ZAKON
O VISOKOM SUDBENOM I TUŽITELJSKOM VIJEĆU BOSNE I HERCEGOVINE
(prečišćeni tekst)

Ovaj prečišćeni tekst obuhvaća sve izmjene i dopune usvojene do 1. studenoga 2002. godine uključivo.

POGLAVLJE I - OPĆE ODREDBE

Osnivanje Visokog sudbenog i tužiteljskog vijeća Bosne i Hercegovine

Utemeljenje

Članak 1.

Ovim zakonom utemeljuje se Visoko sudbeno i tužiteljsko vijeće Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Vijeće).
Ovaj zakon uređuje utemeljenje i rad Vijeća.

Financiranje Vijeća

Članak 2.

Bosna i Hercegovina je odgovorna za financiranje rada Vijeća, a u odnosu na nadležnost Vijeća ustanovljenu zakonom.

Pravni status

Članak 3.

Vijeće ima svojstvo pravne osobe.

Principi nezavisnog pravosuđa i uloga Vijeća

Neovisna sudbena vlast

Članak 4.

Vijeće je samostalni organ u Bosni i Hercegovini, čiji je zadatak da osigura neovisno, nepristrasno i profesionalno sudstvo, te uspostavu profesionalnog i djelotvornog sudbenog sistema i tužiteljske dužnosti na nivou Bosne i Hercegovine i Brčko Distrikta, kao i koordiniranje primjene ovih standarda u entitetima i Distriktu Brčko kako to određuje ovaj zakon.

POGLAVLJE II - ČLANOVI I ORGANIZACIJA VIJEĆA

Članstvo

Članovi Vijeća

Članak 5.

Vijeće čine slijedeći članovi:
- jedan sudac Suda Bosne i Hercegovine, kojeg biraju sve suci Suda;
- jedan tužitelj iz Tužiteljstva Bosne i Hercegovine, kojeg bira Kolegij tužitelja;
- jedan sudac kojeg biraju svi suci Prizivnog i Osnovnog Suda Brčko Distrikta;
- jedan tužitelj ili zamjenik tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta, kojeg biraju svi tužitelji Tužiteljstva ;
- osoba visokih moralnih vrijednosti i integriteta koju imenuje Predsjedništvo Bosne i Hercegovine;
- Članovi Visokih sudbenih i tužiteljskih vijeća osnovanih sukladno ustavima i zakonima Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske.

Članovi Vijeća su neovisni i nepristrasni u obnašanju svojih dužnosti , osobe visokih moralnih kvaliteta i ugleda, poznate po djelotvornosti, stručnosti i integritetu.

Mandat

Članak 6.

Članovi Vijeća, osim Članova iz Visokih sudskih i tužiteljskih vijeća iz entiteta (u daljem tekstu: entitetska vijeća) imaju mandat od četiri godine i mogu imati još samo jedan uzastopni mandat.
Ako mandat člana sukladno prethodnom stavku prestane prije isteka mandata, novi član se bira ili imenuje kao zamjena i vrši dužnost za preostali period mandata. Nakon što se okonča preostali period mandata ta osoba ima pravo na puni naredni mandat.

Prestanak mandata

Članak 7.


Mandat člana sukladno stavku 1. prethodnog članka prestaje:

1. prestankom dužnosti na osnovu koje je član imenovan u Vijeće;
2. nakon isteka perioda na koji je član izabran ili imenovan;
3. podnošenjem ostavke;
4. ako ne obavlja svoje dužnosti na pravilan, djelotvoran i nepristrasan način ili ako ne ispunjava obveze koje proističu iz dužnosti koju obnaša;
5. kada počini djelo zbog kojeg ne zaslužuje da obnaša dužnosti u Vijeću; ili
6. kada je pravomoćno osuđen za kazneno djelo za koje zakon predviđa kaznu zatvora, ta osuđujuća presuda rezultirat će automatskim prekidom mandata.

Član Vijeća čiji mandat ističe sukladno sa tačkom 2. prethodnog stavka nastavit će ostvarivati prava i obnašati dužnosti člana Vijeća sve do izbora ili imenovanja novog člana.

Mandat člana Vijeća ističe, sukladno točki 3. prvog stavka ovog članka, na dan kada Vijeće primi njegovu pismenu ostavku, sukladno toč. 4. i 5. prvog stavka ovog članka onda kada ga Vijeće smijeni sa dužnosti.

Na prijedlog najmanje jedne trećine svojih članova, Vijeće dvotrećinskom većinom glasova svih članova usvaja odluku kojom smjenjuje člana s dužnosti iz razloga navedenih u toč. 4. i 5. prvog stavka ovog članka.

Privremeno udaljenje od obnašanja dužnosti

Članak 8.

Vijeće privremeno udaljava od obnašanja dužnosti člana protiv kojeg je nadležni tužitelj podigao optužnicu, kao i člana koji je stavljen u pritvor.
Vijeće privremeno udaljava od vršenja dužnosti člana koji je suspendiran sa dužnosti na temelju koje je izabran ili imenovan u Vijeće.
Vijeće može privremeno udaljiti od obnašanja dužnosti člana protiv kojeg je pokrenuta kazne na istraga ili disciplinski postupak, kao i zbog razloga koji mogu dovesti do prestanka mandata sukladno članaku 7.

Novi članovi

Članak 9.

Predsjednik Vijeća obavještava tijelo nadležno za izbor ili imenovanje članova u Vijeće, po članku 5. ovog zakona, najmanje tri (3) mjeseca prije isteka mandata pojedinog člana i traži od tog tijela da izabere, ili ako je riječ o Predsjedništvu Bosne i Hercegovine, da imenuje novog člana u Vijeće.

U slučaju da mandat člana ne prestaje zbog isteka mandata, nego iz drugih razloga i da je potrebno izabrati ili imenovati novog člana, predsjednik Vijeća obavještava tijelo nadležno za izbor ili imenovanje novog člana. Vijeće obavještava nadležno tijelo najkasnije u roku od 30 dana nakon prestanka mandata.

Nespojivost dužnosti i imunitet

Članak 10.

Ni član Vijeća, ni član njegove komisije ili odjela, niti član osoblja Vijeća ne smije imati dužnost niti obavljati bilo kakvu dužnost u političkoj stranci, kao ni u udrugi ili fondaciji koje su povezane sa političkim strankama. Isto tako, članovi i osoblje će se uzdržati od sudjelovanja u aktivnostima političkih stranaka koje imaju javni karakter. Po preuzimanju dužnosti u Vijeću, član je dužan potpisati izjavu o nepostojanju sukoba interesa.

Članovi Vijeća, povjerenstva ili odjela u okviru Vijeća, neće biti odgovorni u građanskom postupku za bilo koju radnju učinjenu u obnašanju službenih dužnosti.

Organizacija Vijeća

Predsjednik i dopredsjednik Vijeća

Članak 11.

Predsjednik i dopredsjednik Vijeća, koji ne mogu biti članovi entitetskog Vijeća, biraju se dvotrećinskom većinom glasova članova koji su prisutni i glasaju. Mandat predsjednika Vijeća je četiri (4) godine ili dok njegov mandat ne istekne ili prestane iz drugih razloga u skladu sa člankom 7. zavisno od toga šta ranije nastupi. Trajanje mandata dopredsjednika uređuje se Poslovnikom o radu, kojeg donosi Vijeće.

Odjeli i komisije

Članak 12.

U svrhu obavljanja zadaća i ispunjavanja obveza određenih ovim zakonom, Vijeće ima ovlasti da formira povjerenstva i odjele, ali djeluje i donosi odluke kao jedinstveno tijelo, ukoliko nije drukčije određeno ovim zakonom.

Ovlasti odjela i povjerenstava

Članak 13.

