Koristeći se ovlastima koje su Visokom predstavniku date u članku V Aneksa 10. (Sporazum o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji glede tumačenja gorenarečenog Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebice uzevši u obzir članak II 1. (d) istog Sporazuma prema kojem Visoki predstavnik “pomaže, kada ocijeni da je to neophodno, u rješavanju svih problema koji se pojave u svezi s provedbom civilnog dijela Mirovnog ugovora”;

Pozivajući se na stavak XI.2 Zaključaka Konferencije za provedbu mira održane u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojem je Vijeće za provedbu mira pozdravilo nakanu Visokog predstavnika da uporabi svoj konačni autoritet u zemlji u svezi s tumačenjem Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora, kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za navedene probleme “donošenjem obvezujućih odluka, kada ocijeni da je to neophodno”, o određenim pitanjima, uključujući i (prema točki (c) stavka XI.2) “mjere kojima se osigurava provedba Mirovnog sporazuma na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta”;

Uzimajući u obzir da izmjenama i dopunama Zakona o bankama Federacije koje je u srpnju 2002. godine usvojio Parlament Federacije (“Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine”, broj 41/02) nisu usvojene određene važne izmjene i dopune koje je radna skupina zadužena za to pitanje preporučila;

Imajući u vidu potrebu za poboljšanjem razvidnosti i odgovornosti osoba zaduženih za vođenje i upravljanje bankama kako bi se ojačalo povjerenje javnosti i investitora;

Imajući u vidu potrebu proširenja raspoloživih ovlasti u slučaju privremene uprave kako bi se na bolji način zaštitio interes ulagača i ostalih povjerilaca banke pod privremenom upravom;

Razmotrivši i uzevši u obzir sve gorenarečeno, Visoki predstavnik ovim donosi slijedeću


ODLUKU

KOJOM SE DONOSI ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BANKAMA FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE


Zakon koji je slijedi i koji predstavlja sastavni dio ove Odluke stupa na snagu sukladno članku 5. Zakona, na privremenom osnovu, sve dok ga Parlament Federacije Bosne i Hercegovine ne usvoji u istom obliku, bez izmjena i dopuna i postavljanja bilo kakvih uvjeta.

Ova Odluka stupa na snagu odmah i objavljuje se odmah u “Službenim novinama Federacije BiH”.


Broj 45/02
21. listopada 2002. godine
Sarajevo

Visoki predstavnik
Paddy Ashdown, v.r.

ZAKON
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BANKAMA
FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE

(“Službene novine Federacije BiH”, br. 39/98, 32/00 i 41/02)


Članak 1.

Članak 34a. mijenja se i glasi:

“Nadzorni odbor, uprava i članovi njihove uže obitelji koji s njima žive u zajedničkom kućanstvu, ili koji imaju zajednička ulaganja trebaju pojedinačno priložiti potpisanu izjavu o svom imovnom stanju, u roku od trideset kalendarskih dana od dana preuzimanja dužnosti članova nadzornog odbora, odnosno uprave.

U izjavi o imovnom stanju opisuje se sva imovina, uključujući i podatke o svim ulaganjima , svi zajmovi ili krediti preko iznosa od 20.000,00 KM , te podaci o pravnim osobama u kojima imaju 5% ili više dionica ili dioničkog kapitala sa glasačkim pravima , kao i svi drugi podaci koje Agencija zatraži.

Obrazac izjave o imovnom stanju propisuje Agencija. Svaka osoba koja podliježe obvezi da popuni ovu izjavu , mora Agenciji podnositi redovne godišnje ažurirane izjave prvog radnog dana svake kalendarske godine.”


Članak 2.

U članku 45.a. u stavku 1., riječi: “pravnih osoba” brišu se.

Članak 3.

Članak 57. Mijenja se i glasi:

“Privremeni upravnik je ovlašćen i odgovoran za zaštitu imovine i preuzimanje kontrole nad poslovanjem banke i donošenje odluke o nastavku poslovanja banke.

U rtoku mandata privremenog upravnika banke , sve ovlasti nadzornog odbora , odbora za reviziju, uprave, i dioničara banke za donošenje odluka ili poduzimanje aktivnosti prestaju.

Privremeni upravnik ima sve ovlasti nadzornog odbora , odbora za reviziju, uprave i dioničara, sukladno rješenju Agencije o njegovom imenovanju .

