Koristeći se ovlastima koje su visokom predstavniku date člankom V Aneksa 10. (Sporazum o provedbi civilnoga dijela Mirovnoga ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojemu je Visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji za tumačenje navedenoga Sporazuma o provedbi civilnoga dijela Mirovnoga ugovora; i posebno uzevši u obzir članak II.1.(d) istoga Sporazuma prema kojemu Visoki predstavnik “pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju rješenja za sve probleme koji se pojave u svezi sa provedbom civilnoga dijela Mirovnog ugovora”;
Pozivajući se na stavak XI. 2. Zaključaka sa konferencije Vijeća za provedbu mira koje se sastalo u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojemu je Vijeće pozdravilo namjeru visokoga predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji za tumačenje Sporazuma o provedbi civilnoga dijela Mirovnoga ugovora da bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno, “donošenjem obvezujućih odluka, kada to bude smatrao neophodnim,” u svezi sa određenim pitanjima, uključujući (sukladno točki (c) stavka XI. 2) i “druge mjere u svrhu osiguranja provedbe Mirovnoga sporazuma na čitavom teritoriju Bosne i Hercegovine i njenih entiteta”;
Pozivajući se dalje na Aneks Deklaracije Vijeća za provedbu mira sa sjednice održane u Briselu 23. i 24. svibnja 2000. godine u kojem se traži od organa vlasti Bosne i Hercegovine da odmah djeluju kako bi, između ostalog, usvojili zakon o udrugama i javnim pravnim osobama ;
Uzimajući u obzir odnos između reguliranja registracije takvih udruga i javnih pravnih osoba i pravnih osoba spomenutih u Zakonu koji je aneks ove Odluke;
Imajući u vidu Deklaraciju Vijeća za provedbu mira, kao što je gorenarečeno sa sjednice održane u Briselu, i koja se izjasnila za stvaranje jedinstvenog gospodarskog prostora kao ključne gospodarske reforme, i u kojoj se navodi da Bosna i Hercegovina sebi “ne može dopustiti da ima podijeljen gospodarski prostor”;
Imajući u vidu dalje da se u narečenoj Deklaraciji Visoki predstavnik poziva da osigura brzi razvoj regulatornih mehanizama na razini države kako bi se osiguralo da nema dvostrukih ili konfliktnih regulatornih nadležnosti na bilo kojoj razini vlasti;
Uzimajući u obzir “Program reformi dogovoren između organa vlasti Bosne i Hercegovine i međunarodne zajednice” objavljen 31. srpnja 2002. godine u kojem se naglašava potreba za stvaranje jasnog regulatornog okruženja te uklanjanje barijera za poslovanje i smanjenje nepotrebne birokracije, time čineći zemlju konkurentnijom i “povoljnijom za razvoj poslovanja”;
Uvjeren da je od suštinske važnosti da Bosna i Hercegovina osigura jačanje i poštivanje vladavine zakona kako bi se stvorili temelji za gospodarski razvoj;
Svjestan stoga i važnosti i potrebe za reformom gospodarstva
Visoki predstavnik ovim donosi slijedeću

ODLUKU

KOJOM SE DONOSI ZAKON O REGISTRACIJI PRAVNIH OSOBA KOJE OSNIVAJU INSTITUCIJE
BOSNE I HERCEGOVINE

Gorenarečeni Zakon koji je sastavni dio ove Odluke stupa na snagu kao zakon Bosne i Hercegovine kao što je utvrđeno člankom 20. Zakona, na privremenoj osnovi, sve dok ga Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine ne usvoji u istom obliku, bez izmjena i dopuna i postavljanja bilo kakvih uvjeta.
Ova Odluka stupa na snagu odmah i bit će odmah objavljena u “Službenom glasniku BiH” kao i službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.

Broj 50/02
21. listopada 2002. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Paddy Ashdown, v.r.


