VISOKI PREDSTAVNIK ZA BOSNU I HERCEGOVINU


Koristeci se ovlastenjima koja su mi data clanu V Aneksa 10. (Sporazum o civilnoj implementaciji Mirovnog dogovora) Opceg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja pomenutog Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovnog dogovora; i posebno uzevsi u obzir clan II 1. (d) istog Sporazuma, prema kojem ce Visoki predstavnik “pomoci, kada to ocijeni neophodnim, u iznalazenju rjesenja za sve probleme koji se pojave u vezi sa civilnom implementacijom”;
Uzimajuci u obzir stav XI 2. Zakljucaka Konferencije za implementaciju mira odrzane u u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojim je Vijece za implementaciju mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnoj implementaciji Mirovnog dogovora kako bi pomogao u rjesavanju svih poteskoca, kako je to navedeno u gornjem tekstu, “putem donosenja obavezujucih odluka, kada to ocijeni neophodnim”, po odredjenim pitanjima, ukljucujuci i (prema podstavu (c) Zakljucaka) mjere kojima se osigurava implementacija Mirovnog sporazuma na citavoj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih entiteta, a koje mogu ukljuciti i mjere protiv osoba koje su nosioci javnih funkcija ili duznosnici... za koje Visoki predstavnik utvrdi da krse zakonske obaveze preuzete Mirovnim sporazumom ili uvjete njegove implementacije”;
Uzimajuci u obzir da je Vijece za implementaciju mira na svom sastanku odrzanom u Briselu 23. maja 2000. godine izrazilo svoju duboku zabrinutost u pogledu “ukorijenjene korupcije u BiH koja negativno utjece na demokratsko rukovodjenje, gubitak javnih sredstava, te ometa razvoj trzisne ekonomije”.
Uzimajuci u obzir da je “Elektroprivreda” preduzece u drustvenom vlasnistvu koje zauzima izuzetno vazno mjesto u privrednom zivotu Bosne i Hercegovine.
Zbog gore navedenih razloga, ovim donosim slijedecu


O D L U K U


kojom smjenjujem gospodina Edhema Bicakcica sa mjesta generalnog direktora preduzeca Elektroprivreda i zabranjujem mu da vrsi bilo koju zvanicnu, izabranu ili imenovanu javnu funkciju, osim ukoliko ili sve dok mu novom odlukom izricito ne odobrim da vrsi iste.
Ova odluka stupa na snagu odmah i ne zahtijeva dalje proceduralne mjere. Gospodin Bicakcic mora napustiti funkciju odmah.


