O D L U K U
Kojom se smjenjuje gospodin DAVOR ŠILIĆ sa položaja doministra pravosuđa i uprave
u Hercegovačko-neretvanskom kantonu i zabranjuje mu se obnašanje svake službene
ili izborne dužnosti i kandidiranje na izborima, ukoliko ili sve dotle dok ga
Visoki predstavnik naknadnom odlukom eventualno izričito ne ovlasti da iste
obnaša.
Kojom se isti suspendira sa dužnosti suca Kantonalnog suda Hercegovačko-neretvanskog
kantona na odsustvu, te sa svake buduće sudačke ili tužiteljske dužnosti do
donošenja naredne odluke od strane Visokog sudačkog i tužiteljskog vijeća.
Odluka stupa na snagu odmah i neće zahtijevati poduzimanje dodatnih proceduralnih
mjera. Gospodin Davor Šilić mora svoj ured napustiti odmah. Isto tako odmah
prestaje svako njegovo pravo na primitak naknada, nadoknadu troškova ili bilo
koje privilegije odnosno status koji proističe iz njegovog mjesta
doministra pravosuđa i uprave u Hercegovačko-neretvanskom kantonu.
Ova odluka objavljuje se odmah u ''Službenim novinama Federacije BiH'' i ''Službenim/Narodnim
novinama Hercegovačko-neretvanskog kantona''.
RAZLOZI ZA SMJENJIVANJE
Gospodin Šilić obnaša dužnost doministra za pravosuđe i upravu u Hercegovačko-neretvanskom
kantonu od 1. siječnja 2000. godine. Tijekom obnašanja poslova doministra pravosuđa
i uprave u Hercegovačko-neretvanskom kantonu gospodin Šilić je demonstrirao
svojim ponašanjem uporno i učestalo onemogućavanje i ometanje rada pravosuđa.
Tijekom 2000. i 2001. godine gospodin Šilić je u nekoliko navrata ometao rad
povjerenstava zaduženih za imenovanja u oblasti pravosuđa time što je davao
upute po pojedinačnim slučajevima.
U slučaju bivšeg općinskog tužitelja u kantonu, gospodin Šilić je jasno ometao
proces njegovog ponovnog imenovanja posredstvom svog pisma od 16. studenog 2000.
godine naslovljenog na Federalno povjerenstvo za imenovanje tužitelja. Gospodin
Šilić je u svojem pismu zahtijevao neprimjerene podatke kako bi onemogućio ponovno
imenovanje ovog tužitelja.
Gospodinu Šiliću je ukazano na njegove postupke tijekom rasprave Federalnog
povjerenstva za imenovanje sudaca. U roku od tjedan dana nakon ove rasprave
gospodin Šilić pokušao je narušiti ugled bivšeg tužitelja. Gospodin Šilić je
dana 26. veljače 2002. godine dodatno zlouporabio svoj položaj doministra pravosuđa,
izdavanjem naloga kantonalnom tužitelju da iz neutemeljenih razloga poništi
bivšem tužitelju novo imenovanje na dužnost općinskog stručnog suradnika. Gospodin
Šilić je suočen 1. ožujka sa svojim posljednjim pokušajem da zlouporabi službeni
položaj. Gospodin Šilić je na posljetku 04. ožujka opozvao svoj nalog za poništenje.
Bitno je dodati da usprkos njihovom velikom značaju ni u jednoj od intervencija
gospodina Šilića kao supotpisnik nije bio ministar pravosuđa.
Pored toga, gospodin Šilić zauzimao je dva stana tijekom obnašanja dužnosti
suca i kasnije doministra. Primio je nalog o deložaciji od Gradske općine Mostar
zapad koji datira od 16. kolovoza 2000. godine kojim mu je dat petnaestodnevni
rok za iseljenje iz stana u koji se bespravno uselio. Nije postupao sukladno
izdatom nalogu i nositelj stanarskog prava bio je prinuđen da podnese zahtjev
za prinudnu deložaciju. Zahtjev za prinudnu deložaciju podnesen je 5. rujna
2000. godine. Gospodin Šilić je u cjelosti napustio prostorije tek u studenom
2000.
godine, i to tek nakon nekoliko intervencija i predstavki iznesenih od strane
OHR-a. U ovom kontekstu, osobito je neprimjereno za jednog doministra za pravosuđe
i upravu te istovremeno i suca kantonalnog suda na odsustvu da odmah ne postupi
sukladno imovinskim zakonima te da kao rezultat toga dovodi u pitanje njihovu
provedbu. Ovo predstavlja jasno kršenje njegovih ministarskih odgovornosti.
