U P U T A
Premijer Federacije Bosne i Hercegovine i predsjednik Vlade Republike Srpske upućuju se ovom odlukom da sačine nacrt prijedloga za pregovore u roku od 30 (trideset) dana sukladno članku III: 5 (b) Ustava Bosne i Hercegovine sa namjerom da se na državne institucije Bosne i Hercegovine prenesu sveukupne nadležnosti u oblasti pravosuđa kako bi se omogućilo da jedno Visoko sudbeno i tužiteljsko vijeće za Bosnu i Hercegovinu, koje se uspostavlja na državnoj razini, bude u potpunosti nadležno u ovoj oblasti pravosuđa. Ti nacrti prijedloga moraju biti razmijenjeni u roku od 30 (trideset) dana s obzirom na pregovore koji će započeti najkasnije za 30 (trideset) dana nakon toga.
O D L U K A
O DONOŠENJU ZAKONA O VISOKOM
SUDBENOM I TUŽITELJSKOM VIJEĆU
FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE
Zakon koji slijedi stupa na snagu na privremenom osnovu kako je predviđeno člankom
87. ovoga zakona, dok Parlament Federacije Bosne i Hercegovine ne usvoji ovaj
zakon u odgovarajućem obliku, bez izmjena i dopuna i postavljanja bilo kakvih
uvjeta.
Ova odluka stupa na snagu odmah i bit će bez odlaganja objavljena u ''Službenim
novinama Federacije BiH'' i njenih kantona.
Broj 169/02
23. svibnja 2002. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v. r.
Z A K O N
O VISKOM SUDBENOM I TUŽITELJSKOM VIJEĆU
FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE
POGLAVLJE I - OPĆE ODREDBE
Osnivanje Visokoga sudbenog i tužiteljskog vijeća
Federacije Bosne i Hercegovine
Članak 1.
Osnivanje
Ovim se zakonom osniva Visoko sudsko i tužiteljsko vijeće Federacije Bosne i
Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vijeće).
Ovaj zakon uređuje osnivanje i rad Vijeća
Članak 2.
Financiranje vijeća
Federacija Bosne i Hercegovine odgovorna je za financiranje rada Vijeća, a u
odnosu na nadležnost Vijeća ustanovljenu zakonom.
Članak 3.
Pravni status
Vijeće ima svojstvo pravne osobe.
Načela neovisnog pravosuđa
Članak 4.
Neovisna sudbena vlast
Vijeće je samostalan ustavni organ sudbene vlasti u Federaciji Bosne i Hercegovine
(u daljnjem tekstu: Federacija), čiji je zadatak da osigura neovisno, nepristrasno
i profesionalno sudstvo, te uspostavu profesionalnoga i učinkovitog sudbenog
i tužiteljskog sustava.
POGLAVLJE II - ČLANOVI ORGANIZACIJA VIJEĆA
Članstvo
Članak 5.
Članovi Vijeća
Vijeće čine slijedeći članovi:
- sudac Vrhovnoga suda Federacije Bosne i Hercegovine, kojeg biraju
svi suci Suda;
- tužitelj Federalnog tužiteljstva, kojeg bira federalni tužitelj i njegovi
zamjenici;
- jedan sudac kantonalnoga ili općinskoga suda, kojeg bira Udruženje
sudija/sudaca u Federaciji Bosne i Hercegovine;
- jedan tužitelj ili zamjenik tužitelja iz kantonalnoga ili općinskoga
tužiteljstva, kojeg bira Udruženje tužilaca/tužitelja u Federaciji Bosne
i Hercegovine;
- sudac za prekršaje kojeg bira Udruženje sudija/sudaca za prekršaje
Federacije Bosne i Hercegovine;
- odvjetnik kojeg bira Odvjetnička komora Federacije Bosne i
Hercegovine;
- osoba visokih moralnih vrijednosti i integriteta koju imenuje predsjednik
Federacije; i
- članovi Visokoga sudbenog i tužiteljskog vijeća utemeljenog sukladno
Ustavu i zakonu Republike Srpske.
Članovi Vijeća su neovisni i nepristrasni u obnašanju svojih dužnosti, osobe
su visokih moralnih kvaliteta i ugleda, poznate po učinkovitosti, stručnosti
i integritetu.
Članak 6.
Mandat
Članovi Vijeća imaju mandat od četiri godine i mogu imati još samo jedan
uzastopni mandat.
Ako mandat člana prestane sukladno članku 7. prije istjecanja mandata, novi
se član bira ili imenuje kao zamjena i on obnaša dužnost u preostalom razdoblju
mandata. Nakon što se okonča preostalo razdoblje mandata, ta osoba ima pravo
na puni naredni mandat.
Članak 7.
Prestanak mandata
Mandat člana prestaje:
1. prestankom dužnosti na temelju koje je član imenovan u Vijeće;
2. nakon istjecanja razdoblja na koji je član izabran ili imenovan;
3. podnošenjem ostavke;
4. ako ne vrši svoje dužnosti na pravilan, učinkovit i nepristrasan način
ili ako ne ispunjava obveze koje proističu iz dužnosti koju obnaša;
5. kada počini djelo zbog kojeg ne zaslužuje da vrši dužnosti u Vijeću; ili
6. kada je pravomoćno osuđen za kazneno djelo za koje zakon predviđa
kaznu zatvora, ta osuđujuća presuda rezultirat će automatskim
prestankom mandata.
Član Vijeća čiji mandat istječe sukladno točki 2. prethodnoga stavka nastavit
će ostvarivati prava i vršiti dužnosti člana Vijeća sve do izbora ili imenovanja
novoga člana.
Mandat člana Vijeća istječe na temelju točke 3. prvoga stavka ovoga članka na
dan kada Vijeće primi njegovu pismenu ostavku, a na temelju toč. 4. i 5. prvoga
stavka ovoga članka onda kada ga Vijeće smijeni sa dužnosti.
Na prijedlog najmanje jedne trećine svojih članova, Vijeće dvotrećinskom većinom
glasova svih članova usvaja odluku kojom smjenjuje člana sa dužnosti iz razloga
navedenih u toč. 4 i 5. prvoga stavka ovoga članka.
Članak 8.
Privremeno udaljenje od vršenja dužnosti
Vijeće privremeno udaljava od vršenja dužnosti člana protiv kojega je nadležni
tužitelj podigao optužnicu, kao i člana koji je stavljen u pritvor.
Vijeće privremeno udaljava od vršenja dužnosti člana koji je suspendiran sa
dužnosti na temelju koje je izabran ili imenovan u Vijeće.
Vijeće može privremeno udaljiti od vršenja dužnosti člana protiv kojega je pokrenuta
kaznena istraga ili disciplinski postupak, ili zbog razloga koji mogu dovesti
do prestanka mandata na temelju članka 7.
Članak 9.
Novi članovi
Predsjednik Vijeća izvještava tijelo nadležno za izbor ili imenovanje člana
u Vijeće, prema članku 5. ovoga zakona, najmanje tri (3) mjeseca prije istjecanja
mandata pojedinoga člana i traži od toga tijela da izabere, ili ako je riječ
o predsjedniku Federacije Bosne i Hercegovine, da imenuje novoga člana u Vijeće.
U slučaju da mandat člana ne prestaje zbog istjecanja mandata, nego iz drugih
razloga te da je potrebno izabrati ili imenovati novoga člana, predsjednik Vijeća
izvještava tijelo nadležno za izbor ili imenovanje novoga člana. Vijeće izvještava
nadležno tijelo najkasnije u roku do 30 dana nakon prestanka mandata.
Članak 10.
Odsustvo
Član koji obnaša dužnost suca ili tužitelja ima pravo na odsustvo iz suda ili
tužiteljstva kako bi vršio dužnosti u Vijeću. Član ima pravo nastaviti primati
plaću i druge naknade koje prima u sudu ili tužiteljstvu.
Vijeće odlučuje o pitanjima koja mogu proisteći sukladno prethodnom stavku ovoga
članka, uključujući i pitanja koja se tiču neophodnosti i vremena trajanja odsustva.
Članak 11.
Nespojivost dužnosti i imunitet
Ni član Vijeća, ni član njegovoga povjerenstva ili odjela, niti član osoblja
Vijeća ne smije imati položaj niti obnašati bilo kakvu dužnost u političkoj
stranci, kao ni u udruzi ili fondaciji koja je povezana sa političkom strankom.
Isto tako će se članovi i osoblje suzdržati od sudjelovanja u aktivnostima političkih
stranaka koje imaju javni karakter. Nakon preuzimanja dužnosti u Vijeću, član
je dužan potpisati izjavu o nepostojanju sukoba interesa.
Članovi Vijeća, povjerenstva ili odjela u okviru Vijeća, neće biti odgovorni
u građanskom postupku za bilo koje radnje učinjene u vršenju službenih dužnosti.
