ARBITRAZNA ODLUKA
Ja, Diarmuid P. Sheridan, Odlukom Visokog predstavnika od 5. veljace
2001. godine imenovan za neovisnog Arbitra, zelio bih reci da meni osobno
i mojoj zemlji ovo imenovanje predstavlja izuzetnu cast.
Dosao sam ovdje bez ikakvih predrasuda i prethodno stvorenih ideja osim
da uradim sve sto mogu da bi se doslo do fer i pravedne Odluke koja
je samo moja nakon sto odrzim saslusanja i proucim dokumenta (ukljucujuci
i karte koje su relevatne za moj zadatak).
Izbor irskog suca koji dolazi u Bosnu i upusta se u rjesavanje veoma
teskog pitanja, to jest iscrtavanja medjuentitetske crte razgranicenja
izmedju Federacije kao jedne stranke i Republike Srpske (u daljnjem
tekstu RS) kao druge stranke, ja ne smatram kao pitanje tuzitelja i
optuzenika. Radije, za mene su obje stranke jednake i ja obje stranke
u potpunosti postujem.
Zelio bih pojasniti, kao sto sam to ucinio mnogo puta tijekom ove arbitraze,
da nitko nije pokusao rijecju ili djelom da utjece na pristup mome zadatku.
Dokument Visokog predstavnika navodi da sam ja neovisni Arbitar.
To znaci upravo ono sto je napisano i u ovom trenutku dok pocinjem stavljati
svoje zakljucke i Odluku na papir, ja ne znam za bilo koji izvor koji
pokusava ili je pokusao da narusi ovu neovisnost. Obje stranke i stanovnici
Dobrinje koji su se pojavili preda mnom u zadnjem tjednu saslusanja
su naravno gorljivo prezentirali svoje stavove i argumente u svezi rezultata
i svoje zelje glede tog rezultata. Tijekom saslusanja sam uocio da su
svi bili vrlo uctivi, cak i dok su stranke ustrajno insistirale na svojim
izrecenim stavovima.
Ja sam svjestan da ne znam jezik ili jezike ove zemlje i ovaj dokument
diktiram na engleskom jeziku. Zbog toga i zbog zelje da moje rijeci
budu u potpunosti ucinkovite, moram ovdje reci da ce se ovaj dokument
tumaciti iz teksta na engleskom jeziku usprkos cinjenici da ce ovaj
tekst biti preveden kako je to zatrazeno. Neka nitko ne pomisli da ovom
odlukom ja bilo kome izlazim u susret, nego je ona, sto se mene tice,
rezultat prakticne realnosti.
Dejtonski sporazum
Mnogo vremena sam proveo citajuci i citajuci Dejtonski
sporazum, i sto vise sam to radio, to sam mu se vise divio, jer sam
pomislio kako je to bio sjajan podvig u Bosni i Hercegovini, sa demarkacijom
granica entiteta koja je slijedila nakon toga, entiteta koji su stranke
u ovoj arbitrazi. Jako puno sam procitao o okolnostima u kojima je postignut
ovaj sporazum i sasvim je ocito i ne treba nimalo maste da se kaze da
nije lako postignut. Neuspjeh je bio stalni pratilac pregovaraca sve
do samog potpisivanja. Isto tako, Sporazum je, barem, izdrzao test vremena
jer je proteklo pet godina od njegove inauguracije i strasno nasilje
rata, na koje ja necu praviti aluzije, je prestalo. I dok sam ja optimistican
glede Sporazuma razlicitih aneksa koji su u njegovom dodatku, daleko
sam od toga da budem zadovoljan kartama.
Stranke u Washingtonu i Daytonu su bile pod velikim pritiskom i prvobitno
izabrana karta, kako sam obavijesten, bila je karta mjerila 1:600.000.
Meni nije jasno zasto je izabrano bas ovo mjerilo, Jer dok bi to savrseno
odgovaralo da se iscrtaju granice entiteta preko cijelog spektra i dalje
bi ostala cinjenica da bi grad Sarajevo izgledao samo kao tocka. Po
mom misljenju prijenos na mjerilo 1:50.000, iako predstavlja poboljsanje,
ne bi bio od velike pomoci u cilju preciznog prikaza podrucja kao sto
je Dobrinja I i IV uz bilo koju vrstu preciznosti u pogledu zgrada.
