ZAKON O
VISOKOM SUDBENOM I TUŽITELJSKOM VIJEĆU BOSNE I HERCEGOVINE

POGLAVLJE I - OPĆE ODREDBE

Osnivanje Visokog sudbenog i tužiteljskog vijeća Bosne i Hercegovine

Utemeljenje

Članak 1.

Ovim zakonom utemeljuje se Visoko sudbeno i tužiteljsko vijeće Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Vijeće).

Ovaj zakon uređuje utemeljenje i rad Vijeća.

Financiranje Vijeća

Članak 2.

Bosna i Hercegovina je odgovorna za financiranje rada Vijeća, a u odnosu na nadležnost Vijeća ustanovljenu zakonom.

Pravni status

Članak 3.

Vijeće ima svojstvo pravne osobe.

Načela neovisnog pravosuđa i uloga Vijeća

Neovisna sudbena vlast

Članak 4.


Vijeće je samostalni organ u Bosni i Hercegovini, čiji je zadatak osiguranje neovisnog, nepristranog i profesionalnog sudstva, te uspostava profesionalnog i djelotvornog sudbenog sustava i tužiteljske funkcije na nivou Bosne i Hercegovine i BRČKO DISTRIKTA, kao i koordiniranje primjene ovih standarda u entitetima i Distriktu Brčko kako to određuje ovaj zakon.

POGLAVLJE II - ČLANOVI I ORGANIZACIJA VIJEĆA

Članstvo
Članovi Vijeća

Članak 5.

Vijeće čine slijedeći članovi:

- dva suca Suda Bosne i Hercegovine, koje biraju svi suci Suda;
- jedan sudac kojeg biraju svi suci Apelacionog i Osnovnog suda BRČKO DISTRIKTA;
- jedan tužitelj ili zamjenik tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta, kojeg biraju svi tužitelji Tužiteljstva;
- osoba visokih moralnih vrijednosti i integriteta koju imenuje Predsjedništvo Bosne i Hercegovine; i
- članovi Visokih sudbenih i tužiteljskih vijeća osnovanih sukladno ustavima i zakonima Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske .

Članovi Vijeća su neovisni i nepristrani u obnašanju svojih dužnosti, osobe visokih moralnih kvaliteta i ugleda, poznate po djelotvornosti, stručnosti i integritetu.

Mandat

Članak 6.

Članovi Vijeća, osim članova iz Visokih sudskih i tužiteljskih vijeća iz entiteta (u daljem tekstu: entitetska vijeća) imaju mandat od četiri godine i mogu imati još samo jedan uzastopni mandat.

Ako mandat člana sukladno prethodnom stavku prestane prije isteka mandata, novi član se bira ili imenuje kao zamjena i obnaša dužnost za preostali period mandata. Nakon što se okonča preostali period mandata ta osoba ima pravo na puni naredni mandat.

Prestanak mandata

Članak 7.

Mandat člana sukladno stavku 1. prethodnog članka prestaje:

1. prestankom funkcije na osnovu koje je član imenovan u Vijeće;
2. nakon isteka perioda na koji je član izabran ili imenovan;
3. podnošenjem ostavke;
4. ako ne obavlja svoje dužnosti na pravilan, djelotvoran i nepristran način ili ako ne ispunjava obveze koje proističu iz funkcije koju obnaša;
5. kada počini djelo zbog kojeg ne zaslužuje da obnaša dužnosti u Vijeću; ili
6. kada je pravosnažno osuđen za kazneno djelo za koje zakon predviđa kaznu zatvora, ta osuđujuća presuda rezultirat će automatskim prekidom mandata.

Član Vijeća čiji mandat istječe sukladno točki 2. prethodnoga stavka nastavit će ostvarivat prava i obnašati dužnosti člana Vijeća sve do izbora ili imenovanja novog člana.

Mandat člana Vijeća istječe sukladno točki 3. prvog stavka ovoga članka na dan kada Vijeće primi njegovu pismenu ostavku, sukladno točkama 4. i 5. prvog stavka ovoga članka onda kada ga Vijeće smijeni sa dužnosti.

Na prijedlog najmanje jedne trećine svojih članova Vijeće dvotrećinskom većinom glasova svih članova usvaja odluku kojom smjenjuje člana sa funkcije iz razloga navedenih u točkama 4. i 5. prvog stavka ovoga članka.

Privremeno udaljenje od obnašanja funkcije

Članak 8.

Vijeće privremeno udaljava od obnašanja funkcije člana protiv kojeg je nadležni tužitelj podigao optužnicu, kao i člana kojem je odreden pritvor.

Vijeće privremeno udaljava od obnašanja dužnosti člana koji je suspendiran sa dužnosti na temelju koje je izabran ili imenovan u Vijeće.

Vijeće može privremeno udaljiti od obnašanja dužnosti člana protiv kojeg je pokrenuta krivična istraga ili disciplinski postupak, kao i zbog razloga koji mogu dovesti do prestanka mandata sukladno članku 7.

Novi članovi

Članak 9.

Predsjednik Vijeća obavještava tijelo nadležno za izbor ili imenovanje člana u Vijeće, po članku 5. ovoga zakona, najmanje tri (3) mjeseca prije isteka mandata pojedinog člana i traži od toga tijela da izabere, ili ako je riječ o Predsjedništvu Bosne i Hercegovine, da imenuje novog člana u Vijeće.

U slučaju da mandat člana ne prestaje zbog isteka mandata, nego iz drugih razloga i da je potrebno izabrati ili imenovati novog člana, predsjednik Vijeća obavještava tijelo nadležno za izbor ili imenovanje novog člana. Vijeće obavještava nadležno tijelo najkasnije u roku od 30 dana nakon prestanka mandata.

Nespojivost funkcije i imunitet

Članak 10.

Niti član Vijeća, niti član njegovoga povjerenstva ili odjela, niti član osoblja Vijeća ne smije imati funkciju, niti obnašati bilo kakvu dužnost u političkoj stranci, a niti u udruženju ili fondaciji koji su povezani sa političkim strankama. Isto tako, članovi i osoblje će se uzdržati od sudjelovanja u aktivnostima političkih stranaka koje imaju javni karakter. Po preuzimanju dužnosti u Vijeću, član je dužan potpisati izjavu o nepostojanju sukoba interesa.

Članovi Vijeća, povjerenstva ili odjela u okviru Vijeća, neće biti odgovorni u građanskom postupku za bilo koju radnju u obnašanju službenih dužnosti.


Organizacija Vijeća

Predsjednik i dopredsjednik Vijeća

Članak 11.

Predsjednik i dopredsjednik Vijeća, koji ne mogu biti članovi entitetskog vijeća, biraju se dvotrećinskom većinom glasova članova koji su prisutni i glasuju. Mandat predsjednika Vijeća je četiri (4) godine ili dok njegov mandat ne istekne ili prestane iz drugih razloga sukladno članku 7, ovisno od toga što ranije nastupi. Trajanje mandata dopredsjednika uređuje se Poslovnikom o radu, kojeg donosi Vijeće.

Odjeli i povjerenstva

Članak 12.