Privremeni upravnik može odmah ukinuti sve ovlasti zastupnicima banaka u nadzornim odborima i upravi i skupštini supsidijarnih lica banke i u svim vlasničkim udjelima banke, i ostvaruje direktno ili putem zastupnika sve ovlasti takvih zastupnika.

Privremeni upravnik ovlašten je da:

1. vrši prodaju imovine i otkup obveza banke, s ciljem očuvanja odgovarajuće vrijednosti banke ili zaštite interesa deponenata i drugih kreditora banke;

2. otkaže ili jednostrano dopuni i izmijeni ugovore koje je banka potpisala, uključujući i obustavu obračuna kamata i promjenu kamatne stope, naknada i rokova dospijeća, a može izvršiti i prebijanje kredita depozitima iste fizičke ili pravne osobe;

3. donosi odluke o otpuštanju, degradiranju, suspenziji i raspoređivanju zaposlenih u banci;

4. suspendira prikupljanje depozita;

5. zaključuje i potpisuje ugovore i preuzima obveze u ime i za račun banke;

6. podnosi i ulaže zahtjeve i tužbe u ime i za račun banke, te zastupa banku u sudskom i upravnom postupku;

7. obustavi sve isplate članovima nadzornog odbora , uprave, odbora za reviziju, i dioničarima banke;

8. izvrši isplate depozita fizičkih osoba u okviru sredstava koja su na raspolaganju i na pro rata osnovi ako je primjenljivo.

U zavisnosti od toga kolike su rezerve za prioritete iz članka 63. toč. 1. i 2. ovog zakona, najveći iznos koji se isplaćuje fizičkoj osobi bit će ukupan iznos svih njenih depozita, umanjen za bilo koji zakonski ili ugovorni dug koji banci duguje fizička osoba ili iznos od 5.000 KM , tj. iznos koji je manji od ta dva.

Depoziti neće obuhvatiti sredstva koja su položena na bilo kojem računu čije vlasništvo nije transparentno ili bilo koji depozit koji nije uplaćen na ime ili sredstva koja se čuvaju u sefu banke. Isto tako neće biti obuhvaćena sredstva, krediti ili bilo koja druga transakcija za koju su fizičkoj osobi isplaćene kamate, bez obzira da li preferencijalne ili druge vrste, i/ili bilo koje druge financijske olakšice od strane banke koje su mogle doprinijeti pogoršanju financijskog stanja banke.

Članovi nadzornog odbora banke, uprave banke, dioničari s učešćem od najmanje pet (5%) u osnovnom kapitalu banke i osobe nadležne za sprovođenje zakonom propisane revizije i kontrole knjigovodstvene dokumentacije banke nemaju pravo na bilo kakvu isplatu.

Članovi uže porodice, srodnici osoba iz prethodne rečenice po krvi i po tazbini do trećeg stupnja, kao i treće osobe koje postupaju u ime tih osoba također nemaju pravo na bilo kakvu isplatu;

9. može isplatiti, uz odobrenje Agencije , depozite pravnih osoba i ostalih deponenata na pro rata osnovi nakon plaćanja i rezerviranja sredstava za veće prioritete i rezerviranja sredstava za poslovanje i troškove. Privremeni upravitelj postupa u skladu sa ostalim uvjetima utvrđenim u točki 8. Ovog članka;

10. Agenciji podnose zahtjev za izdavanje rješenja svim bankama na području Federacije za obustavu isplata sa računa koje neuredni dužnici banke pod privremenom upravom i/ili garanti tih dužnika i njihove povezane osobe imaju u drugim bankama sve dok te obveze ne izmire;

11. svi transferi običnih i prioritetnih dionica uključujući prodaju, prijenos prava ili zaloge zahtijevaju prethodno pismeno odobrenje privremenog upravnika i Agencije.

Agencija je dužna da u roku od 15 dana postupi po zahtjevu privremenog upravnika iz stavka 5. točka 10. ovog članka i stavka 6. ovog članka, izvršava se prije svakog drugog naloga za isplatu i prije svakog drugog osnova za naplatu utvrđenog u drugim zakonima.

Privremeni upravnik može određene ovlasti prenijeti na druge osobe.

Privremeni upravnik dužan je provoditi zakone i propise i naloge Agencije.”


Članak 4.

Sve ostale odredbe Zakona ostaju nepromijenjene.

Članak 5.


Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u “Službenim novinama Federacije BiH”.