RS je nepokolebljivo stajao na stanovistu da u Washingtonu, u Pentagonu
postoji karta koja pokazuje crtu sukoba koja se podudara sa medjuentitetskom
crtom razgranicenja. To se navodno nalazi na karti mjerila 1:600.000
i iako je ja nisam vidio, njezin nedostatak bi bio to sto je prevelikog
mjerila. Nesto u prilog tome govori i clanak Carla Bildta, prvog Visokog
predstavnika, u kojem on navodi da postoji karta u Pentagonu koja potkrepljuje
spajanje crta te da je karta koja ide kroz srediste zgrada apsurdna.
Ovaj clanak je dostavio svjedok RS-a i ja sam istrazio to pitanje do
one mjere do koje sam mogao. Ova navodna izjava nije nikad bila ponovljena
u njegovoj knjizi "Putovanje mir" koja je prvi put objavljena
1998. godine, tri godine nakon Dejtonskog sporazuma. Ja nisam dobio
bilo kakvu potvrdu vezano za ovaj clanak iako sam to trazio, ali je
u Sjedinjenim Drzavama izradjena jedna druga karta poznata kao Reprezentativna
karta bliskih mirovnih pregovora, trece izdanje. Ova karta je dobijena
iz Drzavne agencije za kartografiju iz Restona, Virginia,
USA i njeno mjerilo je 1:600.000. Ona ima prednost da su je potpisale
ne samo strane nego i predsjednik Bosne i Hercegovine i odobrile su
je Hrvatska i tadasnja Jugoslavija. Iako kritiziram to mjerilo, u smislu
odgovarajuceg mjerila za detaljnu kartu, tekst na njoj govori da sadrzi
kartu dogovorenog prekida vatre, medjuentitetsku crtu razgranicenja
i zone razdvajanja.
Sasvim je jasno, i to sigurno za iskusno oko kartografa, u ovom slucaju
to je bojnik Batchelor iz kanadske vojske, koji je glavni casnik za
zemljopisna pitanja u stozeru SFOR-a i po mom misljenju, jedan cestit
casnik, da se crta prekida vatre u Dobrinji I i IV ne podudara sa medjuentitetskom
crtom razgranicenja.
Mislim da je tocno reci da su stranke, pod velikim pritiskom donosile
kartu za kartom, i dok je veza izmedju medjuentitetske crte razgranicenja
i crte prekida vatre nepotvrdjena, ja ni u kom slucaju ne mislim da
se zapravo o tome radi.
Na kraju njegovog vrlo vjestog obracanja, kada je rezimirao slucaj za
RS, ja sam upravo to pitanje posebno istakao gospodinu Lukicu i naglasio
mu upravo ovo o cemu sam sad govorio, to jest potpise. Njegov odgovor
je bio da glede toga RS ostaje pri svojoj tvrdnji da je u spornom podrucju
napravljena greska i da je on 11. prosinca ulozio prosvjed zbog toga.
Buduci da je on tvrdio da je to bila greska, RS je u svom podnesku insistirala
na istom stavu. Sto se mene tice, ja mislim da je nemoguce vjerovati
da bi karta takvog mjerila ili cak karta mjerila 1:50.000 pruzila dovoljno
detalja kako bi kartograf mogao ucrtati bilo sto vise od cijele crte
izmedju dva entiteta i misljenja sam da cak i da sam imao kartu za koju
se tvrdi da je u Pentagonu a koja je mjerila 1:600.000, ja tu kartu
ne bih mogao koristiti kako bih smatrao da se crta sukoba u Dobrinji
I i IV i medjuentitetska crta razgranicenja podudaraju i to precizno
odredjujuci podrucja poput Dobrinje I i IV. Ja sam ispitao takve karte,
1:50.000, i ne mogu shvatiti kako bi bilo koji kartograf ili crtac karti
mogao tocno nacrtati crtu na karti takvog mjerila imajuci na umu Dobrinju
I i IV. Tek kada se dodje do manjih mjerila, obrisi zgrada, koje su
obuhvacene u odredjenom podrucju, jasno se pokazu. Cvrsto sam uvjeren
da niti jedan kartograf ne bi namjerno nacrtao crte tako da one idu
pravo kroz sredinu postojecih zgrada. Ja nisam uvjeren ni u cinjenicu
da su, u vrijeme kada su stranke u Parizu realizirale dogovore, shvatile
puno znacenje crte onako kako je ona nacrtana. Ja ne vjerujem, a nisam
vjerovao od samog pocetka da se ta crta i njen tijek mogu podrzati.
