Koristeći se ovlastima koja su Visokom predstavniku data u članku V Aneksa
10. (Sporazum o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojemu je Visoki predstavnik konačni autoritet
u zemlji glede tumačenja gorenarečenog Sporazuma o provedbi civilnog dijela
Mirovnog ugovora; i posebice uzevši u obzir članak II 1. (d) istoga Sporazuma
prema kojemu Visoki predstavnik “pomaže, kada Visoki predstavnik to ocijeni
neophodnim, u rješavanju svih problema koji se pojave u svezi s provedbom civilnog
dijela Mirovnog ugovora”;
Pozivajući se na stavak XI.2 Zaključaka Konferencije za provedbu mira održane
u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojemu je Vijeće za provedbu mira
pozdravilo namjeru Visokoga predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet
u zemlji u svezi s tumačenjem Sporazuma o provedbi civilnoga dijela Mirovnog
ugovora, kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme sukladno gorenarečenim
“donošenjem obvezujućih odluka, kada to ocijeni neophodnim”, o određenim pitanjima,
uključujući i (prema podstavku (c) stavka XI.2) “mjere kojima se osigurava provedba
Mirovnoga sporazuma na cijelomu teritoriju Bosne i Hercegovine i njenih entiteta”;
Uzimajući u obzir da su pouzdani i sveobuhvatni statistički podaci za cijelu
zemlju od suštinskoga značaja za donošenje procjena i proces odlučivanja u Bosni
i Hercegovini;
Uzimajući nadalje u obzir da se Bosni i Hercegovini treba omogućiti da svim
osobama (uključujući domaće vlasti, strane i domaće investitore, financijske
institucije i međunarodne organizacije) osigura ove podatke za cijelu zemlju
i da ispunjava svoje međunarodne obveze i učestvuje u međunarodnim odnosima;
Uzimajući također u obzir da je jedino Država nadležna da prikuplja, obrađuje
i distribuira statističke podatke BiH za cijelu zemlju;
Uvažavajući činjenicu da je prijedlog Zakona o statistici usvojen 5. srpnja
2001. godine od strane Vijeća ministara, koji međutim nadležni organi vlasti
nisu uspjeli da usvoje, te uvažavajući činjenicu da nepostojanje pouzdanih i
cjelovitih statističkih podataka za Bosnu i Hercegovinu predstavlja ozbiljnu
prepreku za budući razvitak i gospodarski prosperitet Bosne i Hercegovine.
Imajući u vidu cjelovitost gorenarečenih pitanja, Visoki predstavnik ovim donosi
slijedeću
ODLUKU
KOJA STUPA NA SNAGU ODMAH I KOJOM SE PROGLAŠAVA ZAKON
O STATISTICI BOSNE I HERCEGOVINE , A KOJOM SE OD ENTITETA ZAHTIJEVA DA USKLADE
SVOJE ZAKONE I PROPISE GLEDE PRIKUPLJANJA, OBRADE I DISTRIBUCIJE STATISTIČKIH
PODATAKA SA ODREDBAMA OVOG ZAKONA , TE KOJOM SE OD ENTITETA ZAHTIJEVA DA ZAPOČNU
SA PREGOVORIMA SUKLADNO ČLANKU III.5 (B) USTAVA BOSNE I HERCEGOVINE NA NAČIN
UTVRĐEN OVOM ODLUKOM
1. Zakon u privitku, koji predstavlja sastavni dio ove odluke,
stupa na snagu sukladno članku 35. ovoga zakona,na privremenom temelju,dok ga
Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine ne usvoji u odgovarajućemu obliku
bez izmjena i dopuna i postavljanja bilo kakvih uvjeta.
2. Od entiteta se zahtijeva da usuglase svoje zakone i propise glede prikupljanja,
obrade i distribucije statističkih podataka sa odredbama ovog zakona, te da
osiguraju da su ti zakoni i propisi adekvatni za zaštitu ustavnih prava i sloboda
svih osoba.
3. Nadalje se zahtijeva od entiteta da, sukladno odredbama članka III.5.(b)
Ustava Bosne i Hercegovine i u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu
ovoga zakona, započnu pregovore sa ciljem spajanja entitetskih zavoda sa Agencijom,
kako bi se na razini Bosne i Hercegovine regulirali svi aspekti prikupljanja,
obrade i distribucije statističkih podataka i stavili pod nadležnost institucija
Bosne i Hercegovine.
4. Ova odluka objavit će se odmah u službenim glasilima Bosne i Hercegovine,
Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko Distrikta.
Broj 57/02
21. listopada 2002. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Paddy Ashdown , v.r.
