VISOKI PREDSTAVNIK
ZA BOSNU I HERCEGOVINU
Koristeci se ovlastima koja su mi povjerene clankom V Aneksa 10. (Sporazum
o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma za mir
u Bosni i Hercegovini, prema kojemu je Visoki predstavnik konacni autoritet
u zemlji glede tumacenja pomenutog Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog
ugovora; i posebno uzevsi u obzir clanak II 1. (d) gore navedenog Sporazuma,
prema kojemu Visoki predstavnik ima ovlasti da pruza pomoc, kada
to ocijeni neophodnim, u iznalazenju rjesenja za sve probleme koji se
pojave u svezi s civilnom provedbom;
Pozivajuci se na stavak XI 2. Zakljucaka Vijeca za provedbu mira koje
se sastalo u Bonnu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojemu je Vijece
za provedbu mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi
svoj konacni autoritet u zemlji glede tumacenja Sporazuma o civilnoj
provedbi Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za
probleme, kako je prethodno receno, donosenjem konacnih odluka,
kada to bude smatrao neophodnim, u svezi s odredjenim pitanjima,
ukljucujuci (sukladno podstavku (c) ovog stavka) i mjere u svrhu osiguranja
provedbe Mirovnog sporazuma na citavom teritoriju Bosne i Hercegovine
i njenih entiteta;
Pozivgajuci se dalje na clanak I: 1 pomenutog Aneksa 10., u kojemu se
izricito navodi promoviranje ljudskih prava i povratka raseljenih osoba
izbjeglica;
Imajuci u vidu 4 djelimicne Odluke koje je donio Ustavni sud Bosne i
Hercegovine o ustavnosti odredjenih odredbi Ustava entiteta, i to od
28., 29. i 30. sijecnja 2000. godine (Sluzbeni glasnik BiH,
broj 11/00 od 7. travnja 2000); od 18. i 19. veljace 2000. godine (Sluzbeni
glasnik BiH, broj 17/00 od 30. lipnja 2000; od 30. lipnja i 1.
srpnja 2000. godine (Sluzbeni glasnik BiH, broj 23/00, od
14. rujna 2000. godine) i od 18. i 19. kolovoza 2000. godine (Sluzbeni
glasnik BiH, broj 36/00 od 31. prosinca 2000.), pri cemu su sve
stupile na snagu nakon objavljivanja u Sluzbenom glasniku BiH;
Imajuci u vidu zakonsku obvezu nametnutu Federaciji Bosne i Hercegovine
i Republici Srpskoj da donesu amandmane na svoje Ustave sukladno Odluci
Ustavnog suda od trenutka stupanja na snagu istih;
Uzimajuci u obzir osjetljivost pitanja koja se posebno odnose na trecu
djelimicnu odluku Ustavnog suda Bosne i Hercegovine od 30. lipnja i
1. srpnja 2000. godine, u tzv. predmetu konstitutivnih naroda,
kao i ogromni znacaj provedbe ove odluke za buducnost Bosne i Hercegovine
i svih njenih gradjana;
Svjestan potrebe postavljanja jasnih vremenskih rokova za provedbu ove
odluke kako bi se osiguralo da takva provedba bude izvrsena bez epotrebnog
odlaganja;
Svjestan takodjer potrebe da se svi gradjani Bosne i Hercegovine uvjere
da ce tijekom perioda potrebitog za provedbu ove odluke vitalni interesi
konstitutivnih naroda i ostalih biti u cjelosti zasticeni tijekom ovog
perioda, i da se, sukladno Europskoj konvenciji o ljudskih pravima i
osnovnim slobodama, onemoguci diskriminacija na cijelom teritoriju Bosne
i Hercegovine, kao i da se osigura postivanje svih prava koja su zagarantirana
narecenom Konvencijom;
Imajuci u vidu da su prema clanku 54. Poslovnika Zastupnickog doma Parlamenta
Federacije Bosne i Hercegovine (Sluzbene novine Federacije BiH,
broj 8/97) i prema clanku 61. Poslovnika Narodna skupstine Republike
Srpske (Sluzbeni glasnik Republike Srpske, broj 10/96) osnovana
stalna radna tijela u formi ustavnih povjerenstava;
Imajuci u vidu i to da prema gore pomenutim Poslovnicima navedena povjerenstva
imaju zadacu ne samo da pripremaju prijedloge ustavnih amandmana nego
i da prate provedbu istih u odgovarajucem entitetu;
Odlucan u tome da se ovom odlukom ne utjece i ne zadire u punu ustavnu
ulogu Doma naroda Federacije Bosne i Hercegovine i Ustavnog povjerenstva
Doma naroda Federacije Bosne i Hercegovine sa svim njihovim nadleznostima,
duznostima i odgovornostima;
Imajuci u vidu i uzimajuci u obzir gore navedeno, ovim donosim slijedecu
O D L U K U
1. Ustavo povjerenstvo Zastupnickog doma Parlamenta Federacije Bosne
i Hercegovine i Povjerenstvo za ustavna pitanja Narodne skupstine Republike
Srpske duzna su pripremiti prijedloge za provedbu, unutar svojih odgovarajucih
entiteta, pomenute djelimicne odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine
od 30. lipnja i 1. srpnja 2000. godine najkasnije do 15. ozujka 2001.
godine
2. Ustavno povjerenstvo Zastupnickog doma Parlamentarne skupstine Federacije
Bosne i Hercegovine i Povjerenstvo za ustavna pitanja Narodne skupstine
Republike Srpske su nadalje, za vrijeme prijelaznog perioda, dok ne
dodje do provedbe Odluke, duzna djelovati na takav nacin u Federaciji
Bosne i Hercegovine, odnosno u Republici Srpskoj, kako bi osigurali
punu zastitu vitalnih interesa komstitutivnih naroda i ostalih za vrijeme
tog perioda, te kako bi se, sukladno Europskoj konvenciji o ljudskim
pravima i osnovnim slobodama, onemogucila diskriminacija na cijelom
teritoriju Bosne i Hercegovine;
3. Narecena ustavna povjerenstva se sazivaju u Federaciji Bosne i Hercegovine
i Republici Srpskoj najkasnije u roku od sedam dana od dana objavljivanja
ove odluke u Sluzbenom glasniku BiH.