Takvim ponašanjem se pored toga ugrožava sveukupno uspostavljanje vladavine
zakona u Hercegovačko-neretvanskom kantonu i provedba Sporazuma o prognanim
i raseljenim licima, Aneks 7. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini.
Štaviše, gospodin Šilić je stalno nastojao spriječiti odvijanje tekućeg procesa
spajanja Ministarstva pravosuđa i uprave Hercegovačko-neretvanskog kantona a
također nije uspio osigurati odgovarajuće zajedničke prostorije. Ovo je dodatni
dokaz njegove nespremnosti da aktivno promiče vladavinu zakona u ovom kantonu.
Na kraju, to što je gospodin Šilić zanemario uspostavu neovisnog i nepristranog
pravosuđa pokazalo se u njegovom o postupanju prema Povjerenstvu za izbor sudaca
Suda Bosne i Hercegovine i Federalnom povjerenstvu za imenovanje sudaca Vrhovnog
suda. Kandidirao se za suca Suda Bosne i Hercegovine i Vrhovnog suda Federacije
Bosne i Hercegovine. U formularu Nezavisnog pravosudnog povjerenstva sa osobnim
podacima koji je popunio gospodin Šilić, na pitanje da li je ikada bio član
ili savjetnik ijedne političke stranke u periodu od siječnja 1991. godine do
danas, njegov odgovor je glasio ''Ne''. Formular je potpisao gospodin Šilić
i datum glasi na 17. siječnja 2002. godine. Značajno je i vrijedno pažnje i
to kako jedan doministar pravosuđa i uprave može tvrditi da nije politički savjetnik.
Ovo je u jasnoj suprotnosti sa njegovim prethodnim izjavama u obrascu izjave
o materijalnom stanju koje je podnio OESS-u i Privremenom izbornom povjerenstvu,
prije njegovog drugog imenovanja na mjestu doministra. Ovaj obrazac potpisao
je gospodin Šilić i datum glasi na 10. srpnja 2001. godine. U rubrici ''politička
stranka/koalicija'', gospodin Šilić je napisao ''HDZ''. Vidljivo je stoga da
je gospodin Šilić tvrdio da s jedne strane niti pripada članstvu niti je savjetnik
bilo koje političke stranke, dok je s druge strane izjavio da je njegovu kandidaturu
za položaj doministra istaknula politička stranka. Suočen sa nedosljednošću
ovih izjava, gospodin Šilić je uporno ponavljao da nije član niti jedne političke
stranke, jasno previdjevši činjenicu da se formular Nezavisnog pravosudnog povjerenstva
sa osobnim podacima protezao izvan okvira stranačkog članstva. Što je još važnije,
nepristrasno pravosuđe iziskuje jasno razdvajanje političkih zasnovanih dužnosti
od pravosudnih dužnosti.
Gospodin Šilić je očevidno podnio lažne podatke dok je tražio postavljanje na
visoku dužnost u pravosuđu. U formularu Nezavisnog pravosudnog povjerenstva
sa osobnim podacima jasno je utvrđeno da ukoliko se otkrije da je bilo koji
od prikazanih podataka neistinit, nedostatan ili navodi na krivi zaključak,
vršilac dužnosti može podlijegati sankcionisanju.
Na temelju svega prethodno pomenutog, tijekom niza godina gospodin Šilić
je u svojstvu doministra za pravosuđe i upravu i kantonalnog suca na odsustvu
ustrajno pokazao da uspostavu vladavine zakona i jednog solidnog, nepristranog
i nezavisnog pravosudnog sustava smatra potpuno zanemarljivim. Njegovi protekli
i skorašnji postupci su temelj za njegovo isključenje iz daljeg obnašanja svih
prethodno nabrojanih dužnosti.
Svojim ponašanjem, kako je rečeno, gospodin Šilić je onemogućavao realiziranje
Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini.
Broj 181/02
23. svibnja 2002. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.