” poduzece u javnom vlasništvu koje zauzima znacajno mjesto u gospodarskom životu Bosne i Hercegovine;
Razmotrivši i uzevši u obzir sva prethodno narecena pitanja, Visoki predstavnik ovim donosi slijedecu


ODLUKU


kojom se smjenjuje gospodin PERO MARKOVIC sa mjesta generalnog direktora poduzeca “Šume Herceg-Bosne” i zabranjuje mu se obnašanje svake službene, izborne ili imenovane javne dužnosti u Bosni i Hercegovini, kao i kandidiranje na izborima i obnašanje dužnosti u politickoj stranci, ukoliko ili sve dotle dok ga Visoki predstavnik naknadnom odlukom eventualno izricito ne ovlasti da iste obnaša. Odmah mu prestaju sva prava na naknade odnosno privilegije ili status koja proizilaze iz njegovog položaja generalnog direktora “Šume Herceg-Bosne”.

Odluka stupa na snagu odmah i nece zahtijevati poduzimanje dodatnih proceduralnih mjera.
Gospodin Markovic mora svoj ured napustiti odmah.

Ova odluka objavljuje se odmah u “Službenom glasniku BiH” i “Službenim novinama Federacije BiH” te “Službenim/Narodnim novinama Kantona 7”.


RAZLOZI ZA SMJENU


Iz razloga cjelokupnih ovdje utvrdenih pitanja, g. Markovic mora biti smijenjen sa mjesta generalnog direktora poduzeca “Šume Herceg-Bosne” kako bi se osiguralo da se ne ugrozi proces provedbe mira.

Navodi se da je dana 10. prosinca 1996. god. gospodin Pero Markovic, kao predsjednik Hrvatske republike Herceg-Bosna, izvršio prijenos vlasnickih udjela u tvrtki “Monitor M” d.o.o. na Opcinu Capljina bez naplate. Dana 17. kolovoza 1997. godine g. Markovic u svojstvu predsjednika Opcinskog vijeca Capljina potpisuje Odluku Vijeca kojom Vijece vrši prijenos svog cjelokupnog vlasnickog udjela u tvrtki “Monitor M” d.o.o. na udruženje nazvano “Hrvatska zajednica Herceg-Bosna” bez ikakve naknade, na štetu Opcine. “Monitor M” d.o.o. je tvrtka koju je utemeljilo udruženje nazvano “Hrvatska zajednica Herceg-Bosna”. Kasnije je gospodin Pero Markovic imenovan za clana Upravnog odbora “Monitora M” d.o.o. 5. studenoga 1998. godine.

30. lipnja 1997. godine Pero Markovic u svojstvu predsjednika Opcinskog vijeca Opcine Capljina izdaje rješenje o prijenosu, bez naknade, prava na korištenje tri parcele zemljišta koje pripada Opcini Capljina na “Založbu kralj Tomislav”. U vrijeme navedenog prijenosa zemljišta iz opcinskog vlasništva Pero Markovic je bio clan “Založbe kralj Tomislav”.

Protiv gospodina Markovica se trenutno vodi postupak za niz nepravilnosti u rukovodenju poslovima poduzeca “Šume Herceg-Bosne” koja imaju karakter kaznenih djela. Postupak je pokrenut po nalogu nadležnoga tužiteljstva Federacije Bosne i Hercegovina a za kaznena djela iz više clanaka relevantnog kaznenog zakona.
Ne predvidajuci ni na koji nacin ishod zapocetoga postupka i ne iznoseci mišljenje bilo izravno bilo neizravno o postupku u meritumu, te uzimajuci u obzir pravo gospodina Markovica na odgovarajuci postupak pred sudom i na iznošenje potpune i detaljne odbrane od bilo koje optužbe koja bi se protiv njega eventualno izrekla, ostaje cinjenica da je povjerenje javnosti u njegovo obnašanje dužnosti poljuljano.

Bez obzira na cinjenicu da je pokrenut kazneni postupak protiv gospodina Markovica, on je propustio poduzeti ucinkovite mjere kako bi osigurao potrebnu skrb za javna sredstva i imovinu te zaštitio ugled dužnosti koje je obnašao.

Postupci gospodina Markovica izravno su prouzrocili da za javna sredstva i imovinu nisupolagani racuni na adekvatan i transparentan nacin. Navedene transakcije vezane za vlasnicke udjele i zemljište u suprotnosti su sa principom demokratske kontrole lokalne uprave i upravljanja javnim poduzecima. Njegove radnje predstavljaju svjesno nepravilno rukovodenje, što, izmedu ostalog, ukljucuje i jasan sukob interesa u obnašanju njegovih dužnosti. Svojim dosadašnjim aktivnostima on je doveo do podrivanja demokratskih institucija, te ugrožavanja demokratskog procesa. Pravilno upravljanje i vladavina prava narušeni su zbog svih gore spomenutih razloga. Iz navedenoga slijedi da su zaobideni uobicajeni demokratski procesi, koji su od suštinskog znacaja za uspjeh samog Dejtonskog mirovnog procesa. Dopuštanjem da gospodin Markovic ostane na svojoj dužnosti ugrozila bi se potreba za postojanjem potpune transparentnosti i vidljivog poštenja u javnome životu. Zbog toga mora doci do njegovoga smjenjivanja kako je navedeno, da bi se osiguralo da i sam proces provedbe mira ne bude ugrožen.

Principi pravilnog upravljanja i transparentnosti, zaštite integriteta i ugleda ustanova i javnih poduzeca Federacije Bosne i Hercegovine kao i aktivna potpora vladavini prava neophodni su za proces provedbe mira, a buduci da su postupcima gospodina Pere Markovica pri obnašanju javne dužnosti isti narušeni, ponovno se mogu uspostaviti samo njegovim neodložnim smjenjivanjem sa mjesta generalnog direktora kako je navedeno.