Z A K O N
O STATISTICI BOSNE I HERCEGOVINE
I OPĆE ODREDBE
Članak 1.
1. Ovim zakonom se uspostavlja pravni okvir za organizaciju, izradu i distribuciju
statističkih podataka Bosne i Hercegovine u smislu ovoga zakona.
Članak 2.
1. Ovaj zakon se ne primjenjuje na Centralnu banku Bosne i Hercegovine po pitanjima
iz ovoga zakona koja su već regulirana Zakonom o Centralnoj banci Bosne i Hercegovine
(Službeni glasnik Bosne i Hercegovine br. 1/97).
Članak 3.
1. “Statistički podaci Bosne i Hercegovine“ su podaci dobijeni iz date oblasti
statističkih jedinica i obrađeni, odnosno distribuirani u okviru realizacije
Programa, ili drugi statistički podaci potrebiti za Bosnu i Hercegovinu, odnosno
bilo koji statistički podaci koje prikupe državna tijela, a odobri Agencija.
U tomu smislu, statistički podaci Bosne i Hercegovine ne uključuju statističke
podatke koje entiteti Bosne i Hercegovine za svoje potrebe distribuiraju, odnosno
objavljuju (“entitetska statistika”). Međutim, Agencija može zahtijevati od
entiteta da sukladno odredbama ovoga zakona dostave sve podatke iz entitetskih
statistika, uključujući i dijelove pojedinih statističkih jedinica, koje Agencija
smatra relevantnim za realizaciju Programa.
2. “Nadležna tijela” su tijela na razini Bosne i Hercegovine i entiteta nadležna
za organizaciju, izradu i distribuciju statističkih podataka. Nadležno tijelo
na razini Bosne i Hercegovine je Agencija osnovana sukladno odredbama ovoga
Zakona. Nadležna tijela entiteta su tijela u entitetima zadužena da obavljaju
ove djelatnosti (“entitetski zavodi”).
3. “Izrada statističkih podataka Bosne i Hercegovine” uključuje sve aktivnosti
potrebite za pripremu, prikupljanje, pohranjivanje, obradu, kompilaciju, analizu
i distribuciju statističkih podataka za Bosnu i Hercegovinu.
4. “Statističke jedinice“ podrazumijevaju svaku grupu ili podgrupu (uključujući
metode uzimanja uzoraka), koja obuhvata fizičke osobe, pravne osobe ili bilo
koju drugu vrstu privrednih subjekata ili institucija.
5. “Statistički program Bosne i Hercegovine” (u daljnjem tekstu: Program) podrazumijeva
detaljno reguliranu strukturu iz Glave V ovog zakona, koja se odnosi na koordinaciju,
usuglašavanje, planiranje, sakupljanje, izradu i distribuciju statističkih podataka
Bosne i Hercegovine.
6. “Povjerljivi podaci” su svi podaci dobiveni od nadležnih tijela u tijeku
prikupljanja podataka, odnosno podaci koji se koriste za izradu statističkih
podataka Bosne i Hercegovine iz kojih se posredno ili neposredno mogu identificirati
sve pojedinačne statističke jedinice, osim u slučajevima kada se primjenjuju
odredbe iz članka 26. ovoga zakona.
7. “Korisnici” su sve osobe (uključujući fizičke osobe, pravne osobe, institucije
i tijela vlasti, odnosno sve druge vrste privrednih subjekata) koji se koriste
statističkim podacima Bosne i Hercegovine.
II AGENCIJA ZA STATISTIKU BOSNE I HERCEGOVINE
Članak 4.
1. Sukladno ovom zakonu, Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine (u daljnjem
tekstu Agencija) obavlja upravne i druge stručne poslove u okviru prava i dužnosti
države Bosne i Hercegovine, osim ako ti poslovi nisu dodijeljeni drugim tijelima,
odnosno ako izvršenje tih zadaća nije po sili zakona povjereno drugim organizacijama
i udrugama.
Članak 5.
1. Agencija u smislu ovoga zakona, jeste Agencija osnovana Odlukom Vijeća ministara
objavljenom u Službenom glasniku Bosne i Hercegovine br. 4/97.
2. Agencija će se reorganizirati tako da će imati status pravne osobe, kao i
nadležnosti utvrđene ovim zakonom.
3. Sjedište Agencije je u Sarajevu.
4. U prijelaznom periodu utvrđenom u članku 33. ovoga zakona, Agencija preuzima
statističke aktivnosti postojećega Biroa za statistiku Brčko Distrikta, koji
time stječe status podružnice Agencije (Podružnica Brčko). Biro za statistiku
Brčko Distrikta poduzet će sve potrebite mjere kako bi se reorganizirao kao
podružnica Agencije sukladno ovom zakonu i u prijelaznom periodu utvrđenom u
članku 33. ovoga zakona. Podružnica Brčko neposredno prikuplja sve statističke
podatke na teritoriju Brčko Distrikta na način na koji to zahtijeva Program,
a obnaša i druge funkcije sukladno članku 33. ovoga zakona.