U cilju obavljanja zadaća i ispunjavanja obveza određenih ovim zakonom, Vijeće ima ovlasti formirati povjerenstva i odjele, ali djeluje i donosi odluke kao jedinstveno tijelo, ukoliko nije drugačije određeno ovim zakonom.

Ovlasti odjela i povjerenstava

Članak 13.

Vijeće može odabrati stručnjake, koji nisu članovi Vijeća, da sudjeluju u radu odjela i povjerenstava formiranih od strane Vijeća.

Stručnjaci odabrani za učešće u radu povjerenstva ili odjela, su suci, tužitelji ili stručnjaci iz drugih oblasti.

Kvorum, glasovanje i sastanci

Članak 14.

Većina članova Vijeća čini kvorum. Vijeće donosi odluke većinom glasova svih članova koji su nazočni i glasuju, ne ubrajajući članove koji se izuzimaju od glasovanja, ukoliko nije drugačije propisano ovim zakonom. Glas predsjednika je odlučujući u pitanjima o kojima su glasovi podijeljeni.

Sastanke Vijeća saziva predsjednik, na način kako je to utvrđeno Poslovnikom o radu.


Tajništvo Visokog sudbenog vijeća

Članak 15.

Stručne i administrativne poslove Vijeća obavlja Tajništvo vijeća koje ima izvršnog direktora.


Poslovnik o radu

Članak 16.

Vijeće usvaja i objavljuje Poslovnik o radu koji uređuje unutarnje funkcioniranje, imenovanje, disciplinske postupke i druga pitanja. Poslovnik o radu je javni dokument.

POGLAVLJE III -NADLEŽNOST I OVLASTI

Nadležnost

Članak 17.

Vijeće ima slijedeće nadležnosti:

1. vrši odabir i imenovanje sudaca uključujući predsjednike Suda Bosne i Hercegovine, Apelacionog suda Brčko Distriktai Osnovnog suda Brčko Distrikta;
2. odabir i imenovanje tužitelja i zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta;
3. koordinira suradnju između Visokih sudbenih i tužiteljskih vijeća u entitetima i Pravosudnog povjerenstva Brčko Distrikta;
4. organizira naobrazbu sudaca i tužitelja u smislu točaka 1. i 2. ovog stavka;
5. koordinira sa Odborima Centara za naobrazbu sudaca i tužitelja u Federaciji Bosne i Hercegovine i Republici Srpskoj, kao i odgovarajućom ustanovom u Distriktu Brčko, planira programa za obveznu početnu obuku kandidata za dužnosti suca ili tužitelja u Bosni i Hercegovini;
6. koordinira usavršavanje sudaca i tužitelja, konzultira se s Odborima Centara za naobrazbu sudaca i tužitelja u Federaciji Bosne i Hercegovine i Republici Srpskoj, kao i odgovarajućim tjelom Brčko Distriktaprije usvajanja programa naobrazbe;
7. koordinira međunarodno predstavljanje sudstva i tužiteljstva u Bosni i Hercegovini ili u bilo kojem njenom dijelu;
8. odlučuje o pitanjima nespojivosti drugih dužnosti koje obnašaju suci i tužitelji sa sudačkom i tužiteljskom dužnosti u smislu točaka 1. i 2. ovog stavka, kao i o pitanju njihovoga imuniteta;
9. prima pritužbe protiv sudaca i tužitelja u smislu točaka 1. ovoga stavka;
10. pokreće i vodi provjeravanja i disciplinskee postupke, utvrđuje disciplinske odgovornosti i izriče disciplinske mjere, kao i privremeno udaljenje s dužnosti sudaca, tužitelja i zamjenika tužitelja u smislu točaka 1. i 2. ovoga stavka, te odlučuje o žalbama u disciplinskimim postupcima;
11. odlučuje o pritužbama koje podnosi sudac ili tužitelj u smislu točaka 1. i 2. ovoga stavka, koji smatra da se njegova prava utvrđena ovim ili drugim zakonom, ili još šire, da se njegova neovisnost, ili neovisnost zakonskog postupka ugrožavaju ili ignoriraju na bilo koji način;
12. predlaže nadležnom zakonodavnom tijelu broj sudaca Suda Bosne i Hercegovine, Apelacionog suda ili Osnovnog suda Brčko Distrikta i broj zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distriktanakon što zatraži mišljenje ili na inicijativu predsjednika Suda ili tužitelja, a nakon konzultiranja odgovarajućeg tijela nadležnog za proračun ;
13. prikuplja informacije i vodi dokumentaciju o profesionalnom statusu sudaca, tužitelja i zamjenika tužitelja, u smislu točaka 1. i 2. ovog stavka, uključujući i datum njihovog imenovanja i prestanka funkcije, kao i statističke podatke koji se odnose na njihove radne rezultate;
14. daje mišljenje o nacrtima zakona, propisima i o važnim pitanjima koja mogu utjecati na pravosuđe, te pokreće postupak usvajanja odgovarajućih zakona;
15. izrađuje prijedlog proračuna za Sud Bosne i Hercegovine, Apelacioni sud i Osnovni sudi Brčko Distriktakao i Tužiteljstvo Brčko Distrikta
u dogovoru sa nadležnim tijelima, podnosi
proračunske prijedloge odgovarajućoj vladi i
zakonodavnom tijelu, te nadzire izvršenje
proračuna kako bi se osiguralo odgovarajuće i
kontinuirano financiranje;
16. odlučuje o imenovanju izvršnog direktora i drugog stručnog i administrativnog osoblja Vijeća; i
17. izvršava druge ovlasti određene ovim ili drugim zakonom.


Obveza da se udovolji zahtjevu za provjeru

Članak 18.

Sudovi, tužiteljstva i vladina tijela u Bosni i Hercegovini, kao i suci, tužitelji, zamjenici tužitelji, suci porotnici i službenici sudova i tužiteljstava u cijeloj Bosni i Hercegovini, dužni su postupati sukladno zahtjevima Vijeća u pogledu davanja informacija, dokumenata i drugih materijala u svezi s određenim provjerama.


Godišnji proračun i godišnje izvješće

Članak 19.

Vijeće usvaja i podnosi Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine prijedlog godišnjeg proračuna za svoj rad u okviru nadležnosti utvrđenih ovim zakonom.

Vijeće priprema godišnje izvješće u kojem navodi svoje aktivnosti i opisuje stanje u sudstvu i tužiteljstvu, uključujući i preporuke za poboljšanje stanja. Izvješće se dostavlja Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, Narodnoj skupštini Republike Srpske i Skupštini Brčko Distriktau svrhu informiranja. Izvješće je dostupno javnosti.


POGLAVLJE IV - UVJETI I MANDAT ZA OBNAŠANJE DUŽNOSTI U SUDU BOSNE I HERCEGOVINE, APELACIONOM SUDU BRČKO DISTRIKTA, OSNOVNOM SUDU BRČKO DISTRIKTA I TUŽITELJSTVU BRČKO DISTRIKTA;


Temeljni uvjeti za obnašanje sudačke ili tužiteljske funkcije

Temeljni uvjeti

Članak 20.

