VISOKI PREDSTAVNIK ZA BOSNU I HERCEGOVINU
Koristeci se ovlastima koje su mi date clankom V Aneksa
10. (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni
autoritet u zemlji glede tumacenja gore narecenoga Sporazuma o civilnoj
provedbi Mirovnog ugovora; i posebno uzevsi u obzir clanak II. 1. (d)
istoga Sporazuma, prema kojem Visoki predstavnik "pomaze, kada
Visoki predstavnik to ocijeni neophodnim u rjesavanju svih problema
koji se pojave u svezi s civilnom provedbom";
Pozivajuci se na stavak XI. 2. Zakljucaka konferencije za provedbu mira
odrzane u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojima je Vijece za
provedbu mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj
konacni autoritet u zemlji glede tumacenja Sporazuma o civilnoj provedbi
Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme,
sukladno gore narecenim "donosenjem obvezujucih odluka, kada to
ocijeni neophodnim," o odredjenim pitanjima, ukljucujuci i (prema
podstavku (c) stavka XI.2) mjere kojim se osigurava provedba Mirovnog
sporazuma na cijelom podrucju Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta,
koje "mogu ukljuciti poduzimanje mjera protiv osoba koje obnasaju
javnu funkciju ili duznosnika... za koje Visoki predstavnik ustanovi
da krse zakonske obveze preuzete sukladno Mirovnim sporazumom ili uvjete
za provedbu istog";
Konstatirajuci da je u stavku X.4 Aneksa Deklaracije koju je Vijece
za provedbu mira donijelo 16. prosinca 1998. godine u Madridu navedeno
da je Vijece potvrdilo da se vodjama kojima Visoki predstavnik zabrani
da obnasaju zvanicnu funkciju "takodjer moze zabraniti do daljnjeg
da se kandidiraju na izborima ili da obnasaju bilo koju drugu izabranu
ili imenovanu javnu funkciju unutar politickih stranaka."
Iz razloga navedenih u daljnjem tekstu ovim donosim sljedecu
O D L U K U
Zabranjuje se gospodinu Marku Tokicu da obnasa bilo koju zvanicnu, izabranu
ili imenovanu javnu funkciju te da se kandidira na izborima, kao i da
obnasa funkciju unutar politickih stranaka osim u slucaju ako mu ja
osobno ili sve do onog trenutka kada mu ja osobno, donosenjem nove Odluke,
izricito dozvolim da obnasa ili da se kandidira za iste.
Ova odluka stupa na snagu odmah i nece zahtijevati bilo kakve daljnje
proceduralne mjere. Stoga gospodin Tokic mora odmah prestati obnasati
svoju funkciju dopredsjednika HDZ BiH-a i isto tako prestati odmah i
sa obnasanjem funkcija i duznosti kako je to gore nareceno.
RAZLOZI ZA SMJENU
Gospodin Tokic je svojim ponasanjem jasno pokazao nepostivanje institucija
uspostavljenih sukladno Opcem okvirnom sporazumu za mir u Bosni i Hercegovini
i na taj nacin vrsio ozbiljne opstrukcije u procesu provedbe ovoga sporazuma.
Visoki predstavnik je, u petak 2. ozujka 2001. godine, dan prije "mitinga"
u Mostaru pod nazivom "Hrvatski narodni sabor", izdao javni
apel u kojem je jasno izrazio da "bilo koji pojedinac za kojeg
se utvrdi da je ukljucen u nelegalne radnje ili radnje usmjerene protiv
Daytonskog sporazuma, ukljucujuci i uspostavu i odrzavanje paralelnih
struktura, podlijeze sankcijama sukladno mojem mandatu. (...) Radnje
koje su usmjerene na podrivanje legalnih institucija Federacije BiH
nece se tolerirati."
Gospodin Tokic je namjerno ignorirao ovo upozorenje, kao i apele koje
je medjunarodna zajednica ponovila u nekoliko navrata pozivajuci sve
da trebaju djelovati u okviru pravnih institucija BiH. Navodne "odluke"
donesene u Mostaru 3. ozujka 2001. godine nemaju nikakovu pravnu snagu,
ali, bez obzira na to, predstavljaju ozbiljan pokusaj rusenja i podrivanja
ustavnog poretka koji je na snazi i u Federaciji i u Bosni i Hercegovini.
Gospodin Tokic je prihvatio funkciju takozvanog "predsjednika Hrvatske
samouprave". Preuzevsi vodecu ulogu u pruzanju potpore takvom ponasanju,
gospodin Tokic mora snositi osobnu odgovornost za svoja djela.
Broj 91/01
7. ozujka 2001. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.