Vijeće može odabrati stručnjake, koji nisu članaovi Vijeća, da sudjeluju u radu odjela i povjerenstava formiranih od strane Vijeća.
Stručnjaci odabrani za učešće u radu povjerenstva ili odjela, su suci, tužitelji ili stručnjaci iz drugih oblasti.

Kvorum, glasanje i sastanci

Članak 14.

Većina članova Vijeća čini kvorum. Vijeće donosi odluke većinom glasova svih članova koji su prisutni i glasaju, ne ubrajajući članove koji se izuzimaju od glasanja, ukoliko nije drukčije propisano zakonom. Glas predsjednika je odlučujući u pitanjima o kojima su glasovi podijeljeni.

Sastanke Vijeća saziva predsjednik, na način kako je to utvrđeno Poslovnikom o radu.

Tajništvo Visokog sudbenog vijeća

Članak 15.

Stručne i upravne poslove Vijeća obavlja Tajništvo vijeća koji ima izvršnog direktora.

Poslovnik o radu

Članak 16.

Vijeće usvaja i objavljuje Poslovnik o radu koji uređuje unutarnje funkcioniranje, imenovanje, disciplinske postupke i druga pitanja. Poslovnik o radu je javni dokument.

POGLAVLJE III - NADLEŽNOST I OVLASTI

Nadležnost

Članak 17.

Vijeće ima slijedeće nadležnosti:
1. vrši odabir i imenovanje sudaca uključujući predsjednike Suda Bosne i Hercegovine, Pruzivnog suda Brčko Distrikta i Osnovnog suda Brčko Distrikta;

2. odabir i imenovanje tužitelja, uključujući glavnog tužitelja i zamjenika glavnog tužitelja Tužiteljstva Bosne i Hercegovine, kao i tužitelja i zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta;

3. koordinira suradnju između visokih sudbenih i tužiteljskih vijeća u entitetima i Pravosudnog povjerenstva Brčko Distrikta;

4. organizira naobrazbu sudaca i tužitelja u smislu toč. 1. i 2. ovog stavka;

5. koordinira sa odborima centara za edukaciju sudaca i tužitelja u Federaciji Bosne i Hercegovine i Republici Srpskoj, kao i odgovarajućom ustanovom u Distriktu Brčko, planiranje programa za obveznu početnu obuku kandidata za dužnosti suca ili tužitelja u Bosni i Hercegovini;

6. koordinira usavršavanje sudaca i tužitelja, konsultira se sa Odborima Centara za edukaciju sudaca i tužitelja u Federaciji Bosne i Hercegovine i Republici Srpskoj, kao i odgovarajućim tjelom Brčko Distrikta prije usvajanja programa naobrazbe;

7. koordinira međunarodno predstavljanje sudstva i tužiteljstva u Bosni i Hercegovini ili u bilo kojem njenom dijelu;

8. odlučuje o pitanjima nespojivosti drugih dužnosti koje obavljaju suci i tužitelji sa sudačkom i tužiteljskom dužnosti u smislu toč. 1. i 2. ovog stavka, kao i o pitanju njihovog imuniteta;

9. prima pritužbe protiv sudaca i tužitelja u smislu toč. 1. i 2. ovog stavka;

10. pokreće i vodi provjeravanja i disciplinske postupke, utvrđuje disciplinske odgovornosti i izriče disciplinske sankcije, kao i privremeno udaljenje s dužnosti sudaca , tužitelja i zamjenika tužitelja, u smislu toč. 1. i 2. ovog stavka, te odlučuje o žalbama u disciplinskim postupcima;

11. odlučuje o pritužbama koje podnosi sudac ili tužitelj u smislu toč. 1. i 2. ovog stavka, koji smatra da se njegova prava utvrđena ovim ili drugim zakonom, ili još šire, da se njegova neovisnost, ili neovisnost zakonskog postupka ugrožavaju ili ignoriraju na bilo koji način;

12. utvrđuje broj sudaca u Sudu Bosne i Hercegovine, Prizivnom i Osnovnom sudu Brčko Distrikta, broj tužitelja u Tužiteljstvu Bosne i Hercegovine i zamjenika tužitelja u Tužiteljstvu Brčko Distrikta nakon dobijenog mišljenja ili na osnovu inicijative predsjednika predmetnog suda ili tužitelja , i nakon konsultacija sa organom nadležnim za pitanja proračuna;

13. prikuplja informacije i vodi dokumentaciju o profesionalnom statusu sudaca , tužitelja ili zamjenika tužitelja , u smislu toč. 1. i 2. ovog stavka, uključujući i datum njihovog imenovanja i prestanka dužnosti , kao i statističke podatke koji se odnose na njihove radne rezultate;

14. daje mišljenje o nacrtima zakona, propisima i o važnim pitanjima koja mogu utjecati na pravosuđe, te pokreće postupak usvajanja odgovarajućih zakona;

15. izrađuje prijedlog proračuna za Sud Bosne i Hercegovine, Prizivnog suda i Osnovnog suda Brčko Distrikta i Tužiteljstva Bosne i Hercegovine kao i Tužiteljstva Brčko Distrikta u dogovoru sa nadležnim tijelima, podnosi proračunske prijedloge odgovarajućoj vladi i zakonodavnom tijelu, te nadzire izvršenje proračuna kako bi se osiguralo odgovarajuće i kontinuirano financiranje;

16. odlučuje o imenovanju izvršnog direktora i drugog stručnog i administrativnog osoblja Vijeća; i

17. izvršava druge ovlasti određene ovim ili drugim zakonom.

Obveza da se udovolji zahtjevu za provjeru

Članak 18.

Sudovi, tužiteljstva i vladina tijela u Bosni i Hercegovini, kao i suci , tužitelji , zamjenici tužitelja, suci porotnici i službenici sudova i tužiteljstava u cijeloj Bosni i Hercegovini, dužni su postupati u skladu sa zahtjevima Vijeća u pogledu davanja informacija, dokumenata i drugih materijala u vezi sa određenim provjeravanjem.

Godišnji proračun i godišnje izvješće

Godišnji proračun i godišnje izvješće

Članak 19.

Vijeće usvaja i podnosi Parlamentarnoj Skupštini Bosne i Hercegovine prijedlog godišnjeg proračuna za svoj rad u okviru nadležnosti utvrđenih ovim zakonom.

Vijeće priprema godišnje izvješće u kojem navodi svoje aktivnosti i opisuje stanje u sudstvu i tužiteljstvu, uključujući i preporuke za poboljšanje stanja. Izvješće se dostavlja Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, Narodnoj skupštini Republike Srpske i Skupštini Brčko Distrikta u svrhu informiranja. Izvješće je dostupno javnosti.

POGLAVLJE IV - UVJETI I MANDAT ZA OBNAŠANJE DUŽNOSTI U SUDU BOSNE I HERCEGOVINE, TUŽITELJSTVU BOSNE I HERCEGOVINE, PRIZIVNOM SUDU BRČKO DISTRIKTA, OSNOVNOM SUDU BRČKO DISTRIKTA I TUŽITELJSTVU BRČKO DISTRIKTA;

Osnovni uvjeti za vršenje sudačke ili tužiteljske dužnosti

Osnovni uvjeti

Članak 20.

Osoba mora zadovoljiti slijedeće uvjete da bi mogla biti imenovana na sudačku dužnost u Sudu Bosne i Hercegovine, Tužiteljstvu Bosne i Hercegovine, Prizivnom sudu Brčko Distrikta, Osnovnom sudu Brčko Distrikta i Tužiteljstvu Brčko Distrikta:
(a) da je državljanin Bosne i Hercegovine;
(b) da ima diplomu pravnog fakulteta iz Bosne i Hercegovine ili Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije ili nekog drugog pravnog fakulteta, pod uvjetom da je diploma koju je izdao taj pravni fakultet nostrificirana sukladno zakonu;
(c) da ima položen pravosudni ispit u Bosni i Hercegovini ili Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji; i
(d) da zadovoljava uvjete stručne obuke koje može odrediti Vijeće po članku 17.