Osoba mora zadovoljiti slijedeće uvjete kako bi mogla biti imenovana na sudačku dužnost u Sudu Bosne i Hercegovine, Apelacionom sudu BRČKO DISTRIKTA, Osnovnom sudu Brčko Distriktai Tužiteljstvu BRČKO DISTRIKTA:

(a) da je državljanin Bosne i Hercegovine;
(b) da ima diplomu pravnog fakulteta iz Bosne i Hercegovine ili Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije ili nekog drugog pravnog fakulteta, pod uvjetom da je diploma koju je izdao taj pravni fakultet nostrificirana sukladno zakonu ;
(c) da ima položen pravosudni ispit u Bosni i Hercegovini ili Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji; i
(d) da zadovoljava uvjete stručne obuke koje može odrediti Vijeće po članku 17.

Stručnost

Članak 21.

Suci, tužitelji i zamjenici tužitelja, u smislu stavaka 1. i 2. članka 17, su osobe koje se odlikuju integritetom, visokim moralnim kvalitetima i dokazanim profesionalnim sposobnostima i imaju odgovarajuću obuku i kvalifikacije.

Suci i predsjednici sudova

Sud Bosne i Hercegovine

Članak 22.

Suci Suda Bosne i Hercegovine potrebito je da imaju najmanje deset (10) godina iskustva u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo na sličnim pravnim poslovima, nakon položenog pravosudnog ispita, imenuju se doživotno; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obavezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

Kao izuzetak odredbama predhodnoga stavka, docenti ili profesori pravnih fakulteta u Bosni i Hercegovini iz predmeta krivično pravo ili krivično procesno pravo, građansko pravo ili građansko procesno pravo, upravno pravo, privredno pravo ili obiteljsko pravo, mogu biti imenovani za suce Suda Bosne i Hercegovine bez položenog pravosudnog ispita pod uvjetom da imaju najmanje 15 godina iskustva u radu kao profesori ili docenti.

Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Sud Bosne i Hercegovine i ima najmanje dvanaest (12) godina radnog iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovoga suda. Predsjednik ima mandat u trajanju od šest (6) godina i može biti ponovo imenovan.

Apelacioni sud Brčko Distrikta

Članak 23.

Suci Apelacionog suda Brčko Distriktapotrebito je da imaju najmanje pet (5) godina iskustva u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo na sličnim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita, imenuju se doživotno; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Apelacioni sud i potrebito je da ima najmanje sedam (7) godina radnog iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovog suda. Mandat predsjednika traje šest (6) godina i može biti ponovno imenovan.

Osnovni sud Brčko Distrikta

Članak 24.

Suci Osnovnog suda Brčko Distriktapotrebno je da imaju najmanje tri (3) godine iskustva u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo na drugim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita, imenuju se doživotno; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.

Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Osnovni sud Brčko Distriktai potrebito je da ima najmanje pet (5) godina radnog iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovog suda. Mandat predsjednika traje četiri (4) godine i može biti ponovno imenovan.


Tužitelj i zamjenici tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta

Tužiteljstvo

Članak 25.


Tužitelj Tužiteljstva Brčko Distriktapotrebno je da ima najmanje deset (10) godina iskustva u radu kao sudac, tužitelj, zamjenik tužitelja, odvjetnik ili da ima iskustvo na sličnim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita, kao i da posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovog tužiteljstva. Mandat tužitelja traje šest (6) godina i može biti ponovno imenovan; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s funkcije iz razloga utvrđenih zakonom.

Zamjenik tužitelja potrebito je da ima najmanje osam (8) godina iskustva u radu kao sudac, tužitelj, zamjenik tužitelja, odvjetnik ili da ima iskustvo na sličnim pravnim poslovima nakon položenog pravosudnog ispita. Mandat zamjenika tužitelja je neograničen; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršene starosne dobi propisane za obvezan odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.


POGLAVLJE V - IMENOVANJE SUDACA SUDA BOSNE I HECEGOVINE, APELACIONOG SUDA BRČKO DISTRIKTA, OSNOVNOG SUDA BRČKO DISTRIKTAI TUŽITELJSTVA BRČKO DISTRIKTA

Natječaj za mjesta sudaca i tužitelja

Postupak imenovanja

Članak 26.

Vijeće svojim Poslovnikom o radu uređuje postupak imenovanja i može zahtijevati korištenje standardnog prijavnog materijala.

Javni natječaj

Članak 27.

Javni natječaj za upražnjena mjesta, koji provodi Vijeće, prethodi imenovanju sudaca, uključujući i predsjednike sudova, tužitelja i zamjenike tužitelja Suda Bosne i Hercegovine, Apelacioni sud Brčko Distrikta, Osnovni sud Brčko Distrikta i Tužiteljstvo Brčko Distrikta. Natječaj se objavljuje u cijeloj Bosni i Hercegovini na način koji odredi Vijeće.

Povjerenstvo za predlaganje kandidata

Članak 28.

Predsjednik Vijeća imenuje povjerenstvo za predlaganje kandidata koje se sastoji od najmanje tri (3) člana. Povjerenstvo za predlaganje kandidata rangira kandidate za upražnjeno mjesto na osnovu sposobnosti, podobnosti i kvalifikacija, te dostavlja Vijeću sačinjenu listu kandidata i svoje preporuke.

Kvalifikaciono testiranje

Članak 29.

Vijeće može provesti kvalifikaciono testiranje kandidata. Testiranjem se provjerava sposobnost kandidata sukladno kriterijima navedenim u članku 33, a može se ispitati i poznavanje slijedećih bitnih oblasti:

1. Ustavno pravo Bosne i Hercegovine;
2. Kazneno pravo;
3. Kazneni postupak;
4. Građansko pravo;
5. Parnični postupak;
6. Upravno pravo i upravni postupak;
7. Europska konvencija o ljudskim pravima i temeljnim slobodama i drugi međunarodni dokumenti, ugovori i sporazumi o ljudskim pravima, čija je potpisnica Bosna i Hercegovina;
8. Moralni principi za obnašanje sudačke funkcije; i
9. Druga pitanja koja se tiču te funkcije.

Kvalifikaciono testiranje može se sprovesti u formi pismenog i/ili usmenog ispitivanja. Ako se obavlja pismeno ispitivanje, Vijeće će se pobrinuti da se sprovede tako da se sačuva anonimnost kandidata.


Razgovor sa kandidatima

Članak 30.

Razgovori sa kandidatima pomažu da se utvrdi sposobnost kandidata za obnašanje sudačke ili tužiteljske dužnosti.

U slučaju vršenja kvalifikacionog testiranja, Povjerenstvo za predlaganje kandidata obavlja razgovor sa svim kandidatima koji uspješno polože ovaj ispit.

Mišljenja o kandidatima

Članak 31..

Vijeće može od sadašnjeg i/ili bivšeg poslodavca zahtijevati da mu se u pismenoj formi dostavi mišljenje o kvalifikacijama kandidata.

Prava kandidata

Članak 32.

Kandidati imaju pravo pregledati prijavni materijal dostavljen Vijeću, koji se tiče njihovih prijava, zahtijevati i dobiti informacije, u ovisnosti od povjerljivosti, u svezi sa prijavom i postupkom imenovanja, pregledati i dati svoje komentare na mišljenje poslodavca koje je dostavljeno Vijeću, i uputiti Vijeću komentare u svezi sa pitanjima koja utječu na prijavu kandidata.