Ja mislim da je u oba slucaja u svezi s crtom sukoba i crtom kako je
ucrtana doktrina greske od posebnog znacaja.
Ukoliko bih mogao citirati pismo koje sam dobio od jednog stanovnika
Dobrinje koji kaze: "Molim vas, gospodine Sheridan, da ne dijelite
nikakve crte koje dijele zgrade na dvoje iduci kroz nase stanove, spavace
sobe, dnevne boravke, hodnike i kupatila, sto bi zaista bio najprimitivniji
oblk ponasanja". Ja u potpunosti dijelim ovo misljenje. Mislim
da su ovo potvrdili i oni koji su pisali Aneks 2. kojim se omogucava
strankama da prilagode medjuentitetsku crtu razgranicenja medjusobnim
dogovorom a koji podlijeze odobrenju zapovjednika IFOR-a. Clanak 4.
Aneksa 2., izmedju ostaloga, regulira da ce se crta na karti mjerila
1:50.000 utvrditi u Dodatku kojim se zacrtava medjuentitetska crta razgranicenja,
koju su strane prihvatile kao mjerodavnu i konacnu, i tocna je unutar
priblizno 50 metara. Ova odredba u kojoj se spominje 50 metara, iako
ima malo znacaja za neizgradjeno podrucje, moze biti od krucijalnog
znacaja kad se radi o zgradama. Bilo kako bilo, sasvim je jasno da dva
entiteta u pogledu Dobrinje I i IV nisu postigla dogovor na razini niti
jedne potkomisije za prilagodjavanje granice sukladno Aneksu 2. clanak
4.1. Uprkos mnogih razgovora pod predsjedanjem generala Wilcoxa i uz
nazocstvo obje stranke, RS je bila na stanovistu, a to i danas tvrdi,
da je prava crta crta sukoba, dok Federacija insistira na medjuentitetskoj
crti razgranicenja iako ta crta ide kroz zgrade kao sto je gore pomenuto.
Kao sto ce se vidjeti, rekao sam da nisam ubijedjen u tocnost medjuentitetske
crte razgranicenja kao i u to da bi bilo koji kartograf namjerno ucrtao
crtu kroz stambene blokove, tako da moj zakljucak vezano za izradu karata
jeste da se ja ne mogu osloniti na crtu sukoba koju je RS uporno zagovarao
niti da se mogu osloniti na medjuentitetsku crtu razgranicenja koja
je bila sredisnja za slucaj kako ga je Federacija iznijela u ovoj arbitrazi.
Upotrijebio sam termin greska u svezi karata ali mislim da bih se prema
tom pitanju trebao odnositi kao prema pitanju greske i ispravljanju
greske. Ja sam detaljno proucavao pravnu situaciju iz oblasti obicajnog
prava i ugovornih nacela koja bi se mogla primijeniti na ovaj slucaj.
Ovo nacelo se nalazi u presudi Simonds J. u slucaju Crane protiv Hageman-Harris
Co. Inc (1971.) i WLR 1391. gdje sudac navodi:
"Dovoljno je pronaci zajednicku kontinuiranu namjeru u svezi s
odredjenom odredbom ili aspektom sporazuma. Ukoliko se glede odredjene
tocke zakljuci da su stranke bile postigle sporazum do trenutka kada
su realizirale svoj formalni dokument i kada se taj formalni dokument
ne podudara sa zajednickim sporazumom, tada sud ima nadleznost da to
ispravi iako moze biti da, do vremena kada je formalni dokument realiziran,
medju strankama nije bilo zakljucenog i obvezujuceg sporazuma."
Ovaj odlomak je, naravno, odlomak iz obligacionog prava, ali je, po
mom misljenju, koristan da pokaze pravnu situaciju u kojoj su se same
stranke nasle, u Parizu narocito, a to je situacija da je nekakva karta
potpisana, cime je, naravno, Dejtonski sporazum stupio na snagu, ali
karta na kojoj je crta koju ja ne prihvatam kao ispravnu. Usudjujem
se reci da su stranke bile prilicno iznenadjene kada su, nakon detaljnijeg
razmatranja i na mnogo manjem mjerilu, ustanovile da crta prolazi kroz
zgrade naselja. Ni u kom slucaju ne kritiziram stranke zbog toga sto
nisu uspjele postici dogovor vezano za Dobrinju I i IV, bez obzira na
brojne sastanke. Uspjele su se dogovoriti oko svega drugog, za sve namjene
i ciljeve, sto je veliki uspjeh. Stoga je moj zadatak, sukladno ovlastenjima
koja mi je dao Visoki predstavnik, da dodjem do vlastitog zakljucka,
pritom imajuci u vidu crtu sukoba i medjuentitetsku crtu razgranicenja,
o tome gdje crta treba da se nalazi. Iako je taj zadatak neovisan od
ovih crta, a i pitanje je koje spada u moju nadleznost, ja svakako necu,
osim ako nemam dobar razlog za to, odbiti da priznam znacaj ove dvije
crte. Sto svakako nisam uradio.