Razlozi za smjenu


1 – Cinjenice

Za vrijeme obavljanja funkcije premijera Federacije Bosne i Hercegovine, gospodin Edhem Bicakcic je zloupotrijebio svoja ovlastenja i time na ozbiljan nacin, slijedecim postupcima, opstruirao implementaciju Opceg okvirnog sporazuma za mir:
A. Premijer je zloupotrijebio svoja ovlastenja time sto je na nezakonit nacin formirao federalni Zavod za zaposljavanje i dozvolio preusmjeravanje sredstava za zaposljavanje u neovlastene svrhe.
(1) 17. maja 1999. godine, ili priblizno tog datuma, bivsi premijer Bicakcic je naredio formiranje federalnog Zavoda za zaposljavanje i takodjer je ukazom imenovao vrsioca duznosti direktora Zavoda. To je uradjeno bez obzira na cinjenicu sto bi se vanbudzetska institucija, kao sto je to federalni zavod za zaposljavanje, mogla jedino formirati na osnovu zakona koji je donesen putem uobicajene parlamentarne procedure; to je bila neregularnost koja je morala biti ispavljena odlukom Visokog predstavnika od 15. decembra 2000. godine.
(2) Federalni Zavod za zaposljavanje je izvrsio prijenos sredstava u iznosu od 24. miliona KM, uplacenih na ime doprinosa za zaposljavanje u periodu 1999. godine u federalno Ministarstvo za pitanja boraca i invalida, bez pravnog ovlastenja. 1999. godine federalni Zavod za zaposljavanje je takodjer nepropisno dodijelio 19 preduzeca iznos u vrijednosti od 1 milion KM na ime kratkorocnog zajma. Federalni Zavod za zaposljavanje je nakon toga otpisao dug na ime tih zajmova, zbog cega su sada predmet policijske istrage.
(3) Aktivnosti vezane za federalni Zavod za zaposljavanje ne samo da su obavljane na osnovu nezakonitog mandata, nego su takodjer dovele do preusmjeravanja vanbudzetskih doprinosa za zaposljavanje na ministarstva, bez odobrenja parlamenta. Kao direktan rezultat postupaka premijera Bicakcica, javna sredstva nisu opravdavana na zakonit i transparentan nacin. Ovim transakcijama su zanemarene parlamentarne nadleznosti u pogledu budzetskih sredstava i time je narusen princip demokratske parlamentarne kontrole nad vladom.
B) Premijer je zloupotrijebio svoja ovlastenja time sto je nezakonito izvsio prijenos iznosa od 825.000 KM iz federalnog budzeta na jedno privatno udruzenje.
(1) U periodu mart – juni 2000. godine, bivsi premijer Bicakcic je naredio transfer sredstava iz federalnih tekucih rezervi iz federalnog budzeta u Udruzenje porodica sehida i poginulih boraca. On je naredio tri takve transakcije u ukupnom iznosu od 825.000 KM i to 31. marta, 24. maja i 7. juna 2000. godine, od cega je jedan transfer izvrsen u iznosu od 500.000 KM, a dugi u iznosu od 300.000 KM. Pomenutim transakcijama iz tekucih rezervi zanemaren je uslov iz Zakona o izvrsenju budzeta prema kojem je potrebna saglasnost vlade za takve transakcije. Tim transakcijama je takodje zanemaren i ustavni princip odgovornosti Vlade prema parlamentu i ugrozena kontrola ministara unutar vlade.
(2) Sredstva koja je premijer Bicakcic prenio na Udruzenje porodica sehida i poginulih boraca su koristena u svrhe dalje kapitalizacije privatne Seh-in banke. Takav postupak ne samo da je predstavljao zloupotrebu javnih sredstava s obzirom da Vlada nije izdala odobrenje za takvu radnju, nego je takodjer ugrozio konsolidaciju bankovnog sistema koji inace predstavlja bitnu komponentu ekonomske reforme. Istovremeno su te transakcije dovele u opasnost povjerenje u banke, s obzirom da takva manipulacija kapitalizacijom banaka, u svrhu prevare, otvara mogucnost ukidanja bankovne licence.
Putem potpisivanja dokumenta na osnovu kojeg je izvrsen transfer sredstava, bivsi premijer Bicakcic je licno potpomogao preusmjeravanje javnih prihoda u iznosu od 825.000 KM za gore pomenutu transakciju.
(3) Bivsi premijer Bicakcic je cijelo vrijeme bio odgovoran, i jos uvijek ima odgovornost, da osigura da se rasporedjivanje javnih sredstava koja su namijenjena za zadovoljavanje socijalnih potreba vrsi iskljucivo u te svrhe. Pored toga, nacin i vrijeme u koje su izvrsene ove transakcije, kao i veza izmedju Udruzenja porodica sehida i poginulih boraca i politicke stranke bivseg premijera, dokazuju namjeru nezakonitog preusmjeravanja javnih sredstava.
C) Bivsi premijer je na neodgovarajuci nacin otvorio bankovni racun u ime Vlade Federacije, te je taj racun koristio za finansiranje aktivnosti po vlastitom nahodjenju, a pri tome nije nikome odgovarao za takve radnje koje je provodio na netransparentan nacin.
(1) U periodu oko januara 2000. godine, bivsi premijer Bicakcic je u ime Vlade Federacije, ali bez njenog izricitog odobrenja, otvorio “racun za komisione poslove” u BOR banci u Sarajevu. Na ovaj racun je nakon toga polozena suma u iznosu 2,5 miliona DM koju je odobrila Ambasada BiH u Becu. Vlada Federacije nije donijela nikakvu odluku u vezi otvaranja gore pomenutog racuna, nije uspostavila parametre za raspodjelu sredstava sa tog racuna, niti je iznos sa pomenutog racuna registriran kod Ministarstva finansija.
(2) Bez obzira na gore pomenuto, bivsi premijer Bicakcic je nakon toga sumu u iznosu kredita na ovom racunu rasporedio na tri primaoca, i to BRT, gradjevinsku firmu “UNIGRADNJA” i Stambeni fond u Sarajevu.
(2.1.) Gore pomenuto rasporedjivanje sredstava sa “racuna za komisione poslove” i upucivanje tih sredstava na BRT predstavljalo je krsenje principa zabrane neovlastenog mijesanja javnog sektora u rad privatnih televizijskih stanica, te je osiguralo podrsku televizijskoj stanici koju podrzava jedna politicka stranka, tacnije SDA. Putem transfera 100.000 KM ovoj televizijskoj stanici, bivsi premijer Bicakcic je prekrsio ustavni princip ravnopravnosti politickih stranaka.
(2.2.) Transfer sredstava firmi “UNIGRADNJA”, navodno u svrhu kompenzacije ove firme za materijale koje je obezbijedila za odbranu Sarajeva u toku rata, je takodjer bio neregularan. Zahtjev za kompenzaciju u ove svrhe je trebao biti upucen Ministarstvu finansija ili drugoj kompetentnoj ministarskoj instituciji. Takvo ministarsko tijelo bi u tom slucaju moralo izvrsiti preispitivanje zahtjeva, kako bi utvrdilo njegovu validnost. Sredstva koja su upucena “UNIGRADNJI” (700.000 DM) su poslije toga prebacena za predizbornu kampanju stranke SDA.
(2.3.) Izvrseni transfer sredstava na Stambeni fond Sarajevo predstavlja podrivanje nadleznosti ministra finansija ciji je zadatak da garantira implementaciju Zakona o izvrsenju budzeta i da vrsi nadzor nad finansijskim kretanjima javnih sredstava.
(3) Neregularno uspostavljanje “racuna za komisione poslove” u ovom slucaju predstavlja jos jedan primjer zloupotrebe funkcije u Federalnoj Vladi koju je izvrsio bivsi premijer Bicakcic.
D) Bivsi premijer Bicakcic je nezakonito izdao Odluku broj 261, kojom se bez legitimnog razloga povlace prijave koje je Carinska uprava podnijela protiv osoba koje su izbjegle placanje carina.
(1) Carinska uprava pri Ministarstvu financija Federacije Bosne i Hercegovine je u januaru 2000. godine identificirala vise od 900 vozila koja nisu ocarinjena na osnovu cinjenice da su imala dokumente sa krivotvorenim carinskim pecatima. Na taj nacin je uvoznik bio u mogucnosti da izbjegne placanje carine. U toku procesa istrage zaplijenjeno je oko 150 vozila, a protiv vlasnika je pokrenut prekrsajni postupak.
(2) Ministarstvo finansija Federacije Bosne i Hercegovine je 10. oktobra 2000. godine razmatralo prijedlog da se izda nalog na osnovu kojeg ce se zaplijenjena vozila vratiti njihovim vlasnicima, nakon sto vlasnici plate gore pomenutu carinu. Istovremeno je predlozeno da prekrsajni postupak protiv vlasnika treba biti prekinut u onim slucajevima gdje prvostepeni organ nije donio odluku. Medjutim, gore pomenuti prijedlog je povucen nakon sto je 11. oktobra 2000. godine Carinska uprava izdala misljenje o nezakonitosti predlozenog nacina djelovanja.
(3) Usprkos gore pomenutom, gospodin Bicakcic je u svojstvu premijera Federacije Bosne i Hercegovine u oktobru 2000. godine ipak potpisao Odluku broj 261. U Odluci se ne navodi tacan datum potpisivanja.
Ovom odlukom se naredjuje Carinskoj upravi Ministarstva finansija Federacije Bosne i Hercegovine da odustane od svih prijava protiv vlasnika gore pomenutih vozila. Nadalje, u navedenoj Odluci se, bez ikakvog pravnog osnova, kaze da se osobama koje su otkupile svoja zaplijenjena vozila treba isplatiti iznos koji odgovara iznosu koji su te osobe platile kao carinu, kao i da im je potrebno isplatiti druge troskove koje su imali.
(4) Uzimajuci u obzir cinjenicu da je Carinska uprava ispravno pokrenula postupak, u skladu sa clanom 16. Zakona o carinama Federacije Bosne i Hercegovine, gore pomenuta odluka broj 261. je bila nezakonita.


