ODLUKA
VISOKOG PREDSTAVNIKA


Koristeći se ovlaštenjima koja su data Visokom predstavniku članom V Aneksa 10 (Sporazum o civilnoj implementaciji Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji u pogledu tumačenja pomenutog Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovnog ugovora; i posebno uzevši u obzir član II. 1. (d) gore navedenog Sporazuma, prema kojem Visoki predstavnik "pruža pomoć, kada to ocijeni neophodnim, u iznalaženju rješenja za sve probleme koji se pojave u vezi sa civilnom implementacijom";

Pozivajući se na stav XI.2 Zaključaka Vijeća za
implementaciju mira koje se sastalo u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojem je Vijeće za implementaciju mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji u pogledu tumačenja Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, kako je prethodno rečeno, "donošenjem obavezujućih odluka, kada to bude smatrao neophodnim", u vezi sa određenim pitanjima, uključujući (u skladu sa tačkom (c) ovog stava) i "mjere u svrhu obezbjeđenja implementacije Mirovnog sporazuma na čitavoj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih entiteta koje "mogu uključivati poduzimanje mjera protiv osoba koje obavljaju javne funkcije "...;

Konstatujući da se u stavu X. 4 Aneksa Deklaracije Vijeća za implementaciju mira donesenoj na sastanku održanom u Madridu 16. decembra 1998. godine navodi da je Vijeće potvrdilo da se rukovodnim osobama kojima Visoki predstavnik zabrani vršenje zvanične funkcije "može zabraniti i kandidovanje na izborima kao i bilo koja druga izborna ili imenovana javna funkcija kao i funkcija unutar političke stranke dok se ne odluči drugačije".

Konstatujući da je Vijeće za implementaciju mira na svojim zasjedanjima održanim u Bonu 10. septembra 1997. godine, Madridu 16. decembra 1998. godine i Briselu 23-24. maja 2000. godine izrazilo svoju duboku zabrinutost po pitanju ukorijenjene korupcije u Bosni i Hercegovini koja može dovesti do narušavanja demokratske vlasti i rasipanja javnih resursa te može omesti razvoj tržišne privrede;

Imajući na umu da je u Madridu 16. decembra 1998. godine Vijeće za implementaciju mira utvrdilo razloge svoje zabrinutosti kako se kaže time što "Vijeće izražava duboku zabrinutost zbog nastavka korupcije i utaje javnih fondova. Vijeće pozdravlja rad Visokog predstavnika na izradi sveobuhvatne anti-korupcijske strategije… Visoki predstavnik će predvoditi koordiniranje napora međunarodne zajednice koji su usmjereni prema eliminaciji mogućnosti za korupciju, utaju poreza i preusmjeravanje javnih prihoda; osiguranju transparentnosti u svim fazama vladinih operacija…";

Uzimajući u obzir da se u Deklaraciji Vijeća za
implementaciju mira donosenoj na zasjedanju u Briselu 23-24. maja 2000. godine navodi da je "Vijeće i dalje veoma zabrinuto zbog ukorijenjene korupcije u Bosni i Hercegovini koja narušava demokratsku vlast, pustoši javne resurse i sprečava razvoj tržišne ekonomije. Sveobuhvatna strategija OHR-a za borbu protiv korupcije predstavlja čvrstu osnovu za borbu protiv korupcije. Od svih zvaničnika se očekuje da pruže aktivnu i bezrezervnu podršku ovoj strategiji, kao i institucijama koje je provode";

Uzimajući u obzir gore navedene razloge Visoki predstavnik ovim donosi slijedeću


ODLUKU

Kojom se smjenjuje gospodin NIKOLA GRABOVAC sa funkcije ministra finansija Federacije Bosne i Hercegovine te mu se zabranjuje obavljanje svake zvanične, izborne ili imenovane funkcije kao i kandidovanje na izborima i vršenje funkcije unutar političke stranke osim i ako ga Visoki predstavnik za to izričito ne ovlasti. Ovom Odlukom prestaje važiti i njegovo pravo na bilo kakve nadoknade ili druge privilegije koje proizilaze iz funkcije ministra finansija.

Ova Odluka stupa na snagu odmah i ne zahtijeva nikakve dalje proceduralne korake. Gospodin Grabovac mora odmah napustiti svoj ured.


Ova Odluka će se bez odlaganja objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH".

RAZLOZI ZA SMJENU

Gospodin Grabovac vrši funkciju ministra finansija Federacije Bosne i Hercegovine. Ova funkcija je jedna od onih na kojoj vršilac te funkcije ima najveću fiducijarnu odgovornost u odnosu na javna sredstva Federacije. Kao takav on je na čelu Ministarstva koje ima posebne dužnosti i odgovornosti veće od onih koje imaju ostala ministarstva. Vršilac takve funkcije mora u pogledu poslovanja sa javnim fondovima aktivno iskazati najviši mogući stepen savjesnosti i odgovornosti. Povjerenje građana ove zemlje, privrednih preduzeća i bankovnih institucija Federacije se uvijek mora čuvati kako bi se osiguralo pravilno upravljanje i transparentnost.

Gospodin Grabovac kao vršilac takve funkcije nije ispunio svoju dužnost da očuva povjerenje javnosti te povjerenje poslovnog i komercijalnog sektora u smislu savjesnog i odgovornog vođenja finansijskih poslova Federacije.

U toku događaja koji je doveo do istrage koja se navodi (kao i istrage vezane za ostale osobe) gospodin Grabovac nije poduzeo efikasne mjere kako bi osigurao pravilnu brigu o javnim fondovima i aktivno zaštitio ugled svog položaja i vlade. Stoga on, na osnovu prethodnih navoda, nije pokazao aktivnu i bezrezervnu podršku strategiji suprostavljanja ukorijenjenoj korupciji u Bosni i Hercegovini, koju je utvrdilo Vijeće za implementaciju mira.

Gospodin Grabovac je, kao što je to gore navedeno, trenutno pod istragom. Ova istraga je pokrenuta po nalogu Kantonalnog tužilaštva u Sarajevu zbog navodnog kršenja člana 366. Krivičnog zakona Federacije Bosne i Hercegovine.

Ne predviđajući ni na kakav način ishod postupka koji možda uslijedi, i bez komentara datih na bilo koji način, bilo izričito bilo implicirajući suštinu, i istovremeno uzimajući u obzir pravo gospodina Grabovca na propisan postupak pred sudom te iznošenje pune i potpune odbrane na bilo kakve optužbe koje mogu biti pokrenute protiv njega, činjenica ostaje da je povjerenje javnosti u njegov mandat poljuljano zato što nije poduzeo aktivne korake u borbi protiv korupcije kao i da će povjerenje i dalje biti poljuljano okolnostima vezanim za takvu jednu istragu.

Na osnovu prethodnih navoda gospodin Grabovac nije aktivno vršio nadzor nad radom svog Ministarstva i obavljao svoju funkciju ministra finansija na način koji se očekuje od nosioca takve funkcije. Gospodin Grabovac nije postupio u javnom interesu na jedini način koji odgovara funkciji koju on sada vrši a to je da podnese ostavku.

Principi ispravne vladavine i transparentnosti i aktivna podrška vladavini prava su od suštinskog značaja za proces implementacije mira i narušeni su ponašanjem gospodina Grabovca i jedini način na koji se mogu ponovo uspostaviti jeste njegova smjena sa položaja.

Broj 1/02
14.juna 2002. godine
Sarajevo

Visoki predstavnik
Paddy Ashdown, s.r.