Organizacija Vijeća
Članak 12.
Predsjednik i dopredsjednik Vijeća
Predsjednik o dopredsjednik Vijeća biraju se dvotrećinskom većinom glasova članova
koji su nazočni i koji glasuju. Mandat predsjednika Vijeća je četiri (4)
godine ili dok njegov mandat ne istekne ili prestane iz drugih razloga sukladno
članku 7., ovisno od toga šta ranije nastupi. Trajanje mandata dopredsjednika
uređuje se Poslovnikom o radu koji donosi Vijeće.
Članak 13.
Odjeli i povjerenstva
U svrhu izvršavanja zadataka i ispunjavanja obveza određenih ovim zakonom, Vijeće
ima ovlasti da formira povjerenstva i odjele, ali ono djeluje i donosi odluke
kao jedinstveno tijelo, ukoliko ovim zakonom nije drugačije određeno.
Članak 14.
Ovlasti odjela i povjerenstava
Vijeće može odabrati stručnjake, koji nisu članovi Vijeća, da sudjeluju u radu
odjela i povjerenstava formiranih od strane Vijeća.
Stručnjaci odabrani za sudjelovanje u radu povjerenstva ili odjela su suci,
tužitelji ili stručnjaci iz drugih oblasti.
Članak 15.
Kvorum, glasovanje i sastanci
Većina članova Vijeća čini kvorum. Vijeće donosi odluke većinom glasova svih
članova koji su nazočni i koji glasuju, ne ubrajajući članova koji se izuzimaju
od glasovanja, ukoliko ovim zakonom nije drugačije propisano. Glas je predsjednika
odlučujući u pitanjima u kojima su glasovi podijeljeni.
Sastanke Vijeća saziva predsjednik na način kako je to utvrđeno Pravilnikom
o
radu.
Članak 16.
Tajništvo Visokoga sudbenog vijeća
Stručne i administrativne poslove Vijeća vrši Tajništvo Vijeća, koje ima izvršnoga
direktora.
Članak 17.
Poslovnik o radu
Vijeće usvaja i objavljuje Poslovnik o radu koji uređuje unutarnje funkcioniranje
Vijeća, imenovanje, disciplinske postupke i druga pitanja. Poslovnik o radu
je javni dokument.
POGLAVLJE III - NADLEŽNOST I OVLASTI
Članak 18.
Nadležnost
Vijeće ima slijedeće nadležnosti:
1. vrši odabir i imenovanje sudaca, sudaca porotnika, pričuvnih sudaca,
tužitelja i zamjenika tužitelja;
2. imenuje predsjednike sudova;
3. organima nadležnim prema ustavima predlaže kandidate za imenovanje
u Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine i Ustavni sud Bosne
i Hercegovine;
4. nadzire daljnje stručno usavršavanje sudaca i tužitelja i savjetuje
Centar za naobrazbu sudaca i tužitelja Federacije u svezi sa usvajanjem
programa daljnjega usavršavanja sudaca i tužitelja;
5. utvrđuje minimum daljnjega stručnog usavršavanja koje svake godine
treba proći svaki sudac i tužitelj;
6. utvrđuje uvjete za početnu obuku kandidata za sudačku i tužiteljsku
dužnost i nadzire izvođenje takve obuke;
7. razmatra godišnje izviješće Upravnoga odbora Centra za naobrazbu
sudaca i tužitelja Federacije;
8. odlučuje o pitanjima nespojivosti drugih dužnosti koje obnašaju suci i
tužitelji sa sudačkom i tužiteljskom dužnošću, kao i o pitanju njihovoga
imuniteta;
9. odlučuje o upućivanju sudaca i tužitelja u drugi sud ili tužiteljstvo
ukoliko zakonom nije drugačije određeno;
10. prima pritužbe protiv sudaca i tužitelja;
11. pokreće i vodi provjeravanja i disciplinske postupke, utvrđuje
disciplinske odgovornosti i izriče disciplinske sankcije, uključujući
privremeno udaljenje sa dužnosti sudaca, sudaca porotnika, tužitelja i
zamjenika tužitelja, te odlučuje o prizivima u disciplinskim postupcima;
12.odlučuje o pritužbama koje podnosi sudac ili tužitelj koji smatra da se
njegova prava utvrđena ovim ili drugim zakonom, ili još šire, da se
njegova neovisnost, ili neovisnost zakonskoga postupka ugrožava ili
zanemaruju na bilo koji način;
13.predlaže Parlamentu Federacije i skupštinama kantona broj sudaca,
tužitelja i zamjenika tužitelja za određeni sud ili tužiteljstvo nakon što
zatraži mišljenje ili na inicijativu predsjednika suda ili tužitelja,
a nakon konzultiranja odgovarajućega tijela nadležnog za proračun;
14.prikuplja informacije i vodi dokumentaciju o profesionalnom statusu
sudaca, tužitelja i zamjenika tužitelja, uključujući i datum njihovoga
imenovanja i prestanka dužnosti, kao i statističke podatke koji se odnose
na njihove radne rezultate;
15.daje mišljenje o nacrtima zakona, propisima i važnim pitanjima koja
mogu utjecati na pravosuđe, te pokreće postupak usvajanja odgovarajućih
zakona;
16.izrađuje prijedloge proračuna za sve sudove i tužiteljstva u Federaciji
Bosne i Hercegovine u dogovoru sa nadležnim tijelima, podnosi
prijedloge proračuna Vladi i Parlamentu Federacije, vladama i
skupštinama kantona, te nadzire izvršenje tih proračuna kako bi se
osiguralo odgovarajuće i kontinuirano financiranje svih sudova i
tužiteljstava u Federaciji;
17.odlučuje o imenovanju izvršnoga direktora i drugog stručnog i
administrativnog osoblja Vijeća; i
18.izvršava druge ovlasti određene ovim ili drugim zakonom.
Članak 19.
Sudovi i tužiteljstva
Vijeće ima nadležnosti navedene u članku 18. ovoga zakona u odnosu na slijedeće
sudove i tužiteljstva:
- Vrhovni sud Federacije Bosne i Hercegovine;
- Kantonalne i općinske sudove u Federaciji Bosne i Hercegovine;
- Sudove za prekršaje u Federaciji;
- Federalno tužiteljstvo;
- Kantonalna i općinska tužiteljstva u Federaciji.
Članak 20.
Obveza da se udovolji zahtjevima za provjeravanje
Sudovi. tužiteljstva i vladina tijela, kao i suci, tužitelji, zamjenici tužitelja
suci porotnici i službenici sudova i tužiteljstava, dužni su postupati sukladno
zahtjevima Vijeća glede davanja informacija, dokumenata i drugih materijala
u svezi s određenim provjeravanjem.
Godišnji proračun i godišnje izvješće
Članak 21.
Godišnji proračun i godišnje izvješće
Vijeće usvaja i podnosi Parlamentu Federacije prijedlog godišnjega proračuna
za svoj rad u okviru nadležnosti utvrđenih ovim zakonom.
Vijeće priprema godišnje izvješća u kojem navodi svoje aktivnosti i opisuje
stanje u sudstvu i tužiteljstvu, uključujući i preporuke za poboljšanje stanja.
Izvješće se dostavlja Parlamentu Federacije u svrhu informiranja. Izvješće je
dostupno javnosti.
POGLAVLJE IV - UVJETI I MANDAT ZA VRŠENJE DUŽNOSTI
Osnovni uvjeti za obnašanje sudačke i tužiteljske dužnosti
Članak 22.
Osnovni uvjeti
Osoba mora zadovoljiti slijedeće uvjete kako bi mogla biti imenovana na sudačku
ili tužiteljsku dužnost.
(a) da je državljanin Bosne i Hercegovine;
(b) da ima diplomu pravnoga fakulteta iz Bosne i Hercegovine ili Socijalističke
Federativne Republike Jugoslavije ili nekog drugog pravnog fakulteta, pod uvjetom
da je diploma koju je izdao taj pravni fakultet nostrificirana sukladno zakonu;
(c) da ima položen pravosudni ispit u Bosni i Hercegovini ili Socijalističkoj
Federativnoj Republici Jugoslaviji; i
(d) da zadovoljava uvjete u pogledu stručnog usavršavanja koje Vijeće može odrediti
na temelju članka 18.
Članak 23.
Stručnost
Suci, tužitelji i zamjenici tužitelja su osobe koje se odlikuju integritetom,
visokim moralnim kvalitetima i dokazanim profesionalnim sposobnostima te imaju
odgovarajuću obuku i kvalifikacije.
Suci i predsjednici sudova
Članak 24.
Ustavni sud
Suci, Ustavnoga suda potrebno je da imaju najmanje osam (8) godina iskustva
u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo
sa sličnim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnoga ispita, i imenuju
se doživotno, osim u slučaju da podnesu ostavku, navrše starosnu dob propisanu
za obvezan odlazak u mirovinu ili budu smijenjeni sa dužnosti iz razloga utvrđenih
zakonom. profesori i docenti pravnih fakulteta u Bosni i Hercegovini iz predmeta
ustavno pravo, kazneno pravo ili kazneno procesno pravo, građansko pravo ili
građansko procesno pravo, upravno pravo, privredno pravo ili porodično pravo
mogu bez položenog pravosudnog ispita biti imenovani za suce Ustavnoga suda
pod uvjetom da imaju najmanje 15 godina iskustva u radu kao profesori ili docenti.
Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Ustavni sud, ima najmanje deset (10)
godina radnoga iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti
bitne za funkcioniranje suda. Predsjednik ima mandat u trajanju
od šest (6) godina i može biti ponovno imenovan.
Članak 25.
Vrhovni sud
Suci Vrhovnoga suda potrebno je da imaju najmanje osam (8) godina iskustva
u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo
na
sličnim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita, i imenuju se
doživotno, osim u slučaju da podnesu ostavku, navrše starosnu dob propisanu
za obvezan odlazak u mirovinu ili budu smijenjeni sa dužnosti iz razloga utvrđenih
zakonom.
Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u Vrhovni sud, ima najmanje deset
(10) godina radnoga iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i organizacijske
sposobnosti bitne za funkcioniranje ovoga suda. Predsjednik ima mandat u
trajanju od šest (6) godina i može biti ponovno imenovan.
Članak 26.
Kantonalni sudovi
Suci kantonalnih sudova potrebno je da imaju najmanje pet (5) godina
iskustva u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da
imaju
iskustvo na sličnim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita,
i imenuju se doživotno, osim u slučaju da podnesu ostavku, navrše starosnu
dob propisanu za obvezan odlazak u mirovinu ili budu smijenjeni sa dužnosti
iz razloga utvrđenih zakonom.
Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u odgovarajući kantonalni sud, ima
najmanje sedam (7) godina radnoga iskustva i posjeduje dokazane rukovodne
i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovih sudova. Predsjednik
ima mandat u trajanju od šest (6) godina i može biti ponovno imenovan.
Članak 27.
Općinski sudovi
Suci općinskih sudova potrebno je da imaju najmanje tri (3) godine iskustva
u
radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo
na
drugim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita, i imenuju se
doživotno, osim u slučaju da podnesu ostavku, navrše starosnu dob propisanu
za obavezan odlazak u mirovinu ili budu smijenjeni sa dužnosti iz razloga
utvrđenih zakonom.
Predsjednik je iz reda sudaca imenovanih u odgovarajući općinski sud, imao
najmanje pet (5) godina radnoga iskustva i posjeduje dokazane rukovodne i
organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovih sudova. Predsjednik
ima
mandat u trajanju od četiri (4) godine i može biti ponovno imenovan.
Članak 28.
Sudovi za prekršaje
Suci prvostupanjskih i drugostupanjskih sudova za prekršaje potrebno je da imaju
najmanje jednu (1), odnosno četiri (4) godine radnoga iskustva na pravnim poslovima
nakon položenoga pravosudnog ispita, i imenuje se doživotno, osim u slučaju
da podnesu ostavku, navrše starosnu dob propisanu za
obvezan odlazak u mirovinu ili budu smijenjeni sa dužnosti iz razloga utvrđenih
zakonom.
Predsjednici prvostupanjskih i drugostupanjskih sudova za prekršaje su iz reda
sudaca imenovanih u te sudove, imaju najmanje četiri (4) godine radnoga iskustva
i posjeduju dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje
tih sudova. Predsjednik ima mandat u trajanju od četiri (4) godine i može biti
ponovno imenovan.
Tužitelji i zamjenici tužitelja
Članak 29.
Federalno tužiteljstvo
Federalni tužitelj potrebno je da ima najmanje deset (10) godina iskustva u
radu kao sudac, tužitelj, zamjenik tužitelja, odvjetnik ili da ima iskustvo
na sličnim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita, te da posjeduje
dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovoga
tužiteljstva. Tužitelj ima mandat od šest (6) godina i nakon istjecanja mandata
može biti ponovno imenovan; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršenja
starosne dobi propisane za obvezni odlazak u mirovinu ili smjenjivanja sa dužnosti
iz razloga utvrđenih zakonom.
Zamjenici tužitelja potrebno je da imaju najmanje osam (8) godina iskustva u
radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo
na drugim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita. Trajanje
mandata zamjenika tužitelja je neograničeno; međutim, mandat može prestati uslijed
ostavke, navršenja starosne dobi propisane za obvezni odlazak u mirovinu ili
smjenjivanje sa dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.
Članak 30.
Kantonalna tužiteljstva
Kantonalni tužitelji potrebno je da imaju najmanje sedam (7) godina iskustva
u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo
na sličnim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita, te da posjeduju
dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovih
tužiteljstava. Tužitelj ima mandat od šest (6) godina i nakon istjecanja mandata
može biti ponovno imenovan; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršenja
starosne dobi propisane za obvezni odlazak u mirovinu ili smjenjivanja s dužnosti
iz razloga utvrđenih zakonom.
Zamjenici tužitelja potrebno je da imaju najmanje pet (5) godina iskustva u
radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo
na drugim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita. Trajanje mandata
zamjenika tužitelja je neograničeno; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke,
navršenja starosne dobi propisane za obvezni odlazak u mirovinu ili smjenjivanja
sa dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.
Članak 31.
Općinska tužiteljstva
Općinski tužitelji potrebno je da imaju najmanje pet (5) godina iskustva u radu
kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo na
sličnim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita, te da posjeduju
dokazane rukovodne i organizacijske sposobnosti bitne za funkcioniranje ovih
tužiteljstava. Tužitelj ima mandat od četiri (4) godine i nakon istjecanja mandata
može biti ponovno imenovan; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke, navršenja
starosne dobi propisane za obvezni odlazak u mirovinu ili smjenjivanja sa dužnosti
iz razloga utvrđenih zakonom.
Zamjenici tužitelja potrebno je da imaju najmanje dvije (2) godine iskustva
u radu kao suci, tužitelji, zamjenici tužitelja, odvjetnici ili da imaju iskustvo
na drugim pravnim poslovima nakon položenoga pravosudnog ispita. Trajanje mandata
zamjenika tužitelja je neograničeno; međutim, mandat može prestati uslijed ostavke,
navršenja starosne dobi propisane za obvezni odlazak u mirovinu ili smjenjivanja
sa dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.
Pričuvni suci i suci porotnici
Članak 32.
Pričuvni suci
Pričuvni suci trebaju zadovoljavati profesionalne uvjete koji se traže za suce
sudova kojima se dodjeljuju.
Članak 33.
Suci porotnici - uvjeti i mandat
Ovaj članak se primjenjuje na suce porotnike koji se imenuju u sudove obuhvaćene
ovim zakonom.
Osoba mora zadovoljavati slijedeće uvjete kako bi obnašala dužnost suca porotnika:
(a) da je državljanin Bosne i Hercegovine,
(b) da u vrijeme prijavljivanja na natječaj ima navršenih dvadeset pet
(25) godina života, i
(c) da se odlikuje visokim moralnim kvalitetima i integritetom.
Da bi odlučivao u predmetima koji se tiču malodobnika, sudac porotnik mora
imati odgovarajuće stručne kvalifikacije ili iskustvo glede malodobnika.
Sudac porotnik ima mandat od tri (3) godine i može se ponovno imenovati. Mandat
može prestati uslijed ostavke, navršenja starosne dobi propisane za obvezni
odlazak u mirovinu i zbog smjenjivanja sa dužnosti iz razloga utvrđenih zakonom.
Sudac porotnik će dovršiti sudjelovanje u započetom predmetu i nakon istjecanja
mandata, podnošenja ostavke ili navršenja starosne dobi propisane za obvezni
odlazak u mirovinu ukoliko je to potrebno za okončanje postupka na određenom
predmetu.
POGLAVLJE V - IMENOVANJE
Natječaj za mjesta sudaca i tužitelja
Članak 34.
Postupak imenovanja
Vijeće svojim Poslovnikom o radu uređuje postupak imenovanja i može zahtijevati
uporabu standardnoga prijavnog materijala.
Članak 35.
Javni natječaj
Javni natječaj za upražnjena mjesta, koji provodi Vijeće, prethodi imenovanju
sudaca, uključujući i predsjednika sudova, te imenovanju tužitelja i zamjenika
tužitelja. Natječaj se objavljuje u cijeloj Bosni i Hercegovini na način koji
Vijeće odredi.
Članak 36.
Povjerenstvo za predlaganje kandidata
Predsjednik Vijeća imenuje povjerenstvo za predlaganje kandidata koje se sastoji
od najmanje tri (3) člana. Povjerenstvo za predlaganje kandidata rangira kandidate
za upražnjeno mjesto na temelju sposobnosti, podobnosti i kvalifikacije, te
dostavlja Vijeću sačinjenu listu kandidata i svoju preporuku.
Članak 37.
Kvalifikaciono testiranje
Vijeće može provesti kvalifikaciono testiranje kandidata. Testiranjem se provjerava
sposobnost kandidata sukladno kriterijima navedenim u članku 41., a može se
ispitati i poznavanje slijedećih bitnih oblasti:
1. Ustavno pravo BiH;
2. Kazneno pravo;
3. Kazneni postupak;
4. Građansko pravo;
5. Parnični postupak;
6. Upravno pravo i upravni postupak;
7. Europska konvencija o ljudskim pravima i temeljnim slobodama i drugi međunarodni
dokumenti, ugovori i sporazumi o ljudskim pravima čija je potpisnica Bosna i
Hercegovina;
8. Etička načela za obnašanje sudske i tužiteljske dužnosti; i
9. Druga pitanja koja se tiču te dužnosti
Kvalifikaciono testiranje može se provesti u obliku pismenoga ili usmenoga ispita. Ako se obavlja pismeno ispitivanje, Vijeće će osigurati da se ono provede tako da se sačuva anonimnost kandidata.
Članak 38.
Razgovor sa kandidatima
Razgovor sa kandidatima pomaže da se utvrdi sposobnost kandidata za obnašanje
sudačke ili tužilačke dužnosti.
U slučaju vršenja kvalifikacionog testiranja, povjerenstvo za predlaganje kandidata
obavlja razgovor sa kandidatima koji uspješno polože ovaj ispit.
Članak 39.
Mišljenja o kandidatima
Vijeće može od sadašnjega ili bivšega poslodavca zahtijevati da mu u pismenom
obliku dostavi mišljenje o kvalifikacijama kandidata.
Članak 40.
Prava kandidata
Kandidati imaju pravo pregledati prijavni materijal dostavljen Vijeću, koji
se tiče njihovih prijava, zahtijevati i dobiti informacije, ovisno o povjerljivosti,
u svezi sa prijavom i postupkom imenovanja, pregledati i dati svoje komentare
na mišljenje poslodavca koje je dostavljeno Vijeću, te Vijeću uputiti komentare
u svezi sa pitanjima koja utječu na prijavu kandidata.
Članak 41.
Kriterijumi za imenovanje
Vijeće procjenjuje da li je kandidat sposoban za obnašanje sudačke ili tužilačke
dužnosti uzimajući u obzir slijedeće kriterijume:
(1) Stručno znanje i radni rezultati;
(2) Sposobnost dokazana kroz objavljene naučne radove i kroz aktivnosti
u stručnim udrugama;
(3) Dokazana stručna sposobnost temeljena na dosadašnjim rezultatima u
karijeri, uključujući i sudjelovanje u organiziranim oblicima usavršavanja;
(4) Radna sposobnost i mogućnost analiziranja pravnih problema;
(5) Sposobnost da nepristrasno, savjesno, revnosno, odlučno i odgovorno
izvršava zadatke koji se odnose na dužnost za koju se kandidat
prijavljuje;
(6) Komunikativnost;
(7) Odnos sa radnim kolegama, ponašanje van posla, integritet i ugled; i
(8) Iskustvo i kvalifikacije za rukovodne poslove (za mjesto predsjednika
suda i tužitelja).
Vijeće primjenjuje odgovarajuće ustavne odredbe kojima se uređuju jednaka prava
i zastupljenost konstitutivnih naroda i ostalih. Imenovanja na svim razinama
pravosuđa također trebaju imati za cilj i postizanje jednakosti između
muškaraca i žena.
Članak 42.
Odluka o imenovanju
Odluka o imenovanju kandidata na sudačku ili tužiteljsku dužnost donosi se sukladno
članku 15. i sadrži obrazloženje u pismenom obliku.
Članak 43.
Objavljivanje odluke o imenovanju
U svojoj odluci o imenovanju Vijeće izvještava sve kandidate, odgovarajući
sud ili tužiteljstvo, kao i odgovarajuće ministarstvo pravde.
Odluku o imenovanju Vijeće objavljuje u svojim prostorijama, na mjestu dostupnom
javnosti. Odluka o imenovanju nosi datum dana objavljivanja.
Odluka o imenovanju objavljuje se u odgovarajućim službenim glasilima.
Objavljivanje se vrši samo u informativne svrhe.
Preuzimanje dužnosti
Članak 44.
Preuzimanje dužnosti
Osoba imenovana za sudačku ili tužiteljsku dužnost preuzima dužnost kako to
odredi Vijeće, nakon konzultiranja sa imenovanom osobom.
Ukoliko imenovana osoba iz neopravdanih razloga ne preuzme dužnost u vremenskom
roku koji Vijeće utvrdi, Vijeće poništava odluku o imenovanju.
Vijeće imenuje na dužnost jednog od prijavljenih kandidata sukladno predviđenom
postupku ili ponovno oglašava natječaj za to upražnjeno mjesto.
Članak 45.
Svečana izjava
Prije preuzimanja dužnosti, suci, tužitelji i zamjenici tužitelja daju svečanu
izjavu: ''Svečano izjavljujem da ću obnašati dužnost suca/tužitelja/zamjenika
tužitelja sukladno Ustavu i zakonima Federacije Bosne i Hercegovine, da ću donositi
odluke po svom najboljem znanju, savjesno, odgovorno i nepristrasno s ciljem
provođenja vladavine zakona, i da ću štititi slobode i prava pojedinaca
zajamčena Ustavom Bosne i Hercegovine i Europskom konvencijom o ljudskim
pravima i temeljnim slobodama''.
Osoba imenovana na dužnost daje svečanu izjavu pred predsjednikom Vijeća stavljanjem
svoga potpisa na izjavu.
Članak 46.
Imenovanje sudaca porotnika
Vijeće imenuje suce porotnike nakon što od odgovarajućeg predsjednika suda primi
listu predloženih kandidata.
POGLAVLJE VI - DISCIPLINSKA ODGOVORNOST
SUDACA I TUŽITELJA
Članak 47.
Opće odredbe o disciplinskoj odgovornosti
i disciplinskim prekršajima
Sudac, odnosno tužitelj, podliježe disciplinskim sankcijama ukoliko izvrši disciplinski
prekršaj.
Članak 48.
Nadležnost za pokretanje i vođenje
disciplinskih postupaka
Vijeće je preko svojih izabranih disciplinskih tijela odgovorno za pokretanje
svih predmeta u svezi sa mogućim disciplinskim postupcima protiv sudaca i tužitelja
za utvrđivanje disciplinske odgovornosti, izricanje disciplinskih sankcija kada
je to potrebno i za odlučivanje po svim prizivima na odluke koje su donijela
disciplinska tijela.
Članak 49.
Disciplinski prekršaji sudaca
Disciplinske prekršaje sudaca čine:
1. povreda načela nepristrasnosti;
2. postupanje s pristrasnošću, i predrasudama tijekom obnašanja
službenih dužnosti zbog rase, boje, spola, vjerske pripradnosti,
etničkoga podrijetla, nacionalne pripadnosti, seksualne opredjeljenosti
ili društvenoga i ekonomskoga statusa;
3. očita kršenja obveze ispravnoga postupanja prema strankama u postupku,
njihovim pravnim zastupnicima, svjedocima, uposlenicima u državnoj
službi ili prema kolegama;
4. odavanje tajne koja proizilazi iz obnašanja sudačke dužnosti;
5. prihvatanje darova ili nagrada čija je svrha neprimjereno utjecanje na
odluke i postupke suca, uključujući i slučajeve kada dar ili nagrada
samo stvaraju dojam neprimjerenoga utjecaja;
6. korištenje sudačkoga položaja kako bi se pribavile koristi za sebe ili
druge osobe;
7. propuštanje da traži svoje izuzeće od postupanja po predmetima kada
postoji sukob interesa;
8. nemaran odnos prema radu;
9. donošenje odluka kojima se očito krši zakon ili ustrajno kršenje pravila
vođenja postupka;
10. stalno i neopravdano kašnjenje u izradi odluka ili bilo kojem postupanju
u svezi s obnašanjem sudačke dužnosti ili bilo kakvo drugo ponovljeno
nepoštivanje sudačkih dužnosti;
11.upuštanje u neodgovarajuće odnose s bilo kojom strankom u postupku
ili njenim zastupnikom;
12.omogućavanje zakonom neovlaštenim osobama da obnašaju sudačku
dužnost;
13.miješanje u postupanje drugoga suca ili tužitelja, uključujući slaganje
ili neslaganje s njihovim postupanjima i odlukama s ciljem ometanja
ili potcjenjivanja njihovih aktivnosti;
14.osuda na kaznu zatvora zbog izvršenoga kaznenog djela, ili ako je
proglašen krivim za kazneno djelo koje ga čini nepodobnim za obnašanje
sudačke dužnosti;
15.upuštanje u aktivnosti koje su nespojive sa dužnošću suca;
16.nepostupanje sukladno odlukama, naredbama ili zahtjevima Vijeća,
uključujući neodgovaranje na upit u svezi s nekom disciplinskom stvari;
17.davanje lažnih, obmanjujućih ili nepotpunih informacija u svezi sa
prijavama za radno mjesto, disciplinskim stvarima, pitanjima unapređenja
i napredovanja u službi ili bilo kojim stvarima koje su u nadležnosti
Vijeća;
18.neispunjavanje obveze sudjelovanja u oblicima obveznoga stručnog
usavršavanja ili drugih zakonom propisanih obveza;
19.nepostupanje sukladno odluci o njegovom privremenom upućivanju u
drugi sud;
20.ponašanje koje šteti ugledu sudačke službe;
21.bilo kakvo drugo ponašanje koje predstavlja ozbiljno kršenje službene
dužnosti ili dovodi u pitanje povjerenje javnosti u nepristrasnost
ili kredibilitet sudstva.
Članak 50.
Disciplinski prekršaj tužitelja
Disciplinske prekršaje tužitelja čine:
1. povreda načela nepristrasnosti;
2. postupanje s pristrasnošću i predrasudama tijekom obnašanja službenih
dužnosti zbog rase, boje, spola, vjerske pripadnosti, etničkog podrijetla,
nacionalne pripadnosti, seksualne opredijeljenosti ili društvenoga i
ekonomskoga statusa;
3. očita kršenja obveze ispravnoga postupanja prema sucu u postupku,
strankama, njihovim pravnim zastupnicima, svjedocima, uposlenicima u državnoj
službi ili prema kolegama;
4. odavanje tajne koja proizilazi iz obnašanja tužiteljske dužnosti;
5. prihvatanje darova ili nagrada čija je svrha neprimjereno utjecanje na
odluke i postupke tužitelja, uključujući i slučajeve kada dar ili nagrada
samo stvaraju dojam neprimjerenoga utjecaja;
6. korištenje položaja tužitelja kako bi se pribavile koristi za sebe ili
druge osobe;
7. propuštanje da traži svoje izuzeće od postupanja po predmetima kada
postoji sukob interesa;
8. pokretanje kaznene istrage ili podizanje optužnice u slučaju kada
tužitelj zna ili je trebalo znati da ne postoji osnovana sumnja da je
osoba koja je predmet te istrage, ili se protiv nje podiže optužnice,
izvršila kazneno djelo;
9. nemaran odnos prema radu;
10.stalno i neopravdano kašnjenje u provođenju radnji u svezi s obnašanjem
tužiteljske dužnosti ili bilo kakvo drugo ponovljeno nepoštivanje
tužiteljske dužnosti;
11.upuštanje u neprimjerene odnose sa sucem ili bilo kojom strankom u
postupku;
12.omogućavanje zakonom neovlaštenim osobama da obnašaju
tužiteljsku dužnost;
13.miješanje u postupanje suca ili tužitelja, uključujući slaganje
ili neslaganje s njihovim postupanjima i odlukama s ciljem ometanja
ili potcjenjivanja njihovih aktivnosti;
14.osuda na kaznu zatvora zbog izvršenoga kaznenog djela, ili ako je
oglašen krivim za kazneno djelo koje ga čini nepodobnim za obnašanje
tužiteljske dužnosti;
15.davanje bilo kakvih komentara, dok se predmet ne riješi na sudu, za koje
se opravdano može očekivati da mogu šteti ili ometati pravično
saslušanje ili suđenje, ili nepoduzimanje odgovarajućih koraka kako bi se
osiguralo da se njemu podređeni uposlenici u tužiteljstvu također
suzdrže od davanja komentara;
16.neizvršavanje pismene naredbe njemu nadređenoga tužitelja;
17.upuštanje u aktivnosti koje su nespojive sa tužiteljskom dužnošću;
18.nepostupanje sukladno odlukama, naredbama ili zahtjevima Vijeća,
uključujući neodgovaranje na upit u svezi s nekom disciplinskom stvari;
19.namjerno davanje lažnih, obmanjujućih ili nepotpunih informacija u svezi
sa prijavama za radno mjesto, disciplinskim stvarima, pitanjima
unapređenja i napredovanja u službi ili bilo kojim stvarima u
nadležnosti Vijeća;
20.neispunjavanje obveze sudjelovanja u oblicima obveznog stručnog
usavršavanja ili drugih zakonom propisanih obveza;
21.nepostupanje sukladno odluci o privremenom upućivanju u drugo
tužiteljstvo;
22.ponašanje koje šteti ugledu tužiteljske službe; ili
23.bilo kakvo drugo ponašanje koje predstavlja ozbiljno kršenje službene
dužnosti ili dovodi u pitanje povjerenje javnosti u nepristrasnost i
kredibilitet tužiteljstva.
Članak 51.
Vrste disciplinskih sankcija
Vijeće može izreći slijedeće disciplinske sankcije:
1. pismenu opomenu sucu ili tužitelju;
2. javnu opomenu;
3. novčanu kaznu kojom se plaća počinitelja disciplinskoga prekršaja
umanjuje za iznos do 30% u razdoblju do šest (6) mjeseci; i/ili
4. smjenjivanje sa dužnosti.
Sva prava koja proističu iz radnoga odnosa suca, predsjednika suda, odnosno
tužitelja ili zamjenika tužitelja smijenjenog s dužnosti kao rezultat protiv
njega vođenog postupka, prestaju njegovim smjenjivanjem od strane Vijeća.
Članak 52.
Disciplinska tijela
Disciplinska tijela Vijeća su:
(1) Disciplinski tužitelj;
(2) Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo; i
(3) Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo.
Vijeće usvaja Poslovnik o radu kojim se uređuje osnivanje, članstvo i rad disciplinskih
tijela, te provođenje disciplinskih postupaka sukladno odredbama ovoga zakona.
U svim slučajevima, disciplinska tijela koja su ovlaštena da rješavaju stvari
iz oblasti disciplinske odgovornosti sudaca imaju u svom sastavu većinu sudaca
koji trenutno obnašaju dužnost.
U svim slučajevima, disciplinska tijela koja su ovlaštena da rješavaju stvari
iz oblasti disciplinske odgovornosti tužitelja imaju u svom sastavu većinu tužitelja
koji trenutno obnašaju dužnost.
Članak 53.
Sastav i nadležnost disciplinskih povjerenstava
Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo sastoji se od tri (3) člana i u prvom
stupnju utvrđuje disciplinsku odgovornost i izriče sankcije.
Članovi Prvostupanjskoga disciplinskog povjerenstva ne moraju biti članovi Vijeća.
Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo, koje se sastoji od tri (3) člana,
odlučuje o prizivima na odluke Prvostupanjskoga disciplinskog povjerenstva.
Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo može izreći strožiju bilo strožiju
ili blažu disciplinsku sankciju ukoliko prihvati utvrđenje o disciplinskoj odgovornosti.
Nijedan član povjerenstva koji je sudjelovao u rješavanju nekoga predmeta u
Prvostupanjskom povjerenstvu ne smije postupati po istoj stvari u Drugostupanjskom
disciplinskom povjerenstvu.
Članovi Drugostupanjskoga disciplinskog povjerenstva moraju biti članovi Vijeća.
Prvostupanjsko i Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo su neovisni i imaju
isključivu nadležnost rješavanja disciplinskih stvari. Odluke Drugostupanjskoga
disciplinskog povjerenstva su konačne i obvezujuće i neće biti predmet nikakvoga
upravnog postupka ili daljnjeg sudskog postupka, osim ako nije drugačije predviđeno
ovim zakonom.
U slučajevima kada Drugostupanjsko disciplinsko povjerenstvo predloži disciplinsku
sankciju smjenjivanja, takav se prijedlog mora uputiti Vijeću kao cjelini, i
ono mora potvrditi odluke većinom glasova sukladno primjenjivim odredbama o
kvorumu. Ako Vijeće ne potvrdi sankciju smjenjivanja, Vijeće može izreći neku
drugu sankciju predviđenu ovim zakonom.
Članak 54.
Imenovanje i mandat članova
disciplinskih povjerenstava
Predsjednik Vijeća imenuje članove Prvostupanjskoga i Drugostupanjskoga disciplinskog
povjerenstva sukladno odredbama čl. 52. i 53.
Mandat članova traje jednu (1) godinu pod uvjetom da se završe započeti disciplinski
postupci.
Članak 55.
Disciplinski tužitelji - imenovanje, ovlasti i mandati
Predsjednik Vijeća imenuje jednog suca za disciplinskoga tužitelja za predmete
iz oblasti disciplinske odgovornosti sudaca.
Predsjednik Vijeća imenuje jednog tužitelja disciplinskim tužiteljem za predmete
iz oblasti disciplinske odgovornosti tužitelja.
Disciplinski tužitelj i članovi njegovoga tima ne smiju biti članovi Vijeća.
Disciplinski je tužitelj odgovoran za procjenu pravne valjanosti svih pritužbi,
za pokretanje svih predmeta u svezi sa disciplinskim prekršajima te za njihovo
zastupanje pred disciplinskim povjerenstvima Vijeća. Postupanje disciplinskoga
tužitelja propisuje se pravilima o disciplinskom postupku, a koja usvaja Vijeće.
Mandat disciplinskih tužitelja traje jednu (1) godinu.
Članak 56.
Pokretanje disciplinskog postupka
Svatko može, bez propisane forme, disciplinskom tužitelju podnijeti zahtjev
za pokretanje disciplinskoga postupka protiv suca i tužitelja.
Disciplinski tužitelj mora pregledati svaku pritužbu kako bi utvrdio da li pritužba
nakon pažljivoga i detaljnoga pregleda očito daje dovoljno dokaza da je neki
sudac ili tužitelj počinio disciplinski prekršaj kako bi se opravdalo upućivanje
predmeta Prvostupanjskom disciplinskom povjerenstvu.
Ako disciplinski tužitelj ustanovi da pritužba očigledno daje dovoljno dokaza
da je sudac, odnosno tužitelj, učinio disciplinski prekršaj, predmet mora proslijediti
na rješavanje Prvostupanjskom disciplinskom povjerenstvu.
Članak 57.
Prava stranaka tijekom disciplinskog postupka
Tijekom disciplinskoga postupka, sudac ili tužitelj protiv kojega se vodi postupak
ima slijedeća prava koja moraju biti zajamčena pravilima o disciplinskom postupku,
a koja usvaja Vijeće:
(1) pravo da na odgovarajući način bude upoznat o navodima o prekršaju
i dokazima koji podržavaju navode, uz pravo da odgovori pismeno
ili da usmenu izjavu na zapisnik;
(2) pravo na pravično i javno raspravljanje u razumnom roku pred neovisnim
i nepristrasnim, zakonom ustanovljenim povjerenstvom. Mediji i javnost
mogu biti isključeni tijekom cijele rasprave ili tijekom dijela rasprave u
interesu ćudoređa, javnoga reda ili nacionalne sigurnosti u demokratskom
društvu, kada to zahtijevaju interesi malodobnika ili zaštita privatnoga života
stranaka ili u mjeri u kojoj je to neophodno po mišljenju povjerenstva u posebnim
okolnostima kada bi prisustvovanje javnosti bilo
na štetu interesa pravde;
(3) pravo da ne daje odgovor na pitanja koja bi ga mogla izložiti kaznenom
gonjenju i pravo da bude nazočan na svakoj raspravi, te da se brani od optužbi
uz pomoć branitelja po svome izboru;
(4) pravo da odluke budu javno objavljene; i
(5) pravo da izjavi priziv Drugostupanjskom disciplinskom povjerenstvu
na svaku po njega negativnu odluku koju donese Prvostupanjsko
disciplinsko povjerenstvo.
Svi disciplinski postupci moraju biti pravični i transparentni, dok se kod izricanja
mjera mora rukovoditi načelom srazmjernosti.
Članak 58.
Načela određivanja sankcija
Prije izricanja sankcija za disciplinske prekršaje, disciplinska povjerenstva
uzimaju u obzir slijedeće činjenice:
(1) težinu učinjenoga disciplinskog prekršaja i njegove posljedice;
(2) stupanj odgovornosti;
(3) okolnosti pod kojima je disciplinski prekršaj učinjen;
(4) dosadašnji rad i ponašanje počinitelja prekršaja;
(5) sve druge okolnosti koje mogu utjecati na odluku o težini i vrsti
disciplinske sankcije; i
(6) da će se disciplinska sankcija smjenjivanja s dužnosti izreći samo u
slučajevima kada se utvrdi težak disciplinski prekršaj, a jasno je, s
obzirom na težinu prekršaja, da počinitelj prekršaja nije podoban da i dalje
ostane na dužnosti.
Članak 59.
Zastarjelost pokretanja disciplinskog postupka
Disciplinski postupak ne može biti pokrenut protiv suca ili tužitelja po
istjecanju više od pet (5) godina od dana kada je navodni prekršaj počinjen.
Vijeće ne može pokrenuti disciplinski postupak protiv suca ili tužitelja po
istjecanju više od dvije (2) godine od dana kad je Vijeće primilo prvu pritužbu
ili informaciju o navodnom prekršaju.
Članak 60.
Zastarjelost vođenja disciplinskog postupka
Postupak za utvrđivanje disciplinske odgovornosti mora se okončati u roku od
godinu dana od dana pokretanja disciplinskog postupka, osim ukoliko se ne utvrdi
razlog koji produženje ovog roka čini opravdanim.
Članak 61.
Opće odredbe o vođenju evidencije i objavljivanju
konačnih disciplinskih odluka
Vijeće vodi evidenciju o svim izrečenim disciplinskim sankcijama.
Disciplinske sankcije, izuzev pismenih opomena, objavljuju se u ''Službenim
novinama Federacije BiH'' i odgovarajućim kantonalnim službenim glasilima za
područje gdje sudac ili tužitelj protiv koga je sankcija izrečena obnaša svoju
službenu dužnost.
POGLAVLJE VII - PRIVREMENO UDALJENJE SUDACA
ILI TUŽITELJA OD VRŠENJA DUŽNOSTI DO
OKONČANJA KAZNENOG POSTUPKA, DISCIPLINSKOG
POSTUPKA ILI POSTUPKA SMJENJIVANJA
Članak 62.
Obvezno privremeno udaljenje od vršenja dužnosti
Vijeće određuje da se od vršenja dužnosti privremeno udalje sudac ili tužitelj:
(a) protiv kojega je nadležni tužitelj podigao optužnicu za kazneno djelo za
koje zakon predviđa kaznu zatvora; ili
(b) ako je sudac ili tužitelj stavljen u pritvor.
Članak 63.
Diskreciono privremeno udaljenje od vršenja dužnosti
Vijeće može odrediti privremeno udaljenje suca ili tužitelja od vršenja
dužnosti:
(a) ako je protiv suca ili tužitelja pokrenuta istraga u kaznenom postupku;
(b) ako je protiv njega pokrenut postupak smjenjivanja;
(c) ako je protiv njega pokrenut disciplinski postupak; ili
(d) ako je vršenje službenih dužnosti otežano zbog njegovoga mentalnog,
emocionalnog ili fizičkog stanja;
(e) ako Vijeće utvrdi da se disciplinska odgovornost ne može na pravi
način utvrditi, a da se sudac ili tužitelj privremeno ne udalje od vršenja
dužnosti tijekom postupka.
Članak 64.
Pokretanje postupka privremenoga udaljenja
od vršenja dužnosti
Vijeće može privremeno udaljiti suca ili tužitelja na svoju inicijativu, na
zahtjev disciplinskoga tužitelja ili na zahtjev predsjednika suda ili tužitelja
u čijem sudu, odnosno tužiteljstvu, taj sudija, odnosno tužitelj, obnaša dužnost.
Nakon saznanja o događajima iz čl. 62. i 63. ovoga poglavlja, predsjednik suda,
odnosno tužitelj takvu informaciju odmah dostavlja Vijeću.
Članak 65.
Odluke o privremenom udaljenju od vršenja
dužnosti i prizivi
Odluku o privremenom udaljenju od vršenja dužnosti u slučajevima iz čl. 62.
i 63. donosi Prvostupanjsko disciplinsko povjerenstvo Vijeća.
Svi se prizivi na odluke o privremenom udaljenju izjavljuju Drugostupanjskom
disciplinskom povjerenstvu Vijeća.
Odluku Drugostupanjskog disciplinskog povjerenstva neće biti predmetom bilo
kakvoga upravnog ili daljnjeg sudskog postupka.
Članak 66.
Ograničenje trajanja privremenog udaljenja
od vršenja dužnosti
Sudac, odnosno tužitelj neće biti privremeno udaljeni u razdoblju dužem od
šest (6) mjeseci od dana udaljenja od vršenja dužnosti, ako se u tom roku ne
pokrene postupak smjenjivanja, disciplinski postupak ili kazneni postupak. Ako
privremeno udaljenje od vršenja dužnosti traje duže od šest (6) mjeseci, a ne
pokrene se postupak smjenjivanja, disciplinski postupak ili kazneni postupak,
privremeno udaljenje se automatski ukida po istjecanju roka od šest mjeseci.
POGLAVLJE VIII - NESPOJIVOST DUŽNOSTI U SUDSTVU
I TUŽITELJSTVU S DRUGIM DUŽNOSTMA I IMUNITET
Nespojivost
Članak 67.
Opća zabrana vršenja nespojivih dužnosti
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja ne smije obnašati nikakvu dužnost
koja je nespojiva s njegovom dužnošću ili dužnost za koju se smatra da ometa
ispravno i nepristrasno vršenje sudačke ili tužiteljske dužnosti, ili koja može
imati negativan utjecaj na neovisnost ili ugled sudačke ili tužiteljske dužnosti,
dovesti u sumnju njegovu sposobnost da postupa nepristrasno ili štetiti ugledu
sudačke ili tužiteljske dužnosti.
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja ne smije biti član niti obnašati
bilo kakvu dužnost u organima političkih stranaka, odnosno udrugama ili fondacijama
povezanim s političkim strankama i uzdržavat će se od sudjelovanja u aktivnostima
političkih stranaka koje imaj javni karakter.
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja ne smije biti član nikakve organizacije
koja vrši diskriminaciju na temelju rase, boje, spola, seksualne opredjeljenosti,
vjerske pripadnosti ili etničkoga podrijetla ili nacionalne pripadnosti niti
smije ugovoriti uporabu objekata koji pripadaju takvim organizacijama, te mora
istupiti iz takvih organizacija odmah nakon što dozna za takvo njihovo postupanje.
Članak 68.
Zabrana obnašanja javnih dužnosti, dužnosti iz
pravne oblasti i drugih dužnosti
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja ne smije vršiti nikakvu drugu
javnu dužnost koja je nespojiva s obnašanjem sudačke odnosno tužiteljske dužnosti,
osim ako zakon drugačije ne propisuje.
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja ne smije biti odvjetnik, bilježnik
niti raditi druge poslove koji se vrše uz naplatu, a koji su nespojivi s obnašanjem
sudačke ili tužiteljske dužnosti, osim ako zakon drugačije ne propisuje. Izuzetno,
sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja mogu biti uključeni u akademske,
znanstvene ili slične aktivnosti u svrhu educiranja javnosti i mogu biti za
njih nagrađeni.
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja ne smije biti član upravnoga
ili nadzornoga odbora javnih ili privatnih poduzeća, ili drugih pravnih osoba.
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja ne smije obnašati nikakve druge
dužnosti koje mogu ometati vršenje sudačke ili tužiteljske dužnosti.
Članak 69.
Disciplinska odgovornost
Protiv suca, odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja koji krši odredbe ovoga
zakona koje se odnose na nespojivost sudačke ili tužiteljske dužnosti pokreće
se disciplinski postupak.
Članak 70.
Izvještavanje Visokoga sudbenog vijeća o aktivnostima
Ako predsjednik suda ili tužitelj smatra da su aktivnosti suca, odnosno tužitelja
ili zamjenika tužitelja nespojive sa sudačkom ili tužiteljskom dužnošću, sudac,
odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja izvještavaju se o tome, a predsjednik
suda ili tužitelj prosljeđuje predmet Vijeću koje donosi konačnu odluku. Postupak
se uređuje Poslovnikom o radu Vijeća.
Suci, odnosno tužitelji ili zamjenici tužitelja dostavljaju Vijeću, između ostaloga,
godišnje financijsko izvješće u kojem navode aktivnosti koje su vršili izvan
svoje sudačke, odnosno tužiteljske dužnosti, uključujući iznose koje su naplatili.
Financijsko izvješće uključuje informacije o supružniku i djeci koji su članovi
istoga kućanstva, a koji posjeduju dionice ili sudjeluju u rukovođenju privatnim
ili javnim poduzećima i udrugama, uključujući političke stranke.
Vijeće može zatražiti odgovarajuće informacije koje se uključuju u standardni
obrazac koji Vijeće izrađuje.
Imunitet
Članak 71.
Imunitet sudaca, tužitelja i zamjenika tužitelja
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja neće biti kazneno gonjen, uhićen
ili držan u pritvoru niti će odgovarati u građanskom postupku za mišljenja koja
da ili za odluke koje donose obnašajući svoje službene dužnosti.
U slučaju da se sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja pozove na svoj
imunitet, Vijeće je nadležno da sucu, odnosno tužitelju ili zamjeniku tužitelja
oduzme imunitet od kaznene ili građanske odgovornosti. Postupak se utvrđuje
Poslovnikom o radu Vijeća.
Posjedovanje imuniteta neće spriječiti ili odgoditi istragu u kaznenom ili građanskom
postupku koja se o nekoj stvari sukladno zakonu vodi protiv suca, tužitelja
ili zamjenika tužitelja.
POGLAVLJE IX - PRESTANAK OBNAŠANJA DUŽNOSTI
Članak 72.
Prestanak mandata za obnašanje dužnosti
Mandat suca i tužitelja prestaje:
1. za suca i zamjenika tužitelja, kada navrši starosnu dob propisanu za
obvezan odlazak u mirovinu;
2. za tužitelja, kada navrši starosnu dob propisanu za obvezan odlazak
u mirovinu ili nakon istjecanja razdoblja na koji je imenovan;
3. u slučaju podnošenja ostavke;
4. u slučaju njegovoga smjenjivanja od strane Vijeća kao rezultat
disciplinskog postupka;
5. ako se na temelju medicinske dokumentacije dokaže da je trajno izgubio
radnu sposobnost za obnašanje svoje sudačke ili tužiteljske dužnosti.
Kada sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja navrši starosnu dob za obvezan
odlazak u mirovinu, njegov mandat automatski prestaje. Mandat suca,
odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja iz točke 3. prvoga stavka ovoga članka
prestaje kada Vijeće zaprimi njegovu pismenu ostavku, a iz toč. 4. i 5. onda
kada to Vijeće odredi.
Mandat predsjednika suda prestaje nakon isteka mandata na koji je imenovan.
Članak 73.
Privremeni produžetak mandata
Predsjednik suda ili tužitelj čiji je mandat na koji je imenovan istekao i dalje
ima ista prava i dužnosti dok se ne imenuje novi predsjednik ili tužitelj.
U slučaju prestanka mandata predsjednika suda, on i pored toga nastavlja obnašati
sudačku dužnost u istom sudu, sukladno članku 72.
Članak 74.
Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu
Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu za suce Vrhovnoga suda je navršenih
70 godina života, a za suce ostalih sudova navršenih 67 godina života.
Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu za tužitelje i zamjenike tužitelja
je navršenih 67 godina života.
Starosna dob za obvezan odlazak u mirovinu za suce porotnike je navršenih
65 godina života.
POGLAVLJE X - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Opće odredbe
Članak 75.
Prijelazno razdoblje
Tijekom prijelaznog razdoblja u kojem će se reorganizirati sudovi i tužiteljstva
sukladno zakonu, Vijeće neće biti obvezno izvršavati ovlasti u svezi sa: (1)
predlaganjem broja sudačkih i tužiteljskih mjesta, (2) obvezama glede proračuna
sudova i tužiteljstava, (3) godišnjim proračunom i obavezama izvještavanja,
i (4) imenovanjem izvršnoga direktora. Vijeće je nadležno da prekine mandat
sudaca i tužitelja.
Tijekom prijelaznog razdoblja primjenjuju se odredbe ovoga zakona osim ako to
nije drugačije propisano odredbama ovoga poglavlja.
Prijelazno razdoblje trajat će do 31.12.2003. godine i može se produljiti dok
Vijeće ne izvrši svoje obveze utvrđene odredbama ovoga poglavlja.
Članak 76.
Sastav, imenovanje i trajanje mandata
Tijekom prijelaznog razdoblja Visoki će predstavnik imenovati članove Vijeća
navedene u članku 5. u mjeri u kojoj to bude moguće. Tijekom ovoga razdoblja
u sastav Vijeća ne ulazi sudac za prekršaje. Mandat domaćih članova je četiri
godine kao što je propisano u članku 6. ovoga zakona.
Visoki predstavnik također imenuje do osam (8) međunarodnih članova Vijeća.
Mandat međunarodnih članova Vijeća ograničava se na prijelazno razdoblje.
Visoki predstavnik određuje koji će međunarodni članovi obnašati dužnost predsjednika
i dopredsjednika tijekom prijelaznog razdoblja.
Članak 77.
Proceduralna pitanja
Međunarodni članovi raspravljaju i glasuju o svim stvarima o kojima odlučuje
Vijeće sa domaćim članovima iz Federacije Bosne i Hercegovine i dva (2) člana
iz Visokoga sudbenog i tužiteljskog vijeća Republike Srpske, što se uređuje
Poslovnikom o radu.