2. Zakljucci

Gore pomenuti niz transakcija i slucajeva ilustrira nacin ponasanja bivseg premijera Bicakcica ukljucujuci, izmedju ostalog, nepostivanje fiskalnih pravila i propisa. Putem zloupotrebe premijerskih ovlastenja, bivsi premijer Bicakcic je efikasno zloupotrijebio i preusmjeravao javna finansijska sredstva putem sistema finansijskih spekulacija od kojih je na kraju korist imala stranka SDA. Njegove aktivnosti su takodje vodile ka podrivanju demokratskih institucija kao i nanosenju stete demokratskim procesima i procesima u okviru uspostave privatnih elektronskih medija.
S obzirom da je bivsi premijer Bicakcic ranije imao visoku funkciju u okviru Vlade Federacije, te da sada vrsi vaznu funkciju u jednom vaznom javnom preduzecu, on je tokom svog mandata bio ukljucen u niz transakcija i slucajeva koji pokazuju neregularnosti koje je uporno provodio. Sve gore omenute radnje su imale stetne posljedice na vrsenje vlasti, vladavinu prava i uspjesnu fiskalnu praksu.
Iz gore pomenutog proizilazi da je doslo do izbjegavanja kako zakona tako i propisnog nacina vrsenja vlasti, a oba ova faktora imaju kljucni znacaj za uspjeh Daytonskog mirovnog procesa. Pored toga, nanesena je direktna ili indirektna steta politici provodjenja reforme u oblasti medija, carina, bankarstva i zaposlavanja.
Dozvoliti bivsem premijeru Bicakcicu da ostane na funkciji znacilo bi podrivanje principa potpune transparentnosti i evidentnog integriteta u javnom zivotu. Iz tog razloga bivsi premijer Bicakcic mora biti smijenjen s funkcije, kako bi se izbjeglo podrivanje samog procesa implementacije mira.


Broj 86/01
23. februara/veljace 2001. godine
Sarajevo

Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, s.r.