5. Sukladno svojim potrebama, Agencija može osnivati druge podružnice.
Članak 6.
1. Na reustroj Agencije i Podružnice Brčko primjenjuju se sljedeće odredbe.
2. Pečat Agencije bit će napravljen sukladno Zakonu o pečatima institucija Bosne
i Hercegovine ("Službeni glasnik Bosne i Hercegovine" br. 12/98).
3. Naziv Agencije i državni grb postavljaju se na objekat u kojem je Agencija
smještena.
4. Naziv Agencije se ispisuje na bosanskomu, hrvatskomu i srpskomu jeziku, na
latinici i ćirilici.
5. Agencija utvrđuje izgled pečata za Ispostavu Brčko, koji je identičan pečatu
Agencije, sa dodatnim tekstom: “Podružnica Brčko”.
6. Naziv Podružnice Brčko se stavlja na vidno mjesto u prostorijama Podružnice.
Na svim službenim dopisima stajat će oznaka da se radi o ispostavi Agencije.
Memorandum Podružnice sadržavat će sljedeći tekst: “Agencija za statistiku Bosne
i Hercegovine (Podružnica Brčko).
Članak 7.
1. U Agenciji se jednakopravno koriste jezici koji su u službenoj uporabi u
Bosni i Hercegovini.
III NADLEŽNOSTI AGENCIJE
Članak 8.
1. Agencija je tijelo nadležno za obradu, distribuciju i utvrđivanje statističkih
podataka Bosne i Hercegovine, u smislu članka 3.
2. Agencija:
a) vrši međunarodno zastupanje i suradnju sa organizacijama i ostalim tijelima
i izvršava međunarodne obveze Bosne i Hercegovine po pitanju statistike;
b) uspostavlja i održava kontakte sa donatorima i predlaže raspodjelu donacija
za Agenciju i entitetske zavode sukladno ustanovljenim stavovima donatora o
načinu raspodjele ili, u slučaju da ti stavovi nisu ustanovljeni, sukladno Statističkomu
programu.
c) utvrđuje statističke standarde za realizaciju Programa, što obuhvata mjere
potrebite za usuglašavanje statistike na razini Bosne i Hercegovine da bi se
postigao najbolji kvalitet i uporedivost rezultata, uključujući i one koje se
odnose na statističke tehnike, klasifikacije, nomenklature, definicije i ostale
primjenjene standarde i praksu. Utvrđivanje ovih statističkih standarda uzima
u obzir postojeću praksu koja se koristi u Bosni i Hercegovini, sukladno međunarodno
prihvaćenim standardima.
d) utvrđuje standarde koji se primjenjuju u statističkim aktivnostima državnih
tijela.
e) prikuplja, obrađuje i distribuira statističke podatke Bosne i Hercegovine
sukladno međunarodno prihvaćenim standardima, a na temelju podataka koje dostave
entitetski zavodi, odnosno podataka koje neposredno prikupi Agencija. U te svrhe,
Agencija može (i) prikupljati statističke podatke od bilo koje statističke jedinice
u entitetima ako to smatra neophodnim za obnašanje svojih funkcija utvrđenih
ovim zakonom; i (ii) prikupljati podatke za svoje funkcije utvrđene ovim zakonom
od institucija Bosne i Hercegovine, pravnih osoba na državnoj razini, međunarodnih
organizacija koje djeluju na teritoriju Bosne i Hercegovine i poduzeća u vlasništvu
ili pod kontrolom stranih osoba;
f) kada je to neophodno za kompilaciju statističkih podataka na razini Bosne
i Hercegovine, zahtijeva od entitetskih zavoda da osiguraju podatke na razini
pojedinačnih statističkih jedinica, koji mogu uključivati povjerljive podatke
sukladno ovom zakonu i povjerljive podatke sukladno entitetskim zakonima.
g) zahtijeva od entitetskih zavoda da prikupljaju i osiguravaju statističke
podatke za koje Agencija utvrdi da su neophodni za statističke podatke Bosne
i Hercegovine.
h) vrši distribuciju statističkih podataka Bosne i Hercegovine svim korisnicima,
uključujući tijela vlasti, institucije, društvene i gospodarske organizacije
i javnost, čim se podaci utvrde na način da pristup podacima bude jednostavan
i nepristrastan, uz korištenje odgovarajućih medija, te bez iznošenja povjerljivih
podataka u javnost.
i) podstiče suradnju između entitetskih zavoda i osigurava redovitu razmjenu
podataka između zavoda;
j) kada to državna tijela budu smatrala potrebitim, Agencija koordinirat će
planiranje, vođenje i objavljivanje rezultata popisa stanovništva i domaćinstava
Bosne i Hercegovine, sukladno Općem okvirnom sporazumu za mir u Bosni i Hercegovini,
uključujući i Anekse 7. i 10. Sporazuma;
k) vrši praćenje primjene i korištenja usvojenih standarda i izvještava o stupnju
poštivanja standarda u godišnjem izvješću Agencije.