ZAKON O REGISTRACIJI PRAVNIH OSOBA KOJE OSNIVAJU INSTITUCIJE BOSNE I HERCEGOVINE


I POGLAVLJE - OPĆE ODREDBE


Članak 1.


1. Ovim zakonom se uređuju uslovi i način registracije pravnih osoba koje osnivaju institucije Bosne i Hercegovine, nadležnost za vođenje, čuvanje i rukovanje Registrom za upis pravnih osoba Bosne i Hercegovine, prava i obveze registriranih pravnih osoba, postupak registracije i izmjena i dopuna registracije, vrste rješenja koje nadležno ministarstvo donosi po zahtjevu za upis ili izmjene i dopune registracije i sadržaj i djelovanje tih rješenja, prestanak sa radom registriranih pravnih osoba, mjere koje se mogu izreći registriranim pravnim osobama i slučajevi u kojima se te mjere izriču, sastav i nadležnost Prizivnog povjerenstva, primjena Zakona i nadležnost i rok za donošenje podzakonskih akata, stupanje na snagu i način objavljivanja ovog zakona.


II POGLAVLJE - REGISTRACIJA PRAVNIH OSOBA

ODJELJAK 1- NADLEŽNOST I POSTUPAK REGISTRACIJE

Članak 2.

1. Pravne osobe navedene u članku 1. dužne su upisati se u Registar pravnih osoba Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Registar).
2. Pravne osobe iz stavka 1. koja su upisane u Registar sukladno odredbama ovog zakona, obavljaju djelatnost utvrđenu svojim statutom, sukladno Ustavu i zakonima Bosne i Hercegovine i imaju pravo djelovati na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine.


Članak 3.

1. Ministarstvo civilnih poslova i komunikacija (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) nadležno je za registraciju pravne osobe iz članka 2.
2. Registracija se vrši upisom u Registar.

Članak 4.

1. Registar je javan i uvid u Registar je omogućen pod uvjetima i na način utvrđen podzakonskim aktom Ministarstva.
2. Podzakonskim aktom iz stavka 1. propisuju se i bliže odredbe o čuvanju, vođenju i rukovanju Registrom.

Članak 5.

1. Registracija se vrši na temelju zahtjeva, uz koji se prilažu slijedeći dokumenti:
(a) osnivački akt i Statut pravne osobe ako ga ima;
(b) puni naziv, odnosno skraćeni naziv, ako ga ima, i sjedište pravne osobe;
(c) imena članova upravnog odbora pravne osobe;
(d) imena i adrese jednog ili više lica ovlaštenih za zastupanje pravne osobe;
(e) izjava o strukturi kapitala pravne osobe, u obliku utvrđenom podzakonskim aktom Ministarstva;
(f) znak pravne osobe, ako ga koristi;
(g) ostala dokumentacija ili podaci utvrđeni podzakonskim aktom Ministarstva.

Članak 6.

1. Registrirana pravna osoba obvezna je podnijeti zahtjev za izmjenu i/ili dopunu svoje registracije u roku od 15 (petnaest) dana od dana nastupanja promjene iz članka 5.
2. Nepostupanje registrirane pravne osobe sukladno obvezama iz stavka 1. predstavlja temelje za njegovo brisanje iz Registra.

Članak 7.

1. Prilikom podnošenja zahtjeva za registraciju pravne osobe iz članka 18. dužne su platiti administrativnu pristojbu utvrđenu podzakonskim aktom Ministarstva.
2. Pravne osobe koje su već platile administrativnu pristojbu za započeti postupak registracije kod drugog organa oslobođena su od plaćanja administrativne pristojbe za registraciju po odredbama ovog zakona.


ODJELJAK 2- RJEŠAVANJE PO ZAHTJEVU ZA REGISTRACIJU ILI IZMJENU I/ILI DOPUNU REGISTRACIJE

Članak 8.