Izuzetno od zahtjeva iz podstavka (c) ovog članka, za vrijeme prelaznog perioda smatraće se da osoba koja je obavljala dužnost suca ili tužitelja u BiH na dan stupanja na snagu ovog zakona zadovoljava osnovne uvjete za obnašanje sudbene dužnosti ako ima položen pravosudni ispit u bilo kojoj zemlji čiji teritorij je bio dio Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije.

Stručnost

Članak 21.

Suci , tužitelji i zamjenici tužitelja, u smislu st. 1. i 2. članka 17. su osobe koje se odlikuju integritetom, visokim moralnim kvalitetima i dokazanim profesionalnim sposobnostima i imaju odgovarajuću obuku i kvalifikacije.

Suci i predsjednici sudova

Sud Bosne i Hercegovine

Članak 22.

Suci Suda Bosne i Hercegovine moraju imati najmanje deset (10) godina iskustva u radu kao suci , tužitelji , zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo na sličnim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita, i imenuju se doživotno; međutim, mandat može prestati usljed ostavke, navršenja starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirivinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

Kao izuzetak odredbama predhodnog stavka, docenti ili profesori pravnih fakulteta u Bosni i Hercegovini iz predmeta kazneno pravo ili kazneno procesno pravo, građansko pravo ili građansko procesno pravo, upravno pravo, privredno pravo ili obiteljsko pravo, mogu biti imenovani za suce Suda Bosne i Hercegovine bez položenog pravosudnog ispita pod uvjetom da imaju najmanje 15 godina iskustva u radu kao profesori ili docenti.

Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Sud Bosne i Hercegovine i ima najmanje dvanaest (12) godina radnog iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovog suda. Predsjednik ima mandat u trajanju od šest (6) godina i može biti ponovo imenovan.

Prizivni sud Brčko Distrikta

Članak 23.

Suci Prizivnog suda Brčko Distrikta moraju imati najmanje pet (5) godina iskustva u radu kao suci , tužitelji , zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo na sličnim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita, i imenuju se doživotno; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obavezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s fdužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Prizivni sud i potrebno je da ima najmanje sedam (7) godina radnog iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovog suda. Predsjednik ima mandat u trajanju od šest (6) godina i može biti ponovo imenovan.

Osnovni sud Brčko Distrikta

Članak 24.

Suci Osnovnog suda Brčko Distrikta moraju imati najmanje tri (3) godine iskustva u radu kao suci , tužitelji , zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo na drugim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita, i imenuju se doživotno; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Osnovni sud Brčko Distrikta i potrebno je da ima najmanje pet (5) godina radnog iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovog suda. Predsjednik ima mandat u trajanju od četiri (4) godine i može biti ponovo imenovan.

Glavni tužitelj , zamjenici glavnog tužitelja i tužitelji
Tužiteljstva Bosne i Hercegovine

Članak 24a.

Glavni tužitelj i zamjenici glavnog tužitelja Tužiteljstva Bosne i Hercegovine moraju imati minimalno deset (10) godina praktičnog iskustva na mjestu suci , tužitelja , zamjenika tužitelja , pomoćnika tužitelja , odvjetnika ili nekog drugog odgovarajućeg pravnog iskustva nakon položenog pravosudnog ispita, i moraju imati dokazane rukovodne i liderske sposobnosti koje su relevantne za rad ovog Tužiteljstva . Glavni tužitelj i zamjenici glavnog tužitelja imenuju se na period od šest (6) godina, nakon čijeg isteka mogu biti ponovo imenovani; međutim prestanak službe može nastupiti u slučaju podnošenja ostavke, navršavanja godina života za obvezan odlazak u mirovinu, te smjenjivanjem od vršenja službe iz opravdanog razloga.

Tužitelji moraju imati minimalno pet (5) godina praktičnog iskustva na mjestu suci , tužitelja , zamjenika tužitelja , pomoćnika tužitelja , odvjetnika ili nekog drugog odgovarajućeg pravnog iskustva nakon položenog pravosudnog ispita. Mandat zamjenika tužitelja nije ograničen; međutim prestanak službe može nastupiti u slučaju podnošenja ostavke, navršavanja godina života za obvezan odlazak u mirovinu, te smjenjivanjem od vršenja službe iz opravdanog razloga.

Tužitelj i zamjenici tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta

Tužiteljstvo

Članak 25.

Tužitelj Tužiteljstva Brčko Distrikta mora imati najmanje sedam (7) godina iskustva u radu kao sudac , tužitelj , zamjenik tužitelja , odvjetnik ili da ima iskustvo na sličnim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita, kao i da posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovog Tužiteljstva . Tužitelj ima mandat u trajanju od šest (6) godina i može biti ponovo imenovan; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

Zamjenik tužitelja mora imati najmanje pet (5) godina iskustva u radu kao sudac , tužitelj , zamjenik tužitelja , odvjetnik ili da ima iskustvo na drugim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita. Mandat zamjenika tužitelja je neograničen; međutim, mandat može prestati usljed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

POGLAVLJE V- IMENOVANJE SUDACA SUDA BOSNE I HECEGOVINE, PRIZIVNOG SUDA BRČKO DISTRIKTA, OSNOVNOG SUDA BRČKO DISTRIKTA I TUŽITELJ A TUŽITELJSTVA BOSNE I HERCEGOVINE I TUŽITELJSTVA BRČKO DISTRIKA

Natječaj za mjesta sudaca i tužitelja

Postupak imenovanja

Članak 26.

Vijeće svojim Poslovnikom o radu uređuje postupak imenovanja i može zahtijevati korištenje standardnog prijavnog materijala.

Javni Natječaj

Članak 27.

Javni Natječaj za upražnjena mjesta, koji provodi Vijeće, prethodi imenovanju sudaca , uključujući i predsjednike sudova, u Sud Bosne i Hercegovine, Prizivni sud Brčko Distrikta, Osnovni sud Brčko Distrikta, te tužitelja, uključujući i glavnog tužitelja i zamjenike glavnog tužitelja , kao i zamjenike tužitelja u Tužiteljstvu Bosne i Hercegovine i Tužiteljstvu Brčko Distrikta. Natječaj se objavljuje u cijeloj Bosni i Hercegovini na način koji odredi Vijeće.

Povjerenstvo za predlaganje kandidata

Članak 28.

Predsjednik Vijeća imenuje komisiju za predlaganje kandidata koja se sastoji od najmanje tri (3) člana. Povjerenstvo za predlaganje kandidata rangira kandidate za upražnjeno mjesto na temelju sposobnosti, podobnosti i kvalifikacija, te dostavlja Vijeću sačinjenu listu kandidata i svoje preporuke.

Kvalifikaciono testiranje

Članak 29.

Vijeće može provesti kvalifikaciono testiranje kandidata. Testiranjem se provjerava sposobnost kandidata sukladno kriterijima navedenim u članku 33., a može se ispitati i poznavanje slijedećih bitnih oblasti:

1. Ustavno pravo Bosne i Hercegovine;
2. Kazneno pravo;
3. Kazneni postupak;
4. Građansko pravo;
5. Parnični postupak;
6. Upravno pravo i upravni postupak;
7. Europska konvencija o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda i drugi međunarodni dokumenti, ugovori i sporazumi o ljudskim pravima, čija je potpisnica Bosna i Hercegovina;
8. Moralni principi za obnašanje sudijske dužnosti ; i
9. Druga pitanja koja se tiču te dužnosti .