IV OVLASTI, OBVEZE I ODGOVORNOST DIREKTORA AGENCIJE I NJEGOVOG ZAMJENIKA
Članak 9.
1. Direktor Agencije (u daljnjem tekstu direktor) rukovodi radom Agencije za
statistiku.
2. Direktor zastupa Agenciju i djeluje u njeno ime, organizuje i osigurava zakonito
i učinkovito izvršavanje zadaća, donosi propise kada je za to ovlašten po važećim
zakonima Bosne i Hercegovine i donosi druga akta sukladno svojim ovlastima,
te poduzima ostale mjere u okviru ovlasti Agencije u cilju izvršenja mandata
Agencije.
3. Sva imenovanja i smjene u Agenciji (uključujući i funkcije direktora, dodirektora
i voditelja Podružnice) vrše se sukladno odredbama Zakona o državnoj službi
u institucijama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik Bosne i Hercegovine"
br.12/02).
4. Direktor ima dodirektora, koji ga zamjenjuje u slučaju njegove spriječenosti
da obnaša tu funkciju.
5. Voditelj Podružnice Brčko je odgovoran za rad Podružnice Brčko, a za svoj
rad odgovara direktoru.
6. Direktor, njegov zamjenik i voditelj Podružnice imenuju se na period od četiri
godine ukoliko nije drugačije utvrđeno Zakonom o državnoj službi u institucijama
Bosne i Hercegovine.
Članak 10
.
1. U konzultacijama sa dodirektorom, direktor Agencije u roku od 60 dana od
dolaska na dužnost donosi akte o unutarnjom ustroju Agencije i podnosi iste
Vijeću ministara na usvajanje.
V STATISTIČKI PROGRAM BOSNE I HERCEGOVINE
Članak 11
.1. Program bit će usuglašen sa međunarodnim i evropskim standardima i uključivat
će zbroj statističkih podataka o svim vladinim organizacijama i tijelima u sklopu
Programa.
Članak 12
.1. Za svaku planiranu statističku aktivnost u Programu se utvrđuju sljedeći
elementi: (i) ciljevi, (ii) statističke jedinice koje se obrađuju, (iii) organizacije
koje prikupljaju podatke, (iv) podaci koji se prikupljaju, (v) kratak opis metodologije
koja će se koristiti, (vi) učestalost prikupljanja podataka, (vii) stupanj opterećenosti
statističkih jedinica, (viii) rokovi za distribuciju rezultata i (ix) troškovi
osoblja i ostali rashodi, sa naznakom u kojoj se mjeri aktivnosti mogu financirati
iz postojećih sredstava, uključujući i donacije.
2. Program koji sadrži elemente utvrđene u prethodnom stavku se izrađuje za
četiri jednogodišnja ciklusa, sa relevantnim detaljima propisanim za svaku godinu.
Članak 13
.1. Nacrt Programa priprema Agencija nakon konzultacija sa entitetskim zavodima.
2. Nacrt Programa pripremljen sukladno prethodnom stavku se podnosi Vijeću za
statistiku Agencije sukladno odredbama Glave VI ovoga zakona.
3. Nakon što Vijeće za statistiku razmotri nacrt Programa, Agencija podnosi
nacrt Programa i mišljenja i komentare Vijeća za statistiku Vijeću ministara
na usvajanje, ako to Vijeće ministara smatra neophodnim.
4. Nacrt Programa usvojen od strane Vijeća ministara se smatra Programom. Bez
obzira na prethodno narečeno, nacrt Programa se smatra konačnim nakon isteka
roka od tri (3) mjeseca od njegove prezentacije Vijeću ministara, a Vijeće ministara
može ga mijenjati.
5. Program se objavljuje u službenim glasilima Bosne i Hercegovine, entiteta
i Brčko Distrikta.
6. Materijalne izmjene Programa (sa izuzetkom dijela koji se odnosi na plan
rada) se vrše nakon konzultacija sa entitetskim zavodima i sukladno odredbama
ovog članka, uključujući i objavljivanje u prethodno narečenim službenim glasilima.