1. Po zahtjevu za registraciju ili izmjenu i/ili dopunu registracije, Ministarstvo donosi rješenje kojim se zahtjev odobrava ili odbija, ili traži dopuna zahtjeva od pravne osobe.
2. U slučaju nepostupanja pravne osobe po traženju da dopuni svoj zahtjev Ministarstvo donosi rješenje o njenom brisanju iz Registra.

Članak 9.

1. Rješenje Ministarstva kojim se od pravne osobe traži izmjena i/ili dopuna zahtjeva za registraciju smatraće se rješenjem kojim se registracija odbija ukoliko u roku od 15 (petnaest) dana ili u naknadno produženom roku pravna osoba ne dostavi tražene dokumente.

Članak 10.

1. Ministarstvo je dužno u roku od 30 (trideset) dana da donese rješenje po zahtjevu za registraciju odnosno izmjenu i/ili dopunu registracije ako je pravna osoba postupila sukladno odredbi članka 5.

Članak 11.

1. Rješenje kojim se odobrava upis pravnih osoba u Registar sadrži:
(a) datum upisa;
(b) registarski broj pod kojim je izvršen upis;
(c) puni naziv, odnosno skraćeni naziv, ako ga ima, i sjedište pravne osobe;
(d) znak pravne osobe, ako ga koristi;
(e) djelatnost pravne osobe;
(f) imena i adrese osoba ovlaštenih za zastupanje pravne osobe;
(g) ostalu dokumentaciju ili podatke utvrđene podzakonskim aktom Ministarstva.
2. Rješenje kojim se odobrava izmjena i/ili dopuna registracije sadrži sve podatke koji se odnose na tu izmjenu i/ili dopunu.
3. Rješenja kojim se registracija dozvoljava, odbija, mijenja, dopunjuje ili briše iz Registra objavljuje se u Službenom glasniku Bosne i Hercegovine, službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.

ODJELJAK 3 - PRESTANAK RADA PRAVNE OSOBE

Članak 12.

1. Registrirana pravna osoba koja želi prestati sa radom podnosi Ministarstvu zahtjev za brisanje iz registra, u kojem navodi sve podatke u svezi s registracijom, izmjenama ili/i dopunama registracije, razlog za prestanak sa radom i prijedlog raspodjele sredstava kojima raspolaže.
2. Zahtjev se podnosi u formi koja se utvrđuje podzakonskim aktom Ministarstva, na temelju kojeg Ministarstvo donosi rješenje kojim se odobrava ili odbija brisanje iz registra.

Članak 13.


1. Ako se utvrdi da su podaci koje je pravna osoba dostavila netačni ili navode na pogrešan zaključak, ili da reigistrirana pravna osoba ne ispunjava obveze propisane ovim zakonom, ili da je provodila aktivnosti suprotno odredbama ovog zakona, Ministarstvo zahtjev odbacuje ili briše upis pravne osobe iz registra i primjenjuje druge mjere utvrđene ovim zakonom.
2. O mjerama iz stavka 1. Ministarstvo je dužno prethodno izvijestiti podnositelja zahtjeva ili registriranu pravnu osobu i omogućiti joj da se o istim izjasni u roku od 15 (petnaest) dana od dana primitka izvješća.
3. Postupci za provođenje mjera iz stavka 1. utvrđuju se podzakonskim aktom Ministarstva.

Članak 14.


1. Protiv rješenja Ministarstva donesenog sukladno odredbama ovog zakona može se izjaviti priziv u roku od 15 (petnaest) dana od dana primitka rješenja.
2. Priziv se izjavljuje Prizivnom povjerenstvu, kojeg imenuje i razrješava Vijeće ministara Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo). Priziv odlaže izvršenje rješenja. Rješenje Povjerenstva je konačno.
3. Povjerenstvo iz stavka 2. obavlja poslove iz svoje nadležnosti do preuzimanja tih poslova od strane Suda Bosne i Hercegovine, utemeljnim Zakonom o Sudu Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik BiH”, br. 29/00, 16/02, 24/02).
4. Povjerenstvo se sastoji od pet članova, od kojih su tri iz reda sva tri konstitutivna naroda, a dva zastupnici ostalih.
5. Članovi Povjerenstva ne mogu biti službenici Ministarstva.
6. Bliže odredbe o uvjetima koje trebaju ispunjavati članovi Povjerenstva, načinu rada i donošenju odluka Povjerenstva propisuje Vijeće ministara Bosne i Hercegovine.