Kriteriji za imenovanje

Članak 33.

Vijeće procjenjuje da li je kandidat sposoban za obnašanje sudačke ili tužiteljske dužnosti uzimajući u obzir slijedeće kriterije:

(1) Stručno znanje i radni rezultati;
(2) Sposobnost dokazana kroz objavljene naučne radove i kroz aktivnost u stručnim udruženjima;
(3) Dokazana stručna sposobnost utemeljena na dosadašnjim rezultatima u karijeri, uključujući i sudjelovanje u organiziranim oblicima usavršavanja;
(4) Radna sposobnost i mogućnost analiziranja pravnih problema;
(5) Sposobnost da nepristrano, savjesno, revnosno, odlučno i odgovorno obavljanje zadaća koje se odnose na dužnost za koju se kandidat prijavljuje;
(6) Komunikativnost;
(7) Odnosi sa radnim kolegama, ponašanje van posla, integritet i ugled; i
(8) Iskustvo i kvalifikacije za rukovodne poslove (za mjesto predsjednika suda i tužitelja).

Vijeće primjenjuje odgovarajuće ustavne odredbe kojim se uređuju jednaka prava i zastupljenost konstitutivnih naroda i ostalih.
Imenovanja također imaju za cilj i postizanje jednakosti između žena i muškaraca.

Odluka o imenovanju

Članak 34.

Odluka o imenovanju kandidata na sudačku ili tužiteljsku funkciju donosi se u sukladno članku 14. i sadrži obrazloženje u pismenoj formi.


Odluka Vijeća sadržava obrazloženje u pismenoj formi.

Objavljivanje odluke o imenovanju

Članak 35.

Vijeće obavještava sve kandidate, odgovarajući sud ili tužiteljstvo o svojoj odluci o imenovanju.

Vijeće u svojim prostorijama objavljuje odluku o imenovanju, na mjestu dostupnom javnosti. Odluka o imenovanju nosi datum dana objavljivanja.

Odluka o imenovanju objavljuje se u odgovarajućim službenim glasilima. Objavljivanje se vrši samo u informativne svrhe.

Preuzimanje dužnosti

Članak 36.

Osoba imenovana na dužnost suca preuzima dužnost kako to odredi Vijeće, nakon konzultacija sa imenovanom osobom.

Ako iz neopravdanih razloga imenovana osoba ne preuzme dužnost u vremenskom roku kojeg utvrdi Vijeće, Vijeće poništava odluku o imenovanju. Vijeće imenuje na dužnost jednog od prijavljenih kandidata sukladno predviđenom postupku ili ponovno objavljuje natječaj za to upražnjeno mjesto.

Svečana izjava

Članak 37.

Prije preuzimanja dužnosti, suci Suda Bosne i Hercegovine daju svečanu izjavu: "Svečano izjavljujem da ću obnašati dužnost suca sukladno Ustavu Bosne i Hercegovine i zakonima Bosne i Hercegovine, da ću donositi odluke po svom najboljem znanju, savjesno, odgovorno i nepristrano u cilju sprovođenja vladavine zakona, i da ću štititi slobode i prava pojedinaca zagarantirana Ustavom Bosne i Hercegovine i Europskom konvencijom o ljudskim pravima i temeljnim slobodama".

Prije preuzimanja funkcije, suci i tužitelji sudova i tužiteljstava Brčko Distriktadaju svečanu izjavu: "Svečano izjavljujem da ću obnašati dužnost suca/ tužitelja sukladno Ustavu i zakonima Bosne i Hercegovine, Statutu Brčko Distrikta, zakonima Bosne i Hercegovine i Brčko Distrikta, da ću donositi odluke po svom najboljem znanju, savjesno, odgovorno i nepristrasno u cilju sprovođenja vladavine zakona, i da ću štititi slobode i prava pojedinaca zagarantovana Ustavom Bosne i Hercegovine i Europskom konvencijom o ljudskim pravima i temeljnim slobodama".

Osoba imenovana na dužnost polaže svečanu izjavu pred predsjednikom Vijeća stavljanjem svoga potpisa na izjavu.

POGLAVLJE VI - DISCIPLINSKA ODGOVORNOST SUDACA SUDA BOSNE I HERCEGOVINE APELACIJSKOGA SUDA BRČKO DISTRIKTA, OSNOVNOGA SUDA BRČKO DISTRIKTAI TUŽITELJA TUŽITELJSTVA BRČKO DISTRIKTA

Opće odredbe o disciplinskoj odgovornosti i disciplinskim prekršajima

Članak 38.

Sudac Suda Bosne i Hercegovine, Apelacijskoga Suda Brčko Distrikta, Osnovnoga suda Brčko Distrikta, kao i tužitelj ili zamjenik tužitelja Tužiteljstva u Distriktu Brčko podliježe disciplinskim sankcijama ukoliko izvrši disciplinski prekršaj.

Nadležnost za pokretanje i vođenje disciplinskih postupaka

Članak 39.

Vijeće je kroz svoje izabrane disciplinske organe odgovorno za pokretanje svih predmeta u svezi s mogućim disciplinskim postupcima protiv sudaca u smislu članka 38, utvrđivanje disciplinske odgovornosti, izricanje disciplinskih sankcija kada je to potrebno, i odlučivanje po svim prizivima na odluke donesene od strane disciplinskih tijela.

Disciplinski prekršaji sudaca
Članak 40.

Disciplinske prekršaje sudaca u smislu članka 38. čine:

1. povrede načela nepristrasnosti;
2. postupanje s pristrasnošću i predrasudama tijekom obavljanja službenih dužnosti zbog rase, boje, spola, vjerske pripadnosti, etničkog porijekla, nacionalne pripadnosti, seksualne opredijeljenosti ili društvenoga i ekonomskoga statusa;
3. očigledna kršenja obveze ispravnoga postupanja prema strankama u postupku, njihovim pravnim zastupnicima, svjedocima, uposlenicima u državnoj službi ili prema kolegama;
4. odavanje tajne koja proizilazi iz obnašanja sudačke dužnosti;
5. prihvatanje darova ili nagrada u svrhu neprimjerenoga utjecanja na odluke i postupke sudaca uključujući i slučajeve kada dar ili nagrada samo stvaraju dojam neprimjerenoga utjecaja;
6. korištenje dužnosti suca kako bi se pribavile koristi za sebe ili druge osobe;
7. propuštanje da traži svoje izuzeće od postupanja po predmetima kada postoji sukob interesa;
8. nemaran odnos prema radu;
9. donošenje odluka kojima se očito krši zakon ili uporno kršenje pravila vođenja postupka;
10. stalno i neopravdano kašnjenje u izradi odluka ili u bilo kojem postupanju u svezi s obnašanjem sudačke dužnosti ili bilo kakvo drugo ponovljeno nepoštivanje dužnosti suca;
11. upuštanje u neodgovarajuće odnose s bilo kojom strankom u postupku ili njenim zastupnikom;
12. omogućavanje zakonom neovlaštenim osobama da obnašaju sudačku dužnost;
13. miješanje u postupanje drugoga suca ili tužitelja uključujući slaganje ili neslaganje s njihovim postupanjima i odlukama u svrhu ometanja i potcjenjivanja njihovih aktivnosti;
14. osuda na kaznu zatvora zbog izvršenoga kaznenoga djela, ili ako je proglašen krivim za kazneno djelo koje ga čini nepodobnim za obnašanje sudačke dužnosti;
15. upuštanje u aktivnosti koje su nespojive sa sudačkom
funkcijom;
16. propuštanje da postupi u skladu s odlukama, naredbama ili zahtjevima Vijeća uključujući propuštanje da odgovori na upit u svezi s nekom disciplinskom stvari;
17. davanje lažne, obmanjive ili nedovoljne informaciju u svezi s prijavama za radno mjesto, disciplinskim stvarima, pitanjima unapređenja i napredovanja u službi ili bilo kojim stvarima koje su u nadležnosti Vijeća;
18. neispunjavanje obaveze učestvovanja u oblicima obaveznog stručnog usavršavanja ili drugih zakonom propisanih obaveza;
19. ako ne postupi u skladu s odlukom o njegovom privremenom upućivanju u drugi sud;
20. ponašanje koje šteti ugledu sudačke dužnosti; ili
bilo kakvo drugo ponašanje koje predstavlja ozbiljno kršenje službene dužnosti ili dovodi u pitanje povjerenje javnosti u nepristrasnost i kredibilitet sudstva.