Kvalifikaciono testiranje može se provesti u formi pismenog i/ili usmenog ispitivanja. Ako se obavlja pismeno ispitivanje, Vijeće će se pobrinuti da se provede tako da se sačuva anonimnost kandidata.

Razgovori sa kandidatima

Članak 30.

Razgovori sa kandidatima pomažu da se utvrdi sposobnost kandidata za obavljanje sudačke ili tužiteljske dužnosti .

U slučaju vršenja kvalifikacionog testiranja, Povjerenstvo za predlaganje kandidata obavlja razgovor sa svim kandidatima koji uspješno polože ovaj ispit.

Mišljenja o kandidatima

Članak 31.

Vijeće može od sadašnjeg i/ili bivšeg poslodavca zahtijevati da mu se u pismenoj formi dostavi mišljenje o kvalifikacijama kandidata.

Prava kandidata

Članak 32.

Kandidati imaju pravo pregledati prijavni materijal dostavljen Vijeću, koji se tiče njihovih prijava, zahtijevati i dobiti informacije, zavisno od povjerljivosti, u vezi sa prijavom i postupkom imenovanja, pregledati i dati svoje komentare na mišljenje poslodavca koje je dostavljeno Vijeću, i uputiti Vijeću komentare u vezi sa pitanjima koja utiču na prijavu kandidata.

Kriteriji za imenovanje

Članak 33.

Vijeće procjenjuje da li je kandidat sposoban za obnašanje sudačke ili tužiteljske dužnosti uzimajući u obzir slijedeće kriterije:

(1) Stručno znanje i radni rezultati;
(2) Sposobnost dokazana kroz objavljene naučne radove i kroz aktivnost u stručnim udruženjima;
(3) Dokazana stručna sposobnost zasnovana na dosadašnjim rezultatima u karijeri, uključujući i sudjelovanje u organiziranim oblicima usavršavanja;
(4) Radna sposobnost i mogućnost analiziranja pravnih problema;
(5) Sposobnost da nepristrasno, savjesno, revnosno, odlučno i odgovorno obavlja zadaće koji se odnose na dužnost za koju se kandidat prijavljuje;
(6) Komunikativnost;
(7) Odnosi sa radnim kolegama, ponašanje van posla, integritet i ugled; i
(8) Iskustvo i kvalifikacije za rukovodne poslove (za mjesto predsjednika suda i tužitelja ).

Vijeće primjenjuje odgovarajuće ustavne odredbe kojim se uređuju jednaka prava i zastupljenost konstitutivnih naroda i ostalih. Imenovanja također imaju za cilj postizanje jednakosti između žena i muškaraca.

Odluka o imenovanju

Članak 34.

Odluka o imenovanju kandidata na sudačku ili tužiteljsku dužnost donosi se sukladno članku 14. i sadrži obrazloženje u pismenoj formi.
Odluka Vijeća sadržava obrazloženje u pismenoj formi.

Objavljivanje odluke o imenovanju

Članak 35.

Vijeće obavještava sve kandidate, odgovarajući sud ili Tužiteljstvo o svojoj odluci o imenovanju.
Vijeće u svojim prostorijama objavljuje odluku o imenovanju, na mjestu dostupnom javnosti. Odluka o imenovanju nosi datum dana objavljivanja.

Odluka o imenovanju objavljuje se u odgovarajućim službenim glasilima. Objavljivanje se vrši samo u informativne svrhe.

Preuzimanje dužnosti

Preuzimanje dužnosti

Članak 36.

Osoba imenovana na dužnost suca preuzima dužnost kako to odredi Vijeće, nakon konsultacija sa imenovanom osobom.

Ako iz neopravdanih razloga imenovana osoba ne preuzme dužnost u vremenskom roku kojeg utvrdi Vijeće, Vijeće poništava odluku o imenovanju. Vijeće imenuje na dužnost jednog od prijavljenih kandidata sukladno predviđenom postupku ili ponovo objavljuje natječaj za to upražnjeno mjesto.

Svečana izjava

Članak 37.

Prije preuzimanja dužnosti , suci Suda Bosne i Hercegovine i tužitelji Tužiteljstva Bosne i Hercegovine daju svečanu izjavu: “Svečano izjavljujem da ću obnašati dužnost suca /tužitelja sukladno Ustavu Bosne i Hercegovine i zakonima Bosne i Hercegovine, da ću donositi odluke po svom najboljem znanju, savjesno, odgovorno i nepristrasno u cilju provođenja vladavine zakona, i da ću štititi slobode i prava pojedinaca zajamčena Ustavom Bosne i Hercegovine i Europskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda”.

Prije preuzimanja dužnosti , suci i tužitelji sudova i tužiteljstava Brčko Distrikta daju svečanu izjavu: “Svečano izjavljujem da ću obnašati dužnost suca / tužitelja sukladno Ustavu i zakonima Bosne i Hercegovine, Statutu Brčko Distrikta, zakonima Bosne i Hercegovine i Brčko Distrikta, da ću donositi odluke po svom najboljem znanju, savjesno, odgovorno i nepristrasno u cilju provođenja vladavine zakona, i da ću štititi slobode i prava pojedinaca zagarantovana Ustavom Bosne i Hercegovine i Europskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda”.

Osoba imenovana na dužnost polaže svečanu izjavu pred predsjednikom Vijeća stavljanjem svoga potpisa na izjavu.

POGLAVLJE VI - DISCIPLINSKA ODGOVORNOST SUDACA SUDA BOSNE I HERCEGOVINE, PRIZIVNOG SUDA BRČKO DISTRIKTA, OSNOVNOG SUDA BRČKO DISTRIKTA, TE TUŽITELJ A TUŽITELJSTVA BOSNE I HERCEGOVINE I TUŽITELJ A TUŽITELJSTVA BRČKO DISTRIKTA

Opće odredbe o disciplinskoj odgovornosti i disciplinskim prekršajima

Članak 38.

Sudac Suda Bosne i Hercegovine, Prizivnog Suda Brčko Distrikta, Osnovnog suda Brčko Distrikta, kao i tužitelj ili zamjenik tužitelja Tužiteljstva u Distriktu Brčko podliježe disciplinskim sankcijama ukoliko izvrši disciplinski prekršaj.

Nadležnost za pokretanje i vođenje disciplinskih postupaka

Članak 39.

Vijeće je kroz svoje izabrane disciplinske organe odgovorno za pokretanje svih predmeta u svezi s mogućim disciplinskim postupcima protiv sudaca u smislu članka 38., utvrđivanje disciplinske odgovornosti, izricanje disciplinskih sankcija kada je to potrebno, i odlučivanje po svim žalbama na odluke donešene od strane disciplinskih organa.

Disciplinski prekršaji sudaca

Članak 40.