Mislim da je sada dobar trenutak da razmotrimo izjave stranki u Arbitrazi.
Federacija je iznijela da su predratni stanovnici Dobrinje I i IV koji
nisu Srbi bili prisiljeni napustiti svoju imovinu i postati izbjeglice.
Iako su se oni drzali medjuentitetske crte razgranicenja, predstavnici
Federacije su insistirali, iznoseci slucaj kako ga oni vide, da oni
zele da se ti ljudi vrate u svoje domove, a pri tome se, po mom misljenju,
jasno misli na imovinu na desnoj strani medjuentitetske crte razgranicenja,
i ako ne bude promjene, ta imovina se nalazi u RS-u. O ovoj dilemi cu
govoriti kada dodjem do izjava koje su dali stanovnici Dobrinje I i
IV tijekom posljednjeg tjedna saslusanja.
Medjutim, u ovom trenutku je dovoljno reci da je stav RS-a dosta jasan,
imajuci na umu njihovu tvrdnju da je granicna crta bila crta sukoba,
sto je, naravno, znacilo da su stanovi o kojima je rijec bili pod njihovom
nadleznoscu i nepodijeljeni. U svom zavrsnom podnesku, g. Lukic je rekao
da su Dobrinja I i IV bile potpuno ispraznjene, u njima nije ostao niti
jedan stanovnik, bez obzira na njegovu starost, spol, nacionalnu, vjersku,
jezicku ili neku drugu pripadnost. Ova podrucja su ispraznjena jer su
se Dobrinja I i IV nalazile na vatrenoj liniji. Imajuci, medjutim, na
umu da je ziva glava vaznija od imovine i jer samo ziva glava moze koristiti
imovinu, stanovnici Dobrinje I i IV su je napustili. Saslusao sam izjavu
premijera RS-a, koji je obecao da ce svi koji su ostali bez domova u
Dobrinji I i IV vrlo brzo biti ponovo useljeni. Ne sumnjam da je to
tako i prihvatam dobre namjere njegove ekselencije premijera.
Tijekom saslusanja dosta je bilo sporenja i oko podjele teritorije u
omjeru 51/49%. RS tvrdi da nije dobila svoj postotak (49%) i trazi sporno
podrucje Dobrinje I i IV kao nadoknadu za to. Ja ne mogu prekoraciti
svoja ovlastenja i raspravljati o nekoj drugoj teritoriji, ali svakako
nemam pravo da eventualni takav propust rjesavam na jednom podrucju,
tj. Dobrinji I i IV.
Prije nego sto predjem na izjave stanovnika Dobrinje, mislim da je dobro
da pomenem skolu. Od potpisivanja Dejtonskog sporazuma u Parizu, zemlja
izmedju crte sukoba i medjuentitetske crte razgranicenja, za sve namjene
i ciljeve, lezi neiskoristena. Na njoj se mogu naci ostaci jedne velike
skole. To je, izgleda, sudeci po dokazima koje sam dobio tijekom arbitraze,
bila skola od velikog znajaca; toliko znacajna da je bilo neophodno
da se nastava odvija u smjenama. Sasvim je jasno da je skola sluzila
za potrebe podrucja koje je sada predmet ove arbitraze, mnogih drugih
dijelova Dobrinje, podrucja koja su sada bez sumnje u RS-u i mnogih
drugih naselja i stanovnistva sa sirokog podrucja. U svezi ishoda ove
arbitraze, cini se da je apsolutno neophodno da se ova skola obnovi
sto je brze moguce. Siguran sam da ce njeno ponovno otvaranje biti izvor
velike radosti u okolnom podrucju.