Disciplinski prekršaji tužitelja
Članak 41.

Disciplinske prekršaje tužitelja u smislu člana 38. čine:

1. povrede načela nepristrasnosti;
2. postupanje s pristrasnošću i predrasudama tijekom obavljanja službenih dužnosti zbog rase, boje, spola, vjerske pripadnosti, etničkog porijekla, nacionalne pripadnosti, seksualne opredijeljenosti ili društvenog i ekonomskoga statusa;
3. očigledna kršenja obveze ispravnoga postupanja prema sucu u postupku, strankama, njihovim pravnim zastupnicima, svjedocima, uposlenicima u državnoj službi ili kolegama;
4. odavanje tajne koja proizilazi iz obnašanja tužteljske dužnosti;
5. prihvatanje poklona ili nagrada u svrhu neprimjerenog utjecanja na odluke i postupke tužitelja uključujući i slučajeve kada poklon ili nagrada samo odaju utisak neprimjerenog utjecaja;
6. korištenje dužnosti tužitelja kako bi se pribavile neopravdane koristi za sebe ili druge osobe;
7. propuštanje da traži svoje izuzeće od postupanja po predmetima kada postoji sukob interesa;
8. pokretanje kaznene istrage ili podizanje optužnice u slučaju kad tužitelj zna ili je trebalo da zna da ne postoji osnovana sumnja da je osoba koja je predmet te istrage, ili se protiv nje podiže optužnica, izvršila kazneno djelo;
9. nemaran odnos prema radu ;
10. stalno i neopravdano kašnjenje u provođenju radnji u svezi s obnašanjem tužteljske dužnosti ili bilo kakvo drugo ponovljeno nepoštivanje dužnosti tužitelja;
11. upuštanje u neprimjerene odnose sa sucem ili bilo kojom strankom u postupku;
12. omogućavanje zakonom neovlaštenim osobama da vrše
tužilačku funkciju;
13. miješanje u postupanje suca ili tužitelja uključujući slaganje ili neslaganje s njihovim postupanjima i odlukama u svrhu ometanja i potcjenjivanja njihovih aktivnosti;
14. osuda na kaznu zatvora zbog izvršenoga kaznenog djela, ili ako je proglašen krivim za kazneno djelo koje ga čini nepodobnim za obnašanje tužiteljske dužnosti;
15. davanje bilo kakvih komentara, dok se predmet ne riješi na sudu, za koje se opravdano može očekivati da mogu štetiti ili ometati pravično saslušanje ili suđenje, ili nepoduzimanje odgovarajućih koraka kako bi se osiguralo da se njemu podređeni uposlenici tužiteljstva također suzdrže od davanja komentara;
16. neizvršavanje pismene naredbe njemu nadređenoga tužitelja;
17. upuštanje u aktivnosti koje su nespojive sa dužnošću
tužitelja;
18. propuštanje da postupi sukladno odlukama, naredbama ili zahtjevima Vijeća, uključujući propuštanje da odgovori na upit u svezi s nekom disciplinskom stvari;
19. namjerno davanje lažne, obmanjujuće ili nepotpune informacije u svezi s prijavama za radno mjesto, disciplinskim stvarima, pitanjima unapređenja i napredovanja u službi ili bilo kojim stvarima u nadležnosti Vijeća;
20. neispunjavanje dužnosti sudjelovanja u oblicima obveznog stručnoga usavršavanja ili drugih zakonom propisanih obveza;
21. nepostupanje sukladno odluci o njegovom privremenom upućivanju u drugo tužiteljstvo;
22. ponašanje koje šteti ugledu tužiteljske dužnosti; ili
23. bilo kakvo drugo ponašanje koje predstavlja ozbiljno kršenje službene dužnosti ili dovodi u pitanje povjerenje javnosti u nepristrasnost i kredibilitet tužiteljstva.

Vrste disciplinskih sankcija
Članak 42.

Vijeće može izreći slijedeće disciplinske sankcije:

1. pismenu opomenu;
2. javnu opomenu;
3. novčanu kaznu kojom se umanjuje plaća počinitelja disciplinskoga prekršaja za iznos do 30%, u razdoblju do šest (6) mjeseci; i/ili
4. smjenjivanje s dužnosti.

Sva prava koja proističu iz radnoga odnosa suca, predsjednika suda, odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja u smislu članka 38. smijenjenog s dužnosti kao rezultat protiv njega vođenog disciplinskoga postupka, prestaju sukladno zakonu kojim je uređen prestanak radnoga odnosa za vladina tijela.

Disciplinski tijela
Članak 43.

Disciplinski tijela Vijeća su:

(1) Disciplinski tužitelj ;
(2) Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo; i
(3) Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo.

Vijeće usvaja pravila o disciplinskom postupku kojim se uređuje osnivanje, članstvo i funkcioniranje disciplinskih organa, te provođenje disciplinskih postupaka sukladno odredbama ovoga zakona.

U svim slučajevima, disciplinski organi koji su ovlašteni da rješavaju stvari iz oblasti disciplinske odgovornosti sudaca imaju u svom sastavu većinu sudaca koji trenutačno obnašaju dužnost.

U svim slučajevima, disciplinski organi ovlašteni da rješavaju stvari iz oblasti disciplinske odgovornosti tužitelja imaju u svom sastavu većinu tužitelja koji trenutačno obnašaju dužnost.


Sastav i nadležnost disciplinskih povjerenstava

Članak 44.

Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo koje se sastoji od tri (3) člana i u prvom stupnju utvrđuje disciplinsku odgovornost i izriče sankcije.

Članovi Prvostupanjskoga disciplinskog povjerenstva ne moraju biti članovi Vijeća.

Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo koje je sastavljeno od tri (3) člana odlučuje o prizivima na odluke Prvostupanjskoga disciplinskog povjerenstva. Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo može izreći strožiju ili blažu disciplinsku sankciju, ako prihvati utvrđenje disciplinske odgovornosti.