Članak 14.
. 1. U planu rada se detaljno izlažu predložene statističke aktivnosti za sve
proračunske godine, uključujući projekcije troškova glede statističke aktivnosti
(kao i operativne troškove Vijeća), izvore financiranja (ako postoje) i prihode
za koje će se dobiti suglasnost od državnih organa u proračunske svrhe.
2. Svake godine Agencija uz konzultacije sa entitetskim zavodima priprema nacrt
plana rada Programa za proračunsku godinu.
3. Agencija nacrt plana rada pripremljenog sukladno odredbama iz prethodnih
stavaka podnosi Vijeću za statistiku sukladno odredbama Glave VI ovoga zakona.
4. Nakon što Vijeće za statistiku razmotri nacrt plana rada, Agencija nacrt,
zajedno sa komentarima odnosno mišljenjima Vijeća za statistiku, dostavlja Ministarstvu
trezora državnih institucija u svrhu daljnjih proračunskih procedura sukladno
važećim zakonima. Bez obzira na prethodnu odredbu, Agencija je ovlaštena predočiti
plan rada nadležnim državnim tijelima nakon isteka roka od 15 dana od prezentacije
nacrta Vijeću za statistiku.
5. Nacrt plana rada se smatra konačnim planom rada Agencije kada dobije suglasnost
nadležnih državnih tijela.
VI VIJEĆE ZA STATISTIKU BOSNE I HERCEGOVINE
Članak 15.
1. Ovim zakonom osniva se Vijeće za statistiku Bosne i Hercegovine (u daljnjem
tekstu: Vijeće).
2. Vijeće se sastaje najmanje dva puta godišnje. Vijeće daje mišljenje u svezi
s pripremom i realizacijom Programa, funkcioniranjem i daljnjim razvitkom statistike
Bosne i Hercegovine, a posebice izvršava sljedeće poslove i zadaće:
a) daje preporuke Agenciji u svezi s nacrtom Programa i plana rada i daje mišljenja
o Programu i planu rada (uključujući i troškove) koje Agencija dostavlja nadležnim
državnim tijelima sukladno ovom zakonu.
b) prati rad Agencije i daje preporuke Vijeću ministara o sredstvima koja su
Agenciji neophodna za ispunjavanje zadaća iz plana rada i Programa.
c) pomaže suradnju između nadležnih organa u cilju postizanja najvišeg mogućeg
kvaliteta statistike koji zadovoljavaja potrebe korisnika na svim razinama;
d) daje savjete u svezi s poštivanjem standarda Agencije od strane nadležnih
tijela i državnih tijela. Standardi Agencije se usuglašavaju sa međunarodnim
standardima, uključujući mjere koje se smatraju neophodnim za osiguravanje zaštite
statističkih jedinica sukladno ovom zakonu.
Članak 16
.1. Vijeće po službenoj dužnosti sačinjavaju sljedeće osobe: (i) direktor Agencije
i njegov zamjenik, direktori entitetskih zavoda, i (iii) voditelj Podružnice
Brčko i svi drugi voditelji podružnica koje Agencija može formirati sukladno
ovom zakonu, (iv) guverner Centralne banke Bosne i Hercegovine (odnosno njegov
zastupnik) i (v) ministar trezora zajedničkih institucija (odnosno njegov zastupnik).
Vijeće također sačinjavaju tri člana iz reda davatelja i korisnika podataka
koji su priznati radnici u oblastima statistike, gospodarskih nauka odnosno
biznisa. Ova tri člana imenuje Vijeće ministara na prijedlog ministra civilnih
poslova i komunikacija na period od najviše četiri godine. Na prijedlog Agencije,
ministar trezora zajedničkih institucija saziva prvi sastanak Vijeća.
2. Na prvom sastanku se bira predsjedatelj, koji predsjeda radom Vijeća i saziva
sastanke Vijeća.
Članak 17
.1. Vijeće donosi Pravilnik o radu.
VII ODNOS IZMEĐU ENTITETSKIH ZAVODA I AGENCIJE
Članak 18
.1. Entiteti također osiguravaju da nadležna tijela entiteta, po potrebi, stave
Agenciji na raspolaganje statističke podatke koji su neophodni da bi Bosna i
Hercegovina izvršila svoje obveze iz Ustava Bosne i Hercegovine, uključujući
obveze iz članka III.I. i članka III.5 (a) Ustava Bosne i Hercegovine, sukladno
Programu.