Izgleda da, osim troskova, nema nekih vecih problema, jer crte kako
trenutno stoje ne predstavljaju prepreku za svakodnevne djelatnosti
stanovnika koji mogu slobodno prelaziti crtu. Pretpostavljam da ce,
kakvu god crtu da ja povucem, biti isto, tako da ucenici nece ni na
koji nacin biti sprijeceni da pohadjaju skolu kad se obnovi. U ovoj
skoli ne bi trebalo biti nikakve nacionalne diskriminacije i trebala
bi biti otvorena za sve, bez obzira na njihovo nacionalno porijeklo,
vjeru, boju koze ili bilo kakav drugi ogranicavajuci faktor. To bi mi
predstavljalo veliko zadovoljstvo. U toku saslusanja spominjao se "Berlinski
zid", ali predvidjam da kada se crta povuce, to ce biti crta na
karti, koja ce, naravno, predstavljati granicnu crtu izmedju dva entiteta,
ali ni u kom slucaju nece predstavljati prepreku ljudima sa obje strane
da u potpunosti uzivaju slobodu kretanja ili da obavljaju posao na drugoj
strani crte. Bilo bi ohrabrujuce ako bih mogao ocekivati da ce u buducnosti
crta nestati zbog svakodnevnih, prakticnih stvari i da ce se zajednice
opcenito, iako razlicitog nacionalnog porijekla, pribliziti kao susjedi
i vremenom spojiti u zajednicu koja uziva u plodovima rekonstruirane
Dobrinje I i IV.
Mislim da bi bilo prikladno ako bih rekao nesto i o pitanju Sarajeva
opcenito. Predratno stanovnistvo Sarajeva cinili su Bosnjaci, Srbi,
Hrvati i drugi narodi. Sarajevo je bilo multietnicki grad i to vrlo
lijep grad. Vrlo mi je tesko prihvatiti izraze kao sto su "Srpsko
Sarajevo", "Bosnjacko Sarajevo", "Hrvatsko Sarajevo",
ili bilo koji slican naziv. Po mom misljenju, grad Sarajevo je jedna
cjelina koja se sastoji od nacionalnih skupina koje sam spomenuo. Mnogi
su ga napustili i ja se najiskrenije nadam da ce se svi vratiti u ovaj
divni grad kao stanovnici i da ce Sarajevo, kao Feniks, u cjelosti ustati
(kao sto sada ustaje) iz pepela rata, jer je on sada glavni grad Bosne
i Hercegovine. Sto se tice stanova u Dobrinji I i IV, bez obzira kakva
se crta povuce, neophodno je da svi, bili oni Srbi, Bosnjaci, Hrvati
ili bilo koji drugi koji su sada ili su ranije bili legitimni stanovnici
ovog podrucja i oni kojima je oduzeta imovina bez odlaganja budu vraceni
u svoje stanove, odgovarajuce opremljene osnovnom infrastrukturom koju
ljudi imaju pravo ocekivati. Tek ce tada ova zajednica ozivjeti i ratno
naslijedje ce sve vise nestajati.
Na pocetku ove arbitraze jasno sam stavio do znanja da me mnogo vise
zanimaju ljudi nego institucije i nisam mogao a da ne budem dirnut nekim
od opisa patnji kroz koje su ljudi prolazili tijekom ovog nesretnog
sukoba. Isto tako sam morao jasno reci da nikako nemam ovlastenja da
bilo koga vratim u posjed stana ili kuce ili da nekog toga lisim. To
je gradjanskopravni materijal. Medjutim, zauzeo bih se za to da, ako
se jedna ili vise osoba nezakonito nalaze u posjedu neke imovine i ona
im se oduzme, u najskorijem mogucem periodu ti ljudi trebaju dobiti,
ili od Federacije ili od RS, zavisi od slucaja, drugi smjestaj. Na kraju
krajeva bilo bi vrlo lose ako bi se ustanovilo da ti ljudi dozivljavaju
nove patnje nakon patnji koje su vec pretrpjeli.