Nijedan član disciplinskoga povjerenstva koji je sudjelovao u rješavanju nekoga predmeta u Prvostupanjskom disciplinskom povjerenstvu ne smije postupati po istoj stvari u Drugostupanjskom disciplinskom povjerenstvu .

Članovi Drugostupanjskoga disciplinskog povjerenstva moraju biti članovi Vijeća.

Prvostupanjsko i Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo su neovisni i imaju isključivu nadležnost rješavanja disciplinskih stvari. Odluke Drugostupanjskoga disciplinskog povjerenstva su konačne i obvezujuće i neće biti predmetom bilo kakvog upravnoga postupka ili daljeg sudskog postupka, osim ako zakon ne propisuje drugačije.

U slučajevima, kada Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo predloži disciplinsku sankciju smjenjivanja, takav se prijedlog mora uputiti Vijeću kao cjelini, koje mora potvrditi odluku većinom glasova sukladno primjenjivim odredbama o kvorumu. Ako Vijeće ne potvrdi sankciju smjenjivanja, Vijeće može izreći drugu sankciju predviđenu ovim zakonom.

Imenovanje i mandat članova disciplinskih povjerenstava

Članak 45.

Predsjednik Vijeća imenuje članove Prvostupanjskoga i Drugostupanjskoga disciplinskog povjerenstva sukladno odredbama članaka 43. i 44.

Mandat članova traje jednu (1) godinu pod uvjetom da se završe započeti disciplinski postupci.

Disciplinski tužitelji - Imenovanje, ovlasti i mandat

Članak 46.

Predsjednik Vijeća imenuje jednog suca za disciplinskoga tužitelja za predmete iz oblasti disciplinske odgovornosti sudaca.

Predsjednik Vijeća imenuje jednog tužitelja za disciplinskog tužitelja za predmete iz oblasti disciplinske odgovornosti tužitelja.

Disciplinski tužitelj i članovi njegovoga tima ne smiju biti članovi Vijeća.

Disciplinski tužitelj je odgovoran za procjenu pravne valjanosti svih pritužbi, za pokretanje svih predmeta u svezi sa disciplinskim prekršajima i njihovo zastupanje pred disciplinskim povjerenstvima Vijeća. Rad disciplinskoga tužitelja propisuje se pravilima o disciplinskom postupku, koje usvaja Vijeće.

Mandat disciplinskih tužitelja traje jednu (1) godinu.


Pokretanje disciplinskog postupka

Članak 47.

Svako može, bez propisane forme, disciplinskom tužitelju podnijeti zahtjev za pokretanje disciplinskoga postupka protiv suca ili tužitelja.

Disciplinski tužitelj mora pregledati svaku pritužbu kako bi utvrdio da li pritužba nakon pažljivoga i detaljnoga pregleda očito daje dovoljno dokaza da je neki sudac ili tužitelj učinio disciplinski prekršaj, kako bi se opravdalo upućivanje predmeta Prvostupanjskom disciplinskom povjerenstvu.

Ako disciplinski tužitelj ustanovi da pritužba očito daje dovoljno dokaza da je sudac ili tužitelj učinio disciplinski prekršaj, predmet mora proslijediti na rješavanje Prvostupanjskom disciplinskom povjerenstvu.

Prava stranaka tijekom disciplinskog postupka

Članak 48.

U tijeku disciplinskoga postupka, sudac ili tužitelj protiv kojega se vodi postupak ima slijedeća prava koja moraju biti zajamčena pravilima o disciplinskom postupku koje usvoji Vijeće:

(1) pravo da na odgovarajući način bude upoznat o navodima o prekršaju i dokazima koji podržavaju navode, uz pravo da odgovori pismeno ili da usmenu izjavu na zapisnik;
(2) pravo na pravično i javno raspravljanje u razumnom roku pred neovisnim i nepristanim zakonom ustanovljenim povjerenstvom . Mediji i javnost mogu biti isključeni tijekom cijele rasprave ili tijekom dijela rasprave u interesu morala, javnoga reda ili nacionalne sigurnosti u demokratskom društvu, kada to zahtijevaju interesi malodobnika ili zaštita privatnoga života stranaka ili u mjeri u kojoj je to neophodno po mišljenju povjerenstva u specijalnim okolnostima kada bi prisustvo javnosti bilo na štetu interesa pravde;
(3) pravo da ne daje odgovore na pitanja koja bi ga mogla izložiti kaznenom gonjenju, da prisustvuje svakoj raspravi, te da se brani od optužbi uz pomoć branitelja po svom izboru;
(4) pravo da odluke budu javno objavljene; i
(5) pravo da na svaku po njega negativnu odluku koju donese Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo izjavi priziv Drugostupanjskom disciplinskom povjerenstvu.

Svi disciplinski postupci moraju biti pravični i transparentni, dok se kod izricanja mjera mora rukovoditi načelom srazmjernosti.


Načela određivanja sankcija
Članak 49.

Prije izricanja sankcija za disciplinske prekršaje, Disciplinska povjerenstva uzimaju u obzir slijedeće činjenice:

(1) težinu učinjenoga disciplinskog prekršaja i njegove posljedice;
(2) stupanj odgovornosti;
(3) okolnosti pod kojim je disciplinski prekršaj učinjen;
(4) dosadašnji rad i ponašanje počinitelja prekršaja;
(5) sve druge okolnosti koje mogu utjecati na odluku o težini i vrsti disciplinske sankcije; i
(6) da će se disciplinska sankcija smjenjivanja s dužnosti izreći samo u slučajevima kada se utvrdi težak disciplinski prekršaj, a jasno je, s obzirom na težinu prekršaja, da počinitelj prekršaja nije podoban da i dalje obnaša dužnost.


Zastarjelost pokretanja disciplinskog postupka

Članak 50.

Disciplinski postupak ne može biti pokrenut protiv suca ili tužitelja po isteku više od pet (5) godina od dana na koji je navodni prekršaj počinjen.

Vijeće ne može pokrenuti disciplinski postupak protiv suca ili tužitelja u smislu predhodnoga stavka po isteku više od dvije (2) godine od dana kad je Vijeće primilo prvu pritužbu ili informaciju o navodnom prekršaju.

Zastarjelost vođenja disciplinskog postupka

Članak 51.

Postupak za utvrđivanje disciplinske odgovornosti mora se okončati u roku od godinu dana od dana pokretanja disciplinskoga postupka, osim ukoliko se utvrdi razlog koji produženje ovoga roka čini opravdanim.


Opće odredbe o vođenju evidencije i objavljivanju konačnih disciplinskih odluka

Članak 52.

Vijeće vodi evidenciju o svim izrečenim disciplinskim sankcijama.

Disciplinske sankcije, osim pismenih opomena, objavljuju se u "Službenom glasniku BiH" odnosno u "Službenom glasnikuBrčko Distrikta".

POGLAVLJE VII. - PRVIREMENO UDALJENJE SUDACA ILI TUŽITELJA OD OBNAŠANJA DUŽNOSTI DO OKONČANJA KAZNENOG POSTUPKA, DISCIPLINSKOG POSTUPKA ILI POSTUPKA SMJENJIVANJA

Obvezno privremeno udaljenje od obnašanja dužnosti

Članak 53.