2. Agencija je obvezatna da podatke dostavljene sukladno ovom odredbom tretira
kao povjerljive podatke u smislu ovoga zakona. Entitetski zavodi prikupljaju,
odnosno obrađuju i dostavljaju Agenciji statističke podatke koje Agencija smatra
neophodnim za statistiku Bosne i Hercegovine u smislu ovog zakona, u utvrđenom
roku i bez postavljanja uvjeta (uključujući uvjete glede plaćanje i naknade).
Utvrđeni rok mora biti razuman i dogovoren sa davateljima, kako bi se ispunili
uvjeti iz Programa. U slučajevima kada utvrdi da je to neophodno za statistiku
Bosne i Hercegovine u smislu ovog zakona, Agencija može zahtijevati od entitetskih
zavoda da dostave podatke koji se smatraju povjerljivim sukladno entitetskim
zakonima i drugim propisima.
3. Prilikom prikupljanja i obrade statističkih podataka Bosne i Hercegovine,
entitetski zavodi primjenjuju standarde i praksu Agencije, te dostavljaju podatke
sukladno uvjetima koje postavlja Agencija. Navedeni standardi i praksa moraju
biti usuglašeni sa međunarodnom praksom i standardima, te osiguravati ustavne
slobode zagarantirane Ustavom Bosne i Hercegovine. Bez obzira na prethodne odredbe,
svi statistički podaci prikupljeni, odnosno obrađeni na teritoriju Bosne i Hercegovine,
koriste se na način koji osigurava i štiti ustavne slobode svih pojedinaca,
kao i ostala prava propisana zakonima Bosne i Hercegovine.
4. Entiteti poduzimaju maksimalne napore kako bi osigurali da entitetska statistika,
bez obzira da li ona spada u statistiku Bosne i Hercegovine, bude prikupljena,
obrađena i kompilirana od strane entitetskih zavoda sukladno standardima, metodologijom,
praksom i smjernicama Agencije.
5. Entiteti imaju pravo učestvovati u dogovorima glede raspodjele donacija sukladno
članku 8 (2.) (b) ovoga zakona.
VIII NAČELA I TEHNIČKA AUTONOMIJA
Članak 19
.1. Da bi se osigurao kvalitet statističkih podataka Bosne i Hercegovine i
očuvalo povjerenje javnosti u te podatke, organizacija i realizacija Programa
i svih drugih statističkih aktivnosti na koje se odnosi ovaj zakon vršit će
se sukladno načelima pouzdanosti, objektivnosti, relevantnosti, važnosti, statističke
povjerljivosti i razvidnosti.
2. Statistika Bosne i Hercegovine ima za cilj da što objektivnije prikaže stvarno
stanje, da distribuira podatke korisnicima na neutralan i nepristrasan način,
da se usredsredi na pojave koje su bitne za tijela koja donose odluke i da ispoštuje
pravo građana na pristup javnim informacijama, uzimajući u obzir odnos koji
postoji između troškova i opterećenja, s jedne strane, i prednosti, s druge
strane.
3. Povjerljivi podaci prikupljeni u statističke svrhe ne smiju se koristiti
u druge svrhe, osim ako to nije propisano drugačije ovim zakonom.
4. Javnosti su dostupne informacije koje su potrebne za procjenu kakvoće statističkih
podataka Bosne i Hercegovine, posebice metoda koji su korišteni za izradu podataka,
te načina na koji su ta načela ispoštovana.
5. Tijekom prikupljanja statističkih podataka iz statističkih jedinica, standardi
Agencije moraju utvrditi: (i) elemente koji se trebaju dostaviti statističkim
jedinicama u vrijeme prikupljanja podataka, (ii) je li statističke jedinice
imaju obvezu da dostave podatke i (iii) kazne (ukoliko postoje) koje se primjenjuju
u slučaju nedostavljanja podataka.
6. Nadležni organi informiraju sve statističke jedinice da prikupljeni podaci
(osim ako nije drugačije propisano važećim zakonima) koristit će se samo u statističke
svrhe, a podaci koji se smatraju povjerljivim podacima u smislu ovog zakona
ostaju povjerljivi.
Članak 20
.1. Prilikom realizacije Programa, osoblje Agencije i entitetskih zavoda neće
tražiti ili primati uputstva od vlasti, drugih državnih tijela, političkih stranaka
ili drugih interesnih skupina, posebice prilikom selekcije izvora podataka,
statističkih metoda i procedura, u svezi s sadržajem, formom i vremenom distribucije,
i u svezi s zaštitom povjerljivosti statističkih podataka.
2. Tijela vlasti i druge skupine iz stavka 1. ovog članka se obvezuju da će
poštovati načela utvrđena ovim zakonom i da neće vršiti utjecaj na osoblje statističkih
tijela prilikom obnašanja njihovih zadaća.
