Koristeci se ovštenjima koje su Visokom predstavniku povjerene u clanu V Aneksa
10. (Sporazum o implementaciji civilnog dijela Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog
sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni
autoritet u zemlji u pogledu tumacenja gorenavedeenog Sporazuma o implementaciji
civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzevši u obzir clan II 1. (d) istog
Sporazuma prema kojem Visoki predstavnik “pomaže, kada Visoki predstavnik to
ocijeni neophodnim, u rješavanju svih problema koji se pojave u vezi sa implementacijom
civilnog dijela Mirovnog ugovora”;
Pozivajuci se na stav XI.2 Zakljucaka Konferencije za implementaciju mira održane
u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojem je Vijece za implementaciju mira
pozdravilo nmjeru Visokog predstavnika da upotrijebi svoj konacni autoritet
u zemlji u vezi sa tumacenjem Sporazuma o implementaciji civilnog dijela Mirovnog
ugovora, kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za navedene probleme “donošenjem
obavezujucih odluka, kada to ocijeni neophodnim”, o odredenim pitanjima, ukljucujuci
i (prema tacki (c) stava XI.2) mjere kojima se osigurava implementacija Mirovnog
sporazuma na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta koje
“mogu podrazumijevati poduzimanje mjera protiv osoba koje obnašaju javne dužnosti
ili dužnosnika (...) za koje Visoki predstavnik ustanovi da krše zakonske obaveze
utvrdene Mirovnim sporazumom, odnosno uvjete za njegovu implementaciju ” ;
Konstatujuci da je u stavu X.4 Aneksa Deklaracije Vijeca za implementaciju mira
sacinjenoj u Madridu 16. decembra 1998. godine navedeno da Vijece potvrduje
kako se celnicima kojima Visoki predstavnik zabrani vršenje javnih dužnosti
“može takoder zabraniti da se do daljnjeg kandidiraju na izborima i da vrše
bilo koju drugu izbornu ili imenovanu dužnost i dužnost unutar politickih stranaka”;
Konstatujuci da je Vijece za implementaciju mira na zasjedanju u Briselu 23.
majja 2000. godine izrazilo duboku zabrinutost zbog “ukorijenjene korupcije
u Bosni i Hercegovini, koja narušava demokratsku vlast, pustoši javne resurse
i sprjecava razvoj tržišne ekonomije”;
Naglašavajuci neosporivu cinjenicu da je uspostava vladavine zakona bitan dio
procesa ocuvanja mira;
Imajuci u vidu da vladavina zakona iziskuje da pravda ne samo da mora biti zadovoljena
nego da se mora i vidjeti da je zadovoljena, te kako bi se vidjelo da je pravda
zadovoljena mora postojati povjerenje javnosti u pravednost, nepristranost,
poštenje, cestitost i nepotkupljivost javnih dužnosnika i svih onih koji vrše
dužnosti na odgovornim mjestima u javnim preduzecima;
Konstatujuci da su “Šume Herceg-Bosne” preduzece u javnom vlasništvu koje zauzima
znacajno mjesto u ekonomskom životu Bosne i Hercegovine;
Razmotrivši i uzevši u obzir sva prethodno navedena pitanja, Visoki predstavnik
ovim donosi slijedecu
ODLUKU
kojom se smjenjuje gospodin PERO MARKOVIC sa mjesta generalnog direktora preduzeca
“Šume Herceg-Bosne” i zabranjuje mu se vršenje svake službene, izborne ili imenovane
javne dužnosti u Bosni i Hercegovini, kao i kandidiranje na izborima i vršenje
dužnosti u politickoj stranci, ukoliko ili sve dotle dok ga Visoki predstavnik
naknadnom odlukom eventualno izricito ne ovlasti da iste vrši. Odmah mu prestaju
sva prava na naknade odnosno privilegije ili status koja proizilaze iz njegovog
položaja generalnog direktora “Šume Herceg-Bosne”.
Odluka stupa na snagu odmah i nece zahtijevati poduzimanje dodatnih proceduralnih
mjera.
Gospodin Markovic mora svoj ured napustiti odmah.
Ova odluka objavljuje se odmah u “Službenom glasniku BiH” i “Službenim novinama
Federacije BiH” te “Službenim/Narodnim novinama Kantona 7”.
RAZLOZI ZA SMJENU
Iz razloga cjelokupnih ovdje utvrdenih pitanja, g. Markovic mora biti smijenjen
sa mjesta generalnog direktora preduzeca “Šume Herceg-Bosne” kako bi se osiguralo
da se ne ugrozi proces implementacije mira.