Vijeće određuje privremeno udaljenjenje od obnašanja dužnosti bilo kojega suca Suda Bosne i Hercegovine, Apelacijskoga suda BRČKO DISTRIKTA, Osnovnoga suda BRČKO DISTRIKTA, kao i tužitelja ili zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta:

(a) protiv kojega je nadležni tužitelj podigao optužnicu za kazneno djelo za koje zakon predviđa kaznu zatvora; ili
(b) ako je protiv suca ili tužitelja određen pritvor.

Diskreciono privremeno udaljenje od obnašanja dužnosti

Članak 54.

Vijeće može odrediti privremeno udaljenje suca ili tužitelja od obnašanja dužnosti:

(a) ako je protiv suca ili tužitelja pokrenuta istraga u kaznenom postupku;
(b) ako je protiv njega pokrenut postupak smjenjivanja;
(c) ako je protiv njega pokrenut disciplinski postupak zbog teškoga disciplinskog prekršaja;
(d) ako je obnašanje službenih dužnosti otežano zbog njegovoga mentalnog, emocionalnog ili fizičkog stanja; ili
(d) ako Vijeće utvrdi da se disciplinska odgovornost ne može na pravi način utvrditi, a da se sudac ili tužitelj privremeno ne udalji od obnašanja dužnosti tijekom postupka.

Pokretanje postupka privremenog udaljenja od obnašanja dužnosti

Članak 55.

Vijeće može privremeno udaljiti suca ili tužitelja u smislu stavka 1, članka 53. na svoju inicijativu, na zahtjev disciplinskoga tužitelja ili na zahtjev predsjednika Suda ili tužitelja koji je nadležan za tog suca ili tužitelja.

Po saznanju o događajima iz članaka 53. i 54., predsjednik suda, odnosno tužitelj takvu informaciju odmah dostavlja Vijeću.

Odluke o privremenom udaljenju od obnašanja dužnosti i prizive

Članak 56.

Odluku o privremenom udaljenju od obnašanja dužnosti u slučajevima iz članka 53. i 54. donosi Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo Vijeća.

Sve prizive na odluke o privremenom udaljenju izjavljuju se Drugostupanjskom disciplinskom povjerenstvu Vijeća.

Odluka Drugostupanjskoga disciplinskog povjerenstva neće biti predmetom bilo kakvog upravnoga ili sudskoga postupka.


Ograničenje trajanja privremenog udaljenja od obnašanja dužnosti

Članak 57.

Sudac ili tužitelj, u smislu stava 1, članka 53. neće biti privremeno udaljen u razdoblju dužem od šest (6) mjeseci od dana udaljenja od dužnosti, ako se u tom roku ne pokrene postupak smjenjivanja, disciplinski postupak ili kazneni postupak. Ako privremeno udaljenje od obnašanja dužnosti traje duže od šest (6) mjeseci, a ne pokrene se postupak smjenjivanja, disciplinski postupak ili kazneni postupak, privremeno se udaljenje automatski ukida po isteku roka od šest mjeseci.

POGLAVLJE VIII - NESPOJIVOST SUDAČKE ILI TUŽILAČKE
DUŽNOSTI S DRUGIM DUŽNOSTIMA I IMUNITET

Nespojivost
Opća zabrana obnašanja nespojivih dužnosti

Članak 58.

Sudac Suda Bosne i Hercegovine, Apelacijskoga suda Brčko Distrikta, Osnovnoga suda Brčko Distrikta, kao i tužitelja ili zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta ne smije obnašati nikakvu dužnost koja je nespojiva s njegovom dužnošću ili dužnošću za koju se smatra da ometa ispravno i nepristrano obnašanje sudačke ili tužiteljske dužnosti, ili koja može imati utjecaj na neovisnost ili ugled sudačke ili tužteljske dužnosti, dovesti u sumnju njegovu sposobnost da postupa nepristrano ili štetiti ugledu sudačke ili tužiteljske dužnosti.

Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu prethodnoga stavka ne smije biti član, niti obnašati bilo kakvu dužnost u tijelima političkih stranaka, odnosno udrugama ili fondacijama povezanim s političkim strankama i uzdržavat će se od sudjelovanja u aktivnostima političkih stranaka koje imaju javni karakter.

Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1, ne smije biti član nikakve organizacije koja vrši diskriminaciju na temelju rase, boje, spola, seksualne opredijeljenosti, vjerske pripadnosti ili etničkog podrijetla ili nacionalne pripadnosti niti smije ugovoriti korištenje objekata koji pripadaju takvim organizacijama, i mora istupiti iz takvih organizacija odmah nakon što sazna za takvo njihovo postupanje.

Zabrana obnašanja javnih dužnosti, dužnosti iz pravne oblasti i drugih dužnosti

Članak 59.

Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1, članka 58. ne smije obnašati bilo kakvu drugu javnu dužnost ili dužnost u upravnim tijelima koje su nespojive s obnašanjem sudačke ili tužiteljske dužnosti, osim ako zakon drugačije ne propisuje.

Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1, članka 58. ne smije biti odvjetnik, javni bilježnik niti obnašati druge poslove koji se vrše uz naplatu, a koji su nespojivi s obnašanjem sudačke dužnosti, osim ako zakon drugačije ne propisuje. Izuzetno, sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja može biti uključen u akademske, znanstvene ili slične aktivnosti u svrhu educiranja javnosti i može biti za njih nagrađen.

Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1, članka 58. ne smije biti član upravnoga ili nadzornoga odbora javnih ili privatnih poduzeća, ili drugih pravnih osoba.

Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu stavka 1, članka 58. ne smije obnašati nikakve druge dužnosti koje mogu ometati obnašanje sudačke ili tužiteljske dužnosti.

Disciplinska odgovornost
Članak 60.

Protiv suca, odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja u smislu stavka 1, članka 58. koji krši odredbe ovoga zakona a koje se odnose na nespojivost sudačke ili tužiteljske dužnosti sa drugim dužnostima pokreće se disciplinski postupak.

Izvještavanje Visokoga sudbenog vijeća o aktivnostima

Članak 61.

Ako predsjednik suda ili tužitelj smatra smatra da su aktivnosti suca Suda Bosne i Hercegovine, Apelacijskoga suda BRČKO DISTRIKTA, Osnovnoga suda BRČKO DISTRIKTA, kao i tužitelja ili zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta nespojive sa sudačkom ili tužiteljskom dužnošću, sudac, tužitelj ili zamjenik tužitelja se o tome izvještava, a predsjednik suda ili tužitelj prosljeđuje predmet Vijeću koje donosi konačnu odluku. Postupak se uređuje Poslovnikom o radu Vijeća.

Suci, odnosno tužitelji i zamjenici tužitelja u smislu prethodnoga stavka dostavljaju Vijeću, između ostaloga, godišnje financijsko izvješće u kojemu navode aktivnosti koje su izvršili izvan svoje sudačke dužnosti, uključujući iznose koje su naplatili. Financijsko izvješće uključuje informaciju o supružniku i djeci koja žive u istom kućanstvu , a koji posjeduju dionice ili sudjeluju u rukovođenju privatnim ili javnim poduzećima i udrugama, uključujući političke stranke. Vijeće može zatražiti dodatne bitne informacije koje se uključuju u standardni obrazac koji izrađuje Vijeće.