IX SREDSTVA ZA FINANCIRANJE RADA AGENCIJE
Članak 21
.1. Sredstva potrebita za financiranje rada Agencije i Vijeća za statistiku
Bosne i Hercegovine se osiguravaju iz proračuna institucija Bosne i Hercegovine.
2. U mjeri u kojoj je to dozvoljeno važećim zakonima (uključujući Zakon o trezoru
institucija Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" broj 27/00))
Agencija korisnicima može naplaćivati svoje usluge, te može zadržati dio ili
cjelokupan iznos sredstava prikupljenih na ovaj način za financiranje svojih
aktivnosti odobrenih u proračunu.
X GODIŠNJE IZVJEŠĆE
Članak 22
.
1. U roku od tri mjeseca od isteka kalendarske godine, direktor Agencije podnosi
godišnje izvješće Vijeću ministara. Između ostalog, godišnje izvješće sadrži
podatke o: (i) stupnju realizacije Programa i plana rada, (ii) dobivenim rezultatima
statističkih istraživanja, (iii) svim problemima u realizaciji Programa i plana
rada i (iv) stupnju poštivanja standarda i metodologije Agencije. Agencija objavljuje
izvješće nakon što Vijeće ministara razmotri izvješće, a najkasnije u roku od
šest mjeseci od isteka godine
XI POVJERLJIVOST STATISTIČKIH PODATAKA I ZAKON O ZAŠTITI OSOBNIH PODATAKA
Članak 23
.1. Podaci koji su prikupljeni, obrađeni i pohranjeni u svrhu izrade statističkih
podataka Bosne i Hercegovine smatraju se povjerljivim ako je putem tih podataka
moguće neposredno ili posredno identificirati statističke jedinice, čime se
otkrivaju pojedinačni podaci.
2. Statistička jedinica se neposredno identificira putem naziva i adrese, odnosno
putem zvanično dodijeljenog ili općepoznatog identifikacijskog broja.
3. Posredna identifikacija je mogućnost utvrđivanja identiteta statističke jedinice
putem dedukcije na temelju podataka koji nisu narečeni u stavku 2. ovog članka.
Da bi se utvrdilo da li se statistička jedinica može posredno identificirati,
uzet će se u obzir sve mjere koje se na razuman način mogu koristiti da bi se
identificirala pomenuta statistička jedinica.
Članak 24
.1. Izuzetno od odredbe iz članka 6. stavak 2., povjerljivi podaci se koriste
isključivo za izradu statistike sukladno odredbama ovog zakona, osim ukoliko
ispitanici nisu jasno dali svoju suglasnost da se podaci koriste za neke druge
potrebe i svrhe.
Članak 25
.1. Agencija ima obvezu da podatke dostavljene sukladno ovoj odredbi tretira
kao povjerljive podatke u smislu ovoga zakona. Prijenos podataka između entitetskih
zavoda i Agencije ne podliježe ograničenjima u svezi s povjerljivošću podataka
ukoliko je taj prijenos neophodan za izradu statističkih podataka Bosne i Hercegovine.
Ova odredba se ni na koji način ne odnosi na reguliranje prijenosa podataka
između entiteta.
2. Entitetski zavodi su obvezni da dostavljaju Agenciji sve podatke koje Agencija
smatra potrebitim za izradu statističkih podataka Bosne i Hercegovine u smislu
ovoga zakona. Entitetski zavodi su obvezni da Agenciji dostave povjerljive podatke
ako Agencija smatra da je to potrebito za unapređenje podataka i kakvoću koji
statistički podaci Bosne i Hercegovine moraju zadovoljiti.
Članak 26
.1. Statistički podaci Bosne i Hercegovine se ne smiju dostavljati korisnicima
ukoliko sadrže ili otkrivaju povjerljive podatke. Skupine se sastoje od najmanje
tri jedinice, a udio jedne jedinice u skupini ne smije preći 85%.
2. Odstupanja od stavka 1. se odnose na podatke o gospodarskoj situaciji prikupljene
od poduzeća i drugih privrednih subjekata, kao i podatke o okolišu. Ovi podaci
mogu se distribuirati, čak i ako rezultati ne zadovoljavaju skupne uslove iz
stavka 1. ovog članka, kada Agencija utvrdi da je to neophodno kako bi se osigurali
bitni temeljni podaci i pod uvjetom da statistički program predviđa distribuciju
takvih podataka.
Članak 27
.1. Tijekom prikupljanja, obrade, dostave i distribucije statističkih podataka
Bosne i Hercegovine, nadležna tijela, uključujući tijela na entitetskoj razini,
poduzimaju sve mjere organizacione, regulatorne, upravne i tehničke prirode
koje su potrebite da se zaštiti povjerljivost podataka od nedozvoljenog pristupa,
objavljivanja i korištenja.