Dopustite mi da odam priznanje Klubu gradonacelnika, ciji je predstavnik
pred mene iznio dokaze. To je bila jedna mjesovita skupina, od kojih
je dobar broj bio Srba. Ostali su u Sarajevu za vrijeme rata i njihova
hrabrost izaziva divljenje. Gradonacelnici su hrabro izdrzali uzasne
patnje dugotrajne opsade. Oni su sigurno odlican primjer obicnih stanovnika
Sarajeva koji su nastojali da urade najbolje sto mogu u veoma teskim
okolnostima. Naizmjenicno sam saslusavao izjave ljudi iz Federacije
i ljudi iz Republike Srpske. Mnogi iz RS-a su bili dobri i velikodusni
i priznali su da su ljudi mnogo propatili, a jedan svjedok je rekao
da obicni gradjani nisu krivi za ono sto se dogodilo. Moram reci da
je vecina svjedoka iz RS-a ili u stanovima u Dobrinji I i IV ili iz
razlicitih mjesta koja su izvan okvira ove arbitraze. Prije pocetka
arbitraze primio sam na stotine pisama, vecinom, moram reci, od ljudi
koji, ako to tako mogu nazvati, stoje nastanovistu Federacije, ali primio
sam i veliki broj pisama od ucenika iz RS-a. Procitao sam svako od njih
i sve sam ih uzeo u obzir, kao i svjedocenja data u posljednjem tjednu
arbitraze.
Velika vecina izjava i pisama bila je od onih koji su rekli da su izbaceni
iz svojih kuca i da se silno zele vratiti. Nakon sto sam saslusao sve
izjave i procitao sva pisma, uvjeren sam da je veliki broj ljudi, uglavnom
ne-Srba, protjeran iz svojih domova i otisao u izbjeglistvo. Mnogi od
svjedoka koji su davali izjave u ime RS-a priznali su patnje ovih ljudi
i,
kao sto sam vec rekao, g. Lukic je ovo opisao kao napusteno podrucje.
Iako sam siguran da je to njegovo misljenje, nisam siguran da su Dobrinja
I i IV ikada bile zaista napustene, ali sigurno je da su Bosnjaci morali
otici. Necu se ni za trenutak zadrzati na zatvaranjima ili patnjama,
niti slicnom, mene samo zanimaju sami ljudi i moja obveza prema njima.
Ja bih volio da se svi odmah udome, ali to trenutno nije moguce. Razliciti
propisi u Federaciji, gdje je na djelu sustav certifikata, i RS u kojoj
je potrebna gotovina, ljudima otezavaju vracanje onoga sto je zapravo
njihovo. Moram priznati realno stanje i uciniti sve sto je u mojoj moci,
prema svojoj savjesti, da pokusam ispraviti nepravdu koja je nanesena
ovim ljudima.
Moram jasno reci da niti jedan clan srpske zajednice koji je u zakonitom
posjedu bilo kojeg stana, bio on u Federaciji ili RS-u nece niti najmanje
biti ometan u tom svom pravu i treba mu dati pravo na sav komfor koji
ce donijeti rekonstrukcija. Uvjeren sam da su velika vecina izbjeglica
koji ceznu da se vrate Bosnjaci i da, sudeci po mjestima koja su mi
pokazana na velikoj fotografiji, imaju stanove sa obje strane medjuentitetske
crte razgranicenja.
Mnogi od svjedoka su se bavili i samim Sarajevom, opisujuci ga kao zivi
organizam, ali ja se ne trebam baviti nicim osim Dobrnjom I i IV i onim
sto ce proizaci iz moje odluke.
Bilo je tesko rijesiti ovaj problem, jednako tesko kao i problemi s
kojima sam se susretao u svojoj dugogodisnjoj praksi suca i ja mogu
ici samo tamo gdje me vodi moja savjest. Pa cak i ako ce to biti bolno
za one cije vjerovanje, sto ja postujem, lezi na drugoj strani. Dosao
sam do uvjerenja da su skoro iskljucivo ljudi iz Federacije liseni svojih
domova i jedino sto mi moja savjest dozvoljava da uradim je da im to
nadoknadim na odgovarajuci nacin. Da bih to uradio, moram objaviti i
odluciti da su stambeni blokovi i skola unutar medjuentitetske crste
razgranicenja cije povlacenje predlazem i u tu svrhu se pozivam na kartu
koju je pripremio bojnik Batchelor kojom se ostvaruje stav do kojeg
sam dosao. Nikada se nisam osjecao vise covjekom nego sto se osjecam
u ovom trenutku. Nikada se nisam osjecao skromniji nego sto se osjecam
u ovom trenutku, i sve bih zamolio da mi vjeruju, da mi je savjest nalagala
drugaciji put, onda bih taj put i izabrao.
17. travnja 2001. godine
Arbitar
Diarmuid P. Sheridan, v.r.