Navodi se da je dana 10. decembra 1996. god. gospodin Pero Markovic, kao predsjednik
Hrvatske republike Herceg-Bosna, izvršio prijenos vlasnickih udjela u firmi
“Monitor M” d.o.o. na Opcinu Capljina bez naplate. Dana 17. augusta 1997. godine
g. Markovic u svojstvu predsjednika Opcinskog vijeca Capljina potpisuje Odluku
Vijeca kojom Vijece vrši prijenos svog cjelokupnog vlasnickog udjela u firmi
“Monitor M” d.o.o. na udruženje nazvano “Hrvatska zajednica Herceg-Bosna” bez
ikakve naknade, na štetu Opcine. “Monitor M” d.o.o. je firma koju je osnovalo
udruženje nazvano “Hrvatska zajednica Herceg-Bosna”. Kasnije je gospodin Pero
Markovic imenovan za clana Upravnog odbora “Monitora M” d.o.o. 5. Novembra 1998.
godine.
30. juna 1997. godine Pero Markovic u svojstvu predsjednika Opcinskog vijeca
Opcine Capljina izdaje rješenje o prijenosu, bez naknade, prava na korištenje
tri parcele zemljišta koje pripada Opcini Capljina na “Založbu kralj Tomislav”.
U vrijeme navedenog prijenosa zemljišta iz opcinskog vlasništva Pero Markovic
je bio clan “Založbe kralj Tomislav”.
Protiv gospodina Markovica se trenutno vodi postupak za niz nepravilnosti u
rukovodenju poslovima preduzeca “Šume Herceg-Bosne” koja imaju karakter krivicnih
djela. Postupak je pokrenut po nalogu nadležnoga tužilaštva Federacije Bosne
i Hercegovina a za krivicna djela iz više clanova relevantnog krivicnog zakona.
Ne predvidajuci ni na koji nacin rezultat zapocetoga postupka i ne iznoseci
mišljenje bilo direktno bilo indirektno o postupku u meritumu, te uzimajuci
u obzir pravo gospodina Markovica na odgovarajuci postupak pred sudom i na iznošenje
potpune i detaljne odbrane od bilo koje optužbe koja bi se protiv njega eventualno
izrekla, ostaje cinjenica da je povjerenje javnosti u njegovo vršenje dužnosti
poljuljano.
Bez obzira na cinjenicu da je pokrenut krivicni postupak protiv gospodina Markovica,
on je propustio poduzeti efikasne mjere kako bi osigurao potrebnu brigu za javna
sredstva i imovinu te zaštitio ugled dužnosti koje je vršio.
Postupci gospodina Markovica direktno su prouzrokovali da za javna sredstva
i imovinu nisupolagani racuni na adekvatan i transparentan nacin. Navedene transakcije
vezane za vlasnicke udjele i zemljište u suprotnosti su sa principom demokratske
kontrole lokalne uprave i upravljanja javnim predduzecima. Njegove radnje predstavljaju
svjesno nepravilno rukovodenje, što, izmedu ostalog, ukljucuje i jasan sukob
interesa u vršenju njegovih dužnosti. Svojim dosadašnjim aktivnostima on je
doveo do podrivanja demokratskih institucija, te ugrožavanja demokratskog procesa.
Pravilno upravljanje i vladavina prava narušeni su zbog svih gore spomenutih
razloga. Iz navedenoga slijedi da su zaobideni uobicajeni demokratski procesi,
koji su od suštinskog znacaja za uspjeh samog Dejtonskog mirovnog procesa. Dopuštanjem
da gospodin Markovic ostane na svojoj dužnosti ugrozila bi se potreba za postojanjem
potpune transparentnosti i vidljivog poštenja u javnome životu. Zbog toga mora
doci do njegovoga smjenjivanja kako je navedeno, da bi se osiguralo da i sam
proces implementacije mira ne bude ugrožen.
Principi pravilnog upravljanja i transparentnosti, zaštite integriteta i ugleda
ustanova i javnih preduzeca Federacije Bosne i Hercegovine kao i aktivna podrška
vladavini prava neophodni su za proces implementacije mira, a kako su postupci
gospodina Pere Markovica pri vršenju javne dužnosti isti narušeni, ponovno se
mogu uspostaviti samo njegovim neodložnim smjenjivanjem sa mjesta generalnog
direktora kako je navedeno.
Broj 77/02
14. novembra 2002. god.
Sarajevo
Visoki predstavnik
Paddy Ashdown, s.r.