Disciplinske prekršaje sudaca u smislu članka 38. čine:
1. povrede načela nepristrasnosti;
2. postupanje s pristrasnošću i predrasudama tijekom obavljanja službenih dužnosti zbog rase, boje, spola, vjerske pripadnosti, etničkog porijekla, nacionalne pripadnosti, seksualne opredijeljenosti ili društvenog i ekonomskog statusa;
3. očigledna kršenja obveze ispravnog postupanja prema strankama u postupku, njihovim pravnim zastupnicima, svjedocima, uposlenicima u državnoj službi ili prema kolegama;
4. odavanje tajne koja proizilazi iz vršenja sudačke dužnosti ;
5. prihvatanje poklona ili nagrada u svrhu neprimjerenog utjecanja na odluke i postupke sudaca uključujući i slučajeve kada poklon ili nagrada samo odaju utisak neprimjerenog utjecaja;
6. korištenje dužnosti suca kako bi se pribavile koristi za sebe ili druge osobe;
7. propuštanje da traži svoje izuzeće od postupanja po predmetima kada postoji sukob interesa;
8. nemaran odnos prema radu;
9. donošenje odluka kojim se očigledno krši zakon ili uporno kršenje pravila vođenja postupka;
10. stalno i neopravdano kašnjenje u izradi odluka ili u bilo kojem postupanju u svezi s obavljanjem sudačke dužnosti ili bilo kakvo drugo ponovljeno nepoštivanje dužnosti sudaca ;
11. upuštanje u neodgovarajuće odnose s bilo kojom strankom u postupku ili njenim zastupnikom;
12. omogućavanje zakonom neovlaštenim osobama da obnašaju sudačku dužnost;
13. miješanje u postupanje drugog suca ili tužitelja uključujući slaganje ili neslaganje s njihovim postupanjima i odlukama u svrhu opstruiranja i potcjenjivanja njihovih aktivnosti;
14. osuda na kaznu zatvora zbog izvršenog kazneno gdjela , ili ako je proglašen krivim za kazneno djelo koje ga čini nepodobnim za vršenje sudačke dužnosti ;
15. upuštanje u aktivnosti koje su nespojive sa sudačkom funkcijom;
16. propuštanje da postupi sukladno odlukama, naredbama ili zahtjevima Vijeća uključujući propuštanje da odgovori na upit u svezi s nekom disciplinskom stvari;
17. davanje lažne, obmanjive ili nedovoljne informacije u vezi s prijavama za radno mjesto, disciplinskim stvarima, pitanjima unapređenja i napredovanja u službi ili bilo kojim stvarima koje su u nadležnosti Vijeća;
18. neispunjavanje obveze učestvovanja u oblicima obveznog stručnog usavršavanja ili drugih zakonom propisanih obveza;
19. ako ne postupi sukladno odluci o njegovom privremenom upućivanju u drugi sud;
20. ponašanje koje šteti ugledu sudačke dužnosti ; ili
21. bilo kakvo drugo ponašanje koje predstavlja ozbiljno kršenje službene dužnosti ili dovodi u pitanje povjerenje javnosti u nepristrasnost i kredibilitet sudstva.

Disciplinski prekršaji tužitelja

Članak 41.

Disciplinske prekršaje tužitelja u smislu članka 38. čine:

1. povrede načela nepristrasnosti;
2. postupanje s pristrasnošću i predrasudama tijekom obavljanja službenih dužnosti zbog rase, boje, spola, vjerske pripadnosti, etničkog porijekla, nacionalne pripadnosti, seksualne opredijeljenosti ili društvenog i ekonomskog statusa;
3. očigledna kršenja obveze ispravnog postupanja prema sucu u postupku, strankama, njihovim pravnim zastupnicima, svjedocima, uposlenicima u državnoj službi ili kolegama;
4. odavanje tajne koja proizilazi iz vršenja tužilačke dužnosti ;
5. prihvatanje poklona ili nagrada u svrhu neprimjerenog utjecanja na odluke i postupke tužitelja uključujući i slučajeve kada poklon ili nagrada samo odaju utisak neprimjerenog utjecaja;
6. korištenje dužnosti tužitelja kako bi se pribavile neopravdane koristi za sebe ili druge osobe;
7. propuštanje da traži svoje izuzeće od postupanja po predmetima kada postoji sukob interesa;
8. pokretanje kaznene istrage ili podizanje optužnice u slučaju kad tužitelj zna ili je trebalo da zna da ne postoji osnovana sumnja da je osoba koja je predmet te istrage, ili se protiv nje podiže optužnica, izvršila kazneno djelo;
9. nemaran odnos prema radu ;
10. stalno i neopravdano kašnjenje u provođenju radnji u svezi s vršenjem tužiteljske dužnosti ili bilo kakvo drugo ponovljeno nepoštivanje dužnosti tužitelja ;
11. upuštanje u neprimjerene odnose sa sucem ili bilo kojom strankom u postupku;
12. omogućavanje zakonom neovlaštenim osobama da vrše tužilačku dužnost ;
13. miješanje u postupanje suca ili tužitelja uključujući slaganje ili neslaganje s njihovim postupanjima i odlukama u svrhu opstruiranja i potcjenjivanja njihovih aktivnosti;
14. osuda na kaznu zatvora zbog izvršenog kaznenog djela, ili ako je proglašen krivim za kazneno djelo koje ga čini nepodobnim za vršenje tužiteljske dužnosti ;
15. davanje bilo kakvih komentara, dok se predmet ne riješi na sudu, za koje se opravdano može očekivati da mogu štetiti ili ometati pravično saslušanje ili suđenje, ili nepoduzimanje odgovarajućih koraka kako bi se osiguralo da se njemu podređeni uposlenici tužiteljstva također suzdrže od davanja komentara;
16. neizvršavanje pismene naredbe njemu nadređenog tužitelja ;
17. upuštanje u aktivnosti koje su nespojive sa tužiteljskom funkcijom;
18. propuštanje da postupi u skladu s odlukama, naredbama ili zahtjevima Vijeća uključujući propuštanje da odgovori na upit u vezi s nekom disciplinskom stvari;
19. namjerno davanje lažne, obmanjive ili nedovoljne informacije u svezi s prijavama za radno mjesto, disciplinskim stvarima, pitanjima unapređenja i napredovanja u službi ili bilo kojim stvarima u nadležnosti Vijeća;
20. neispunjavanje dužnosti učestvovanja u oblicima obveznog stručnog usavršavanja ili drugih zakonom propisanih obveza;
21. ako ne postupa sukladno odluci o njegovom privremenom upućivanju u drugo tužiteljstvo ;
22. ponašanje koje šteti ugledu tužiteljske dužnosti ; ili
23. bilo kakvo drugo ponašanje koje predstavlja ozbiljno kršenje službene dužnosti ili dovodi u pitanje povjerenje javnosti u nepristrasnost i kredibilitet tužiteljstva .

Vrste disciplinskih sankcija

Članak 42.

Vijeće može izreći slijedeće disciplinske sankcije:

1. pismenu opomenu;
2. javnu opomenu;
3. novčanu kaznu kojom se umanjuje plata učinioca disciplinskog prekršaja za iznos do 30%, na period do šest (6) mjeseci; i/ili
4. smjenjivanje s dužnosti .

Sva prava koja proistječu iz radnog odnosa suca , predsjednika suda, odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja u smislu članka 38. smijenjenog s dužnosti kao rezultat protiv njega vođenog disciplinskog postupka, prestaju sukladno zakonu kojim je uređen prestanak radnog odnosa za vladina tijela.

Disciplinski organi

Članak 43.

Disciplinski organi Vijeća su:
(1) Disciplinski tužitelj ;
(2) Prvostupanjsko disciplinsko Povjerenstvo ; i
(3) Drugostupanjsko disciplinsko Povjerenstvo .

Vijeće usvaja pravila o disciplinskom postupku kojim se uređuje osnivanje, članstvo i funkcioniranje disciplinskih organa, te provođenje disciplinskih postupaka sukladno odredbama ovog zakona.

U svim slučajevima, disciplinski organi koji su ovlašteni da rješavaju stvari iz oblasti disciplinske odgovornosti sudaca imaju u svom sastavu većinu sudaca koji trenutačno ovnašaju sužnost.

U svim slučajevima, disciplinski organi ovlašteni da rješavaju stvari iz oblasti disciplinske odgovornosti tužitelja imaju u svom sastavu većinu tužitelja koji trenutačno obnašaju dužnost.

Sastav i nadležnost disciplinskih povjerenstava

Članak 44.

Prvostupanjsko disciplinsko Povjerenstvo se sastoji od tri (3) člana i u prvom stepnju utvrđuje disciplinsku odgovornost i izriče sankcije.

Članovi Prvostupanjskog disciplinskog povjerenstva ne moraju biti članovi Vijeća.

Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo koja je sastavljena od tri (3) člana odlučuje o prizivima na odluke Prvostupanjskog disciplinskog povjerenstva. Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo može izreći strožiju ili blažu disciplinsku sankciju, ako prihvati utvrđenje disciplinske odgovornosti.

Nijedan član disciplinske komisije koji je učestvovao u rješavanju nekog predmeta u Prvostupanjskom disciplinskom povjerenstvu ne smije postupati po istoj stvari u Drugostupanjskom disciplinskom povjerenstvu.

Članovi Drugostupanjskog disciplinskog povjerenstva moraju biti članovi Vijeća.

Prvostupanjsko i Drugostupanjsko povjerenstvo su nezavisni i imaju isključivu nadležnost rješavanja disciplinskih stvari. Odluke Drugostupanjskog disciplinskog povjerenstva su konačne i obvezujuće i neće biti predmet bilo kakvog upravnog postupka ili daljnjeg sudbenog postupka, osim ako zakon ne propisuje drugačije.

U slučajevima kada Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo predloži disciplinsku sankciju smjenjivanja, takav prijedlog mora se uputiti Vijeću kao cjelini, koje mora potvrditi odluku većinom glasova u skladu s primjenjivim odredbama o kvorumu. Ako Vijeće ne potvrdi sankciju smjenjivanja, Vijeće može izreći drugu sankciju predviđenu ovim zakonom.

Imenovanje i mandati članova disciplinskih povjerenstava

Članak 45.

Predsjednik Vijeća imenuje članove Prvostupanjskog i drugostupanjskog discipinskog povjerenstva sukladno odredbama čl. 43. i 44.

Mandat članova traje jednu (1) godinu pod uvjetom da se završe započeti disciplinski postupci.

Disciplinski tužitelji – Imenovanje, ovlasti i mandat

Članak 46.

Predsjednik Vijeća imenuje jednog suca za disciplinskog tužitelja za predmete iz oblasti disciplinske odgovornosti sudaca .

Predsjednik Vijeća imenuje jednog tužitelja za disciplinskog tužitelja za predmete iz oblasti disciplinske odgovornosti tužitelja.

Disciplinski tužitelj i članovi njegovog tima ne smiju biti članovi Vijeća.

Disciplinski tužitelj je odgovoran za procjenu pravne valjanosti svih pritužbi, za pokretanje svih predmeta u svezi s disciplinskim prekršajima i njihovo zastupanje pred disciplinskim povjerenstvima Vijeća. Rad disciplinskog tužitelja propisuje se pravilima o disciplinskom postupku, koje usvaja Vijeće.

Mandat disciplinskih tužitelja traje jednu (1) godinu.

Pokretanje disciplinskog postupka

Članak 47.

Svako može, bez propisane forme, disciplinskom tužitelju podnijeti zahtjev za pokretanje disciplinskog postupka protiv suca ili tužitelja .

Disciplinski tužitelj mora pregledati svaku pritužbu kako bi utvrdio da li pritužba nakon pažljivog i detaljnog pregleda očigledno daje dovoljno dokaza da je neki sudac ili tužitelj učinio disciplinski prekršaj, kako bi se opravdalo upućivanje predmeta Prvostepenoj disciplinskoj komisiji.

Ako disciplinski tužitelj ustanovi da pritužba očigledno daje dovoljno dokaza da je sudac ili tužitelj učinio disciplinski prekršaj, predmet mora proslijediti na rješavanje Prvostepenom disciplinskom povjerenstvu.

Prava stranaka tijekom disciplinskog postupka

Članak 48.

U toku disciplinskog postupka, sudac ili tužitelj protiv kojeg se vodi postupak ima slijedeća prava koja moraju biti garantirana pravilima o disciplinskom postupku koja uređuju disciplinski postupak koje usvaja Vijeće:
(1) pravo da na odgovarajući način bude upoznat o navodima o prekršaju i dokazima koji podržavaju navode, uz pravo da odgovori pismeno ili da usmenu izjavu na zapisnik;
(2) pravo na pravično i javno raspravljanje u razumnom roku pred neovisnim i nepristrasnim zakonom ustanovljenim povjerenstvom. Mediji i javnost mogu biti isključeni tijekom cijele rasprave ili tijekom dijela rasprave u interesu morala, javnog reda ili nacionalne sigurnosti u demokratskom društvu, kada to zahtijevaju interesi maloljetnika ili zaštita privatnog života stranaka ili u mjeri u kojoj je to neophodno po mišljenju povjerenstva u specijalnim okolnostima kada bi prisustvo javnosti bilo na štetu interesa pravde;
(3) pravo da ne daje odgovore na pitanja koja bi ga mogla izložiti kaznenom gonjenju i pravo da prisustvuje svakoj raspravi, te da se brani od optužbi uz pomoć branitelja po svom izboru;
(4) pravo da odluke budu javno objavljene; i
(5) pravo da na svaku po njega negativnu odluku koju donese Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo izjavi priziv Drugostupanjskom disciplinskom povjerenstvu.

Svi disciplinski postupci moraju biti pravični i transparentni, dok se kod izricanja mjera mora rukovoditi principom srazmjernosti.

Načela određivanja sankcija

Članak 49.

Prije izricanja sankcija za disciplinske prekršaje, Disciplinska povjerenstva uzimaju u obzir slijedeće činjenice:
(1) težinu učinjenog disciplinskog prekršaja i njegove posljedice;
(2) stupanj odgovornosti;
(3) okolnosti pod kojim je disciplinski prekršaj učinjen;
(4) dosadašnji rad i ponašanje učinioca prekršaja;
(5) sve druge okolnosti koje mogu utjecati na odluku o težini i vrsti disciplinske sankcije; i
(6) da će se disciplinska sankcija smjenjivanja s dužnosti izreći samo u slučajevima kada se utvrdi težak disciplinski prekršaj, a jasno je, s obzirom na težinu prekršaja, da počinitelj prekršaja nije podoban da i dalje ostane na dužnosti.

Zastarjelost pokretanja disciplinskog postupka

Članak 50.

Disciplinski postupak ne može biti pokrenut protiv suca ili tužitelja po isteku više od pet (5) godina od dana kada je navodni prekršaj počinjen.

Vijeće ne može pokrenuti disciplinski postupak protiv suca ili tužitelja u smislu prethodnog stavka po isteku više od dvije (2) godine od dana kad je Vijeće primilo prvu pritužbu ili informaciju o navodnom prekršaju.

Zastarjelost vođenja disciplinskog postupka

Članak 51.

Postupak za utvrđivanje disciplinske odgovornosti mora se okončati u roku od godinu dana od dana pokretanja disciplinskog postupka, osim ukoliko se utvrdi razlog koji produženje ovog roka čini opravdanim.

Opće odredbe o vođenju evidencije i objavljivanju konačnih disciplinskih odluka

Članak 52.

Vijeće vodi evidenciju o svim izrečenim disciplinskim sankcijama.

Disciplinske sankcije, osim pismenih opomena, objavljuju se u “Službenom glasniku BiH” odnosno u “Službenom glasniku Brčko Distrikta”.

POGLAVLJE VII - PRIVREMENO UDALJENJE SUDACA ILI TUŽITELJA OD VRŠENJA DUŽNOSTI DO OKONČANJA KAZNENOG POSTUPKA, DISCIPLINSKOG POSTUPKA ILI POSTUPKA SMJENJIVANJA

Obvezatno privremeno udaljenje od vršenja dužnosti

Članak 53.

Vijeće određuje privremeno udaljenje od vršenja dužnosti bilo kojeg suca Suda Bosne i Hercegovine, Prizivnog suda Brčko Distrikta, Osnovnog suda Brčko Distrikta, kao i tužitelja ili zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta:
(a) protiv kojeg je nadležni tužitelj podigao optužnicu za kazneno djelo za koje zakon predviđa kaznu zatvora; ili
(b) ako je protiv suca ili tužitelja određen pritvor.