Članak 28
.
1. Osobe koje prilikom obnašanja svojih poslova imaju pristup povjerljivim podacima
moraju se pridržavati odredbi ovoga zakona i nakon što prestanu obnašati svoje
funkcije.
Članak 29
.1. Tijekom obnašanja svojih zadaća utvrđenih ovim zakonom, Agencija za statistiku
Bosne i Hercegovine djeluje sukladno Zakonu o zaštiti osobnih podataka Bosne
i Hercegovine (Službeni glasnik Bosne i Hercegovine br. 32/01).
2. Bez obzira na odredbu stavka 1. ovog članka, Agencija nije obvezna izvještavati
Povjerenstvo za zaštitu podataka prije početka obrade podataka prema članku
28. Zakona o zaštiti osobnih podataka. Međutim, Agencija podnosi Povjerenstvu
šestomjesečna izvješća o svojim aktivnostima.
3. Agencija može obrađivati posebite kategorije podataka utvrđene Zakonom o
zaštiti osobnih podataka kada je to potrebito za obnašanje zadaća Agencije prema
ovom zakonu.
XII KAZNENE ODREDBE
Članak 30
.1. Osobe koje tijekom obnašanja svojih zadaća imaju pristup povjerljivim podacima
i koje na nezakonit način i svjesno otkriju neki povjerljivi podatak smatraju
se krivim za djela kažnjiva novčanom kaznom čiji iznos ne prelazi 5000 KM ili
zatvorskom kaznom u maksimalnom trajanju od dvije godine, odnosno kombiniranom
novčanom i zatvorskom kaznom.
2. Sud Bosne i Hercegovine je nadležan za odlučivanje o djelima iz stavka 1
ovog članka.
Članak 31
.1. Statistička jedinica (izuzev entitetskih zavoda) koja na pismeni zahtjev
Agencije svjesno daje pogrešne ili netočne podatke koji su neophodni za ispunjavanje
Programa, smatra se krivom za djela kažnjiva novčanom kaznom čiji iznos ne prelazi
5000 KM ili zatvorskom kaznom u maksimalnom trajanju od dvije godine, odnosno
kombiniranom novčanom i zatvorskom kaznom.
2. Sud Bosne i Hercegovine je nadležan za odlučivanje o djelima iz stavka 1
ovog članka.
Članak 32
.1. Statistička jedinica (izuzev entitetskih zavoda) koja bez opravdanog razloga odbija dati odgovor ili ne pruža odgovor na pismeni zahtjev Agencije u svezi s ispunjavanjem Programa, smatra se krivom za djela kažnjiva novčanom kaznom čiji iznos ne prijelazi 1000 KM. Ova odredba ni na koji način ne odstupa od ustavnih sloboda zagarantiranih Ustavom Bosne i Hercegovine.
XIII PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 33
.1. Sukladno odredbama članka 5. ovoga zakona, Biro za statistiku Brčko Distrikta
će se reustrojiti sukladno zakonu u roku od godinu dana od stupanja na snagu
ovog zakona (prijelazni period). Bez obzira na prethodno narečeno, Biro za statistiku
Brčko Distrikta smatrat će se reorganiziranim u smislu ovog zakona na dan 1.
siječnja 2004. godine.
2. Najkasnije u roku od dva mjeseca nakon stupanja na snagu ovog zakona, Brčko
Distrikt i Agencija započet će zvanične pregovore o svim pitanjima koja se tiču
integracije Biroa u Agenciju, uključujući izdavanje statističkih brojeva, prikupljanje
podataka koji nisu obvezni prema statističkom programu Bosne i Hercegovine,
ali su bitni za Vladu Brčko Distrikta i uvjete za rad postojećih djelatnika
Biroa.
3. Za vrijeme prijelaznog perioda, Biro nastavlja obnašati sve sadašnje funkcije
utvrđene u zakonima Brčko Distrikta, a Vlada Brčko Distrikta ostaje odgovorna
za sve troškove Biroa. Nakon integracije Biroa u Agenciju, država Bosna i Hercegovina
bit će odgovorna za financiranje Podružnice Brčko.
Članak 34
.1. U svezi s tijelom koje se reorganizira sukladno članku 5. (2.) ovoga zakona,
Agencija preuzima poslove, opremu, financijska sredstva i osoblje u mjeri u
kojoj je to preuzimanje sukladno odredbama ovoga zakona.
Članak 35
.1. Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenomu glasniku BiH", a objavit će se i u službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine