Koristeći se ovlastima koje su mi date člankom V Aneksa 10. (Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji glede tumačenja gore navedenog Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora, i posebno uzevši u obzir članak II. 1. (d) istog Sporazuma, prema kojem Visoki predstavnik ''pomaže, kada to ocijeni potrebnim, u rješavanju svih problema koji se pojave u vezi s civilnom provedbom'';
Pozivajući na točku XI. 2 Zaključaka Konferencije za provedbu održane u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojima je Vijeće za provedbu mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konačni autoritet u zemlji u vezi tumačenja Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora, kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme, u skladu sa gore navedenim, ''donošenjem obvezujućih odluka, kada to ocijeni neophodnim'', o određenim pitanjima, uključujući i (prema točki c) stava XI.2) ''mjere kojima se osigurava provedba Mirovnog sporazuma na cijelom području Bosne i Hercegovine i njenih entiteta'';
Pozivajući se također na točku I.2a Zaključaka pomenute Bosne konferencije
u kojoj se priznaje ''da je nepristrasno i neovisno sudstvo neophodno za vladavinu zakona i pomirenje u Bosni i Hercegovini'', da se postupak imenovanja sudaca mora temeljiti na profesionalnim kriterijima, da se mora uspostaviti institucija za edukaciju sudaca i tužitelja i da praćenje sudbenog sistema suštinski element pomenutog postupka;
Imajući u vidu točku II.2. Aneksa uz Deklaraciju Vijeća za provedbu mira (Madrid, 16. prosinca 1998.) u kojem se ''ističe važnost intenzivnih nastojanja
u provedbi reforme pravosuđa kojom koordinira Visoki predstavnik, kako bi se podržali napori tijela vlasti u BiH (Bosni i Hercegovini)'' i ''od Visokog predstavnika se traži, u konsultaciji sa organima vlasti, Vijećem Europe, OSCE-om, UNMIBH-om i drugim organizacijama dalje razvija opsežan strateški plan reforme pravosuđa, utvrđujući kratkopročne i dugoročne prioritete'';
Vodeći računa o tome da je istinski neovisan i nepristrasan sudski i tužiteljski
sustav neophodan da se ostvari vladavina zakona u svim kaznenim, građanskim
i gospodarskim stvarima i osigura unapređenje ljudskih prava i sloboda te pomirenje u Bosni i Hercegovini, kao i uspostavljanje funkcionalnog tržišnog gospodarstva;
S ciljem da se osigura da međunarodni standardi sadržani u ''Osnovnim načelima
neovisnosti sudova'' UN-a iz 1985., Preporuci Vijeća Europe broj R (94) 12 Ministarskog komiteta zemalja članica o ''Neovisnosti, efikasnosti i ulozi sudaca'' i Europskoj povelji Vijeća Europe o ''Statutu za suce'' budu ispoštovani
i da se uspostavi profesionalan, efikasan i nepristrasan postupak za odabir, imenovanje, stegovni postupak i postupak smjenjivanja sudaca i tužitelja u Federaciji Bosne i Hercegovine;
Smatrajući da se imenovanje, provedba stegovnog postupka protiv i smjenjivanje sudaca i tužitelja mora provoditi u skladu sa objektivnim kriterijima temeljenim na odgovarajućim stručnim kvalifikacijama i transparentnim procedurama kako bi se osiguralo sudstvo koje će biti legitimni
čuvar vladavine zakona u Federaciji Bosne i Hercegovine;
S ciljem da se osigura razvitak neovisnog i nepristrasnog sudstva i tužiteljske
dužnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine;
Razmotrivši i imajući u vidu sve gore navedeno, donosim slijedeću


O D L U K U

O AMANDMANIMA NA USTAV
FEDERACIJE BOSNE I HERCEGOVINE


Ustav Federacije Bosne i Hercegovine se mijenja i dopunjuje kako slijedi


Amandman LVI


U članku IV.B.7a (I) Ustava Federacije, riječi: ''sudaca federalnih sudova''
zamjenjuju se riječima: ''sudaca Ustavnog suda Federacije na prijedlog kandidata od strane Visokog sudbenog i tužiteljskog vijeća.''


Amandman LVII


U članku IV.C.3, iza riječi: ''svim sudovima'', dodaju se riječi: ''i ustrojstvu
svih sudova''.


Amandman LVIII


U članku IV.C.4, iza stavka 2., dodaju se novi st. 3. i 4., koji glase:
''3) Sudska vlast je samostalna i neovisna od izvršne i zakonodavne vlasti
Federacije.
4) Visoko sudbeno i tužiteljsko vijeće Federacije Bosne i Hercegovine
osigurava samostalnost, neovisnost, nepristrasnost, stručnost i efikasnost
sudova i tužiteljske dužnosti u Federaciji. Nadležnosti Visokog sudbenog
i tužiteljskog vijeća, između ostalog, uključuju imenovanje, vođenje
stegovnog postupka protiv i smjenjivanje sudaca, osim sudaca Ustavnog
suda Federacije, i obuhvataju i tužitelje i zamjenike tužitelja u Federaciji.
Sustav i dodatne nadležnosti Visokog sudbenog i tužiteljskog vijeća
utvrđuju se zakonom.''

Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 5.


Amandman LIX


Članak IV.C.6. Ustava Federacije mijenja se i glasi:
''1. Suce Vrhovnog suda, uključujući i predsjednika Suda, odabira, imenuje
provodi stegovni postupak protiv i smjenjuje Visoko sudbeno i tužiteljsko
vijeće, sukladno zakonu.
2. Suce Ustavnog suda predlaže predsjednik Federacije uz suglasnost
dopredsjednika, a za imenovanje je potrebna potvrda većine izaslanika Doma
naroda koji su prisutni i glasuju.
3. Suci Vrhovnog suda, osim sudaca u pričuvi, imenuju se doživotno,
ukoliko ovim ustavom nije drugačije utvrđeno, osim ako ne podnesu ostavku,
ne odu u mirovinu ili ne budu s razlogom smijenjeni od strane Visokog
sudbenog i tužiteljskog vijeća, sukladno zakonu.
Sucima Vrhovnog suda također može iznimno prestati sudbena dužnost kao
rezultat procesa odabira nakon preustroja Vrhovnog suda tijekom prijelaznog
razdoblja, kako se utvrđuje zakonom kojim se osniva Visoko sudno i
tužiteljsko vijeće Federacije. Navršenje starosne dobi propisane za obvezan
odlazak u mirovinu za suce Vrhovnog suda utvrđuje se zakonom.
4. Suci Ustavnog suda bit će u službi do dobi od 70 godina, osim ako ne
podnesu ostavku ili ne budu, s razlogom smijenjeni konsenzusom ostalih
sudaca toga suda.''


Amandman LX


Članak IV.C.7., mijenja se i glasi:
''1. Plaća i druge naknade sucu ne mogu biti umanjeni tijekom vršenja
sudbene dužnosti, osim kao posljedica stegovnog postupka sukladno zakonu.''
2. Plaća i drugi uvjeti obavljanja dužnosti, uključujući i imunitet, za sve suce
sudova Federacije utvrđuju se zakonom.''


Amandman LXI


U članku V.6. točka c) se briše.


Amandman LXII


Članak V.11. Ustava Federacije mijenja se i glasi:
''1. Kantoni imaju sudove koji imaju prizivnu nadležnost u odnosu na
općinske sudove u svom kantonu i prvostupanjsku nadležnost u stvarima
koje ne spadaju u nadležnost tih sudova, te druge nadležnosti utvrđene
zakonom.
2. Suce kantonalnih sudova, uključujući i predsjednike sudova, odabira,
imenuje, provodi stegovni postupak protiv i smjenjuje Visoko sudbeno i
tužiteljsko vijeće Federacije sukladno zakonu.
3. Suci kantonalnih sudova, osim sudaca u pričuvi, imenuju se doživotno,
osim ako ne podnesu ostavku, ne odu u mirovinu ili ne budu s razlogom
smijenjeni od strane Visokog sudbenog i tužiteljskog vijeća sukladno zakonu
Federacije. Sucima kantonalnih sudova isto tako može iznimno prestati
sudbena dužnost kao rezultat procesa odabira nakon preustroja kantonalnih
sudova tijekom prijelaznog razdoblja, kako se utvrđuje zakonom kojim se
osniva Visoko sudbeno i tužiteljsko vijeće. Navršenje starosne dobi propisane
za obvezan odlazak u mirovinu za suce kantonalnih sudova utvrđuje se
zakonom Federacije.
Uvjeti obavljanja dužnosti, uključujući i imunitet, za suce kantonalnih sudova
utvrđuju se zakonom Federacije.
Plaća i druge naknade sucu ne mogu biti umanjeni za vrijeme obavljanja
sudbene dužnosti, osim kao posljedica stegovnog postupka sukladno zakonu.''


Amandman LXIII


Članak VI.7. Ustava Federacije mijenja se i glasi:
''1. Općinski sudovi, koji se mogu osnovati za područje jedne ili više općina,
imaju nadležnost u svim građanskim i kaznenim stvarima, osim ako ovim
ustavom, kantonalnim ustavom ili zakonom Federacije ili zakonom kantona
izvorna nadležnost nije dodijeljena nekom drugom sudu.
2. Općinski sudovi se osnivaju zakonom kantona i financira ih kantonalna
vlast.
3. Suce općinskih sudova, uključujući i predsjednike sudova, odabira, imenuje,
provodi stegovni postupak protiv i smjenjuje Visoko sudbeno i tužiteljsko
vijeće Federacije sukladno zakonu.
4. Suci općinskih sudova, osim sudaca u pričuvi, imenuju se doživotno,
osim ako ne podnesu ostavku, ne odu u mirovinu ili ne budu smijenjeni
od strane Visokog sudbenog i tužiteljskog vijeća sukladno zakonu. Sucima
općinskih sudova isto tako može iznimno prestati sudbena dužnost kao
rezultat procesa odabira nakon preustroja općinskih sudova tijekom
prijelaznog razdoblja, kako se utvrđuje zakonom kojim se osniva Visoko
sudbeno i tužiteljsko vijeće. Navršenje starosne dobi propisane za obvezan
odlazak u mirovinu za suce općinskih sudova utvrđuje se zakonom. Uvjeti
obavljanja dužnosti uključujući i imunitet, utvrđuju se zakonom Federacije.
Plaća i druge naknade sucu ne mogu biti umanjeni za vrijeme vršenja sudbene
dužnosti.''


Broj 161/02
23. svibnja 2002.
Sarajevo

Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.