4. Ovom odlukom se ukidaju sva pravila i propisi koji su na snazi u
entitetima, a koji se ticu sastava narecenih povjerenstava Zastupnickog
doma Federacije Bosne i Hercegovine i Narodne skupstine Republike Srpske.
Sve dok se narecena implementacija ne izvrsi (nakon cega ce se postojeca
pravila u svezi s sastavom ponovo primjenjivati, pod uvjetom da su usuglasena
sa izmijenjenim i dopunjenim ustavima Federacije Bosne i Hercegovine,
odnosno Republike Srpske (narecena povjerenstva ce biti sastavljena
od jednakog broja zastupnika iz svakog konstitutivnog naroda Bosne i
Hercegovine, ukljucujuci i predstavnike ostalih.
5. Svako povjerenstvo sastoji se od 16 clanova koje imenuje Visoki predstavnik
iz redova izabranih zastupnika iz Zastupnickog doma Parlamenta Federacije
Bosne i Hercegovine i Narodne skupstine Republike Srpske a u okviru
toga broja mogu se imenovati i eksperti i to izvan sastava zastupnika.
Visoki predstavnik takodjer imenuje predsjedatelje oba povjerenstva.
6. Predsjedatelja Zastupnickog doma i Doma naroda te predsjedatelj Narodne
skupstine Republike Srpske nadleznim povjerenstvima upucuju primjerke
zakona, propisa ili odluka koje Vlada ili drugi predlagac uputi na razmatranje
Zastupnickom domu Federacije Bosne i Hercegovine, odnosno Narodnoj skupstini
Republike Srpske, najkasnije u roku od 10 dana prije nego sto nadlezna
Vlada ili drugi predlagac te prijedloge podnesu gore narecenim tijelima.
7. U slucaju da bilo koja tri clana navedenih povjerenstava smatraju
da je zakon, propis ili odluka Vlade koja je donesena ili se predlaze
njeno donosenje u narednom periodu i u navedenom prijelaznom periodu
u entitetu, stetna za vitalne interese konstitutivnih naroda ili ostalih
ili prijeti da ih narusi, ili da je u suprotnosti sa principom slobode
od diskriminacije na cjelokupnom teritoriju Bosne i Hercegovine, ili
da krsi odredbe Europske konvencije o ljudskim pravima, predsjedatelj
nadleznog povjerenstva saziva sastanak povjerenstva najkasnije u roku
od pet dana od dana primitka
obavijesti u pisanoj formi.
8. Sazivanje sastanka na gore nareceni nacin rezultira zaustavljanjem
svih procedura u Parlamentu ili Narodnoj skupstini, sve dok se ne usuglasi
nastavak procedure u Parlamentu ili Narodnoj skupstini, sukladno postupku
navedenom u daljnjem tekstu, ili, alternativno, dok se pitanje ne rijesi
Odlukom Visokog predstavnika.
9. U slucaju da se ustavno povjerenstvo sazove na nareceni nacin, svi
clanovi povjerenstva poduzimaju maksimalne napore da postignu dogovor
kojim ce se rijesiti pokrenuto pitanje u roku od tri puna dana od dana
sazivanja povjerenstva.
10. U slucaju da ustavno povjerenstvo ne uspije u utvrdjenom roku postici
dogovor koji ce dobiti potporu vecine clanova iz svakog konstitutivnog
naroda i ostalih, povjerenstvo odmah, putem svog predsjedatelja, podnosi
zahtjev Uredu Visokog predstavnika kako bi Visoki predstavnik konacno
rijesio pitanje na nacin koji on bude smatrao ispravnim, sukladno mandatu
koji mu je dala medjunarodna zajednica.
11. Kako bi se izbjegle nejasnoce, prethodno utvrdjene privremene mjere
u svezi s ustavnim povjerenstvima ponistit ce se stupanjem na snagu
izmjena i dopuna entitetskih ustava, sukladno odredbama stavka 1. ove
odluke.
12. Namjera ove odluke nije, niti se ista moze na bilo koji nacin ili
u bilo koje vrijeme smatrati takvom, neposredna ili posredna naznaka
nacina na koji ce se narecena djelimicna Odluka Ustavnog suda provesti
putem izmjena i dopuna Ustava Federacije Bosne i Hercegovine odnosno
Republike Srpske.
13. Ova odluka u svezi s procedurama Parlamenta i Narodne skupstine
se donosi kako bi se samo na privremenim osnovama modificirale te procedure
i ne moze se na bilo koji nacin ili u bilo koje vrijeme smatrati neposrednom
ili posrednom naznakom nacina na koji ce se popunjavati ili organizirati
druga tijela ili institucije unutar politickog tijela Bosne i Hercegovine.
14. Ova odluka ce se bez odlaganja objaviti u Sluzbenom glasniku
BiH i stupa na snagu na dan objavljivanja u Sluzbenom glasniku
BiH.
Ova odluka ce se takodjer objaviti u Sluzbenim novinama Federacije
BiH i Sluzbenom glasniku Republike Srpske.
Broj 81/01
11. sijecnja 2001. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.
Odluku sa ispravkama potpisao
26. sijecnja 2001. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.