Članak 15.

1. Odredbe ovog zakona shodno se primjenjuju i na javne korporacije Bosne i Hercegovine uspostavljene sukladno Aneksu IX Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini.

III POGLAVLJE - KAZNENE ODREDBE

Članak 16.

1. Novčanom kaznom u iznosu od 300 KM do 3000 KM Ministarstvo će kazniti za prekršaj pravnu osobu, ako:
a) se ne upiše u registar (članak 3. stavak 2);
b) u roku od 15 (petnaest) dana od dana izmjene osnivačkog akta ili statuta ne podnese zahtjev za izmjenu i/ili dopunu registracije (članak 6. stavak 1);
c) u pravnom prometu ne upotrebljava registrirani naziv u namjeri da obmane treće osobe (članak 13.);
d) obavlja aktivnosti suprotno odredbama statuta i ovog zakona (članak 2. stavak 2);
e) suprotno odredbama satuta upotrijebi ostvarenu dobit i sredstva (članak 13.);
f) pruži netočne informacije u svezi s podnošenjem zahtjeva za upis, izmjenu i dopunu registracije, odnosno prestanak rada (čl. 8. i 12).
2. Novčanom kaznom u iznosu od 100 KM do 1000 KM za prekršaj iz stavka 1. kazniće se i odgovorna fizička osoba, zastupnik registrirane pravne osobe.
3. Postupak za izricanje novčanih kazni iz st. 1. i 2. bliže će se urediti podzakonskim aktom Ministarstva.

Članak 17.

1. Sredstva naplaćena po temelju novčanih kazni za prekršaje iz članka 16. uplaćuju se u proračun Bosne i Hercegovine.

IV POGLAVLJE - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 18.

1. Pravne osobe koja su osnovane od institucija Bosne i Hercegovine prije stupanja na snagu ovog zakona dužne su podnijeti zahtjev za registraciju sukladno odredbama ovog zakona, u roku od 30 (trideset) dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
2. Pravne osobe iz stavka 1. dužna su usuglasiti svoje akte sa odredbama ovog zakona i ista, u roku od 3 (tri) mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona, dostaviti Ministarstvu.

Članak 19.

1. Vijeće ministara će u roku od 30 (trideset) dana od dana stupanja na snagu ovog zakona propisati bliže odredbe o uvjetima koje trebaju ispunjavati članovi Povjerenstva, načinu rada i donošenju odluka Povjerenstva (članak 14. stavak 6.).
2. Ministarstvo će u roku od 60 (šestdeset) dana donijeti sljedeće podzakonske akte:
a) o čuvanju, vođenju i rukovanju registrom (članak 4. stavak 2.);
b) o formi i sadržaju zahtjeva u vezi sa registracijom (čl. 5. i 12.);
c) o vrsti i sadržaju rješenja Ministarstva (članak 11. stav 1.);
d) o postupku za provođenje mjera (članak 13. stavak 3.);
e) o postupku za izricanje novčanih kazni (članak 16. stavak 3.).
3. Podzakonski akti iz st. 1. i 2. objavljuju se u “Službenom glasniku BiH”, u službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.

Članak 20.

1. Ovaj zakon stupa na snagu odmah i objavljuje se u “Službenom glasniku BiH”, “Službenim novinama Federacije BiH”, “Službenom glasniku Republike Srpske” i “Službenom glasniku Brčko Distrikta BiH”.