Predsjednik predsjeda u stvarima o kojima Vijeće odlučuje.
Dopredsjednik zamjenjuje predsjednika ako je predsjednik privremeno nenazočan.
Tijekom prijelaznog razdoblja sastanke saziva predsjednik. Ako je većina svih
članova nazočna, utvrdit će se kvorum. Vijeće odlučuje o stvarima većinom glasova
nazočnih članova koji glasuju. Glas predsjednika je odlučujući u stvarima o
kojima su glasovi podijeljeni.
Vijeće usvaja Poslovnik o radu kojim uređuje svoje postupanje tijekom prijelaznog
razdoblja.
Članak 78.
Tajništvo
Neovisno pravosudno povjerenstvo pomaže rad Vijeća tijekom prijelaznog razdoblja
i može vršiti dužnost disciplinskoga tužitelja u disciplinskim stvarima pred
Vijećem.
Izbor sudaca i tužitelja na dužnost
Članak 79.
Postupak imenovanja
Tijekom prijelaznog razdoblja, sve osobe koje ispunjavaju uvjete mogu se prijaviti
na javni natječaj za sudačka mjesta u svim sudovima, uključujući i mjesta predsjednika
sudova, kao i za mjesta tužitelja i zamjenika tužitelja u svim tužiteljstvima,
širom Federacije Bosne i Hercegovine.
Vijeće će procijeniti kvalifikacije, sposobnosti i podobnosti kandidata da obnašaju
sudačku ili tužiteljsku dužnost. Prilikom imenovanja primjenjuju se odredbe
Poglavlja 4. ovoga zakona, s izuzetkom sudaca i tužitelja koji budu obnašali
sudačke i tužiteljske dužnosti u vrijeme prijave na natječaj, na koje se neće
primjenjivati odredbe čl. 25. do 32. o uvjetima koji propisuju stručne kvalifikacije
za obnašanje dužnosti. Poglavljem 4. ovoga zakona uređuje se trajanje mandata
sudaca i tužitelja čije imenovanje vrši Vijeće.
Sudac, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja koji obnaša dužnost, a koji ne
bude odabran za sudačko, odnosno tužiteljsko mjesto može sukladno ovom članku
uložiti zahtjev za ponovno razmatranje:
(1) ukoliko Vijeće nije uzelo u obzir činjenice koje idu u prilog kandidata
pod uvjetom da je informacija dostavljena Vijeću prilikom prijave na
natječaj, ili
(2) ukoliko je kandidat sukladno članku 40. iskoristio svoje pravo da
pregleda prijavni materijal prije nego što je Vijeće donijelo odluku, a Vijeće
je po kandidata donijelo negativnu odluku na temelju informacija
koje nisu bile date na uvid kandidatu.
Vijeće vodi evidenciju o sucima koji nisu odabrani za sudačku dužnost, a koji
će moći obnašati dužnost kao pričuvni suci na temelju privremenoga imenovanja
kao ispomoć sudovima radi smanjenja broja neriješenih predmeta i pomoći u postupanju
u predmetima u sudovima koji su u procesu reorganizacije. Vijeće će privremeno
imenovati pričuvne suce na zahtjev predsjednika suda, pod uvjetom
da za tim postoji potreba kao i raspoloživa sredstva.
Članak 80.
Disciplinski postupak
Poglavlje 6. primjenjuje se na sva pitanja iz disciplinske oblasti. Izuzetno
od odredaba Poglavlja 6. disciplinski postupak može se pokrenuti za disciplinske
prekršaje iz čl. 49. i 50. ako od dana njihovoga izvršenja nije proteklo više
od dvanaest (12) godina.
Članak 81.
Otpuštanje iz službe
Sudac, predsjednik suda, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja koji bude obnašao
dužnost u vrijeme stupanja na snagu ovog zakona, a kojeg Vijeće ne odabere za
sudačku ili tužiteljsku dužnost, više nema mandat za obnašanje sudačke ili tužiteljske
dužnosti. Vijeće prekida mandat toga suca, predsjednika
suda, odnosno tužitelja ili zamjenika tužitelja.
Sudac, predsjednik suda, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja koji bude obnašao
dužnost u vrijeme stupanja na snagu ovoga zakona i koji se prijavi na natječaj
za mjesto suca ili tužitelja, a kojeg Vijeće ne odabere za sudačku ili tužiteljsku
dužnost, ima pravo na plaću u visini njegove posljednje plaće i na druge naknade,
uključujući zdravstveno i mirovinsko osiguranje, u razdoblju od šest mjeseci
nakon prekida mandata. Taj sudac, predsjednik suda, odnosno tužitelj ili zamjenik
tužitelja, međutim, nema pravo biti raspoređen ni na jedno radno mjesto u sudstvu
ili tužiteljstvu. Činjenica da sudac, predsjednik suda, odnosno tužitelj ili
zamjenik tužitelja nije odabran neće spriječiti njegovo kasnije imenovanje na
sudačko ili tužiteljsko mjesto.
Ostvarivanje prava iz stavka 2. prestaje kada ta osoba navrši starosnu dob propisanu
za obvezan odlazak u mirovinu za suce i tužitelje, kada će imati pravo na mirovinu
i druga prava sukladno zakonu.
Sudac, predsjednik suda, odnosno tužitelj ili zamjenik tužitelja koji podnese
ostavku tijekom prijelaznog razdoblja ima pravo na naknadu u visini osam (8)
mjesečnih plaća, osim ukoliko ostavka nije podnesena tijekom razdoblja od šest
(6) mjeseci prije nastupanja roka za obvezan odlazak u mirovinu, u kojem će
slučaju naknada iznositi četiri (4) mjesečne plaće.
Ostvarivanje prava iz ovoga članka osigurava organ nadležan za financiranje
rada sudova ili tužiteljstava o kojima je riječ.
Prestanak prijelaznog razdoblja
Članak 82.
Prestanak prijelaznog razdoblja
Prije nego što Vijeće izvrši obveze propisane odredbama ovoga poglavlja, predsjednik
će se obratiti nadležnim organima navedenim u članku 5. ovoga zakona i od njih
tražiti da izaberu, odnosno imenuju članove Vijeća.
Nakon obavijesti od strane predsjednika Vijeća, nadležni organi će predsjedniku
Vijeća dostaviti imena izabranih kandidata.
Nakon što dobije imena izabranih kandidata, predsjednik Vijeća će osigurati
urednu primopredaju poslova Vijeća novoizabranim članovima.
Sudovi za prekršaje
Članak 83.
Sudovi za prekršaje
Tijekom prijelaznog razdoblja, ovaj zakon se neće primjenjivati na suce za prekršaje
koji će se imenovati i disciplinski kažnjavati sukladno važećem zakonu.
Nakon istjecanja prijelaznog razdoblja i nakon što se izvrši reorganizacija
sudova za prekršaje, Vijeće će putem javnoga natječaja pozvati da se predaju
prijave za mjesta sudaca u svim sudovima za prekršaje i imenovati kandidate
na ova mjesta.
Ostale odredbe
Članak 84.
Značenje izraza
Izraz tužitelja ili tužiteljski,-a,-o uključuje zamjenika tužitelja, osim ukoliko
bi takva konstrukcija očito bila protivna cilju ovoga zakona.
Članak 85.
Ukidanje dosadašnjih povjerenstava
Federalno povjerenstvo i kantonalna povjerenstva za izbor i imenovanje sudaca
i tužitelja ustanovljena sukladno Zakonu o sudijskoj i tužiteljskoj funkciji
(''Službene novine Federacije BiH'', br. 20/01 i 37/01), ukidaju se ovim zakonom,
s tim što će Federalno povjerenstvo za izbor i imenovanje sudaca nastaviti sa
radom do 1.8.2002. godine kako bi Zastupničkom domu Parlamenta Federacije Bosne
i Hercegovine predložilo kandidate za imenovanje u Ustavni sud Bosne i Hercegovine.
Svi postupci, predmeti, dosjei i drugi spisi Federalnoga povjerenstva i kantonalnih
povjerenstava pomenutih u prethodnom stavku ustupaju se Vijeću radi postupanja
sukladno ovom zakonu.
Članak 86.
Primjena zakona
Ovaj se zakon primjenjuje u Federaciji Bosne i Hercegovine i njenim kantonima.
Zakonske odredbe sadržane u zakonima Federacije Bosne i Hercegovine ili njenih
kantona moraju se uskladiti s ovim zakonom, a sve odredbe koji nisu sukladne
ovom zakonu prestaju važiti.
Članak 87.
Stupanje na snagu
Ovaj zakon bit će objavljen u ''Službenim novinama Federacije BiH'' i stupit
će na snagu osam (8) dana od dana objave.
________________________________________