Imunitet
Imunitet sudaca, tužitelja i zamjenika tužitelja

Članak 62.

Sudac Suda Bosne i Hercegovine Apelacijskoga suda Brčko Distrikta, Osnovnoga sudaBrčko Distrikta, kao i tužitelj ili zamjenik tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta neće biti kazneno gonjen, uhićen ili držan u pritvoru niti će odgovarati u građanskom postupku za mišljenja ili za odluke koje donese obnašajući svoje službene dužnosti.

U slučaju da se sudac, tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu prethodnoga stavka, pozove na svoj imunitet, Vijeće je nadležno da skine imunitet suca, odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja od kaznene i građanske odgovornosti. Postupak se utvrđuje Poslovnikom Vijeća.

Posjedovanje imuniteta neće spriječiti ili odgoditi istragu u kaznenom ili građanskom postupku koja se u nekom predmetu vodi protiv suca, tužitelja ili zamjenika tužitelja sukladno zakonu.

POGLAVLJE IX.- PRESTANAK OBNAŠANJA DUŽNOSTI SUCA SUDA
BOSNE I HERCEGOVINE

Prestanak mandata za obnašanje dužnosti
Članak 63.

Mandat suca Suda Bosne I Hercegovine, Apelacijskoga suda Brčko Distrikta, Osnovnoga suda Brčko Distrikta, kao i tužitelja ili zamjenika tužitelja Tužiteljstva Brčko Distriktaimenovanog sukladno ovom zakonu prestaje:

1. kada suci ili zamjenici tužitelja navrše starosnu dob propisanu za obvezatan
odlazak u mirovinu;
2. kada tužitelj navrši starosnu dob propisanu za obvezatan odlazak u mirovinu ili nakon isteka razdoblja na koji je imenovan;
3. u slučaju podnošenja ostavke;
4. u slučaju njegovoga smjenjivanja od strane Vijeća kao rezultat disciplinskoga postupka;
5. ako se dokaže na osnovu medicinske dokumentacije da je trajno izgubio radnu sposobnost za obnašanje svoje sudačke ili tužiteljske dužnosti.

Kada sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja u smislu prethodnoga stavka, navrši starosnu dob za obvezatan odlazak u mirovinu, njegov mandat automatski prestaje.

Mandat suca, odnosno tužitelja ili zamjenik tužitelja u smislu točke 2. prvoga stavka ističe kad Vijeće primi njegovu pismenu ostavku, a u smislu točaka 3. i 4. onda kada to Vijeće odredi.

Mandat predsjednika suda u smislu stavka 1. prestaje nakon isteka mandata na koji je imenovan.

Privremeni produžetak mandata

Članak 64.


Predsjednik Suda Bosne i Hercegovine i predsjednik Suda ili tužitelj Brčko Distriktačiji je mandat na koji je imenovan istekao i dalje ima ista prava i dužnosti dok se ne imenuje novi predsjednik.

U slučaju prestanka mandata predsjednika u smislu stavka 1, on i pored toga nastavlja obnašati sudačku dužnost u istom sudu, sukladno članku 63

Starosna dob za obvezatan odlazak u mirovinu

Članak 65.

Starosna dob za obvezatan odlazak u mirovinu za suce Suda Bosne i Hercegovine i Apelacijskoga suda Brčko Distriktaje navršenih 70 godina života, a za suce Osnovnoga suda Brčko Distriktaje navršenih 67 godina života.

Starosna dob za obvezatan odlazak u mirovinu za tužitelja i zamjenike tužitelja Tužiteljstva Brčko Distriktaje navršenih 67 godina života.

POGLAVLJE X - PRIJELAZNE ODREDBE

Prijelazne odredbe
Prva imenovanja članova Vijeća

Članak 66.

U prijelaznom razdoblju koji traje do 31.12.2003 godine, Visoki Predstavnik imenuje članove Vijeća koji nisu članovi Entitetskih vijeća.

Visoki predstavnik također imenuje međunarodne članove koji će obnašati dužnost predsjednika i dopredsjednika tijekom prijelaznoga razdoblja.


Nadležnosti tijekom prijelaznog razdoblja

Članak 67.

Do 31.12.2003. godine Vijeće neće biti obvezno izvršavati svoje ovlasti u: (1) predlaganju broja sudačkih mjesta i tužiteljskih mjesta, (2) obvezama u svezi sa proračunom sudova i tužiteljstava, (3) odgovornosti glede godišnjega proračuna i (4) imenovanju izvršnoga direktora.

Za sve odluke koje Vijeće donese do 31.12.2003. godine bit će potrebna suglasnost najmanje polovice međunarodnih članova.


Primjenjivost zakona na sudove i tužiteljstva Brčko Distrikta

Članak 68.

Ovaj se zakon ne primjenjuje na suce Apelacijskoga i Osnovnoga suda Brčko Distrikta i na tužitelja i zamjenike tužitelja Tužiteljstva Brčko Distrikta do 31. prosinca 2003, do kada će se određene odredbe zakona Brčko Distrikta usaglasiti sa ovim zakonom. Odredbe koje nisu dosljedne ovom zakonu prestaju važiti 01.sječnja 2004. godine.

Tajništvo tijekom prijelaznog razdoblja

Članak 69.

Tijekom prijelaznog razdoblja Neovisno pravosudno povjerenstvo pomaže rad Vijeća i može obnašati dužnosti disciplinskoga tužitelja u disciplinskim stvarima pred Vijećem.


Završne odredbe

Značenje izraza

Članak 70.

Izraz tužitelj ili tužiteljski,-a,-o uključuje zamjenika tužitelja, osim ukoliko bi takva konstrukcija očito bila protivna cilju ovoga zakona.

Primjenjivost zakona

Član 71.

Stupanjem na snagu zakona o osnivanju Tužiteljstva Bosne i Hercegovine, Vijeće provodi sve postupke odabira, imenovanja, disciplinskih mjera i edukacije tužitelja, zamjenika tužitelja i pomoćnika tužitelja u tom Tužiteljstvu, sukladno odredbama poslovnika.

Ukidanje dosadašnjih povjerenstava

Članak 72.

Nadležnost Povjerenstva za imenovanje sudaca Suda Bosne i Hercegovine ustanovljena sukladno Zakonu o Sudu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH",broj 29/00), da predlaže suce u Sud Bosne i Hercegovine ukida se ovim zakonom. Povjerenstvo ima nadležnost sukladno Izbornom zakonu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 23/01, 07/02, 09/02 i 23/02) do 01. studenoga 2002. godine kada se Povjerenstvo ukida.


Prestanak važenja odredbi

Članak 73.

Stupanjem na snagu ovoga zakona prestaju da važe odredbe članaka 3,4,5,6,7,8,20, i 22 (2)(a), (f), i (g) Zakona o Sudu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 29/00).

Objavljivanje i stupanje na snagu

Članak 74.

Ovaj zakon bit će objavljen u "Službenom glasniku BiH", "Službenim novinama Federacije BIH", "Službenom glasniku Republike Srpske" i "Službenim novinama Brčko Distrikta" i stupa na snagu osmoga (8) dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".