Diskreciono privremeno udaljenje od obanšanja dužnosti

Članak 54.

Vijeće može odrediti privremeno udaljenje suca ili tužitelja od vršenja dužnosti :
(a) ako je protiv suci ili tužitelja pokrenuta istraga u kaznenom postupku;
(b) ako je protiv njega pokrenut postupak smjenjivanja;
(c) ako je protiv njega pokrenut disciplinski postupak;
(d) ako je obavljanje službenih dužnosti otežano zbog njegovog mentalnog, emocionalnog ili fizičkog stanja; ili
(e) ako Vijeće utvrdi da se disciplinska odgovornost ne može na pravi način utvrditi a da se sudac ili tužitelj privremeno ne udalji od vršenja dužnosti tijekom postupka.

Pokretanje postupka privremenog udaljenja od obnašanja dužnosti

Članak 55.

Vijeće može privremeno udaljiti sudiju ili tužitelja u smislu stavka 1. članka 53. na svoju inicijativu, na zahtjev disciplinskog tužitelja , na zahtjev predsjednika suda ili tužitelja koji je nadležan za tog suca ili tužitelja .
Po saznanju o događajima iz čl. 53. i 54. predsjednik suda, odnosno tužitelj , takvu informaciju odmah dostavlja Vijeću.

Odluke o privremenom udaljenju od obnašanja dužnosti i prizivi

Članak 56.

Odluku o privremenom udaljenju od obnašanja dužnosti u slučajevima iz čl. 53. i 54. donosi Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo Vijeća.

Svi prizivi na odluke o privremenom udaljenju izjavljuju se Drugostupanjskom disciplinskom povjerenstvu Vijeća.

Odluka Drugostupanjskog disciplinskog povjerenstva neće biti predmet bilo kakvog upravnog ili sudbenog postupka.

Ograničenje trajanja privremenog udaljenja od obnašanja dužnosti

Članak 57.

Sudac ili tužitelj , u smislu stavka 1. članka 53. neće biti privremeno udaljen na period duži od šest (6) mjeseci od dana udaljenja od obnašanja dužnosti , ako se u tom roku ne pokrene postupak smjenjivanja, disciplinski postupak ili kazneni postupak. Ako privremeno udaljenje od obnašanja dužnosti traje duže od šest (6) mjeseci, a ne pokrene se postupak smjenjivanja, disciplinski postupak ili kazneni postupak, privremeno udaljenje se automatski ukida po isteku roka od šest mjeseci.

POGLAVLJE VIII - NESPOJIVOST SUDAČKE ILI TUŽITELJSKE DUŽNOSTI S DRUGIM DUŽNOSTIMA I IMUNITET

Nespojivost

Opća zabrana obnašanja nespojivih dužnosti

Članak 58.

Sudac Suda Bosne i Hercegovine, Prizivnog suda Brčko Distrikta, Osnovnog suda Brčko Distrikta, kao i tužitelj ili zamjenik tužitelja Tužiteljstva Bosne i Hercegovine i Tužiteljstva Brčko Distrikta ne smije obnašati nikakvu dužnost koja je nespojiva s njegovom dužnošću ili dužnošćzu za koju se smatra da ometa ispravno i nepristrasno vršenje sudačke ili tužiteljske dužnosti , ili koja može imati utjecaj na neovisnost ili ugled sudačke ili tužiteljske dužnosti , dovesti u sumnju njegovu sposobnost da postupa nepristrasno ili štetiti ugledu sudačke ili tužiteljske dužnosti .

Sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu prethodnog stavka ne smije biti član , niti obnašati bilo kakvu dužnost u organima političkih stranaka, odnosno udrugama ili fondacijama povezanim s političkim strankama i mora se uzdržavati od sudjelovanja u aktivnostima političkih stranaka koje imaju javni karakter.

Sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1. ne smije biti član bilo kakve organizacije koja vrši diskriminaciju na osnovu rase, boje, spola, seksualne opredijeljenosti, vjerske pripadnosti ili etničkog porijekla ili nacionalne pripadnosti, niti smije ugovoriti korištenje objekata koji pripadaju takvim organizacijama, i mora istupiti iz takvih organizacija odmah nakon što sazna za takvo njihovo postupanje.

Zabrana vršenja javnih dužnosti, dužnosti iz pravne oblastii drugih dužnosti

Članak 59.

Sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1. članka 58. ne smije vršiti bilo kakvu drugu javnu dužnost ili dužnost u upravnim organima koje su nespojive s vršenjem sudačke ili tužiteljske dužnosti , osim ako zakon drugačije propisuje.

Sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1. članka 58. ne smije biti odvjetnik , notar niti obavljati druge poslove koji se obavljaju uz naplatu, a koji su nespojivi s vršenjem sudačke ili tužiteljskedužnosti , osim ako zakon drugačije propisuje. Izuzetno, sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja može biti uključen u akademske, naučne ili slične aktivnosti u svrhu educiranja javnosti i može biti za njih nagrađen.

Sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1. članka 58. ne smije biti član upravnog ili nadzornog odbora javnih ili privatnih poduzeća, ili drugih pravnih osoba.

Sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1. članka 58. ne smije obavljati bilo kakve druge dužnosti koje mogu ometati vršenje sudačke ili tužiteljskedužnosti .

Disciplinska odgovornost

Članak 60.

Protiv suca , odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja u smislu stavka 1. članka 58. koji krši odredbe ovog zakona koje se odnose na nespojivost sudačke ili tužiteljske dužnosti s drugim dužnostima pokreće se disciplinski postupak.

Izvještavanje Vijeća o aktivnostima

Članak 61.

Ukoliko predsjednik suda, glavni tužitelj ili tužitelj Tužiteljstva Brčko Distrikta smatra da su aktivnosti nekog od sudaca Suda Bosne i Hercegovine, Prizivnog suda Brčko Distrikta, Osnovnog suda Brčko Distrikta, te tužitelja ili zamjenika tužitelja Tužiteljstva Bosne i Hercegovine ili Tužiteljstva Brčko Distrikta nespojive sa njihovom sudbenom ili tužiteljskom dužnosti , o tome se obavještava taj sudac , tužitelj ili zamjenik tužitelja , a predsjednik tog suda, glavni tužitelj ili tužitelj Tužiteljstva Brčko Distrikta predmet proslijeđuje Vijeću, koje donosi obvezujuću odluku. Sam postupak je reguliran Poslovnikom o radu Vijeća.

Suci , odnosno tužitelji i zamjenici tužitelj a u smislu prethodnog stavka dostavljaju Vijeću, između ostalog, godišnje financijsko izvješće u kojem navode aktivnosti koje su obavili izvan svoje sudačke odnosno tužiteljke dužnosti uključujući iznose koje su naplatili. Financijsko izvješće uključuje informaciju o supružniku i djeci s kojom žive u istom domaćinstvu a koji posjeduju dionice ili učestvuju u rukovođenju privatnim ili javnim poduzećima i udrugama, uključujući političke stranke. Vijeće može zatražiti dodatne bitne informacije koje se uključuju u standardan obrazac koji izrađuje Vijeće.

Imunitet

Imunitet sudaca , tužitelja i zamjenika tužitelja

Članak 62.

Sudac Suda Bosne i Hercegovine, Prizivnog suda Brčko Distrikta, Osnovnog suda Brčko Distrikta, kao i tužitelj ili zamjenik tužitelja Tužiteljstva Bosne i Hercegovine i Tužiteljstva Brčko Distrikta neće biti kazneno gonjen, hapšen ili držan u pritvoru niti će odgovarati u građanskom postupku za mišljenja ili za odluke koje donese obavljajući svoje službene dužnosti.

U slučaju da se sudac , tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu prethodnog stavka, pozove na svoj imunitet, Vijeće je nadležno da skine imunitet suca , odnosno tužitelja i zamjenika tužitelja od kaznene i građanske odgovornosti. Postupak se utvrđuje poslovnikom Vijeća.

Posjedovanje imuniteta neće spriječiti ili odgoditi istragu u kaznenom ili građanskom postupku koja se u nekom predmetu vodi protiv sucia , tužitelja ili zamjenika tužitelja sukladno zakonu.

POGLAVLJE IX - PRESTANAK OBNAŠANJA DUŽNOSTI SUCA SUDA BOSNE I HERCEGOVINE, PRIZIVNOG SUDA BRČKO DISTRIKTA, OSNOVNOG SUDA BRČKO DISTIRKA, TE TUŽITELJA ILI ZAMJENIKA TUŽITELJA TUŽITELJSTVA BOSNE I HERCEGOVINE I TUŽITELJSTVA BRČKO DISTRIKTA

Prestanak mandata za obnašanje dužnosti

Članak 63.

Mandat suca Suda Bosne i Hercegovine, Prizivnog suda Brčko Distrikta, Osnovnog suda Brčko Distrikta i tužitelja ili zamjenika tužitelja Tužiteljstva Bosne i Hercegovine i Tužiteljstva Brčko Distrikta imenovanog sukladno ovom zakonu prestaje:
1. kada suci , tužitelji Tužiteljstva Bosne i Hercegovine ili zamjenici tužitelja navrše starosnu dob propisanu za obvezan odlazak u mirovinu;
2. kada tužitelj Tužiteljstva Brčko Distrikta navrši starosnu dob propisanu za obvezan odlazak u mirovinu ili nakon isteka perioda na koji je imenovan;
3. u slučaju podnošenja ostavke;
4. u slučaju njegovog smjenjivanja od strane Vijeća kao rezultat diciplinskog postupka;
5. ako se dokaže na osnovu medicinske dokumentacije da je trajno izgubio radnu sposobnost za obavljanje svoje sudačke ili tužiteljskedužnosti .

Kada sudac , odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu prethodnog stavka, navrši starosnu dob za obvezan odlazak u mirovinu, njegov mandat automatski prestaje. Mandat suca , odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja u smislu točke 3. prvog stavka ističe kad Vijeće primi njegovu pismenu ostavku, a u smislu točaka 3. i 4. onda kada to Vijeće odredi.

Mandat predsjednika suda, glavnog tužitelja , zamjenika glavnog tužitelja ili tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta ističe nakon isteka perioda na koji je isti imenovan.

Privremeni produžetak mandata

Članak 64.

Predsjednik Suda Bosne i Hercegovine i predsjednik suda ili glavni tužitelj , zamjenik glavnog tužitelja Tužiteljstva Bosne i Hercegovine ili tužitelj Brčko Distrikta čiji je mandat na koji je imenovan istekao, i dalje ima ista prava i dužnosti na toj funkciji dok se ne imenuje novi predsjednik.

U slučaju prestanka mandata predsjednika suda, glavnog tužitelja ili zamjenika glavnog tužitelja u smislu stavka 1. on i pored toga nastavlja vršiti sudijsku dužnost u istom sudu ili Tužiteljstvu , sukladno članku 63.

Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu

Članak 65.

Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu za suce Suda Bosne i Hercegovine i Prizivnog suda Brčko Distrikta je navršenih 70 godina života, a za suce Osnovnog suda Brčko Distrikta je navršenih 67 godina života.

Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu za tužtelje Tužiteljstva Bosne i Hercegovine jeste navršenih 65 godina života.

Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu za tužitelja i zamjenike tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta je navršenih 67 godina života.

POGLAVLJE X - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prelazne odredbe

Prva imenovanja članova Vijeća

Članak 66.

U prijelaznom razdoblju koji traje do 31.12.2003 godine, Visoki Predstavnik imenuje članove Vijeća koji nisu članovi Entitetskih vijeća.

Visoki predstavnik također imenuje međunarodne članove koji će obnašati dužnost predsjednika i dopredsjednika tijekom prelaznog perioda.

Nadležnosti tijekom prelaznog razdoblja

Članak 67.

U tijeku prelaznog razdoblja Vijeće nije obvezno da izvršava svoja ovlasti u pogledu sljedećih pitanja: (1) traženja mišljenja predsjednika Suda ili glavnih tužitelja ili konsultacija sa organima nadležnim za proračun prilikom utvrđivanja broja sudaca i tužitelja; (2) obveza koje se odnose na proračun sudova i tužiteljstatava; (3) nadležnosti vezanih za godišnji proračun i obveze izvještavanja, i (4) imenovanje izvršnog direktora.

Tijekom prelaznog razdoblja za donošenje svih odluka Vijeća potrebna je suglasnost najmanje polovine od ukupnog broja međunarodnih članova Vijeća.

Tijekom prelaznog razdoblja primjenjuju se odredbe ovog Zakona, osim ako to nije drugačije propisano odredbama ove glave.

Prelazno razdoblje traje do 31. prosinca 2003. godine i može se produžiti sve dok Vijeće ne izvrši svoje obveze utvrđene odredbama ove Glave.

Sve dok se ne uspostavi Tužiteljstvo Bosne i Hercegovine, Vijeće neće kao svog člana imati jednog tužitelja iz Tužiteljstva Bosne i Hercegovine nego će umjesto njega kao članove imati dvojicu sudaca Suda Bosne i Hercegovine.

Primjenjivost zakona na sudove i tužiteljstvo Brčko Distrikta

Članak 68.

Sa izuzetkom članka 5. ovog zakona, ovaj zakon se ne primjenjuje na suce Prizivnog i Osnovnog suda Brčko Distrikta i na tužitelja i zamjenike tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta do 31. prosinca 2003, do kada će se određene odredbe zakona Brčko Distrikta usaglasiti sa ovim zakonom. Odredbe koje nisu dosljedne ovom zakonu prestaju važiti 01. siječnja 2004. godine.

Tajništvo tijekom prelaznog razdoblja

Članak 69.

Tijekom prelaznog razdoblja Neovisno pravosudno povjerenstvo pomaže rad Vijeća i može obnašati dužnost disciplinskog tužitelja u disciplinskim stvarima pred Vijećem.

Završne odredbe

Značenje izraza

Članak 70.

Izraz tužitelj ili tužiteljski,-a,-o uključuje zamjenika tužitelja , osim ukoliko bi takva konstrukcija očigledno bila protivna cilju ovog zakona.

Ukidanje dosadašnjih povjerenstava

Članak 72.

Nadležnost Povjerenstva za imenovanje sudaca Suda Bosne i Hercegovine ustanovljena sukladno Zakonu o Sudu Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik Bosne i Hercegovine”, broj 29/00), da predlaže suce u Sud Bosne i Hercegovine ukida se ovim zakonom. Povjerenstvo ima nadležnost sukladno Izbornom zakonu Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik BiH”, br. 23/01, 07/02, 09/02 i 23/02) do 01. studenoga 2002. godine kada se Povjerenstvo ukida.

Prestanak važenja odredbi

Članak 73.

Stupanjem na snagu ovog zakona prestaju da važe odredbe čl. 3,4,5,6,7,8,20, i 22 (2)(a), (f), i (g) Zakona o Sudu Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik BiH”, broj 29/00).

Objavljivanje i stupanje na snagu

Članak 74.

Ovaj zakon bit će objavljen u “Službenom glasniku BiH”, “Službenim novinama Federacije BiH”,” Službenom glasniku Republike Srpske” i “Službenim novinama Brčko Distrikta” i stupa na snagu osmog (8) dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku BiH”.